In kiem gesmoorde discussie weer op gang Opvolging prof. Strijd weer helemaal open Uit brieven van lezers De kerk in Oost-Europa Trouw Geen Amsterdamse kandidaten meer Conferenties Belijdeniscongres in Frankfort Zwartkruis krijgt steun van basis VANDAAG Jongerenactie voor India VOORBIJGANGERS stoii WOENSDAG 31 JANUARI 1979 TROUW/KWARTET door dr. J. ter Vrugt-Lentz De wereldraad van kerken heeft een opmer kelijk boekje uitgegeven. Het bevat de lesin gen van een In 1976 In het oecumenisch Instituut Bossey (Zwitserland) gehouden stu dieconferentie over Kerk en Staat. Het In het Engels uitgegeven boekje bevat beschrijvin gen van zeer uiteenlopende situaties, te we ten die in de U SA.. In het islamitische Pakis tan. in Latijns-Amerika, in Afrika, in Roeme nië en in de Bondsrepubliek Duitsland Roe menië staat dus min of meer model voor de communistische landen in Oost-Europa dingen, waarmee priesters en predikanten voortdurend geconfronteerd worden. Kenmerkend Uit een rapport dat achterin het boekje is opgenomen, kan worden opgemaakt dat deze kwesties In de discussies wel degelijk ter sprake zijn gekomen, en dat men daarover diepgaand van gedachten heeft gewisseld Deze discussies hebben dan ook mede ais bron gediend - en kritische b'jdrr^»» „Kommenla^r relaties t«wen Kerk en Staal in Oost-Li. jpa" van een Oosteuropese theoloog Aan de andere kant staan zij, die onder deze definitie vallen, de christenen. Zij vormen een machteloze sociale groep aan de rand van de maatschappij. Het verschijnsel van de ..dissidenten" hangt hier ook mee samen: het is een bewijs van de scherpe Ideologische polarisatie en het politiek ..uitrangeren" die het gevolg zijn van het onderdrukken van de dialoog. Het tragische b dat deze situatie is ontman o*»d^iks de ins penningen van de Op de vijfde assemblëe van de wereldraad van kerken In Nairobi 11975» werd de toestand van de kerk in Rusland openlijk in een wereldraadvergadering aan de orde gesteld en daarmee de kerk-staal-verhouding in heel OostrEuropa. De vertegenwoordigers van ric Oosteuropese kerken verzetten zich echter tegen behandeling van de kwestie aangezien M3Cht8lO daar volgens hen geen reden toe was. Kenmerkend v r de situatie In Oost-Europa is. dat de naam van deze theoloog niet ge noemd wordt Ket is nog altijd zo, dat het risknnt is voor een burger van een ..socialis tisch" land om anders over godsdienst te spreken dan officieel is toegestaan. Ook op de conferentie in Bossey werd door de officiële spreker, de Roemeense orthoticxe bisschop Antonle, niet gerept over moeilijk heden. Zijn referaat is een voorbeeld voor de manier waarop kerkvertegenwoordlgers uit Oost-Europa op buitenlandse conferenties over de positie van hun kerk en over haar verhouding tot de staat spreken: hij beperkt zich tot wat er daarover door kerk en staat gezegd en geschreven is. Dat is interessant omdat het laat zien. hoe de Roemeense Or thodoxe Kerk haar houding tegenover de wereldlijke macht uit de Bijbel afleidt Maar zijn bijdrage geeft geen Inzicht In de werkelij ke situatie, in de praktische consequenties die kerkelijke meelevendheid voor de gelovi gen heeft de tegenwerking in grote en kleine De met genoer :e theoloog spreekt Inder daad anders dun de bisschop Hij beschouwt de verhouding ,u.v»en de nertcen en de Oost europese regering en als in het algemeen kritiek voor beide partijen. Het gebrek aan communicatie, aan serieuze pogingen om met elkaar over de fundamentele problemen te praten, heeft geleid tot het ontstaan van een diepe kloof, die nog steeds wijder wordt Aan de ene kant van die kloof staan de partij en de regering, die niet alleen alle macht bezitten maar ook