Leen Valkenier: ik predik de tolerantie NOS vraagt mening over 'Ot, hoe zit het met Sien?' Festivalfilms met opvallende aandacht voor het menselijke JÉ^K- '-'V*,-1 I -i; .r. -v'E' Rekening houden met oorlogsslachtoffers Fabeltjeskrant voor grote mensen Ton extra vo< Philharmonis orkest Rotterd >1 Hoge kijkdichtheid ondanks vele bezwaren Radioprogramma voor Molukkers begint op 1 april Minister Gardeniers schrijft omroepen: Mogelijk eerde» et liet satelliet-tv in Lfneé West-Europa ÏÏj r-.-t iVV-t |j p. ■3 .DINSDAG 6 FEBRUARI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET DAG 6 door Riet Diemer AMSTERDAM Het wintert nog steeds in het Dierenbos, deelt Meneer de Uil, de Fabeltjeskrant tussen de verkleumde vleugels geklemd, aan de kijkers mede. Een gehaakte muts op het hoofd wapent hem tegen de koude, want er is heel wat afgebreid en gehaakt om de dieren van warme hoofddeksels te voorzien. Maar dat mag ook wel, want juffrouw Ooievaar is zelfs van de koude bevangen geweest, desalniettemin is ze daarna ..klapwiekend" naar het Praathuis „gestrompeld" om haar eigen woorden te gebruiken. En dat brengt de immer organiseren de dame op de gedachten dat der pekel moet worden gestrooid voor al die anderen die zich met de IJzel niet kunnen verplaatsen. Zoutloos eten gedurende een bepaalde tijd luidt het devies voor de Dierenbosse gemeen schap. De gebroeders Bever verzame len heel wat Keulse keukenpotten met zout. Klassiek Tot zover zou het nog altijd een gewo ne aflevering van de Fabeltjeskrant voor de kleintjes kunnen zijn als de gelukzalige eendracht onder de die ren niet wreed werd verstoord door twee dieren die door zwarte handel misbruik van de situatie maken. Dat is een van de intriges om de inmid dels klassiek geworden Fabeltjes krant bij uitstek geschikt voor vol wassenen te maken als een soort Tom Poes Met ingang van hedenavond verschij nen de Fabeltjeskranten voor volwas senen Uitzendtijden: dinsdag-, woensdag- en donderdagavond steeds om 22.10 uur op Nederland 1. Omdat in de grote mensenwereld niet zo heel veel zonder bijbedoelingen wordt gedaan hoopt ook de uitzen dende NOS op het neveneffect dat met de Fabeltjeskrant na Den Haag Vandaag meer kijkers vast worden gehouden voor de NOS-programma's op de latere avond dan tot nu toe het geval was. Dat zijn documentaires als 58 miljoen Nederlanders, Panora- miek of informatieve programma's als Tribune, die ondanks het advies van Meneer de Uil: „En nu knus naar jullie warme bedjes. Oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker" heus nog volgen. Henk Suèr, chef informatieve NOS- televisie. die op dit wervende idee is gekomen wil profiteren van de popu lariteit die de Fabeltjeskrant in het verleden ook bij veel volwassenen heeft genoten. Daarom zullen nu in het bijzonder grote-mensen-proble- men worden besproken, zoals rages, drugs en projectontwikkelaars. gaan. Als je op de sextoer gaat zou je de hele opzet bederven", vindt hij. „Het blijven fabels. Je moet niet al te direct worden, want dan wordt het een satyrisch programma en die zijn er al genoeg. Ik predik de tolerantie. Dat is mijn overtuiging." De wensen van Henk Suèr gingen oorspronkelijk verder, na Den Haag Vandaag had hij liever een meer actuele en of politieke aanpak gehad, als is hij tevreden over de kritische aanpak van Valkenier in het werk dat hij tot nu toe heeft gezien. Eén dag Verwachting Schrijver Leen Valkenier woont sinds negen jaar op het Spaanse eiland Ibiza. Af en toe komt hij over naar Nederland, hij voelt zich in zekere zin een beetje bedreigd door het succes dat de Fabeltjeskrant heeft gekre gen. „Het ligt heel