Het kinderportret als een aparte kunstvorm 1 1 Franse kamermuziek uit begin twintigste eeuw Opnieuw conflict Ondernemingsraad VARA en bestuur Ontmoeting met Jan Luyken IS-IE STRAKS NOG DE HELFT WAARD? Pianoconce Mozart uitstekend vertolkt En dan nogjj Ongelukkige toetjes en wanhopige schilders cj Valvoline #Uf cl h Prijs voor film over analfabetisml Geding schippers niet doorgegaan I0NI DONDERDAG 11 JANUARI 1979 RADIO EN TELEVISIE TROUW/KWARTET door G. Kruis Dit jaar 1979 wordt het Inter nationale Jaar van het Kind. Dat heeft de algemene verga dering van de VN zo beslist. De bedoeling is dat de volwas senen. de „grote" mensen zich dan meer dan ooit. extra be zig zullen houden met de om standigheden. de voorrech ten. maar vooral met de pro blemen en de grote nood waarin miljoenen kinderen nog steeds verkeren. Er zijn en komen verschillende expo sities die het kind tot onder werp hebben. In Rotterdam bijvoorbeeld, in de At las van Stolk. Aelbrechtskolk 12 gaan ze tot 12 maart ver terug naar Hieron- ymus van Alphen (1746 tot 1803) wiens beroemde Jantje die het zo moeilijk had met „een boom vol prui men. o. ais eieren zo groot", een ge dicht dat door de inrichters terecht gerekend wordt tot een van de ever greens van de Nederlandse poëzie en in Dordrechts Museum begint op 13 Januari de tentoonstelling Mensen kinderen. kinderfoto's van Ad Bree- vaart. Deze amateurfotograaf be zocht daarvoor verschillende Afri kaanse staten. Cyprus. Ecuador. Chi na en trok zelfs te voet door de Hima- laja Zo kom ik als vanzelf op het kinderportret Kinderen, gefotogra feerd. getekend, geschilderd, gebeeld houwd. Eigenlijk een volkomen apar te kunstvorm Immers als een por trettist. ook een beroemde, op een gegeven moment niet helemaal raad weet met de verbeelding van een ka rakter en daar gaat het bij een portret toch in eerste instantie om kan hij altijd nog de opdrachtgever terwille zijn. In die zin dat hij hem of haar afbeeldt op de manier waarop Foto van Ad Breevaart hij weet of vermoedt dat zij zichzelf graag zien. Zoals die wat-ben-ik-toch- een-goed-mensgezichten van zeven tiende eeuwse regenten van oudelie- dentehuizen. De trotse blik van een vader die temidden van een uitge breid gezin poseert, de stoere hou ding van veldheren of de extra schoonheid die aan vrouwenportret ten toegevoegd werd. Maar nu een kinderportret. Probeer daar maar eens doorheen te komen en dan nog een goed portret te ma ken. De gehele geschiedenis door zijn er dan ook kinderportretten aan te door Adr. Hager DEN HAAG De leden van het Residentie Orkest die het derde abonnementsconcert van de Serie Kamermuziek in Diligentia verzorgden richtten dinsdagavond de schijnwerper op het eerste kwart van de twintigste eeuw. Een periode waarin het compositorisch leven in Frankrijk volop bloeide. Het moet dan ook niet moeilijk geweest zijn een programma-keuze te maken Twee opmerkingen vooraf. Bij deze concerten met doorgaans werken die nu niet bepaald iedere dag worden uitgevoerd, zal het publiek (de nu nog steeds ontbrekende) toelichting op het programma vast wel op prijs stel len Daarnaast de vraag of datzelfde publiek wel zo gelukkig is met de voor Diligentia ongebruikelijke aan vangstijd van 20.30 uur. De program ma's zijn namelijk altijd langdurig. Het is reeds eerder gezegd: de positie ve kant van de opzet waarin orkestle den zich begeven op het terrein van de kamermuziek is, dat werken die dank zij hun samenstelling weinig aan bod komen