Als er een vrijzinnige dominee aan te pas komt
Energie en theologie op
laatste synodedag
Wereldraad laat
Vischer vallen
Meer contact met
Zuidmolukse kerken
VANDAAG
-h
Trouw
Jongeren kritiseren synodaal
streven naar rust
if.
fc
Gereformeerden doen
met coöperatie
Raad van kerken:
aandacht voor
gezin gastarbeider
'Bronbeek' binnen
twee jaar dicht
VOORBIJGANGERS
Pater van der Spek
moet pastorie uit
Minder geld voor
hervormde zending
DE SCHOOLSTRIJD IS NOG NIET GEWONNEN
IN VEEL LANDEN.
-DONDERDAG 11 JANUARI 1979
TROUW/KWARTET
)N
door A. J. Klei
In het januari-nummer van ..Informatie van
<le gereformeerde kerk Emmeloord" staat de
briefwisseling, die eind vorig Jaar gevoerd is
tussen de gereformeerde en de hervormde
kerkeraad ter plaatse. Daarin komt een oude
kwestie ter sprake: wat doen gereformeerden,
die met hervormden samen op weg zijn. als er
een vrijzinnige dominee aan te pas komt?
Voor Ut verder ga. moet Ut eerst aan 't adres
van de redactie van het genoemde kerkblad
kwijt, dat je plaatselijk geen Nederlandse
Hervormde Kerk hebt. maar een hervormde
gemeente, en voorts dat het woord
„kerkeraad" mannelijk is. als gevolg waarvan
een kerkeraad niet haar. maar zijn standpunt
verkondigt. Onzorgvuldigheden op deze
punten stemmen me altijd enigszins droef.
Doch terzake. Uit de gereformeerde brief
blijkt, dat gereformeerd Emmeloord de
bestaande samenwerking met de
hervormden op hoge prijs stelt en dat ..ln
brede kringen" men „deze vorm van
samenwerking (wil) voortzetten, ook als ds
Brijker in een gezamenlijke dienst zou
voorgaan". De brief gaat verder:
„Daarnaast bleek er echter tevens een sterke
stroming te zijn die deze stap niet voor haar
rekening wil nemen en dus geen zich
vrijzinnig noemend predikant op de kansel
wil toelaten in een gezamenlijke dienst.
Gezien deze verdeeldheid in opvattingen
binnen de kerkeraad en zich bewust zijnd dat
deze verdeeldheid ook in de Gemeente zelf
bestaat, heeft de KAZ (kerkeraad algemene
zaken) gemeend te moeten besluiten het
voorgestelde predik beurtenroos ter voor 1979
betreffende de gezamenlijke diensten waarop
ook Ds Brijker figureert, niet goed te keuren.
De KAZ meent dat ter willen van de
samenwerking tussen beide kerken de rusten
samenhang in zowel eigen Kerkeraad als
Gemeente niet op het spel mag worden
gezet"
Het aardige (om daarmee te beginnen) in
deze brief is. dat de kerkeraad het heeft over
een ..zich vrijzinnig noemend" predikant
Want daarmee geeft de Emmeloordse
gereformeerde kerkeraad te kennen in te
zien. dat niet alles vrijzinnig is. wat zich
vrijzinnig noemt Ik ken een dominee, die
zich nadrukkelijk als „vrijzinnig" blijft
aandienen, want. zegt hij. dan kan ik netzo
orthodox zijn als ik zelf wilEn laten we
wel wezen, er zijn in de gereformeerde kerken
ook vrijzinnige dominees, al kijken ze wel uit
dat ze zich zo noemen.
Het onaardige is. dat Je op zo'n zich vrijzinnig
noemende dominee de zaak laat afspringen.
Hervormden pikken het namelijk niet dat
gereformeerden gaan uitmaken, wie van hun
dominees deugt (voor een
gemeenschappelijke kerkdienst) en wie niet.
Ene vervelend is dat voor de zoveelste maal
een kerkeraad besluit iets niet te doen
terwille van de rust in eigen kring. Ik merk
nooit dat iets wèl gedaan wordt met het oog
op die hooggeprezen rust. Kortom, ook in het
Emmeloordse geval worden mensen die
ergens tégen zijn, gersut gesteld. Of de
voorstanders nu rustig zijn, is blijkbaar niet
van belang. Was er nu werkelijk geen
tussenweg mogelijk? Bijvoorbeeld een
pastoraal advies aan de mensen die de heer
Brijker niet wensen te horen, om die morgen
of middag elders te kerken?