anders dan in 1968. Toen we ermee begonnen was er geen verwachtingspatroon. Ik kon toen heel onopvallend beginnen". Hij vindt het ook niet makkelijk om voor de inhoud volwassener te gaan den ken, alleen al door het taalgebruik. „En dan is er de vraag hoe ver kun je Daarbij moet, om erg actueel te zijn, de afstand Nederland-Ibiza over brugd worden en kan een aflevering van de Fabeltjeskrant niet in een dag worden geschreven en in scène gezet. Valkenier zegt één dag nodig te heb ben om de tekst voor één krant op veertien geschreven velletjes pa pier te zetten. Op het atelier van Chanowski Productions in hartje Amsterdam is men dan nog gemid deld een dag bezig de verschillende scènetjes op te nemen, onder regie van Cocky Andreoli, en met de be kende vaste medewerking van Frans van Dusschoten, Elsje Scherjon en Ger Smit voor het stemmenmateri- aal. Zij leveren een heel belangrijk aandeel in de karakteruitbeelding van de dieren. De rooskleurige indruk die we in Ne derland hebben over schrijven op Ibi za drukt Valkenier geenszins de kop in. „Ik heb veel op strand geschreven, of op de boot van Ibiza naar Alicante laan Spanjes zuidkust). Ik heb altijd een map bij me om iets op te tekenen. Nu ook. Maar ik heb er een echte dagtaak aan. Ik ga 's morgens zitten en ik begin." „Ik had er natuurlijk nooit kunnen gaan wonen als ik niet zo'n succes had gehad met de Fabeltjeskrant. Maar mijn vertrek had wel een bij zondere reden. Toen ik de Fabeltjes krant schreef had ik een baan op een reclamebureau waar ik audiovisuele shows maakte en in de commerciële sfeer werkte Toen werd de Fabeltjes krant steeds arbeidsintensiever. Het werd een sneeuwbal, die niet meer was te keren. En zo raakte ik over werkt. Mijn dokter zei: „Je hebt va kantie nodig." Waarop ik zei: „Dat kan niet als je werkt aan een serie". Waarop hij weer zei: ,Ze verkopen overal papier, pak Je schrijfmachine op en ga naar het zuiden.' Dat gebeur de en het beviel zo goed, vooral het afstand nemen, dat ik er bleef." Valkenier (54) woont nu negen jaar in Spanje, een afstand die hij zelf niet zo bezwaarlijk vindt: „Daar wonen ook mensen, met dezelfde mensenwensen en dezelfde mensentreken Ach. hoe werkt het, als je leeft tussen mensen is er altijd wel iets dat bij je inslaat, al weet je soms niet waar het vandaan komt." ROTTERDAM (ANP - De g AftClC Rotterdam gaat het Rotti Philharmonisch orkest een ex ister Va sidie geven van 100.000 guit i:n0 vo< (tpIH ic hphoolh nm hot geld is bedoeld om het tekor werken op de toernee-begrot het orkest. De gemeen tera missie financiën heeft het gistermiddag goedgekeurd. lijk ver rincipe icr wel wen oi rr Het „extraatje" is mogelijk. ir,n£ op de gemeente-begroting al nber g€ jaren een bedrag van 250.000 is gereserveerd voor een salarl Z1 ging van de orkestleden. Rot wilde hun honoraria brengen idsrepu nlijk ons la peil van het Amsterdamse Con omen bouworkest. egelde' ar al f Minister Gardeniers (CRM)c haar veto uitgesproken over d Voor het orkest een tegenvallen de brf voor Rotterdam een fiaanciel<^ouWa id, Eje laak'V eers>> uitei ilnu.ic Dankzij de reis-subsidie at de qorwadt zicJa eeve valler van tweeëneenha ve toni van gaat een ton naar het orkf daarnaast krijgt het Philha koor „Toonkunst" een subsidj 40.000 gulden. De resterende 1 gulden vloeit terug in de algj middelen van de gemeerte. directie van het Rottei harmonisch niet langer net el kort aan toernee-financiëi, die meer aangesproken worden bi toemee vanaf half februai naize ga Verre Oosten. Het orkest geefLenslin concerten in Hong Kong en ner Japan. De leden keren o> 17 terug in Nederland. HILVERSUM (ANP) Mede naar