Nostalgische programma's
van Wieteke van Dort
Sombere toekomst voor toneel
Davi tamon 10
Vernuftig discussiestuk
van toneelgroep Diskus
Winterweerstand
voor het hele gezin
Kun je nog zingen en Late Late Lien Show
Counter-tenor S
Alfred Delier
vocaal fenomeq,
.ie
Ik heb niets gedaan
Raad voor de Kunst brengt advies uit
Muurschilderingen
voor publiek rh
toegankelijk e
Kunsthandelaar
Kahnweiler in
Parijs overleden
Zweedse diriger
mag Polen niet ie
i I
ZATERDAG 13 JANUARI 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Riet Dlemer
HILVERSUM Kun Je nog
zingen heet het nostalgische
liedjesprogramma dat de
KRO-televisie vanavond uit
zendt en waaraan Wieteke
van Dort meewerkt, samen
met Willem Nijholt en een
groepje kinderen. In de Late
Late Lien Show die de VARA-
televisie volgende week don
derdagavond op het scherm
brengt is Wieteke gastvrouw.
..Met die liedjet van de bundel .Kun
Je nog «ingen. zing dan mee' ben Ik
grootgebracht In Indonesië leerde Je
zo Holland kennen, door bijvoor
beeld: Holland ze zeggen. Je grond is
zo dras. We zongen die liedjes in de
klas. maar ook thuis, want we maak
ten met mijn ouders erg veel huismu
ziek bij de plano. Later in Nederland,
toen ik met een toneelgezelschap
reisde, zongen we in de bus ook uit
Kun Je nog zingen, zing dan mee.
Tweestemmig." Ze geeft lachend een
demonstratie hoe de echo van „Met
volle zachte toon". In de bus dan
klonk.
Ze noemt nog wat Utels: Hoe zachtjes
glijdt ons bootje. In het groene dal.
het stille dal. Koeltjes suizend door
het ritselend lover. ZIJ zegt dat ze als
kind in het verre Indonesië geen pro
blemen had met de typisch Hollandse
inhoud. ..Je vroeg de Juffrouw wel:
..Hoe vaak sneeuwt het nou?", maar
tot het moment dat Je op het ijs hebt
gestaan of sneeuw hebt gezien kun Je
Je er geen voorstelling van maken.
Maar een vlak landschap met molens,
koelen, weide en helde, dat kon Je wel
voor Je zien. Toen ik voor het eerst in
Holland aankwam (dat was in 1957. ze
was toen zevenüen) voldeed het dan
ook aan de verwachting."
Wieteke: „Opvallend van .Kun Je nog
zingen, zing dan mee', is dat veel van
die liedjes over Ood gaan. Voorzeker
't ls de goede Ood ln Klein vogelijn op
groene tak en Ood heeft u het leven
gespreid, in Het zonnetje gaat van
ons schelden. Ik geloof in Ood, maar
dat kun Je niet eens altijd ter sprake
brengen, al heb ik in de Seniorenshow
van de VARA (Dat ik dit nog mag
meemaken) heus wel een aantal scè
nes geweigerd omdat ik het er niet
mee eens was."
Johannes de Heer
Ze vertelt dat vroeger thuis ook altijd
uit de bundel van Johannes de Heer
wed gezongen. „Er zijn zoveel van die
mooie liedjes, ook nieuwe kerstliede
ren. dat Je er best iets mee zou kun
nen doen voor een programma. Ik
heb het er al eens met Joop 8tokker-
mans (haar begeleider en arrangeur
bij Radio Lawaalpapagaal. De Zand
bakshow en nu bij Kun Je nog zingen)
over gehad. Joop is ook opgevoed
met naar de kerk gaan en veel zingen.
