Neijman filmt school en gezinssituatie «Dj jids f3130 Ombudsman klaagt over stichting De Ombudsman IKON-televisie over Sowjet-kinderen Unicef-gala nu op de Avro-televisie Aafje Heynis terug op het podium NOS-radio brengt reportages over Monte Carlo rally Betere verdeling grond voor boeren in Tunesië nodig Beeld van oorlog in de ruimte o PTT kan niet optreden tegen TV-sexpiraten Decors en kostuum Cubaans ballet zijn terecht Keramische plastieken van Carmen Dionyse Lijk van Casals naar Spanje terug En dan nog nu handiger dan ooit overzichtelijk en., veruit het GOEDKOOPST voor een heel jaar till bel 035-284333 •V-^schrijf Antwoordnr. 70 1000 RA Amsterdam Frits Bom: brieven laten liggen TV COMMENTAAR Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Zo n 30.000 kilometer hebben Wim Neijman en Anita van Ommeren door de SowjebUnie gereisd voor de drie gezinsprogramma's „Kinderen van de Sowjet-Unie". Ze filmden zowel in Siberië als in Oezbekistan. De opzet van deze (voorlopig drie) programma's is om te laten zien hoe de gezinssituatie daar is. Speciaal werd één kind uitgekozen om wie een programma werd gebouwd. WOENSDAG 17 JANUARI 1979 En zo staat vanavond in het eerste* deel (één minuut voor zeven op Nt derland 2) de vijfjarige Ljoeda cen traal Ze woont met haar ouder* ui Bratsk, een nieuwe industrie* lad in Siberië De makers wilden graag een portret maken van een Russische kleuter, omdat het in de Sowjet-Unie heel gewoon Is dat allebei de ouders werken En dat geldt voor dit meisje ook. Haar vader werkt in een aluminium- fabriek, haar moeder in een confectie- ateller Ljoeda zit dan ook alle werk dagen van s ochtends half acht tof s avonds zeven uur in de crèche Ze ontbijt daar zelfs Veel aandacht wordt in het program ma besteed aan het onderwijs dat kinderen als Ljoeda krijgen, in tegen stelling tot hoe het hier gaat is het onderwijs in de Sowjet-Urue heel ge disciplineerd en gereguleerd. De kin deren wordt van jongsaf geleerd wat hun rol later In de maatschappij zal zijn Zo spelen jongens op school al tijd bouwvakker oi matroos en meis jes kapster of verpleegster. HILVERSUM Niet de VARA maar de AVRO zal het Unicef-gala ter gele genheid van het Jaar van het kind mogen uitzenden Dat heeft een arbi trage-commissie van de omroep be paald. In dit gala. dat negentig minu ten duurt, treden tal van topsterren op. onder meer Olivia Newton-John. The Bee Gee's en John Denver De VARA, die het gala al op 27 janua ri had geprogrammeerd. Is gestrui keld over het claim-systeem in ons land. Weliswaar had de VARA onder handelingen met de producenten tot ern goed einde gebracht maar achter af bleek dat de door de AVRO van Veronica overgenomen claim voor de arbitrage-commissie zwaarder telde. De AVRO heeft Intussen nog niet besloten wanneer het gala zal worden uitgezonden. Een mogelijkheid ls 18 februari maar die datum staat nog niet vast. DEN HAAG De alt Aafje Heynis maakt een rentree op het podium. Op 23 januari geeft zij in Diligentia. Den Haag. voor de Union des Amis du Bel Canto een zangrecital. Aafje Heynis. begeleid door Rudolf Jansen, brengt een programma dat begint met enkele bekende liederen van Wolf en vier liederen van Léon Orthel Deze liederen zijn gecompo neerd ln opdracht van de Union in samenwerking met de Johan Wage naar Stichting. Ze zullen door Aafje Heynis op dit recital in première wor den gebracht Het verdere programma bestaat uit Chansons juives van Milhaud. de Charm of Lullabies van Britten