Te weinig kunst op TV mk Zode iet u het goed als afzender. 'erg dom koekoeksei' Beurzen voor schrijvers TV COMMENTAAR Programmamakers en kunstenaars moeten gaan samenwerken En dan nog Onderscheiding voor directeur kunststichting S. m JA GM/W6EM Er knaagt iets aan de helden zonder glorie Van der Klaauw zwijgt verder over voorganger Conflict kliniek Utrecht bijgelegd DONDERDAG 1 FEBRUARI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET 4 ADVERTENTIE VaVi onze radio- en tv-redactle AMSTERDAM Er komt te weinig kunst op de Neder landse televisie en als het er dan wel van komt Is het weg gedrukt in de marge, de kant lijn. dat wil zeggen op de meest ongunstige uitzendtij den. bij voorbeeld te laat in de avond of op andere uren waarop de kijkers waarvoor de kunstprogramma's worden gemaakt niet (kunnen) kij ken. Dat is heel grof samenge vat de Inhoud van de brochu re „Kunst op de Buis", een discussiestuk van de Federa tie van Kunstenaarsvereni gingen. „Wurom is er niet meer samenwer- king tussen programmamakers en kunstenaars?" en ..Waarom is het aanbod van kunstprogramma's zo ge ring op de Nederlandse televisie' zijn enkele vragen uit kunstenaars kringen die Retnier Sinaasappel in het voorwoord van de brochure stelt. HIJ is voorzitter van het Media-over leg binnen de Federatie van Kunste naarsverenigingen en als zodanig maakt hij deel uit van het NOS-be- stuur. Als twee mogelijke oorzaken dat kunst nog altijd in de marge zit weet hij te bedenken: de betekenis van de kunst wordt door de omroepen onder schat en/of de programmamakers kunnen met kunst volstrekt niet uit de voeten. Kijk- en waarderingscij fers kunnen zijns inziens geen argu ment vormen, of het moet zo zijn dat ons pluriforme omroepbestel inder daad naar de bliksem is. (Elke om roep is wettelijk verplicht program ma's te brengen van informatieve, educatieve, culturele en verstrooien de aard - red.) Zoet gehouden Een eventueel tegenargument dat kunstprogramma's te duur zijn is Si naasappel al voor: „Kunstprogram ma's en Nederlandse prod uk ties zijn niet te duur. We moeten eerder vast stellen dat het Amerikaanse serie werk dat wordt geïmporteerd te goed koop is en dat. wie die maatstaven hanteert voor binnenlandse prod uk- ties, de kluit belazert. Het is al triest genoeg dat het Nederlandse kijkers publiek gedurende zo veel uren voor geen dubbeltje per uur per kijker wordt zoet gehouden. Cijfers over het totale aanbod van kunstprogramma's door de omroe pen zijn onthutsend. Alleen de NOS springt er nog enigszins uit omdat deze omroep niet mee hoeft te doen met de prijzenslag, waarin de omroe pen als groothandelaren in amuse ment elkaar beconcurreren. De Fede ratie van Kunstenaarsverenigingen legt een pakket wensen op tafel een minimumels van tweeëneenhalf uur kunst per week of een vaste avond in de week wordt gerechtvaardigd ge noemd. Verder zou men het cultureel en kunstnieuws veel meer een vast onderdeel willen laten zijn van het NOS-Journaal. Dan staat het kun staanbod enigszins in verhouding tot het aantal uren amusement, sport en informatie. Gedacht wordt aan het volgende aanbod: Agendaprogramma's: een televi- sie-uitkrant met ruimte voor signale ment en kritieken; informatieve kunstprogramma's, waarin concrete informatie over de diverse kunstvormen wordt gegeven en waarin actuele kunst en nlet-ei- gentijdse kunst minder van elkaar worden gescheiden; opiniërende programma's, waarin kunstenaars, critici en publiek een platform vinden om visies op kunst uit te wisselen; registrerende kunstprogramma's, en