Ikzelf ben christelijk opgevoed met
de kinderbijbel van Anne de Vries,
maar ik ben niet gedoopt. Mijn moe
der zei: straks trouw Je met een Jood.
katholiek of hindoe en dan moet Je
helemaal omgeturnd worden. Met de
kinderjuf ging ik mee naar de katho
lieke kerk, omdat ze katholiek was en
omdat Je daar plaatjes kreeg. Toen ik
pas ln Holland kwam ben ik in een
kerkkoor gaan zingen. Het maakt mij
niet uit naar welke kerk ik ga. Maar
dat het ln Nederland minder oecume
nisch toeging dan ln Indonesië, daar
lette ik niet zo op."
Het idee om versjes uit „Kun je nog
zingen" op te nemen is van haarzelf.
Ze wist Willem Nijholt. ook afkomstig
uit Indonesië voor haar plannetje te
strikken omdat er op dat gebied een
gat in de markt bestaat. Daarom is er
ook een langspeelplaat gemaakt.
Volgende week donderdagavond is
Wieteke van Dort middelpunt en
gastvrouw in de Late Late Lien Show.
waarvan in Januari, februari en maart
een aflevering wordt uitgezonden.
Tante Lien ls een Indonesische dame
die in een Haags herenhuls in een wat
nostalgische sfeer vrienden ontvangt,
die allemaal wel iets met Indonesië te
maken hebben of hebben gehad. Ze
zijn welkom als iedereen die binnen
komt een bijdrage levert om de
koempoelan te doen slagen. In de
eerste aflevering behoren tot de gas
ten Anneke Orönloh, een Pentjak
groep, die de nationale sport, de
vechtdanskunst beoefent. Verder zijn
er de Blue Diamonds en Willem
Nijholt.
Regisseur is Frans Boelen, die vol
gens Wieteke niets met Indonesië te
maken heeft, maar wiens woorden
schat intussen enorm verrijkt is en
voor wie Indonesië eigenlijk altijd
een soort aantrekkingskracht heeft.
„Maar dat hebben veel pur sang Hol
landers die op een manier over Indo
nesië praten zoals ik ze nooit over
Amerika, Suriname of welk land dan
ook hoor."
Omdat tante Lien het met al die
gezellig etende en drinkende Indische
mensen om haar heen niet in haar
eentje af kan heeft ze aan haar zijde
zus Toetl, gespeeld door Elly Ruim-
schotel. die getuige haar optreden ln
de Stille Kracht haar Indische taaltje
nog niet is vergeten.
Latta
„Toetl ls een beetje een domme zus.
die latta is. Dat is een afwijking die
alleen in de tropen voorkomt. Mensen
die latta zijn doen Je bij alles na. Als
je bij voorbeeld tegen iemand die iets
met twee handen draagt hiep hiep
hoezee roept laat hij alles vallen om
de handen ln de lucht te gooien. Zo
iets is helemaal niet zielig hoor. wel
een bron van vermaak. Eigenlijk zou
Je in de Late Late Lien Show eens een
professor moeten uitnodigen die zich
heeft gespecialiseerd in die afwijking.
Net zo goed als er een professor be
staat die zich heeft verdiept ln het
Indische taaltje, het petjok dat ik
vroeger ln Soerabaja sprak en nu ook
in de shows We mochten dat thuis
absoluut niet spreken. Mijn ouders
letten daar erg op."
Ze geeft een voorbeeld: „Ik klap in
mijn handen en lk klim ln de boom",
met de nadruk op de b's en d's. Of als
je klaar bent zeg Je „al". „Ken Je dat
mopje van twee mensen die voor een
hunnebed staan. De ene vraagt „al?".
De ander antwoordt „al!". Verschil ln
klemtoon waaruit moet blijken dat
de een vraagt of hij klaar ls met
bezichtigen en de ander antwoordt
dat dat zo ls.
