Een ex-brandlkastkraker wal niemand hebben' HELP JE NgBa fante agent vordt verliefd Werk op behoorlijk niveau 1'n lieve commissaris belangengroep Wetsovertreders werkt voor gevangenen Prolongaties en reprises Films van CRM i VRUDAG 12 JANUARI 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 IOUDA „Ik zie heus wel at ik het in dit leven niet leer zal gaan maken. Mis- thien heb ik dat wel nooit edacht, maar nu helemaal jet meer. Want wanneer je en strafblad met een stel ver- ardelingen hebt, sleep je dat hele verdere leven als een porme handicap met je mee. aar je ook gaat, dat straf- lad reist voortdurend met je ee. Dat betekent dat je bij- zeker nooit meer een baan rijgt, want de bereidheid om en ex-brandkastkraker in ienst te nemen, is bijzonder •ring, mogen we wel vast- (llen. Daarom ben ik zo blij iet het werk voor de Belan- engroep Wetsovertreders. lat werk geeft me erg veel j jldoening en ik help er ande- (ex)gevangenen mee. We >ven namelijk voorlichting in allerlei groepen mensen, aardoor je helpt het onbe- ip over (ex)gevangenen te rminderen. Verder zijn we 1,1 (trokken bij de opvang van [gevangenen, wanneer ze eer op vrije voeten komen i niet weten waar ze heen - oeten." ti iton is een 37-jarige ex-delinquent. cl( is geboren en getogen in Gouda, n iar hij bekend (en bij de politie n rucht) is. Hij heeft bij elkaar zo'n n. jl jaar in de gevangenis gezeten, s rdeeld over zes of zeven verschil- al de perioden. Anton was een inbre- r, die het vooral gemunt had op indkasten van grote bedrijven of trheidsinstellingen. Toch is hij ianks zijn bekendheid terugge- 3 nen naar Gouda, waar hij nu rus- l)< woont met zijn dertig-jarige vrien- i Trudy en hun zestien maanden ie zoontje. at geeft het of ik naar een andere ■vi ats verhuis? Goed, de mensen i tnen me er dan niet, maar bij de el litie weten ze onmiddellijk wie ik re i en wat ik op m'n lever heb. Dat la afblad reist me bij wijze van spre- a al vooruit. Ik kom ergens anders i net zo min aan de slag als hier. u, dan kan ik toch net zo goed hier jven. Bovendien draai ik nu fijn e in de regionale groep Rotterdam i de BWO (Belangengroep Wetso- - treders). Ik heb zelfs kans dat ik n of meer in vaste dienst kom als arlichter bij de groep Delinquentie Samenleving, een speciaal project H de BWO, De Coornhertliga, de lassering en de stichting Humani- Dat zou helemaal fijn zijn. Dan ik mezelf en ons gezinnetje weer xipen, in plaats van steeds maar ikelijk te zijn van de bijstand," hij- De Belangengroep Wetsovertreders, die sedert 1973 bestaat, is een xelfhulpgroep, die is voortgekomen uit de Coornhertliga. In de BWO zitten ex-gevangenen, die op verschillende manieren bezig zijn met de behartiging van de belangen van (ex)gevangenen. Mensen die uit de gevangenis komen en nergens terecht kunnen, worden door de BWO opgevangen en begeleid. Verder zorgt de BWO dat gevangenen worden ingelicht over hun rechtspositie. Ook zijn er leden van de BWO bezig met voorlichting over delinquenten en het gevangeniswezen aan allerlei groepen mensen, die hierom vragen. De BWO is in vijf regionale afdelingen georganiseerd, gekoppeld aan de vijf gerechtsho ven in Nederland, die weer verdeeld zijn in plaatselijke groepen. De BWO-Utrecht houdt elke maandag en donderdag van vier uur 's middags tot acht uur 's avonds spreekuur in het JAC in Utrecht. Telefoon 030-317772. In Rotterdam is de BWO te bereiken op 010- 292734. Antons laatste straf dateert van drie jaar terug. Hij is vast van plan niet opnieuw in de gevangenis te belan den, maar hij is daar heel nuchter in. „Ik kan niet zeggen: dat overkomt me nooit meer. Dat kan misschien wel niemand zeggen, maar ik helemaal niet. Dat ligt voor een heel belangrijk deel aan de omstandigheden, waarin ik de rest van mijn leven zal komen