De professor houdt het op roze
Van den Heuvel vraagt
'oecumenisch huisbezoek'
Voorzichtig met
doopbewijzen
'Multinationals in
eigen land aanpakken'
Trouw
Leraren kiezen voor
gewogen loting bij
selectie universiteit
h
Werkgroep
homofilie
ernstige zorg om
brief Simonis
Berkhof verwacht
geen spoedig
ingrijpen paus
Waddinxvener
maakt
kerkramen
voor Kenia
Advies Wiegersma weinig kans
Oecumenisch Studie- en Actiecentrum:
Kerkgebouwen
efficiënter
gebruiken
VOORBIJGANGER
VRIJDAG 19 JANUARI 1979
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Op gezette tijden word ik streng
toegesproken door lezers, die van
oordeel zijn dat Trouw een roole
krant is Bij zo'n gelegenheid krijg ik
te horen dat we steeds inhakken op
het kabinet-Van Agt en alles wat de
wereldraad van kerken doet,
toejuichen. Verder wemelt het op de
vrijdagse podiumpagina van
PvdA ers en kom Je op de kerkpaglna
nooit een goeie gereformeerde bonder
tegen.
Ik pleeg deze visie krachtie van de
hand te wijzen, naar voren brengend
dat we geen toog- of zendingsdag van
de gereformeerde bonders overslaan
en als ware vriend van de heer Van
Agt diens feilen tonen Heb ik een
jeugdiger persoon voor me. dan
spreek ik in het laatste geval
natuurlijk over kritische solidariteit.
Toch zijn dergelijke verwijten me ook
weer welkom, omdat ik ze te pas kan
brengen in de conversatie met
mensen die Trouw geenszins rood
noemen en eerder vrezen dat we de
kant van het zwart der redactie uit
gaan. Begin deze week had ik iemand
over de redactionele vloer, die
bekommerd verklaarde dat wij aan
het verrechtsen waren. Als we niet
uitkeken, zou hij op de Volkskrant
moeten overstappen
Kom. kom. sprak ik opgewekt, wat
zullen we nou hebben? Maar mijn
bezoeker somde somber op jullie
laten een man als Albeda op de
podium-pagina over Den Uyl
schrijven, jullie pakken Pais niet
stevig aan en houden Diepenhorst
met zijn drie-van-Breda de hand
boven t hoofd, en de gereformeerde
bonder Jan van der Graaf kan geen
mond open doen of het prijkt alweer
op pagina twee
Kijk. in dit ernstige geval volstond ik
niet met erop te wijzen dat we elke
uitspraak van Boude wijn SJollema
van het anti-raclsmefonds binnen de
korste keren in de krant gooien en
dat we Anne Vondeling geloofd en
geprezen hebben omdat-ie het In de
Tweede Kamer zo aardig deed. maar
kwam ik ook aan met de lezers die
ons rood. dus links vinden
Dat zou ik dan wel eens willen zien!
sprak mijn bezoeker maar ik was niet
in staat hem iets te laten zien. Ik kan
toch moeilijk onze verontruste
afnemers langs gaan met het verzoek
of ze bereid zijn zwart op wit te
verklaren dat wij rood geacht worden
te zijn. om daarmee andersdenkende
verontrusten te lijf te gaan?
Vorige week vrijdagmiddag gloorde
er echter hoop. Tk werd opgebeld door
een man. die op barse toon
informeerde of de redacteuren van
Trouw het gereformeerde Centraal
Weekblad lazen. Niet allemaal, moest
lk bekennen, maar de
kerknieuwsredactle in elk geval wel.
Nou. adviseerde de ander, lees 'em
vandaag dan maar extra goed. er
staat een stuk In van Diepenhorst
tegen Trouw en dan kan je eens van
een professor horen hoe rood jullie
zijn! Hierna verbrak bij de
verbinding.
Gretiger dan ooit pakte ik het
Centraal Weekblad op, misschien zou
ik nu materiaal krijgen voor mijn
zendingsarbeid onder
links-verontruste lezers. Gespannen
begon ik te lezen. Op een gegeven
moment kwam ik mijn naam tegen.
Zou dat het zijn wat die man
bedoelde? Nee. vast niet. want ik
kwam er nogal goed af. Naar de
mening van de hooggeleerde scribent
maak ik op mijn manier er nog van.
wat ervan te maken valt. Ook de heer
Rijnsdorp kreeg een voorzichtig
compliment, hij is soms diepzinnig.
