PSP en het RD in een kerkgeschiedenisboek Bisschop Gijsen verbiedt deelname aan kerkdienst W oonwagenbewoners en huisbewoners Over de mens tussen Jeruzalem en Athene Trouw Wegen blijven glad Oecumenische manifestatie Conferenties Kaartenactie tegen abortuswet Verdrag tegen discriminatie gevraagd WOENSDAG 17 JANUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET Botsingen in het hele land nimtict* - O, wi« .o. -- v. In 1972 verscheen de eerste druk van Otto J. de Jong's „Nederlandse Kerkgeschiede nis" en dat was een gebeurte nis van zo'n belang, dat het de moeite waard is, nog eens de aandacht op dit boek te vesti gen, nu in 1978 de tweede druk is uitgekomen. In deze tweede uitgave la het boek hier en daar wat herzien, maar deze wijzigingen zijn. voorzover wij die constateerden, nergens van ingrij pende aard Verder is de geschiedenis acht bladzijden dikker geworden. Eindigde het eerste boek ln 1971, nu is de kerkgeschiedenis doorgetrok ken tot eind 1976. Een knappe samen vatting overigens van de turbulente gebeurtenissen van de Jaren zeventig. De boekenlijst achterin is veel uitge breider en geschikter geworden. De auteur is bij de eerste druk al van alle kanten lof toegezwaaid voor zijn levendige verteltrant. Moeilijke woor den heeft hij zoveel mogelijk verme den of uitgelegd. De Jong zegt zelf van zijn boek in het „Voorbericht": „Dit boek wil laten zien. waar. hoe en wanneer de bijbelse boodschap heeft Ingewerkt op de Nederlandse geschie denis." Het gaat hem dus niet om de geschie denis van een kerkelijke denomina tie, ook niet om een optelsom of sa menvatting van alle kerken, maar om door L. M. P. Scholten de Nederlandse geschiedenis voorzo ver de bijbelse boodschap daarop heeft Ingewerkt. Hij sluit zich daarin aan bij Karl Barth. die in 1962 de kerkgeschiede nis omschreef als het „stuk wereldge schiedenis. dat door de bijbelse bood schap is gevormd". Kerkgeschiedenis heeft gauw de nei ging apologetisch te worden: de kerk historicus probeert het goed recht van zijn eigen kerk te staven met de historische feiten. De geschiedschrijving spitst zich dan toe op de geschiedenis van de lande lijke organisatie van de kerk. de ont wikkeling van de leer. vooral de leer- geschillen krijgen de aandacht en de toenemende verdeeldheid, kortom de kruispunten en de wissels. De be schrijving van de reis rept zich van wissel naar wissel. Gewone leven Zulke kerkgeschiedschrijving heeft ook haar goed recht, maar het is duidelijk niet die van De Jong. Toch is hij bepaald niet de koele, afstande lijke cleane wetenschapsman ge worden. Maar terwijl hij de leer en de organi satie niet vergeet, gaat zijn belang stelling daarnaast vooral ook uit naar het leven van de gemeenschap; hoe werkte de bijbelse boodschap pak weg in de dertiende eeuw nu door in de eredienst, in de kunst, in de maatschappij, in het gewone leven van alledag. Zo kan het gebeuren, dat in die laat ste acht bladzijden van deze kérkge- schiedenis ook verteld kan worden van de oprichting van het Reformato risch Dagblad en de komt van de PSP. de intocht van de Surinamers en de Zuidmolukse gijzelingsacties. En toch is De Jongs boek geen „Ge schiedenis van het Christendom" ge worden (de term waarmee dit vak nog altijd in de Wet op het Wetenschap pelijk Onderwijs wordt aangeduid). Want de kerk blijft het centrum van het verhaal, waarin en waarom alles zich voltrekt. Pelgrimage De kerk, niet de kerken. De kerk. dat