Zonder magii gaat het niet amro bank Lelouch valt nu eens op kneusjei Eerbetoon aan een fascinerend filmer Het Bosplan en de 'arbeidsvreugde' Vacantiekiekjes en gestileerd spel f4 /O Unie van Utrecht achtergrond bij t.v. gesprekken 1-11 Werner Herzog Festival The Legacy Robert Robert Prolongaties en reprises Nieuwe film Amsterdams Stadsjournaal Films van CRM VRIJDAG 19 JANUARI 1979 FILM TROUW/KWARTET P 6 RS15 H Claude Lelouch heeft zich in zijn meeste films (well: afgezien van „l'Amour avec des si" uit 1964, waarin hij de 1 door de voorgaande strenge winter geboden barre sneeuw ijslandschappen briljant gebruikte in het kader van psychologische thriller) doen kennen als een gladde, hani en oppervlakkige, zeer commercieel ingestelde cineast me mentaliteit van een mode-fotograaf, die door deze eigensct pen een groot publiek wist te trekken. Zijn specialiteit mooie, rijke mensen, die te allen tijde kunnen gaan en st waar ze willen, aangezien ze kostbare vehikels tot hun schikking hebben. Zijn laatste film, „Robert Robert" vormt op deze cliché-regel in zekere zin een uitzondering: de twee Roberts zijn eenzame, harkerige mannetjes, de een dik en dodelijk verlegen (Jac ques Villeret), de ander mager en vol holle praat en vreemde vrijgezellen- tics (Charles Denner). Hun enige vlucht-machine is een taxi, maar daarmee moet het brood worden ver diend. Ze komen elkaar tegen in het hol van een huwelijksmakelaar (Jean-Claude Brialy) die door middel van de com puter kneusjes aaneen poogt te lij men en ze worden dikke maatjes. Voor driekwwart is de film best aar dig, ook al sleept hij hier en daar en worden de eigenaardigheden van kletsmeier Charles Denner tot in het vervelende uitgebuit. Maar iedereen zal kunnen lachen om het geharrewar van de sukkels met hun moeder bij wie ze inwonen, om de handige truc jes van de huwelijksmakelaar die meestal tot niets leiden, vooral om de armetierige vrijgezellenreis naar Wa terloo, waar het sleutelspel weinig vlees in de kuip brengt, kortom om allerlei grapjes, typetjes en herkenba re dialoogjes. Jacques Villeret, de dikkerd met de weemoedige ogen, SCHIPHOL (ANP) De Nederlandse televisiekijkers zullen de komende twee maanden bij persconferenties vanuit de perskamer op Schiphol niet de vertrouwde overzichtsfoto van Schiphol zien maar een tableau, sa mengesteld naar aanleiding van de herdenking van de Unie van Utrecht. De directie van de luchthaven Schip hol heeft bij wijze- van uitzondering toestemming verleend aan de stich ting herdenking Unie van Utrecht om een herdenkingsbord op te hangen in de perskamer. De Utrechtse kunst- en reclameschilder Adri de Bruijn heeft het bord vervaardigd. Het is gelijk aan de borden die gedurende de her denkingsmaanden bij de invalswegen naar de stad Utrecht zullen staan. zorgt voor vertederende zeer m lijke hulpeloosheid, iets wat me deze regisseur meestal met een li rentje moet zoeken. Maar helaas tegen het eind wc Lelouch' oppervlakkigheid en drang om te épateren met vlrtuo hem weer te machtig. Hij gaat melen met de camera, hij verzin onmogelijke wending om de Ro toch op te stoten in de rijen vs happy few (al dan niet in dro land, ik zou het niet weten) zijn I kruipt waar het niet gaan kan. D niettemin is „Robert Robert' film waarmee je Je best kunt ve ken. Het grootste deel van de tiji hij duurt, althans. Amsterdam-Lei dsepleinth. en B ADVERTENTIE ruil TOUTtlQMA'ü10 HJD4 FILMFESTIVAL ROTTERDd Meerdere malen is in deze kolommen gewezen op de grt held, waarmee filmmakers en -kijkers (maar ook schrijven lezers) zich werpen op thrillers, die zijn