Dit werd van mij niet gezegd, maar
wat niet is. kan komen en ik doe
geweldig mijn best. naar uit dit
diepborende stukje moge blijken.
In de tweede helft van het uitvoerige
artikel werd ik warm. Het begon erop
te lijken. In de korste zin van zijn
beschouwing openbaarde de heer
Diepenhorst, dat wij elke vermoede
onenigheid in het kabinet breed
bespreken en op grond daarvan
verleende hij ons het predicaat: roze.
Hij liet zelfs de mogelijkheid open.
dat we hard-roze waren, maar verder
ging hij helaas niet. Hij kwam niet
aan rood toe en wat dit aangaat, had
de opbellende lezer mij te veel
beloofd.
Het zal duidelijk zijn dat ik aan dat
roze. al of niet hard, van de heer
Diepenhorst niets heb. daar kan lk
geen wervende tekst aan ontlenen.
Maar over enkele uren zal bij leven en
welzijn een vers Centraal Weekblad
op mijn bureau gelegd worden.
Misschien dat de professor daarin
krachtiger taal hanteert en dan ook
met betere voorbeelden komt Want
door die breed besproken vermoede
onenigheden prikt iedereen direct
Prof. mr..dr. I. A. Diepenhorst
heen. Bij het vorige kabinet waren we
immers nog veel breedsprakiger,
omdat je toen ook nog ónvermoede
onenigheden had.
AMERSFOORT De scriba
van de hervormde synode, dr
A. H. van den Heuvel, heeft
aan de raad van kerken In
Nederland het voorstel ge
daan. dat de raad de hervorm
de kerk gaat visiteren.
Er zouden uit de raad drie of vier
niet-hervormden moeten worden
aangewezen, om het hervormd syno-
debestuur te visiteren met de vraag
..Welke veranderingen en vernieuwin
gen moeten er in uw kerk gebeuren
op basis van het samen bezig-zijn met
erkenning van eikaars kerk-zljn, de
zg. conciliariteit?"
Deze vraag stond centraal in de ver
gadering van de raad van kerken.
Bisschop Emst van Breda en de her
vormde synode-praeses ds. G. Spilt
gaven openhartige reacties. Dr. Van
den Heuvel, die er zelf niet bij kon
zijn, had schriftelijk gereageerd.
Die oecumenische „huisbezoekers" in
het voorstel van dr. Van den heuvel
zouden geen „kerkleiders" moeten
zijn. maar mannen en vrouwen die de
oecumene hebben gediend met pas
sie en volharding. Ze zouden een rap
port aan de raad van kerken moeten
voorleggen, na bespreking ervan in
de hervormde synode. Zo'n huisbe
zoek zou een Jaar moeten duren, al
dus dr. Van den Heuvel.
blijkt dus onmogelijk, aldus ds. Spilt.
Als moderamen dringen wij daarom
steeds aan op het modaliteitenge-
sprek rondom de bijbel, zei hij. Naar
zijn stellige overtuiging kan alleen de
Schrift als bron en enige regel voor
het geloof verenigend werken. Dat is
een van de voornaamste veranderin
gen, die er volgens hem in de her
vormde kerk zouden moeten komen.
Maar ds. Spilt was daarover niet opti
mistisch. Tegenover een strakke, ex
clusieve. dogmatische instelling aan
de ene kant staat vaak een even
strakke, exclusieve, ethische instel
ling bij anderen.
eigen geloof en eigen overtuiging, in
plaats van hen tot christenen te wil
len maken.
Voor veranderingen en vernieuwin
gen achtte de bisschop van Breda
heh belangrijk, in gezamenlijk ge
sprek terug te keren tot vóór de schei
ding van de kerken en van daaruit te
onderzoeken wat in dit verband kan
worden gedaan. En verder praktisch
samenwerken, waar dit maar moge
lijk is. De opmerkelijkste vernieu
wing in eigen kerk achtte mgr. Emst
de plaats die de bijbel in de liturgie
heeft gekregen.
