Pastorale adviezen in de classis Haarlem Drie hoogleraren in Apeldoorn jubileren Een preekstoel is de pastorie nog niet Uit brieven van lezers Trouw Priesterseminarie oogappel van paus Militarisme in raad van kerken Amnesty doet beroep op Puebla-conferentie Kremer, Van Genderen, Oosterhoff VANDAAC VOORBIJGANGER DINSDAG 16 JANUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Uit het rapport waarin de leden van de gereformeerde jongerensynode hun kritische kijk geven op het doen en laten van de ..echte" synode, vis ik deze opmerking: „Opvallend is ook dat een deputaatschap dat tot opdracht heeft een moeilijk onderwerp te bestuderen, vaak bestaat uit vogels van diverse pluimages. De kans dat er dan een voorstel uitrolt, dat vol zit met compromissen, is niet uitgesloten in zo'n situatie. In het slechtste geval komen deputaten er helemaal niet uit." Het rapport geeft als voorbeeld, dat er op deze manier geen pastoraal advies Inzake homofilie uit de bus is gekomen. Het is Inderdaad zo dat de gereformeerde synode, wanneer een deputaatschap zich met een omstreden zaak bezig moet houden, in een dergelijk deputaatschap mensen benoemt van uiteenlopende opvattingen (om het voor gereformeerden onwennige woord „richtingen" te vermijden). De Jongerensynode heeft dit als een opvallend verschijnsel ervaren. Ik ben echter geneigd te zeggen, dat het heel begrijpelijk is. Neem nu het geval van de homofilie. Gereformeerde ambtsdragers willen blijkbaar van hogerhand horen of 't nou mèg. Ja of nee. De synode gooit er in haar wijsheid een studledeputaatschap tegenaan. Stop je daar nu alleen mensen in, die een potje biljarten als enige uitweg zien voor homofielen (deze mogelijkheid werd verleden week door een verontrust hervormd Jongmens geopperd in het weekblad „Koers"), dan levert het beraad stellig geen compromis op. maar wel een volstrekt voorspelbaar advies. Je had dus net zo goed géén deputaatschap kunnen benoemen. Hetzelfde geldt wanneer Je een deputaatschap samenstelt uit volgelingen van de predikanten Brussaard en Klamer. En in belde gevallen is het effect nihil, want je weet uit welke hoek de wind waalt, dus Vandaar dat het niet zozeer opvallend als wel begrijpelijk is dat de synode een heet hangijzer in handen geeft van vogels van diverse pluimage. Voor het overige hebben de leden van de Jongerensynode volkomen gelijk: dit levert vlees noch vis op. Als er al wat uitkomt, is het zo'n mistige uitspraak, dat Je er alle kanten mee uit kunt. Een synode moet zich dan ook niet (en nu berijd ik een van mijn stokpaardjes) met zulke ethische problemen bezig-houden, dat haalt niets uit. Leden van een presbyteriaal geregeerde kerk zitten niet te wachten op een advies van bovenaf. Ook al u de synode met een fraai, afgerond advies inzake de homofilie voor de dag komen, hetgeen dus niet erg waarschijnlijk is, dan weet ik nog wel zeker dat geen enkel kerkeraads- of gewoon lid op grond daarvan zich opeens gaat abonneren op „Gezond Gezin" of zich een boekje van de christelijke gereformeerde ethicus professor Velema aanschaft (al naar gelang). Een treffend voorbeeld van de stand van zaken op dit punt levert het Kerkblad voor de classis Haarlem van de gereformeerde kerken. De redactie had de eerwaarde afnemers van het blad gevraagd om (hoofd)artikelen. Terstond meldde zich dominee J. Tlersma uit Santpoort, hij zegde vier artikelen over homoseksualiteit toe. Dankjewel, zei de redactie beleefd, maar ik waag te betwijfelen of ze erg gelukkig met het aanbod