'Godsdienst' moeilijk vak
RECOMPENSA
JESUCRISTO Belangstelling
Trouw
NIEUWSNET
VANAF 7 FEBRUARI IN DE KIOSK.
OORDEEL ZELF.
Commentaar
Premier Iran buigt voor religieuze leider
„We zijn er helemaal niet
bang voor. We houden't
natuurlijk wel in de gaten."
,eegstaan en kraken (1)
Naast veel klachten over lessen toch ook lichtpuntjes
leegstaan en kraken (2)
l *TV tevreden over veranderingen wet
Man verdacht van
brandstichting vrij
RIJDAG 19 januari 1979
BINNENLAND
trouw/kwartet
et valt toe te juichen dat de
igering tenslotte toch gekomen is
et een wetsontwerp, dat besturen
n gemeenten boven de 25.000
woners de bevoegdheid geeft op
treden tegen eigenaren van hui-
n, kantoren en bedrijfspanden
die ruimte willens en wetens
icn leegstaan. Het was ons wat
g aard geweest als de regering
j, eer spoed betracht had met het
dienen van dit wetsontwerp (een
rwijt, dat ook de bewindslieden
X t het vorige kabinet zich dienen
te trekken), maar goed wie
er dat soort teleurstellingen
jft mokken, is een zuurpruim.
et nieuwe wetsontwerp moet in
f< uwe samenhang met de al door
Tweede Kamer aangenomen
ti-kraakwet worden gezien.
u ut nieuwe wet komt niet in
s aats van de ander. Beide wetten
fJ lien elkaar aan.
ie at is een goed uitgangspunt, want
i| or welke sympathieke overwe-
igen sommige krakers zich in het
U rieden ook hebben laten leiden;
t is klip en klaar dat de overheid
En ruimte mag laten voor deze
praktijken. Het toelaten van kra
ken waartegen nu op grond van
de bestaande wetten heel moeilijk
op te treden is zou betekenen
dat in onze maatschappij op dit
punt de rechten van de jungle
zouden worden gehonoreerd. Je
kunt krakers heel mooi schetsen
als mensen die pioniers-geest heb
ben en het eigen lot in handen
durven te nemen, je kunt alle ro
mantische verhalen dichten die in
jongens en stoere knapen worden
geweven het is heel wat realisti
scher om krakers te vergelijken
met mensen die, terwijl anderen in
de rij staan te wachten, voor hun
beurt gaan.
Misschien is het mogelijk dat hier
of daar in de praktijk toch nog een
rechtvaardigingsgrond te vinden is
voor een enkel kraakgeval, omdat
bijvoorbeeld de overheid zelf in
haar rol van verdelende rechtvaar
digheid tekort geschoten is; maar
dat kan dan voor de overheid nooit
een voldoende reden zijn om de
handige jongens helemaal de vrije
hand te laten en af te zien van de
eigen opdracht een rechtvaardige
verdeling tot stand te brengen.
door Piet Hagen
AMSTERDAM „Godsdienstles, dat zie ik meer als een
ontspanningsuurtje; dat je even weg bent van de lessen
waarbij je moet opletten." Het is een van de vele negatieve
reacties op het godsdienstonderwijs, die te vinden zijn in het
vorig jaar verschenen verslag van de enquête die pater Jan
Nieuwenhuis heelt gehouden onder vierduizend jongeren van
12 tot 17.
tnsut) pw sttvmitnasiuiKicn wa Mnqiiir
I tonsillar contra el gotutrna etiahiecida
letoimt ter opsporn wn de tenner medeplithlu
aaiuaseriwrinq iep de regering
it moeilijke van dit verhaal waj
nu toe, dat niet alleen de kra-
jnrs die rechtvaardige verdeling
»n orkruisten, maar dat er aan de
at dere kant ook heel wat huiseige-
ren e d. waren, die hun bezit
t zagen als een mogelijkheid om
behoefte van andere mensen te
kken maar veeleer als een object
speculatie,
t name in grote steden komt het
g gal eens voor, dat de grond
li der een woning of kantoor meer
>n ard is. dan het hele gebouw en
door sloop en nieuwbouw of
igering van bestemming goed
d te verdienen is. Onbekom-
i rd voor de nood van heel wat
ningzoekenden, omdat kwaad-
n lende huiseigenaren hun eigen-
ejfmmen maanden en soms zelfs
laten leegstaan om bijvoor-
ild op die manier de gemeente
dwingen met hun plannen in te
men.
j is met name aan dit laatste
'6 Él, dat het nieuwe wetsontwerp
:moet komt. De eigenaren in
Jieenten met meer dan 25.000
I 'oners krijgen de plicht om het
Ie gkomen van huizen binnen twee
inden bij de gemeente te mel-
i. Die melding moet openbaar
gemaakt worden en binnen vier tot
zes maanden moet zo een gemeen
tebestuur dan beslissen over het al
of niet zal vorderen ten behoeve
van woningzoekende, waarbij vor
dering volgens deze wet de regel
zal zijn.