Overigens zijn de hervormden in Emmeloord
ook niet van die lieverdjes. Die zijn wel heel
druk bezig met: als één lid lijdt, lijden alle
leden. Ze zetten prompt de hele boel op losse
schroeven.
Wij zijn van mening dat geen van de
gezamenlijke diensten in geheel Emmeloord.
nog gezamenlijk zal kunnen zijn, hoezeer wij
ook betreuren tot deze conclusie
genoodzaakt te zijn. Of het gezamenlijk
Gereformeerd-Hervormd jeugdwerk en het
Opendeurwerk na uw besluit nog
onveranderd voortgang zal kunnen vinden,
daarover zullen wij ons nog in bredere kring
beraden."
Ik begrijp best dat de hervormde kerkeraad
concludeert (in zijn brief aan de
gereformeerde zusters en broeders): u kunt
ons niet accepteren, als hervormde gemeente
van Emmeloord in haar geheel. Maar de
hervormden hadden toch ook in de gaten
moeten hebben dat de gereformeerde
kerkeraad die brief duidelijk niet voor z'n lol
schreef. Goed, ik zou ook voor wat betreft die
gemeenschappelijke diensten gezegd
hebben: graag of niet, maar om nu ook de
jeugd uit elkaar te plukken en De Open Deur
niet meer samen rond te willen brengen
néé.
H 1
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gerefor
meerde synode heeft de kerk
leden opgeroepen meer emsl
te maken met werkelijk be
zuinigen in hun eigen energie
gebruik.
De synode besloot hiertoe op voorstel
van ds. E. Hoogerwerf uit Vlissingen
bij de bespreking van het vraagstuk
van de kernenergie. Dat vraagstuk
vond de synode erg ingewikkeld. Van
daar dat ztj niet zonder meer de uit
spraak van de raad van kerken tot de
hare maakt. In deze uitspraak vraagt
de raad van kerken onder meer aan
de regering ten minste twee Jaar geen
onherroepelijke besluiten te nemen
over uitbreiding van kernenergie met
het oog op een democratisch proces
van besluitvoorbereiding.
De synode kwam gisteren niet verder
dan de uitspraak dat de uitbreiding
en toepassing van kernenergie op dit
moment een zaak is waaraan zoveel
haken en ogen zitten dat het de vraag
oproept of zij zich verdragen met een
verantwoord rentmeesterschap over
Gods gaven
Theologie
De synode besloot gisteren dat het
deputaatschap kerk en theologie
blijft bestaan, zij het dan wel in een
wat gereorganiseerde vorm
Dit deputaatschap is vijf jaar geleden
ingesteld De bedoeling ervan was om
spanningen rondom ontwikkelingen
in de theologie in rustiger sfeer te
kunnen bespreken dan in de synode.
Wanneer een theoloog nieuwe opvat
tingen naar voren brengt zo was de
gedachtengang is het beter dat die
in zo'n deputaatschap worden ge
toetst dan naar aanleiding van be
zwaarschriften in een synode. Men
sprak van „laboratorium", minder
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Po^Dus 869
1000 AW Amsterdam
W-bautstraat 131
Amsterdam
Postg.ro 66 00 00
Bank Ned Credwib.mii
ReHsmngnt 23 00 12 574
GemeerWP9"0 Amvt'dsm
XIIOOO
REGIO ROTTE ROAM'DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Ronerdam
lel 010-1ISSSS (Abonnementen
en bexorgmg)
t«i 010-115588 (redactie)
tel 115700 (wilsiurtend voor
a<Jverte«iies)
REGIO DEN MAAG LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lei 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGrO NOORO/OOST.NEDERLAND
(U>IS*U>tend administratie)
Melkmarkt 56
Zwo"e
Abonnementsprijzen:
4,-sr'ryvf,rp aanvaag
Teltkmiscrie
Uw i
Oogave lamiiwber<men 9-19 30 van
maandag I'm v dag Op zondag van 16-
20 uu' lew» 020 913456
Opgave m.«-advertent.es iel
020 936868 ot schr,fiel.|k aan M.n.-Adv
aideMxj postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
AöreswU'»ng«n u !s\Mend JClr.f1tl.j6
aan on;e Amsterdamse ad'essen
weïwillenden noemden het 't „doof-
potdeputaatschap".