was. In elk geval vond de redactie van het genoemde kerkblad aanleiding, IKON-dominee Klamer (ik liet zijn naam al eerder vallen) uit te nodigen om over hetzelfde onderwerp te schrijvenIk wou maar zeggen dat er (ook) in de classis Haarlem geen eensluidend advies, maar verschillende pastorale adviezen uitgedeeld worden. En over adviezen gesproken, mijn advies ls: een abonnement nemen op „Gezond Gezin" en luisteren naar dominee Klamer. Deze tekening van Len Monnik staat op het omslag van het rapport van de gereformeerde Jongerensynode. Deze rubriek ts uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten. artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde ren Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam B<j publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Kinderbijslag Dat de voorzitter van het CNV een conflict met het CDA over de kinder bijslag niet schuwt, vind ik een goed ding Van der Meulen is van opvat ting. dat door de halvering van de kinderbijslag voor het eerste kind de laagstbetaalden naar verhouding het zwaarst getroffen worden. Tijdens het Kamerdebat hierover maakte de woordvoerder van het CDA het hele maal bont door een aanslag op de kinderbijslag voor kinderrijke gezin nen met een groot Inkomen als „on christelijk" te kwalificeren. Ik hoop. dat deze kwestie tussen CDA en CNV eens goed wordt uitgepraat, want met Van der Meulen meen ik, dat het standpunt van de Kamerfractie in lijnrechte strijd is met het CDA-pro- gramma „Niet bij brood alleen". Tilburg R. W. Damme Jaar van het kind De Zweedse schrijfster Ellen Key pu bliceerde in het Jaar 1900 haar boek „De eeuw van het kind". 20 jaar gele den werd de universele verklaring af gekondigd van de „Rechten van het kind" en door de algemene vergade ring van de VN ls 1979 uitgeroepen tot het „internationale Jaar van het kind". Is het niet veel Juister, deze zaak precies van de andere kant te benaderen en te spreken over de plichten en verantwoordelijkheden van de ouders die zij van God ontvan gen. Wat dat betreft, zou Je kunnen stellen, dat het Jaar van het Kind" nodig ls vanwege de brokken die het „Jaar van de Vrouw" (1975) gemaakt heeft. Alle verklaringen zwijgen over de voornaamste plicht van de ouders: „Gij zult dit uw kinderen inprenten" (Deuteronomlun 6 vers 7). Veel kinde ren verkeren in moeite als gevolg van de afbrokkelende plaats van het ge zin in onze samenleving. Door de on zekerheid van veel ouders zijn zij niet in staat hun kinderen vastheid in het leven mee te geven. Door het buiten huis werken van beide ouders uit o.a. emancipatlezucht en verhoging van de gezinswelvaart, blijft er onvol doende over voor de kinderen die het materieel aan niets ontbreekt, maar aan aandacht te kort komen Oss J. Buikema waarin opgenomen. De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PostDus 859 1000 AW Amsterdam Postg ro 66 00 00 Bank Ned Crpdieib.ink Pckenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei 010-115588 (abonnemenier en bezorging) tel 0t 0-t 15588 (redactie) tel 11S700 (uitsluitend voor REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus tOt 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO OOST NEDERLAND (urfsKjiiend administratie) PosiDus 3 8000 AA Zwolle tei 05200-17030 Abonnementsprijzen scbe abennem opdrachten I** Opgave larttwtwctiten 9-19 30 van m.j.»rlag I'm vidag Op zondaq van 18- ZO uu' telel 020-9»3456 Opgave nvn.. advertences tel 020 936068 o» sehr.fte<iffc aan Mmi-Adv atdei-ng pos'bj*. 