en enkele liederen van Tsjaikowsky Speciaal vandaag In Van Gewest tot Gewest: vereniging voor heemkunde, „ganzen/lappen" en een muzi kant uit de „Broederband" in Kampen. Ned. 1 18.59 De IKON start een eigen serie over kinderen van de Sowjet-Unie. Daarna Ken merk. Onderwerpen: de op Ja maica gehouden vergadering van de Wereldraad van Ker ken en een reportage over de verkrotting van de wijk Man hattan in New York. Ned. 2 18.59 Na deel twee van Marie Cu rie (20.00) volgt het program ma met de map over biolo gisch tuinieren. Ned. 1 29.55 De BRT brengt een Neder landse voorstelling van Ger- lind Reinshagens tv-spel He mel en Aarde. Een stervende vrouw blikt terug op haar wei nig florissante bestaan. België 1 20.40 In het luisterspel Bedankt vertolken Eva Jansen en Lies de Wind de gespannen dialoog tussen een levensmoede wedu we en haar vriendin, door wie sij zich in de steek gelaten Voelt Hilv. 1/28.00 Er was ook een gesprek met de ou de.* van het nvi«ir Opvallend was het dat Wkt. Neijman en Anita van Ommeren mochten vragen wat ze wil den Ze mochten hef meisje zelf uit- lüe en en er was geen controle Het uitgekozen gezin werd ook niet ge ïnstrueerd wat ze tegen de westerse televisiemensen moesten zeggen of verzwijgen Wel moest het IKON-team uitgebreid aan het begeleidende team van de Russische omroep uitleggen waarom er voor dit programma ook beelden van de markt in Bratsk moesten wor den gemaakt Over dergelijke dingen moest lang worden gediscussieerd. Als ten slotte een compromis werd gevonden moest van beide zijden wa ter ln de wijn worden gedaan In de beide andere delen van Kinde ren ln de Sowjet-Unie gaat het om een ander kind ln een andere repu bliek: Tashkent in Oezbekistan, waar Rafshan Mohammed woont. Er is een hemelsbreed verschil tussen belde delen van Rusland, ook tussen de mensen die er wonen. Oezbekistan is veel oosterser. En er zijn sterk mo- HILVER8UM De NOS-radio zal met dagelijkse reportages de rally van Monte Carlo volgen, die van za terdag 20 tot en met vrijdag 26 janua ri wordt gereden Verslaggever Fred van Putten zal te horen zijn in de uitzendingen van Langs de Lijn. Met het oog op mor gen. NOS-avondsplts. AVRO-sport- panorama. Hier en Nu en Vandaag vrijdag. Van een onzer verslaggevers WAGENINGEN Tunesië, dat door Nederland is ge schrapt van de lijst van zoge naamde concentratie-landen, zal nog tientallen jaren te kampen hebben met grote werkloosheid. De snelle groei van de Industrie ln de laatste jaren kan dat niet verhelpen, temeer niet nu de Westeuropese lan den de Immigratie van gastarbeiders rigoureus hebben stopgezet. Dat zegt K.S. Thio ln een proefschrift over de landbouwplanning ln Tunesië, waar op hij vandaag aan de Landbouwho geschool te Wagenlngen hoopt te pro moveren. Ook de jongste successen en de land- bouwproduktle zijn niet voldoende om de plattelandsbevolking genoeg werk te bieden. De teelt van tarwe- soorten met een hoog rendement, die door de overheid wordt bevorderd, blijkt een te grote aanslag te plegen op andere teelten, bijvoorbeeld die van veevoedingsgewassen. Een groot probleem blijft slechte verdeling van de grond. Als die niet drastisch wordt verbeterd, ls er voor tachtig procent van de boeren geen toekomst ln de landbouw, aldus Thio. Doel van de studie van Thio was de doeltreffendheid te onderzoeken van de Tunesische landbouwplanning als stuurmechanisme voor de landbou wontwikkeling Hij vindt die plan ning te verbrokkeld en doet aanbeve lingen