Muziek als koud glas chocomel Mickery onderzoekt de dagelijkse nieuwsstroom Muzikale collage afstandelijk uitgebeelde Pierre Kartners pleidooi voor het echte levenslied Vier nieuwe projecten Bemiddeling in Scapino-conflict Stichting zegt vertrouwen in ombudsman op t Onderdrukken van griep is niet gezond TV COMMENTAAR DONDERDAG 25 JANUARI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Willem Schrama HILVERSUM Meer kersmisklanten op radio en televisie, daar gaat het Pierre Kartner eigenlijk om. Toen hij onlangs de exportprijs van de Stichting Conamus weigerde uit protest tegen de geringe aandacht van Hilversumse discjockeys voor het Nederlandstalige repertoire, doelde hij geenszins op de categorie Herman van Veen, Robert Long ol desnoods Gerard Cox. Die komen volgens hem al voldoende aan hun trekken. Al werden ze nooit meer gedraald. Of lk dat er maar even in wil zetten. Nee. Pierre Kartner hield voor de zoveelste maal een pleidooi voor wat hij plechtig omschrijft als het echte levenslied „Dat is een repertoire dat als een rode draad door alle ups en downs van het leven heenloopt, dwars door alle trends. Het levens- liedje, zoals een accordeon essentieel verbonden blijft met Frankrijk. En deze levensliedjes, die vaak te echt zijn. komen te onecht over bij de heren die het moeten draaien. Dat Is het hele eieren eten." fn zijn eigen Vader Abraham Show. die vanavond alweer voor de vierde maal over het AVRO-scherm glijdt, ziet Kartner nog kans om dat gemis althans op de televisie eigenhan dig te compenseren. Onder zijn gas ten bevinden zich ook ditmaal weer uitsluitend artiesten die volgens hem de stem van het volk representeren: de Kermisklanten. Wim Kersten en de Viltjes, zijn troetelkind Mieke. Ria Valk enzovoorts Beraamd Maar het radiogebeuren blijft hem dwars zitten. Daar moet hij het doen met „twee kostbare uurtjes Arbeids vitaminen per week". Dat ook bracht hem tot de weigering van de Cona- i musprijs. een zorgvuldig beraamd plan Aan de hand van gigantische verkoopcijfers van zijn „Smurfen lied" in binnen- en buitenland wist hij ai maanden geleden dat men er dit maal niet onderuit kon „Maar weige ren wordt pas functioneel als het feest al georganiseerd is. Je gaat geen brandje stichten op de hei. dat doe je op de Dam". Of zijn rebelse actie iets zal uithalen betwijfelt hij overigens zelf. Als der tig of veertig procent van het op Hilversum 3 ten gehore gebrachte uit Nederlandstalige liedjes zou bestaan, zou Pierre Kartner tevreden zijn. ..Maar het zal niet lukken Het zit er niet ln. Van Speenhoff tot nu is het altijd een gevecht geweest, en dat sterkt me alleen maar. Ik vind het alleen maar frustrerend voor zo n honderdtal Nederlandstalige arties ten die zich op het Engels gaan stor ten omdat ze anders niet meer aan de bak komen. Het gaat ook niet om mij. Ik heb het niet meer nodig. Als ik wil ga ik tot 1990 zitten schrijven voor nogal wat topartiesten in de wereld. Dan heb ik heel Hilversum niet meer nodig. Ik heb geen moeite met arties ten als Heino. Joe Dassin, Mireille Matthieu. Neem Peter Alexander, een Weistar. is al aan mijn zevende num mer bezig. Nana Mouskouri, ook een Weltstar, die zingt liedjes van Mieke die hier smartlapjes zijn. maar zij vindt het fantastisch mooie num- Te dreutelig Zou het toch niet kunnen zijn dat veel van deze schlager- en smartlap- penpuree soms terecht wat onder maats wordt beoordeeld? Kartner friemelt wat in zijn beboste kaken en zegt het er in het geheel niet mee eens te zijn. „Zo'n Smurfenlledje. zelfs mijn eigen platenmaatschappij zag het niet zitten. Het was te dreutelig. te gewoontjes. Maar dat is de kunst hè. Een Amerikaanse auto is niet mooi. Het gaat om de kunst van het weglaten. Zo'n Smurfenlied is denk ik het moeilijkste wat er is. al lijkt