nu eens tot klinken gebracht kunnen worden. Zo bij voor beeld de Sonate voor fluit, altviool en harp van Debussy, waarin de compo nist erin geslaagd is de klank van de drie instrumenten op geraffineerde wijze te vermengen. Zijn landgenoot Henri Marteau is nu vrijwel vergeten, tijdens zijn leven was hij echter vijf tig Jaar lang een wereldvermaard vi oolvirtuoos. Hij componeerde ook, zijn Terzetto voor fluit, viool en altvi ool telt zelf opus nummer 32. Een charmant zij het wat langademig werk. In belde composities wist Koos Verheul een belangrijke partij met een eveneens te waarderen aandeel van Andrew Sparrow. Stefica Zuzek en Cara Mia Antonello De leden van het Residentie Strijk kwartet arrangeerdende harpiste Ste fica Zuzek voor de weergave van Con té Fantastique, waarin André Caplet zich liet inspireren door een verhaal van Edgar Allan Poe. Voor de vertol king van het Kwintet voor piano en strijkkwartet van Schmidt, zijn be langrijkste werk, deed men een be roep op pianist Al win B&r. Gedegen Interpretaties waaraan aandacht en zorg was besteed. Hoogtepunt in het wel zeer uitvoerige programma was de verklanking van de Chansons Madecasses voor bari ton, fluit, cello en plano van Ravel. Liederen exotisch van sfeer van een componist, die een voorkeur had voor kleine ensembles. Ruud van der Meer heeft met begeleiding van het instru mentale trio de liederen prachtig van sfeer en rijk aan vocaal beleven uitge voerd. wijzen die sporen van een grote wor steling vertonen. Bekijk ze maar eens, die portretten door de eeuwen heen. Bij het zien van die vaak diep ongelukkige toetjes ontdek Je hoe wanhopig de schilder soms bezig moet zijn geweest om ertoch nog iets van te kunnen maken. Je hoort de smeekbeden en de kwade stemmen van de ouders die hun nakomeling schap er zo voordelig mogelijk „op" wilde hebben. Je voelt medelijden met die kleine jongetjes die in hun spel vreselijk gehinderd moeten zijn door de keurslijfjes en de lange rok ken van de meisjeskleding die ze Ja renlang behoorden te dragen. Maar door al die statie en deftigheid ont dek je nu en dan toch dat het kind er in die zeventiende eeuw nog lang niet aan toe was een eigen werkelijk kin derlijke rol te spelen. In de achttien de eeuw verandert, zij het heel lang zaam. het een en ander wat betreft de beoordeling en de waardering van het kind. Dat gebeurde vooral onder in vloed van filosofen als Jean Jacques Rousseau en John Locke. Hier te lan de waren het de „kleine gedichten voor kinderen" van Van Alphen, die, hoe braaf en liefjes die ons ook nu in de oren mogen klinken toch een voor zichtige vernieuwing van de pedago gie inluidde. Ik heb in dit verband Godfried Bomans al eens geciteerd die schreef dat in die eeuw Van Al phen toch een teken aan de wand was. „Niet door de Inhoud van zijn versjes maar door het loutere feit dat hij ze maakte. Een intentie dus om op de hurken te gaan zitten al bleef hij zo recht als een kaars overeind staan". Want uit dezelfde tijd stammen ook de schilderijen van vervelende Jonge tjes die niet alleen als fatterige vol wassenen zijn gekleed maar die ook, zo Jong als ze zijn, al de verwaande regententrekken dragen die dienst boden en huisknechten moeten heb ben doen sidderen. Je hoort die kin deren gewoon tegen het personeel tekeer gaan. Ook de vertedering van de negentiende eeuw heeft niet veel om het lijf: de blootschouderige, per- zikhuidige met bloemen getooide jon getjes en meisjes van bij voor beeld