te verkeren. Het enige dat ik wél met zekerheid kan zeggen, is dat ik nu misschien minder snel tot crimineel gedrag zal komen dan een paar jaar geleden. Ik ben nu erg gemotiveerd om vrij te blijven. Dat komt door de goede rela tie met mijn vriendin, door de goede opvang, die ik na mijn laatste straf gehad heb van een humanistisch raadsman en door mijn fijne werk van het ogenblik. Want het is nog altijd zo, dat de meeste misdadigers tot hun daden komen doordat ze in rotte omstandigheden verkeren. Ie mand met een prima inkomen, een goeie baan en fijne relaties gaat heel wat minder snel uit inbreken dan iemand zonder inkomen, zonder goe de relaties of een baan. Vicieuze cirkel Vandaar ook die ellendige vicieuze cirkel, waarin ik zelf ook een tijd vastgezeten heb. Je pleegt een dief stal, je wordt gepakt, je draait de bak in, je komt na verloop van tijd vrij, je hebt goeie voornemens. Je probeert een baan te krijgen, dat mislukt, je probeert kamers te krijgen, dat mis lukt. Dan moet Je wel heel stevig in je schoenen staan, wil Je niet opnieuw een kraak zetten. Je moet toch leven? Je hebt toch geld nodig? Vaak denk Je dan: nog één goeie kraak en dan niet meer. Maar. vooropgesteld dat je niet onmiddellijk gepakt wordt, dat geld van die kraak raakt ook weer op en je hebt nog steeds geen baan. Ik vind dat voor de meeste gevange nen de straf pas goed begint na hun vrijlating. Ze komen nergens meer aan de slag en iedereen wijst ze met de vinger na. Eigenlijk zou Je moeten redeneren: ik heb m'n straf gehad voor wat ik misdaan heb, nu hoor ik weer dezelfde mogelijkheden te heb ben als elke andere Nederlander. Maar dat kun je wel op je buik schrij ven, zo is het beslist niet," zegt Anton. Anton is z'n hele leven eigenlijk al een lastig, dwars baasje geweest. Hij komt uit een middenstandsgezin: zijn vader had een expeditiebedrijf. Al jong kwam Anton met de politie in aanraking: allerlei onschuldige din gen, zoals op een vlot in de gracht varen, met een stel jongens naast elkaar fietsen in plaats van achter elkaar. Allemaal niks bijzonders, maar op de een of andere manier wekte hij toen al de ergernis van de politie. Fietsen ,Jk zat nooit om een woordje verle gen. Ik ben altijd iemand geweest die wat terug zei en niet onderdanig „Ja, agent, nee, agent" zou zeggen. Toen ik een jaar of tien was, werden mijn vriendjes en ik eens door de politie aangehouden omdat we met te veel naast elkaar fietsten. Ik reed aan de binnenkant, dus Je zou zeggen: niet de schuldige. Maar de politie be schouwde mij toch als de leider, de aanstichter. Weer m'n mond niet ge houden natuurlijk. In ieder geval wer den die politielui kwaad en ik moest mee naar het bureau. Op het bureau kreeg ik een proces-verbaal, omdat ik brutaal was geweest. Ik moest vijf gulden betalen. Daar kwam een scheldpartij van. Ik moest de cel in en ging steeds harder tekeer. Ik ben toen door een paar agenten in elkaar ge slagen. Dat was mijn eerste contact met de politie. Niet zo best natuurlijk. Ik heb echt van jongsaf een haat gehad te gen politie en autoriteiten. Ik denk dat mijn dwarsliggerij in die tijd ge boren is. Ik ben een enorme dwars kop: als ze zeggen ga naar voren, ga ik Juist naar achteren, net een varken, dat ze aan zijn staart trekken. Dwarsheid Waarom ik begonnen ben met kleine diefstalletjes? Niet vanwege het geld, dat weet ik zeker. Meer vanuit die dwarsheid en uit een soort bravoure:- de aandacht willen trekken. De kin deren kregen vroeger bij ons thuis eigenlijk geen aandacht; het was al tijd druk, wij hingen er maar zo'n beetje bij. Dat kon ik niet verkrop pen. Ik ben Juist altijd iemand ge weest die veel aandacht nodig had. Nou ja, achteraf probeer Je natuurlijk Je gedrag te verklaren. Je komt dan met allerlei dingen aandragen, die vast wel