pretenderen de wijsheid en de waarheid in pacht te hebben. Vanuit die positie dwingen ze de kerk een wetgeving te accepteren die gebaseerd is op hvin defini tie van religie, nl. dat godsdienst behoort tot de „bovenbouw" van een maatschappelijke klasse die bezig is geëlimineerd te worden. staat om een cultureel geïntegreerde maat schappij in stand te houden. In theorie omvat de staat alle burgers, ook de gelovigen. In de parktijk oefent de staat als machtsinstrument van de partij politieke au toriteit uit over de kerk Die dominerende politieke rol van de partij als uitdrukking van de dictatuur van het proletariaat bepaalt de ideologisch-politieke basis van de staat. Daarom betekent de in de grondwet van de meeste socialistische landen opgenomen ..scheiding van kerk en staat" in de praktijk óók een aggressleve houding tegenover de geloofsgemeenschappen, die voorlopig om strategische redenen geduld worden. Herzien Wel krijgt tegenwoordig de houding, die een bepaalde kerk heeft aangenomen ten opzich te van de socialistische revolutie in een land. steeds meer gewicht. Maar de ontwikkelin gen né de revolutie maken het noodzakelijk dat de kerken haar oorspronkelijke, soms extreme houding pro of contra de socialisti sche staat, herzien. Ditzelfde zou men ook van de staat met betrekking tot zijn houding ten aanzien van de kerken en geloofsgemeen schappen mogen vragen, vindt de schrijver. Hij somt een aantal houdingen op. die de kerken zouden moeten vermijden, b.v. het willen herwinnen van invloed en privileges, of het kritiekloos verafgoden van het regime; het niet-onderscheiden tussen het atheïsme van de communistische ideologie en de secu larisatie. Van de regeringen zou hij o.a. willen vragen dat deze de definitie van godsdienst, zoals die in de marxlstische-leninlstlsche so ciologie gevonden wordt, vermijden en afzien van de machtsideologie waardoor de staat totalitair wordt en de mensen geïntimideerd worden. Met name de christenen worden daardoor beroofd van de mogelijkheid, hun kritische bijdrage te leveren aan de opbouw van de maatschappij. Ook zouden de regerin gen niet langer kleine kerken moeten bevoor delen boven de kerk, waartoe de meerderheid van de bevolking behoort of de internationa le oecumenische activiteiten moeten bevor deren ten koste van de oecumene binnen de eigen grenzen. Al deze wensen van de auteur van het com mentaar veronderstellen een zo radicale ver andering van het door Moskou gevolgde denkpatroon, dat vervulling ervan op korte termijn onwaarschijnlijk is en misschien wel geheel tot de onmogelijkheden behoort. Bevroren Leszek Kolakowski, de Poolse filosoof die in 1968 om politieke redenen zijn professoraat in Warschau verloor en nu in Oxford do ceert. is in dit opzicht zeer pessimistisch. Hij zegt in zijn „Main Currents of Marxism (Vol. Ill: The Breakdown, Oxford 1978, pag. 529): „Het marxisme is tientallen Jaren bevroren en immobiel gemaakt als de ideologische bovenbouw van een totalitaire politieke be weging en heeft dientengevolge de voeling met intellectuele ontwikkelingen en maat schappelijke werkelijkheden verloren. De hoop dat het weer tot leven gebracht en nog eens opnieuw vruchtbaar gemaakt kont wor den bleek al gauw een illusie te zijn. Als verklarend „systeem" is het dood. noch biedt het enige „methode" die doeltreffend ge bruikt kan worden om het moderne leven te verklaren, de toekomst te voorzien of utopi sche projecties te cultiveren. De comtempo- raine marxistische literatuur ziet er, hoewel ze overvloedig is ln hoeveelheid, deprimerend steriel en hulpeloos uit. voor zover ze niet zuiver historisch is." Desondanks ls het belangrijk dat de verhou ding