De Pienen of Krussemannen zijn een duidelijke inleiding van het schijnheilig Victorianisme. Een verte dering die de kunstenaars van die tijd vaak graag bereid waren tegen een goede betaling van de ouders over te nemen. En dan ineens zijn ze er. Kun stenaars om maar eens een paar voor beelden te noemen als Mary Cassatt, Paula Modersohn Decker, dan de Ma- rissen, Van Gogh, Munck, Renoir, Su- sanne Valadon, Van Dongen, Sluij- ters, Schröder, Citroen en nog vele anderen, ook jongeren. En dan plot seling zijn ze er. De kinderen, de echte kinderen die in hun eigen vra gende en toch heel vanzelfsprekende wereldje leven. De baby's die niet pronkend en poserend rechtop wor den gehouden maar die van niets wetend verwonderd worden gadege slagen. En de kinderen zoals Ad Breevaart ze fotografeerde. Hongerig, koud en ver kommerd. Kinderen die voor de prijs van een Westers kerstcadeautje maandenlang tenminste iets te eten zouden hebben. Zo gezien is het zon der meer een schande dat er in deze zogenoemde eeuw van het kind 1979 moest worden uitgeroepen tot het Internationale Jaar van het Kind Concert weergeoi met opera-ouvertui Illustratie bij Hieronymus van Alphen's beroemde „Kleine Gedichten voor Kinderen" door Reinier Vinkels. HILVERSUM (ANP) De ondernemingsraad van de VARA heeft zich vierkant opgesteld tegenover de voorstellen van het hoofdbestuur tot reorganisatie van de topstructuur. Volgens die voorstellen zou de ondernemingsraad geen recht meer hebben de vergaderingen van het hoofdbestuur en de vereni gingsraad bij te wonen. Wel zou de OR eventueel uitgenodigd kunnen worden. Gisteren zijn in een bespreking tus sen de omroepbonden en het dage lijks bestuur deze zaken aan de orde gekomen. Daarbij heeft het dagelijks bestuur van de VARA toegezegd in de eerstvolgende vergadering het hoofdbestuur in overweging te willen geven over de positie van de OR en zijn bevoegdheden voorlopig geen uitspraken te doen. De bonden en de ÖR willen samen een plan maken voor het totale mede- zeggenschapsmodel bij de VARA. Daarbij zouden de bevoegdheden van de OR zelf, het bedrijfsledenwerk van de bonden en een redactiestatuut cq redactieraad ter sprake moeten ko men. Intussen ziet het er naar uit, dat de aangekondigde vergadering op 27 januari van de verenigingsraad over de reorganisatieplannen enige tijd uitgesteld zal worden. Zowel de OR, die op 18 januari en 8 februari met het personeel over de kwestie gaat pra ten, als het hoofdbestuur hebben om dat uitstel gevraagd. Naar het oordeel van de raad worden de bevoegdheden van de OR daar door teruggedrongen en dat wordt onaanvaardbaar geacht. De OR ver wijt het hoofdbestuur voorts dat het over de reorganisatieplannen geen overleg heeft gepleegd. Daarnaast noemt de OR het veelzeggend dat de vertegenwoordigers van het NW en van de PvdA ln het hoofdbestuur zich niet achter het uitsluiten van de raad uit de vergaderingen hebben ge schaard en heeft het hoofdbestuur nu gesommeerd de voorstellen in te trek ken en na overleg met alle betrokke nen met nieuwe voorstellen te komen. Mocht het hoofdbestuur niet tege moet komen aan deze wens dan zou volgens de OR de VARA weer maan den tegemoet gaan „die wellicht de VARA kapot kunnen maken door ru zies over door niemand gevraagde en in strijd met de eerder gemaakte af spraken zijnde voorstellen". door dr. C. Rijnsdorp Prof. dr. J. W. Schulte Nordholt heeft een bloemlezing samengesteld uit de poëzie van Jan Luyken (1649-1712) en deze