Van der Leeuw kende Sara Woods nog niet Welke achter mensvisie zit er groepstrainingen? hongeren naar leven E 1 Alsof al die wegen bij Gollwitzer samenkomen VANDAA Trouw zondag 4 februari, zondag van het werelddiakonaat Diakonaal plan verschenen VOORBUGANGERS Beroepingswerk KERK TROUW/KWARTET door A.J. Klei De vermaarde theoloog O. van der Leeuw was behalve vader van de man. die we in de zaak-AantJes aldoor naast Lou de Jong zagen zitten, ook een groot kenner van detectiveromans. In 1944 schreef hij in De Gids een uitvoerig opstel over: ..Het detectiverhaal als spiegel van dezen tijd" en daarin verklaart hij dat het eerste aanknopingspunt tussen een Nederlands en een buitenlands godgeleerde kan bestaan uit de gemeenschappelijke vreugde over een roman van Dorothy Bayers. Van der Leeuw wijst er In zijn beschouwing op dat in de meeste detectiveromans de ..essentiële zedelijkheid" aanwezig is. dat misdaad misdaad is en gestraft moet worden. Wat er verder in een dergelijke roman ook overhoop gehaald wordt, de moraal staat stevig overeind ..De structuur van het verhaal blijft die van het Prof. dr. G. van der Leeuw geseculariseerde wereldgericht", aldus Van der Leeuw. Dan vervolgt hij: ..Dit is aan het veranderen. En dat is een ernstig verschijnsel. De grenzen verflauwen, zakelijkheid vervangt zedelijk oordeeL Het staat niet langer vast. dat misdaad misdaad is en dat de maatschappelijke orde, die haar verbiedt, een rechtsorde is. Niemand is meer een held en niemand is meer een boef. Het gaat om een spel: wie wint wie verliest..". Als treffend voorbeeld van een „moraalloze" detectiveroman noemt hij „Twenty innocent people" van Dawson Gratix Twintig lieden logeren in een afgelegen hotelletje, waar een moord gepleegd wordt. Niemand van hen is schuldig, tenminste niet aan de moord, maar voor het overige hebben ze stuk voor stuk genoeg op hun kerfstok om doodsbenauwd te zijn voor publiciteit De moord kan niemand iets schelen, de vermoorde was iemand, die er ook beter niet had kunnen zijn. Professor Van der Leeuw was er de man niet naar om zijn relaas ln-droef te eindigen, maar hij was. achteraf bezien, toch te somber gestemd over de overlevingskansen van het detectiverhaal met een geseculariseerd wereldgericht erin. De firma Sijthoff te Alphen aan den Rijn verdient tot vandaag toe aan detectiveromans met een onwankelbare moraal, zij geeft er een aparte serie van uit. goed ogende paperbacks, met waarlijk niet alleen herdrukken van de door Van der Leeuw zeer gewaardeerde Agatha Christie en haar tijdgenote Patricia Wentworth met Miss Silver), maar ook met verse romans van P.D. James door Sijthoff met 't oog op de kassa aangeduid als Christie's kroonprinses) en van Sara Woods. Vandaag gaat het over 8ara Woods. Sijthoff stuurde me drie titels ter aankondiging: „Geen kinderspel". „Als een dief in de nacht" enHeter laat dan nooit" dertien gulden per stuk). Sara Woods is een produktieve schrijfster van Engelsen huize ze woont nu met haar man in Canada), ze heeft tot dusver een kleine dertig detectiveromans geschreven en voorzover ik het kan bekijken, zijn ze alle voorzien van de „essentiële zedelijkheid" dat misdaad misdaad Is. Van der Leeuw kende Sara Woods nog niet, hij stierf in 1950 en zij begon pas in 1962, op haar veertigste, te publiceren. De schrijfster heeft op een advocatenkantoor in Londen gewerkt en daarvandaan komt het dat in al haar boeken als speurder optreedt de Engelse advocaat Anthony Maitland, die tijdens of na de behandeling van een zaak zelf detective-werk gaat doen. Dit tot misnoegen van de po li tie-Inspecteur, die in deze boeken de klassieke mistastende tegenspeler