eigenaardig verschijnsel in de Neder landse samenleving niet te om schrijven dat begon met die eerste Romeinse militairen en handelslui die christen moeten zijn geweest. Wie eenmaal f 49,45 heeft neergeteld voor het boek van De Jong. zal het niet erg vinden, daar nog f 12,50 bij te leggen voor „Riskante pelgrimage" van C. Snelder. Dit is een veel be knopter boek. de neerslag van een win tercursus, en het pretendeert dan ook niet meer dan dat enkele grote lijnen getrokken worden door de kerkgeschiedenis (niet alleen van Ne derland, maar algemeen). Het is leerzaam, dit boekje naast het grote van De Jong te lezen, omdat het geschreven is door een r.-k. priester, die dat met al zijn sympathie voor bepaalde verschijnselen in het pro testantisme nog best weten wil ook. Snelder heeft wel een duidelijke ten dens, die ln de laatste alinea van zijn boek tevoorschijn komt: Wie van de kerkgeschiedenis heeft kennisgeno men. zal niet gauw meer zeggen, dat het er nu slecht voorstaat met de (r.- k.) kerk. Zij heeft veel grotere crises gekend op de keerpunten der geschiedenis. Iede re eeuw leek haar ondergang onver mijdelijk. Innerlijk is de kerk zo zel den zo gaaf en vrij geweest als nu. Vroeg of laat zal onze vermoeide en soms pessimistische wereld gretig ge hoor geven aan haar eeuwenoude boodschap van hoop, dat Jezus Chris tus en zijn koninkrijk de enige toe komst zijn van de mensheid." De argumenten, die de schrijver voor zijn hoop aandraagt, zijn niet alle maal overtuigend, zeker niet wanneer hij de wijze waarop paus Paulus in 1965 in de vergadering van de Vere nigde Naties in New York werd ont vangen, ziet als „bewijs dat het op perste politieke wereldorgaan en de ethische waarde van het wereld-chris tendom erkent". Dan kunnen we ons voor de toekomst van de kerk toch meer vinden in de citering van zondag 48 van de Heidel- berger catechismus (de verklaring van de bede Uw Koninkrijk kome), waarmee De Jong zijn boek besluit Dr. Otto J. de Jong, Nederlandse Kerkgeschiedenis, tweede herziene en uitgebreide druk, 464 biz^ f 49,50. Uitgave Callenbach, Nijkerk. C. Snelder, Riskante pelgrimage, 120 blz., f 12,50. Uitgave Gooi en Sticht, Hilversum. Van een onzer verslaggevers MAASTRICHT Bisschop Gijsen van Roermond heeft de rooms-katholieken in zijn bisdom verboden deel te nemen aan een oecumenische manifestatie zondag in Maastricht, waarop gezamenlijk de „maaltijd des Heren" wordt gebruikt. Deze bijeenkomst in de Sint Janskerk wordt gehouden door de basisgroep Citykerk (r.k.), de studentenecclesia, de hervorm de gemeente en de gereformeerde kerk, en vormt het begin van de week voor gebed en eenheid van de kerken. In een communiqué heeft bisschop Gijsen laten weten het te betreuren dat de gebedsweek ln Maastricht wordt „misbruikt voor het organise ren van activiteiten die een valse oe cumene voorspiegelen en de ware oe cumene belemmeren". Hij spreekt dan ook over deze manlfestaUe het „ontoelaatbaar" uit waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W'bautstraal «31 Amsterdam Poitgro 66 00 00 B*rk Ned C«ed.etbar* Rek**.rgnt 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT PO«UCHJS 948 3000 AX Rotterdam lel 010-115588 abonnementen en bezorging] lel 010-tl 5588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tei 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGO NOORD OOST NEOERLANO (w>iyu>tend adr-vn strai-ei Postbus 3 8000 AA Zrvone te' 05200-17030 Abonnementsprijzen: IN. maaro 1S 90 pe* '•»-» f ar ro rw 4A' t 9i *0 Adverfenf eraneven oo a Teleionische abonnementenopdrachten (ri# adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t m v dag Op zondag van ie- 70 uur iele! 020-913456 Opgavr- m.ni-advertenties tel 020 936888 O» sch- fe -A aan Mm.