tussen kerk en staat d.wz. de kwestie van de godsdienstvrijheid, met name ook in de communistische landen, ln Bossye open hartig is besproken en dat niet alleen de lezing van een in de pas lopende theoloog maar ook het commentaar van een vrijer sprekende andere Oosteuropeaan in bredere kring bekend worden, zodat de ln 1975 in Nairobi ln de kiem gesmoorde discussie over hun situatie weer op gang kan komen. Dat Faith and Order dit zo heeft gepubliceerd lijkt ons opmerkelijk en veelbelovend. Mevrouw dr. J. ter Vrugt-Lenti is mede werkster van het Interuniversitair Instituut voor Mlssiologie en Oecumenlca te Utrecht. Zij bespreekt: Church and State Opening a new ecumenical discussion. Faith and Or der Paper no. 85, World Council of Churches, Genèva. Oeze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op tn deze krant gelezen benchten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam Bi| pubUatie worden naam en woonplaats van de schri|ver vermeld Vijf gulden (3) Vijf gulden (4) Een ziekenfonds-verzekerde, zal de vijf gulden eigen bijdrage bij opne men ln een ziekenhuis als een on rechtmatige daad ervaren Gemaks halve (deze gedachten gang is bijzon der laakbaar» vergeet het kabinet, dat de kosten van patlëntenbezoek. met eigen of openbaar vervoer ver meerdert met de aanschaf van vele extra's ten behoeve van de verpleeg de. In verreweg de meeste gevallen meer dan vijf gulden per dag bedra gen. Meent het kabinet werkelijk dat bij verblijf buitenshuis het gezins budget met minstens vijf gulden per dag wordt ontlast dan meen ik te mogen adviseren, op onkostendecla- raties en onkostenvergoedingen incl. presentstiegelden t.b.v kabinetsle den. kamerleden, ambtenaren en commissieleden, voorzover hierbij maaltijden en verblijf zijn inbegre pen. een bedrag van vijf gulden per dag of per keer. tn mindering te bren gen. Het is Juist in die gevallen dat het gezinsbudget wordt bevoordeeld. Moeten toch de minst draagkrachti- gen de dupe bij het bezulnlglngsof- fensief worden? Heb lk toch verkeerd gestemd? Rotterdam P. v.d. Honing waarin opgenomen: De Rotter dammer, mei Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jenze Tam manga Directeur mg O Postma 1000 AW Amsr Poitg rc 00 00 00 B tr>* Ned C»fC.?fb,in« fVAc/Mgrv 23 00 i? REGIO ROTTEROAM.DORORECHT Postbus 9*8 3000 AX Rotterdam tel 010-115580 (abonnementen •n two-gmqi tel 010-It 5588 (redactie) tel 11S ZOO uitsluitend voor advertenties* REGIO OEN MAAG'lEiOEN Postbus '01 350' CC Oen Haag te< 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haaj REGIO NOORD OOST NEOf «LANO (u ts'urteod admmstra'e) Posibus J •000 AA Zwrrv» •e- 05200-7930 Melkmarkt 56 /wolte Abonnementsprijzen: Adverterreefneren Op aanvraag tr* adressen t<oven| Opgave Umi.eber<hie»» 9-'9 30 van maandag rm v» dag Op zondag van i§. 20 uur lelel 030-91)456 Opgave men-advertenties Ie* .130-936868 of scrir.nr' u»n UrfS-Adv a'de'no postDus 4 33 '000 AK AMSTERDAM Adres» z gingen u-TVu''end sCWifte k aan onze Amsterdamse adressen Onder de verschillende bedenkingen tegen de betaling hiervan, miste ik nog het volgende bezwaar. Enkele malen lag mijn vrouw lid van een ziekenfonds in het ziekenhuis. Ik heb altijd gemeend dat in de zieken fondspremie die lk hiervoor ai Jaren betaal, de kosten van haar eten en drinken begrepen was. De zieken fondsen hebben pas hun premies weer verhoogd. Ik kan de vijf gulden per dag er bij niet anders zien dan een betaling van het voedsel waarvoor men reeds betaald heeft en nóg be taalt. Een onrechtvaardige extra be lasting. die de minst draagkrachtigen dan nog tijdens hun leed. het zwaar ste treft Rijswijk J. Kroon. Lichten aan Naar aanleiding van uw artikel in Trouw van 23 januari j.l. „Overdag licht aan? Soms", zou ik graag nog een opmerking maken. Als de over tuiging groeit dat lichten aan over dag voordeel biedt, is een advies lich ten aan te doen overdag, aanleiding tot meer ongelijkheid. De huidige si tuatie is chaotisch, met kan uit zeven mogelijkheden kiezen: l. geen lichten aan; 2. stadslichten; 3 dimlichten. 