Door allerlei omstandigheden is er
deze vijf Jaar eigenlijk niets van bete
kenis uit dit deputaatschap geko
men. Daar kwam ook bij, dat geen
enkele theoloog zijn studieresultaten
ter toetsing op de tafel van het depu
taatschap deponeerde. Ook wel door
dat (ten onrechte) de gedachte leeft
dat dit deputaatschap namens de
kerken het werk der theologen moet
controleren. Deputaten hadden de
synode dan ook maar voorgesteld het
deputaatschap in de huidige vorm op
te heffen en te vervangen door een
klein gezelschap dat regelmatig ont
moetingen van theologen zou organi
seren
De synode voelde daar niet voor en
wenste handhaving van het depu
taatschap met ais voornaamste doel
„de generale synode van advies te
dienen in zaken van leer en leven die
alvorens zij tot een verantwoorde be
slissing gebracht kunnen worden, een
uitvoeriger beraad uit kerkelijk en
theologisch gezichtspunt behoeven
dan op kerkelijke vergaderingen zelf
dikwijls mogelijk is".
De synode herhaalde verder het ver
zoek dat al eerder gedaan was. n.L om
een advies Inzake vragen over de aard
•van het Schriftgezag.
Kerkvisitatie
Uitvoerig hield de synode zich giste
ren haar laatste vergaderdag
nog bezig met de kerkvisitatie, het
periodieke bezoek van ambtsdragers
aan andere gemeenten in hun classis
met het oog op een zo goed mogelijk
functioneren van de ambtsdragers in
hun gemeenten. Een enquête had uit
gewezen dat de kerkvisitatie lang
met altijd optimaal functioneert. Een
studiedeputaatschap was daarom
met voorstellen gekomen voor een
nieuwe opzet waarbij het accent veel
meer zou komen op gemeenteop
bouw. Visitatoren zouden deel uitma
ken van classicale commissies ge
meente-opbouw.
Dit stuitte in de synode wel op bezwa
ren die hoofdzakelijk te maken had
den met de zelfstandigheid van de
plaatselijke kerk. Sommige synodele
den zagen opbouwwerkers ai het heft
in handen krijgen.
Dat was beslist niet de bedoeling, zo
verduidelijkte deputaat drs. K. A.
Schippers. De kerkvisitatie is altijd
gericht op het functioneren van de
ambtsdragers in de gemeente. Dan
praat je al over gemeente-opbouw.
De synode besloot tot nadere studie.
Afscheid
Dit was de laatste synode. In mei
komt in Delft de synode in nieuwe
samenstelling bijeen. Onder anderen
praeses ds. C. Mak zal niet in de
nieuwe synode terugkeren. Vier Jaar
is hij praeses geweest. In zijn slot
woord drong hij aan op grote beschei
denheid waarmee, zei hij. wij gerefor
meerden de boodschap van het evan
gelie dienen door te geven in de we
reld. Wij hebben geen reden om ons-
zell op de borst te slaan, gezien alleen
al de moeite waarmee synodebeslui
ten tot stand komen.
Ds Mak betreurde het dat steeds
meer kerkleden weggroeien van het
kerkelijk bedrijf zoals dat plaatselijk
en in de synode gebeurt. Ouderen,
jongeren, maar ook bepaalde theolo
gen om allerlei reden. „Wij hebben
elkaar juist meer nodig dan ooit,"
aldus ds. Mak, die echter vond dat
voor pessimisme over de toekomst
van Gods zaak geen reden was.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De generale synode
van de gereformeerde kerken heeft
zich achter de oecumenische ontwik
kelingscoöperatie (EDCS) van de we
reldraad van kerken gesteld.
Deze coöperatie, die gevestigd is in
Amersfoort, heeft tot doel dat kerken
en particulieren in de rijke landen
geld uitlenen ten behoeve van laag-
rentende leningen aan kleine ontwik
kelingsprojecten van arme bevol
kingsgroepen in de Derde Wereld.