keuze van een Inleiding voorzien. Het boekje, deel 2 uit een serie Ontmoetingen met Mystici, is een uitgave van Kok te Kampen, telt 104 blz. en kost 14.75. De AVRO start in het nieu we jaar een nieuw acht-minu- ten-lang tv-programma. Een onbekende Nederlander zal het daarin opnemen tegen een bekende Nederlandse keeper. Om de spanning erin te hou den is het vervolg om vijf over elf wanneer in Sportpanorama een bekende Nederlander erin slaagt tot een betere score te komen. Superschot met het te- levoetbalkanon. Ned. 2 20.27 Televisier Magazine belicht de politieke situatie in Zuid- oost-Azië en heeft een reporta ge over de verhouding tussen de Volksrepubliek en het nati onalistische China. Ned. 2121.35 Vice-premier en minister van binnenlandse zaken Hans Wiegel is gast bij Herman Wig- bold in NOS-tribune. Ned. 1 21.55 In Lillie komen we aan bij het punt dat de prins van Wra- les, de latere koning Edward VII, zijn uitgesproken belang stelling op haar gaat vestigen. Ned. 2/22.15 De samensteller, zowel dichterlijk als wetenschappelijk geschoold, was voor dit werk bij uitstek geschikt Hij herinnert eraan, dat er twee Jan Luy- kens zijn: de jonge dichter van de aardse liefde, schrijver van De Duyt- se Lier (1671), na zijn bekering door hem verloochend, en de latere Luy ken. de vrome dichter die zich uit de wereld heeft teruggetrokken, de mys ticus dus. passend in de serie die met Jodocus van Lodens te in (1620-1677) is begonnen. Er is nog een derde Luyken, zegt dr. Schulte Nordholt. Na de genieter van het aardse leven en de mystische extaticus, zoals Heeroma het noemde, komt de vrome didacticus, een volksdichter in de trant van Cats en evenzeer populair bij een groot publiek. Ais op later leeftijd bij Luyken het grote vuur van de extase getemperd ls tot een mild licht, richt hij zich met zijn bundel Zedelijke en stichtelijke gezangen (1704) tot geestverwante christenen. .Zo lag er een brug tussen zijn vrolij ke Jeugd en zijn bezonnen ouderdom" (blz. 21). Inderdaad wees reeds wijlen prof. dr O. Kuiper in zijn gedegen artikel over Luyken in de Christelijke Encyclope die (deel IV. Kampen 19591 op die overgang van het mystiek-extatische naar het prakUsch-dldactische bij de oudere Luyken Onderzoek Dr. Schulte Nordholt verwijst wat de algemene problematiek ten aanzien van Luyken betreft naar het „mees terlijke onderzoek" van dr. Karei Meeuwesse. die reeds in Luykens jeugdwerk sporen weet te vinden van de denkwereld van Jakob Boehme (1575-1624). de Duitse protestantse mysticus die op Luyken een diep gaande invloed heeft uitgeoefend. Het maakt toch altijd verschil of een praktizerend dichter over een dichter schrijft, of dat een letterkundige, met hoeveel smaak en kunde dan ook toegerust, zich in het werk van een poëet verdiept. De dichter kent uit ervaring de weerbarstigheden van de taai en als die, zoals bij Luyken, zo schijnbaar moeiteloos worden over wonnen. ervaart hij een bewondering die het hart van de poëzie dichter benadert dan waartoe de keurmees ter in staat ls. Wat bij Luyken treft is de gemakke lijkheid waarmee hij beelden op roept. „Laat 'et hagelen, laat 'et waai en. Laat den hemel bliksems zwaai en/ Met een zware donderval" en wat daar verder volgt, roept een nood weer voor de geest met een minumum aan Inspanning. Het is allemaal zo zuiver en zo Hollands en vooral zo zonder pretentie. Maar het accent valt ln dit boekje natuurlijk op de bevindelijke Luyken. Bevindelijkheid De bevindelijkheid