Opbouwen
Militarisme
Vóór ds. Spilt had bisschop Emst
gesproken. Hij zei. dat hij zich bij zijn
werk altijd laat leiden door de ge
dachte. hoe in een gezamenlijke ver
antwoordelijkheid van pastores en
gelovigen getracht kan worden de
kerk op te bouwen. Dit nadrukkelijk
ook met de bedoeling. Je naar buiten
te richten. Niet om allen in de
schaapskooi te halen. Wel om de
mensen buiten de kerk aan te spre
ken op het geloof in God en Christus.
Zo vond hij ook. dat aanhangers van
niet-christelijke godsdiensten in ons
land gesteund moeten worden in hun
Spanningen
Ds. Spilt zei in de raad. dat de her
vormde kerk feitelijk zelf al een oecu
menische gemeenschap is. getuige
het bestaan van allerhande visies
naast elkaar in deze kerk. Maar hij
wees ook op de spanningen, waarmee
dat gepaard gaat. Die worden schrij
nend duidelijk in de zogenaamde
deelgemeenten. Daar blijkt, dat het
niet mogelijk is overal plaatselijk al
les gemeenschappelijk, in één organi
satorisch verband, te doen. Het oecu
menisch leven binnen eigen kerk
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwarlet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur ing O Postma
HOOFDKANTOOR
PostDus 859
1000 AW Amsterdam
Pos/giro fï6 00 00
Bank Ned Credietfi.m*
Aftfr ngnr 23 2 5'*
REGlO ROTTE «OAM'DOflOWECHT
Postfc.s 940
3000 AX Rotterdam
lei OIO-II55S8 (jrtx>nnementen
en bezorging)
lei 010-n 5506 (redactie)
tel 115700 uitsluitend voor
«EGO DEN HAAG'LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
te< 070 469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGO NOORD/OOST-NEDERLAND
(uitsluitend administratie)
Postfs 3
8000 AA Zwolle
te» 05200-17030
Melkmarkt 56
Z*o"c
Abonnementsprijzen:
Pr maand I IS 90
Pr kmanèi I 4 7.70
Pr ha" 9% 40
Pr taar t ih 60
Adfdeneew-w- <x> aanviao
Te«tor*scne abonnememenoedracrwen
adressen Doven)
OoQA«e farv-eberctwen o.ig 30 van
maancag t'm vr .dag Op zondag van 10-
20 uur te*t 020 913456
Op-si.mm. .vflvedert-e* VJ
320-936668 o» termftei-.« aan Men-Adv
atdeimg posit»»* 4?)
1000 AK AMSTERDAM
Anreswv^ngen iMSAateno sc*w»e*i
aan onze Amsterdamse ace*ten
DEN HAAG (ANP) De centrale
pastorale werkgroep homofilie heeft
haar ernstige zorg uitgesproken over
de brief van bisschop Simonis. waar
in hij zijn standpunt geeft over homo
filie. Deze brief zond de Rotterdamse
bisschop vorige maand aan de pries
ters. diakens en allen die in de pasto
raal van zijn bisdom werken.
Bisschop Simonis zei ln zijn brief, dat
de homofiele medemens niet gediscri
mineerd mag worden, maar ook dat
de homiflel zijn geaardheid niet in
praktijk m*? brengen. De werkgroep
is ernstig bezorgd over „de geringe
ruimte, die homofielen gelaten wordt
om ln de geest van het evangelie te
zoeken naar het waardevolle dat ln
hen kan groeien. Indien zij aan hun
eigen gerichtheid ook lichamelijk ge
stalte trachten te geven. Van de pas
tores mag worden verwacht, dat zij
een boodschap brengen van verlos
sing en bevrijding." De verklaring
van de werkgroep is ondertekend
door voorzitter ds. A. J. R. Brussaard
en secretaris W. Buijs SJ.
De peiling van gevoelen over het rap
port „De kerken en het vraagstuk van
het militarisme in Nederland" in de
raad is uitgesteld. De leden wilden
eerst het advies over dit rapport af
wachten van de opdrachtgevers, de
secties sociale vragen en internatio
nale zaken. Deze hebben het rapport
nog niet besproken.
AMERSFOORT Prof. dr. H. Berk
hof. voorzitter van de raad van ker
ken ln Nederland, verwacht op korte
termijn geen ingrijpen van Rome, zo
als bisschop Gljsen zich dat voor
stelt Hij reageerde hiermee gisteren
kort op het Interview van de Roer-
mondse bisschop met Elseviers Ma
gazine.