is. „Vaste" personen in de verhalen van Woods zijn de beide vrienden van Maitland, die vaak actief meedoen, en zijn vrouw Jenny, die geen tekenen van feminisme vertoont en altijd bij de hand is om een kopje thee aan te reiken. In dit onverwoestbare genre ik heb er al vaker op gewezen) komen geen ongepaste woorden en bedden voor, die zijn gewoon niet nodig. Voor wie dit niet de eerste drijfveer vormt om er op af te vliegen, volgt hier de mededeling dat Sara Woods tegen de achtergrond van steeds dezelfde hoofdfiguren zeer afwisselende en ook sterke plots biedt, plus heerlijke beschrijvingen van rechtszittingen. Kortom, haar boeken zijn goede voorbeelden van de door Van der Leeuw gewenste soort en het enige treurige is dat de uitgeefster het nog steeds vertikt, op de omslag enige informatie omtrent de schrijfster te geven. Ik heb er maar weer eens een telefoontje tegenaan gegooid. DE MAN DIE GEEN ANDERE KANT UITKON "Van i liAinL pe v( vereis1 door dr. R. Kranenborg Wie is de mens? De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad; de mens is van nature geneigd God en zijn naas te te haten. De mens is geschapen voor het geluk; hU realiseert slechts een klein deel van de vele mogelijkheden die in hem aanwezig zijn en is daarom onderwor pen aan het lijden; begin ermee Jezelf te veranderen en daarna zal ook de wereld anders worden. De mens is op zichzelf genomen goed. Het verkeerde en de oorsprongen van het lijden zijn in de strukturen gele gen; verander de strukturen en mens en wereld zullen goed zijn en in vrede leven- De mens is op de vlucht voor zijn ware zelf; hij speelt rollen en spelle tjes om zichzelf te ontlopen; hij kijkt naar het verleden of naar de toe komst en vergeet het hier en nu; wil een mens zichzelf worden dan moet hij „hier en nu" alle rollen opgeven en „bewust" zijn. De mens is goed. Hij draagt in zich zelf het waardensysteem van goed en kwaad, leer hem naar zichzelf te luis teren. help hem zichzelf bewust te worden van zijn gevoelens en hij zal een beter mens worden. Ziehier te kort (en dus te ongenuan ceerd) samengevat de mensvisies van achtereenvolgens de Heidelbergse Catechismus. Transcendente Medita tie (TM), populair „marxistisch" den ken. de Gestalt van Fritz Perls en tenslotte de visie van Carl Rogers. Vrijwel alle mensvisies gaan er vanuit dat de mens zoals hij nu is niet goed is, maar dat hij beter kan worden. En afhankelijk van de visie wordt een methode opgebouwd of een weg ge wezen om naar dat betere te komen. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 059 1000 AW Amsterdam lel 020-913456 iele* 13006 Postgiro 66 00 00 San» Ned CredwttJ NMMpS 23 00 12 574 Gemeeniegrro Amsterdam X11000 REGIO ROT7ERDAM/DORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam lei 010-115568 (abonnementen en bezorging) tel 010-115560 (redecee) tel 115700 (urtsiueend voor advertenties) REGIO OEN HAAG/IEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND (uitsluitend admwstratw) Postbus 3 8000 AA Zwolle lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle AbonnementepH Jxen Pw maand t 15 90 pk kwanaai f 47.70 Pw nai» l95 40 PW eer t 199 90 TeMonische abonnementenopdrachlen (x«a adressen boven) - 9-19 30 van maandag t/m vn^dag Op zondag van 18- 20 uur te* 020-913456 Opgave mm-advenenbes tel 320 *36868 0« schrift*»-* aan Mmr-Adv aMafcng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adraswnzigmgen uitskatend schofte* De ene visie zal zeggen dat alleen Gods genade de mens beter kan ma ken, de ander ziet de mens al anders worden wanneer hij een mantra gaat herhalen. Nu is het momenteel zo dat van bo vengenoemde mensvisies de methode van Carl