4 groot licht; 5. mistlampen; 6. parkeer- lichten 7 contourlichten ivrncht- auto's). Artvlezen worden niet altijd opge volgd. zoals u terecht in uw artikel opmerkt Een verplichting en dus een wetswijziging zou mijns insziens uni formiteit en dus de veiligheid doen toenemen Nog een zeer belangrijk voordeel van lichten aan overdag is. de rijrichting van het voertuig is di rect waarneembaar Veel ongeluk ken. met name inhalen zijn met dit voordeel te voorkomen. Groningen G. J. Heikes Libanon (2) Er zijn mensen die het fijn vinden dat onze jongens naar Libanon gaan. Ik niet De jongens die een kruisje heb ben gezet ln het hokje voor de VN zijn niet goed ingelicht; dit geldt voor het 44e bataljon De Jongens van het 43e bataljon hebben nergens voor gete kend en worden toch gedwongen naar Libanon te gaan Ze zijn Inmid dels van Assen naar Zuidlaren ver plaatst. Bij weigering wacht hen de krijgsraad. Van hen waren er bij de keuring nog maar zeventien Jaar Zit die uitzending wettelijk wel goed? Nederland is (gelukkigi niet in een oorlogssituatie. Het zijn twee vreem de partijen die elkaar afslachten en daar moeten onze Jongens tussen zit ten. Hoe moeten de betrokken ouders dit verwerken? Zij moeter. hun zonen afstaan en ook nog trots zijn dat deze jongens voor dit baantje zijn aange wezen Ik heb liever m n zoon levend ln Nederland dan verminkt of dood ln Libanop Niekerk M. Wegter-Pronk Abortus (37) Naar aanleiding van de 40 000 hand tekeningen tegen legalisering van ab ortus. die u noemt in uw artikel op pag 5 van Trouw d d 23 Januari (op luchting 11. deel ik mede. dat de meer derheid van die stemmen inderdaad uit Overijssel komt Het betreft hier een particuliere actie van enkele we ken die in Enschede ls gestart Om dat hier vele CDA-stemmers bij zijn. en vanwege de vele sprekers op het congres, vind lk de kop van 22 Januari ..Kabinet vindt steun bij CDA ln ab ortus kwestie", erg eenzijdig Hier had zeker bij moeten staan: ..CDA achterban zeer verontrust" Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dr. G. H. ter Schegget en dr. N. T. Bakker hebben zich teruggetrokken als kandidaten van de benoemingscommissie van de theologische faculteit van de universiteit van Amsterdam voor de vacature-Strijd. Dr. G. H. ter Schegget Korte klinische pastorale vor ming, voor predikanten. o.l.v. dr. F. O. van Oennep en drs. A. D. H. Ros- cam Abblng, 19 februari - 2 maart, Hydepark. Driebergen. Inf. tel. 03438- 4041. Lazarus, bijbelstudie met Tom Naastepad. 22 februari. 15 maart, 5 en 26 april. MVO-school, Achterweg 7, Lisse. Inl. en aanm. tel. 02521-13321. Open studiedagen Nederlandse christen vrouwenbond: 20 februari Leeuwarden De Open Hof „Vrouwen hier... en daar 20 februari Goes Ooosterkerk „Hebben wij elkaar nog nodig? 22 februari Rotterdam Pau- luskerk ..Samen leven". 