„Daarvoor kent de nieuwe paus de
Nederlandse situatie nog te weinig. Ik
weet zeker, dat hij zich daarvan eerst
goed op de hoogte zal willen stellen,"
aldus Berkhof.
Dr. H. A. M. Fiolet, secretaris van de
raad van kerken, en ds. C. Mak, oud-
praeses van de synode der gerefor
meerde kerken, wilden geen commen
taar leveren op de uitlatingen van
bisschop Gljsen. Zij wilden zich eerst
goed op de hoogte stellen van wat hij
eigenlijk bedoelt.
Van een onzer verslaggevers
WADDINXVEEN De Wad
dinxvener P. Visser heeft zes
kerkramen gemaakt voor een^
kerk in Amolem (Kenia). De
ramen, uitgevoerd in ijzer zon
der glas, laten bijbelse voor
stellingen zien naar een ont
werp van de heer J. van Berge,
tekenleraar aan de pedagogi
sche academie De Driestar te
Gouda.
De heer Visser kwam op het
idee, om zo de kerk in Amolem
te helpen, toen zijn broer drs.
J. Visser met verlof in Neder
land was. Drs. Visser werkt in
Kenia, nitgezonden door de ge
reformeerde zendingsbond in
de hervormde kerk. De her
vormde gemeente van Wad-
dinxveen zorgt, dat het geld er
komt, dat nodig was voor ma
teriaal, nabewerking en ver
zending van de kerkramen
naar Kenia.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG In een brief aan kerke
raden en predikanten heeft het mode-
ramen van de hervormde kerk op
nieuw ten stelligste ontraden, doop
bewijzen af te geven voor andere
doeleinden dan strikt kerkelijke.
Het blijkt nog steeds voor te komen,
dat gemeenteleden die van plan zijn
naar Arabische landen te gaan, een
doopbewijs aanvragen om daarmee
te „bewijzen", dat zij geen jood zijn.
Het doopbewijs functioneert daar
door als de ariër-verklaring uit de
bezettingstijd, aldus het moderamen,
dat in 1975 ook al waarschuwde tegen
dit oneigenlijk gebruik van doopver-
klaringen.
Overigens is volgens het moderamen
een kerkordelij k verbod niet moge
lijk. Zo'n verbod zou namelijk tekort
doen aan ieders recht om te weten of
zijn naam voorkomt in een register en
om daarvan ook een schriftelijke ver
klaring te ontvangen. Het volle ge
wicht blijft daarom liggen op de pas
torale verantwoordelijkheid van de
kerkeraden.
Zij kunnen zich naar de mening van
het moderamen niet onttrekken aan
de verplichting om te spreken met die
personen die een doopverkiaring vra
gen, van wie de kerkeraad het ge
rechtvaardigde vermoeden heeft, dat
zij die zullen gebruiken als een ver
klaring van niet-jood zijn.
Van onze onderwijsredactie
DORDRECHT In de huidige omstandigheden geeft het
Nederlands Genootschap van Leraren voorkeur aan selectie
voor de universiteit via een systeem van gewogen loting.
ken wordt daarom verworpen als een
eerste stap op weg naar een universi
tair toelatingsexamen voor alle stu
dierichtingen.
Boycot Zuid-Afrika
Het Juiste telefoonnummer, waar in
formatie kan worden verkregen over
de voorgenomen boycotactie van
Duitse vrouwen tegen Zuidafrikaan-
se produkten (zie onze krant van gis
teren) ls 030-710614.
Het genootschap verwerpt het advies
van de commlssie-Wiegersma, die
heeft voorgesteld een deel van de
beschikbare studieplaatsen toe te
wijzen op grond van een universitair
toelatingsexamen in twee kern
vakken.
Met name NGL-voorzitter drs F. J.
Roefs heeft zich aanvankelijk zeer
positief uitgelaten over het plan van
de commissie-Wiegersma. Het be
stuur van het genootschap acht nu de
bezwaren van dit plan zo groot, dat
het voorlopig liever de gewogen lo
ting handhaaft. Dat betekent dat ie
mand meer kansen heeft te worden
ingeloot naarmate het gemiddelde
eindexamencljfer hoger is.
