Runia: Evangelische Alliantie is géén anti-club I Paus ziet vandaag Indiaanse cultuur Kerkelijk beraad in Zuid-Afrika Trouw Veel drukte om bijna niets Basisgemeenten informeren paus Utrechtse delegatie LPO schort activiteiten op Discussiedag over grondslag van CDA VEJO bezint zich op identiteit Bisschop Gijsen wil 'knielende theologie' UIT DE KERKBLADEN Doe-het- zelvers op kansel Conferenties VANDAAG VOORBUG AN( Nederlandse musici krijgen onderscheiding MAANDAG 29 JANUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET Vervolg van pag. 1 Vandaag brengt de paus een bezoek aan de stad Oaxaca. die geldt als een centrum voor de Indiaanse cultuur ln Mexico. Oisteren bezocht de paus de stad Puebla. waar de derde Celam wordt gehouden. Gisterochtend vier de de paus. samen met de deelnemen de bisschoppen, een openluchtmis bij het Palafoxlano-semlnarie, waarvoor massale belangstelling bestond van de zijde van de mensen. Reeds vele uren voordat de paus. die uit de stad Mexico kwam, langs zou komen, zag het ln Puebla al zwart van de mensen, van wie velen hun nederige huisraad op de stoep van de weg hadden ge plaatst om van een gunstig uitzicht verzekerd te zijn. De bevolking van de stad Mexico reageerde verheugd op het bezoek van de paus, maar er kwamen geen tonelen van uitzinnige geestdrift voor. Wel werden talrijke mensen weggedragen, die ln het gedrang hun bewustzijn verloren en ln de basiliek van de Maagd van Guadeloupe rea geerde een zwangere vrouw door spontaan een gezonde baby te baren. „We zijn hier gekomen, niet zozeer om dezelfde problemen tien jaar later opnieuw te bestuderen, maar om hen op een nieuwe manier, op een nieuwe plaats en op een nieuw tijdstip van onze geschiedenis te overzien." In zijn preek legde de paus nadruk op de eigen plaats van de Latijns-Ameri kaanse bisschoppen bij hun studie. HIJ noemde zichzelf „bisschop van Rome" en vervolgens paus en hij be titelde de bisschoppen van Latijns Amerika als zijn broeders. Na uitvoerig te hebben stilgestaan bij de actuele betekenis voor de kerk van de Maagd Maria, riep hij de kerk op navolger te zijn van de maagd. Paus Johannes Paulus II spreekt een menigte toe van duizen den Mexicanen voor de kathedraal in de hoofdstad Mexico. De paus gaf zijn speciale groeten aan „de kinderen van de wereld". -BEVERWIJK - De kritische ge meente IJmond zal samen met de andere basisgemeenten in Nederland voorlichtend materiaal over de kerke lijke situatie in ons land naar paus Johannes Paulus II sturen. Zij haken hier mee ln op de wens van de paus tot brede Informatie over de kerk ln Nederland. De informatie zal gegeven worden in UTRECHT (ANP) In verband met de impasse, die ontstaan Is naar aan leiding van de laatste zitting van het landeLljk pastoraal overleg (LPO), heeft de delegatie van het aartsbis dom Utrecht na uitvoerig beraad een stemmig besloten haar activiteiten ten aanzien van het LPO op te schorten. De delegatie heeft aan de agenda commissie van het LPO een aantal voorwaarden gezonden, waaronder zij haar activiteiten wil hervatten. -Deze betreffen voornamelijk opzet en werkwijze van het landelijk pastoraal overleg en de wijze waarop de bis schoppen meedoen De agendacom missie zal de voorwaarden bespreken met de bisschoppen en de leiders van de andere delegaties. overleg met de bisschoppelijke com missie pluriformiteit Uit vooroverleg met vicaris Kuipers van Haarlem en bisschop Ernst van Breda heeft de kritische gemeente de overtuiging overgehouden, dat de informatie te bestemder plaats komt en toegelicht kan worden. Op 12 mei zal in Amsterdam het tweede nationale congres van de