heeft, ook ln Ne derland, heel oude brieven. Ze is niet zozeer van de landaard afhankelijk, ais wel dat ze een vaste trek vormt in de geestesstructuur van een bepaald menstype, namelijk de geneigdheid de aandacht naar binnen te keren. De buitenwereld is gezien, maar de mys ticus houdt het voor gezien. Om met Ooethe te spreken al het vergankelij ke is maar een gelijkenis, en wel van het onvergankelijke. Alles wordt ver geestelijkt: de natuur, maar ook de dagelijkse bezigheden en niet te ver geten de levensstadia van de mens. De mysticus woont ln het huls van Uitlegger (Bunyan) Voor mij ls de hele Luyken aanwezig in die ene dichtregel, voorkomend in het vers „De ziele betracht de deugd der nee- drigheid", als volgt luidende: „Dat is wat schoons om mij te leren". De bedoeling van de serie Ontmoetin gen met Mystici zal wel zijn een te genwicht aan te brengen tegen de veruitwendlging en vervlakking van het hedendaagse leven, ook van het kerkelijk leven. In de tweede plaats zal men willen herinneren aan het bestaan van een rijke, christelijke mystiek, die de pretentie heeft zich als uniek te onderschelden van de nlet-christelijke. In de christelijke mystiek staat Jezus centraal. De poë zie is dan bij uitstek geschikt om een gemakkelijke toegang tot het hart te verschaffen. Uitwassen De mystiek kent haar uitwassen, maar het christelijk activisme even zeer. Wel moet van de Nederlandse bevindelijkheid gezegd worden, dat ze verstard is ln patronen en schema's. Er speelt een verborgen rationalisme mee, want ook hier raken de uitersten elkaar. De bevindelijkheid bij Luy ken heeft historische wortels, maar ze ls fris en echt. Mijn hoofdbezwaar is, dat het voor namelijk Jezusmystiek ls. Jezus ver wijst altijd enerzijds naar zijn Vader en anderzijds naar de mens, die tot het koninkrijk van Ood is geroepen Het is de oude Maria-Martha proble matiek. Ze waren zusters, en belden gelovig, maar Martha was de bedrijvi ge en Maria de beschouwelijke. Dat ze zusters waren en samenwoonden, dat is wat schoons om ons te leren. Veel mensen onderhouden hun auto maar voor de helft Alleen aan de buitenkant Wie dat doet komt na 'n tijdje voor een onaangename verrassing te staan. Want roest houdt niet op, bij een glimmend gepoetste motorkap. Roest gaat gewoon door. Dag in, dag uit Van buiten, èn van binnen. U bent gewaarschuwd... Een paar winters in ons natte, koude klimaat met z'n pekelprobleem en de werkelijke waarde van uw auto is nog maar de helft van wat u dacht! Doe er nu wat aan. Voorkom verdere roestvorming! Laat uw auto nu door een vakman behandelen met Valvoline Tectyl®, volgens de beproefde Tectyl® ML-methode. Bescherm uw auto van buiten èn van binnen. Nu is het nog niet te laat Maak vandaag nog een afspraak met een gespecialiseerd Valvoline Tectyl® ML-staüon, voor uw jaarlijkse anti-roest behandeling! (Adres met bij de hand? Bel dan éérst even Valvoline: 078 - 8 0011) De originele Valvoline Tf> /-tv - m rtofc vpf- spuiibus, voor het zèl/ toepassen op auto's (bi|V chroom), boten Valvoline Oil Nederland B.V. Postbus 11 Dordrecht door Jac. Kort ÏO\ AMSTERDAM Dat weer eens ouderwets, z< het Amsterdams Philhar nisch Orkest onder leii van de Amerikaanse gas1 gent Lawrence Foster dagavond zijn concert inLJf Grote Zaal van het Conc^ gebouw opende: met opera-ouverture. chip leid ewo rach &ute klgi oor? ng> - ie i ond jmn ^>hi lip nda de reel kt Jn '8 ierb Voor de oorlog gebeurde dat dikwijls en alleen daardoor