22 februari Groningen Opstandingskerk „Vrou wen in Kameroen". InL tel. 070-451370 TüBINGEN (LWI) Onder leiding van de Westduitse theoloog Peter Beyerhaus zal van 22 tot 24 februari in Frankfort een „Europese belijde nisconferentie" van theologen wor den gehouden. Tijdens deze conferen tie wil men een „boodschap" opstel len over fundamentele maatschappe lijke vragen thema van de conferen tie is „Politieke ethiek tussen anar chie en tirannie". Daarmee ls de nu al drie Jaren duren de strijd om de opvolging van prof. dr. K. Strijd als hoogleraar van de universiteit en tevens hoogleraar vanwege de hervormde kerk een nieu we fase Ingegaan. Ter Schegget en Bakker zijn daarmee niet uit de running. Zij hebben hun stap gedaan om de bestuurlijke im passe te doorbreken, waarin de be noemingsprocedure was geraakt, al dus hun gezamenlijke verklaring. Te gelijk beroepen zij zich op een uit spraak van prof. dr. P. J. Roscam Abbing, dat nu „alle namen weer be spreekbaar zijn, ook die van de Am sterdamse kandidaten". Daarmee ligt de zaak volgens hen nu weer helemaal open. De opvolger van prof. Strijd moet benoemd worden door de universiteit en de synode van de hervormde kerk samen. Volgens de benoemingsproce dure dienen de benoemingscommis sie van de Amsterdamse faculteit en de commissie theologisch weten schappelijk onderwijs (TWO) van de kerk daartoe gezamenlijk met kandi daten te komen. In het overleg van deze twee instanties heeft de Amster damse commissie het recht van eer ste voordracht Blijkt er definitief geen overeenstemming mogelijk, dan gaat het Initiatief om kandidaten voor te stellen, over nhar de commis sie TWO. De kandidaten van de Amsterdamse commissie. Ter Schegget en Bakker, waren allebei voor de commissie TWO onaanvaardbaar en bemidde lingspogingen van het moderamen van de hervormde synode faalden. Gelet op het veto van de commissie TWO stelde het synodemoderamen vast, dat de Amsterdamse commissie met nieuwe kandidaten moest komen of het recht van voordracht aan de commissie TWO moest overgeven. De Amsterdamse benoemingscom missie heeft tot nu toe steeds gewei- Vprwarhtincr gerdTer Schegget en Bakker te laten 1 vallen, omdat zij daarvoor geen goe de argumenten van kerkelijke zijde had vernomen. Ook stelde de Amster damse commissie zich op het stand punt, dat zij met haar kandidaten in feite ook het profiel zou laten vallen, omdat alles wat tegen Ter Schegget en Bakker ls ingebracht, tegelijk ook kritiek op het profiel betekende. Ten slotte woog voor de commissie niet het minste, dat zij zich ook moreel aan het tweetal gebonden achtte, om dat hun namen openbaar gemaakt waren. Vrijdag vergadert de faculteitsraad over de nieuw ontstane situatie. Het meest waarschijnlijk is, dat de facul teitsraad zijn benoemingscommissie zal adviseren, nu niet met nieuwe namen op de proppen te komen (ge steld al dat ze te vinden zouden zijn, die beantwoorden aan het profiel), maar het initiatief nu inderdaad aan de commissie TWO van de hervorm de kerk te geven. Volgens wat de Groningse kerkelijke hoogleraar Roscam Abblng in de no- vemberzltting van de hervormde sy node gezegd heeft, zal dit betekenen, dat de commissie TWO dan eerst het college van hervormde kerkelijke hoogleraren opnieuw zal moeten raadplegen. Een actie-comité van „vrienden van Ter Schegget" onder leiding van on der andere de Delftse academiepredi kant Rochus Zuurmond zegt in een gisteren verschenen perscommuni qué, dat „een aanzienlijk deel" van de kerkelijke hoogleraars bereid zou zijn, de voordracht van Ter Schegget en Bakker te steunen, maar bang ls voor een bestuurlijke crisis, die zou kunnen ontstaan, als de commissie TWO geheel of gedeeltelijk zou af treden. De bezwaren van de commissie TWO (waarvan prof. dr. A. J. Bronkhorst voorzitter is) tegen Ter Schegget be treffen voor een belangrijk deel zijn manier van theologiseren. In hun gezamenlijke verklaring waar mee zij zich voor het moment terug- Ensehede In het kader van het internationale jaar van het kind heeft de bekende religieuze Moeder Teresa (rechts) in een stadion te Calcutta, India, dertienduizend arme kinderen ontvangen en hun eten en