ba sisbeweging worden gehouden. Op dit congres zullen de in het afgelopen Jaar ontwikkelde structuur en de ge zamenlijke visie publiek worden ge maakt Het wordt ook een internatio nale manifestatie met bijzondere aandacht voor de basisbeweging in Latijns-Amerika. HOOGEVEEN (ANP) Een synthe se tussen een christelijke beginsel- partij en een open-programmapartij betekent het einde van de christelijke politie. Dat heeft ARP-voorzitter Hans de Boer het afgelopen weekeinde in Hoogeveen gezegd. Hij kwam met zijn stelling op de eerste van een reeks provinciale discussie-dagen van het CDA. Deel van deze discus siereeks is een bezinning op de grond slag van het CDA. De Boer voegde aan zijn uitspraak toe, dat de christelijke grondslag geen bindmiddel Is van het CDA, maar wel een drijvende kracht. Van een onzer redacteuren PRETORIA Van 12 tot 16 maart zal ln Pretoria het lang verwachte beraad worden gehouden van de calvinistische kerken in Zuid-Afrika over de toekomst van hun land. Oorspronkelijk was het de bedoeling, dat ook mensen uit het buitenland aan dit beraad zouden deelnemen. Met name in hervormde en gerefor meerde kring in Nederland was er belangstelling voor. Later werd beslo ten, dat het een interne Zuidafrikaan- se aangelegenheid zou zijn. Toch blij ken nu enkele buitenlanders uitgeno digd te zijn, de Amerikaan James McCord, president van het Princeton theologisch seminaire. en dr. Rich mond Smith in Genève, in hun kwali teit van voorzitter en secretaris van de hervormde wereldbond. Het be raad gaat namelijk uit van deze orga nisatie. Samenroeper van het beraad is dr F. O'Brien Geldenhuys, directeur oecu menische zaken van de Nederduitse gereformeerde kerk. Hij zal de verga deringen ook leiden. Thema van het beraad is „De kerk en sociale verant woordelijkheid in Zuid-Afrika". Volgens dr. Geldenhuys zullen zes tien kerken op dit beraad vertegen woordigd zijn. Hieronder zijn de NG kerk zelf en haar drie niet-blanke dochterkerken, de gereformeerde (dopper-)kerk, vier presbyteriaanse kerken, de anglicaanse, congregatio- nalistische, methodistische en Mora vische kerk en de federatie van lut herse kerken. Hierbij zijn ook kerken, die geen lid zijn van de hervormde wereldbond. AMSTERDAM Het hoofdbestuur van de vrije evangelische jeugdorga nisatie (VEJO) heeft haar leden een brochure aangeboden onder de titel „Inspelen". Deze brochure is bedoeld als middel om plaatselijk een bezin ning op identiteit en doelstelling op gang te brengen. Bij de VEJO zijn 600 jongeren aangesloten. Met de bergre de als kompas wil het bestuur nieuwe wegen zoeken voor een christelijke jeugdorganisatie. De VEJO werkt nauw samen met het christelijk Jon- gerenverbond CJV. m door Aldert Schipper MEXICO-STAD Het bezoek van de paus aan Mexico heeft bijna drie duizend journalisten, veelal uit ka tholieke streken, naar dit land ge lokt. De organisatoren groeit dit enorme aantallen persmensen, foto grafen en televisiemensen huizen hoog boven het hoofd en in het hotel Alameda in Mexico-stad, waar het perscentrum is gevestigd, is het net een gestoorde mierenhoop. Dagen lang duurde het eer verslaggevers geaccrediteerd waren. Een accredi tering is inschrijving van iemand als journalist en het is nodig om te voor komen dat er onder het journalistie ke koren amateuristisch kaf komt. Er bestaan voor het bezoek van de paus en de daaraan volgende La tijns-Amerikaanse bisschoppen con ferentie minstens twaalf verschil lende accrediteringen. Iedere aan vaarde journalist krijgt een kaartje dat hij op zijn borst moet spelden, maar er zijn talloze verschillende kaartjes en aangezien