4 3 j 1000 Au AMSTERDAM Agr,-*-,groen u'»s'j'lend schnltetik Sneeuwellende Via pers en radio en (uiteraard) een prominent WD-Iid worden „de man nen" van Rijkswaterstaat geprezen voor hun ijver in het ongebreideld verzieken van ons milieu door onge kende hoeveelheden zout te strooien over dat gedeelte van ons land waar auto's „behoren" te rijden. Deze ijver heeft ook provincies en gemeenten aangestoken en alle mankracht wordt voor „hun" autowegen ingezet. Sneeuwschuivers drukken de sneeuw naar de kanten waar het zich ophoopt voor (voet)paden naar woningen, bij en op bushalten etc. Buspassagiers mogen en moeten er maar in bagge ren bij in- en uitstappen. Alles voor het goede doel: ruim baan voor de auto. De altijd voor de auto op de bres staande Rijkspolitie te Drieber gen waarschuwde zelfs voor het ge vaar dat ontstond, doordat voetgan gers en fietsers de (niet schoonge maakte) voor hen bestaande paden verlieten en gebruik gingen maken van de schone autobanen. Inmiddels is het zout op diverse plaatsen op! Kennelijk te kwistig gestrooid. Ge lukkig is er een land dat al jaren ons ongevraagd van zout voorziet via de Rijn. Weliswaar hebben we daar be zwaar tegen, doch nu ls het de redder in nood. Twintig ton mogen we er halen. Natuurlijk togen betaling. Met een dag of wat is dat ook uitgestrooid en wellicht kunnen we dan het hele zoutprobleena van de kallmljnen op lossen, door alles over de weg te ver voeren en uit te strooien, zonder be zwaar natuurlijk. Tenslotte gaat het voor de auto, en dan is alles goed. Llsselstein L. A. Hokke ROME (KNA) Paus Johannes Pau- lus n heeft beklemtoond, dat de hele kerkgemeenschap verplicht is zorg te dragen voor nieuwe priesters. In een toespraak ter gelegenheid van de „dag van het priesterseminarie" in het bisdom Rome zei de paus. dat het priesterseminarie de oogappel van de bisschop ls, ook van de bisschop van Rome. Het zou de oogappel van heel de kerk moeten zijn, van geestelijken en leken. De paus zei. dat het paro chieleven en het gezinsleven een goe de voedingsbodem moeten zijn voor priesterroepingen. AMERSFOORT De raad van ker ken zal in zijn vergadering van mor gen een begin maken met een proces van bezinning op het militarisme. Dat zal gebeuren aan de hand van het rapport „De kerken en het militaris me ln Nederland", dat ls opgesteld door een speciale werkgroep waarin, naast enkele secties van de raad, ook het Interkerkelijk vredesberaad (IKV) ls betrokken. Het rapport ls aan enkele tientallen instanties ter beoordeling toegezonden. De behan deling ln de raad ts bedoeld als eerste pelling van gevoelen. Het bezinningsproces op het milita risme binnen de kerken ls enkele Ja ren geleden op gang gebracht door de wereldraad, die zelf pas, ln Kingston, tot voortzetting besloot. Onder mili tarisme verstaat men ln deze bezin ning het zonder meer aanvaarden van militair geweld bij het beslechten van conflicten. In de vergadering van morgen zal de secretaris van de raad van kerken, dr. H. A. M. Fiolet, kort verslag doen van de vergadering van het centrale comi té van de wereldraad ln Kingston, Jamaica. Ook zal de raad aandacht geven aan de beleidsplannen van de kerkelijke medefinancieringsorganen op het terrein van de ontwikkelings samenwerking, ICCO en Cebemo, waarin ook de overheid deelneemt. LONDEN (ANP) Amnesty Interna tional heeft een beroep gedaan op alle Zuldamerikaanse bisschoppen om leder afzonderlijk tussenbeide te komen bij individuele gevallen van politieke arrestaties, marteling, ver dwijning