-Adv a'>' '-o poVbui 433 1000 AK AMSTERDAM Adresnvg-nge" utsMdpno schriften* aan cwe Amvofdamse ad-essea Ds. C. J. Jansen schrijft over de ach tergrond van deze bijeenkomst ln het blad „Protestants Maastricht": „Nu ln Limburg de oecumene steeds meer de nek wordt omgedraaid, willen wij met allen die met ons willen meedoen de maaltijd des Heren gezamenlijk vieren. Als we ln elkaar hetzelfde geloof in Jezus Christus herkennen en als Hijzelf nodigt tot de ene Tafel, dan kan niets en niemand ons tegen houden: geen synodes, geen bis schoppen. geen theologische ver schillen". De organisatoren zijn dan ook niet van plan van de manifestatie af te zien. Kerkleden die bezwaren hebben tegen de gezamenlijke viering kun nen terecht ln andere kerkgebouwen, waar „normale" diensten plaats vinden. Bijbellezen aan de basis mm.v. Jan Bonsen. Wat betekent het de bijbel te lezen als een document van bevrijdingsgeschiedenis? Hoe ziet een consequent-maatschappeiijke le zing van de bijbel eruit? 16-18 februa ri, Kerk en Wereld, Driebergen (tel. 03438-2241). Homoseksualiteit en de kerken, 3- 4 februari, Woudschoten, Zeist. Inf. en opg. NVIH-COC, tel. 020-231192. Bijbel-studieweek o.l.v. ds. H.van Garderen uit Breda over de brief aan de Efezlërs, 20-26 januari, Saron, Beu- ningen (Ov.) (tel. 05413-1785). Zending en ontwikkelingssamen werking m.m.v. drs.J.Schravesande. •'oor leden van zendingscommissies, dinsdag 13 februari 10.15-16.30 uur. Toerustingscentrum, Leusden (tel. 033-43244). Om n te dienen, jongerenconferen- tie over zending en (wereldkllakonaat m.m.v. ds. A. Romein en ds. W. J. Bouw. 16-17 februari. Austerlitz. Inf. en aanm herv. geref. jongerenbond, tel. 030-785402. Achter de woorden kijken, bijbel- studleweekend met ds. Henk Aalbers over de verhalen ln het Lukasevange- lje, die naar de lijdensgeschiedenis en de opstanding toe vertellen. 17-18 fe bruari, De San te kraam, Ankeveen (tel. 035-62791). ROTTERDAM Koningin Juliana heeft sinds half december v.J. meer dan 250.000 verzoeken gekregen de abortuswet, zo die door de Kamers wordt aangenomen, niet te onderte kenen. De verzoeken aan de vorstin zijn het resultaat van een actie van de Rotterdamse werkgroep „Laat Le ven". een 14 man sterk comité dat opereert onder auspiciën van het lan delijk bureau „Laat Leven" en de „Stichting Redt het Ongeboren Kind". Volgens actieleidster mevrouw Don ker komen de verzoeken om voorge drukte kaarten met de aan de Konin gin gerichte tekst uit het hele land binnen. „Ze gaan vaak met honder den tegelijk de deur uit", aldus me vrouw Donker, die vastbesloten is de actie door te zetten totdat het wets ontwerp ln behandeling komt. Onder de aanvragers van de vier cent per stuk kostende kaarten zijn met name veel kerkbesturen maar ook scholen, verenigingen en particulie ren. Het comité opereert vanuit het postbusnummer 33095 in Rotterdam. Als deel 17 in de serie Bisdom Breda Brochures is verschenen „Woonwagenbewoners en huisbe woners, niet langer vreemden voor elkaar." Het boekje is ge schreven door dr. Jan Zuidgeest, verbonden aan het katholiek cen trum voor Welzijnsbehartiging in West-Brabant. Het is een