het ogenschijnlijk gemakkelijk". Zijn methode van liedjes compone ren omschrijft hij als „geluid om stil te heen bouwen". Om een toelichting gevraagd zegt hij: „Het zit in me om een hoorspel te zijn in deze televisie wereld. De massa is namelijk niet dom en houdt nog van fantasie. De kunst is om niet alles wat je kwijt wil in een liedje te vertellen en de men sen openingen te geven om er zelf over na te denken." Degenen die dit niet altijd in zijn. repertoire terugvinden, is V. Abra ham best vergevingsgezind: „Als ik een lp uitbreng hoor Je alleen de hits Maar er zijn liedjes die vaak veel mooier zijn dan de rest. die soms wel twaalf minuten duren en waar ik maanden aan gewerkt heb. Die ko men niet aan bod. Omdat ik de Vader Abraham van de Smurfen ben. van Ugge Ugge. en de ontdekker van Cor- ry en de Rekels". Wendt trots het hoofd: „Maar ik doe nog iets meer." Schaamtegevoel Dat zijn liedjes door een niet onaan zienlijk volksdeel als vals sentiment worden gekwalificeerd, vindt hij nau welijks een reactie waard: „Bedankt lieve ouders is poëzie, geen vals senti ment. Maar dat sommige mensen er niet van houden, dat is mogelijk. Mijn vader vindt Toon Hermans waardeloos en Wim Sonneveld gewel dig. En ik net andersom. Hij houdt van blauw en ik van wit. Daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over de grote groep mensen die al tien jaar achter me staat. Mijn zalen zijn twee honderdvijftig maal per jaar vol. En Schouwburgen hoor. geen boeren- troep in Zundert alleen. Boerentroep met alle respect overigens, want ik kom er zelf vandaan. Maar volle zalen met keurige mensen, of dat nu een voetbalclub in Sneek is of een gezel schap van AMR O-directeuren in het Hilton. En die krijgen dan dingen te horen die je niet op de radio hoort. Mooie luisterliedjes. En als die mu ziek iets meer geplugd zou worden, dan kwam dat stevig bovendrijven. De jeugd zou dan geen schaamtege voel meer hebben als ze Nederlands zou zingen. Want met carnaval is dat schaamtegevoel er ook niet. Ik heb wel eens een zaal vol jeugd die aan vankelijk wat behoudend is, een beet je studenterig. Dan laat ik op een gegeven moment opeens het orkest ophouden en dan blijft iedereen de teksten mee te zingen. Het is als de man die in een café om een glas bier vraagt, maar hij had zo graag een koud glas chocomel willen hebben." Defensief Hoewel hij zegt geen minderwaardig heidsgevoelens te hebben over zijn artistieke prestaties, stelt Pierre Kartner zich bij een kritische benade ring daarvan bij voorkeur onaantast baar en defensief op. De vraag of hij de Nederlandse muze met vernieu wende impulsen meent te verrassen, beantwoordt hij droogjes met: „An ders kon ik toch geen tien jaar lang hits maken?". Of alles wat veel ver koopt ook per definitie goed is, lijdt ook al geen twijfel: „Natuurlijk. Een flesje Cola is goed, jongen. Een Mer cedes is goed. jongen. Als een hele grote massa mijn platen koopt, is het goed. Als je daar weer boven denkt te staan van ja. daarom is het Juist niet goed, dan klopt het ook weer niet". Hij maant me dat ik wat dieper op een artiest moet ingaan, dat ik moet kunnen voelen wat massa's mensen kunnen voelen. „Schrijf maar een ne gatief stuk. jij krijgt de rotbrieven. Een krant kan schrijver over Vader Abraham wat-ie wil, maar je krijgt hem nooit kapot. Er zijn kranten die geschreven hebben dat Vader Abra ham wil dat de arbeider in een klein rotwoninkje moet wonen, met boe renkool op tafel en Peyton Place op de buis. Dan ontvang ik weer stapels brieven van mensen die weten dat ik niets oneerlijks doe. Ik ben gewoon mezelf, elk moment van de dag. Ik ben niet kapot te schrijven, dat mag je er ook gerust in zetten. Mensen die mij intervieuwen moeten dat terdege begrijpen". Anthierens Zijn boosheid blijkt later