Schilderen
Helmwee naar Indlë zegt Wieteke nog
altijd te hebben. „Ik zou best drie
maanden van het Jaar onder de klap
perboom willen schilderen en dan de
rest van het jaar ln Nederland kei
hard werken." Afgelopen zomer ls ze
op uitnodiging van de Libelle terug
geweest. Zoon Bas (12) mocht op kos
ten van zijn ouders mee, want die
kende alles van verhalen van zijn
moeder. „Het is een heerlijk land om
jong te zijn. Daar is het grote avon
tuur." Daarna kwam het verlangen
om weer terug te gaan, al is dat
praktisch gezien niet mogelijk met
twee schoolgaande kinderen, want
behalve Bas ls er nog Alexander van
zes.
Schilderen doet Wieteke bij het ra
dio- en tv-werk en de grammofoon
platen die ze maakt ook nog altijd,
daarbij gestimuleerd door haar echt
genoot die psycholoog is, maar daar
naast schildert. Samen zijn ze wer
kend lid van Pulchri Studio. Alleen
het onderwerp sigarettepeuken, as-
Wieteke van Dort
bakken en lucifers die ze een tijd lang
op doek heeft gezet heeft ze laten
schieten. Haar nieuwste schilderijen
gaan over auto- en vliegtuigwrakken
en hangen vanaf 23 februari in Gale
rie Ornis ln Den Haag.
De indruk dat Wieteke van Dort zo
veel dingen tegelijk moeiteloos doet
ontzenuwt ze. „Nee hoor. ik moet
altijd op alles ontzettend zwoegen.
ADVERTENTIE
door Jac. Kort
IV,
I bi
Op één schilderij heb ik een jaar lang
zitten priegelen. Liedjes instuderen
vind ik niet zo moeilijk omdat ik
nogal muzikaal ben, maar ik kan
geen gewone teksten leren. Ik moet er
thuis ontzettend op blokken. Ik zet ze
op een bandje en op elke autorit gaat
dat mee, zodat ik tijdens het rijden
leer. Een file is voor mij nooit een
bezwaar. Er ligt altijd een hoop leer
werk te wachten."
Lees eerst de gebruiksvoorschriften.
HAARLEM Het is bijna onvnh
stelbaar in deze tijd van vrou
emancipatie, een tijd van vrouw« orL
vorsten, ministers en ambassad f
dat er een periode van vele eeuvt ar
geweest, waarin vrouwen zich nl
schouwburgen (laat staan in ker f
mochten laten horen, in koor f00
solopartij. Liever verminkte or
streerde) men jongens dan dat
vrouwen de sopraanpartij in b.
pauselijke kapel liet zingen of
bühne toeliet. Voor de altpartl 5
hoefde deze onmenselijke ingp n
niet te worden toegepast. Door %isci
durige studie kon de hoge mann*^
stem dusdanig worden getraind
de althoogte werd bereikt.
chi
In de tijd van de renaissance e t
barok is er een grote hoeveelhel et
kale muziek gecomponeerd, die
doeld is voor deze zgn. counter-U
oftewel mannelijke alten. De Enfer
counter-tenor, Alfred Deller, die e I
dagavond in De Bakenesserkei
Haarlem, tezamen met Jordl Sa
gamba, en Ton Koopman, klavtK
bel, een concert gaf. is een der eeijs n<
geweest, die na de oorlog de g
van het mannelijke altzingenkrp-
nleuw leven heeft gebracht.
Hoewel er na hem velen zijn gew Ut
die zijn voorbeeld hebben gevtft I
blijft Alfred Deller. ondanks zijner
venenzestig Jaren een van de
weinigen, die tot grote vocale ei
tistieke prestaties in staat isl?
bleken. lied
h<
Na de opening door Ton Koop
met „My Ladye Neveli's ground"
William Byrd zong Alfred Deller zc
liederen van John Bowland en na di
viola da gamba-solo van Tobiahss
Hume nog vijf liederen van H
Purcell. Na de pauze volgde de S
te nr 2 voor gamba en klavecirfJ"
waarna Deller „Bist du bei mir'|eli
Bach en de cantate „Jubilate Dfoe
no" van Buxtehude ten ge.n
bracht.