van invloed zijn geweest. Maar waarom mijn leven nu Juist zó en dat van mijn broers en zuster heel rustig en keurig is verlopen, kun je toch nooit precies nagaan. Ik weet wel, dat elk mens een aantal klappen, een hoeveelheid ervaringen moet hebben om te begrijpen hoe de wereld en hijzelf in elkaar zitten. Bij mij zijn er duidelijk flink wat harde tikken nodig geweest, voordat ik wist hoe de zaken in elkaar zaten. Ik ge loof achteraf, dat ik zo'n leven, als ik geleid heb, nodig heb gehad om te komen tot het punt waar ik nu ben. Mijn inzicht moest hardhandig tot stand worden gebracht. Als ik kijk naar die humanistische raadsman, die mij zo goed geholpen heeft; die man heeft in de oorlog vreselijke ervaringen gehad in een concentratiekamp. Die ervaringen hebben hem gemaakt tot wie en wat hij nu is. Ik denk. dat Je bij elk mens dat soort ervaringen kunt aanwijzen, die hem uiteindelijk gevormd hebben. Straf als gevolg Ik heb mezelf, wanneer ik in de bajes zat, nooit een zielepoot gevoeld, die onrechtvaardig behandeld was. Ik be schouwde mijn straf als een directe consequentie van wat ik gedaan had. Daardoor heb ik de meeste keren ook niet veel moeite met die straffen ge had. De eerste zes tot tien weken had ik het er meestal moeilijk mee. daar na was het gewoon diep ademhalen en doorleven, totdat Je weer vrij kwam. Alleen de laatste keer heb ik een lelijke inzinking gehad. Ik leefde toen al een tijdje samen met Trudy, nadat mijn eerste huwelijk kapot gelopen was. Die relatie met Trudy was heel goed. Daarom vond ik het zo beroerd, dat ik toch weer fout ging. Hoewel ze mij nooit gedreigd heeft met verla ting, voelde ik wel dat het met ons op den duur toch verkeerd zou aflopen, wanneer ik om de haverklap in de bak zou zitten. Die laatste keer in de gevangenis kon ik bij wijze van spreken geen meter voor me uit denken. Ik zakte echt in een diepe put Niet zo diep dat ik witte olifanten uit de stopcontacten zag komen, wat andere gevangenen wel overkomt, maar ik was m'n puf wel helemaal kwijt Ik kwam toen in contact met een onderwijzer, die mijn algemene ontwikkeling wat zou bij spijkeren en die heeft me, door veel praten, weer op de been gekregen." Bekende figuur Trudy, die bij het Interview aanwezig is. maar niets zegt, wil op mijn ver zoek wel vertellen hoe zij het leven met Anton ervaart. „Ik was 24, toen ik Anton leerde ken nen. Ik wist wie hij was en wat hij deed, want hij was een bekende fi guur. hier in Gouda. Mijn ouders wa ren het helemaal niet met onze om gang eens, nog niet eens zozeer van wege z'n straffen, maar nog meer om dat hij al een huwelijk achter de rug had. We zijn al snel gaan samenwo nen. Ik heb dus wel een paar gevange nisstraffen van hem meegemaakt, niet die lange, want die had hij toen al achter de rug. Maar toch een keer negen maanden en een keer vier maanden. Ik wist waaraan ik begon, toen ik met hem ging samenwonen. In eerste instantie voel je Je als meis je misschien aangetrokken tot zo'n type man, omdat je vind, dat hij geen jochie meer is, dat hij al het een en ander heeft meegemaakt. Ik heb al die tijd dat we samen zijn, nooit het gevoel gehad „Wat doet hij me eigen lijk aan met die Inbraken en die ge vangenisstraffen". Ik heb altijd gere deneerd, dat dat zijn eigen verant woordelijkheid was. Ik stond niet achter zijn daden, maar ik heb hem nooit proberen tegen te houden met dreigementen, dat ik ermee zou kap pen en hem in de steek zou laten. Ik heb hem nooit onder druk gezet. De laatste keer heb ik wel gezegd: een derde keer alleen achterblijven, wan neer JIJ de gevangenis in gaat, kan ik niet meer aan. Ik heb altijd gevonden en dat meen ik nog steeds, dat Anton voor zichzelf moet kappen met zijn misdrijven, alleen voor zichzelf. Niet vanwege mij of vanwege het kind. maar