dan niet alleen registratie van op tredende symfonie-orkesten, waarbij de televisie niet meer moet zijn dan radio met plaatjes. Opdrachtgeven Verder vindt 8tnaasappel dat de tele visie als opdrachtgever voor de kun stenaar moet fungeren. Wil er sprake zijn van televisiekunst, dan zullen de omroepen kunstenaars de gelegen heid moeten geven te experimente ren zonder dat daar kant en klare produkties uit hoeven voort te vloei en. In navolging van de Franse om roep zou een researchcentrum ge wenst zijn voor teamwork van weten schappers en kunstenaars met als enige opdracht het uitvinden van nieuwe artistieke vormen en commu nicatietechnieken voor radio en tele visie. Sinaasappel tenslotte: „Een goed te levisieprogramma is altijd tevens eer. kunstzinnig produkt. Daarin is op creatieve wijze aandacht besteed aan het visueel maken van de boodschap. Er klinken steeds meer geluiden dat de programmamakers creatief zijn uitgedacht WIJ denken dat het meer inschakelen van Nederlandse kunste naars die over het algemeen nog lang niet zijn uitgedacht, een goede reme die zou kunnen zijn." Hij pleit ook nog voor het Instellen van een pro grammaraad die de omroepen terza ke kan adviseren. In Eindhoven wordt op 3 februari in de Stadsschouwburg een mimema- nifestatie gehouden die drie weken tal duren Dat gebeurt met een optre den van onder meer de Poolse mlme- i pee Is ter Halina Wltek. de Peruaan Mario Valdez en de Nederlandse ONK-grocp onder leiding van Will Spoor Fnte Vogels vertelt diezelfde dag iets over de ontwikkeling van de mime in Nederland, en dat verhaal wordt geïllustreerd met een tentoon stelling in de Stadsschouwburg. Daarnaast is er in de Krabbedans van 1 tm 4 februari een serie films te zien waarin de mime centraal staat en start er vanaf 12 februari een aantal workshops Inlichtingen bij de Stads schouwburg 040-117555. In het Amsterdams Historisch Mu seum wordt van 2 februari tot en met 1 april een tentoonstelling gehouden pnder de titel „Tekeningen van Speciaal vandaag Van Jelte Reps 'England- splel' wordt het laatste deel uitgevonden. Er wordt dieper ingegaan op oorzaken en ge volgen. Ned. 1 20.15 Louis Andriessen laat alen en horen hoe een componist werkt en wat daarvan bet re sultaat is. Ned. 1 22.10 In Parijs beantwoordt de Westdnitse Bondskanselier Helmut Schmidt vragen van Fran.se burgers. Duitsl 2 21.20 De Ca me rata Traject! na. een speelgroep die bij de her denking van de Unie van l'trecht was te beluisteren, vertolkt protestliederen uit de Tachtigjarige Oorlog. Hllv. 2 20.05 In de NCRV-rubriek Bij de Tijd begint een serie over kin dermishandeling. Hllv. 1 21.40 Doelgroepen Guido de Moor en Edda Barends in de nieuwe komedie. De repetitie van Jean Anouilh die door de Haagse Comedie op de planken zal worden gebracht. Het stuk gaat op 3 februari in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag in première. Noord- en Zuldnederlandse kunste naars ongeveer 1575-1650. Het Figurentheater van Henk en Ans Boerwinkel, dat met marionet ten. maskers, stok- en handpoppen, uitsluitend voor volwassenen speelt, gaat drie weken op tournee. In Oak land zullen zij voorstellingen geven tijdens een Festival voor poppenspe lers. Daarna vertrekt het echtpaar Boerwinkel naar Londen om even eens te spelen op een poppenfestivaL In aansluiting hierop zal het figuren- theater ook een aantal voorstellingen in Edinburgh geven. De reis wordt begin april afgesloten met een aantal optredens in Stockholm. Een kleine honderd ensemblespe lers en vocalisten hebben zich aange meld