handrei king aan mensen die willen wer ken aan een beter verstaan van elkaar van woonwagenbewoners en huisbewoners. Daarbij dient de situatie in Zee land en West-Brabant als een mo del, dat eigenlijk voor het gehele land van toepassing is. Wie wo nen er in wagens en waarom? Hoe was het regeringsbeleid tot dus ver? Wat betekent het spreidings- beleid? Hoe reageren de belang hebbenden? Waar staan wij als gelovigen? Ziedaar enkele van de vragen die uitvoerig worden be handeld. Nogal wat personen voelen zich betrokken bij het woonwagenbe- leid. Bijvoorbeeld de gemeente besturen en leden van de gemeen teraad. Maar ook mensen die een kamp in de nabijheid gaan krij gen, alsmede de woonwagenbe woners zelf. En zo zijn nog meer geïnteresseerden te bedenken. Juist om een gesprek op gang te brengen is deze brochure ge maakt. Het doel ervan is mensen tot het inzicht te brengen dat het om mede-mensen gaat, wier woonsituatie weliswaar verschilt maar die toch recht hebben op begrip en ook op tegemoetko mendheid. De brochure, die vijf gulden kost, is een uitgave van de persdienst van het bisdom Breda, Veemarktstraat 48, Breda. Bij gaand plaatje is uit de brochure overgenomen. MOSKOU (Idea) Russische en Li touwse christenen hebben in een brief aan een aantal kerkelijke en wereldlijke leiders aangedrongen op Internationale erkenning van de rech ten van de gelovigen ln de hele wereld. In de brief, die zij onder andere ge stuurd hebben aan president Carter, paus Johannes Paulus en de wereld raad van kerken, vragen zij om de totstandkoming van een internatio naal verdrag ter bestrijding van dis criminatie om geloof. De laatste tien Jaar zijn er meer van zulke verdragen op het gebied van de mensenrechten gesloten, zoals ten aanzien van cul tuur en onderwijs, schrijven zij, maar aan „de gevaarlijkste vorm van on derdrukking. de controle van de ziel" is nog niets gedaan. Van een medewerker AMSTERDAM Wat in christelijke kring nogal eens „leerhuis" wordt genoemd, komt lang niet altijd overeen met het oorspronkelijk-Joodse begrip. Maar aan de Vrije Universiteit is nu al een paar Jaar een groep docenten en studenten aan de gang met een bezinning op fundamentele mens-vragen op een manier, die het Joodse leerhuis zo dicht mogelijk benadert. Het was de werkgroep Doelstelling aan de VU. die het Initiatief nam tot dit experiment van een leerhuis aan de universiteit. Deze werkgroep be zint zich op functioneren van grond slag en doelstelling van de Vrije Uni versiteit De VU ontkomt niet aan het gevaar van elke universiteit, dat spe cialisering en technologlsertng zo'n beslag leggen op aandacht en inspan ning, tijd en geld, dat de méns in zo'n wetenschapsfabrlek niet of nauwe lijks meer aan zichzelf toe komt. Als de wetenschapper niet uitkijkt, ont aardt hij bij alle technologische per fectie tot een onderdeeltje ln een ra derwerk. of. zoals men dat kernachtig zegt: een vakidioot Vandaar dat leer huis. dat geleid wordt door de her vormde predikant dr Rudolf Boon uit Landsmeer. Waardoor is het denken over de mens ln de Westeuropese cultuur bepaald? In de eerste plaats door een eeuwen lange omgang met de bijbel, voorts door een herhaalde confrontatie tus sen „Jeruzalem" en „Athene", dat wil zeggen tussen de getuigen van de Schrift en de denkers van het antieke Hellas, tussen de wijsheid van Israel en die van de volken. Kernwoorden Om na te gaan hoe deze confrontatie zich heeft voltrokken, hield