'De armen verwachten van mij niet alleen woorden' CIA infiltreert kerk van Latijns-Amerika H Christenen in Iran zoeken in het isolement hun kracht People's Temple was geen sekte Trouw Russisch boek tegen zionisme kt &r1 uit Priester nam de wapens op: Arrestaties in Mozambique VANDAAG Mexicaans dagblad: VOORBUGANGER!1 DINSDAG 6 FEBRUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Terwijl in Puebla de bisschoppen van Latijns-Amerika vergaderen over de- vraag hoe de katholieke kerk de strijd van de armen tegen hun onderdrukking moet steunen, heeft een klein aantal priesters al naar het uiterste middel gegrepen: c!l wapens. Zij vechten mee in bevrijdingslegers, die in sommige Latijns A.il lilanden strijden tegen de dictatuur van een kleine groep rijken en het leger. Vorige maand sneuvelde in Nicaragua de priester Gaspar Carcia in een gevecht met de Nationale Garde van dat land. Garcia was commandant van een guerrilla-eenheid van het Sandinistische Bevrijdingsleger, dat door gewapende strijd een einde wil maken aan de dictatuur van generaal Somoza. In een brief aan zijn vrienden verklaarde pater Carcia met Kerstmis 1977 waarom hij had besloten de wapens op te nemen Broeders en zus', -tt in IftcaragiL Tijdens dit kentieest waarop geboorte van Je ui onze er i Red der herdenken die op aarde k. om ons het koninkrijk L. recMig- heid te verkondigen, heb ik besloten jullie te vertellen waarom ik me heb aangesloten bij de ondergrondse strijd als soldaat van de Heer en soldaat van het Sandinistische Be vrijdingsfront Ongeveer negen jaar geleden kwam ik uit mijn geboorteland Span'e naur Nicaragua om mijn priesterroeping te v«vatten als missionaris van het Hei lig Hart Ik stortte mij met overgave op het werk van mijn apostolaat en ontdekte al snel dat de honger en dorst naar gerechtigheid van de on derdrukte en vernederde mensen van mij als hun priester niet alleen troost in woorden vereiste, maar ook In de vorm van daden. Als priester en als inwoner van Nica ragua heb ik met eigen ogen de won den van mijn mensen gezien. Ik heb de onrechtvaardige uitbuiting van de boeren gezien, vertrapt onder de laars van de grootgrondbezitters en de Na tionale Oarde. een Instrument van ou*er*-cbt>gheid en onderdrukking Ik heb gezien hoe een keine groep er, t'-handaHg rijk is geworden id'-r d.- v>'i«eis .an de Somoza- i.xiutuur lk v is getuige \.»n de sme- ru't vleeshar.del in onschuldige j*!;..' Ulinyi.-nieiajes. door de machtheb bers verkocht, voor de prostitutie F.n ik ben in aanraking gekomen met de onbeschaamdheid, bespotting, het bedrog en de georganiseerde berovin gen die worden veroorzaakt door de overheersing van de familie Somoza. corruptie, de genadeloze onder drukking. was doof voor onze woor den en zal doof blijven, terwijl mijn mensen zuchten in de donkere nacht van de bajonetten en mijn broeders gemarteld worden en in de gevange nis zitten, omdat ze hebben gevraagd waar ze recht op hebben: een vrij en eerlijk land. waar berovingen en aan slagen voor altijd verdwenen zullen zijn. En aangezien onze meest toegewijde jongeren, de beste zonen en dochters van Nicaragua, de oorlog voeren te gen de Urannie van onderdrukking, heb lk besloten me bij hen aan te sluiten als de minste onder de solda ten van het Sandinistische Front in Volgens het Amerikaanse persbureau Religious News Service komt de naam van Jones voor in het Jaarboek 1978 van de Christian Church (Disci ples of Christ), een alleszins respecta bele kerk met 1.4 miljoen leden. Deze kerk legt sterke nadruk op de zelf- «tandigheld van de plaatselijke ge meente Dc People's Temple was er kend als plaatselijke aangesloten Christian Church