al je de namen van heel wat opera'j weliswaar nooit meer op de kwamen, maar waarvan de óuv^ res nog in de concertzaal werdei speeld. „Semiramis" van Gioacchino Ro en was het, ditmaal, een licht en lu muziekje, met veel raffinement kestreerd, dat het ene oor in, ei andere uitgaat. Een soort van a^kte tiefje voor de maaltijd. :rdi gjver Die dan bestond uit twee wei Mozart's Pianoconcert in F (K V. 459), gespeeld door de Zwitiije pianist Karl Engel en de uit daterende Zevende Symfonie Serge Prokowjew. Ik ben dikwijls geneigd, het lai pianoconcert van Mozart, dat ik ver hoord heb, het mooiste te vinden en alle concerten die de meester 1 gecomponeerd. Het is allemaal, warm en spontaan, zo rijk van in n' tie op het gebied van meloditeen ritme en zo natuurlijk, dat je je der reserve laat meevoeren. Pracl,er zoals Karl Engel het speelde en stekend, zoals Lawrence Foster01,' door het orkest in kleine bezetpd liet meespelen. Dat.zonder reserve" waar ik het had, heb ik nu zo zelden bij Pror" Jew. Ook niet in zijn laatste gnhi werk, dat deze avond werd voerd. Het lijkt net of de man st tussen twee vuren zat. Of hij het la Mahler had gecomponeerd, een blik op de kalender hem opeens te binnen bracht, dat hij 4vel voor een halve eeuw over tijd Dus fluks een moderne draai geg aan zijn romantisch gemijmer. vlees en geen vis. Neo-romaiferv wordt dat genoemd. Maar mij iudi dat mateloos irriteren, hoe knapje^ door dirigent en orkest werd verte' De 53-jarige Franse componisl_ dirigent Pierre Boulez krijgt dit) de door dr. Ernst von Siemens ijV« stelde muziekprijs aan deze prik— een geldsom van 150.000 Zwits franken (ongeveer 180.000) verj.^ den. De in Zwitserland gevestP* stichting kende de in 1973 ingesif 0 prijs eerder toe aan Benjamin F1 ten, Olivier Messiaen Mstislav R<F powitsj, Herbert von Karajan en' dol) Serkln. Lj „Wer lacht hier?" is de titel van programma waarin de Duitse ac!01 Elisabeth Böhm Duitse satires Lessing tot Böli voordraagt. De xjsn stellingen zijn 15 januari in de y 8 Universiteit en op 16 en 18 januaP1- het Goethe Instituut, Herengrf 1 470 te Amsterdam. De optredens den plaats onder auspiciën van^0 Goethe-Instituut. fdf Igi Het verschijnsel Kaspar HaPiF staat centraal in een discussiewe Centrum 't Hoogt 19 januari org seert. Voordat de discussie bePe speelt het Acra-theater uit Gentri gelijknamige stuk van Peter Hai£e met in de hoofdrol Julien ScPr, naerts en is de film van Werner zog, „Jeder fü sich, Oott gegen al b die eveneens over de legendarU figuur Hauser gaat, te zien. De vang van de discussie is 22.30 erf1 adres is Hoogt 4 in Utrecht. vo DEN HAAG (ANP) De Cine-q-j voor de beste academiefilm van is deze week in Den Haag toegel aan de film „Hoe schrei! ik dat van Harrle Hosman. die aan de ci ra werd geassisteerd door Paxil mer. Deze film geeft een beeld het werk dat wordt gedaan dag- en avondschool voor volwi nen in de le Jan van der He: straat in Amsterdam. Vol waf, analfabeten leren daar lezen schrijven. De tweede prijs ging naar de „Verduiveld" van Martin Cohei Sjoerd Jansen, die evenals naars van de eerste prijs verboi zijn aan de Nederlandse demie. ae ohei|| rboj Iital ROTTERDAM (ANP) Het kof ding dat de graanhandel had a: spannen tegen de stakende schil ging gisteren niet door, nu het~ de binnenvaart hervat ls. Het zou gisteren dienen in Rotterdi eis was dat de actievoerende persbonden het boycot-parool den intrekken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4