F
Alles wat Alfred Deller doet, $1
zuiver, zowel van intonatie alsj oi
expressie en zo weloverwogen eL_
heerst zonder cerebraal te zijn, dr
alle reden is hem te betitelen als.^
artistiek en vokaal fenomeen, in
door André Rutten
ROTTERDAM De titel „Ik heb niets gedaan" van de nieuwe produktle van de toneelgroep
Diskus blijkt dubbelzinnig. Hij slaat niet alleen op de bekende alweerhoudlng, als je denkt dat
je van een misstap verdacht wordt. Hij houdt tevens een beschuldiging ln tegen wie niets
ondernomen heeft tegen verkeerde ontwikkelingen ln de samenleving.
Het duurt wel even, eer Je op deze'
nieuwe voorstelling vat krijgt ZIJ be
staat uit een reeks korte scènetjes,
die weinig verband met elkaar lijken
te hebben. Pas aan het eind krijg Je
voldoende door. hoe uitgekiend het in
elkaar zit. Centrale figuur is de boek
houder van een grote onderneming in
de Rijnmond. Zijn vader was een
fervent SDAP'er, actief ln het verzet
tijdens de Duitse bezetting, daardoor
In Dachau terechtgekomen en daar
omgekomen. Zijn moeder heeft hem
daardoor Ingeprent zich ver van de
actieve politiek te houden. Dat doet
hij dus ook. Als nazaat van een echte
8DAP'er. en dus PvdA-stemmend.
gaat hij kameraadschappelijk om
met werknemers, die niet, zoals hij.
op kantoor zitten. Maar als die ande
re werknemers het bedrijf bezetten,
omdat de hogere leiding het wil slui
ten. ls hij niet solidair.
Maar er gebeuren ook andere dingen.
die aan hem voorbijgaan. Een vrouw,
die ln een gevangeniscel zit. manne
lijke gevangenen, die „gelucht" wor
den en moeten luisteren naar een via
luidsprekers hoorbare vrouwensten^
die onpersoonlijk gevangenis-regle
menten voorleest
Toch heeft dat te maken met wat de
boekhouder overkomt. Hij wordt, al
hoewel hij te voorzichtig was om iets
recalcitrants te ondernemen, toch de
gevangene binnen een systeem, dat
werknemers ais hij onder de duim
houdt, door ze de angst voor inko
mensverlies in te peperen.
In de vele korte scènes worden ruim
schoots ironische verbale prikken uit
gedeeld naar huidige mentaliteiten.
Soms worden ze ook ln scène ge
bracht zoals een instructiebijeen
komst van de politie en soms ook
gezongen zoals een spotlied op de
politie. Wat er vandaag allemaal ge
beurt wordt ook in de toekomst ge
projecteerd: eerst verschijnt er een
enquêteur bij de boekhouder, die
hem niet bij zijn naam maar bij zijn
registratienummer noemt. Later, ais
de boekhouder werkloos is geworden,
ontgaat hem een overheidsfunctie
vanwege de politieke instelling van
zijn vader en bovendien, omdat hij
per ongeluk op een foto ls terechtge
komen. waarop ook een actievoerder
te zien is. Werkloos gebleven blijken
dan de ambtenaren hem via zijn ei
gen t.v. toestel doorlopend ln het oog
te houden. Je begrijpt dan ook waar
om er van het begin af aan gevange
nisscènes zijn ingebouwd.
Een vernuftige voorstelling dus, door
een actrice en drie acteurs onderhou
dend gespeeld, waaruit bijzonder veel
discussiestof te halen ls.
Een gezongen scène uit Diskus' „Ik heb niets gedaan": de politie met vlaggetje, knuppeltje,
blaffertje.