doortrokken magie en flikkeren en flitsen in een bovennatuurlijk lich Misschien komt er, althans bij de schrijvers en cineasten, wel wat ge- makzucht bij, want wat is eenvoudi ger dan het laten opdraven van een deus ex machina of liever een satan ex machina, die alle knopen met bloed bedruipt en vervolgens met bliksemstralen doorklieft. Maar er zit toch meer achter, in tijden van onze kerheid ach, laten we er over op houden, welke tijd is niet onzeker. Natuurlijk is het allemaal baarlijke nonsens, maar sommige mensen lus ten er desalniettemin wel pap van (ik ook) terwijl andere er slechts een op getrokken neus en een honende lach voor over hebben. Tja Laten we het walletje bij het schuurtje laten: „The Legacy", het filmdebuut van Richard Marquand, die roem oogstte bij de Engelse televisie, is er weer zo een. Kosten noch moeite zijn ge spaard, dat moet gezegd. Camera man Dick Bush weet elk idyllisch Engels bospaadje een macabere toets te geven, op de acteurs (onder andere Katherine Ross, Sam Elliot en Roger Daltrey) valt weinig of niets aan te merken, het verhaal van Jimmy Sangster zit gecompliceerd en q nend in elkaar, Richard Marqi toont zich in elk geval een filmei vaart en ritme erin weet te hou Het zou zonde zijn om van de teveel te vertellen: hij heeft hi« daar iets weg van Agatha Chri „Tien kleine negertjes", maar weer niet te veel. Het gruwelijk g is gesitueerd in een oeroud Ei kasteel, waar katten rondwarei veel gasten komen, doch slechts nigen vertrekken: (een van die ten, een Duitser met een eng den, is toegerust met de naam Liebknecht, naar mijn smaak een al te wrang grapje). Vluchten kan meerdat ondervinden bezoe van spookhuizen steeds opnieuw den lijve. In zijn soort is „The Legacy" lang slecht, altijd fraai om naar te ki zelfs in de griezeligheid en vol 01 wachte in- en uitgangen, zowel le lijk als figuurlijk. Dus spek voo bek van de liefhebbers die o gens in Nederland lang niet zo gezaaid zijn als in de Angelsaksi landen. Amsterdam- Rembrandtpleinth., Katberine Ross en Sam Elliot in 'The Legacy' INTERIORS Prachtige, zeer ernstige film van Woody Al len, de eerste waarin hijzelf niet de hoofdrol speelt. De ge hele week in Alhambra I, Am sterdam; City, Hilversum; Ti- voli, Leeuwarden; Oscar, Rot terdam. DEUTSCHLAND IM HERBST Spontane reacties van West- duitse filmers op de gebeurte nissen in het najaar van 1977 (moord op Schleyer, dood van drie RAF-leden in Stamm- helmgevangenis). De gehele week in Carolus 2, Nijmegen. NOVECENTO 1 2 Film vol revolutionair elan van Berto- lucci, over Italiaans landleven van 1900 tot 1945. De gehele week in Euro, Eindhoven. DE KOMEDIANTEN Meester lijke film van Theo Angelo- poulos, waarin een bewogen tijdvak van de Griekse ge schiedenis zich weerspiegelt in de ervaringen van een rei zend toneelgezelschap. 24 jan. Melkweg, Amsterdam. L'AFFICHE ROUGE Briljan te film van Frank Cassenti over een verzetsgroep in de oorlog, waarin heden en verle den vrijwel onmerkbaar in el kaar overvloeien. 19 jan. C.P.N. Rotterdam. DE MENS UIT MARMER In drukwekkende film van An- drzej Wajda over de speur tocht naar een arbeider die werd vereeuwigd en in verge telheid verzonk. 