omdat hij zelf anders wil gaan leven. Natuurlijk kunnen het kind en ik daarbij een overweging voor hem zijn, maar hij moet ons er zelf bij betrekken, dat moet niet gebeuren door allerlei dreigementen van mij." Anton zelf meent dat Juist het feit dat Trudy hem nooit onder druk gezet heeft, voor hem erg belangrijk is ge weest. „Ik ben bang dat ik weer zo dwars juist het tegenovergestelde ge daan zou hebben, wanneer zij aan mij was gaan trekken. Gelukkig is dat niet gebeurd. Ik heb zelf ingezien dat ik zo'n goeie relatie moest proberen te bewaren." Uitkering Op het ogenblik wonen Anton, Trudy en hun zoontje in de binnenstad van Gouda, boven het bedrijfje van Tru dy's vader. Het is er erg gehorig. Wan neer zijn kleinzoon huilt, roept groot vader door twee verdiepingen heen naar hem. Trudy en Anton hebben beiden een uitkering van de bijstand. Zuinigheid is dus troef. Een baan zit er voor Anton, zo te zien, niet in. Hij heeft eens een keer bij een vriend gewerkt, maar toen de politie daar achter kwam, bezochten ze die vriend en zelden: „Weet je wel wie je in dienst hebt? Zet je brandkast maar met een paar kellbouten vast aan de grond, anders gaatrie ermee van door". De vriend was op de hoogte met An tons doen en laten, maar door dat wroeten van de politie kon Anton er toch niet langer blijven. HIJ heeft toen nog geprobeerd een aanklacht in Een serie van vijf verhalen over mensen, die samen be zig zijn hun problemen te overwinnen. door Clsca Dresselhuys en Kees de Leeuw te dienen tegen deze politiemannen, die achter zijn rug om dingen over hem vertelden. Dat is niet gelukt, want de officier van Justitit. die een eventuele vervolging tegen de politie moest instellen, zei alleen maar „De maatschappij moet tegen mensen als jij beschermd worden" en hij sepo neerde de aanklacht. Op de achtergrond Geen werk dus, behalve de bezighe den voor de BWO, die straks mis schien omgezet kunnen worden in een vaste aanstelling met een salaris. Veel geeft Anton niet meer om geld. „Het materiële is bij mij de laatste drie, vier Jaar helemaal op de achter grond geraakt. Het is mij genoeg wanneer we te eten hebben, redelijk wonen en kleren aan het lijf hebben. Veel meer zal ik toch wel nooit berei ken. Ik heb tijden gehad dat ik per Jaar 50 of 100.000 gulden belastingvrij te besteden had. En daar heb ik niet veel plezier van gehad. Niet vanwege de achtergrond van het geld: ik stal alleen maar bij instellingen of men sen die het goed hadden. Als ik bij iemand inbrak, had ik eerst gekeken of hij in een dure auto reed. Wanneer mensen in auto's van meer dan 25.000 gulden rijden, zijn het immers geen arme sloebers. Maar goed, ik had dus geld genoeg en geen schuldgevoel, maar toch geen plezier. Dat komt omdat je echt belangrijke dingen, zo als die relatie van Trudy en mij, niet kunt kopen". De drie voorgaande artikelen van deze serie stonden in de krant van 3, 5 en 9 januari. or W. Wielek-Berq ilippe de Broca filmt al twintig jaar overvloedig, maar hij zal waarschijnlijk bekend blijven ir zijn eerste films „Les Jeux de l'Amour", „Le Farceur" en „l'Amant de cinq Jours", araan hoofdrolspeler Jean-Pierre Cassel de kracht van zijn niet geringe acteurspersoonlijk- d bijdroeg. Het waren Uefdescomedies vol charme, tederheid, luchthartigheid en ironie, de enaamde „Franse toets" manifesteerde zich erin op zijn best. h ging de Broca over naar het ische avonturen-genre en koos Paul Belmondo als zijn „leading ..L'Homme de Rio" en „Les illations d'un Chinois en Chine" len enorme kassuccessen en ADVERTENTIE l-uSaMAVaCMAfc, FILMFESTIVAL ROTTERDAM smaakten ook fijnere proevers best lekker, maar in latere films leek zijn inspiratie te gaan kwijnen, waarbij moet worden opgemerkt dat Belmon do. klaarblijkelijk de inspanning zat, er ook dikwerf met de