Speciaal vandaag
Speciaal morgen
Kon Je nor tinfen, xinr dan
mee. Nostalgisch programma
waarin Wieteke van Dort en
Willem Nijholt met een groepje
kinderen liedjes uit de genoem
de bundel zingen
Ned. I/18.5S
De bioscoopfilm Soldaat van
Oranje heet In de televisieserie
van vier delen die ervan ia ge
maakt Voor koningin en vader
land. Vanavond de eerste afle
vering: De stilte voor de storm
Ned. 270.27
Tweede aflevering van Oogst
van de angst, een serie dir zo
vredig begint, maar die toch
moet uitlopen in een thriller.
Bette Davis in de hoofdrol.
Ned. 2 21.50
Hell in the Pacific is de oor
spronkelijke naam van de speel
film die de Nederlandse naam
Eenzaam duel kreeg.Ned. 1/21.55
Aktua
Ned. 2/22.40
In Op een klein stationnetje
is er muziek en speels gebrachte
kunst voor kinderen om te be
luisteren en om mee te doen.
Hilv. 4 7.02
In In de Rooie Haan wordt
minister Van Aardenne onder
vraagd: Tweede Kamerlid Ine
ke Lambers (D'66) komt aan hei
woord over het aardgascontract
met Algerije en het ultracentri-
fugeprojrct in Gronan en dr S.
Faber, (CDA) komt aan het
woord over abortus en de sa
menstelling van het CDA-frac-
tiebestuur
Hilv. 1/12.41
Korte kerkdienst vanuit De
Regenboog te Leiden Ned. M
17.00
Spelen met kinderen gaat
over de eerste tien dagen in
een kinderleven
Ned. 2/11.05
Het V PR O-programma Aan
de rand van Nederland gaat
over de reis die de schrijver
Bob den Uyl maakte in Noord-
Oost Groningen in de donkere
dagen voor Kerstmis. Hij reis
de per trein en had toevallige
Invallen en ontmoetingen
Ned .2/20.40
The secret life of Edward
J imes gaat over een Engelse
miljonair, kunstverzamelaar,
amateur-architect en zonder
ling.
Ned. 2/21.40
Aktus plus is het maande
lijks informatief programma
met als vaste onderwerpen
vreemde sporten die Ed van
Kan op zijn wereldreis tegen
kwam. een consumentenru
briek en analyses van Bob
Kroon en Henry Schoup
Ned. 122.15
Kerkdienst uit de geref.
kerk te Rotterdam-Feyenoord.
Voorganger is ds. C. van
Steenis
Hilv.2/10.0t
Rechtstreeks concert uit
bet concertgebouw met diri
gent Antal Dormti. Op het pro
gramma staal Symphonic con
certante voor hobo, klarinet,
fagot, hoorn en orkest van
Mosart
Hilv.4 kt.02
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De Raad vooi
de Kunst ziet de toekomst
van de Nederlandse toneelge
zelschappen donker in.
„De minister (van CRM) zegt welis
waar voortdurend dat het toneel, on
dank« Bestek '81, niet heeft hoeven Ir
te leveren, maar zij vergeet daarbij U
vermelden dat het toneel al jarer
achtereen, ondanks incidentele ex
tra'tjes, heeft moeten inleveren, door
dat de subsidies ai lang geen gelijke
tred meer hielden met de prijsstljgin-
gen en de inflatie, laat staan dat ze
ruimte boden voor werkelijke groei."