voor BES. de Bond voor Ensem blespelers De BES is het afgelopen weekeinde opgericht. De Bond zal het lidmaatschap van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen aanvra gen Contactman is voorlopig Frans Willem Andriessen uit Haarlem. BES heeft ten doel de vocale en in strumentale kamermu2lekpraktljk te stimuleren en dit in het bijzonder te doen door het behartigen van de be langen van ensemblemusici. Het be stuur van BES bestaat uit: Lleuwe Visser. Ben de Ligt. Jan Wolf, Lucius Voorhorst. Oljs van der Grinten. Jet Röhling en Hans Roelofsen. „Oebruiksaardewerk-gebruiksglas" is de titel van een expositie die van 1 tot 26 februari in het Museum Water land in Purmerend wordt gehouden. De tentoonstelling is opgebouwd uit aardewerk van ..De Moerbei" waarin Ina Bakker. Her Comls en Andrew Sanders samenwerken, uit keramiek van „De Walvis" van Adriaan Hund. Dorien Hund en Eddy Varekamp, en uit glas van Willem Heessen en Durk Valkema De tentoonstelling „Belicht verle den" over fotografie in Nederland tussen 1639 en 1920 wordt van 3 fe bruari tot en met 1 apni in het Mu seum van Onderwijs lr. Den Haag gehouden Behalve antieke fotoca mera's en de reconstructie van een donkere kamer ut vroegere tijden omvat de tentoonstelling foto's van stadsgezichten, de eerste röntgenfo to's en de eerste astronomische onmanen Tot de andere bijdragen in de brochu re Kunst op de buis hoort die van Chris Vos. verbonden aan de audiovi suele dienst van de Erasmusunlversi- teit, die van mening is dat de pro grammamaker. ook die van kunst programma's. zijn programma hoort te maken voor doelgroepen. Televisie mag misschien wel een massamedi um worden genoemd, massa is een amorf begrip en bij tv-publlek is er geen sprake van een onzichtbaar veelkoppig monster, vindt hij. Er be staat geen gemiddelde kijker, geen kijker modaal. Het tv-publlek be staat uit doelgroepen. Hij stelt het nogal simpel voor: voor een programmamaker moet het een voudig zijn om vast te stellen wie je nu eigenlijk met een programma wilt bereiken. Hij vindt het niet meer dan logisch dat je na de uitzending be kijkt of Je de bedoelde doelgroep ook hebt bereikt. Dat kan de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS berekenen. Een duidelijk te de finiëren doelgroep die naar de kunst programma's kijkt wordt volgens veel programmamakers bij de intel lectuelen gezocht. Omdat intellectue len naar zijzelf ook altijd in enquê tes beweren selectief naar tv kij ken, (vooral naar informatieve en kunstprogramma's, zeggen ze) den ken programmaleiders dat ze kunst programma's wel in de kleine uurtjes of andere uithoeken van de tv-avond kunnen programmeren. Omdat het selectieve élitepubliek toch wel zal kijken. En dat is volgens Vos niet waar Intellectuelen die dus minder vaak kijken zetten echt het toestel niet speciaal aan voor het kunstpro gramma. Ze kijken, zo is gebleken, als ze kijken naar de populaire amuse mentsprogramma's van de TROS. Het NOS-programma Beeldspraak is een voorbeeld van de slechte pro grammering. Het stond altijd op een tijdstip wanneer alleen maar een rest je van het normale tv-publlek was overgebleven. Een restje dat zeker niet de doelgroep van Beeldspraak zou bevatten. Het is dan ook niet vreemd dat zo'n programma een lage waardering kreeg. Een kunstpro gramma behoort op een redelijke tijd op de buis geprogrammeerd te wor den, aldus Vos. De brochure Kunst op de buis is te bestellen bij het bureau van de Federatie van Kunstenaarsve renigingen. Passeerdersgracht 32'. Amsterdam prijs 6 gulden. AMSTERDAM (ANP) De Stichting Fonds voor de Letteren in Amster dam zal dit jaar weer een aantal reis beurzen toekennen aan Nederlandse schrijvers en aan vertalers van bui tenlands literair werk. Schrijvers en vertalers kunnen te vens in aanmerking komen voor een aanvullend honorarium voor hun in 1978 gepubliceerd werk. Zij kunnen zich daarvoor eveneens wenden tot dezelfde stichting. Dit geldt ook voor schrijvers en vertalers van toneel stukken. radio- en televisiespelen, die vorig Jaar voor het eerst zijn opge voerd. ROTTERDAM (ANP) Burgemees ter Van der Louw van Rotterdam heeft gisteren de Wolfert van Borse- lenpenning aangeboden aan drs. A. J. van der Staay, directeur van de Rot terdamse Kunststichting. Van der Staay kreeg de stadsonderscheiding. omdat hij na tien jaar vertrekt bij de kunststichting. Hij begint deze week in een nieuwe functie: directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau in Rijswijk. Regisseur Hans Keller van de VPRO- tv volgt Van der Staay op in Rot terdam. pttpost Films Open brief kunstuitleen aan minister Gardeniers Von Ryan's Expres, Amerikaanse oorlogs film uit 1965 van regisseur Mark Robson, met in de hoofdrol len Trevor Howard, Frank Sina tra, Adolfo Celli en John van Dreelen. Spannende, maar even wel geen grootse film in dit soort. Het verhaal gaat over een Ameri kaanse luchtmacht-kolonel die in Italië krijgsgevangene ls. Hij weet dat Mussolini gevallen is en dat de geallieerden Italië zullen verove ren. Daarom dwarsboomt hij de ontsnappingspoging van een Brit se officier wanner de nazi's de ge vangenen per trein naar Oosten rijk willen vervoeren verandert de kolonel van gedachten, met alle gevolgen vandien. vrijdag BRT 1 20.15 uur Rio Granda, Amerikaanse wes tern uit 1950 van regisseur John Ford met in de hoofdrollen John Wayne, Maureen O'Hara, Carrol Naish en Victor McLaglen. Ford heeft door de Jaren heen heel wat westerns gemaakt. Hij werkte bij voorkeur met John Wayne. Rio Grande is een van de klassiekers uit de jaren veertig-vijf tig van het duo. Wayne vecht tegen Apachen en vrouwen, maar ondervindt dat de laatste groep hem te machtig is. Een flauw verhaal, maar voor liefhebbers toch leuk om te zien. zaterdag Did 2 20.15 urn- The Indian FighterAmerikaanse western uit 1955 van regisseur An- dré de Toth met in de hoofdrollen Kirk Douglas. Elsa Martinelli en Walter Matthau. Naast Wayne was ook Kirk Douglas in de jaren vijf tig een gevierde held als cowboy en Indianenbestrijder. In deze film, die slechts vermeld wordt voor de liefhebbers ls hij een gids die landverhuizers door het land van de Sioux moet leiden. Tijdens die reis worden ze wisselend aan gevallen. De dochter van het op perhoofd speelt echter een bemid delende rol dinsdag Did 2 19.30 uur La Carosse d'Or Frans, Italiaanse speelfilm uit 1953 van regisseur Jean Renoir met in de hoofdrollen Anna Magnani, Duncan Lamont en Riccardo Rioli. Renoir tekent met prachtige beelden de rol die rondreizende acteurs spelen in de samenleving. Vooral decadentie en burgelijkheid moeten het bij Renoir ontgelden. Magnani, hoe kan het ook anders, speelt ook in deze film een voortreffelijke rol waarin haar temperament volle dig tot uiting komt. woensdag BRT 2 20.15 uur Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Pieter Kooistra, initiatiefnemer en oprich ter van de Amsterdamse Kunstuitleen heeft in een open brief aan minister Gardeniers van CRM kritiek geleverd op haar beleid inzake de door haar noodzakelijk geachte wijzigingen in de huur van beeldende kunst. Het is uiteraard