aanleiding van de kritiek, die de laatste tijd van veel kanten is geuit op de inhoud van het NOS-televisieprogramma ,,Oten hoe zit het nou met Sien?" heeft de NOS een onderzoek ingesteld naar het kijkge drag en de mening van de kijkers. Daarbij is gebleken, dat het program ma. dat eens In de vier weken op zondag rond etenstijd wordt uitge zonden. veel meer belangstelling trekt dan een seizoen tevoren, toen het op de late dinsdagavond op het scherm kwam. De dichtheid schom melt nu tussen anderhalf en 2.5 mil joen kijkers. Ook bleek uit het onder zoek. dat het tijdstip van uitzenden nauwelijks een bezwaar vormt voor de vrouwen onder het publiek Het tijdstip roept wel bezwaren op van kijkers, die vinden dat het pro gramma qua Inhoud en benaderings wijze van de onderwerpen niet ge schikt ls voor kinderen en dus later op de avond uitgezonden zou moeten Minister Gardeniers van CRM reikt op 24 februari in de Amsterdam se Stadsschouwburg de P C. Hooft- prijs aan de schrijver Harry Mulisch uit. Het ministerie van CRM heeft t.g.v de uitreiking een huldigingspro gramma samengesteld waaraan het Resistentie Orkest meewerkt en waarbij de film „De grens", naar het gelijknamig verhaal van Mulisch in première gaut. Voorts wordt een bi bliografie getoond die door de stich ting Bzztoh in Den Haag van de prijs winnaar is gemaakt. Gratis toegangs kaarten bij de Stadsschouwburg en bil de stichting Bzztoh in Den Haag. Speciaal vandaag worden. Daarbij is onderzoeker drs. Hans Wentholt echter tot de conclu sie gekomen, dat ongeveer de helft van de kijkers die dit bezwaar aan voeren. zelf geen kinderen of gezinsle den onder de achttien Jaar heeft. Hij concludeert dan ook: „Zoals zo vaak bij ethisch-normatief geladen oordeelsvorming het geval is. spreekt men zich niet zozeer voor zichzelf uit, als wel voor anderen." Wat de plan nen van televisiecommissaris Jan de Troye betreft om naar aanleiding van de klachten te onderzoeken of het verplaatsen naar een later uur moge lijk Ls. meent drs Wentholt. dat dit voor de kijkers „die het eigen psychi sche ongemak tot uiting brengen door een soort plaatsvervangende schaamte ten opzichte van ander mans kinderen", op zichzelf geen op lossing betekent. „Al mag men niet onderschatten, dat een later tijdstip ook deze kijkers de mogelijkheid kan geven met een meer gelegitimeerd" gevoel naar het hun kennelijk toch interesserende programma te kijken, aldus de onderzoeker. HILVERSUM (ANP) De NOS-radio maakt op zondag 1 april onder de titel „Suara Maluku" (de Molukse stem) een begin met een wekelijks Moluks programma, dat steeds via Hilversum twee van 12.00 tot 12.30 Het programma, dat gemaakt wordt met medewerking van het Inspraak orgaan Welzijn Molukkers, zal wor den gepresenteerd door Carolien To- masoa. werkzaam als secretaresse bij een bedrijf in Woerden, en Usman. Santi uit Waalwijk, beleidsmedewer ker van het inspraakorgaan. Over de preciese vorm en inhoud van het programma zal nog nader overleg worden gepleegd. De bedoeling is wel in de aanloopperiode uit te gaan van thema's en problemen, die ook in het blad „Marinjo" van het inspraakor gaan aan de orde worden gesteld. Daarbij zou het accent worden gelegd op de gemeenschappelijke problema tiek van de Molukkers in Nederland, bij voorbeeld ten aanzien van huis vesting en onderwijs. Leen Valkenier tussen zijn Dierenbosse vrienden. HILVERSUM (ANP) Minister Gardeniers van CRM heeft in een brief aan het bestuur van de NOS de omroep gevraagd bij bepaalde televisie-uitzendingen rekening te houden met de gevoelens van oorlogsgetroffenen. Steeds weer, zo schrijft de minister, bereiken haar en