centen-pet naar gooide. In „Tendre Poulet" zijn noch Cassel. noch Belmondo aanwezig, maar wel Philippe Noiret en Annie Girardot, geen geringe namen in de wereld van de film. Zij spelen een liefdespaar op leeftijd, dat elkaar uit het oog heeft verloren, doch na een botsing op straat ontvlamt in liefde op het twee de gezicht. Edoch, de staketsels en horden zijn vele. Zij is een Inspecteur van politie, hij een anti-autoritaire vrijgezel die zijn boterham verdient als professor in het Grieks, maar in zijn vrije tijd. zelfs in de stromende regen, zwelgt hij in de muziek. Boven dien wordt zij opgezadeld met een gecompliceerd ondeizoek naar een aantal vreemde moorden, waarvan allengs drie kamerleden het slachtof fer worden. En of dat nog niet genoeg is, verschillen hun karakters als die van een kat en een olifant. Kortom... Annie Girardot, eigenlijk niet smake lijk genoeg meer voor de rol die ze moet spelen want de tand des tijds heeft haar niet gespaard, rent en rost in de uitoefening van haar functie in een politie-auto door Parijs, Philippe Noiret stapt bij elk befaamd restau rant van zijn gammele fiets om eens lekker te schransen, wat moet dat worden? Ga het zelf maar zien, want het is al met al best een aardige film, vol kribbige liefde en ironische thril lerspanning. Alle mensen die erin voorkomen worden door de regisseur benaderd met tederheid en toleran tie. dat is weer eens wat anders in deze tijd van kommer en kwel. Amsterdam- Tuschinski 2. Scène uit „Tendre Poulet' De Klom pen boom Prachtige pastorale over Italiaans landleven aan het eind van de vorige eeuw van Ermanno OlmL De gehele week in Het Venster. Rot terdam. Interiors De nieuwste film van Woody Allen en de eerste zonder hemzelf in de hoofdrol en zonder grappen en grollen, maar hij levert een overtuigend bewijs van zijn genialiteit De gehele week In Alhambra 1. Amsterdam. Herfst Sonate De nieuwste film van Ingmar Bergman waarin hij zich toont op het toppunt van zijn kunnen met In grid Bergman en Liv Ullmann in de hoofdrollen. De gehele week ln Uitkijk, Amsterdam: Uitkijk. Den Haag; Mo vies, Groningen; Movies, Utrecht; Lu- mière 3, Enschede; Select, Delft; Bijou, Hilversum; 8tudio. Leeuwarden. De Mens uit Marmer Magistrale film van de Pool AndrzeJ Wajda over de speurtocht naar een arbeider die In marmer is vereeuwigd en ln vergetel heid verzonk. De gehele week ln Film huis Shaffy, Amsterdam. 17 Jan Jeugd en Muziek. Middelburg en Filmmu seum Amsterdam. Padre Padrone Indrukwekkende film van de Italiaanse gebroeders Tavtanl over een Sardljnse herdersjongen, die zijn Isolement verbreekt door de taal. 12 jan. Ashram College. Alphen aan de Rijn; 17 jan. Filmliga. Hoogeveen. Accattone Een van de eerste en beste films van de Italiaan Pier Paolo Pasoli- ni, over het Romeinse sub-proletarlaat. 12 en 13 jan. Filmhuis Arnhem en Film huis Rotterdam. Dillinger is dood De beste film van de sombere Italiaan Marco Ferreri. over een man die uit verveling een moord begaat. 15 Jan. Gesprekscentrum, Leiden. De gebroeders Leeuwenhart Prachtige Zweedse film voor wat oudere kinderen naar het beroemde boek van Astrld Llndgren. De gehele week ln City 4, Amsterdam. Ludwlg Film vol sombere grandeur van Luchino Visconti, over de krank zinnige koning van Beieren. De gehele week in Clnesol, Breda. Jeanne Dielman Fascinerende film over eenzaamheid en agressie van de Jonge Belgische clneaste Chantal Aker man 15 en 16 jan. 8. A MarkendaaL Breda. Het wordt tijd dat. CRM een ruimer etablissement gaat zoeken voor de vertoning van de door haar gesubsidieerde films, want in het Leidseplein Theater is het echt geen doen meer. Scène uit „Absurd" Schmidt wil niet in misdaadfilm spelen BONN (ANP) Bondskanselier Helmut 8chmidt wil niet de rol van West duits minister van Financiën