een persoon lijke brief, die echter inhoudelijk gekend en gesteund wordt door de in 1971 opgerichte landelijke federatie Kunstuitleen. Het Nederlandse duo Magnet en Steel zingt in Avro's TopPop hedenavond het liedje Boogie Woogie Dixieband. „Ondanks het van alle kanten felle verzet tegen uw beleidsvoornemen de huur van kunstwerken voor uitleen- diensten uwerzijds af te bouwen en te vervangen door gekochte rijkscollec ties, doet u alsof er niets aan de hand ls en laat uw ambtenaren een ongeda teerde brief aan de betrokken ge meenten zenden, inhoudende de door u gedecreteerde „rijksregeling kunst uitleen". die notabene ontvanger wordt op de dag van de behandeling in de Vaste Kamercommissie van 22 januari Jl„" zo begint Pieter Kooistra zijn brief, waarvan wij het vervolg hier grotendeels laten volgen." „In feite hebben u en uw ambtenaren de bedoeling zelf als rijkssuperuit- leendienst op te treden waarbij de door plaatselijk initiatief met veel offers ontstane uitleenbureau's nog slechts als handlangers van C. R. M. mogen fungeren. U legt hiermede een erg groot en erg dom koekoeksei in de nesten van ongeveer 25 uitleendiensten, super- autoritair, want niemand van deze uitleendiensten wil dit en er is hun door u ook niet gevraagd w&t zij willen. Het is een kortzichtige, onza kelijke en ambtelijk volkomen uitge molken rijksregeling waarbij wij. de mensen van de praktijk, een berg van formaliteiten moeten vervullen al leen maar om er op achteruit te gaar wat het plezier in ons werk betreft en in de service die we aan „onze" kun stenaars en „ons" publiek kunnen geven. Onder het valse mom van decentrali satie komen we ieder jaar meer in de dodelijke greep van het C. R. M. amb tenarendom. nu nog aangevuld met een Commissie van Advies van elf leden waarvan de kunstuitleendien sten er per gratie uwer autoriteit twee mogen Invullen. Als derde autoriteit stelt u boven onze domme hoofdei, een door u af te dwingen verordening van Provinciale Staten c. q. de Ge meenteraad die aan ons een vorm van selectiecommissie moet opdringen waarvan u bepaalt uit welke regionen deze moet zijn samengesteld. Dat is de vierde autoriteit boven onze hoofden. Indien u uit bezuiniging de huuraf- bouw zou vervangen door een rijks- bijdragregeling aan de betrokken ge meenten waarmee ze de verloren ge- gane huur kunnen compenseren, dar ls dit weliswaar geen cultuurbeleid maar wel een decentralisatiebeleid waarbij de betrokkenen precies we ten waar ze aan toe zijn en waarbij hun zelfstandigheid en hun arbeids vreugde niet worden aangetast. Als oprichter en voorvechter van kunstuitleen gedurende vijfentwintig Jaren, meen ik het recht te hebben u te zeggen dat u een groot misbruik Vanavond gaat het laatste deel van Jelte Reps aan het England- splel gewijde documentaire over het scherm. Dat betekent weer kijken in een donkere spiegel en toch blijven kijken omdat het duistere spel Intrigeert. Het ls na 35 Jaar nog altijd omringd door vraagtekens en bizarre raadsels. Freule Wittewaal, die destijds deelnam aan het onderzoek door de parlementaire enquêtecommis sie en nu meewerkte aan de recon structie van het Englandspiel. zegt dat zij tijdens deze hernieuw de confrontatie met het drama daarvan nog meer in de ban is geraakt dan zoveel Jaar geleden. Het zal haar worden nagezegd door de drie overlevende oud-ge- helmagenten van de groep die in Duitse handen viel en door andere geïnterviewden. Het aantal slacht offers van enorme blunders en haast misdadig te noemen onacht zaamheid in Londen ls immers vele malen groter dan de 58 Neder landse agenten die achter de Duit se linies in een val liepen. Honder den verzetsstrijders werden in het drama meegesleurd en de beman ningen van twaalf Engelse bom- door Ton Hydra menwerpers vlogen door het Eng landspiel een zinloze dood tege moet. In de vijfde aflevering gaat Rep na wat er allemaal fout is gegaan. Gebrek aan vakmanschap bij de leiding van inlichtingendiensten. 