haar staatssecretarissen berichten over vaak hevige emotionele reacties, die door televisie-uitzendin gen over de tweede wereldoorlog ontstaan. „Schade aan het lichamelijk en geestelijk welzijn van de betrokkenen en hun naaste omgeving blijkt daarvan menigmaal het ongewilde resultaat te zijn", aldus de minister. Zij schrijft, dat al diverse malen is gebleken dat de omroeporganisaties zich even zeer rekenschap geven van de mogelijke gevolgen, maar vraagt nu of het mogelijk is, dat alle omroeporganisaties als algemene en vaste regel een gedragslijn zouden willen aanvaarden. Volgens minister Gardeniers zou die gedragslijn uit twee delen moeten bestaan: a Onmiddellijk voorafgaand aan dergelijke televisie-uitzendingen worden de kijkers geattendeerd op daarin voorkomende schokkende beelden, die vooral bij oorlogsgetroffenen aanleidingen zouden kunnen geven tot emotionele reacties. b Bij die gelegenheid, maar ook na afloop van de uitzending informatie te verstrekken over een of meer telefoonnummers voor het middellijk of onmiddellijk verkrijgen van noodhulp ten behoeve van de mensen, die als gevolg van de uitzending in een ernstige stress-situatie zijn geraakt. Bij een verdere uitwerking van deze gedragslijn zou het volgens de minister wellicht ook mogelijk zijn gerichte voorlichting te geven via de programma bladen .zodat het gesproken en het geschreven woord elkaar kunnen versterken" HILVERSUM (ANP) De nog S. held is niet uitgesloten dat ?r e satelliet-televisie in bepaalde >uitna van Europa zal komen dan va ebe k wacht. Volgens mr Erik Jui toZO voorzitter van de NOS. zoidï plannen voor de lancering taran' gezamenlijke Europese satetli 1982 in gevaar kunnen korae )g 'eei West-Duitsland, Frankrijk en jp schijnlijk ook Luxemburg zelf o vroeger tijdstip satellieten lifri ruimte willen laten sturen. p ex In dat geval zou satelliet-televü jlfln een groot deel van West-Europ^adicl gens hem weieens een paar jaar.j,rjjt der een feit kruinen worden da! aanvankelijk gedachte definitie' x"De voering in 1984 of 1985. Wat de c< quenties van realisering van de se, Franse en Luxemburgse PlaCSS voor ons land zouden kunnen zij R mr Jurgens nog niet te kunnen zien. a Vorige week heeft de Federatia Omroepverenigingen, waapin VJ NCRV en KRO samenwerken, z' in een brief aan de voorzitter va) NOS bezorgd getoond over def wikkeling van het gebruik van! roepsatellieten in Europa. Het Utrechts Symfonie Ortj heeft een grammofoonplaat uitga ven met een opname van het Vlj—- concert van Beethoven. Het U/A staat onder leiding van Hans Vd soliste is de concertmeester vanl USO, Emmy Verhey. Aan het be van elk seizoen wil het USO in vervolg een dergelijke opname brengen. door Dick Ouwendijk Frits Bom presenteert het programma van de Om budsman. Ned. 2 I ItJCT In Tijdsein o.m. ren BBC- documentaire over borst kanker. Ned. I 20.30 In VARA-Visie een reporta ge over de toestand in Iran en aandacht voor het woning bouwbeleid met het oog op de komende kamerdebatten over de begroting van volkshuis vesting. Ned. 2 22.10 Misdaad en straf staan cen traal In de serie 58 Miljoen Nederlanders. Ned. I 22.20 Duitse kijkers kunnen ken nis maken met vijf Nederland se korte films. Duitsl. 