Rogers dankbaar gebruikt wordt binnen de kerken en hun theo logische opleidingen. De meeste aan komende predikanten ondergaan een klinisch pastorale training waarin ze, conform Rogers, leren naar gevoelens te luisteren (van anderen en van zich zelf), ze doen rollenspelen en meer van zulk soort nuttige zaken. Pasto rale zorg, zo wordt er gezegd, ls de ander verstaan naar zijn diepste in tenties en gevoelens en met hem mee gaan. hem begeleiden, hem „spiege len" en zo laten komen tot een verhel dering van zijn bestaan. Precies vol gens de methode van Rogers. Maar hoe zit het nu met de mensvisie van Rogers? Want de visie dat de mens van nature goed is en het waar densysteem in zich draagt is toch enigszins anders dan de visie van het evangelie dat de mens van nature nergens komt en dat hem het evange lie van bulten af verkondigd moet worden, en dat hij door genade alleen veranderd kan worden. Nu ls het niet zo, om misverstanden te voorkomen, dat aan de theologi sche faculteiten aan de reeds vier bekende evangeliën een vijfde toege voegd wordt, nl. het evangelie van Rogers. Het is ook niet zo dat er in die trainingen opeens opvattingen ge leerd worden die vreemd zijn aan de Bijbel. Dat niet Maar de methode wordt wel gebruikt. En er wordt, voorzover ik het zelf meemaakte, sterk de nadruk opgelegd dat het „spiegelen" pastoraat bij uitstek ls. En dan ben ik bU het punt waar het mij om gaat: wat is het bijzondere van Rogers dat hij zo bij de theologie in trek is? Zijn zijn visie en methode een soort bijzondere openbaring? Hoeveel wordt er van de anthropolo gic van Rogers in de theologie inge bracht en wat is de grond van die speciale theologische voorkeur voor deze anthropologic? Deze vragen kwamen opnieuw bij me op bij het lezen van het zo degelijk (haast ouderwets) uitziende gebon den boekje van de chr. geref. predi kant J. van Amstel over de sensitivi ty training. Maar het feit dat deze vragen door dit boekje opgeroepen werden is dan ook het enige positieve dat er over te zeggen valt Het boekje wil een analyse geven van de zeer vele trainingen die overal gehouden wor den (sensltivitytraining, encounter- groepen, Gestalt-therapie, klinisch- p as to rale trainingen, etc.) en in die analyse laten zien dat elke training fundamenteel In strijd is met het ge loof van de kerk. Het punt van kritiek is dat al de trainingen (inclusief rol lenspelen) naar uitgangspunten, me thoden en doelstellingen onbijbels zijn en in hun geheel afgewezen die nen te worden. Wie Van Amstel leest is geneigd hem gelijk te geven, want het beeld dat hij van die trainingen geeft is ten hemel schreiend. Maar dat is dan met name ook zijn weergave: het is één grote caricatuur. Wat hij schrijft over bijv. klinisch pastorale trainingen is ge woon niet waar. Het is niet zo dat predikanten na een training positie ver tegenover de eigen en negatiever tegenover andermans gevoelens staan (78). Het is niet waar dat ge trainde predikanten een ander evan gelie gaan verkondigen. Het is ook niet eerlijk om de beschrijving van een training in het Gestalt-centrum Esalen in Amerika representatief te stellen voor alle klinlsch-pastorale trainingen. Zo is er meer. Drie van de 369 citaten heb ik nagetrokken (nra. 121, 122 en 123). Het laatste van de drie, het „ontstellende, heiligschennende" ge bed kon ik niet terugvinden in de geciteerde bron. In het middelste citaat laat Van Am stel cursief drukken (zonder te ver melden dat de cursivering van hem zelf ls) „wat nu in de mensen zelf aanwezig is", daarmee suggererend dat de aangehaalde schrijver gelooft dat de mens zichzelf tot norm is. Uit het verband blijkt echter dat de be wuste