cadeautjes gegeven. Zij kon dit doen dank zij de medewerking en de d. Westerink-Visser financiële steun van de Indiase regering, de r.k. kerk en particulieren. Van een onzer verslaggevers HAARLEM Zaterdag komen leken en pastores uit het hele r.k. bisdom Haarlem bij elkaar om de recente ontwikkelingen in hun kerk te be spreken. De bijeenkomst ls vooral bedoeld als steun aan het beleid van de Haarlemse bisschop Zwartkruis. „Het wordt tijd publiekelijk te laten merken, dat er ook andere katholieke gelovigen zijn, dan die namens wie bisschop Oijsen zegt te spreken." al dus de initiatiefnemers ln hun uitno digingsbrief. De bijeenkomst begint om elf uur en wordt gehouden in het Goede-Herdercentrum ln het Haar lemse Schalkwijk. Onder andere Wim Ai en Seef Konijn zullen het woord voeren. Tegelijk wordt er ln het bisdom een handtekeningenactie gevoerd, opdat bisschop Zwartkruis bij zijn komen de bezoek aan de paus kan zeggen, dat hij namens velen spreekt, als hij pleit voor collegialiteit en dialoog. trekken, zeggen Ter Schegget en Bakker: „Door de beweging die er rondom deze kwestie onder de naam „De Zaak Ter Schegget" ls ontstaan ln de kerk, ls duidelijk geworden, dat honderden theologen en predikanten, vele en brede groepen ln en bulten de kerk, hoge verwachtingen hebben van een bezetting van Strljd's leer stoel ln zijn geest." .Amsterdam mag dan ln ieder geval een kandidaat van TWO verwachten, die met haar passies en ideeën over eenkomt. Wij trekken ons terug om dat hiermee de zaak inderdaad weer geheel open ls, met instandhouding van het profiel en Amsterdam niet gedwongen wordt voor pressie te be zwijken. Verder vertrouwen wij dat de bestuurlijke organen van de kerk zullen Inzien, hoezeer er recht moet worden gedaan in wat er ln de bewe ging rond deze benoeming ls losge maakt aan gerechtvaardigd verlan gen ten aanzien van de ontwikkeling van een bepaalde theologie, vooral ook omdat de Amsterdamse faculteit zulks kennelijk wil bevorderen, getui ge het door haar voorgestelde profiel en haar vasthoudendheid," aldus Ter Schegget en Bakker. Van een onzer verslaggevers BILTHOVEN De hervormd-gere- formeerde Jeugdbonden (HGJB) gaan dit voorjaar een actie voeren voor India. De bedoeling van de actie ls ln de eerste plaats, dat deze Jongeren aan de rechterzijde van de hervormde kerk zich door middel van aan té reiken informatie-materiaal verdie pen ln de problemen van India, en speciaal van de christelijk gemeen schappen in dat land. Verder zal er ook geld bij elkaar ge bracht worden voor een werkplaats voor meisjes en vrouwen in Kodalka- nal en een weeshuls in de omgeving van Madras. Voor elk projectdoel is minstens 40.000 gulden nodig. Om de twee Jaar wordt ln de HGJB een dergelijk project georganiseerd. Een gezamenlijk dubbelnummer van „Bouwstof" en „Leiding" bevat veel informatie over de actie, die zal lopen tot 24 mei. ZIEKEN EN GEZONDEN De eerste „gevallen" melden zich. Waarvan0 Van achterop geraken van hen die door de maatregelen van de regering getroffen worden of dreigen te worden. Het betreft hier de allerlaagste inkomens. Niet dat zij van honger zullen omkomen door de reële vermindering van hun inkomen want nlet-mee-stijgen met de anderen die op hun beurt weer wel meestijgen met de hogere prijzen betekent nog altijd glashard erop achteruitgaan, dat verbergt geen enkele mist en geen enkel rookgordijn van gladde redenering niet dat er mensen van honger zullen omkomen, ook niet dat er geen mensen ln ziekenhuizen geholpen kunnen worden, maar er zijn wel drempels gelegd. Bij een minimaal Inkomen zal men geneigd zijn een opname nog even uit te stellen. Nog steeds martelt mij de vraag wie