de spelden weldra op waren, worden de kaar tjes op de meest uiteenlopende ma nier aan de journalistieke lichamen bevestigd. Met het gevolg dat zowat niemand er meer uit komt Opvallend is dat de journalisten die het bezoek van de paus komen „doen" doorgaans prima in het pak zitten. Het is duidelijk een ander publiek dan de doorgaans eenvoudig geklede persmensen die bij oecume nische gebeurtenissen aanwezig zijn. En al die keurige heren in hun mooi geperste kleren hebben ongeveer niets te verslaan, want de paus heeft het dusver over weinig anders gehad dan over de trouw aan de Maagd van Guadeloupe, die in drie hoofdsom men uiteenvalt: in gehoorzame over gave, in vasthoudendheid en in de integriteit van woord en daad. Aardige man De duizenden journalisten maken hier uitvoerige stukken over, die zij aan de telex toevertrouwen, in de hoop dat de lezers denken dat dit nieuws is. Ondertussen worden in de perszaal langdurige lijsten van pers media voorgelezen, die uitverkoren zijn om de paus ergens aan de gang te zien, hetzij bij een mis in de kathe draal of bij een mis in de basiliek. Ikzelf zag de paus in een open bus voorbij rijden. Het leek me een ener gieke en aardige man. Hij reed met een behoorlijk gangetje over een bre de boulevard. De mensen stonden drie rijen dik te juichen. Ik had het meeste respect voor een twaalftal body guards, die al sinds bet vlieg veld naast de bus meeholden. Maar wie schrijft over deze atleten, als er een atleet in een wit kleed voorbij komt? De paus moet inderdaad een ijzeren gestel hebben, want hij staat uren achtereen in de bus met zwaaiende armen. Dat doet een willekeurig ie mand van 58 jaar hem niet na. Je merkt ook niets van aanpassings moeilijkheden. Hij is hier weliswaar in een klimaat dat niet veel anders is dan dat van Rome, maar de meer dan tweeduizend meter hoogte veroor zaakt bij de meeste mensen na korte tijd verschijnselen zoals hartklop pingen of kortademigheid. Aldus blijkbaar niet bij paus Johannes Paulus de Tweede, want hij komt nauwelijks aan zitten toe en spreekt toch met ferme stem. Het Spaans dat hij spreekt maakt op een Nederlan der die deze taal niet machtig is indruk, maar als je na geruime tijd de Engelse vertaling krijgt is de hoe veelheid nieuws ongeveer nul. Ik zelf was meer onder de indruk van een korte aardbeving, die in de nacht van vrijdag op zaterdag Mexico trof, zonder schade te doen. Het duurde twee minuten, maar het waren er voor mij twee te lang. Ik denk dat ik nog nooit zo snel de trap ben afge daald. Maar de Mexicaanse bedien den in het hotel konden hun schater lachen niet tegenhouden, toen er ook een Amerikaans echtpaar in een py jama met twee koffers de trap afkwam. ROLDUC (ANP) In het kader van de jaarlijkse studie- en bezinningsda gen vond in Rolduc de presentatie plaats van het eerste deel van een reeks nieuwe filosofische en theologi sche boeken onder redactie van het seminarie van bisschop Gijsen van Roermond. Beoogd wordt onderwer pen van wijsgerige, theologische en pastorale aard voor een ruime lezers kring toegankelijk te maken. Ieder deel bevat een afgeronde thematiek. Deze boekenreeks wil een bijdrage leveren tot „een verdiepte kennis van het geloof van de kerk en het theolo gisch denken in het licht van het tweede Vaticaans concilie". Tijdens de presentatie werd het woord gevoerd door mgr Gijsen. Hij wees erop dat de theoloog zijn wijs heid niet put uit wat hij om zich heen ziet of wat mensen zelf bedacht heb ben. Bron en thematiek vormen Gods eigen Woord, terwijl theologen zich steeds dienen te laten normeren door de kerk. Van een medewerker