Huisvrouwen overwegen
boycot van Zuid-Afrika
Pools blad over paus
zwaar gecensureerd
Am
M
1 ii
A 1 «JU
Bijbelles op West-lrian
Opwekking in Polen
na bezoek Graham
Christenvervolging
in Ethiopië
Evangeliseren en nog eens evangeliseren
Trouw
it
I i j- i
3 3331
te
m
VANDAAG
Paus kondigt nieuw
gesprek aan met
orthodoxie
Amin: naar
kerk of
VOORBIJGANGER
Opvangcentrum
jongeren voor
geref. gemeenten
—DONDERDAG 18 JANUARI 1979
TROUW/KWARTET
Van een medewerker
AMERSFOORT Het zal van de bereidheid van de christelijke vrouwenorganisaties
afhangen, of ook in Nederland een boycotactie tegen Zuidafrikaanse produkten op touw
wordt gezet.
De vraag of het Idee van Westduitse
vrouwen hier navolging verdient, is
besproken op een confrontatiedag in
Amersfoort, die georganiseerd was
door de werkgroep ..Vrouw. Kerk en
Derde Wereld'" Het is de bedoeling,
dat in de Bondsrepubliek de boycot
actie ..Vrouwen voor Zuid-Afrika" in
de week van 17 tot 25 maart groot
scheeps van start gaat. De actie is een
initiatief van de Evangelische
Frauenarbeit, een koepelorgaan van
de meest uiteenlopende protestantse
vrouwenorganisaties.
De Nederlandse werkgroep ..Vrouw.
Kurk rn Derde Wereld", waarin diver
se christelijke vrouwenorganisaties
zijn vertegenwoordigd, heeft zich ten
doel gesteld meer inzicht te verschaf
fen in de positie van de vrouw In de
derde wereld. Juist de vrouwen heb
ben een duidelijk achtergebleven po
sitie. vaak als gevolg van de westerse
invloed.
Vrouwenverhaal
Een aangrijpende film over Cross
roads. de met vernietiging bedreigde
woonwijk van zwarten bij Kaapstad,
beelden van Soweto en van gevluchte
Jongeren in Angola en Tanzania, be
reidden de vrouwen die zich voor deze
dag hadden gemeld, voor op een ge
sprek met enkele zwarte Zuidafri
kaanse vrouwen Verdeeld in kleine
groepen luisterden de aanwezigen
naar het verhaal van een van hen. Zij
kkn niet terug zolang dit Zuidafri
kaanse regime de macht in handen
hfeft. Zij trouwde met een Nederlan
der waardoor de toekomst voor het
gezin er als volgt uit kwam te zien
vader in de blanke wijk van de stad.
moeder honderd kilometer ver in
haar „eigen thuisland" en de kinde
ren in een kleurlingenkamp.
Zelf onderwijzeres, een opleiding die
ze te danken heeft aan de bemoeienis
van de roomskatholieke kerk,
spreekt ze de in Nederland levende
gedachte tegen dat het onderwijs
voor zwarten evengoed is als dat voor
blanken ..Er is voor het Zuidafri
kaanse kind geen leerplicht, voor de
blanke wel De regering betaalt per
zwart kind 41,80 subsidie per jaar
en voor het blanke 644 Bovendien
moeten de zwarte ouders betalen
voor de leermiddelen en het salaris
van de zwarte onderwijzer. Het on
derwijs is er slechts op gericht de
zwarte minimaal lezen en schrijven te
leren, om zo ondergeschikt te blijven
aan de blanke bazen"
Hoe slecht de kwaliteit van het on
derwijs is. blijkt, als jongeren vluch
ten naar Angola Daar blijkt dan dat
hun opleiding al beginnend bij de
lagere school ver achter ligt bij de
hen omringende Afrikaanse landen.
De positie van de vrouw is bijzonder
slecht. Verdienen zwarten vier tot
vijfmaal minder dan hun blanke col
lega's. een vrouw krijgt nog eens
twintig procent minder. Is ze eenmaal
getrouwd dan wordt ze waardeloos
voor het produktieproces en mag zij
verdwijnen naar het thuisland, vaak
honderden mijlen verder. Een andere
mogelijkheid is een baantje zoeken in
een blanke huishouding en de eigen
kinderen voor lange dagen in de zwar
te woonwijk achterlaten onder de
hoede van een familielid. Een onzeker
bestaan, omdat ook deze niet-pro-
duktieve familieleden iedere dag op
gepakt en naar hun thuisland ge
stuurd kunnen worden.