De synode besloot dat de gerefor
meerde kerken landelijk lid zullen
worden van de EDCS. Daarnaast zal
er een aanbeveling uitgaan naar de
plaatselijke kerken en de kerkleden
om mee te doen via de Nederlandse
Vereniging tot Steun aan de Oecume
nische Ontwikkelingscoöperatie de
NVOC.
Wie via de NVOC geld steekt in de
EDCS moet dat niet doen vanuit be
leggingsstandpunt want dan blijft
het een riskante zaak. maar uit het
oogpunt van solidariteit met de arme
landen, aldus de synode-uitspraak.
Van onze verslaggever
Aldert Schipper
KINGSTON Het centraal
comité van de wereldraad van
kerken dat vandaag ten einde
loopt, heeft in een besloten
zitting het ontslag van dr. La-
kas Vischer en mevrouw Bri-
galia Bam bevestigd waartoe
het uitvoerend comité in sep
tember reeds had besloten.
Dr. Lukas Vischer werkt sinds 1961
bij de wereldraad. Hij is nu directeur
van de commissie voor geloof en
kerkorde. Dr. Vischer zelf was graag
in Genève gebleven omdat hij vindt
dat zijn werk nog niet af is. Vischer
heeft een briljante carrière gemaakt
in de oecumenische beweging. Hij
heeft een belangrijke rol gespeeld In
het op gang brengen van de theologi
sche gesprekken tussen de kerken in
het bijzonder met Rome.
Over de verlenging van de termijn
van dr. Vischer met twee jaar stem
den 57 comitéleden tegen en 47 voor.
Dr. Vischer wilde na de stemming
geen commentaar geven maar hij gaf
duidelijk blijk van teleurstelling. In
de zaal bestond de indruk dat de
derde wereld en de orthodoxe kerken
in meerderheid voor Vischers vertrek
waren.
Chaos
LEUSDEN In de commissie die het
werk begeleidt van ds G. Boer. predi
kant vanwege de hervormde kerk
voor het contact tussen de Zuidmo
lukse en Nederlandse kerken, zullen
ook de gereformeerde kerken officieel
vertegenwoordigd worden.
AMERSFOORT In een brief aan
de vaste commissies voor Justitie,
cultuur, recreatie en maatschappe
lijk werk en sociale zaken van de
Tweede Kamer, heeft de sectie dienst
van de raad van kerken in Nederland
aandacht gevraagd voor de positie
'van de in ons land wonende gezinnen
uit het gebied om de Middellandse
zee (gezinnen van gastarbeiders).
De sectie dienst, waarin de diakonale
organen van de lidkerken vertegen
woordigd zijn, wijst vooral op de posi
tie van de vrouw in deze gezinnen.
Door het ontbreken van een samen
hangend beleid wordt er onvoldoende
aandacht geschonken aan de speci
fieke problemen van deze gezinnen,
!die zich in ons land dikwijls vast
klampen aan hun traditionele leefpa-
'troon.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De groep jon
ge kerkleden die de afgelopen
twee Jaar het werk van de
gereformeerde synode heb
ben begeleid, wil dat de syno
de en ook de andere kerke
lijke vergaderingen voort
aan ten minste voor een derde
deel zal bestaan uit Jongeren
beneden 35 Jaar.
Ook zal de helft van de synode moe-
ten bestaan uit vrouwen. Alleen op
deze manier kan de synode een betere
afspiegeling vormen van het kerk
volk.
De jongerensynode zegt dit In een
rapport dat zij gistermiddag aan de
gereformeerde synode aanbood bij de
sluiting Zij vindt dat er In het hele
land werkgroepen moeten komen om
de afgevaardigden naar de synode te
steunen. Verder vragen zij dat de
synode in de weekends gaat vergade
ren zodat mensen aan het synode-
werk kunnen gaan meedoen voor wie
dat nu niet mogelijk is.
De Jongeren hebben nogal wat kritiek
op het functioneren van de synode.
Het synodebeleld streeft vóór alles
rust in de kerk na en durft te weinig
een keuze te doen, zeggen zij. Over
dingen van ondergeschikt belang
wordt soms veel gepraat en hoofdza
ken kunnen zomaar onder tafel ver
dwijnen.
Over haar eigen inbreng in de synode
is de Jongerensynode niet erg tevre
den. Wel kregen de jongeren de syno
destukken van te voren en hadden zij
de gelegenheid mee te praten in de
synodevergadering. Maar de verga
derstijl maakte het hen moeilijk goed
over te brengen wat ze te zeggen
hadden.