en moord in hun bisdom. De internationale organisatie voor verdediging van de rechten van de mens heeft zijn oproep gericht aan de grote bisschoppenconferentie, die 27 Januari ln Puebla ln Mexico begint. Amnesty International wijst er de bisschoppen op. dat in Zuid-Amerika de laatste tien Jaar minstens dertig duizend mensen om politieke rede nen zijn verdwenen of vermoord en dat er nog eens zeventienduizend mo menteel gevangen zitten. In sommige landen is de kerk nog de enige, die haar stem kan verheffen ten behoeve van de onrechtvaardig gearresteer den. de slachtoffers van martelingen en de gezinnen van hen, die zijn ver dwenen of gestorven. Hierdoor heeft de r.k. kerk in Zuid-Amerika al veel mensenlevens gered, aldus Amnesty, dat het echter droevig vindt, dat de kerk in enkele landen haar mond niet open doet. Zelfstandig (be)staan. voor zelf standig wonenden tot 35 Jaar, 17-18 februari, Den Alerdlck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Op zoek naar nieuwe mogelijkhe den, voor jeugdouderlingen m.m.v. ds. H. Hogenhuis, zaterdag 17 februa ri, Toerustingcentrum, Leusden (her haling: 9-10 maart. De Drieklank, Pa- terswolde). Inf. en aanm. teL 033-43244. Prof. W. Kremer Prof. dr. J. van Genderen Prof. dr. B. J. Oosterhoff door Jac. Lelsz APELDOORN Het ls deze maand 25 Jaar geleden dat drie hoogleraren hun entree maakten op de theologische hogeschool der christelijke gereformeerde kerken in Apeldoorn. Dat waren W. Kremer, dr J. van Genderen en dr B. J. Oosterhoff. Op vrijdag 19 januari wordt ln Hotel De Keizerskroon op Het Loo een receptie aangeboden, waar hun na een besloten gedeelte 's middags tussen halfvljf en zes uur de hand kan worden gedrukt. Van het drietal is prof. Kremer niet meer ln actieve dienst: ln 1966 werd hij na een 12'/,-jarig hoogleraarschap geëmeriteerd waarna hij nog gedurende 27, jaar aan de theologische hogeschool een bijzondere leeropdracht vervulde. Prof. Kremer behoort nog tot een generatie theologen waarvan som migen bij wijze van spreken als David van tussen de schapen tot een andere staat des levens wer den geroepen. Vanuit een positie ln het tulndersbedrijf (liefde voor struik, bloem en plant heeft hij altijd behouden en zijn hart springt nog immer van vreugde op als hij ziet dat de vensterbank bij zijn getrouwde kinderen een ge zonde indruk maakt) ging hij naar de toen nog zo geheten theologi sche school om daar op 30-jarige leeftijd af te studeren. Na enkele grote gemeenten gediend te heb ben, Kornhorn, Leeuwarden en Apeldoorn, werd hij door de gene rale synode van 1954 benoemd tot hoogleraar in het nieuw-testamen- tische en de ambtelijke vakken. Zijn Inauguratie ging over het on derwerp „Geestelijke leiding in de prediking". Verwantschap Prof. Kremer is drie keer praeses van de synode geweest, gaf een aantal jaren leiding aan de bond van christelijke gereformeerde Jongelingsverenigingen de fusie met de bond van meisjesvereni gingen tot een bond van jongeren verenigingen had toen nog niet plaats gehad en zat ln verschil lende deputaatschappen. Hij heeft ook veel gepubliceerd, zij het meest in verspreide vorm. Ter gelegenheid van zijn gouden Jubi leum als dienaar des Woords werd hieruit een bundel samengesteld onder de titel „Priesterlijke predi king". Tweedë Jubilaris is prof. Van Gen deren. Een lange, schrale man, die, zou hij zich een spits baardje aan meten, veel overeenkomst met Calvijn zou vertonen. De gelijke nis is er echter niet alleen een van de buitenkant. Er mag ook gespro