Portemonnee
De evangelische vrouwenarbeid in
Duitsland onder leiding van Hilde-
gard Zumach besloot tot een boycot
actie om de Zuidafrikaanse vrouwen
te helpen ,,met de huishoudporte-
monnaie het regime daar te dwingen
een andere koers te gaan varen". Dit
heeft in de gehele Bondsrepubliek
weerklank gevonden. Alleen niet bij
het mannelijk deel van de kerk.
Bisschoppen en andere hoge kerkelij
ke heren, zo vertelden twee vrouwen
uit Dortmund. M. Barutzky en A.
Grajetsky. hebben ons deze actie af
geraden. Zij stuurden ook brieven
naar de plaatselijke kerken om ons
van deze actie af te houden. „Maar
wij hebben hun bezwaren weerlegd
met allerlei theologische uitspraken
en geschriften gericht tegen de apart
heid. maar die nu niet op de praktijk
blijken aan te sluiten."
Ook de Duitse overheid lijkt niet zo
blij met de boycotactie van de vrou
wen. In Dortmund moesten diverse
deelnemers na een vergadering met
Zuidafrikaanse deskundigen hierover
constateren dat hun telefoons wer
den afgeluisterd. ..Maar we gaan
door", zeiden de Duitse vrouwen, die
verwonderd waren om een uitnodi
ging te krijgen uit Nederland, dat
altijd zo voorop loopt met allerlei
acties. Informatie over de actie en
toezending van de werkmap GKW.
Comelis Houtmanstraat 19. Utrecht.
Tel. 030-710604)
Mar kat 7-- 31 -J?
Markus t 31-35
- 3x1
Markus 2,1-li.
_JXJ
13-0*1
i
_ÜJ
35 1
3»-3sl
Twee pagina's uit de bijbel, waar
mee gewerkt wordt in het binnen
land van West-lrian bij mensen
die niet lezen kunnen. Links: Je
zus geneest een doofstomme en
een blinde; rechts: Petrus' protest
als Jezus zijn lijden aankondigt.
Deze pagina's komen voor op een
van de posters voor de voorjaars-
zendingsweek van de hervormde
zending.
De hervormde kerk heeft elk jaar
drie „zendingsweken". De voor-
jaarszendingsweek is altijd de
week waarin 1 maart valt, dit
jaar van 25 februari tot 5 maart.
Deze dagen is het gebruikelijke
materiaal (posters en folders)
naar alle plaatselijke gemeenten
gezonden.
Gelijk wij reeds meldden, zijn de
inkomsten van de hervormde zen
ding in 1978 150.000 gulden bene
den de raming gebleven. Het is
niet goed bekend, waarom de stij
ging in 1978 veel minder is ge
weest dan in voorgaande jaren.
Om in 1979 aan de verplichtingen
jegens de kerken overzee te kun
nen voldoen, is ruim tien miljoen
gulden nodig, dat is acht procent
meer dan vorig jaar.
BIJ EEN BERICHT
10
WETZLAR(Idea) In Polen is een
opwekkingsbeweging ontstaan als
gevolg van de evangelisatiecampag
ne. die in oktober in het land is ge
houden met de Amerikaan Billy Gra
ham Dit deelde de secretaris-gene
raal van de Poolse unie van baptis
tengemeenten. Adam Piasecki, inee
tijdens een bezoek aan West-DuiU-
la6d
Vooral in het gebied van Katowice
zijn bijbel- en gebedskringen ont
staan Mensen van allerlei kerken zijn
erbij betrokken, meest Jongeren.
..Men heeft in alle kerken begrepen,
dat de toekomst van de kerken in de
evangelisatie ligt." meende Piasecki.