Het NGL gaat ervan uit dat studen
tenstops voor enkele studierichtin
gen onvermijdelijk zijn. Tegelijker
tijd houdt het genootshap vast aan
het recht op toelating tot de universi
teit, dat aan het vwo-diploma is ver
bonden. Invoering van een vergelij
kend toelatingsexamen in twee vak-
De conclusie van het NGL is dan ook,
dat als gekozen moet worden tussen
het huidige systeem van gewogen lo
ting en het voorstel van de commis
sie-Wiegersma, de gewogen loting het
beste is.
Het plan-Wiegersma lijkt nu weinig
kans te maken. De academische raad
(het overleg van alle universiteiten)
heeft het reeds afgewezen. Ook de
Nederlandse Federaties van Onder
wijsvakorganisaties is tegen.
Minister Pais zal een beslissing ne
men over het voorstel, zodra hij het
rapport binnen heeft van het centraal
instituut voor toetsontwikkeling over
de uitvoerbaarheid van het voorstel
om een toelatingsexamen in twee
vakken te houden. Dit rapport wordt
dezer dagen verwacht.
Van een onzer verslaggevers
AMSTELVEEN Als we wat
willen doen tegen malafide
praktijken van multinatio
nals in de Derde Wereld, moe
ten we ln eigen huis beginnen.
Deze conclusie valt te trekken uit het
gisteren gepresenteerde rapport „Le
ren van Van Leer", opgesteld door de
Stichting Oecumenisch Studie- en
Actiecentrum voor Investeringen
(OSACIi Deze keer geen aanklacht
tegen overbekende multinationals
als Philips of Akzo. De 08ACI heeft
de activiteiten van het ln Nederland
vrij onbekende verpakkingsbedrijf
Van Leer. dat als hoofdzetel Amstel
veen heeft, onder de loep genomen.
Dit bedrijf, met een Jaarlijkse omzet
van ruim een miljard gulden, heeft
vestigingen in 36 landen, waaronder
Zuid-Afrika. Rhodesié en Colombia.
De OSACI heeft de activiteiten van
het bedrijf ln deze drie landen onder
de loep gelegd en kwam tot de con
clusie dat dit concern met 11.000 per
soneelsleden zijn arbeiders slecht be
handeld
Het rapport is een herziene versie van
een twee Jaar geleden verschenen stu
die. Die werd verricht onder andere
naar aanleiding van een bezoek van
een Colombiaanse vakbondsleider
aan Amstelveen. Hij confronteerde
zijn toehoorders, die de boerenbewe-
ging ln zijn land financieel hadden
gesteund, met de vraag: wat doen
jullie in eigen land aan machtige on
dernemingen die bij ons het geld en
de grondstoffen weg komen halen?
.Die vraag zette een aantal mensen
aan het denken en vooral doen. Een
voorbeeld van zo'n bedrijf bleek niet
ver weg: Van Leer. Uit het OSACI-
rapport blijkt dat Van Leer weinig
beter is dan andere multinationals:
daadwerkelijke steun aan dictatoria
le regimes, steun voor de apartheid,
belemmering van vakbondsactivitei
ten. slechte veiligheid en lage lonen
voor de arbeiders, enzovoort
Voorbeeld
De OSACI wees er gisteren op dat het
geval Van Leer slechts een voorbeeld
is van het functioneren van Neder
landse bedrijven in de Derde Wereld.
Aan de hand van dit geval willen een
aantal groepen, verenigd ln het Van
Leerplatform. kijken hoe tegen der
gelijke praktijken vanuit Nederland
valt óp te treden. Het platform heeft
al contact met arbeiders in een fa
briek van Van Leer in de Colombiaan
se plaats Cartagena.
Wat er precies moet gebeuren, daar
van heeft het platform nog geen hel
der idee. Men verwacht door contact
met de arbeiders in de Derde Wereld
een beter idee te krijgen van de pro
blemen en eventueel een Nederlands
antwoord daarop. Van Leer blijkt er
niet zo blij mee onderwerp van de
studie te zijn. Het bedrijf wilde niet
ingaan op een verzoek van de OSACI
schriftelijk informatie of commen
taar op het rapport te verstrekken.