om tot meer samenhang te komen. „Europa heeft naast zijn deur een land liggen." aldus Thio. ..dat zich in een kritieke fase van zijn ont wikkeling bevindt en waar de proble men van armoede en massale wer kloosheid de komende decennia nog niet opgelost zullen zijn. Daarom meent hij dat bijzondere aandacht voor Tunesië op dit moment op zijn plaats is hammedaanse invloeden, zoals ook wel blijkt uit de naam van de Jongen, die in de twee films centraal staat. Ook Rafshan was „eigen keus" van de makers. Hij is tien jaar en zit in de Vieiue Klas. Neijman. ..We waren op zijn school, w aar 1200 leerlingen zit ten. en toevallig werd er net een de monstratie gegeven van een nieuw vak dat Rafshan en zijn klasgenoten zouden krijgen: cirkelzagen. Hij viel ons op omdat hij de enige was die niet terugdeinsde toen de leraar dat ding aanzette Hij was niet de beste leer ling hij had nog maar twee onder scheidingen gehad. Een voor niet- hardlopen ln de gangen en een voor ijverig leren Oktober-feesten De eerste Tashkent-film laat de stad zien en de mensen die er wonen en geeft een beeld van het onderwijs dat Rafshan en zijn leeftijdgenoten krij gen. met speciale aandacht voor les sen die kinderen ln Nederland niet of heel anders krijgen. In de tweede film staan de grote oktober-feesten cen traal. Zo is er gefilmd tijdens de spe- De antl-neutronenbombeweging lijkt een bizarre, om niet te zeggen lachwekkende affaire ln vergelij king met de beklemmende beelden die Ik gisteravond heb gezien ln een filmzaaltje van de VARA. Ik ben daarvan zo onder de Indruk geko men. dat ik mijn verhaal meteen kwijt wil. Ook al wordt het bewuste programma pas morgenavond uit gezonden. Het staat in de omroepbladen slechts met een enkele regel aange kondigd als actuele documentaire. Nou, dat ls het ook, maar dan wel ln verhevigde mate. Die nauwelijks ontwikkelde neutronenbom blijkt namelijk een ouderwets ding te zijn als je kijkt naar wat op ons scherm ontrolt onder de titel „De echte oorlog ln de ruimte". Oeen toe komstfantasie uit een science ficti on verhaal maar benauwende reali teit. Terwijl over enkele dagen de diplo maten van Oost en West gaan pra ten over de 8ALT II-akkoord en. waarbij dus de ontwapening ter sprake komt. werken geleerden, technici er militaire staven onver stoorbaar voort aan hun ruimtewa pens Aan Russische en aan de KUNST/RADIO/TELEVISIE ciale geschiedenisles vlak voor de feesten en bij het schoolfeest en de parade. Alhoewel Wim Neijman en zijn team veel vrijheid werd gelaten vindt hij wel dat je goed kunt merken dat de mensen die je begeleiden geen erva ring hebben met westerse journalis ten of journalistiek. Zo is men in Rusland totaal niet gewend aan „zo maar filmen". De werkwijze is er veel meer van lang doorpraten van tevo ren. Pas als alles duidelijk is wordt er gedraaid. Je kon dat merken aan de mensen. Ze hebben geen routine in vrijmoedige antwoorden op vragen die wij als heel gewoon beschouwen. Binnenkort hopen Wim Neijman en Anita van Ommeren naar de Sowjet- Unie terug te keren om films te ma ken over een jongen van een Jaar of vijftien en over jonge volwassenen van even in de twintig die net ge trouwd zijn of op het punt staan te trouwen. Als locatie wordt gedacht aan de Oekraïne en Kirglezië. Neijman: „Het is de bedoeling van de serie om een andere Sowjet-Unie te laten zien dan meestal gebeurt met het tonen van parades en tanks. Wij hebben geprobeerd het gewone Rus land in beeld te brengen. De „gewo ne" mensen die vrijwel zonder uitzon dering buitengewoon hartelijk, gast vrij en spraakzaam zijn." Carmen Dionyse: „II Vec- chio" Amerikaanse kant. Diep onder de grond. Reeds cirkelen 5000 objecten rond onze aarde. Een kleine duizend is door de twee supermachten de ruimte ingeschoten met strategi sche, dus militaire bedoelingen. Spionage is één van de taken, maar de satellieten zijn natuurlijk voor meer toegerust. Dit had tot gevolg de ontwikkeling van apparaten waarmee Amerika nen en Russen eikaars experimen ten en vorderingen ln de gaten kon den houden. Op de grond maar ook in de ruimte functioneren talloze toestellen die zichtbaar en hoorbaar maken welke informatie de verspie dende satellieten van de tegenstan der verzamelen. U kunt donderdagavond enkele van deze ingenieuze apparaten in wer king zien. In de meest geheime cata comben van het Ruimteverdedi- gings Centrum In Colorado mocht BBC-reporter Mangold een blik slaan op een elektronisch wonder dat de koers van het Russische ruimtestation Salyut 6 volgde. Ko lonel Yanchek laat er geen twijfel Van onze radio- en tv-redactie Bom zou gealarmeerd zijn door tele foontjes en brieven van mensen die geen antwoord hebben gekregen. Toen hij de post nauwkeurig doorlas kwam hij dertig brieven tegen waarin werd gevraagd waar het antwoord bleef. Dat gold zowel verzoeken van instellingen als van particulieren. Mensen die vaak wanhopig om hulp vragen laat de stichting in de kou staan. Van het begin af aan is de verstand- O over bestaan dat de Sowjet-geleer- den evenzo de beweging van Wes terse satellieten controleren. BIJ het bouwen en wegsturen van verspieders en hun verklikkers is het niet gebleven. De ontdekking dat elektro-magnetische golven zijn te versterken en dan gebundeld uit- zendbaar zijn, leidde in 1960 al tot praktische toepassing van deze la serstraal (de a van de eerste letter greep heeft een e-klank). Hoewel de Sowjet-Unie in technisch opzicht vaak achter de Verenigde Staten aan hobbelde, vermoeden Amerikanen nu dat de Russen het principe reeds verder hebben ont wikkeld. Zij zouden zelfs in het be zit zijn van stralingswapens die sa- tellietendoders worden genoemd. In het te Semipalatinsk gelocali- seerde geheime centrum zouden de Sowjets werken aan een giganti sche ondergrondse machinerie waarin zij elektrische impulsen tot ongekende krachtbundeling opja gen Daaihij vergeleken worden de zwaarste nu bekende bommen wei nig meer dan waterdruppels. Waar ben je mee bezig wanneer je tegen houding tussen de stichting De Om budsman en de Ombudsman Frits Bom zo slecht geweest dat er nauwe lijks sprake is van enig contact. Dit is de tweede keer dat het naar buiten komt. Eind oktober sprak Bom er zijn verontwaardiging over uit dat de stichting De Ombudsman brieven wilde verkopen aan de Nieuwe Revu. Ouwerkerk Ten tijde dat Hans Ouwerkerk om- de nog niet in produktie genomen bom protesteert, terwijl de grote bazen al veel ergere dingen klaar stomen? Wat, denk je dan als leek, is nog de waarde van internationale besprekingen als SALT I en H? Waar gaat het allemaal heen en hoe kan een mens zich verdedigen tegen al die gruwelijke verzinsels uit tech nische superbreinen? Eén van de geïnterviewden zegt dat zij alleen nog maar onszelf zo snel mogelijk uit de voeten kunnen maken, 't Zal weinig helpen als die lasermonsters met de snelheid van het licht hun werk doen. Uit de BBC-film groeit het toe komstbeeld van Rusland en Ameri ka die hun belangrijke