Waarschijnlijk heeft het bezoek van
Billy Graham aan Polen er ook toe
bijgedragen, dat paus Johannes Pau-
lus II zich reeds positief over evange
lisatie uitsprak. In dat verband be
richtte Piasecki ook over een groeien
de samenwerking tussen de rooms
katholieke en de protestantse kerken
in Polen De rooms-katholleken In
Polen willen op het ogenblik van de
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
'Uitgave. Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jerve Tammmga
D-recteu' i«g O Postma
H. .KROKANT OOR
PosiDu-s 859
1000 AW Amsterdam
Postyro 66 00 00
P in» Ned Cred«tbam>
«rAemrgrv 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM DORDRECHT
Postbus 940
3000 AX Rotterdam
let 010-115568 (abonnementen
•n öe/orgiogl
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
REGIO OEN HAAG LEIOEN
Postbus 101
250i CC Den Haag
lel 070-469445
Parkstraat 22
Oen Maag
PEGlO NOORD OOST-NEOERLANO
luitsHniend adnvnistratiei
Postbus 3
8000 AA Zwo"e
05200-17030
A bon nement sprgzen
PW meand I 15»
"e iwe i 47 70
°e» vu» i *5 «o
Pw r <»«o
Adve*renfrerane**n oo aan vaag
TeNiun scbe abonnementenoodractwen
lid adressen boven'
Opgave taw etief<n*en 9-19 30 van
^•jryjagt m v«jag Op rondag .an 10-
20 um Intel 020 913456
Opg.i«<- m.n.-adve«iemies W
020 936868 el serv n*^. aan Mav-Adv
8*dlli»g postbus 433
1000 AA AMSTERDAM
Adreswf'-gmgen »a?yi*1e«0 Kbnflw.k
aan on/e Amsterdamse ad«essen
protestanten leren, hoe men evangeli
seert.
Een groot probleem is het gebrek aan
papier en geluidsbanden. „Wij zou
den direct tweeduizend cassettes met
toespraken van Billy Graham kun
nen versturen, als wij het materiaal
hadden." aldus Piasecki. Van de bij
na 35 miljoen Polen is meer dan ne
gentig procent rooms-katholiek. On
geveer een procent is protestant.
ROME (CIC/AP) Paus Johannes
Paulus II heeft gisteren aangekon-
go. dat binnenkort een nieuwe ge
spreksronde op gang komt tussen de
katholieke kerk en de orthodoxe ker
ken van byzantijnse ritus, om de nog
bestaande moeilijkheden voor geza
menlijke eucharistieviering uit de
weg te ruimen. Momenteel is het zo.
dat rooms-katholleken alleen in geval
van nood het sacrament mogen ont
vangen van een orthodoxe priester.
NAIROBI (DPA) President
Idi Amin van Oeganda heeft
zijn landgenoten dringend aan
geraden. zondags naar de kerk
te gaan.
In een uitzending van radio Oe
ganda werd gezegd, dat Amin
had gewaarschuwd, dat drasti
sche maatregelen zullen wor
den genomen tegen die Oegan-
dezen. die er op zondag liever
met de auto op uittrekken. Het
motto van de natie moet vol
gens Amin zijn: „Voor God en
vaderland".
WARSCHAU Omdat censoren
van de overheid 505 keer hadden ge
schrapt in-het 167 bladzijden tellende
decembernummer van het Poolse r.k.
maandblad Wiez, besloot de redactie,
dat het nummer helemaal niet zal
verschijnen. Het hele blad was gewijd
aan de nieuwe (Poolse) paus Johan
nes Paulus II.
LAUSANNE De hervormde kerk
van het Zwitserse kanton Waadtland
heeft 20.000 francs (24.000 gulden) be
schikbaar gesteld als hulp aan de
Wereldraad van Kerken. Een van de
motieven voor de synode was. dat de
voornaamste oorzaak van de geld
nood van de Wereldraad is, dat het
bureau in Zwitserland is gevestigd en
dat de Zwitserse franc de laatste ja
ren zo duur is geworden. De synode
wekte de andere Zwitserse kanton-
kerken op. dit voorbeeld te volgen.
BERN De samenwerkende orga
nisaties voor internationale hulpver
lening van de r.k. kerk en de protes
tantse kerken In Zwitserland hebben
vijf miljoen gulden uitgetrokken voor
de opvang van driehonderd boot
vluchtelingen uit Vietnam. Zij zullen
voorlopig in hotels in midden-Zwit
serland worden gehuisvest.
BOEKAREST De lutherse kerk
en de pinkstergemeenten in Roeme
nië hebben regeringstoestemming ge
kregen voor de invoer van 7500 Roe
meense bijbels, waarvoor zij nu een
beroep hebben gedaan op het Euro
pese kantoor van de wereldbond van
bijbelgenootschappen in Brussel.
Kortgeleden kreeg de orthodoxe kerk
van Roemenië toestemming 100.000
nieuwe testamenten (met psalmen) te
drukken, waarvoor de wereldbond
van bijbelgenootschappen het papier
gaf.