spelen ln een misdaadfilm die de filmmaat schappij „Bavaria" wil maken. Schmidt was minister van Financiën toen Willy Brandt bondskanselier was. Het blad „Express" dat melding maakt van de weigering, zegt dat de filmmaatschappij „Bavaria" en het filmdistributie kantoor Berthelsmann de bondskanselier hebben gevraagd de rol te spelen van een minister die besluit nieuwe biljetten van vijf mark in omloop te brengen. Volgens het scenario wil de minister met deze maatregel, die destijds inderdaad is genomen door Schmidt, een bende Jongeren die zich meester had gemaakt van vier geldtransportauto's vol vijfmark-blljetten de voet dwars zetten. De bondskanselier mocht, aldus het blad. zelf de hoogte bepalen van zijn honorarium, dat hij kon bestemmen voor een humanitair doel. Schmidt, die een fel tegenstander is van geweld op de televisie, wilde zijn medewerking aan de film niet verlenen. Het scenario is daarop gewijzigd. De foyer is altijd zo mudjevol piet mannen vrouwen en kleine kinderen, al dan niet ln pronte relswiegjes, dat je bij de tocht naar de zaal de adem uit het lijf wordt gewrongen. Kribbig heid is het gevolg, gedachten als „ik ben hier tenslotte voor m'n werk" borrelen omhoog. Toegegeven, gela tenheid behoort tot de uitrusting van de (fllm)journallst, maar de aardig heid gaat er zodoende wel al. Gelukkig was het gebodene ditmaal van zeer behoorlijk niveau. Dat geldt zeker voor de film van Emanuel Boeck „Dat moet toch kunnendie (hoera!) is gebaseerd op een uitste kend scenario van Emanuel Boeck en Hugo Helnen en waarin Inger van Heyst, Derek de Lint, Rena Veis en John Peters lekker spelen. Modieuze cliché's omtrent het huwelijk worden op de hak genomen. „Het moet toch kunnen!" verzucht klagelijk een der medeplichtigen als hij het heeft over vrijblijvende echtbreukjes, maar Ja... Wetten staan niet in de weg. andere bezwaren evenwel volop en die ver wekken toorn, geknars van tanden, slapeloze nachten, gesnauw tegen de kinderen en de futiele wens om „alles uit te praten". Jaloezie... die valt niet makkelijk te verdrijven, zelfs niet met boter op het hoofd, en als hij verdreven wordt vlucht de liefde dik wijls mee het raam uit. „Absurd" van Zaev Nlm berg is een respectabel werkstuk waarop eigen lijk niets valt aan te merken, maar dit soort films raakt nu eenmaal mijn kouwe kleren niet. André van den Heuvel speelt er een man in, die steeds maar droomt van dubbelgan gers ln zijn bed en in kale, koude gangen van monstergebouwen en of hij ze al de kop Inslaat, het geeft geen zier. Tenslotte weet je niet meer of hij droomt of waakt, hij ls waarschijnlijk gekloond, zijn andere ikken rukken ln scharen op. Het zal wel iets te maken hebben met depersonalisatie en zelfvervreemding ln de moderne maatschappij, maar daartegen spreekt, dat er in de Jaren twintig ook al zo werd gefilmd. Niets nieuws dus onder de zon en zeker niets beters. Wie houdt van een vette klodder van een klucht kan terecht bij „Een dikke Liefde" van Kees van Oostum naar een verhaal van KJell Sundberg en met een scenario van Kees van OosL rum en David McOillivray. Een dok ter heeft omtrent de eeuwwisseling een zelf-hulp-instrument ontworpen, waarmee hij corpulente dames van hun omvang wil afhelpen, want eet- zucht staat volgens hem gelijk aan sexuele frustratie. Hij wordt voor veel geld gepacht om de waarlijk monstu- euze dochter van een rijke dame te verslanken, doch raakt in de ban van haar vormen en verrukkelijke gerech ten Ook die film is goed gemaakt en er wordt goed in gespeeld onder ande re door Andrea Domburg. Maar hij is mij te grof TALOGUS VERKRIJGBAAR BIJ ILE V.V.V.THEATERBESPREEK- BURO S EN FILMHUIZEN. PASSEPARTOUTS VANAF HEDEN VERKRIJGBAAR INFORMATIE VIA TEL. 010-364998

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 9