De Jongerensynode had tot doel de
vervreemding tussen kerk en Jonge
ren op te heffen. Die vervreemding is
zeker nog niet verdwenen, aldus het
rapport. Wel wil de Jongerensynode
dóórgaan.
Bij de presentatie van het rapport in
de synode distantieerde woordvoer
der Evert Nleuwlaar, een Groningse
student scheikunde, zich van recente
IKON- en NCRV-uitzendingen die de
indruk hadden gewekt dat de jonge
rensynode breekt met de generale
synode. Wel wil zij zich meer gaan
richten op de plaatselijke gemeenten
door middel van de provinciale werk
groep Maar Evert Nleuwlaar wilde de
indruk wegnemen dat de Jongerensy
node verbitterd zou zijn jegens de
kerk. „Wij hebben ook veel positiefs
in de synode gevonden en willen de
communicatie graag in stand hou
den". zei hij.
Dit besloot het breed moderamen
van de gereformeerde synode op
voorstel van de gereformeerde leden
van de interkerkelijke commissie van
Nederlandse en Ambonese kerken.
Tevens ging het breed moderamen
ermee akkoord dat laatstgenoemde
commissie wordt opgeheven. De in
terkerkelijke commissie heeft zeven
jaar bestaan en had slechts een be
perkte opdracht, namelijk zorgen
voor een goede opleiding van jonge
Ambonezen die in hun kerk wilden
gaan werken.
Sinds de hervormde kerk ds G. Boer,
Hoevelaken, aanstelde voor het con
tact met de Zuidmolukse kerken, is
hij, waar nodig, dit werk gaan doen.
Tot nu toe is in dit opzicht vooral In
Zuid-Holland een en ander bereikt.
Omdat al overwogen wordt naast ds
Boer nog een tweede functionaris
voor dit werk aan te stellen, besloot
het gereformeerd breed moderamen
de nieuwe begeleidingscommissie te
verzoeken met uitgewerkte voorstel
len te komen.
ARNHEM (ANP) Het tehuis voor
oud-militairen „Bronbeek" zal bin
nen twee jaar worden gesloten. Com
mandant J. van der Leer van het
tehuis heeft gistermorgen deze beslis
sing van minister Scholten van defen
sie aan bewoners en personeelsleden
van het tehuis meegedeeld. Bronbeek
was de laatste jaren een aflopende
zaak: het tehuis telt nog 42 bewoners,
terwijl er plaats ls voor honderd oud-
militairen.
Bronbeek heeft thans 35 personeels
leden in dienst, voor wie ander werk
zal worden gezocht. Er was jaarlijks
een tekort van ruim twee miljoen
gulden. Het op Bronbeek gevestigde
museum, dat jaarlijks zo'n 15.000 be
zoekers trekt, sluit reeds over een of
twee maanden. Volgens commandant
Van der Leer wordt de KNIL (Ko
ninklijk Nederlands Indische Leger)
collectie overgebracht naar het le
germuseum in Leiden, terwijl voor de
bibliotheek, de beelden in de tuin en
de volkenkundige collectie nog geen
bestemming is gevonden.
Bronbeek werd in 1859 door koning
Willem m aan de Nederlandse 8taat
geschonken, onder voorwaarde dat
de staat erover zou mogen beschik
ken zolang er een militair tehuis ge
vestigd zou zijn. Officieel kan de erf
gename van koning Willem Hl. konin
gin Juliana. Bronbeek dus opeisen.
Het is echter onwaarschijnlijk dat zij
van dit recht gebruik zal maken.
Gisteren viel verschillende malen de
elektriciteit uit in de vergaderzaal.
Het gevolg was een grote chaos waar
bij de leden van het centraal comité
stemden zonder precies te weten
waarvóór. Zo besloten zij tot grote
boosheid van secretaris-generaal dr.
Philip Potter de beperking van de
staf in Genève uit te stellen met een
Jaar, met het gevolg dat daarna veel
ingrijpender bezuinigingen nodig zul
len zijn.
De oorzaak van de uitval van de
elektriciteit wordt gevormd door sta
kingen die in Jamaica aan de gang
zijn tegen de verhoging van de benzi
neprijs. In Kingston kan men zich
moeilijk bewegen doordat veel stra
ten geblokkeerd zijn. Volgens de
plaatselijke dagbladen zijn enkele
doden gevallen door politiekogels. In
het havenkwartier heerste gisteren
een uitgaansverbod.