ken worden van een grote innerlij ke verwantschap, ook al heeft hij steeds veel belangstelling aan de dag gelegd voor de Nadere Refor matie. Zijn promotie geschiedde op het proefschrift „Herman Wit- sius, bijdrage tot de kennis van de gereformeerde theologie". Prof. Van Genderen, die slechts één ge meente heeft gehad, Zutphen, volgde prof. J. J. van der Schuit op als hoogleraar in de dogmatiek. Hij deed dat met een inauguratie over „Het praktisch syllogisme". Voordien was hij al een aantal jaren lector geweest. Ook hij was lid van diverse deputaatschappen, o.m. als voorzitter van deputaten. „Eenheid van de gereformeerde belijders ln Nederland en corres-' pondentie met buitenlandse kerken". Discussie De derde jubilaris is prof. Ooster hoff, die destijds de stoel Innam van prof. L. H. van der Meiden (oud-testamentische vakken). Hij deed dat met een Inauguratie over „Het openbaringskarakter van het Oude Testament". Vijf jaar eerder was hij gepromoveerd met „De vreze des Heren ln het Oude Testament". Twee gemeenten heeft hij als predikant gediend. namelijk Drachten en Utrecht. Als oud-testamenticus toonde hij steeds grote belangstelling voor de opgravingen in de landen van de bijbel, ln welk verband hij daarheen ook excursies maakte. Prof. Oosterhoff heeft op zijn wij ze deelgenomen aan de discussie over geloof en wetenschap. Dat wil zeggen: enerzijds met volledi ge eerbiediging van het Schriftge zag, anderzijds ervan overtuigd zijnde dat de wetenschap elemen ten kan aandragen tot een beter verstaan van Gods Woord. Destijds ontstond er enig misver stand over een rede van hem op de predikantenconferentie over my the en werkelijkheid. Zowel bin nen als buiten de chr. geref. ker ken. Ten onrechte. Er was niet nauwkeurig geluisterd en er was niet voldoende verfijnd geïnter preteerd. Daarop kwam prof. Oos terhof fs publikatie „Hoe lezen we Genesis 2 en 3?" Hij heeft veel gepubliceerd, o.m. in de reeks „Apeldoornse Studies". Veel pu blicistisch werk verzette hij ook als hoofdredacteur van het officië le orgaan der kerken, De Wekker. Hij was (of is) bij de werkzaamhe den van diverse deputaatschap pen betrokken: evangelieverkon diging onder Israël, corresponden tie met de hoge overheid, nieuwe psalmberijming en berijmde Schriftgedeelten. „Naar bulten" was (en ls) prof. Oosterhoff actief als hoofdbestuurslid van het Ne derlands bijbelgenootschap, het christelijk nationaal onderwijs en Het Hoogeland. door Dineke Havinga Verleden week maandag nam Trouw een gedeelte over van mijn artikel ln Voorlopig over de positie van vrouwe lijke theologen in de gereformeerde kerken. Dat citaat wekte de indruk dat het zou gaan om meer preekver- zoeken. zoals mij bleek uit de vele telefonische reacties en bleek uit het artikel van Margriet van der Kooi- Dijkstra ln Trouw van afgelopen za terdag. Het gaat niet om preekverzoe- ken en ook niet om duidelijk te ma ken dat Ik boos beledigd en ongedul dig ben. Dat waren mijn woorden niet! De strekking van dat artikel in Voor lopig was echter de volgende: Manne lijke en vrouwelijke studenten in de theologie ondervinden een verschil lende benadering door de kerken. Het uit preken gaan van vrouwen wordt wel gemakkelijker, maar het verschil begint daar wel. Berekeningen op de faculteit wijzen dat uit. vrouwen krij gen veel minder preekverzoeken. Een veel duidelijker verschil treedt op ten aanzien van de beroepssituatie. Vaca ture-lijsten van vakante gemeenten en advertenties melden slechts bij hoge uitzondering dat