AMERSFOORT Een zeer gemengd gezelschap heeft in Amersfoort besloten tot de oprichting van een Evangelische Alliantie (EA) in Nederland. Hoewel men het over de definitie ve beginselverklaring en doelstellingen nog niet helemaal eens kon worden (ook wegens tijdgebrek) werd toch vastge steld dat eind mei de oprichting een feit zal worden. Ter vergadering waren vertegenwoor digers van de meest uiteenlopende kerkelijke stromingen aanwezig, on der wie prof. dr K. Runia (gerefor meerd). evangelist Ben Hoekendijk. EO-bestuurslid J. J. Rippen, ds. H. van Amerom (pinkstergemeente), ds waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing O Postma HOOFDKANT OOR Pcwtbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 teies 13006 Poslg.rv 66 00.00 Bank Ned Credietbank Bekenngrv 23 00.12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) let 010-115588 (redacbe) tel 115700 (ur REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag let 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (u-tsturtend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwofle Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Par kwartaal 47.70 Par hare ear 95 «O re op aanvraag TeWkyvsche (ze adressen boven) Opgave fjmibeberichten 9-19 30 van maandag l/m vri|dag Op zondag van 18- 20 uur eelef 020-913456 Opgave 020-9360 0-936668 of schr.ftet.fk aan Mo-Adv a'detmg postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswvg^9«p urtsmeand schnftatifk aan onze Amsterdam W. J. Bouw (hervormd), alsmede ver tegenwoordigers van bewegingen ais Youth for Christ, Campus Crusade, Kruistochten, Ned. Chr. Gemeen scha ps bond en Leger des Heils. Er zijn op het ogenblik EA's ln zo'n vijftig landen, alle aangesloten bij de World Evangelical Fellowship. De eerste Alliantie werd in 1846 opge richt in Engeland, met vooral een antl-paplstische tendens. Ook ln Ne derland heeft enkele malen een EA bestaan. De eerste keer werd er een opgericht in 1867. Daarbij was Groen van Prins te rer betrokken. Toen de deur naar de mening van velen ook werd opengezet voor de vrijzinnig heid. bloedde zij dood. In 1007 werd een nieuwe Nederlandse EA opge richt, die het tot 1947 uithield. In de afgelopen jaren deed men diverse po gingen om opnieuw tot de stichting van een alliantie van evangelikalen te komen, maar die mislukten steeds. Wel kwam een Evangelische Zen- dings Alliantie van de grond, waarbij geloofszendingen zijn aangesloten. Verschil Prof. Runia. voorzitter van de voorlo pige oprichtingsvergadering, zei dat binnen de EA vooral een be&jden van de eenheid in Christus zichtbaar moet worden. Het verschil tussen een EA en lichamen als wereldraad van kerken en ICCC Is, volgens hem, dat het ln die laatstgenoemde organisa ties vooral om het samenwerken van kerken gaat. „Maar er is heel wat meer christelijke activiteit dan die van de kerken. Er zijn groeperingen binnen de kerken actief, maar ook niet-kerkelijk gebonden organisaties met een interkerkelijk karakter." Hij benadrukte dat de EA niet is bedoeld als een anti-organisatie, bijvoorbeeld tegen de raad van Kerken. Daarop haakte later de heer Rippen (EO en vereniging van de verontruste gereformeerden verenigd in „8chrift en Getuigenis") in met de mededeling dat het onmogelijk is positief bezig te zijn zonder ook een profetistische waarschuwing te laten horen tegen onbijbelse ideologieën die zich ook binnen de kerken zouden verbreiden. Bid en werk Prof. Runia pleitte er voor dat de EA een gebedsgemeenschap zal worden, maar ook een werkgemeenschap: oe cumenisch, spiritueel en missionair. Bij de EA zullen zich, volgens de voorlopige