Een belangrijk punt in het voor
deel van het regeringsvoorstel in
vergelijking met het PvdA-plan is
naar onze mening ook, dat volgens
de regeringsplannen hele dure en
grote woningen en bedrijfspanden
(die met enige interne verbouwing
tot bewoning door meer gezinnen
zouden kunnen worden ingericht)
onder het beslag van deze wet
komen. Het zijn allemaal positief
te waarderen punten, waarvoor
geen enkele goedwillende huisbaas
beducht hoeft te zijn. Het is te
hopen dat met het oog op de
belangen van de woningzoekenden
zonder ellebogen en grote monden
en omwille van het behoud van
onze steden (omdat een langdurige
leegstand dikwijls gepaard gaat
met verpaupering), de beide wet
sontwerpen nu snel in het staats
blad komen. De wantoestanden op
dit terrein hebben al te lang
geduurd.
Godsdienst als ontspanningsuurtje,
dat klinkt nog mild in vergelijking
met de harde kritiek die veel andere
jongeren uiten. In het blad van de
rooms-katholieke Vereniging van Ka-
techese Docenten geeft de Groningse
godsdienstleraar Dries van den Ak
ker een overzicht van hun bedenkin
gen tegen dit vak.
„Om te beginnen wordt de bijbel als
volkomen vreemd aan hun wereld
ervaren. Terwijl toch de suggestie
wordt gewekt, dat de inhoud ervan zo
wezenlijk is voor je leven. Gelooft u
me: onze kinderen zitten te wachten
op woorden van hoop en troost. Maar
hoe teleurgesteld zijn ze in de bijbel."
Van den Akker vertelt dat hij in een
vierde klas vroeg waarover ze het dit
jaar wilden hebben. Driekwart ant
woordde: „Over bijbelverhalen en zo,
daar asjeblieft niet over".
De tweede oorzaak van onbehagen
vindt Van den Akker nog pijnlijker.
Voor het gevoel van leerlingen gaan
de lessen niet over God. Hij bespeurt
wel vaak een verlangen naar God,
maar tegelijk is er bij veel jongeren
een afkeer tegen „die" God van de
bijbel en van de gezeten kerk.
De belangrijkste bron van onbehagen Positief
is volgens Van den Akker het ver
plichtende karakter van het vak
godsdierist. Het woord godsdienst
suggereert dat het over je eigen ge
loof gaat, waar Je vrij over kunt pra
ten. Maar Je moet allemaal dingen
leren, je moet de lessen volgen. Als er
gelegenheid is voor gesprek, dan is
dat altijd in klasseverband. En niet
iedereen heeft zin om over dit soort
dingen in zo'n grote groep te praten.
onderwijs deelt in de huidige nood
van de kerken en van de christelijke
godsdienst in het algemeen. Dat
hangt samen met de geestelijke crisis
van de West-Europese cultuur. Daar
in staat de christelijke godsdienst
laag genoteerd. Zelfs op christelijke
scholen in Nederland. Het godsdien
stonderwijs is er veelal een één-uurs
vak geworden, dat niet of nauwelijks
meetelt bij de overgang of op enige
andere wijze, en dat door veel leerlin
gen niet serieus genomen wordt".
Het is niet de eerste keer dat in
Trouw over godsdienstonderwijs
wordt geschreven en ook bij een vori
ge gelegenheid zijn dit soort klachten
geuit. Maar er zijn misschien toch
wat meer lichtpuntjes dan een paar
jaar geleden.
Sinds anderhalf jaar bestaan er in
Tilburg (voor de katholieken) en in
Amsterdam (voor de protestants-
christelijke scholen) opleidingen voor
godsdienstleraren voor beroepson
derwijs, mavo en de onderbouw van
havo en vwo. Voor de bovenbouw van
de beide laatste schoolsoorten be
staat al iets langer een lerarenoplei
ding aan de universiteiten.