19 en 20 jan. Jeugd en muziek, Middelburg. HERFSTSONATE Klassieke film van Ingmar Bergman met Ingrid Bergman en Liv Uil- ma nn in de hoofdrollen. De gehele week in Uitkijk, Am sterdam; Uitkijk, Den Haag; Movies, Groningen; Movies, Utrecht; Lumlère 3, Enschede; Select, Delft; Bijou, Hilver sum; Studio, Leeuwarden. UNA GIORNATA PARTICO- LARE Ontroerende film van Ettore Scola over twee kleine mensen die worden vermalen door de molens van Mussoli ni's dictatuur, met Sophia Lo- ren en Marcello Mastroianni in de hoofdrollen. De gehele week in Rivoli, Amsterdam en Camera 2, Tilburg. CET OBSCUR OBJET DU DÊ- SIR Laatste film van Luis Bu- nuel waarin de oude meester, zoals gewoonlijk, de bourgeoi sie een veeg uit de pan geeft. De gehele week in Studio, Delft. Werkelozen aan het werk ADVERTENTIE De8Vi% Amro Spaarbrief '78-84. Net als de Amro Spaarbiljetten is deze Spaar brief een waardepapier aan toonder. Tussen tijdse verkoop gedurende de looptijd is moge lijk via de beurs tegen de koers van dat mo ment. Het nominale bedrag van een Spaarbrief '78-'84 is f 1.000,- en per 26 oktober1984 krijgt u er f 1.625,- voor terug. Na datum van eerste afgifte wordt het aankoopbedrag steeds iets hoger omdat de inmiddels verstreken rente er dan in verwerkt is. Bij de huidige koers is het rendement ^Qi door W. Wielek-Berg Werner Herzog (eigenlijk heet hij Werner Stipetié) is een van de belangrijkste en intrigerendste Westduitse filmers, die bijna boven menselijke inspanning en groot gevaar niet schuwt als hij zijn ideeën wil ver wezenlijken. Zij drijven hem naar allerlei uithoeken van de aarde. Voor .Aguirre, der Zorn Gottes" trok hij naar de onherbergzame wouden van het Amazonegebied, voor „La 8oufrière" waagde hij letterlijk zijn leven door naar het eiland Guadeloupe te gaan, dat door de bevolking was verlaten omdat een ernstige vulkaanuit barsting dreigde. Dat die erupüe niet kwam. dat Werner Herzog en zijn cameraman heelhuids terug kwamen was stom geluk. Herzog vereenzelvigt zich zeer sterk met zijn filmfiguren, bijna zonder uitzondering buitenstaan ders, „freaks", ofwel door lichame lijke gebreken („Auch Zwergen ha ben klein angefangen" en „Land des Schweigens und der Dunkelhelt" gaan respectievelijk over dwergen en mensen die zowel doofstom als blind zijn) ofwel door hun geestelijke afwijkingen of in stelling (de legendarische zonder ling Bruno S. heeft hij weliswaar niet als zichzelf spelende acteur ontdekt, dat deed Lutz Eisholz in Bruno der Schwarze", maar wel briljant gebruikt in „Jeder für slch und Oott gegen Alle" en „Stroszek"). Gesprek met Herzog De film die Christian Weisenborn en Erwin Keusch van en met hem maakten, een gesprek gelardeerd met scènes uit zijn films, draagt de veelzeggende titel „Was ich bin sind meine Filme" („Wat Ik ben zijn mijn films Herzog doet zich erin kennen als een langzaam en bedachtzaam sprekende man, die ondanks zijn weinig spectaculaire optreden voortdurend weet te boelen. En dat niet alleen door de bijna ongelooflijke verhalen die hij vertelt over zijn leven en werk, maar vooral door zijn persoonlijk heid, de bijna tastbare wilskracht die er van hem uitgaat, gemengd met een drang naar heroïek. Die moet iemand wel hebben als hij, zoals Herzog, midden In de winter te voet van MQnchen naar Parijs trekt, om de beroemde, zieke film historicus Lotte Eisner, „beter te maken" Daaruit blijkt ook zijn affiniteit met de romantische ma gie, hoewel hij in zijn documentai res heel reeêl kan zijn: geen won der dat hij zijn laatste, nog niet vertoonde film baseerde op Mur- nau's klassieke griezel-epos „Nos- feratu". Een gemakkelijk man lijkt hij niet, hij heeft iets „un- helmlichs" als hij met zijn zachte stem vertelt dah de Indianen, die tijdens de opnamen van „Aguirre" altijd geslagen bij elkaar kropen als hoofdrolspeler Klaus Kinski Herzog weer eens vergastte op zijn hysterische woede-uitbarstingen (een stuk uit zo'n scheldkannona- de is in de film verwerkt), niet bang bleken te zijn voor Kinski's razernij, maar voor