nog wat te rug te voeren op het incident met de Belgische tv-journalist Johan Anthie rens in de BRT-praatshow „Noord- Zuid". Pierre Kartner pakte zijn bie zen toen het gesprek belandde bij de Belgische tekenaar Peo, ontwerper van de Smurfen. Kartner: „Natuur-' lijk was ik heel kwaad. Hij zei: Peo krijgt geld van jou. Maar dat kan toch niet. Zo'n fijne vriend van me die bijna wekelijks over de vloer komt. Door mij is hij de Walt Disney van heel Europa geworden. HIJ zit in mijn volgende show te tekenen. Dan moet je toch gewoon opstappen? Ik ben een man die het zaakje eerlijk speelt. Dan overvalt het mij dat zo iemand op deze manier succes wil halen. Maar hij kan me toch niet pakken. Je moet met een timmerman nooit over een stoel gaan praten, want dan ver lies Je het. Heel mijn leven schrijf ik liedjes en hou ik van mensen door me elke avond op de Bühne te geven en door me in zeven pakken te verkle den. Ik ga niet naar België voor de belastingen. Ik ga niet naar Duits land waar de grootste platenmaat schappij me al lang gevraagd heeft: ga jij hier nou maar zitten en schrijf jij nou alleen maar liedjes voor onze artiesten, en hier mag je invullen wat. Pierre Kartner: „De massa houdt nog van fantasie" je wilt verdienen, wij zullen even niet kijken. Ik ben er voor de mensen. En dat weten ook die twee onderwijze ressen uit Emmen die mij daags na die ruzie met Anthierens thuis alleen maar even de hand kwamen schud den. Ik ben langer een arme sloeber geweest dan dat ik geld heb. Er zijn vijftien jaren geweest dat mijn vrouw de pleeeën schoonmaakte en ik op een chocoladefabriekje werkte". Maar nu is hij toch schatrijk? „Jaze ker. ik heb twaalf eenden, twee hon den, een vrouw en een kind". door André Rutten AMSTERDAM Mickery vertoonde dinsdagavond twee van de vier projecten, die ln deze tweede helft van het seizoen door verschillende groepen in dat theater ontwikkeld worden, alle samenhangend met het verschijnsel, dat we vla de media overstroomd worden met Informatie, gebaseerd op waarnemingen van anderen. Het eerste project, „Outside" plaatst de kijkers weer ln een „doos", een kijkdoos zou Je kunnen zeggen, of een camera In de wand. waar Je tegen aan kijkt, zitten vier monitoren, die twee aan twee dezelfde beelden verto nen. maar niet helemaal synchroon. Voor die wand zit een man aan het hoofd van een tafel, waar rond nog vier stoelen staan. Na een goed kwar tier wordt het donker, verdwijnen de monitoren en volgen er kamerbrede projecties van foto's van mensenme nigten, schilderijen enzwaarin een mitrailleur gaten schiet waardoor ze In vlammen opgaan. Via een grote zijdeur komen daarna drie exentriek geklede dames binnen en een heer in wit kostuum. Zij voe ren een ietwat absurd society-ge- sprek waarin plotselinge agressies optreden en vluchten op een gegeven Speciaal vandaag In Wat heet beter presen teert Paul Staudenmayer al ternatieve behandelingen van griep, ecseem, astma, maag- sweren, hoge bloeddruk en rugklachten. Ned. 1 19.49 Over pastoraat en psychia trie gaat het in de kerkelijke rubriek 't Zand S3. Ned. 1 21.15 In Televizier Magazine: in verband met de uitzending van Nederlandse troepen aan dacht voor Libanon: een re portage over het werk van de Franse troepen aldaar en een gesprek met secretaris-gene raal van de VN Waldheim. Ned. 2 22.29 In Denk-Beeld de opvol ger van Jack van Belle's Ziens- wijxe worden leefgemeen schappen belicht en be- .prekro. Ned. 1 UM NCRV-voorzitter drs. Th. D. Jansen beantwoordt telefo nisch binnengekomen vragen over het gezicht van „ilJn" Hilv. 1 10.33 In de pauze van het concert van het Radio Kamerorkest is religieuze poene van Vondel te beluisteren? Hilv. S l 29.95 ogenblik de kamer uit. De kijkdoos, waarin Je zit. zoekt hen dan buiten (outside) op. Zij zijn