De Raad signaleert ook, dat de Rijks
overheid onder de druk van de finan
ciële problemen het essentiële belang
van de kunsten snel ls vergeten, zoals
blijkt uit het niet tegemoet komen
aan de steeds stijgend lasten ln die
sector. 'Wanneer bovendien een mi
nister van Financiën i.v.m. de verho
ging van de BTW op toneelvoorstel
lingen opmerkt, dat 'dit vermaak niet
onder de eerste levensbehoefte valt'
en .Ondernemers met andere recrea
tieve bezigheden zouden dan ook ver
laging van de BTW kunnen vragen
en voor dergelijke opmerkingen niet
op de vingers geUkt wordt door het
parlement, blijkt hoe weinig men zich
op dat niveau bewust is van de func
tie van de kunst in de samenleving
Behalve met de moeilijkheden, die
uit die BTW-verhoging van 4 naar 18
procent te verwachten zijn. worden
de gezelschappen nog met andere
problemen geconfronteerd
Na een gerechtvaardigde actie van de
theatertechnici in het vorig seizoen
zijn er voor hen betere arbeidsvoor
waarden ontworpen Die brengen ex
tra kosten mee. Als de subsidiënten
die niet volledig vergoeden zal de
produktiecapaciteit van de gezel
schappen verminderen en zal ook de
landelijke toneelspreiding ingekrom
pen worden, voorziet de Raad.
Omdat de subsidiebedragen al Jaren
niet zijn meegegroeid met de reële
kostenstijgingen en tegen de Inflatie
in is er bij alle gezelschappen zij
het niet bij alle ln even nijpende mate
geldgebrek ontstaan Bij toeval
ontstane vakatures worden niet op
gevuld of vertrekkende ouderen wor
den vervangen door jongeren, omdat
die „goedkoper" zijn. Als de acteurs
met grote namen, die nu in commer
ciële produkties optreden, naar de
gezelschappen terug zouden willen
keren zouden zij voor geen enkel ge
subsidieerd gezelschap meer te beta
len zijn
Ook merkt de Raad nog op: „Hoewel
de kunstenaarssalarissen veel minder
goede, vooral sociale regelingen ken
nen dan de ambtenarensalarissen,
zijn ze er toch aan gekoppeld. Dit
betekent dat indien, zoals nu. op de
ambtenarensalarissen wordt gekort,
de werknemers in het theaterbedrijf
worden gekort op wat ze nog niet
eens hebben."
Uit deze opmerkingen is af te leiden,
dat er een wisselwerking bestaat tus
sen subsldle-„beleid" en werkgele
genheid. De vakgroep toneel van de
Kunstenaars Organisatie NW zal
daar ln haar jaarlijkse ledenvergade
ring. zondag a.s. in Shaffy, grondig op
in gaan.
Advies
De hier aangehaalde uitlatingen van
de Raad voor de Kunst staan in de
inleiding op zijn advies aan minister
Gardeniers aangaande de subsidië
ring van de Nederlanse toneelgezel
schappen ln het seizoen 1979/1980. De
adviezen over de gezelschappen af
zonderlijk zijn gebaseerd op hun sub
sidieaanvragen èn op het oordeel, dat
de Raad (zijn afdeling toneel in feite)
zich over die gezelschappen gevormd
heeft. Alle gezelschappen dienen een
basis-begroting in. bestaande uit het
subsidiebedrag van het vorig seizoen,
vermeerderd met het door de over
heid toegestane „accres": 4 procent
op de materiële kosten, 1 procent op
de salarissen. Daarnaast dienen
steeds meer gezelschappen een
„wensbegrotlng" in; het bedrag dat
zij echt nodig hebben om in stand te
kunnen blijven en zo mogelijk iets te
groeien.
Dat klemt in het bijzonder bij de
kleinere gezelschappen, die volop in
ontwikkeling lijn Daarom besluit
het advies: „De afdeling wil de groot
ste prioriteit geven aan de honorering
van een aantal wens begrotingen en
wel (ln alfabetische volgorde) die van
Baal (etappegewljsi. Centrum. Poëzie
Hardop. Publiekstheater en Sater
Als tweede prioriteit beschouwt zij de
subsidiëring van adhocprodukties
De basisbegrotingen zouden
moeten worden gehonoreerd be
houdens de t a v. enkele gezelschap
FLORENCE (AP) - De muursclT
ringen van Michelangelo, die driej ij
geleden werden ontdekt in de keian
van een kerk die hij als atelier
bruikte. zullen op 15 januari narr 1
uitgebreide restauratie voor he^n;
bliek worden opengesteld. tie;
De muren van enkele ondergroi'
vertrekken van de San Lorenzoi,
in Florence zijn bedekt met^lo
houtskooltekeningen van de me|. I
en zijn leerlingen. De meeste tekir
gen en schetsen zijn bouwt
ningen.