Herzogs zwij gen. We geloven hem onvoorwaar delijk en we geloven ook, dat hij zijn hakkelende dreigement om Kinski, die de boel erbij neer wilde gooien, zou doodschieten en daar na zichzelf, waar zou hebben ge maakt Kinski geloofde het ook, hij bleef. Het Is geen gering bewijs van Herzogs Invloed op mensen, dat Kinski In „Nosferatu" weer de hoofdrol speelt. Wie „Was ich bin sind meine Filme" en vele films van Herzog wil zien, kan deze en de volgende door P. Ouwendijk Het Ijverige, over het algemeen zeer consciëntieus werkende team van het Amsterdam Stadsjournaal heeft een nieuwe 33 minuten durende film uitgebracht, over een historisch Amsterdam project Het Bosplan. Het is de tweeëntwintigste film van het team. dat in 1974 met zijn produk- ties Is begonnen. Het betekent dat er gewerkt is met een gemiddelde van vier tot vijf films per Jaar. Een op zich al respectabel aantal. Maar de bete kenis van een onderneming als het Amsterdams Stadsjournaal moet niet in de eerste plaats afgemeten worden aan de kwantiteit Het gaat niet om informatie over zoveel moge lijk zaken, de Informatie dient als zondanig belangwekkend genoeg te zijn om er een film aan te besteden. Stadsjournaal heeft zeker niet altijd aan deze els beantwoord, wat ge zien het concentratiepunt van waar uit er gewerkt wordt begnjpeujK u». Het concentraüepunt ls, zoals uit de naam van het Journaal blijkt, Am sterdam. En leder die een bijzondere plaats of zelfs een gewest als concen tratiepunt kiest stelt zich bloot aan het risico van een provincialisme. En ook Amsterdam als provincialisme aangedragen door de typisch Amster damse aspecten, maar door het histo risch informajtieve, dat ln de film verwerkt ls. Met de aanleg van het „Amsterdamse Bos" is omstreeks ls en blijft—alls het dan Amsterdam 1935 begonnen, met het graven van als provincialisme een marginale de Bosbaan (nog steeds in gebruik aangelegenheid. Er zijn door Stads- voor roeiwedstrijden), met daaraan Journaal zeker films gemaakt binnen annex het planten van jonge bomen, het raam van dat provincialisme, maar ln de meeste gevallen ls toch De burger van tegenwoordig beweegt alleen maar een Amsterdams kader zich door het gebied met nauwelijks gebruikt voor informatie over een rul- besef van wat er bijna een halve eeuw mer menselijke zaak. Dat verdient geleden is gepresteerd. In werkver- waardering. al kan zeker de vraag •schaffing. Het fraaie natuurgebied is gesteld worden of de groep niet een weidser armslag moet nemen. Het belangwekkende van „Het Bos plan" wordt niet ln de eerste plasts uit de handen gekomen van mensen, die met werk werden „bedeeld". Uit reacties van mensen, die met per soonlijke herinneringen aan deze „ar- beids-bedeling" de film zagen, blijkt dat het oude zeer van een dergelijke bejegening niet is vergeten. Volgens de officiële plannen was het werk bedoeld om de werkelozen uit de cri sisjaren weer „arbeidsvreugde" terug te geven. Maar ze moesten voor die vreugde wel zelf betalen de gelde lijke beloning was karig en wie op zijn stukken stond in zijn eis van een enigszins redelijke bezoldiging (een bezoldiging die in haar redelijkheid nog aan de zeer bescheiden kant was) kon opkrassen. Zelfs de steun werd ingehouden. Het team van het Journaal heeft terecht voor zijn film geen opge legd polemische stijl gekozen. Het zou een polemiek zijn geworden over dingen uit het verleden. En een derge lijke polemiek is weinig zinvol. Maar het grievend menselijke aspect aan een „arbeids-bedeling" is wel degelijk ln de informatie verwerkt. Daardoor is de film meer geworden dan een provincialisme