2 22.00 In Beleantorium: Ein deut- sches Requiem van Brahms en liederen en nocturnes van Debussv. Hilv. 15.00 Eons Diseh praat met dr. Th. H. Stoelinga over het ho ger beroepsonderwijs, de aan passing a.in eisen van het be drijfsleven en de aansluiting met universitaire opleidingen Hllv. IC.0S ROTTERDAM Een van de opvallendste aspecten aan de films, die tot nu toe door Film International in zijn festival te Rotterdam op het scherm zijn gebracht, is aandacht voor het menselijke in zijn meest bescheiden expressie De expressie v. n het leven, zoals dat zich afspeelt binnen de lijnen van het doodgewone alledaagse bestaan. Nu is „alledaags bestaan" een ruim begrip. Want. zoals dat bestaan zich aftekent voor een jonge kuiper in de Bulgaarse film „Examen" of voor de cheffin van een garage-bedrijf in „Mals ou et done omlcar" verschilt nogal wat. De grenzen van het „alle daagse" zijn daar overigens ook wel bereikt. Het opvissen namelijk van een zwaar vat uit een wild schuimen de bergstroom is al sterk verwant aan een romantisme, terwijl de aanstel ling van een jonge vrouw, als chef van de monteursafdeling van een groot garagebedrijf, heel dicht in de buurt van een feminisme komt. Maar de films overschrijden toch net niet die grenzen van romantiek en feminis- Uek. In „Examen" gaat het om een jonge man. die de meestergraad heeft ge haald in het kuipersvak Hij heeft trouwplannen maar kan in zijn vak moeilijk aan de slag komen. Als jonge ..meester' wordt hij ln zijn bergdorp een beetje een mikpunt van spot. Dat verandert als hij opdracht krijgt om een reusachtig vat te maken, met grote Inhoud maar zo hoog. dat een volwassen man de bodem kan berei ken. Het vat komt er. maar er ont staan dan moeilijkheden omdat de ringen niet van ijzer maar van hout zijn Ten bewijze van de houdbaar heid van zijn vakmanschap laat de jonge kuiper het vat langs de wanden van een ravijn in een bergstroom rol len Die handeling wordt een triomf voor hem. behalve ln de ogen van zijn vader, die er zich aan ergert dat er zo De bewoners van het dorp uit de film „Chronik von Prugi- asco" lichtzinnig met een broodwinning wordt omgesprongen. De man geeft zijn zoon een afstraffing, maar ver klaart hem meteen voor. volwassen" De film heeft in haar stijl alle arge loosheid van een naief, plezierig ver haal uit een milieu van achtergeble ven bewoners van een bergdorp. Wat daar overheerst is de beslotenheid van .Jiet gTOte dorpsgezin" In die trant is de film dan ook gemaakt. Niet imponerend, maar alleraardigst om naar te kijken Berusting Sociaal breder opgevat is de schilde ring van de melancholische maar on vermijdelijke achteruitgang van een enigszins vergelijkbaar bergdorp in „Chronik von Pruglascogemaakt door Remo Legnazzi De levensom standigheden m het dorp zijn vrien delijk. duidelijk verdeeld in ruime seizoenshandelingen in de lente de bergweiden in, ln de herfst weer om laag naar de boerderijen. In de ont wikkeling van de moderne economie is er voor zo'n bedrijfsleven, het be drijfsleven van de keuterboer, geen plaats meer. Afsterving van de dorps gemeenschap is niet meer tegen te gaan. Dat heeft voor de „overleven den" een bedroefdheid in zich. die door niets kan worden weggenomen. Legnazzi heeft in zijn film een bijzon der gevoelvol beeld gegeven van zo'n met berusting vervulde nostalgie. Het alledaagse leven van de mensen in Prugiasco wordt bepaald door uit zichtloos werk. dat tóch gedaan moet worden. De onopvallende helden van de alledaagsheid. Bossen en bergen vormen ook het décor van de film „Le Passé Montag- ne" van Jean-Francois Stevenin. Het is overigens, zoals in de al genoemde films, een décor dat meer ls dan een gebied waarin zich levenszaken af spelen: het geeft aan levenszaken ook een eigen karakter. Een neerdruk kend karakter van vereenzaming in „Le Passé Montagne" De bossen en de bergen, die in de eerder genoemde films iets ademden van levensverrui ming (ondanks beknellende zorgen), worden in „Le Passé Montagne" in sluitend; en beklemmend. De mensen die in de film voorkomen leven