van Redwood Val ley. California Volgens de president van de kerk. ds. Kenneth L Teegarden. is de kerk niet van plan haar beleid ten aanzien van de toelating van gemeenten en de controle op hen te veranderen. Hij zei. dat de discipelen van Christus trots zijn op hun openheid. ..Wij wis ten wel. dat de People's Temple van Redwood Valley een kolonie had in Guyana, maar niet wat zich daar af speelde." waarin opgenomen: Oe Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Dtrecleur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Pastg<ro 66 00 00 Bjn* Ned Cred>eiöan« Rokeivngnr 23 00 12 57-1 Gemeentegiro Amsterdsm XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Pos-bus °-'8 3000 AX Rotterdam i«l 010-15560 (abonnementen en bero'Q.nQ) 010-1ssaaradactie) lel 115700 lu-ls'ixterKJ voor REGIO OEN HAAG/lEiOEN Po«bus »01 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Oen tfJMi Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND u ts-wteno adnvmsiiai<ei PostDus 3 8000 AA Zwo»? tel 05200-17030 Me'.m arfct 56 Abonnementsprijzen. rv «VM-XI t >590 P>W 47 70 N-ie-w/ 9'. *o Teieton-scfte «bonnamentenopdrachren Opgave fam*epef..-Men 9-19 30 »an maandag Vm vr dag Op zondag *an 18- 20 ww 'Hel 020-913456 320-936066 o* sennee aan i'de r<3 poslövis *13 1000 AK AMSTEROAM Adteswvg ngen udsAjttend SCbrifle aan onae Amsterdam** adressen d:e oorlog Omdat het een gerecht vaardigde oorlog is. een oorlog die de heiuge Schrift aanvaardt als goed en ook mijn geweten als christen als goed aanvaart, omdat die oorlog de strijd ve-'tegenwoordigt teuen een die -j.indig i-. aan üt Heer. onze He -r En omdat, zoals te lezen valt in de documenten van Medellfn. die door de bisschoppen van Latijns-Amerika zijn ondertekend, „revolutionaire op stand valt goed te praten in het geval van langdurige tirannie, die ernstig geweld doet aan de fundamentele rechten van het individu en ernstige schade toebrengt aan het algemeen belang van het land. of dit nu afkom stig Is van een persoon of een uitge sproken onrechtvaardige structuur." Ik vraag al mijn broeders en zusters in Nicaragua uit Liefde voor Christus de strijd van het Sanclinistisch Front te steunen, zodat de dag van verlos sing van ons volk niet eeuwig zal worden uitgesteld. Degenen die nog steeds uit vrees of uit noodzaak het Somozaregime steunen, speciaal de eerlijke officieren en soldaten van de Nationale Garde, zeg ik dat er nog tijd is de zijde van gerechtigheid te kiezen, dat is de zijde van de Heer. NEW YORK (RNS/LWI) Jim Jones, de leider van de bizarre religieuze groep People's Temple, die met de zijnen in novem ber massaal-zelfmoord pleegde in Guyana, blijkt een erkend predikant te zijn geweest van een van de grootste kerken in de Verenigde Staten. Inmiddels is ook bekend geworden, dat de People's Temple in Guyana in 1975 het lidmaatschap van de raad van kerken had aangevraagd en vlot had gekregen, op grond van positieve informatie over het „creatieve en waardevolle pastoraat", die dc raad van kerken van Noord-Callfomië aan de raad in Guyana had verstrekt. Leden van de People's Temple waren zodoende in de gelegenheid om vanaf 1975 volop mee te draaien in het oecumenische werk in Guyana. Zij deden vooral ijverig mee In een uitge breid programma van de kerken voor lekentraining in ell vormingscentra In Guyana. Een en ander is aanleiding voor be zorgde stemmen in de Verenigde Sta ten. die eisen dat kerken en oecume nische instanties kritischer zullen zijn In het accepteren van allerlei groepen. MAPUTO (Idea) Mozambique heeft opnieuw maatregelen genomen Jegens de r k. kerk. In de bisdommen Pcmba en Quelimane is de bewe gingsvrijheid van de