ook een vrou welijke theoloog beroepen kan worden. Mannelijke studiegenoten die predi kant willen worden hebben allang voor hun afstuderen een pastorie ge vonden. Vrouwelijke theologische studenten hebben veel minder kans om predikante te worden, als ze dat willen. Veel gemeenten hebben name lijk bezwaren tegen het ongehuwd, gehuwd of ouder en uit de kinderen zijn van vrouwelijke theologen. Die bezwaren komen ongeveer hier op neer: Een ongehuwde vrouw kan ver liefd worden en trouwen, dat zou een aanslag zijn op het gemeentewerk. Of ze blijft vrijgezel en dat zou voor het pastoraat (cezinsproblematiek) geen goede situatie zijn. De gehuwde vrouw behoort kinderen te krijgen en zou daardoor niet meer geschikt zijn voor haar taak. Ten aanzien van de oudere gehuwde vrouw zou dat laat ste minder zwaar wegen, maar de overgangsjaren zouden dan een be lemmerende factor zijn. Daarnaast worden de mogelijkheden verkleind doordat een aantal vrouwe lijke theologen part-time wil werken om de taken thuis en buitenshuis gelijkwaardig met hun partner te de len. Dat mannelijke theologen veelal full-time predikant worden en hun vrouw huisvrouw, maakt de zaak niet gemakkelijker. De vraag naar full time dominees kan daardoor gehand haafd blijven. En dan heb ik het alleen nog maar over de biologische factoren die belemmeren dat je predi kant wordt. Theologische studentes die verschil len ln benadering aan den lijve erva ren en daarom bij elkaar komen om dat te bespreken, te bestuderen en hun ervaringen op te schrijven, gaat- het er dus niet om zonodig ook een keer te mogen preken, maar om gelijkwaardig mee te mogen doen als predlkantes. Naast geluiden van mannelijke theologen kunnen net zo goed vrouwen aan het Woord komen, niet als bijzonderheid of als speciale gunst, maar gewoon omdat Je net als Je mannelijke studiegenoten daar voor hebt gestudeerd. We komen bij elkaar omdat we niet willen dat vrou wen die theologie studeren vroegtij dig stoppen of bij voorbaat afzien van de beroepsmogelijkheid van predi- kan te, omdat er zo weinig kansen zijn. Daarover schrijven is geen „grote eli taire onverdraagzaamheid ten op zichte van het domme conservatieve gemeentelid" (citaat van Margriet van der Kooi), maar is het voorleggen van onze problemen en vragen aan de kerkmensen, zodat ze weten waar we mee bezig zijn en ze meé kunnen denken, kritiek kunnen geven en be moedigen (zoals velen deden!). De gemeente serieus nemen ls ope ning van zaken geven over waar je het als vrouwelijke theologen moei lijk mee hebt. Dat heb lk in Voorlopig gedaan. Drs Dineke Havinga is werkzaam bij het studenten pastoraat aan de Vrije Universiteit. HONDERDJARIGE Een honderdjarige blijft onder oi een zeldzaamheid. Om ze bij bosj ontmoeten moet je ergens ln de van de Kaukasus zijn, zo heeft mij meermalen verteld. Maar een honderdjarige in dit koud en nat klimaat, met drassige bodem en kapotte schoenen, kom daar 'ns Die honderdjarige ls er Intussen „Unie School en Evangelie". Wel precies onder die naam, maar datl hindert niet. Iedereen weet dat ik|ni protestants-christelijk onderwijs bedoel. Ik hoef de geboorte en de geschiedenis niet op te halen. „Dt schoolstrijd" is een begrip ln pollt Nederland. De verhalen van bai strijd en noest volhouden gepai aan zeer concrete offers zullen vi van ons nog maar al te bekend deze dagen lijkt het er wel eens we een tweede schoolstrijd bele' maar dan van andere aard. Nu al jaren hoe lang al? vormen mevrouw S. M. Ridderbos-de R< en drs T. M. Gilhuis