centra af schermen met enorme energiebun dels. Ze zijn te vergelijken met de stralen van de zoeklichten tijdens de oorlog. Maar het verschil is dat het gordijn van laserbundels on doordringbaar zal zijn en elk vijan delijk ruimtetoestel vernietigt. Zou je nog troost kunnen putten uit de gedachte dat zelfs de afschuwe lijkste vindingen geen wezenlijke bedreiging vormen zolang het even wicht van de afschrikking gehand- haaft blijft? Of kondigen de vorde ringen het einde der tijden aan? Ik denk niet dat prof. Röling na de film daarop een bevrijdend ant woord geeft UW/KWARTET T DEN HAAG De PTT kan voorloplj i nog niets beginnen tegen de tv-pk» ten die ln Amsterdam en Lelden kijkers tracteerden op pornofilm t Dit heeft een woordvoerster van 6 PTT meegedeeld. Er ls voor de PTT geen beginnen aa:1 zolang deze piraten Incidenteel uh t zenden. We kunnen moeilijk elfc, avond met een peilwagen rondrijde om deze tv-plraten te onderscheppe* aldus de woordvoerster. Volgens de PTT moeten de piraten over professionele apparatuur bt i schikken. Zowel in Amsterdam als Leiden was de ontvangst van beek2 en geluid goed te noemen. De enljl manier om deze uitzendingen te vooi 2 komen is dat de exploitant van 4 kabel-tv na de „officiële uitzendii gen" het kanaal dicht draalt. Mat dat betekent dat er elke avond 1» mand aanwezig moet zijn en dat i r een extra personele belasting voor d v exploitant, aldus de PTT. Het is volgens de PTT vrijwel nlq mogelijk dat de tv-piraten de officiët uitzendingen kunnen „wegdrukken Dit is alleen gelukt in Amsterdai toen het zwakke BBC kanaal wen weggedrukt. In Lelden startte de t piraat zijn uitzending na het laatst nieuws op Nederland 2. De kijkei kregen eerst een uur lang een pornc film te zien, daarna tekenfilms en d uitzending werd afgesloten met h< optreden van de popgroep „Mes loaf". AMSTERDAM De decors en ka tuums van het Nationaal Ballet va Cuba, die als gevolg van de slecht weersomstandigheden in Italië ni( op tijd in Nederland arriveerden, zij terecht. Alleen het programma vcx de eerste van de vijf in Nederland t geven voorstellingen, die in Amste dam op vrijdag 12 januari, moei worden gewijzigd. Dit betekent, dat „Carmen" (Alberl Alonso/Georges Bizet) met Alic Alonso in de titelrol en „Tarde en Siesta" (Alberto Méndez/Emesto L cuona) maar één keer tijdens de N derlandse tournee zullen worden ui gevoerd: op donderdag 18 januari i de Rotterdamse Schouwburg oi 20.15 uur. Het programma voor de Rotterdami voorstelling op 18 januari ziet er n als volgt uit: „Les Sylphydes" (Mich Fokine/Frédéric Chopin), „Canto V tal" (Azari Plisetski/Gustav Mahlei „Tarde en la Siesta" en „Carmen". Frits Bom budsman was, werd de stichting D Ombudsman opgericht. Bij de redai tie van de Ombudsman televisi en radioprogramma's kwamen zove vragen om hulp of advies binnen di de programmaredactie de bean woording niet meer aankon. Van al aanvragen konden geen programmi onderdelen worden gemaakt. Daa om is een apart adviesbureau ingi steld dat wordt gesubsidieerd do het ministerie van CRM en de VAR) die voor drie ton garant staat. Voornaamste punt van wrijving tu sen Frits Bom en de stichting is, dl hij en de televisieleiding van VARA het met elkaar eens zijn dl het programma voorop staat en dl de stichting haar hulpverlening daa op moet afstemmen. De stichti® meent daarentegen dat het Ombud manprogramma dient te worden a gestemd op de activiteiten van d stichting. Om uit die impasse te komen is