het leer huis aan de VU zich eerst twee Jaar bezig met bijbelse theologie en rab bijnse schriftuitleg. Men ging van een aantal kernwoorden in het oude tes tament de betekenissen in de bijbel na. bespeurde hun samenhangen en merkte hoe die woorden hebben ge functioneerd ln het taalgebruik van het na-bljbelse Israel. Daarbij steeds de vraag: wat is de betekenis hiervan voor onze christelijke geloofsovertui ging, voor ons wetenschappelijk werk. voor ons inzicht in de verhou ding tussen geloof en wetenschap? Deze twee Jaar „lemen" leverden zo veel op als de inhoud van een bijbelse ethiek. Het studiemateriaal is inmid dels uitgewerkt ln een fors boek, dat verschijnt als „Aflevering 52" in de Mededelingen van de Van der Leeuw stichting. (Te bestellen bij de Van der Leeuw-stichting, Postbus 9390. 1006 AJ Amsterdam; de prijs is 12,50, exclusief verzendkosten) Maatschappij-kritisch „Aflevering 52". dat 250 bladzijden telt. bestaat uit drie gedeelten. In het eerste deel, „Kort begrip van een bij belse ethiek", worden zin en samen hang uiteengezet van een aantal bij belse kernwoorden, waarvan sommi ge momenteel een sleutelpositie inne men in nogal wat maatschappij-kri tisch denken. Het tweede deel is een verhandeling over „Ballingschap" naar aanlei ding van de eerste twee hoofdstuk ken van het bijbelboek Exodus een bestaan, zoals wij dit herkennen in een geseculariseerde moderne maat schappij: een leven in Godsvervreem ding. niettemin geopend naar een mogelijkheid tot herstel van gemeen schap met God. Het derde deel gaat over „Gods Namen", waarvoor een uitleg van Exodus 3 het uitgangspunt vormt. Daarin is een en ander te vinden, dat kan bijdragen tot een kritische waardering van het religieu ze reveil ln deze tijd. Lichaam-ziel Het derde Jaar van het leerhuis werd gewijd aan de lichaam-ziel-verhou ding van de mens. Het studiemateri aal van dat jaar is in boekvorm ver schenen onder de titel „Over de mens: Anthropologische verkennin gen bij de confrontatie tussen Jeruza lem en Athene" (315 blz.; 14.- exclu sief verzendkosten; te bestellen bij VU Boekhandel, De Boelelaan 1115, 1081 HV Amsterdam). De vragen rondom de menselijke per soonlijkheid zullen nog meer aan de orde komen gedurende het vierde jaar. Dan zullen de anthropologische verkenningen gericht zijn op de mens naar Gods beeld en gelijkenis. Enige tientallen docenten en studen ten hebben tot nu toe met grote be langstelling aan deze vorm van bezin ning onder de leiding van dr. Boon deelgenomen. Het ziet er echter naar uit. dat het financieel management van de VU voortzetting van de be scheiden subsidie voor het leerhuis afhankelijk stelt van een aanzienlijk ruimere deelname. ■nd nd« ite- r alM nd« Als ik het goed begrijp moeten, ah) plannen van de regering niet tijdij tegengehouden worden, de verpik verzekerden straks vijf gulden pei dag betalen wanneer zij of hun familieleden ln het ziekenhuis tem komen. Niemand zal de indruk hebben dat bij de ontwikkelingen van de medische zorg in ons land b daarvoor benodigd apparaat goedoper wordt. Dat er meer geld nodig is voor het staande houden 1 ziekenhuizen zal nauwelijks argumentatie behoeven. Daarmee echter de vraag naar de betaling vi dat „meer geld" niet opgelost Wie dat betalen? Uiteraard wordt dat mede betaald door de talloze tegei forse bedragen vrijwillig verzeken Hun premies gaan niet voor niets omhoog. Maar men kan zeggen da over 't algemeen gesproken hiervojT