8chreieder, de door de Sicherhelt- spollzei aangestelde chef van de contraspionage in Nederland, re kent tot de grondfouten van het Englandspiel dat de Duitse tegen standers werden onderschat. Men gaf de agenten een vals beeld van de vijand" Ook op an dere punten bleek de voorberei ding voor een geallieerd spionage- net in bezet gebied slecht te zijn geweest. Mevrouw Wittewaal doet het een en ander uit de doeken over de pogingen van de enquêtecommis sie om in gesprekken met mensen van de Britse inlichtingendien sten lets van het Englandspiel bo ven water te krijgen. Dat kostte veel moeite, want het was onge bruikelijk, zelden de Britten. Uit eindelijk gaven zij toestemming, echter op voorwaarde dat er tij dens het gesprek geen notities zouden worden gemaakt Het oor deel van de commissie luidde dat er in Engeland zeer ernstige fou ten zijn gemaakt, maar kwade trouw of misdadige opzet niet kon worden aangenomen. Dat men in Engeland een jarenlang door de Duitsers volgehouden kat-en- muisspel niet doorhad en dat er uitsluitend sprake zou zijn van stommiteiten, noemt Jelte Rap te recht een onbevredigende conclu sie. HIJ laat erop volgen dat het de enig mogelijke conclusie kan zijn. Tot op dit moment, wil Ik eraan toevoegen. Niet uitgesloten mag worden dat latere onderzoekers op nog niet ontdekte bronnen kunnen stuiten. Of dan hier of daar toch nog een particulier archief opengaat, waardoor het Englandspiel verder te ontraadselen zal zijn. Had de In een zwart drama geëindigde actie misschien van meet af aan een andere bedoeling dan wat de Ne derlandse agenten als taak mee kregen? Als ik het goed heb aangevoeld, zitten ook de overlevenden met dit mysterie. Uit hun verhalen is echter op te maken dat zij met het opofferen van hun groep van 58 nog vrede kunnen hebben, wan neer daarmee een groter belang is gediend. Trix Terwindt. Ben Ub- bink en Huib Lauwers houden er zich aan vast dat door hun offer toch wel erger dingen zijn voorko men. Dan is het onvergeeflijk dat dit nergens in het openbaar als officiële erkenning te constateren valt. In de slotbeelden van de reeks documentaires verschijnen op nieuw het door de Duitsers tot gevangenis omgebouwde semina rie ln Haaren, de gevangenis in Assen en het voormalige hoofd kwartier van de Duitse contraspi onage in Driebergen. Nergens een herinnering. Aan de gevel van het pand waar Schreierer als een spin op zijn web zat, prijkt het naam bord van de Bijbel Kiosk Vereni ging. Daarnaast zou een gedenk plaat niet misstaan. Dit geldt eveneens voor de andere plekken in Nederland waar „helden zonder glorie" hun vrijheid verloren en gemarteld werden Bitter is het. dat de bij het Eng landspiel betrokken Duitsers door Nederland beter zijn behandeld dan de eigen overlevenden van dit drama. Er ligt een zee van ellende achter de woorden van de door haar tegenstanders om haar moed bewonderde Trix Terwindt. „Was ik meteen opgevangen, dan zou ik nu normaal zijn" Van prof. Basti- aans kunt u vanavond vernemen dat er nog duizenden slachtoffers zijn zoals zij, voor wie de oorlog onvoltooid verleden tijd blijft van vertrouwen gepleegd heeft want