ipe
De werkplaats werd in 1976 „pe»r
geluk" ontdekt toen werklui de Ljt
naar de kelder openbraken. Exfl
nemen aan dat deze deze kelder"]
de 4e eeuw stamt. !nb
De kerk werd in 1423 door
verwoest en is met de hulp vj
chelangelo herbouwd. Hij werkU
1523 tot 1531 aan de sacristie difc
zijn beste bouwkundige en b(
houwkundige prestatie wordt
8chouwd. De sacristie is opgei
aan de familie Medici die daar
ven ligt. De grafstenen zijn bi
met beelden van Michelangelo te
onder zijn „nacht" en „dag" i01
im
De toegang tot de kelder is erg i
waardoor elk half uur slechts groërb
van niet meer dan twaalf meje
toegelaten zullen worden.
Ird
pen uitgesproken aarzelingen van
De Appel. Globe. Haagse Comedie,
Mickery, Onafhankelijk Toneel. Ro-
theater. Theater en Werktheater."
Over de Noorder Compagnie en het
Amsterdams Volkstoneel moeten de
adviezen nog volgen.
PARIJS (ANP) De Franse kunst
handelaar Daniel Henry Kahnweiler
die vooral het werk van kunstenaars
als Braque, Derain, Vlaminck, Oris
en Picasso bekendheid heeft gege
ven. is op 94-Jarige leeftijd in Parijs
overleden.
De in Mannheim geboren Kahnweiler
vestigde zich in 1902 als bankier ln
Parijs. Vijf Jaar later opende hij een
kunsthandel. Met o.a. de genoemde
schilders sloot hij contracten af. In de
Eerste Wereldoorlog verbleef hij in
Zwitserland. De uit circa 800 bestaan
de kubistische schilderijen die hij in
Parijs verzameld had. werden na de
oorlog geveild. In de jaren dertig
bouwde hij in de Franse hoofdstad
een nieuwe kunsthandel op. de „Ga
lerie Leiris
Kahnweiler schreef talrijke boeken
over kunst en kunstenaars, o.a. over
Ju an Gris en Paul Klee.
STOCKHOLM (ANP) - De Zwef1
dirigent Ilya Stupen die op uitjl
ging van het Poolse ministerie ||j||l
cultuur een bezoek aan Polen
brengen, is zonder verklaring aa
Poolse grens teruggestuurd, zo ls|j]|j||
dag in Stockholm vernomen.
Stupen. een Zweeds staatsburge
Joods-Poolse afkomst, zou i
een contract tekenen voor een i
concerten in dat land. De laatst!
zijn verscheidene Zweden van J<
Poolse afkomst uit Polen gew
zonder dat hun de reden werd mi
deeld. De Zweedse regering heeft
haaldelljk tegen deze gang van z
geprotesteerd, wijzend op een
eenkomst met Polen die de visur
plichting heeft afgeschaft.
Royal Academy in
financiële moeilijkhed
LONDEN (ANP) De ..Royal
my" in Londen, het oudste
instituut voor de bevordering val
schone kunsten, verkeert in final
ie moeilijkheden. De 200 Jaar
instelling die geen overheidssun
ontvangt, kan alleen voortbed
door het kapitaal dat zij in de
van haar bestaan heeft opgeb
op te maken.
8ecretaris Sidney Hutchinson M
schuwde donderdagavond datl
geld vrijwel op ls. Hij deed een bJ
op de regering om door finaij
steun er voor te zorgen, dat het®
nationaal erkende niveau en pr«É
van het instituut kan worden gefl
haafd.