missionarissen beperkt tot hun eigen woonplaats. De bisschop van Lichinga, Ferrelro da 8llva, en twee missionarissen hebben huisarrest gekregen. Van de bijna 10 miljoen mensen in Mozambique is twintig procent rooms-katholiek en vijf procent protestant. NAIROBI Vijfhonderd van de zevenhonderd gevangenen in een ge vangenis in Nairobi (Kenia) zijn chris ten geworden als gevolg van een evangelisatiecampagne eind 1978. Er zijn verschillende bij belgroepen en koren ontstaan. De campagne werd gevoerd door de Afrikaanse evangeli satie-beweging onder leiding van John Wilson. LONDEN - Het Leger de< Mi zal niet voor oktober een beslissing nemen met betrekking tot zijn lid maatschap van de wereldraad van kerken In oktober komen de territo riale bevelhebbers in wereldconferen tie bijeen Gelijk bekend schortte het Leger des Heils het lidmaatschap vo rig jaar op om verschillende redenen. De gift aan het Patriottisch Front van Rhodesië was de druppel die de emmer had doen overlopen. Sinds dien zijn er verschillende gesprekken geweest ,,ln een geest van christelijke broederschap en wederzijds respect volgens een communiqué van het Le ger des Heils. WARSCHAU Het vijfde num mer van Spotkania („ontmoetin gen"). illegaal tijdschrift van jonge Poolse katholieken In Lublin is uit De redactie gaat door met het becom mentariëren van de regeringspolitiek. Kerkfunctionarissen hebben het tijd schrift steun toegezegd en vooraan staande intellectuelen leveren bijdra gen Onder hen zijn Fr. Ttschner een professor in de theologie, en dé schrij ver Bogdan Madej Bisschop Ignacy Tokarczuk heeft toestemming gege ven voor de publikatie van een aantal van zijn lezingen. DEN HAAG De internationale Pax-Christi voettocht zal dit jaar van 24 juli tot 3 augustus in Zuid-Spanje worden gehouden Nederlandse deel nemers kunnen zich bij Pax Christi- voettoehten in Nederland, gevestigd te Den Bosch, opgeven. MOSKOU (Reuter) De Sowjet- russlsche academie van weten schappen heeft een anti-semitisch boek het licht doen zien. Het heet „De ideologie en de praktijk van het internationale zionisme" en het is geschreven door academie lid Mark Mitin, een oude rot in het vak. De nu 77-jarige Mitin speelde in 1953, vlak voor Stalins dood. een grote rol in het ensceneren van het zg. „artsencomplot", een hoogte punt van anti-Joodse zuiveringen. Joodse artsen in Moskou zouden de hand hebben gehad in een van uit het buitenland geleide samen zwering tot moord op Sovjetlei ders. Volgens het nu verschenen boek zouden Joden dc Westerse nieuws media beheersen en een campag ne voeren tegen de communisti sche landen. Tachtig procent van de Amerikaanse en Internationale persbureaus zou onder Invloed van de joden staan. In de Verenig de Staten hebben zionisten de helft van de tijdschriften en dc radiostations in handen en drie kwart van de buitenlandredacties van de media, zo weet Mitin te melden. Zionisten zouden ook achter de Praagse lente van 1968 in Tsjechoslowakije hebben gezeten. Het boek keert zich vooral tegen de Amerikaanse joodse organisa tie B'nai Brith, de liga tegen racis me en anti-semitisme in Frank rijk. de joodse telegrafiedienst en het documentatiecentrum voor nazi-misdaden van Slmon Wle- senthal in Wenen. Zekerheid in de bijbel? Wie zekerheid wil hebben kan niet beter terecht dan in die bijbel die ik thuis heb en die dateert van 1874. Hi is gedrukt voor het Britsche en Buitenlandsche Bijbelgenootschap met adressen te Londen, Brussel en Amsterdam (Oude Zijds Voorburgwal 518). De zekerheid die deze bijbeluitgave boven andere vriofi verschaft is weliswaar van beperkte aard, maar het staat dan ook zwart op wit. Wat? De jaartallen waarin