beginselverklaring, zowel Individuele christenen als organisa ties en gemeenten kunnen aansluiten om gezamenlijk „stimulerend en coördinerend bezig te zijn ten dienste van de evangelie-verkondiging en de opbouw van het geestelijk leven." De Nederlandse EA zal zich verbonden weten met „allen die verenigd zijn in de World Evangelical Fellowship". In diverse landen, zoals Duitsland en Engeland, hebben Evangelische Alli anties o.a. de evangelisatiecampag nes van Billy Graham mogelijk ge maakt, ln de afgelopen decennia. In Europa zijn de diverse allianties ook georganiseerd in de Evangelische Alliantie in Europa, waarvan secreta ris Gordon Landreth in Amersfoort aanwezig was. Hij gaf een uiteenzet ting van de vele terreinen waarop de EA's in diverse landen werkzaam zijn. Van meet af aan heeft men zich niet alleen met evangelisatie bezig gehouden, maar ook met het helpen lenigen van sociale noden. Een doch ter van de Britse EA is Tear Fund, een ook in Nederland al werkende organisatie, die zich bezighoudt met ontwikkelingshulp en leniging van noden in rampgebieden. Geref. bond Uit de kring van de Gereformeerde bond in de hervormde kerk kwam de opmerking dat gelovigen van de gere formeerde gezindte in toenemende mate deelnemen in evangelische ver- In principe kan bij de doopsgezinden iedereen dominee worden, en in de praktijk gebeurt dat ook, schrijft ds. J. Woudstra-Gorter in het Algemeen Doopsgezind Weekblad: We hebben als doopsgezinde gemeen ten namelijk géén bindende afspraak met elkaar gemaakt, dat we ons ten opzichte van elkaar verplichten uit sluitend door het seminarie opgeleide predikanten ln dienst te nemen. In de meeste gevallen is dit uit nood geboren: er zijn te weinig studenten die afstuderen aan het seminarie. Maar al met al staan we voor een zorgelijke situatie. Gemeenten zoe ken noodoplossingen en broeders en zusters stellen zich beschikbaar om aan deze noodoplossingen mee te- werken. De niet aan het semina rie opgeleide dominees zijn een beet je te vergelijken met doe-het-zelvers. Een doe-het-zelver kan best aardige resultaten bereiken met timmeren, verven, knutselen met elektriciteit enz. Maar als hij zich opwerpt als all round timmerman of schilder of als elektrisch Installateur, komt er veel meer bij kijken. Hij of zij zal nog aardig wat bij moeten leren voor hij zover Is. De bedrijven van gas. water en elektriciteit eisen, ter wille van de veiligheid, dat werk op hun terrein door gediplomeerde vaklui verricht wordt Zou het niet mogelijk zijn dat wij als doopsgezinde gemeenten met elkaar een lijst van minimum-eisen opstellen voordat het toegestaan wordt dat iemand dominee wordt? En zouden de gemeenten geen afspra ken kunnen maken over een mi nim um-s tudiepakket? Naar buiten Prof. dr J. Douma in De Reformatie (gereformeerd-vrijgemaakt): Gelukkig wordt op allerlei manieren duidelijk dat ook onze kerken niet voor zich willen houden wat aan alle mensen als blijde boodschap verkon digd moet worden. Het is prachtig dat telkens weer mensen naar de zen- dingsvelden trekken. We hebben Ja ren gekend dat het erg moeilijk was zendelingen te vinden; nu vertrekt de een na de ander naar het zendings- veld. Het lijkt er haast op dat het moeilijker is een dominee te vinden voor Nederland dan voor Irian Jaya! Ook op het terrein van de georgani seerde evangelisatie kan van een op bloei gesproken worden. Vooral valt het daar op dat honderden jonge mensen op campings, ln clubs en kof fiebars e.d. zich inzetten voor dit werk. Er is vaak zorgelijk tegen aan gekeken. Ontsporen de Jongeren niet gemakkelijk, hoe goed hun bedoelin gen ook