over een particulier stadplan. maand terecht bij filmhuizen ln Amsterdam („Sfaffy"); Rotterdam („Filmhuis Gouvernestraat"); Groningen „Filmhuis Liga '68" en „Filmclub Nassauplein"; Delft „Filmhuis"; Dordrecht ,,'t Spui gat"; Utrecht „*t Hoogt" en Alk maar „Filmhuis". Vertoond wor den „Stroszek"; „Jeder für slch und Oott gegen Alle"; „Lebenszei- chen"; „La Soufrière"; „How much Wood would a woodchuck chuck"; „Die Wegenden Artze von Ostafrika"; „Die grosse Extrase des Blldschnitzers Steiner; „Land des Schweigens und der Dunkel helt"; „Herz aus Glas"; „Aguirre, der Zorn Gottes" en bovendien ..Bruno der Schwarze" van Lutz Eisholz. Werner Hertog In het Leidsepleintheater, dat nog bomvoller was dan anders (doch daarover niet meer) werden wederom films vertoond die gesubsidieerd waren door CRM: „Gas Station Art and Cultu re" van Bruce Gray en Frans van Barschot en „Geen ontbijt vandaag" van Anne-Marie Prins. De eerste is een gezellige verzameling kiekjes van allerhande rariteiten, die de automobilist (en hij alleen, van daar de Utel) langs de wegen van Amerika kan tegenkomen. Vreemde kleine museumpjes; bizarre beelden, meestal van de Grieken afgekeken; hulzen van legendarische gangsters die al dan niet naar een opvallend plekje zijn verplaatst; hele opvoerin gen van Wild West-scènes uit het da gelijks leven met de nadruk op de terechtstelling van paardedieven, zo koddig dat het niets griezeligs heeft en dergelijke kinderlijkheden meer. Erg aardig en boelend. Anne-Marie Prins graaft heel wat die per. Rond het feit dat een psychiatri sche patiënte van een verpleegster te horen krijgt „Geen ontbijt vandaag" bedrijft ze een spel met de angst voor de electro-shock: ze gaat zich ver stoppen, niet zozeer voor anderen als wel voor zichzelf, ze boort zich dieper in de isolatie. De film ls knap gemaakt, Theo van de Sande houdt zijn fotografie geraffi neerd ln grijze, vale tinten (behalve als herinneringen opkomen aan het leven buiten de Inrichting), alles is koel en clean en uiterst gestileerd, zodat de gedachte aan fantasie, aan spel. hoe extreem en buitenissig ook, geen seconde bij me opkwam. Van daar misschien, dat „Geen ontbijt vandaag" mijn kouwe kleren niet raakte, van me afdroop als water langs een plasUc regenjas. Nee. dat ls niet helemaal waar: Mariene Die- trlchs „Ich bin vom Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt" ontroerde me als contrapunt in deze context wel dege lijk. Scène uit „Geen ontbijt" een film van Annemarie Prins. Nieuwe museumdirecteuren DEN HAAG (ANP) Staatssecreta ris O. C. Wallis de Vries van CRM zal dr. H. D. Schneider (39) uit Oegst- geest voordragen voor benoeming tot directeur van het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Dr. Schneider is sinds 1968 conservator voor de Egyp tische afdeling van het museum. Hij studeerde geschiedenis der oudheid en Egyptische archeologie ln Lelden en Cairo. Dr. Schneider volgt prof. dr. A- Klasens op. Hoofddirecteur dr. S. H. Levie van het Rijksmuseum Vincent van Gogh te Amsterdam heeft drs. J. van der Wolk (33) voor benoeming tot direc teur van het museum voorgedragen. Drs. Van der Wolk trad in 1971 in dienst bij het Museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam. Hij stu deerde kunstgeschiedenis in Utrecht. DE PROGRAMMAKRANT VANAF MAANDAG GRATIS VERKRIJGBAAR BIJ FILMHUIZE OPENBARE BIBLIOTHEKEN E^ VV.V.-THEATERBESPREEKBURC VOORVERKOOP VANAF MAANDAG BIJ V.V.V.-THEATER BESPREEKBURO'S EN KASSA VAN DE LANTAREN. DAGELIJKS VAN 12-17 UUR, OOK TELEFONISCH: 010-36499

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 12