Daarna wordt net lesmateriaal uitge
probeerd door leraren die niet bij de
produktie betrokken zijn geweest
Ook als de projecten later op grotere
schaal beschikbaar, blijft aanpassing
mogelijk dankzij het losbladige
systeem.
Kiezen
Het grote voordeel van deze werkwij
ze is. dat de leraar vooral de hogere
klassen nu echt kan laten kiezen wel
ke onderwerpen zij willen behande
len Hij kan nu thema's aansnijden
die hij in zijn eentje nooit allemaal
zou kunnen voorbereiden. Ook de
kwaliteit van het materiaal Ls beter
dan de lesstof die in veel boeken
wordt gepresenteerd. Uitgangspunt
is dat je de leerling niet onnodig
plaagt met dingen waarvoor hij geen
belangstelling heeft De confrontatie
tussen de christelijke overlevering
(bijbel en kerkgeschiedenis), theolo
gisch denken en de wereld van van
daag heeft pas zin, als Je aansluit bij
vragen die bij Jongeren zelf leven.
Het RPF-project is in eerste Instantie
bedoeld voor havo en vwo, al worden
de lesmappen ook elders gebruikt.
Voor het beroepsonderwijs bestaat er
een project godsdienstige vorming",
dat voor een deel werkt volgens de
zelfde principes. In de lagere klassen
wordt ook wel met thema's gewerkt,
maar de meeste scholen behandelen
in de onderbouw toch voornamelijk
de basisgegevens van oude en nieuwe
testament en van de kerkgeschie
denis.
„Het is een groot voorn
JRECHT (ANP) De veranderin-
die minister Albeda (sociale za-
heeft aangebracht in het ont-
arbéidsomstandighedenwet be
ien volgens de FNV een duidelij-
ferbetering. De FNV beoordeelt
vooral positief, dat er meer in-
is gegeven aan het begrip wel
waardoor het mogelijk wordt,'
•egelen te treffen om de kwali-
van de arbeid en de ontplooilngs-
ilijkheden van de werknemers te
de uitbreiding van de arbeidsin-
ctie met tweehonderd man ziet de
V een serieuze aanzet om de dier*r
sterkte te brengen. Verder noemt
FNV het een verbetering in het
tsontwerp, dat de in te stellen com
mies voor veiligheid, gezondheid
welzijn op hun terrein „instem-
igsrecht" krijgen. Door het moge-
te maken, dat de commissies ei-
deskundigen kunnen raadplegen
en door ze recht te geven op informa
tie van de kant van de bedrijfsge
zondheidsdienst en de veiligheids
dienst en veiligheidsdeskundige, is de
minister eveneens tegemoet geko
men aan verlangens van de FNV.
In het nieuwe ontwerp ontbreekt een
regeling voor het onderbreken van
het werk in kennelijk gevaarlijke si
tuaties. Het recht om onveilig werk of
werk met niet van de vereiste veilig
heidsvoorzieningen uitgeruste ma
chines te weigeren, ontbreekt ook in
het aangepaste wetsontwerp.
De FNV oordeelt positief over de ver
anderingen die zijn aangebracht in de
samenstelling van de te vormen ar- QriSIS
beidsraad. Die veranderingen komen
erop neer, dat de overheidsvertegen
woordigers er geen meerderheidspo
sitie meer in zullen nemen.
De ouders
Maar de godsdienstleraar heeft niet
alleen te maken met leerlingen die
kritische vragen stellen, ook de kerk,
de ouders en de collega's op school
hebben allemaal hun eigen verwach
tingen omtrent het godsdienstonder
wijs. Sommige ouders willen dat het
vak godsdienst net zo gegeven wordt
als zij het vroeger zelf op school kre
gen. De geloofsleer met de paplepel
ingieten, zin of geen zin. dat maakt
niet uit. Andere ouders verkeren zelf
in onzekerheid, maar ze verwachten
wel dat de godsienstleraar hun kinde
ren nog enige zekerheid te bieden
heeft. Hoe, dat is zijn zorg, als het
maar een beetje christelijk is.
En dan zijn er de collega-docenten.
Velen bereid tot samenwerking, maar
sommigen ook lauw omdat ze het zelf
niet meer weten. Ze vinden het al
lang goed dat er op school
godsdienstleraren zijn: dan kunnen
die de hete kastanjes uit het vuur
halen.