bezig op een grasveld, maar in angstige spanning voor iets. Wat? Het project is uitgegaan van een con cept van Ritsaert ten Cate. Indertijd hoe lang alweer geleden? moest het Italiaanse dorpje Seveso ont ruimd worden voor een gifwolk. Het nieuws daarover kwam traag op gang. haalde een tijdlang de voorpa gina's en de journaals, verdween weer De voorstelling, die daaruit on der leiding van Neil Johnston door drie actrices, twee acteurs en nog andere medewerkers achter de scher men ontwikkeld is. gaat daar niet concreet over. neemt er wel elemen ten uit mee. maar brengt die samen met andere, .elementen, die even be dreigend zijn, zonder dat je ze kimt localiseren, omdat Je er tóch onvol doende over geïnformeerd wordt. Dat is een belangrijk onderwerp in de voorstelling. Alles wat Je te zien krijgt is fragmentarisch. De verschillende projecties, maar ook de verrichtingen van dat groepje mensen. Je ziet ze wegvluchten, je voelt je kijkdoos be wegen en neemt ze buiten waar in verschillende situaties, die je ook niet duidelijk worden. De „werkelijkheid" van vijf mensen, die je met eigen ogen ziet. blijft brokkelig en wat je. even fragmentarisch, door de ogen van camera's ziet of uit de mond van anderen hoort, krijgt ook geen sa menhang. Daarmee geeft de voorstel ling weer wat de informatiestroom iedere dag weer met Je doet. Dat bedenk je achteraf Als je. ietwat onthutst, uit die kijkdoos stapt, vraag Je je af. wat heb ik nu eigenlijk gezien0 Wat is echt? Bovendien word Je dan vrij, snel ge confronteerd met het tweede project, ontwikkeld door Theatre X uit Mil waukee. ..An interest in strangers", waarvan na „Outside" try-outs gege ven worden ln de foyer van Mickery Het houdt zich rechtstreekser met „het nieuws" bezig. Via de monitoren krijg Je het acht-uur-journaal te zien. dat dinsdagavond uitvoerig gewijd was aan de winter in Nederland. De kern van het project zit wat later in een kleine scène van één acteur op een verhoginkje bijna tegen het pla fond aan. Hij leest fragmenten van telexberichten voor en gooit de pa pieren. waar zij op staan, achteloos weg Hij was trouwens onder het journaal al begonnen met het uitreiken van een papier: voor een ieder wie het mag aangaan. Daarin o.a. „Gister avond begon een spel toen een acteur een stuk tekst uitreikte, dat het pu bliek moest lezen." Het papier be schrijft de situatie van dat ogenblik en vraagt dan: „Wat is hier nu echt? U?" Of de acteur die daar staat om zijn problemen duidelijk te maken? Hij „toont" en volgt ook de verschil lende. kleine absurdistische scène tjes. slaat soms in wanhoop zijn hoofd tegen de muur. Een vrouw die onder een schemerlamp een boek zit te lezen en rustig vertelt hoe graag zij haar man zou vermoorden. Haar man komt thuis, kleedt zich onder een conventioneel gesprekje uit en zegt: weet je wat we best samen zouden kunnen doen? En na een pauze: nieu we koptelefoons kopen. Daarna zit de vrouw in haar onderjurk, vertelt hoe; zij haar man zal doden, met een AMSTERDAM (ANP) Mr. Anton Gerritsen, zakelijk leider van het Na tionale Ballet, heeft erin toegestemd als bemiddelaar op te treden in het conflict dat sinds enige tijd bestaat tussen bestuur en directie van het Scapinoballet. De heer Gerritsen zal trachten een oplossing te vinden die „de continuïteit van de wederzijdse relatie veilig stelt", zo wordt meege deeld. Onlangs maakte het Scapinoballet bekend dat tussen directie en mede werkers enerzijds en het dégelijks bestuur anderzijds een vertrouwens crisis was ontstaan. Sedert een jaar zou er sprake zijn van een „stijgend wantrouwen" jegens de directie. Deze zou te ruime bevoegdheden hebben, vooral waar het de aanstelling van nieuwe dansers betreft. Het bestuur wil daarin verandering brengen door de benoeming van een vertrouwens