zijn? Wordt de zaak wel ln Gemeente-zijn in de samenleving, voor diakenen en leden van evangeli satie- en zendingscommissies m.m.v. ds. J. J. Brinkman, zaterdag 17 febru ari 10.15-16.30 uur. Toerustingscen trum, Leusden (tel. 033-43244). het kerkelijk gareel gehouden? Nu Is evangeliseren geen gemakkelijk werk. Een belangrijke boodschap moet op een passende manier ge bracht worden. Het is geen toer op allerlei gevaren te wijzen. Maar wie in kritiek blijft steken, doet er goed aan te denken aan wat Jongeren hun kriti serende oudere broeders en zusters voorhielden: Evangeliseren is inder daad gevaarlijk, maar het is nog ge vaarlijker om het niet te doen (Okke Jager). Het is heel fijn dat we van daag evangeliserende Jongeren heb ben die niet, omdat de kerk allies verkeerd doet, eens even zullen laten zien hoe het allemaal dan wél moet. Luistervaardigheid De Gereformeerde Kerkbode van Rotterdam en omgeving wijdt een themanummer aan de synode. Syno delid ds. C. M. Boerma Is na twee Jaar niet ontevreden: Wie dit alles overziet moet wel zeggen dat deze synode getracht heeft niet weg te lopen van de werkelijkheid van het gewone leven en tegelijk ge zocht heeft de werkelijkheid van het evangelie te volgen. Juist op deze punten werd soms op niveau gedis cussieerd. Zeker binnen de commis sie werd goed naar elkaar geluisterd. Het lijkt er op dat de tijd van het verketteren aan het voorbij gaan is, zonder dat de weg van de grauwe kleurloosheid wordt Ingeslagen. Ik heb zelf mijn deelname aan de syno de als zinvol ervaren. Het zou goed zijn als de synode niet alleen een besluitvormend college zou zijn, maar door zijn wijze van omgang met verschillende, zelfs tegenstrijdige in zichten, een model zou kunnen wezen waar ook plaatselijke gemeenten hun voordeel mee zouden kunnen doen. Bij de volgende afvaardiging naar de synode zou veel aandacht besteed moeten worden aan de afvaardiging op punten van leeftijd en sexe. maar ook op punten van helderheid en vi sie en, wat ik nu maar noem, luister vaardigheid, dat wil zeggen, de moge lijkheid om achter iemands woorden zijn diepste bedoelingen te vinden en er Je winst mee te doen. Het waren de beste momenten in de commissiever gaderingen en ter synode als dat ge beurde. De relativerende, ontspan nen wijze van voorzitten door ds. Mak droeg daar toe in niet geringe mate bij- Lopende zaken Kritischer staat het hervormde syno- delld ouderling ds. R. A. van Oosten tegenover het bedrijf van zijn synode (in Woord en Dienst): zeil vind ik het meest irritante, dat Ik op de synode en op de b.m.-vergade- ringep steeds een kant-en-klare agen da krijg aangeboden, barstensvol met lopende zaken of ingekomen stukken. Ik kan alleen maar reageren op wat mij daar wordt aangeboden. Overigens is het belang van al die zaken binnen de 'organisatie-her vormde kerk' vaak onmiskenbaar. Maar Ik zou zo graag ook eens wat andere zaken op de agenda krijgen (maar ik heb geen buro achter mij staan en zit ook niet tussen de orga nen van bijstand bij voorbeeld: 1. Voor mijn gevoel is een van de grootste problemen van onze tijd: de ervaring van zinloosheid bij velen of afnemende zinvolle ervaringen. Onze samenleving barst van de sympto men ervan. Als ik lets van een kerk verwacht, dan is het de poging om mensen tekenen van herkenning en zin en inspiratie aan te bieden. 