doel loos. Er bevindt zich op een open ruimte, hoog in het gebergte, als een soort adelaarshorst, een uitkijkpost. Van daaruit zou het leven beneden op allerlei manieren bestreken kunnen worden. Je zou die uitkijkpost kun nen interpreteren als symbolisering van een onbereikbaar blijvende le vensverwachting. Maar zij wordt aan leiding tot doelloos wachten en ver doen van tijd. Dit is zeker niet in strijd met de karakteristiek van het alledaagse, dat ik als opvallend in de jongste filmpresentaties aanduidde. Je zou het misschien kunnen zieh als toespitsing van het alledaagse Feminisme De verwerking van de omstandighe den in het dagelijkse leven is niet altijd even eenvoudig. Er kunnen complicaties uit voortvloeien, dié men eenvoudig niet uit d? weg kan gaan. zoals het echtpaar in „Mais ou et done ornicar" Ik heb hierboven gezegd, dat de film zweemt naar een feminisme. Dat komt zeker niet uit sluitend door het feit. dat een jonge vrouw met opleiding tot auto-mon teur de leiding krijgt in een garage bedrijf Naast haar is er nog een twee de figuur, de leidster van een bureau voor vrouwen, die om een of andere reden de maatschappelijke aanslui ting zijn kwijt geraakt. Deze sociale adviseuse heeft zelf huwelijksmoei lijkheden, ook de bedrijsleidster heeft moeilijkheden, maar niet ln ern stige mate. Wat de film tot een tegen feministiek aanleunende film maakt is. dat de dingen (misschien te sterk mannelijk» gezien worden onder de gezichtshoek van de persoonlijke en sociale kwetsbaarheid van vrouwen Wat de film voelbaar probeert te ma ken is, de midden-situatie van vrou wen. Ook in het leven van alledag Haar individualiteit wordt erkend, maar die individualiteit moet in be paalde eenzijdigheid wel gepaard De jonge meesterkuiper en zijn vat uit de film „Examen" gaan met behoedzaamheid tegenover alles en iedereen dat met haar te maken heeft man, collega's, kinde ren Een pendant daarvoor aan de zijde van het mannelijke is nog niet gevonden Vreemd element Uit het pakket films, dat de afgelopen dagen ls vertoond wil ik er nog twee halen de Hongaarse film „Gyuri" van Pal 8chiffer en „Koko the talking gorilla" van Barbet Schroeder Gyuri is een zigeuner, die genoeg heeft van het zigeunerbestaan aan de rand van zijn dorp «„zigeuners wonen altijd aan de rand van iets", merkt iemand in de film op) en naar Boedapest gaat om er werk te vinden Wat de film goed laat voelen is. dat iedere vreemde" in een bepaalde samenle ving (hier de Hongaarse, beperkt tot het milieu van arbeidersi een voor werp wordt van bedilling. Die bedil- ling hoeft niet apert discriminerend te zijn. maar zij laat wel voelen dat de „vreemdeling" een vreemd element is in de orde van „het alledaagse levei Voor degene die het treft blijft ook zonder regelrechte discriminat iets pijnlijks Heel vreemd in de menselijke sam( leving is. zeker tot nu toe. de a geweest In Amerika zijn enkele d« kundigen op het gebied van dierps chologie en dier-gedrag bezig dat mogelijkerwijze op te heffen. E meisje. Penny Barrison, heeft de rilla Koko onder haar hoede, aan v zij in gebarentaal een paar honde woorden heeft geleerd. Er is een ov tuigend verschil met dressuur gaat namelijk niet om vaste kunstji maar duidelijk om het kiezen begrippen. Het experiment is bijzo der fascinerend. Het lijkt bij opn men van de gonlla-kop ook herha: delijk. alsof er in de ogen iets do< schemert van een Andere intelligent dan de bekende dierlijke De vrai blijft alleen of het niet om een eeni lig experiment gaat Andere exi menten in dezelfde richting zijn veelal vastgelopen H •ral nml

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4