Tenslotte de kerk. Voor katholieke
docenten betekent dat: de kerk van
Rome. Ho leg je een klas uit dat de
kerk bestuurd wordt door getabberde
grijsaards? En wat moet je antwoor
den op vragen over de rijkdommen
van het Vaticaan? vraagt Van den
Akker.
Het is niet moeilijk dit lied in mineur
te vervolgen. Godsdienst is nu een
maal een moeilijk vak en de meeste
klachten zijn niet van vandaag of
gisteren. Je kunt hoogstens zeggen,
dat het geven van godsdienstonder
wijs tegenwoordig extra moeilijk is,
omdat ook op christelijke scholen
een groot deel van de Jongeren niet
meer in de kerk komt.
Drs. A. Ossewaarde, hoofddocent
godsdienst van de Vrije Leergangen
in Amsterdam, meldt dat de ervarin
gen met de twee eerste jaargangen
studenten erg positief zijn. Het enige
dat hij betreurt is. dat de aanmelding
de tweede keer iets beneden de maat
bleef. Waar ook studentenstops be
staan, voor het vak godsdienst geldt
dat niet, zegt hij. En er is nog altijd
dringend behoefte aan goed opgelei
de vakmensen.
Een tweede lichtpunt is de nieuwe
bezinning op de plaats van het vak
godsdienst binnen het totale christe
lijk onderwijs. Niet in de laatste
plaats dankzij de activiteiten van de
Unie „School en Evangelie" hebben
vele scholen een poging gedaan om
het isolement van het godsdienston
derwijs te doorbreken. Hier en daar is
samenwerking op gang gekomen tus
sen godsdienstleraren en collega's
voor andere vakken.
Uit een enquête op tachtig scholen
bleek dat nu in de helft van alle
brugklassen wekelijks twee uur gods
dienst wordt gegeven. Op een kwart
van de scholen is dat ook nog het
geval in de tweede klas. Op sommige
scholen lukt het de groepen in de
hogere leerjaren wat kleiner te ma
ken, zodat het gesprek iets makkelij
ker wordt. Ook wordt wel met bloku-
ren gewerkt (gedurende bijvoorbeeld
een half Jaar twee aaneensluitende
otwOi! worHma. uftM. sfttt jmed.nel
vremde item qa;t mi nel de «nwideïrat en
nel werktiuwi tok |aiaaml vorst van de vrede,
licti! dec uirreto) ene «yuM todenljnje
haren verlMlwonden in hindenenvoelen.
aanqetaW near eerbied'vjrtje timers at
bevel van de wittige overhad
Illustraties uit het project „Wie is Jezus?". Een van de visies
op Jezus die ter sprake komen stelt Jezus voor als een
Latijns-Amerikaanse revolutionair, wiens opsporing wordt
verzocht.
Wie lotrm.ttren.ral HmenUdc.tn ideai
lorjneas.asociido iqeme twn.lisiciiiaiJi
alias el tiwn» K ia pai.ia lm del iwu.tlc
sens tarts i itit iiqo.m en «ar,es pies
prMCiü; per ciudadanos rtsptuties.dirngidiis
por aiilcridades legalu
uren per week, daarna een half Jaar
een ander vak).
Project
Het meest positieve bericht over het
godsdienstonderwijs betreft de ver
nieuwing van het lesmateriaal. In de
afgelopen Jaren is een soort project
opgezet waaruit leraren ideeën kun
nen putten voor hun onderwijs. En
niet alleen Ideeën, er zijn nu ook
werkmappen beschikbaar die elke le
raar op zijn eigen wijze kan ge
bruiken.
Dit project wordt aangeduid met de
geheimzinnige letters: RPF. Het is de
afkorting van het Duitse „Religions-
Padagogische Projektforschung". In
ons land is dit idee overgenomen door
het Christelijk Pedagogisch Studie
centrum (CPS) in samenwerking met
de Vakgroep godsdienstleraren. De
godsdienstleraren C. H. van Rhijn
(Apeldoorn) en C. van Rijn (Amstel
veen) en CPS-medewerker K. M. de
Bruijn vertellen enthousiast over de
eerste resultaten.
Er zijn nu voor de hogere klassen
havo-vwo drie projecten klaar (Wie is
Jezus, de toekomst van mens en we
reld, en Bonhoeffer) en twaalf in de
maak o.a. (het Joodse volk, man
vrouw-mens, arbeid, zending, kerk
dienst, zelfdoding, Islam en Augusti-
nus). Voor de lagere klassen is een
begin gemaakt. De thema's worden
door een klein groepje leraren samen
gesteld en in de praktijk uitgetest.