man, die namens het bestuur meebe slist over nieuwe aanstellingen. De directie wil daar echter niet aan. Van onze radio en tv redactie HILVERSUM - Het bestuur van|i Stichting Ombudsman heeft het y trouwen in VARA's ombud: Frits Bom opgezegd. De stichti van mening dat er onder de huidj omstandigheden niet meer met T valt samen te werken. Dit heeft r Glastra van Loon (oud-staatssecr« ris van justitie) gisteravond als voj zitter van de stichting beki gemaakt. ia Als hoofdoorzaak voor deze mt van wantrouwen geeft de stichti.' op, dat Frits Bom meermalen dul n' lijk heeft laten blijken geen vertr< d< wen te hebben in de stichting en d sl visie zonder omhaal in diverse dt,. en weekbladen heeft geuit en stichting derhalve in een kwaad d licht heeft gesteld. I Glastra van Loon zei zeer teleui steld te zijn over het verwijt van Bi dat de stichting een dertigtal briei r van om raad vragende schrijvers p beantwoord zou hebben gelatte Glastra van Loon sprak deze besch diging met klem tegen. Wel gaf hij dat twee brieven zijn zoekgeraakt dat een vijftal brieven inderdaad i zijn beantwoord, „maar", voegde )i daaraan toe, „door ziekte of vakai Cl van onze medewerkers zijn die bn ven blijven liggen." De Stichting Ombudsman heeft fa termiddag een gesprek gehad met dagelijks bestuur van de VARA haar grieven uiteengezet. De Sti j ting kreeg in dat gesprek te horen de VARA de Stichting beschouwt een nazorg-instituut. Ook daarove men zeer ontstemd. In deze verga ring zijn verder geen concrete >a spraken gedaan inzake het gesc et Een woordvoerder van de VARA, e| teravond ook aanwezig bij de p conferentie van de stichting, wire slechte kwijt dat het dagelijks Cl stuur van de VARA het vertrouwei ;v medewerker Frits Bom in geen ge >a zal opzeggen. Glastra van Loon zei dat de sticht geen vrede kan hebben met de hu ej ge opzet van het tv-programma Ombudsman. Naar zijn zeggen sigHjt leert het programma slechts macl e loosheid en ellende onder de be lting, zonder daar wezenlijke op|ev singen voor aan te dragen. De der budsman zou in overleg met de stlfe ting meer veldwerk moeten doenu- niet alleen naar de gevolgen moer kijken van sociale misstanden. rr werkwijze van Frits Bom past niejng onze taak- en doelstelling, aldus jan stichting. Op consequenties van de opstellj' van de stichting wilde Glastra Loon niet ingaan. „Als de VA mocht besluiten zonder ons verdei willen gaan, dan zullen wij overwei de werkzaamheden op een and] manier voort te zetten", aldus tra van Loon. Hij zei voorts dati toestand wel min of meer hopel« zou worden. Een oplossing zou 1 gens hem samenwerking met eenl dere zendgemachtigde kunnen r den. Welke omroep dat zou 1 zijn wilde hij niet zeggen. De stichting heeft overigens al eeri het vertrouwen opgezegd in ombq man Hans Ouwerkerk in 1974. r in 1977 na een sollicitatleprocei Frits Bora als enige kandidaat c bleef liet de stichting weten datpól niet de voorkeur had. door Dirkje Houtman De deelnemers aan het absurdistische Society-gesprek bin nen in „Outside" in Mickery schaar. Als zij dat bijna doet grijpt de eerste acteur in. Er is een ander, die dat alles op een piano en een elektronisch orgeltje begeleidt, en er is een conferencière met ook wat absurdistische trektjes en een liedje, die zich vervolgens, glimlachend de polsen open snijdt Een kleine absurdistische horror show dus eigenlijk, meer geput uit wat vroeger „gemengd nieuws" heet te. maar nu voorpaginanieuws zou worden. Beide projecten stellen Je dus voor vragen: wat moeten we met al dat nieuws, want hoe wordt het ons voor geschoteld en met welke bedoelin gen? Een waarschuwing in het laatste project: vererger je slechte gewoon tes niet door het lezen van kranten en het kijken naar de t.v. Je kimt ook zeggen: lees en kijk selectief en met