toch op dat onzalige idee van die vijf gulden gekomen is en uit welk motief. Waarom die miljoenen laten opbrengen door hen die het 't minst kunnen missen? Ik geef het nog maar eens door. Laten gezonde mensen met een minimum inkomen van zo en zoveel een gulden of meer per dag betalen, omdat ze zo gezond zijn en geen medicijnmeester van node hebben. Er zijn naar mijn mening duizend en één mogelijkheden om de bedragen waarom het gaat in handen te krijgen van mensen die van voren niet weten hoe hoog hun inkomen van achteren is. Vergeef me de wonderlijke beeldspraak. Moeten we over de hoofden van de minst draagkrachtigen dure instrumenten, dure geneesmiddelen en dure specialisten in stand houden? Deze mensen die net niet handig genoeg zijn om er wat beter bij te zitten! Ze verdwijnen in 't niet bij de oprichters van slimme B.V.'s die na enige tijd failliet gaan en ons (ook hen opnieuw) met de schulden laten zitten. Het blijkt altijd moeilijker voor dergelijke streken een wet in elkaar te krijgen (en een beetje snel) dan voor zulke onnozele zaken als de vijf gulden per dag. Dat ls zo besloten en uitgevoerd. Gelukkig dat er meer mensen rekenen kunnen en de ziekenhuisraad al geprotesteerd heeft tegen dit al te enthousiast gedoe. Het blijven dingen die door geen van de getroffenen ooit zullen begrepen worden. Wel uiteraard door velen van hen die er niet mee te maken hebben. En die die beslissingen dan ook nemen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Vollenhoven (toez.) en te Vroomshoop W. L. van der Geer te Heukelum; te St. Armaparochie J. Blommendaal laatselijk zendings- pred. op West-Irlan. wonende te Utrecht. Aangenomen: naar Onstwedde H. C. Marchand kand. te Dorkwerd, die be dankte voor Driesum, Waardenburg, Windesheim, Woubrugge, Wijnjeterp en Zalk. Bedankt: voor Goes (toez.) L. A. de Graaf te Oudelande GEREF. KERKEN Beroepen: te Gouda J. Bruijn te Oostkapelle. Aangenomen: naar Utrecht-Oost (stud, pred.) C. van Steenis te Rotter- dam-Feyenoord; naar Duisburg-Ruh- rort (wijk Duisburg, Noord-Duitsland gedeeltelijk): J. Jurjens te Zwolle. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Berkel en Rodenrijs A. Veldman te Oldehove. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) Beroepen: te Hoogeveen C. A. A. Struik kand. te Deventer. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Goudswaard J. Kareis te Werkendam. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen: te Oosterland J van Prooijen te Rhenen. BAPT. GEMEENTEN Aangenomen: naar Eindhoven A. J van der Wetering te Vriescheloo. De 51-Jarige proost van Lübeck, Karl- heinz Stoll. is gekozen tot bisschop van de evangelische kerk in Slees- wijk. Paus De Poolse minister Kakol heeft ge zegd, dat niets een bezoek van paus Johannes Paulus II in de weg staat. HIJ voegde daaraan toe, te weten, dat de paus de wens heeft geuit in mei naar Polen te komen. Romero De r.k. aartsbisschop van San Salva dor. Oscar Romero, is door 23 leden van het Amerikaanse huis van afge vaardigden voorgedragen voor de No belprijs voor de vrede. Aartsbisschop Romero is in El Salvador de meest prominente woordvoerder geworden voor vrede en gerechtheid en tegen geweld, verdwijningen, willekeurige arrestaties, moord en martelingen, al dus de Amerikaanse brief aan het Nobel-comlté. Afscheid Koningin Juliana heeft afscheid genomen van drie diploma tieke vertegenwoordigers die hun ambtsperiode in ons land beëindigen De Apostolisch pro-nuntius mgr John Gordon, ambassadeur van Ecuador dr Francisco Urblna Ortiz en de am bassadeur van India, Maharajakrish- na Rasgotra zijn sinds 1976 in Neder land.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2