,Het is een groot voorrecht", zegt ds.
Van Rhijn, „dat wij nu in staat zijn in
te gaan op de belangstelling van de
leerlingen. In zekere zin hebben wij
het daardoor makkelijker dan colle
ga's die bijna uitsluitend verplichte
stof moeten behandelen. Aan de an
dere kant mis je als godsdienstleraar
de motivering van buitenaf; het vak
telt niet meer voor het examen. Bo
vendien is het ook wel eens moeilijk
om zo afhankelijk te zijn van de be
langstelling van de leerlingen. Die
wisselt ook met het uur. Toch biedt
het RPF-project ons een geweldige
mogelijkheid om door de ongelntere-
seerdheid van leerlingen heen te
breken."
Van Rhijn en zijn collega's signale
ren, net als de in het begin van dit
artikel geciteerde Van den Akker,
achter de facade van onverschillig
heid een duidelijke belangstelling
voor geloofsvragen. Minder dan tien
jaar geleden gaat het daarbij om gro
te maatschappelijke vraagstukken.
Jongeren willen nu vooral praten
over hun eigen leven, hun relaties
met anderen, over de verhouding tot
hun ouders, over seksualiteit of (een
veel gevraagd thema) zelfdoding. Nu
veel jongeren de kerk en de catechese
mijden, biedt het, godsdienstonder
wijs, met name In de hogere klassen,
een unieke gelegenheid om het ge-
sprek over deze persoonlijke vragen
op gang te brengen.
i Vervolg van pagina 1
In een brochure van het Christelijk
Pedagogisch Studiecentrum staat
het zo: „Het evangelische godsdienst-
Tekeningen, bij voorkeur in liggend for
maat, sturen aan Trouw, jury politieke
prent, postbus 859, 1000 AW Amster
dam. Naam en adres aan de achterzijde
vermelden. Voor geplaatste prenten is er
een boekenbon.
IK HEB AA AAR GEEN BLOEMETJE MEEGEBRACHT
Men hoopt dat
Bakhtiar op dat moment zal aftreden
en dat het parlement ontbonden
wordt. Aanwijzing voor die parle-
mentsontbinding is het feit dat al
twintig parlementarië?rs op eigen ini
tiatief hun zetel hebben opgegeven.
Als dit allemaal rond is, zal Khomeini
naar Iran terugkeren. Aangenomen
wordt dat dit over twee weken zal
gebeuren.
Baniyosari, een van de naaste mede
werkers van Khomeini, zei gisteren:
„Het zou een grote vergissing zijn om
Khomeini eerder naar Iran te laten
terugkeren. Hij zou kunnen worden
vermoord of gevangen gezet, want we
hebben het leger nog steeds niet on
der controle. Bovendien willen mil
joenen mensen hem zien, als hij te
rugkomt. Daardoor zal hij de moge
lijkheid om in vrijheid beslissingen te
nemen missen.
De religieuze leiders zijn van plan de
komende twee weken besprekingen
te beginnen met de generaals. Bazar-
gan: „Ik heb nog geen opdracht ge
kregen om met het leger te onderhan
delen, maar als de sjah de militairen
niet provoceert en als de Verenigde
Staten zich niet bemoeien met de
situatie, dan ben ik optimistisch met
betrekking tot een akkoord met de
generaals. Officieren tot de rang van
kolonel steunen onze beweging. De
soldaten hebben zich bij onze bewe
ging aangesloten."
Baniyosadi zegt: „Het leger steunt de
dynastie en de monarchie niet zo
sterk als drie weken geleden. Wan
neer deze tendens zich voortzet, zal
het leger Khomeini steunen. Er zijn
niet zo veel slechte mensen in het
leger. Veel slechte officieren zijn al
uit het land ontsnapt. Wij zullen het
leger alles geven, wat het wil en wat
nodig is voor de verdediging van het
land. Het leger wil zijn eer terug. Het
wil niet meer worden gezien als een
Amerikaanse basis. Wij zullen het
zelfvertrouwen en zelfrespect van het
leger herstellen en de leden ervan niet
het gevoel geven, dat zij Iraanse be
langen beschermen."