WAARIN IK HET MET NIETSCI
EENS BEN
Een hernieuwde lezing van De Ant
Christ van Fiedrich Wilhelm Nietscixjj
is schokkend genoeg, ook wanne
men dit boek onbevooroordeeld
hand tracht te nemen. Men wil luist jei
ren en proberen te begrijpen en mi ,_v
komt dan telkens weer voor de groo
ste vragen te staan. Weghonen is n
eenvoudigst, maar zou van ongedul ID
en mischien wel van eigen onzeke
heid kunnen getuigen. Op een mer der
waardige wijze stond ik ineens vla i b;
naast hem of pal tegenover hei len
maar dat kan soms samengaan. H$M
gebeurde in hoofdstuk 22. Nietsci vei
heeft dan het christendom genoem 1
de religie voor de zwakkelingen, <tm
huisdieren met een instinctieve ha gsp
tegen de echte werkelijkheid van h
voorname en het hoge. En dan hee gei
hij 't over de hooggeplaatsten,
staatslieden. „Waar ging het hee
met het laatste gevoel van hoogheii
van zelfrespect, als zelfs onze staat V
lieden, een overigens zeer onbevai
gen soort mensen en antichristene
van de daad door en door, zich va*
daag nog christen noemen en aan hft
avondmaal gaan? Een jonge vor
aan 't hoofd van zijn regimenten, ee v
prachtig toonbeeld van zelfzucht
zelfverheffing boven zijn volk,
maar, zonder enige schaamte, vi n
zichzelf belijdend een christen J
zijn!Wat voor een misgeboor
van valsheid moet de moderne mei
zijn. dat hij zich desondanks nii^
schaamt, nog steeds een christen I
heten! Weinig woorden van de N
in ieder geval verwarrende filoso<(r<
zijn zozeer van toepassing op de hi
dige situatie van het christendoi
Uit een volstrekt andere hoek koi
hij tot dezelfde verbijsterende vraie
die men vandaag steeds meer ki c
horen binnen de kring van hen d f0
ernst willen maken met de bedoeli K(
gen van het evangelie. Hoe lang z
het nog door kunnen gaan dat mei
sen die de verantwoordelijkheid voi |e
het meest grove geweld voor zie v
opeisen en van hun hoge plaatst
niet weg te branden zijn, het christ ie
lijk geloof verdacht maken in de og« je
van de mensen van vandaag? Niet,
sche verweet hen niet voldoende ant
christen te zijn, wij verwijten hen h w
omgekeerde. In beide gevallen ga j,
het om een dodelijke versluiering vi
de werkelijkheid. Het zijn niet m(
Breznjews en de andere anti-god JU
dienstige leiders van het oostblok d j.
het avondmaal bezoeken, maar w
die anderen die in hun praktijki
grote verwantschap tonen met he~;
en niet zelden in het verachten vaT
mensen hen de loef afsteken. En h<re
reageren kerken op dit soort zakei
Kunnen tegen deze achtergrond lal
ger priesters een spreekverbod kri 1
gen en studentengemeenten, zoals t eI
onze oosterburen, in het nauw g
bracht worden?
ie
g<
SCHAESBERO (ANP) Pater Cor
van der Spek, die dinsdag door bis
schop Gijsens van Roermond gesus
pendeerd en geëxcommuniceerd
werd, moet in opdracht van het bis
dom nu ook de pastorie binnen veer
tien dagen verlaten. Volgens het be
stuur van Het Eiske echter is de pas
torie het eigendom van de streekpa-
rochle Het Eiske4 waarvan Van der
Spek als assistent van pastor Ed Mie-
dema optreedt. „Wij hebben eertijds
gelden voor kerk en pastorie groten
deels bijeengebracht en nu hebben
wij alleen, vrijwillig, het kerkgebouw
afgestaan", aldus het bestuur.