achterdocht. DEN HAAG Hoewel het verzamel de werk van Erich Köstner zeven delen telt, kent de gemiddelde Neder landse scholier deze schrijver voorna melijk van zijn „Emile und die Detec tive", „Drei Mönner im Schnee" en „Dat doppelte Lottchen". Het WI- KOR heeft daar terecht iets aan wil len doen en nodigde voor het jaarlijk se Duitse toneelevenement voor mid delbare scholieren het „Kleines Thea ter", Bad Godesberg, uit met „Kennst du das Landeen Erich-Köstner-revue, van Eduard Klehe. De komendè tijd is deze voor stelling nog in veertig plaatsen in Nederland te zien. De titel van het programma is ont leend aan het gedicht „Kennst du das Land wo die Kononen blühn?", een parodie van Köstner op het gedicht De mens van deze tijd beschikt, over onnoemelijk veel meer ken nis dan voorgaande generaties Maar de meerderheid ls slecht op de hoogte van de rijke mogelijkhe den die de natuur ons biedt, en weet nog minder van het eigen lichaam. Wel groeit de belangstel ling daarvoor. Men ziet tevens dat steeds meer mensen oog gaan krij gen voor de waarde van alternatie ve geneeswijzen als tegenhangers van chemische medicamenten met schadelijke bijwerking. Wist u dat iedereen zijn anti-biotl- ca uit de vrije natuur kan halen? Mellie Uyldert vertelt vanavond in „Wat heet beter" dat de Oostindi- sche salieplant een goede desin fecterende werking heeft. De be kende kruidkundige geeft deze keer ook informatie omtrent één van de hoofdonderwerpen, name lijk het ontstaan en voorkomen van griep. Wie zich wat rillerig voelt, grijpt allereerst naar een middel om een eventuele griepaanval te onder drukken. Liefst een paardemlddel. dan ben Je er vlug vanaf Helemaal fout. zegt mevrouw Uyldert. U moet griep gaan zien als een nood zakelijke reiniging van het li chaam. In voorjaar en najaar moe- door Ton Hydra ten de kwalijke stoffen eruit. En koorts is bij dat proces een symp toom van gezondwording. Probeer je daarentegen de griep te blokkeren met chemische spullen, dan voeg je in feite vergiften toe aan de reeds aanwezige schadelij ke stoffen, die je bovendien tegen houdt. Volgens Mellie Uyldert zijn de al dan niet aantoonbare ver wekkers niet de werkelijke veroor zakers van de aandoening. Mocht u het programma van avond niet kunnen volgen maar wel door griep worden geplaagd, geef ik haar raad door om vooral geen koffie te drinken. Dat ls, zegt zij, een groot vergift voor Influen- za-patiènten. Interessant en voor velen waarschijnlijk volko men nieuw is haar opmerking dat wij voor een natuurlijk even wicht de wintertijd dienen te ge bruiken voor de geestelijke op bouw, en de zomer voor de op bouw van het lichaam. Aan dit gegeven zou wel eens een heel programma kunnen worden gewijd. Lijders aan eczeem en hun aan tal schijnt groot te zijn zullen wel de nodige ervaring hebben met allerlei zalven. In „Wat heet beter" echter vernemen wij dat bij patiënten opmerkelijke verbete ringen optreden door homeopati- sche middelen voor Inwendig ge bruik. De arts mevrouw De Lange vertelt iets over mogelijke oorza ken, waarbij niet zelden de aanleg van ouders voor eczeem een rol speelt. Zij spreekt van een schijnresul- taat bij de behandeling met zalf. die veeleer de afweer van het li chaam kan onderdrukken. Op de vraag waarom zalven dan nog zo vaak worden toegepast, ant woordt dr. De Lange dat artsen kunnen worden beïnvloed door de reclame van farmaceutische indu strieën. (Bij de eerste schrijf- en tekenlessen kreeg ik al het advies niet op mijn potlood te sabbelen: je kon er eczeem van krijgen.) De homeopathisch arts bevestigt dit, maar het merkwaardige ls dat zij de kwaal bestrijdt met een ver dunning van grafiet, de koolstof waarvan onder andere potlood wordt gemaakt. Het derde onderwerp kan van groot belang zijn voor kijkers met een „sllngerrug". Daaronder ver staat men op mijn manier ge zegd de scheefstand van het bekken, de ribben en wervels. Een Nederlandse, vrouwelijke arts heeft een eigen therapie ontwik keld, die dan ook onder haar naam bekendheid en navolging heeft ge kregen. De methode-Sickesz is een manuele therapie waarbij de pa tiënt geen pijn voelt en vaak al na vijf behandelingen van zijn kwaal verlost wordt, of althans aanzien lijke verbeteringen bemerkt. De was verbaasd mevrouw Slckesz zoveel ziekten te horen opsommen die door de .slingerrug" worden veroorzaakt. Zelfs maagzweren en astma kunnen ontstaan wanneer het betreffende deel van ons sym- patisch zenuwstelsel door een scheve rug bekneld raakt. Meni geen blijft met dit euvel lopen ondanks onderzoekingen, want veel van dergelijke afwijkingen zijn niet zichtbaar op een röntgen foto. Terwijl de camera draait, behan delt dr. Scikesz een patiënte met tal van klachten. Met een enkele handbeweging wordt de scheve stand wel zichtbaar en na een paar behandelingen zien wij dat de wer vels keurig in het gelid staan en de ribben van links en rechte weer op gelijke hoogte zitten. De 8ickesz- therapie wordt nu door meer art sen toegepast en 84 procent van de patiënten vindt er baat bij. Dit is een hoge score. Als steeds wordt de uitzending afgesloten met een volksmiddel tje. Deze keer tegen naweeën. Zo verrassend dat lk het hier onge noemd laat. „Mignon" van Goethe. In tegen; ling tot het gedicht van Goethe is] geen verheerlijking van vaderla Het geeft een cynisch beeld Duitsland waar kinderen met spi aan hun laarzen en kaarsrechte s< ding in het haar ter wereld komen waar leven en moraal de laatste jaar gevormd werden door een h taire instelling. Het programma j geheel toont die 75 jaar: de geschifl nis van Duitsland vanaf 1900, gerl teerd aan het leven van Köstner! in 1899 werd geboren. Dat de historische gebeurtenis een onmiskenbare invloed op h hebben gehad, weerspiegelen zijn dichten en sketches. „Kenst du Land is hieruit opgebouwd^* aan elkaar gelast met tussenteks van Eduard Klehe. De gesproken 0 gezongen teksten worden verstd en van een achtergrond voorzien d diaprojecties. Het programma 'anderhalf uur duurt is driedelig. eerste stuk beslaat de tijd tot en 1 de eerste wereldoorlog, het twew toont de opkomst en ondergang het derde rijk, en in het derde komt de jeugd aan het woord.) blijkt weinig veranderd te zijn. or werk van de satiricus (Köstner), s de mensen wilde waarschuwen, is r a( loos geweest. Toch is het einde dit programma niet pessimistisch vr satiricus blijft werken tegen de ger drukking in en hoopt altijd weer -tri de mens beter zal worden. cht De maker van dit Köstner progrf'J ma noemt zijn produkt een liter1 d muzikale collage. En dat geeft brde aan hoe de voorstelling eruit ziet gn de ondertitel „een Kaastner-revul mi licht ironisch f! De regisseur heeft gekozen voor bi sobere, ingehouden aanpak. In ter spel wordt duidelijk geabstraheft h< van de werkelijkheid. De decade oge uit de twintiger jaren is bijvoorbivoc niet echt decadent, maar wordt i ml] gegeven door middel van attribiii k als een sigarettepijpje, rode lam^ ei en licht ironisch spel. Maar helder geen decadentie en het wordt tei niet wrang als tegenstelling meth he rijen werklozen die onmiddellijk j op het diascherm worden geproi jg teerd. Enkele individuele uitschie maken dat het cynisme en de ir< 192 van Köstner je raakt, maar de vluwe stelling als geheel was daarvools; d afstandelijk. Dat werd'nog eens Jcht sterkt door de grote zaal waarin (fein kleine-zaal-produktie werd gepre der teerd. En dat is jammer want K&stf schreef prachtig schrijnende ged 1947 ten, voor iedereen toegankelijk^ daar moet je meer meedoen dan gebeurde 1 f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4