enl| tijd geleden al een werkgroep ingi steld. waarin voor de VARA Frtl Bom en Mllo Anstadt zitting namei Intussen heelt Frits Bom zijn medl werking aan die werkgroep voorlopl opgeschort naar aanleiding van uitl tingen van de secretaris van de stiel ting in een interview. In een reactie op de beschuldlgill van Frits Bom heeft de stichting D Ombudsman laten weten ernstil kritiek te hebben op de manier wai op het televisieprogramma De Or budsman wordt gemaakt, maar ve der niets te kunnen „eggen. ZWOLLE Carmen Dionyse wier werk van 20 januari tot 19 februari in de Librije te Zwolle is te zien. is een Vlaamse keramiste, die haar vak niet beoefent als kunstnijverheid, maar als „beeldhouwkunst' met als bijna enige onderwerp de mens. Beeldhouwen ls niet helemaal de juis te term, want Carmen Dionyse gaat niet uit van een bestaande massa. Haar beelden worden opgebouwd van binnen naar buiten. De figuren wor den in brede ringen, die elkaar over lappen. van onderaf opgebouwd, waarbij de hand van binnen uit de klei naar voren duwt. De lagen klei lopen dan vaak door elkaar en ook het bakproces (in elektrische ovens) zorgt voor het vermengen van de di verse lagen. Haar figuren zijn meestal direct ge ïnspireerd door de oude culturen. Soms ontstaan beelden, die ontleend lijken aan het stenen tijdperk, soms zijn ze direct geént op klassieke figu ren. altijd ontstaan wezens die oer beelden van de mens zijn. tijdloos, een soort tekens van menselijk leven in elke tijd. Carmen Dionyse (1921, Gent) ver wierf talrijke onderscheidingen, nati onaal en internationaal: de Expo- prijs, Brussel, 1958; de Gouden Me daille van Praag. 1962, de Prijs van de Stad Ravenna. 1965 en de Grand Pri ze Internationale in Calgary (Canada) 1973. TROI Wim Neijman SAN JU AN, PORTORICO (ANP) Het Ijk van de Spaanse cellist Pablo Casals zal eindelijk naar Spanje wor den teruggebracht, zo deelde een lid van de familie maandag mee. Casals overleed in 1973 op 96-jarige leeftijd. Hij had altijd gezegd dat hij niet naar Spanje zou terugkeren voordat er een democratisch bewind zou zijn. Hij was in 1939, het laatste jaar van de burgeroorlog, naar het buitenland uitgeweken. Achilles Montanez, va der van de weduwe van Casals, zei in San Juan op Portorico, dat hij ver wachtte dat het lichaam uit Portorico zou worden overgebracht naar Ven- drell bij Barcelona, waar Casals gebo ren is. De violist Isaac Stern die donder dag en vrijdag als solist bij het Rot terdams Phllharmonlsch Orkest zal optreden heeft ln overleg met diri gent Edo de Waart besloten ln plaats van Penderecki het vioolconcert van Alban Berg uit te voeren. Stern lost hiermee een oude belofte in: vijf Jaar geleden stond het concert van Berg op het programma maar het moest toen op het laatste moment komen te vervallen. Wegens overweldigende belang stelling verlengt het Stedelijk Mu seum Schiedam de Grafiekmanifes tatie met een week. Dit overzicht van Nederlandse grafiek van de laatste drie jaar zal nog te zien zijn tot en met zondag 21 januari. ADVERTENTIE HILVERSUM De Ombudsman van de VARA, Frits Bom, heeft ernstige klachten geuit over de stichting De Ombuds man. Deze zou de afgelopen drie maanden enkele tientallen brieven waarin hulp of advies werd gevraagd onbeantwoord hebben laten liggen. Frits Bom doet daarover zijn beklag in een brief aan VARA-voorzitter A. H. Kloos en verzoekt hem bij de stichting te protesteren. door Ton Hydra

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4