schrijver met „wat nu in de mens aanwezig is" bedoelt wat er aan geloofsinhouden in de mens aanwezig is. En dat maakt wel enig verschil Iets dergelijks geldt ook voor citaat 121, een citaat dat Van Amstel in twee delen aanhaalt. Het stukje daar tussen, dat weggelaten ls, stelt de geciteerde woorden echter in een heel ander licht Nu zijn dit maar drie van de 369, maar dit resultaav maakt me nogal scep tisch tegenover de andere 366 citaten Zo is er veel meer waarin dit boek de plank volledig mis slaat. Het is een onbetrouwbare gids. Het wijst wel op een aantal misstanden in trainings groepen, maar die zijn al vaker en beter aan de orde geweest (in bijv. „Je rijpt je rot" van J. Lievense en J. v.d. Wetering-de Rooy). De intentie van de schrijver valt te waarderen, nl. dat hij aandacht vraagt voor de mens- en wereldbe schouwing van groepstrainingen en die relatie daarvan tot de christelijke theologie; te gemakkelijk doen men sen aan van alles mee zonder zich af te vragen wat er achter zit. Maar het is bijzonder jammer dat deze zinvolle vraag op deze ondermaatse wijze be handeld wordt. Het is te hopen dat de vragen die ik aan het begin van het artikel stelde fundamenteel aan de orde komen. Op een verantwoorde en eerlijke wijze. Want daw bestaat gro te behoefte aan. De Amsterdamse gereformeerde pre dikant dr. R. Kranenborg bespreekt: „Getraind...en wel?" door ds. J. van Amstel. Uitg. Stark, Texel, 127 pag., prijs 13,75. De tekening is overge nomen uit de informatiemap „Oos terse en Westerse meditatie", nitg. De Horstink, postbus 400, Amers foort. ADVERTENTIE IAIgemettfi Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken. Postbus 1 2211 3833 AG Leusden giro 2211 Generale Diakonale Raad de Nederlandse Hervormde Kerk Postbus '4ion 3508 SE Utrecht giro 8685 Sl chting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen Cornelis Houtmanst aat 11 3572 LT Utrecht giro 5261 ...Is TM zo bekend In Nederland als die afkorting suggereert of is het een elitaire aangelegenheid voor mensen die ook anderszins gewend zijn te lezen In de krypto-taal van afkortingen?... dat ik het evangelie verkondig is voor mij geen reden om me ergens op voor te laten staan: ppeci want de nood is mij opgelegd. Wee mij, wanneer ik het niet verkondig. Want als ik 't uit me zelf deed, zou ik loon moeten hebben. Maar zo is't niet, een bediening is mij toevertrouwd^ 1 Corinthe 9,16-19) Paulus heeft zich nog al eens geroepen gevoeld om zichzelf te verdedigen. Hij doet dat met kras woorden. Ook met woorden die tegelijkertijd een diepe dimensie i zijn optreden geven. Voor „reden me ergens op voor te laten staan" staat één woord, soms vertaald mt „roem". Dat zit er niet in zijn opdracht. De nood is mij opgelegd zegt hij. Daar staat „de anangkè" begrip dat een rol speelde in het noodlotsdenken van de oudheid. Mijn anangkè, iets waar lk niet on< uitkan en ook niet wil) is deze opdracht: verkondigen! Ik kan niel anders. Hij kan geen kant op. Een bediening eigenlijk: een economie een huishouding) een hele bedoeni die gedaan moet worden, is mij toevertrouwd. Er komt wat bij kijken. Daar zit een apostel mee. kan niet ook nog een andere kant Ik denk dat je dat kunt leren in de kerk. Niet dat de kerk dat altijd la: zien. Niet dat haar vertegenwoordigers en prelaten nli vaak best een andere kant uit konden. Maar dan ging het ook verkeerd. Met de mensen en met de verkondigen boodschap. UTRECHT Het nieuwe diakom plan „Teken van leven" is in dr verschenen. Het ls ontwikkeld d( de generale diakonale raad van Nederlandse hervormde kerk en ei verleden Jaar door de hervormde node aanvaard. „Teken van leven" ls verkrijgbj door