BERLIJN In Litouwen, het eni
ge r.k. gebied in de Sowjet-Unie, mo
gen weer meer mensen priester wor
den. Volgens het Oostduitse blad
„Ontmoeting" heeft het priestersemi
narie in Kaunas nu 72 studenten, tien
jaar geleden waren dat er nauwelijks
dertig. De overheid stemde toe in de
bouw van een studentenflat, die vorig
jaar september in gebruik werd geno
men, en de bibliotheek van het semi
narie heeft sinds kort ook de nieuw
ste theologische aanwinsten uit het
buitenland.
NAIROBI De krachtige radio
zender „Stem van Kenia" gaat zijn
godsdienstige programma's nog meer
uitbreiden. Deze regeringsradio stel
de sinds de onafhankelijkheid van
het land in 1963 22 uur per week
gratis beschikbaar voor godsdiensti
ge uitzendingen. Dat worden er nu
dertig. De uitzendingen kunnen ook
gehoord worden in Tanzania, Oegan
da, Roeanda, Boeroendi en Zaïre.
ADDIS ABEBA (ANP) In Ethiopië
is het de laatste weken tot ernstige
represailles tegen christenen geko
men. Op drie zondagen in december
zijn veel kerken in het zuiden van het
land geplunderd en gesloten. De ver
volging wordt in verband gebracht
met de „culturele revolutie."
In de provincie Bale zouden de plaat
selijke boerenorganisaties opdracht
hebben gekregen, alle protestanten
te registreren en hun vijftien dagen
de tijd te geven hun geloof af te
zweren. Intussen worden zij aan een
hersenspoeling onderworpen en on
derwezen in het „wetenschappelijke
socialisme". Volgens in West-Duits-
land ontvangen berichten zouden al
veertig mensen ter dood veroordeeld
zijn. omdat zij na die vijftien dagen
nog vasthielden aan hun geloof.
Uit de provincie Kafa wordt bericht,
dat kerkgebouwen als bureaus en
vergaderruimten worden gebruikt en
het de protestantse christenen strikt
verboden is samen te komen voor
gebed. Vele christenen zouden opge
pakt zijn. toen zij toch probeerden
een gebedsbijeenkomst te bezoeken.
Ook in de provincie Gamu Gofa zou
den alle kerken zijn gesloten.
door prof. dr. P. J. Roscam Abbing
Toen Karl Barth onder druk van het Hitler-regime zijn hoogleraarschap in Bonn neerlegde om
de wijk naar Zwitserland te nemen, hield hij een afscheidscollege, waarin hij uitriep: „Het gaat
nu om exegetiseren, exegetiseren en nog eens exegetiseren!".
Een aantal Jaren later riep de grote
zendingsman Hendrik Kraemer in
Nederland ons letterlijk toe: „Evan
geliseren. evangeliseren en nog eens
evangeliserenWeer een paar jaar
later was het Willem Banning, die bij
een bepaalde gelegenheid de Wika's
(werkers ln kerkelijke arbeid, red.)
toeroep, vóór ze naar de praktijk ver
trokken ..Luisteren, luisteren en nog
eens luisteren".
Intussen is de roep om exegese, om
het steeds betere verstaan van de
Schrift, niet verstomd. De roep om te
luisteren is sindsdien door de ontwik
keling van de moderne zielszorg nog
toegenomen. Maar juist de roep om te
evangeliseren heeft lange tijd niet
meer zo duidelijk doorgeklonken.
Wat is daarmee aan de hand?
Na de oorlog kenden vele kerken een
groot a pos tol air élan. Nu de duivel
van het nationaal-socialisme was ver
dreven. moest de ziel van het Neder
landse volk voor Christus gewonnen
worden Men wenste te kerstenen,
wilde evangeliseren, zond Wika's uit.
hield kerkdiensten voor iedereen,
voerde de oplagen van het evengeli-
satieblad op. etc.
Daarna kwam de teleurstelling. De
jeugd liet veelal verstek gaan. ge
meenten brokkelden af. kerken gin
gen zich defensief opstellen, het
meeste evangeliserende vuur trof
men nog aan bij sekten en bij Ameri
kaans beïnvloede, meestal wat funda
mentalistische groeperingen, die vn;
los van de kerk stonden Verschelde
ne maakten van de nood een deugd
door de woord-evangelisatie dubieus
te noemen en zich Intussen geheel te
werpen op de op zichzelf geweldig
belangrijke strijd voor meer socla
le rechtvaardigheid. Dat nieuwe
maatschappelijke engagement
bracht inderdaad een heilzame ver
nieuwing. maar dreigde de belang
stelling voor evangelisatie nog verder
terug te dringen.
Intussen is de secularisering niet al
leen van instellingen, maar ook van
hoofden en harten zo ver voortge
schreden. dat nu toch verscheidenen
schijnen wakker te worden. De zen
ding pleit voor zending in Neder
land!