2. We zijn zeer in beslag genomen door de lopende (en vaak reeds voorbije) za ken. We komen niet toe aan vragen als: waar gaan we naar toe I waar willen we naar toe waarop stemmen we ons in ons beleid af. voor welke problemen komen we te staan als kerk van Christus in onze samenle ving. Er is weinig gecoördineerd den ken over andere vormen van gemeen- Wat betekent dat toch? Een nieuwe leer met gezag! .Hij beveelt onreine geesten en ze zijn Hem onderdanig". En het gerucht over Hem ging terstond naar alle kanten door heel de buurt van Gallilea. (Markus 1,21 Dé bis we bla Pa Jee dai vol ho ste no nis Ar me Door twee dingen zijn de mensen vi kin Kapernaüm getroffen: een nieuwe leer en een nieuwe kracht. Er waren mannen die hadden een nieuwe lee die kwamen met eindeloze slinterig11 verhalen, je werd er moe van. En er g waren er ook die vreemde dingen konden doen, mirakelen van genezing, maar als ze weg waren waren ze weg en was alles weer donker. Hier was een man die beide; s had. En juist die combinatie verbijsterde en gaf tegelijk nieuwe t hoop. Hier was iemand die iets vertelde met "gezag", Je moest erni kei luisteren, of Je wilde of niet. Het wailca. een stem in de woestijn van het lev on, zoals je nooit gehoord had. Een stei h die sprak, niet van wraak en van geweld over geweld heen, maar val DJ1 gerechtigheid en vrede. Van wat Gqen bedoelde met mensen, dat dat bereikbaar werd. Dat was nog eens d een nieuwe leer, een nieuwe "didachè", een nieuwe onderwijzin 5rc een nieuwe thora, maar met het ge2 van de oude thora. Een nieuw Mé oplichten van wat ooit de bedoelinf geweest zou kunnen zijn, maar waa je als mens zo gauw vandaan groeitr1' Je vergeet het. Het raakt onder hetbei stof. Niemand weet er meer van, niemand praat er meer over. Bitterheid en wanhoop zijn de woekerplanten die het overgroeid hebben. Maar dan komt Hij met Zljjpei nieuw leren. Met gezag! Je kunt er niet onderuit. Je herkent het soms een flits, in een korte aanraking mer de geest. Er gaat je een licht op. En dan doet Hij het. Een man met een boze geest. Boze geest spreekt al zf vrees en beven uit: Jezus stort de zaak in het verderf. Jezus is een gevaarlijk mens. Hij heeft gelijk. D oude leer van oog om oog en de ouc leer van de bitterheid gaat er aan. Een luide schreeuw. Weer wordt iemand los gelaten, nu door een demon. Hij is de man van de loslatingen. Zelf losgelaten (Lucas om los te laten. Zelf in de ruimte gezet om je de ruimte te gunnen. lek gin per )0< b'anden, maar dat het omgekeerde moeilijker blijkt te zijn. Sommigen ter vergadering maanden tot voorzichtigheid ten aanzien van het zich zo sriel mogelijk vastleggen op beginselverklaringen e.d. „Laten we in elk geval een platform hebben om elkaar te ontmoeten en naar el kaar te luisteren." In het voorlopige bestuur hebben zit ting genomen: prof. dr. ir. J. H. van Bemmel (voorzitter, hervormd), dr. Th. Kunst (Bijbelinstituut België), dr. G. Nlenhuis (gereformeerd), T. J. v.d. Weele (EZA), drs R. v.d. Berg (Geref. confessioneel beraad), ds. W. J. Bouw (hervormd), ds. H. P. Brandsma (Christelijk-Gereformeerd), Mevrouw L. Helsloot-de Vries (Hospital Chris tian Fellowship), R. H. Matzken (do cent aan diverse bljbelscholen), me vrouw A. Phipherons (Evangelische Gemeente, Soest), mevrouw N. Vls- ser-Martlnow (gereformeerde kerk vrijgemaakt), ds. G. van 't Wout (bap tist). Adres voor aanmeldingen en infor matie: DS. W. J. Bouw, Van Galen laan 59, 3941 VC. Doom. te-zijn. 3. Ik ervaar de verhouding van synode en grondvlak als uiterst moei zaam. Zeker, de synode moet leiding geven aan het leven en werken der kerk Dat kun je alleen maar als Je daarin herkend wordt, door de leden der kerk. Ik heb het gevoel dat die herkenning er in afnemende mate is. Zaken waar we ter synode mee bezig zijn staan ver bulten het gezichtsveld of de geloofsbeleving van gemeente leden. Hoe stemmen we ons beter