C. R. M. heeft mij in de periode 1971- '73 als landelijk adviseur de kunstuit leen laten uitbouwen op grond van de door mij sinds 1955 ontwikkelde be leidsvisie, welke verankerd werd in de Federatie Kunstuitleen. Zonder over leg wordt nu alle betrokkenen, de F. K. U. de V. O. A, de gemeenten, provincies en mij persoonlijk een stuk ambtelijk-autoritaire verstar ring opgedrongen welke niets meer met het wezen van de kunstuitleenge dachte te maken heeft. Terecht heeft de Kamer zich tegen uw ondemocratische en ineffectieve plannen verzet en u opgedragen in overleg met de betrokkenen tot een beleid te komen dat zij als werkzaam kunnen ondersteunen en dat beant woordt aan hun idealen. Als u wilt blijven trachten de kunst uitleendiensten onder uw curatele te stellen dan rest hen naar mijn me ning maar één fatsoenlijke uitweg, van uw aanbiedingen geen enkel ge bruik maken, zelf creatiever en we zenlijker oplossingen realiseren en ever tueel tegen u procederen wegens onbehoorlijk, onzorgvuldig, ondemoe atisch en onzakelijk beleid waardoor inmiddels gezamenlijk alweer heel veel gemeenschapsgeld onnodig ver spild is." Van onze parlementsredactie DEN HAAG Minister Van der Klaauw (buitenlandse zaken) heeft gisteren in de Tweede Kamer niet gereageerd op de uitdaging van het D'66-Kamerlid Brinkhorst om zijn kritiek op het buitenlands beleid van het vorige kabinet hard te maken. Zoals bekend zei minister Van der Klaauw op een WD-bijeenkomst af gelopen zaterdag dat hij er nu in geslaagd is het vertrouwen in het Nederlandse buitenlandse beleid dat zoek was geraakt weer te herwinnea De heer Brinkhorst vroeg aan de heer Van der Klaauw om deze bewering eens hard te maken aan de hand van zijn denkbeelden over de ontwikke- j lingen ln de Europese Gemeenschap. De heer Van der Klaauw ging op deze uitdaging niet in. De heer Brinkhorst constateerde daarop: „De minister heeft geen spe ciale ideeën over het Europese beleid. Hoe kan hij dan zeggen dat zijn be leid het vertrouwen van het buiten land in Nederland versterkt? De mi nister ls daarover een aanval begon nen. Hij heeft zich erover op de borst geklopt dat hij een ander soort beleid voert Dat is het enige wat ik wilde doorprikken," aldus de heer Brink horst UTRECHT (ANP) Het conflict tus sen staf en personeel van de kliniek voor keel-, neus- en oorheelkunde van het Academisch Ziekenhuis ln Utrecht (AZU) is van de baan. De moeilijkheden dateerden van Juni vo rig jaar, toen op gezag van prof. dr. O. A. Sedee, het hoofd van de kliniek, de operaties werden stopgezet. De hoog leraar was van mening dat hij te weinig verpleegkundig personeel tot zijn beschikking had om verant woord te kunnen werken. A1 snel daarna bleek echter dat er in de kliniek sprake was van een reeds lang sudderend probleem tussen de hoogleraar en zijn medewerkers. Deze laatsten vonden dat ze te weinig medezeggenschap kregen over de gang van zaken binnen de kliniek en dat Sedee zich te autoritair opstelde. Ook de directie van het AZU erkende, dat het beleid van de hoogleraar „niet meer in deze tijd paste" Als tussenoplossing werd de Rotter damse emeri,tus-hoogleraar dr W. H. Struben bereid gevonden om tijdelijk de leiding van de kliniek op zich te nemen Gisteren is prol. Sedee met de directie van het AZU en zijn perso neel overeengekomen, dat hij maan dag zijn functie bij de kliniek zal hervatten. Op 1 Januari volgend Jaar neemt hij echter een leeropdracht aan en zal hij definitief afscheid ne men van het ziekenhuis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4