Anderzijds stelt Van Leer dat de
OSACI niet in wilde gaan op verzoe
ken van het bedrijf tot mondelinge
uitleg
Wereldwijd
Een illustratie uit het rapport „Leven van Van Leer", uitge
geven door de OSACI. Prins Hendrikkade 48, Amsterdam.
De Colombiaanse pater Everardo Ta-
mirez Toro zei gisteren bij de presen
tatie van het rapport dat de proble
matiek van de multinationals niet zo
eenvoudig ligt als lezers van het rap
port misschien denken. Het systeem
van internationale bedrijven, die ge
bruik makend van goedkope arbeid
en steun van dictatoriale regimes de
rijkdommen van landen in de Derde
Wereld weghalen, ls wereldwijd ver
breid.
Toro wees op de slechte kwaliteit die
dergelijke bedrijven aan de ontwik
kelingslanden leveren. Hij noemde
als voorbeeld Philips in zijn eigen
land: de kwaliteit van in Colombia
vervaardigde Philipstelevisies zou zo
slecht zijn. dat de Colombianen die
het zich kunnen veroorloven, liever
wat langer sparen tot ze genoeg geld
hebben om een ln Nederland vervaar
digd Philipstoestel te kopen.
DE POSITIE VAN HET WESTEN
Om er maar geen gras over te laten
groeien (onder sneeuw en ijs dan) p
ik vandaag maar even in op de
woorden van het oud-Eerste
Kamerlid van de WD, de heer Van
Riel. Hij schreef die woorden als
ton
in het Hervormde ambtsdra gersbla*>ei
en
Van een onzer verslaggevers
DORDRECHT De hervormde alge
mene kerkvoogdijraad en het dage
lijks bestuur van de vereniging van
kerkvoogdijen in de hervormde kerk
willen, dat de plaatselijke gemeenten
efficiënter beleid gaan voeren inzake
hun kerkgebouwen.
In een gezamenlijke brief aan alle
hervormde kerkeraden, kerkvoogdij
en en predikanten dringen zij erop
aan, niet te aarzelen om onrendabele
gebouwen af te stoten, bij andere
kerkgenootschappen als het moet in
te trekken, of het eigen kerkgebouw
met anderen samen te gaan ge
bruiken.
De brief onderkent, dat historische
en psychologische motleven rem
mend kunnen werken, maar dringt er
toch op aan „met de nodige nuchter
heid en met de niet minder nodige
verbeeldingskracht van het geloof de
feiten onder ogen te zien". Behoud
van predikantsplaatsen is belangrij
ker dan behoud van kerkgebouwen,
die niet maximaal benut worden.
Dr. HJ.Adriaanse
Dr. H.J. Adriaanse, benoemd tot ge
woon hoogleraar aan de theologische
faculteit van de rijksuniversiteit te
Leiden, is niet tevens buitengewoon
hoogleraar aan deze faculteit vanwe
ge de remonstrantse broederschap
zoals wij dinsdag meldden. Dat is
prof. dr. E.J. Kuiper.
Woord en Dienst. Een terechte
gastschrijver, mij dunkt, vanwege
het feit dat het heel nuttig kan zijn tor
om te weten langs welke kronkelig! J
wegen sommige mensen over onze
samenleving denken. Het stukje (0|
pagina 2 van maandag j.l.) dat
geciteerd werd, liegt er niet om en lij™
volstrekt oud-liberaal geïntoneerdf^
„De prestatiemaatschappij is het
enige middel om de positie van het
Westen in de wereld te handhaven.'
In deze zinsnede, die misschien al U
gemakkelijk bijval zou kunnen
oogsten, is één woordje vergeten, ni
het bijvoegelijk naamwoord
„bevoorrechte" en dat dan voor
„positie". Want dat is kennelijk de
bedoeling. Een plan om tot een
andere verdeling van de goederen dr
aarde te komen, namelijk een
billijker verdeling, meer in
overeenstemming' niet alleen met
Nieuwe Testament, meneer Van
maar met de teneur van heel de
Schriften, noemt hij „het uitdeling»!