OEGSTOEEST Hoewel nog niet
alle ontvangsten van de hervormde
gemeenten voor zendingswerk bin
nen zijn, laat zich nu al wel aanzien,
dat de inkomsten van 1978 ongeveer
200.000 gulden lager zullen liggen dan
verwacht werd. In 1979 ls er 10.400.000
gulden nodig, dat is ongeveer 8 pro
cent méér dan over 1978, ongeacht de*
achterstand. Van de a.s. voorjaars-
zendingsweek (25 februari tot 4
maart) wordt nu veel verwacht om de
inkomsten weer op peil te krijgen,
aldus de raad voor de zending
A Vlii
indijk:®
aarsse*
NED. HERV. KERK
Beroepen te Genemuiden: A.
stra te Doornspijk; te Nieuwendijk:]
A. Woudenberg, kand. te Mai
te Onstwedde en te Zalk en VeecaU
H. C. Marchand, kand. te Dorkwer
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hoogvliet: G. J. v.d. Li
de te Oude Pekela.
Beroepen: te Oudega (Sm.), R. Hl
sefras te Putten.
Chr. geref. kerken
Beroepbaar: M. v.d. Sluys, Parelv
serstraat 314, Apeldoorn; G. J. i
Rookhuyzen, P C. Hooftlaan L
Zeist; H. Korving. Zwaluwstraat 2<N
Maassluis; N. Ribbers, Thorbecli
laan 258, Den Haag
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Wageningen: A. VE
gunst te Veen; voor Boskoop; J. v(cl
Haaren te Amersfoort
GEREF. GEMEENTE NED. 'l1
Beroepen te Temeuzen en te Chil
wack (Can.); A. Wink te Veenenda^s
UNIE VAN BAPT. GEM.
Aangenomen de benoeming tot pty
dikant in bijzondere dienst ten
hoeve van de Ned. Baptisten Jeug i'j
beweging: P Brongers te Drachtwet
(Elim)
MAASTRICHT (ANP) Met de
brandveiligheid in de ruim 540 gebou
wen die in Limburg gebruikt worden
als Jeugdaccommodatie, is het niet
bijster goed gesteld. Dit blijkt uit een
onderzoek van de raad voor het
jeugdbeleid in Limburg
Voor slechts zeventien procent van
de onderzochte jeugdaccommodaties
is er een door b. en w afgegeven
veiligheidsverklaring. In een kwart
van de gebouwen ligt brandbaar ma
teriaal opgeslagen en 35 procent van
de in een souterrain of op de eerste
verdieping van gebouwen gevestigde
jeugdaccommodaties bezit geen
tweede vluchtweg
ADVERTENTIE
Doe daarom mee met de grote aktie voor wereldwijd christelijk onderwijs.
Honderden scholen in tientallen landen rekenen op ons.
Giro 515 te Voorburg t.n.v. de 100-jarige Unie „School en Evangelie".
Ernesto Cardenal
Wanneer Ernesto Cardenal blijft
zijn beschuldigingen tegen burgei
van Costa Rica, zal hij worden uitgfci
wezen. Dit hebben de autoriteit
van het middenamerikaanse land t
Nicaraguaanse priester-dichter
verstaan gegeven. Cardenal geni
politiek asiel in Costa Rica. Cardenjtx
heeft enkele hoge officieren, een gee r
telijke en een politicus ervan beschi k
digd deel te hebben genomen ai i,
zuiveringsacties aan de grens met l <j
caragua en daarmee het regime vi
Somoza van Nicaragua gesteund
hebben
Rudolf Hess
De 41-jarige Wolf Ruediger HejjJ
heeft een dringend beroep gedaan
de evangelische en de r.k. kerk in
Bondsrepubliek om zich in te zettP
voor de vrijlating van zijn vader, R
dolf Hess. De 84-jarige Hess zit sin s
1947 in de geallieerde militaf^
Spandau-gevangenis
Wolf Hess zei in een interview met h|i<
Westduitse r.k. persbureau KNA. c
het geval van zijn vader de grenzét
van een familietragedie heeft ov«
schreden. Volgens de zoon zou zi|s
vader een godsdienstig man zij
Vooral sinds 1966 zou Rudolf He
„behoefte hebben aan zijn god
dienst". Toen verlieten de laatste m
degevangenen, Albert Speer en Bt
dur von Schirach, de Spandause i
vangenls. Juist de kerken, voor well
de mensenrechten een christelijk t
bod zijn. zouden begrip moeten he
ben voor de wanhopige situatie vé\
ons gezin, aldus Wolf Hess.