Nationale Front
Baniyosadi en Bazargan maken dui
delijk. dat er in hun scenario weinig
ruimte overblijft voor het Nationale
Front, dat begin november een bond
genootschap met Khomeini sloot. Al
dagenlang zijn er aanwijzingen dat
de wegen van Khomeini en het Front
zich scheiden. De woordvoerder van
het Front Daryough Forouhar ver
blijft momenteel in Parijs om te pro
beren de meningsverschillen met
Khomeini op te lossen. „De leider van
het Nationale Front Karim Sajabi
wordt niet gezien als een belangrijk
persoon bij de formatie van de Isla
mitische Raad. Sanjabi heeft ook
niet veel contact en zeker geen recht
streeks contact met Khomeini." al
dus Baniyosadi.
Zowel Bazargan als Baniyosadi die
beiden als vertegenwoordigers van
Khomeini bij de besprekingen met de
stakende olie-arbeiders betrokken
waren, stellen, dat de situatie op de
olievelden onder controle is. Tot op
heden zijn zij tevreden. De produktie
van olie voor binnenlandse consump
tie zal gehandhaafd worden, zolang er
geen olie wordt geëxporteerd en zo
lang het leger de stakende olie-arbei
ders niet onder druk zet. Vertrouwe
lingen van Khomeini zijn zeer te spre
ken over de medewerking die zij van
de directie van de Nationale Iraanse
Oliemaatschappij hebben gekregen.
Olie
Iran is gisteren begonnen aan de ver
koop van zware olie naar het buiten
land. Voor een bijzonder lage prijs
werden gisteren een miljoen vaten
zware olie op enkele westerse sche
pen geladen. De stakende olie-arbei
ders beschouwen dit niet als een her
vatting van de export. Door de sta
king hebben zich echter al tien mil
joen vaten zware olie opgestapeld,
die eerst moeten worden gespuid al
vorens de produktie voor de binnen
landse consumptie Opgevoerd kan
worden. Niettemin meent Bariyosadi
dat tijdens de komende maanden in
Iran een tekort aan vloeibaar gas.
gasolie en kerosine zal zijn ontstaan.
„Wij moeten het hele systeem om
gooien. Het is heel moeilijk om olie
voor de binnenlandse consumptie te
produceren zonder tevens ook voor
de export te produceren."
Ondertussen worden vandaag miljoe
nen mensen verwacht bij de demon
stratie in Teheran ter gelegenheid
van Arbejeen, een religieuze feestdag
van de sjia-moslems. De uitsluitend
door de religieuzen georganiseerde
demonstratie heeft tot doel zich te
gen de terugkeer van de sjah te ver
zetten en om aan te tonen dat Bakhti
ar niet aan de eisen van het verzet
kan voldoen. De organisatoren van
de mars wijzen op het feit. dat eerde
re dergelijke demonstraties tijdens
asjoera veertig dagen geleden van
enorme politieke betekenis zijn ge
weest. Zij dwongen de militaire rege
ring van generaal Azhari af te treden
en luidden uiteindelijk het vertrek
van de sjah in. Het is de bedoeling dat
de demonstratie vreedzaam van ka
rakter zal zijn. Toch sluiten sommi
gen in Teheran de mogelijkheid niet
uit, dat het vandaag tot zware botsin
gen zal komen.
In dit verband wordt op de gebeurte
nissen van de afgelopen twee dagen
in de zuidelijke oliestad Achwas ge
wezen. Woensdag kwam het daar tot
hevige gevechten tussen soldaten en
op vrachtwagens vanuit de omrin
gende dorpen naar Achwas aange
voerde aanhangers van de sjah en
leden van de oppositie. Gisteren na
men de tegenstanders van de sjah
wraak. Bij de botsingen zouden der
tien mensen om het leven zijn geko
men. Dergelijke incidenten speelden
zich gisteren ook in Dezfoel af. Ten
minste tien mensen zouden zijn ge
dood, toen soldaten het vuur open
den op alles wat zich bewoog. In het
westen van Iran vielen zestig Koer
den een politiestation aan.
GRONINGEN (ANP) De politie
heeft de 34-Jarige H.V., die werd ver
dacht van brandstichting in het huis
van zijn schoonouders, vrijgelaten.
De politie zegt onvoldoende gronden
te hebben de man langer vast te
houden.
ADVERTENTIE:
BONAVENTURA-DIRECTEUR LOUIS LEEMAN
IN ISCHA MEYER S WEERBOEK. H.P. 28 OKTOBER:
HET EERSTE NIEUWSMAGAZINE VAN NEDERLAND.