en verspillingsvoorstel van de heer
Den Uyl." AI even onthullend voor
mentaliteit van dit denken. Wie d<
verspilt. Achter deze samenvi
ligt uiteraard de gedachte, dat de
wereld vol zit met „onbruikbaren,
matig-bruikbaren, verzetplegende
non-valeurs en semi-non-valeurs. "1
tenslotte gaat dan de heer Van Riel
nog bij de duivel te biecht, althans lè
zijn grootste tegenstander, wantdofB
wordt de Sovjet-Unie ons ten
voorbeeld gehouden. Die handelt
consequenter en bewuster, speciaal
aan de universiteiten. De heer Van
Riel mag dan royaal de gast van
Woord en Dienst geweest zijn, je heUÊ
blijkbaar bijzonder vervelende
gasten. Gasten die zich te buiten
gaan aan een bijzonder egoïstische
vorm van kritiek op het denken van
anderen. Dat denken wordt volgens
de heer Van Riel op de scholen
gevoed en ontwikkeld.
Opstandigheid en ontevredenheid
zijn er de kenmerken van. En dat
moet allemaal niet. We moeten
tevreden zijn en mogen niet in
opstand komen. Ook niet wanneer
om ons heen zien een wereld van
mensen die onder andere
aanduidingen vallen: verdrukten,
gediscrimineerden. neergeslagenen
vergetenen, bedreigden, mensen die
zomaar opgepakt worden, mensen
die op hun eerlijke manier, zelfs in
„een op mededinging gerichte
samenleving," hard werken en hun
best doen om de aarde te bewerken,
maar daarna onmiddellijk beroofd ef
uitgeschud worden. Maar niemand
mag in opstand komen of ontevredef
zijn. Het is goed zoals het is. Als onz«
(bevoorrechte) positie maar
gehandhaafd blijft.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wijnjeterp (toez.): H,
Marchand kand. te Dorkwerd.
Bedankt voor Werkendam, Kamer
en voor Kinderdijk: J. Blom
St.Maartensdijk; voor üpendam i
voor 't Waal (U.) (parttime; toez.):
A. Woudenberg, kand. te Maarssen
Afscheid op 21 jan. van Nootdorp:
J. Ekker wegens opleiding tot ze
dingspredikant.
Intrede te Zwammerdam: J. H. B. 1
Haakman, kand. uit Baam; te Hoc
blokland: D. Heuvelman, kand.
Oudewater; te Augustinusga:
Meijeringh uit Nijland; te Anger!
mevr. H. B. de Neeling uit Hont
nisse.
Bevestigd volgens overgangsbep
ling 277 E tot pred. voor buitenge
werkz. bij de prov. kerkvergaderii
van Utrecht (maatschappelijke to
rusting ambtsdragers): de heer B.
Knottnerus uit Baam; idem te El
schede (parttime): de heer H. Esd
bach aldaar.
ALG. DOOPS. SOC.
Intrede te Winterswijk: L. Lauren!
uit Sappemeer-Winschoten; te Nijm
gen: J. v.d. Meer uit Edam; te Er
men: mevr. M. Tuinman uit Mepp<
voorheen vormingsleidster bij de ne
ver. voor vrijzinnige zondagsschole
GEREF. KERKEN
Afscheid van Amsterdam (geestelll
verzorger van het verpleeghuis I
Poort): L. Eringa ber. te Sneek (past
raat van de stichting verpleeghuis 1
lianen); van Sint-Pancras: M. Los b<
te Velp.
Intrede te Biddinghulzen-Swiftt
bant in samenwerking met de hel
gem. Oostelijk Flevoland: F. Spelst
uit Zierikzee; te Tzummarum: E.
Westerman, kand. uit Baambrugg*
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Buitenpost: S. Braai
ma te Assen-Zuid.
Intrede te Bunschoten: H. Hiddil
uit Den Haag-Zuid-Loosduinen.
Bevestiging op 19 jan. te Groningt
Noord als zendingspredikant vo
West Irian: H. Venema, kand. te Gi
ningen.
GEREF. KERKEN (vrijg.; B.V.)
Intrede te Doom: W. Borgdorff, kar
uit Utrecht.
CHR. GFEREF. KERKEN
Intrede op 25 jan. te Noordscheschl
P. C. de Lange, kand. uit Putten.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Bodegraven. R. B<
gaard te Leiden.
OUD-GEREF. GEM. IN NED.
Intrede op 24 jan. te Stavenisse:
Schinkelshoek uit Kampen.
NED. PROT. BOND
Afscheid vanBrielle: mevr. A.C.D
hout-Mees benoemd te Velp.