gerekend kan worden op voldoend compensatie. En zelfs als die compensatie niet geheel voldoeni zou zijn is een lichte achteruitganj van het inkomen der vrijwillig verzekerden niet iets om brand te roepen. Zij kunnen vaak zonder veel pijn een veer laten. Maar waarom nu uitgerekend die minde draagkrachtigen een niet onaanzienlijk bedrag extra laten betalen? Men kreeg in 't vorig Jaar indruk dat de regering de billijkhe van het allerwege gerezen verzet h ingezien. En dan ineens is daar we dat plan dat mensen treft die toch niet al te veel kunnen vermlnderei f We hebben al eens eerder bedacht die vijf gulden voor hen die dat nu vragen niet veel of bijna niets zal betekenen. Maar des te meer voor hen van wie het gevraagd wordt. Daar komt nog een speciaal gezichtspunt bij. Is het wel zo heel fijn aangevoeld om juist in tijden 1 E ziekte en verdriet mensen te verplichten meer te betalen? Ik zoi me zelfs een omgekeerde maatregi kunnen Indenken. Voor iedere dag'a dat je geen dokter en geen ziekenh^t nodig hebt betaal je een bepaald bescheiden bedrag. Gezonde menj betalen voor zieken. Iemand kan d best even uitrekenen. Ik denk dat op een grijpstuiver neerkomt. En anders stoppen ze het maar in een computer. Ik denk zelfs dat er van dat bescheiden bedrag nog zoveel overblijft dat een aantal mensen ar1 de administratieve verwerking erv werk kunnen krijgen. VOORBUGAN< Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ridderkerk: J. Bloi Sint Maartensdijk; te Ensch' (part-time): H. Eschbach, kand. daar die dit beroep heeft aangtly, men. (Leider Youth for Christ, Da marken). \i Aangenomen naar Bleskensgraal 1 R. Volk te Polsbroek, die bedai£] voor 's-Grevelduin-Capelle en Nijkerkerveen; naar Amsterdam J. v.d. Linden te Bergum; naar J delhamls (deelgemeente): A. stens te De Kaag (verb.ber.). Bedankt voor Den Haag: W. G. J. Sluys te Amsterdam-West; voor K* huizen: M. J. Aarents te Den Hel<£t GEREF. KERKEN 1 Aangenomen naar Mijdrecht: P. B Hoogstrate te Edam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Twijzel in combin Hr met Kollummerzwaag: T. Dijke kand. te Groningen. Bedankt voor Oegstgeest-Lisse, Rijswijk en voor Hoek: R. de Giy kand. te Kampen. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Harderwijk: P. Jagef Noord bergum. Johannes Paulus Volgende maand verschijnt bij Reidel's uitgeversmaatschappij Dordrecht een boek van paus Joh !tl nes Paulus n. The Acting Person handelende mens). Het is de officl°r Engelse vertaling van Osoba i CS®1 dat in 1969 in het Pools verscht Aan deze vertaling is ruim vier Jte' gewerkt, in samenwerking met schrijver, die er toen nog geen 1le van had, dat hij paus zou worden. d boek gaat over problemen van 'v menszijn, als dialoog, individualist gemeenschap en naastenliefde. a verschijnt in de serie Analecta seriiana. Billy Graham Dr. Billy Graham (60), Amerika baptistenpredikant en de meest kende evangelist ter wereld, ber V1 voor dit Jaar vier evangelisatiec pagnes voor, alle ln Engels spreker- landen: twee ln de Verenigde Sta (Tampa, Florida en Nashville. 7 nessee), een in Canada (HaliJ Niéuw-Schotland, eind oktober) een in Australië (Sydney. 29 april 2 mei). Mgr. Wüstenberg Mgr. Bruno Wüstenberg is benoi tot apostolisch pronuntius in Haag als opvolger van mgr. Jf Gordon. De nieuwe pronuntius is r 67-jarige Duitser. Vanaf 1973 was^ pronuntius in Abidjan (Ivo< West-Afrika).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2