zes gulden over te maken op gl 8685 van de generale diakonale ra te Utrecht. door dr. G.J. van de Poll Enkele weken geleden vierde Helmut Gollwitzer zijn zeven tigste verjaardag en dat vormde de aanleiding voor zijn vrienden, leerlingen en collega's om hem te huldigen op de plek, waar hij predikant en later hoogleraar is geweest. Daar, ln „Berlln-Dahlem", was hij predikant tot de oorlog begon en se dert 1957 professor. Voor hem duurde de oorlog tien jaar, in de oorlog moest hij in militaire dienst hij was hospi taalsoldaat -, zijn compagnie werd in 1945 ln Tsjecho-Slowakije krijgsge vangen gemaakt. Onder de meeste mensen is hij bekend geworden door zijn boek: „En brengen, waar gij niet wilt", waarin hij zijn ervaringen en herinneringen uit die tijd heeft be schreven. De woorden, die de titel vormen van zijn geschrift, waren eens tot Petrus gesproken, maar naar zijn besef waren ze ook tot hem gericht. In vele talen is dit boek overgezet en in vele van zijn latere boeken klinkt de melodie van Johannes 21 vers 18 door. Trouwens, wie Gollwitzer wil leren kennen en zijn wetenschappelijk oeu vre wil bestuderen of kritiseren, moet met dit boek beginnen. In die jaren van oorlog en gevangenschap, een woestijn van ellende en Isolement, kwam één van zijn karaktertrekken duidelijk uit: sympathie voor men sen. Hij had namelijk een talent voor vriendschap. Hij had wat te geven- .laat hem ook uw mantel"... en dat was wel nodig in dat kamp. waar sommigen elk normbesef hadden ver loren, hun kameraden bestalen en elke zin voor het bestaan ontkenden! Op die weg is de mens Gollwitzer, zijn persoonlijkheid, nader gevormd. Op het oudjaar van 1949 was voor hem de bevrijding gekomen en kon hij weer de weg inslaan van studie en doceren. Die weg was begonnen in Bonn aan de voeten van Karl Barth, bij wie hij ln 1933 promoveerde over de lutherse avondmaalsleer. Vanaf mei 1950 heeft Gollwitzer de leerstoel van Barth (tot 1963) ln Bonn bekleed. Maar déze weg is doorkruist door andere wegen: politiek (in het groot en het klein), maatschappelijke vra gen en de enorme jeugdproblema tiek. Reacties op de droom van het „Derde Rijk" konden bij de naoor logse jeugd niet uitblijven en dat kwam tot uiting in demonstraties en straat-revoluties. Midden in hun strijd stond de man. die wel eens genoemd ls: „De wegwijzer van de twintigste eeuw". Dat mag wel waar. zijn, maar niet iedereen heeft dat beaamd. Degenen bv. in Basel, die in 1961 een gemene hetze tegen hem begonnen, opdat hij daar niet Barth zou opvolgen of anderen, die het hem kwalijk namen, dat hij dialogen voer de met marxisten en met de jaren door kritischer kwam te staan tegen over de gevestigde orde in het westen Op zijn verjaardag, 29 december 1978, hebben zijn vrienden en geestverwan- H. Qollwitzer ten hem een bundel aangeboden mét hun bijdragen, die een duidelijk beeld vormen van de veelzijdigheid van Gollwitzer. In de feestbundel zijn de vele theologische, politieke en maatschappelijk-culturele wegen, die hij heeft bewandeld, samengevloeid. Het ls een kloeke uitgave geworden van zevenhonderd bladzijden met een groot aantal artikelen 55), die mét de bijdragen uit het speciale nummer van „Theologische Theolo gie" en dat van „Die Junge Kirche" de 70 benaderen en nóg is de oogst niet volledig binnengehaald Ook dit boek draagt een bijbelse titel: „Richt onze voeten op de weg des vredes" Lucas 1 vers 79b). De opstellen zijn om vijf thema's gegroepeerd: luisteren, leren, handelen, ervaren, strijden. Een merk waardige volgorde, waaraan niet strikt de hand gehouden wordt. Wat direct opvalt is, dat Gollwitzer vooral een bijbel-theoloog ls, die de exegese