alles plaats gevonden heeft. Bij Genesis 1 vers 1. het begin van de schepping staat al meteen: Jaar voo Christus 4004. Het verschil van het Jai on >ENH )ie wc leTien eirijf t-wor an Ie Tien miljoen gezinnen moeten zien rond te komen met een inkomen van minder dan honderd gulden per maand, schrijft een parochieblad uit Cuernavaca. begin van onze jaartelling is er dus lifuw] verdisconteerd. Deze mannen gingi niet over één nacht ijs. Het blijft e' 4004, ook het alternatieve scheppingsverhaal valt In dat jaar, zelfs de zondeval. Maar dan ineens zijn we een jaar verder: Eva brengt Kaïn ter wereld. 4003. Men wist ook precies wanneer Kaïn tegen zijn broeder Habel opstond. Dat was 128 uiucuti iiauti upouuuu. nao 14.0 jaar later, want de kantlijn vermeldt erp door Aldert Schipper PUEBLA (MEXICO) President Carter heeft de inlichtingendiensten van de Verenigde Staten opdracht gegeven hun infiltratie in en waakzaamheid ten opzichte van „bewegingen van religieuzen en leken die voortgekomen zijn uit de rooms katholieke kerk in Latijns Amerika" te versterken. Dit meldt de in Mexico-stad verschij nende krant Excelsior in een bericht van zijn correspondent in Washing ton. Volgens hem is Carter geschrok ken van de volksbeweging, die Iran in korte tijd uit Amerikaanse invloeds sfeer heeft gehaald, dat hij nu zijn best wil doen zich hetzelfde niet te laten herhalen in Latijns-Amerika. Carters onzekerheid over Latijns- Amerika is niet misplaatst. Hij komt volgende week in Mexico op bezoek en je kan van Mexicanen hier te ho ren krijgen dat het Carter er om gaat Mexico zijn olie en gas afhandig te maken voor een zachte prijs. Mexico heeft de laatste tijd enorme vondsten gedaan en onderhandelingen tussen de VS en Mexico zijn tot dusver mis lukt als gevolg van de Mexicaanse eis 1 de wereldprijs van de OPEC-landen te krijgen. Maar er ligt al een pijplijn tot aan de grens van de VS en hoewel de geldschieters op dit moment de ene lening na de andere Mexico aan bieden. zal Mexico toch wel een keer tje gedwongen zijn om te gaan leveren. Beroerd De anti-Amerikaanse stemming wordt uiteraard versterkt door een kerk die zich steeds meer bewust wordt van het feit dat haar mensen er zo beroerd aan toe zijn als gevolg van de ongelijke verdeling van de wel vaart in de wereld. Neem alleen maar eens Mexico, dat er ten opzichte van zuidelijker gelegen landen heel wat beter af is. Er zijn hier van de 140 miljoen tien miljoen werkloos. Een miljoen verkopen hun arbeid voor dollars in de VS als trekarbeiders. 43 miljoen mensen hebben geen water in huis. In het federale district rondom Mexi- co-city heeft maar een derde van de mensen een behoorlijk onderdak. Zestien miljoen mensen zijn analfa beet. Vier miljoen kinderen in de la- gere-schoolleeftljd gaan niet naar school. Tien miljoen gezinnen moe ten zien rond te komen met een inko men van minder dan honderd gulden per maand. Acht miljoen mensen ko men nooit toe aan het eten van vlees, vis. eieren of het drinken van melk. 3875. En zo gaat het verder. Al een jaar later, in 3874 komt Seth, vandal dat er ook bij de geboorte van Enos, 105 jaar later, precies 3769 staat. Maar dan gaat het steeds sneller. Al in de volgende kolom lees ik van Gods woorden van misnoegen over de mensheid die leiden tot de zondvloed. Dat zei God in 2448! Vergis ik me nu: wilden de opstellers van deze jaartallen in de kantlijn van ligt de bijbel zekerheid? En meenden ze die gevonden te hebben in een nauwkeurig narekenen van wat ze lazen? En zouden ze er soms nog overf®™ gediscussieerd hebben, om een net woord voor woordenstrijd te gebruiken? En toch gaat die kleine bijbel de deur niet uit. Soms