een uiterst y, actieve samenzwering om tegen e mogelij ke afbraak van die )-v christelijke school niet alleen te p protesteren, maar die ook terug te dringen door op een uitermate d positieve wijze opnieuw aandacht en vragen voor wat hier van zo'n grotjdc waarde is voor onze kinderen en kleinkinderen. En dan niet alleen! bestaan en het voortbestaan van scholen, maar vooral hun gehalte vormt het doelwit van hun acties. Is het sympathieke van hun enorn e inzet. Dat ls ook het geheim van h slagen van hun acties. Zij hebben, E samen met anderen uiteraard, ei opnieuw belangstelling gevraagd et voor het wezenlijk christelijke varfri het onderwijs en van de opvoedlnj de christelijke scholen. Zij hebber dat niet 't minst gedaan door te wijzen op de christelijke daad van hulp. Jaarlijks verschijnt een projectenlijst van alle mogelijk schoeien en instellingen ln de hulpbehoevende wereld. Grote sommen geld worden Ingezameld de nood gelenigd. De bereidheid t£] dienst ln het gevolg van Jezus die wilde zijn om te dienen vormt het gebinte van dit onderwijs. Aan hei die vandaag voor deze christelijke a school opkomen komt de erkennli 'J toe dat zij dat wat vroeger beoogd werd, niet willen vergeten en op e<z bijzonder treffende wijze hebben aangepast aan wat vandaag nodig en door velen blijkbaar wordt verstaan. Deze honderdjarige moi wij in deze dagen feliciteren, een geschenk geven en ln onze gebede gedenken. 35 si Beroepingswerk NED. HERV. KERK f Beroepen te Windensheim: H. C. I chand, kand. te Dorkwerd. Te J chem en Kerkwijk: J. v.d. Ketter^ Zetten-Andelst. Aangenomen naar Middelt: (deelgem.): A. Carstens te Den I de benoeming tot ziekenhuisp (Holyziekenhuis) te Vlaardlngerf Nijdam te Den Haag-Loosdulnei^ GEREF. KERKEN Beroepen te Hillegom R. E. v.d.l te Dedemsvaart. 1 Benoemd tot wetenschapp E hoofdambtenaar aan het insti1 voor godsdienstwetenschap vai1 Vrije Universiteit te Amster (voor de helft van de tijd): dr Kranenborg te Amsterdam. Aangenomen naar Sassenhelm: Baas te Amsterdam-Zuid. Bedankt voor Harkema: G. J. Linde te Oude Pekela. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Den Bosch: S. Bra ma, (miss.pred. van Assen-Zuil Brazilië). Aangenomen naar Nieuwleusen de Graaf, kand. te Kampen die' dankte voor Amstelven-Mijdi Beverwijk, Broek op Langedijk Lier-Maassluis, Langerak-G< chem.Loenen-Weesp, Musselkar Valthermond, Onnen en Ze bergen. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V Bedankt voor Utrecht: G. v.d. B te Rotterdam-Overschie. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Capelle a.d. IJssel Vergunst te Veen. Bedankt voor Terwolde-De Vecb voor Zwijndrecht: J. Koster te Bi veld, voor Leerdam en voor Nil dorp: W. Hage te Rotterdam-V voor Hoogvliet: J. Mijnders te derkerk; voor Beekbergen: A. r gerland te Krabbendijke. Dr. H. J. Adriaanse Dr. H. J. Adriaanse, wetenscha lijk medewerker in de faculteit godgeleerdheid aan de rijksuniv telt te Leiden, is benoemd tot ge* hoogleraar voor godsdienstwij geerte, zedekunde en de encyclop van de godgeleerdheid. Ook ti centrale interfaculteit zal hij g dienstwijsbegeerte gaan doceren ls aan dezelfde universiteit sinds ook buitengewoon hoogleraar va ge de remonstrantse broedersch Dr. L. Leertouwer Dr. L. Leertouwer, wetenschapp medewerker in de faculteit der go leerdheid aan de rijksuniversite Leiden, is benoemd tot gewoon 1« in de geschiedenis van de gods< sten in het algemeen en de ven kende godsdienstwetenschap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2