In deze situatie nu verschijnt een
boek van prof. dr J. Verkuyl, in sa-
Prof. dr. J. Verkuyl
menwerking met dr O. Jager, over
evangelistiek. De grote „Inleiding in
de nieuwere zendingswetenschap"
van Verkuyl is nog maar een paar
jaar uit of deze omvangrijke „Inlei
ding in de evangelistiek" ligt alweer
op onze tafel. Verkuyl heeft met be
hulp van zijn grote werkkracht, zijn
brede wereldervaring, zijn theologi
sche wijsheid en zijn persoonlijke
liefde voor de verbreiding van het
evangelie, kans gezien om dit ge
schenk aan onze kerken te bieden.
Hij vult daarmee een gat, en hij stelt
opnieuw nadrukkelijk aan de orde
wat nooit op de achtergrond mag
raken. Het gaat hierbij om een weten
schappelijke studie Maar aan vele
van onze theologische opleidingen is
de evangelistiek vaak een restpost
binnen het kader van de praktische
theologie. Toch is het niet alleen ge
schreven voor studenten, zelfs niet
alleen voor predikanten. Deze weten
schap is geheel „handelings-weten-
schap", op de praktijk afgestemd
Allerlei soorten van evangelisatie
werk. in allerlei landen verricht,
wordt besproken. Verkuyl heeft ge
lukkig een hartstocht voor wat in de
praktijk functioneert, ook voor het
kleine dat van belang blijkt te zijn.
Om een indruk te geven van de veel
omvattende inhoud deel lk nu zelf de
24 hoofdstukken nader in. Eerst wor
den uitgangspunten geboden: bijbel
se grondwoorden, historische model
len. theologische hoofd-noties. relatie
tot zending.
Daarna wordt de situatie bezien,
waarin evangelisatie plaatsvindt:
enerzijds de buitenkerkelijkheid in
Nederland, anderszijds de ai of niet
missionaire structuren van de ge
meente
Dan worden de media bezien, waar
langs evangelisatie plaatsvindt: door
de gemeenten, gesprek en briefwisse
ling, de evangeliserende toespraak,
de omroepmedia (door dr. O. Jager),
massa-samenkomsten, christelijke
lectuur, literatuur-analysen (door dr.
O. Jager), in relatie tot het diakonaat,
via christelijke presentie en sociaal-
politieke actiegroepen. Ten slotte
worden de werelden beschreven,
waarin geëvangeliseerde samenle
ving, de wereld van de wetenschap en
techniek, de jongerenwereld (door dr.
O. Jager) en de wereld van de recrea
tie. Bij verschillende onderdelen wor
den bijbelse overwegingen en histori
sche exposé's opnieuw kort geboden.
Hoewel ik meer dan eens een vraagte
ken zette of een leemte bespeurde,
vind ik het boek toch verbluffend
veelzijdig en in het algemeen wijs van
toon. Zo wordt bijv. over de campag
nes van Billy Graham en ook over
Youth for Christ reëel kritisch ge
sproken.
Vermoedelijk zullen verscheidenen
het wel jammer vinden, dat zo weinig
wordt ingegaan op de vraag naar de
Inhoud van de verkondiging in deze
tijd. Ik til daar zelf niet zwaar aan.
waarschijnlijk, omdat ik het met de
theologie van Verkuyl in het alge
meen wel eens ben. Wij willen geen
reducering van het evangelie om zo
doende meer gehoor te vinden bij de
moderne mens. iets waartegen dr.
Spanjaard zich destijds ook zeer ver
zette. Wij willen wel de evangelie
verkondiging naar Inhoud en vorm
ontdoen van wat er niet bljhoort en
tot een obstakel kan worden voor de
moderne mens. Toch liggen hier nog
wel allerlei vragen, die niet besproken
werden.
Meer jammer vind ik het. dat zo wei
nig ingegaan wordt op de aard van
het woord-contact tussen christen en
niet-christen. Valt er een verantwoor
de vorm van een appèl op het hoofd
en hart van de niet-gelovende. te han
teren? Persoonlijk vind ik dat theore-
Dr. O. Jager
tisch het meest boeiend en praktisch
van het grootste belang. Daarin blijkt
deze studie achter bij reeds bestaan
de bezinning, laat staan dat zij die
verder zou brengen. Blijkbaar wil
Verkuyl ook nog wat aan anderen
overlaten om nader te bestuderen en
daarover te publiceren.