neem ik hem opnieuw in handen. Ik lees iets oorzitt r vs ma ierüi isan yf was Dk doe iierpe tad he uitenlï Kil verar de I ng nii jrszijd de E ;rre ir idenv ort sc )e exp eld in ion at Ne n m; inctie erplic praak ma Ik ontleen deze gegevens aan een brief, die een katholieke parochie uit de stad Cuernavaca aan de paus had gestuurd en waarin deze mensen Jo hannes Paulus vroegen om aan de kant te gaan staan van zijn Latijns- Amerikaanse broeders, die vechten voor hun bevrijding. Toegegeven, het klinkt waarschijnlijk soms een beetje naïef, al dat gepraat over bevrijding. Maar het is hier aan de orde van de dag. Ook de CELAM gaat bijna over niets anders. En het is dan wel heel opmerkelijk om te zien dat de secre taris generaal van de CELAM samen zweert met andere conservatieven te gen zulk soort „verschrikkelijke dissi denten" als pater Arrupe, de generaal overste van de jezuïten, die hier in Latijns-Amerika aan het front staan. De brief, in een krant die vorige week plotseling niet te krijgen was, is nu natuurlijk wel tot Puebla doorge drongen en hij maakt er nogal indruk. Hard aanpakken Secretaris generaal Lopez Trujillo schrijft in termen ontleend aan de bokswereld over de manier waarop zijn vriend aartsbisschop Luciano Duarte van Aracaju in Brazilië de verlichte kardinaal Pironio en de Bra ziliaanse kardinaal Amtz moet aan pakken. „Ik heb met Arntz gepraat over (de bevrijdingstheoloog) Boff en ik ben er van overtuigd dat je dit soort mensen hard moet ai npakken, dan verandert hun Ifouding wel." Over Arrupe schrijft Lopez Trujillo dat diens afvaardiging „nogal wat twijfel wekt". De conferentie zelf gaat rustig haar gang. Journalisten mogen er niet bij. Nu en dan komen er eens een paar bisschoppen uit het „conclaaf" en dan krijg je de indruk dat het daar binnen een flinke knokpartij is. ook al scheldt men elkaar, zoals Lopez Trujillo. uit in keurige woorden. De stemverhouding ligt ongeveer hon derdvijftig bisschoppen voor een open lijn tegenover de theologie van de bevrijding en vijftig tegen. Maar mijn zegslieden zijn doorgaans de maatschappelijk betrokken geestelij ken en die zouden wel eens te opti mistisch kunnen zijn. Elke middag is er een soort perscon ferentie. die eigenlijk die naam niet verdient. De journalisten moeten van tevoren vragen opschrijven en indie nen bij een deftige meneer, die er de „interessantste" vragen uit haalt en op een preektoon aan een panel van bisschoppen voorleest. Alles gebeurt in het Spaans, want de medewerking aan de pprs is summier. Van verta ling. zoals bij de zoveel kleinere We reldraad van Kerken, schijnt men niet gehoord te hebben. Dus klonte ren na elke „persconferentie" de niet Spaanstalige journalisten bij elkaar om te reconstrueren wat er aan be langwekkends is gezegd. Doorgaans valt dat tegen. Wat je over de gang van zaken binnen het conclaaf hoort is afkomstig van kennissen die er ln mogen. Een Ne derlandse deelnemer was nogal onder de indruk van het feit dat de bis schoppen bijgestaan worden door conservatieve figuren van een ambte lijk type. Alle bisschoppen hebben wel het gevoel dat er iets moet gebeu ren. Sommige Latijns-Amerikanen en de meeste afgevaardigden van de Heilige Stoel in Rome menen dat hier en daar een druppel olie de machine weer op gang kan brengen, maar een minderheid vraagt zich af of de hele kerkelijke machine niet veranderd moet worden. Met uitzondering van een groep afgevaardigden van de reli gieuze ordes oefent niemand in het openbaar kritiek op de rede van de paus. De mensen van de religieuze ordes komen hier nauwelijks aan bod. hoewel juist zij veel werk aan de frontlinie doen. Hun organisatie, de Clar (Latijns-Amerikaanse conferen tie van religieuzen) is maar ternau wernood uitgenodigd door Lopez Trujillo. Zij vinden dat de paus veel te weinig blijk heeft gegeven van be grip voor de situatie in Latijns-Ame rika „Het is toch te gek, dat een meneer uit Rome hierheen komt vlie gen om hier even te vertellen hoe wij het moeten doen?" zei een religieus met openlijke verbittering. „Hoelang is het nog vol te houden dat de bisschop van Rome zulke harde uitspraken kan doen over de rest van de wereld." anders in die jaartallen. Ze doen toch ergens toe. Jaartallen lees je namelijkpnoir' nooit in sprookjesboeken Ik denk dat ze ook wilden zeggen: het is hier gebeurd. In onze wereld, in de zelfde tijd, die wij kennen van de jaartallenboekjes en van onze verwarring en angst. Hier heeft die God het laten gebeuren. En hier gebeurt het nog Beroepingswerk p aa e rol erde NED. HERV. KERK lha Beroepen: te Utrecht J Noltes, eerv. onth. pred. (godsdienstier. te Elburg te 't Harde. iwjei Ntde wort verm atooi Aangenomen: naar Driebergen J. F. van Melle te Hem-Venhuizen. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Harderwijk A. Rienstra te Anjun GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Neerlandia (Canada) J dat Hoorn te Grootegast; te Hoogezand- ütsli Sappemeer S. Cnossen te Hoogkerk; ant en Bedankt: voor Kampen C. J. Smelik leefi ;en: nch itoo 'as tra: m te Enschede-Zuid/West. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV.) Beroepen: te IJsselmuiden A. Koers te Wormer. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Leiden W. Steenbergen te Groningen; te Enschede-West R. van Beek te Baarn; te Drogeham H. Korving kand. te Maassluis. GEREF. GEMEENTEN Bedankt, voor Vlissingen H. Hofman jen te Rotterdam-Zuid; voor Capelle a/d|brer LJssel A. Vergunst te Veen. BAPT. GEMEENTEN Aangenomen: naar Harderwijk P. Ja ger te Noordbergum. Bisschop Ernst hed Ie 10k rij door Eduard Abel Uit de tegenwoordige crisis in Iran zal de sj'itische isalm zonder wijfel versterkt naar voren komen. Dan rijst de vraag naar de toekomst van de religieuze minderhéden in het land. Tot nu toe zijn wel de Joden genoemd. De veranderde koers van Iran jegens Israël voorspelt de Joden in het land niet veel goeds. Nauwelijks hoort men iets van de christenen. Hoewel zij getalsmatig in het niet verdwijnen, heeft de kerk in Perzië toch een traditie, die teruggaat tot in de vierde eeuw Het gaat daarbij om de zogenaamde nestroianen. een richting die door het concilie van Efeze ln het jaar 430 als ketterij veroordeeld werd. Er zijn er in Iran thans nog 30.000. ZIJ vallen uiteen in twee richtingen. De ene duidt zich zelf aan als „onafhankelij ke Assyrische" kerk. de andere ais „Chaldeeuwse" kerk Het verschil is. dat de laatsten met Rome geünieerd zijn. dat wil zeggen, dat zij met be houd van eigen zelfstandigheid de paus van Rome erkennen als hoofd van de wereldchristenheid Een traditie die eveneens in Pereiè tot in de vierde eeuw teruggaat, heeft de Armeense kerk Met rond 150 000 leden vormt zij de grootste christelij ke groep in Iran In de dertiende eeuw brachten de eerste missionarissen uit het Westen het christendom van de Latijnse (ka tholieke) traditie naar Perzië. Na de Tweede Wereldoorlog beleefden de orden een bloeitijd. Zij stichtten een groot aantal gerenommeerde scho len. Daarbij was missie onder de mos lims verboden. De r.