voortreffelijk beoefent, actuele vra gen behandelt en daardoor vergezich ten opent Zo heeft hij in één van de zeven ln het Nederlands vertaalde publicaties: „Een teken van leven - hoe de kerk zou kunnen zijn" een originele en indringende uitleg van 1 Corinthe 13 gegeven (later heeft hij dit kapittel opnieuw behandeld in samenhang met het Hooglied). Dit is maar één van de pericopen, die hij hier onderzoekt, soms van een thema NED. HERV. KERK Beroepen: te Garmerwolde-Thesinge part-time) C. de Vries-Batenburg te Ten Boer; te Veenendaal en te Kame- rik J. Hoek te Blauwkapel-Groene- kan GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Vrouwenpolder P. de Jong kand. te Utrecht BAPT. GEMEENTEN Beroepen: te Dordrecht G. van Ma meren te Leiden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Krimpen aan den IJssel A. Vergunst te Veen. vergezeld en „een wijze van bespfl ken". Welnu, ook in de feestbuntf wordt gepreekt. We glimlachen eva als we constateren, dat zowel in i feestbundel als in het Evangelisch Theologie nl. de eerste bijdragen z bezig houden met de spreken4| slang: Een tweede weg in de bundel breni ons bij Israël. Friedrich-Wilhelm Mai quardt, de opvolger van Gollwitzer 11 1( Berlijn, knoopt in zijn artikel over c) verhouding tussen de christenen a de Joden aan bij hetgeen Gollwitzs hierover heeft geschreven. Het word moeilijk om tot een dialoog te komen wanneer de christenen steeds weer c p neiging vertonen de joodse theologi w te verspiritualiseren. In andere art! 2 kelen over deze materie wordt gew« zen op het belang van de wet, die bl de Joodse eredienst (het gebed) evei belangrijk is, als de gang van hé dagelijks leven. Markus Barth me dl teert over „de goede jood Paulus'; een andere scribent heeft het ova „de belevenis een Jood te zijn". Dl gestalte van het Zionisme, gistcreiP en vandaag" voert ons naar het poül tieke probleem van Israël. De messiB aanse verwachting is voor velen oml gebogen tot een nationale wederge^, boorte. Gollwitzer zelf stelt ook hiel kritische vragen, maar het uitgangs punt is voor hem geweest, dat staat Israël een belegerde veste is. heil het Jj hcr Andere wegen voeren ons naar hel I antisemitisme, problemen van hetj terrorisme, kerk en werkloosheid, „met de Atoombom leven?", d« „rijks kris talnacht en veertig jaar la'j ter". We doen nog een greep: de briefG wisseling met de futurist Flechtheimf- met Wemer Koch en C.F. von Weis-/s zacker het artikel van Rudi Duts-, chke: „Gekrümt vor dem Herm, auf-^ recht im politischen Klassenk ampf'd en enkele aforismen van Heinrichs BöhlL d ti Als bijna al die verschillende wegenc zijn verkend of aangeduid is het alsof w ze bij Gollwitzer samenkomen in eend hoofdweg: de weg des vredes. Wantn voor hem ligt de bevrijding in hetc verlengde van de verzoening. Het zijn j. geladen woorden, die van strijd getui- c gen en van een intense bezinning over v het leven in zijn totaliteit. Vrede is het resultaat van de solidariteit. Voor i Gollwitzer heeft die solidariteit drie betekenissen: 1) God is solidair met i mensen, die hun 2) dankbaarheid 2 uiten in het solidair zijn met de ver- v drukten dat is geloof en dat wil zeggen: 3 vrij zijn voor de ander. f zoals God vrij is voor ons". Aldus zijn s uitleg van de genezing van een ver- lam de Mattheus 9 vers 1 8). Deze - gevoelens hebben hem verbonden,] met Bonhoeffer, G us tav Heinemann j en de vele jonge mensen, die hij „te- genkwam" op de weg. Dr. GJ. v.d. Poll te Emmcn, histori cus en theoloog, schrijft over de bun del: „Richte unsere Füsse auf den Weg des Friedens", uitg. Kaiser Ver lag. München, DM 38.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2