Prof. dr. P. J. Roscam Abbing, kerke
lijk hoogleraar vanwege de her
vormde kerk voor o.a. praktische
theologie aan de theologische facul
teit der rijksuniversiteit te Gronin
gen, bespreekt: „Inleiding in de
evangelistiek" van prof. dr. J. Ver
kuyl met bijdragen van dr. O. Jager.
Uitg. J. H. Kok, Kampen, prijs
42.50.
er zijn toch dingen
waarin geen mens
meer iets ontdekken kan
van doel en zin,
laat staan van
liefde en gerechtigheid;
er zijn toch dingen
die voor een mens oprijzen 1
als een massieve wand
van hard graniet
waartegen men zelfs
vanwege de scherpe staki?
seis
niet kan leunen
om te huilen
van eindeloos verdriet;
er zijn toch dingen
waarbij mensen stom wordi
en ieder woord te veel is
en tegelijk te weinig
om weer te geven
hoe diep het leed
is ingeslagen;
is er ergens een plek
waar mensen met dit alles
kunnen schuilen
een hand, een wang.
een lichaam
dat warm is
en warmte geeft
in de ijzige wind
van wat ons overkomt?
het wachten is
in stilheid
op die ene ontferming
van ver
tot naderbij.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Kloosterhaar:
Boerma te Tilburg, naar Ensche<
K. P. de Boer te Wildervank.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Kampen: C. J. Smelik
Enschede-Zuidwest; te Drachten:
de Snoo te Mussel.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Maassluis: G. J. v
Rookhuyzen kand. te Zeist.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoogeveen: J. Baaije
te Rotterdam-Alexanderstad.
Ogorodnikov
Alexander Ogorodnikov, die beke
is door de christelijke jongerens'
dieclubs, die hij in Moskou en and«
plaatsen in Rusland organiseerde,
wegens „klaploperij" veroordeeld I
een jaar werkkamp. Voor de rechtt
in de stad Konakovo, ten noordw
ten van Moskou, waar Ogorodnik
de laatste tijd verblijf hield, was
klaploper, omdat hij werkloos is. 1
wel Ogorodnikov aanvoerde, dat i
op allerlei manier geprobeerd h
werk te zoeken, maar nergens we
geaccepteerd, dat hij desondanks
zijn onderhoud voorzag door de vi
koop van appels uit zijn tuin. en 1
helpen bij het restaureren van k
ken, en dat hij invalide is en daardo
niet verplicht is werk te zoeken.
Heinrich Schlier
Op 78-jarige leeftijd is in Bonn over
den professor Heinrich Schlier, e
vooraanstaand nieuwtestamentlci
die vooral bekend werd door boek
over brieven van de apostel Pauh
Eerst protestant, ging hij in de jar
vijftig naar de r.k. kerk over. Ande
Duitse theologen, die dezer dag
zijn overleden: Ernst Benz (71) vani
universiteit van Marburg, die v«
schreef over het oosters christendoi
Alfred Niebergall (69), eveneens v
Marburg, bekend door zijn studies*
het gebied van de praktische theo
gie, en Wilhelm Knevels (81) van
Vrije Universiteit van Berlijn, die
aandacht trok door zijn poging t
de „derde weg", waarmee hij fun<
mentalisme en existentie-theolog
met elkaar probeerde ter verzoene
Van een onzer verslaggevers
WOERDEN Binnen de gerefi
meerde gemeenten is besloten tot
stichting van een opvangcentn
voor jongeren in nood. Het voormal
kindertehuis De Berenbos te Ni
speet zal daarvoor geschikt gemaa
worden. Ook is het de bedoeling, d
er voor dit werk een ambulant jeug
consulent komt.
De jeugdbond van de ge reformeer
gemeenten gaat voor dit doel
financiële actie voeren. „De laah
jaren Is binnen onze gemeenten
bleken, dat er dringende behoefte
aan een instantie, die Jongeren
nood probeert op te vangen,"
de aankondiging van de actie. „Vi
schillende jongeren zijn stuurloos
worden; soms weten ouders en kerl
raden niet waar deze jongeren ond
gedoken zijn. Soms komen ze terec
bij hulpverleners, zoals we die i
treffen bij de Jongeren-advies-cenl
(AJC). die deze jongeren proberen I
te maken van hun ouders en hi
christelijke opvoeding."
Voorzitter van de nieuwe „stichü
hulpverlening aan jongeren in de
reformeerde gemeenten" is ds.
Snoep in Amsterdam.