-k. kerk werd de laatste jaren versterkt door de komst van veel buitenlanders Ze had voor de jontste onlusten nog circa 30 000 gelovigen, een aantal dat door de uittocht van buitenlanders nu veel lager zal zijn. Ook de protestantse kerk. die circa 3 000 leden telt. is opgedeeld naar volk. Rond zestig procent van de le den zijn „Assyrièrs". twintig procent „Armeniërs" en twintig procent „Per zen". De eerste twee soorten zijn uit de reeds genoemde oosterse kerken naar het protestantisme overgegaan. De „Perzen" zijn vooral bekeerlingen uit de islam en het Jodendom Door deze gespletenheid 'zijn taal en volksgroep dikwijls belangrijker dan wat als kerk toch zou moeten saam- binden. Hier ligt een van de grootste problemen van de kleine groep pro testanten in Iran. De opsplitsing naar volk en taal be moeilijkt niet alleen de gemeenschap binnen de protestantse kerk. Ze is ook een hinderpaal op de weg naar oecumenische samenwerking onder alle christenen m Iran. Dikwijls voe len zich bij voorbeeld protestantse Armeniërs nauwer verbonden met or thodoxe mensen van dezelfde volks groep dan aan de Assyrische portes- tanten. Daarmee wordt het interker kelijk klimaat echter eerder slechter dan beter N.id«>ltg voor het streven naar een- he;d ;s ook nog altijd de vroeger zeer verbreide praktijk van het proselitis me. waarbido kerken onder eikaars leden zending bedreven. Een gevolg daarvan zijn de niet zeldzame geval len van verdeeldheid binnen de gezin nen. Pa ls bij voorbeeld Assyrisch- orthodox, ma Chaldeeuws-katholiek en de kinderen zitten bij de Pinkster gemeente. Eigenlijk zou de minderheidssituatie in een islamitische staat juist aanlei ding moeten zijn voor de christenen om tot meer eenheid te komen. Maar de werkelijkheid laat een toenemen de inkapseling zien.De bedreiging van zo'n grote islam-meerderheid heeft geleid tot de terugtocht in de vermeende zekerheid binnen de gren zen van de eigen kleine groep De geestelijke vrijheid en zekerheid, die voor oecumenische samenwerking nodig zijn. kunnen nog steeds onder de Iraanse christenen niet gedijen. Wanneer het land zjch inderdaad zal ontwikkelen tot een islamitische re publiek en religieus fanatisme alle kansen zal krijgen, zullen de kerken zwaar op de proef gesteld worden. Het is te vrezen, dat de Iraanse chris tenen in dat geval vanuit hun eeuwenoude oosterse traditie de toe vlucht zullen nemen tot een nog ster ker isolement Eduard Abel is predikant en redac teur van de persdienst van protes tantse kerken en zendingsorganisa- ties in Duits sprekend Zwitserland. Bisschop Emst van Breda zal in de loop van deze week een kort bezoek aan Rome brengen. Hij hoopt vrijdag of zaterdag een gesprek te hebben met de paus. Het bezoek van bis schop Ernst staat in het kader van het overleg, dat de paus met de Ne derlandse bisschoppen voert. De ko mende weken zullen ook de bisschop pen Zwartkruis (Haarlem), Bluyssen (Breda) en Möller (Groningen) naar Rome gaan. Eerder sprak de paus met de bisschoppen Gijsen (twee maal), Simonis en kardinaal Wille- brands. Rudolf Baumer Dominee Rudolf Baumer te Espel- kamp is 30 januari met emiraat ge gaan. Hij is internationaal bekend als voorzitter van de Westduitse belijde nisbeweging „Geen ander evangelie". Baumer is 66 jaar. Walter Makhulu Walter Makhulu. staflid van de wereldraad van kerken, is gekozen tot bisschop van de anglicaanse kerk in de republiek Botswana in zuidelijk Afrika. Makhulu. afkomstig uit Jo hannesburg. was tot nu toe secretaris voor Oost-Afrika van CICARWS, de afdeling werelddiakonaat van de we reldraad. BELGRADO In Stobi (Macedo nië) zijn resten van een vroegchriste lijke basiliek uit de vierde eeuw ont dekt. Ze lagen vier meter onder de overblijfselen van een twee eeuwen jongere bisschopskerk, die in 1970 werden teruggevonden. Van het oud ste bouwwerk zijn onder meer mo zaïeken, wandfresco's en een graf aangetroffen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2