af? Kater Nog kritischer schrijft over het lande lijk pastoraal overleg (LPO) van de r.k. kerkprovincie de gereformeerde waarnemer dr. H. J. Kouwenhoven in het Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok): Het kan moeilijk anders, het gros van de deelnemers aan het L.P.O. III heeft er een kater aan overgehouden. Voor overleg is binnen de r.k. kerk blijkbaar toch geen ruimte. De bis schoppen maken de dienst uit. En wanneer het merendeel van hen on verkort wenst vast te houden aan wat in de kerkelijke traditie regel gewor den is, dan spreekt hun 'onaanvaard baar' ten aanzien van bepaalde ver langens. die bij de gelovigen leven als vanzelf. Maar wat een schromelijke vergissing te denken, dat dit verlan gen niet opkomt uit een hunkering naar een levende, geloofwaardige kerk! Ongewild kunnen bisschoppen er aan meewerken, dat 'hun' kerk alm eer scheuren gaat vertonen, dankzij hun voorkeur voor versteen de leeggelopen tradities boven de vrijmacht van de Geest. De r.k. kerk van op 't ogenblik kon wel eens een ernstige crisis doormaken. Opstand van het 'kerkvolk' zit er vast niet in. Eerder zullen steeds méér „geestelij ken" en „leken" er hoegenaamd geen been ln zien om uit de pas te gaan lopen. Voor mogelijk veel anderen Is de aardigheid er nu helemó&l af, maar ze zullen het niet aan de grote klok hangen. Ds Kloosterman Dominee F. S. Kloosterman is vrijd op 69-jarige leeftijd overleden. Val 1949 was Kloosterman predikant] Vlisslngen tot hij ln 1976 met taat ging. Karl Stetter De 38-jarige Westdultse priester I Stetter, die Guatemala is uitgewei vermoedt dat zijn uitwijzing nauwste samenhangt met zijn dt[ name aan een zeer succesvolle woudontginningsactle van de kej Naar zijn zeggen was hij als land' vormer de grootgrondbezitters en I leger een doorn in het oog. Men i Stetter, die aan het hoofd stond 4 een groep van 20.000 mensen, eenvl dig hebben kwijtgewild. Eerderjj was de initiatiefnemer van de nei zetting Ixcan, een Amerikaanse gel telijke, uitgewezen. Zijn opvolf stierf door te grote inspanningen. derde priester stortte samen met ge door de Guatemalteekse overhl bedreigde geestelijken en ontw lingshelpers op geheimzinnige met hun vliegtuig neer. De plaats ke bisschop en de priesterraad het bisdom Quezaltenango hebb zich met Karl Stetter solidair klaard. Cleopas Dumeni Cleopas Dumeni (48) is gekozen I bisschop van de lutherse Ovai Kavangokerk in Namibië. Hij vol Leonard Auala op, die met zijn zevj tigste jaar met emeritaat is gegi De Ovambo-Kavangokerk is haar 270.000 leden de grootste kerl Namibië. DEN HAAG (ANP) De zangi Meta Bourgonjen en de pianiste van Hessen zijn onderscheiden dat ze zich als uitvoerende kun naars bijzonder verdienstelijk hr< ben gemaakt voor de Nederlantf muziek. Zij krijgen een premie i 2.000 gulden van de Johan Wagens stichting. Sinds 1973 brengen zij 1 deren van vrouwelijke Nederland" componisten, onder de titel „Hd. neur aux dames". De Johan Wagenaarstlchting schd verder een premie van 3.000 guld aan Albert de Klerk, Ewald Kooimj Gert Oost en Ben van Oosten, voerden een serie orgelconcerten I van 19e eeuwse muziek in de Ab<| kerk in Loosduinen. Ook hier was1 inhoud van de concerten geheel 1 derlands. Pieter Baak, Henk Lemckert en 1 cent Hildebrandt, die de propi en de organisatie van de orgelcont ten verzorgden, kregen te zamen premie van 1.000 gulden. Ook een premie van duizend t was er voor Gerrit- Jan van der Wei Hij presenteerde voor de radio pianorecital dat geheel gewijd aan composities van Nederls als Van Baaren, Escher, O. KetU T. de Leeuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2