'Ze namen me omdat ik zo goed fietsen kon'
Synode spreekt niet over het spreken der kerk
1
Conflict centraal comité over PCR-gift
Trouw
Conferenties
Kerken in DDR houden
bezwaar tegen Wehrkunde
VANDAAG
M
sc
in
VOORBIJGANGER!
3
KINDEREN HEBBEN RECHT OP EEN SCHOOL MET
DE BIJBEL
Pastoor Het Eikski
geëxcommuniceerd
Kerken veroordelei
Zuid-Afrikabeleid
Belgische regering
KIRK
TROUW/KWARTET
WC
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM In de oorlog
fietste hij regelmatig heel de
provincie Groningen al, als er
weer een kanselboodschap
rondgebracht moest worden.
Twee dagen had hij dan no
dig, om de 160 kilometer langs
alle doopsgezinde pastorieën
ln het hoge noorden al te
leggen.
,Jk had wel een motorfiets, maar die
had lk goed verstopt voor de Duit
sers. Ik denk, dat lk daarom ln 1946
uitgekozen werd om sekretarls van de
algemene doopsgezinde sociëteit te
worden. Omdat lk zo goed fietsen kon
en brieven rondbrengen
Aan het woord is ds R. de Zeeuw.
Ruim 32 jaar bleef hij de spil, waar
omheen het doopsgezinde leven
draaide Vandaag wordt hij 65 jaar en
daarom legt hij zijn functie neer.
Hij was ook 32 jaar. toen hij deze taak
aanvaardde, en had twee gemeenten
als predikant achter de rug: Twisk-
Medemblik en Sappemeer. Die taak
was toen nieuw: een dominee als full
time secretaris ln hetcentrum van het
doopsgezinde leven, onderdeel van de
grote visie en optimistische plannen,
waarmee ook de doopsgezinden, net
als andere kerken, in de naoorlogse
jaren bezield waren. Ds. De Zeeuw
noemt met name dr. W. F. Ooi term an
als een van de groten uit die tijd.
weerloosheidsgedachte een aangele
gen punt. Vooral in Amerika noemen
de mennonieten zichzelf graag vre-
deskerk. Maar daarbij gaat het ons
meer om de bijbelse weerloosheid,
dan om vrede in de politieke zin van
het woord. Op het ogenblik zijn wij
bezig, de weerloosheidsvraag op
nieuw te doordenken. Dat denken is
nog niet uitgekristalliseerd, maar
lijkt wel uit te lopen op een versterkte
steun aan het noodlijdende program
ma van de wereldraad voor geweld,
geweldloosheid en sociale gerechtig
heid. Dat ligt in onze lijn.
Een vrijgestelde secretaris van een
kleine kerk komt natuurlijk uit hoof
de van zijn functie in ontelbare bestu
ren en commissies te zitten. Ds. De
Zeeuw heeft ze nooit geteld, vindt het
ook niet nodig er veel over te zeggen.
Wel vindt hij belangrijk, waar hij niet
uit hoofde van zijn functie in zat.
maar doorzijn persoonlijke interesse:
het internationale hulpwerk. Meer
dan 25 jaar was hij bestuurslid van de
doopsgezinde stichting voor bijzon
dere noden. De stichting Oecumeni
sche Hulp heeft hij vanaf het begin
als bestuurslid meegemaakt, ook was
hij enige tijd voorzitter. Ook was hij
voorzitter van Kom over de Brug
II, de grote actie voor hulp aan ker
ken in de derde wereld.
Invloed
Maar da. De Zeeuw maakt na die 32
jaar bepaald niet de indruk, teleur
gesteld te zijn. Is de Invloed van de
doopsgezinden in de Nederlandse sa
menleving dan niet sterk afgenomen?
Vroeger kwam je ze zo is althans de
Indruk veel meer tegen: in bestu
ren van organisaties als de Maat
schappij tot Nut van het Algemeen. Minder
Groene Kruis en dergelijke? Ds. De
Zeeuw zegt daarvan:
ten zoals men ze meestal noemt: in
Noord-Amerika, in de derde wereld.
Zaire met name. ook Latijns-Ameri-
ka. diverse landen in Azië en Rus
land. Het doopsgezinde leven is sterk
opgevuld: er zijn organen gekomen
voor zending, hulpwerk, jeugdwerk,
vormingswerk. En Amsterdam ls nog
altijd het middelpunt, hoewel niet
meer de grootste gemeente. Dat is nu
Haarlem. Maar in Amsterdam is het
bureau van de algemene doopsgezin
de sociëteit (de organisatie van de
doopsgezinde gemeenten, red.) en het
seminarie.
Ds. R. de Zeeuw (rechts met naast zich zijn opvolger, ds. E.
van Straten uit Den Haag.
Misschien kom Je ons als doopsgezin
den Inderdaad minder tegen dan
vroeger. Maar anderzijds geloof ik.
dat onze mensen zich juist meer ge
waagd hebben in de samenleving.
Deze 32 Jaar zijn voor ons. doopsge
zinden. gekenmerkt door een gewel
dige schaalvergroting: naar de maat
schappij toe, in de oecumenische be
weging en ln de doopsgezinde wereld-
broederschap. Want u weet. dat er
elders in de wereld nog grote groepen
doopsgezinden zitten, of mennonie-
Maar loopt het aantal doopsgezinden
niet sterk terug? In 1960 nog 39.000,
nu geen 25.000 meer
Dat ls waar. WIJ krijgen te weinig
nieuwe leden. Maar wij maken het de
mensen ook echt moeilijk. Bij ons
kan Je alleen lid worden door doop op
persoonlijke (zelf geschreven) belijde
nis. Toch bereikt b.v. de doopsgezin
de jeugdcentrale nog altijd zo n vijf
duizend mensen ln de leeftijd van 12
tot 25 Jaar. Ook het aantal predikan
ten daalt, evenals het aantal studen
ten die de pastorie in willen (schrijf
die laatste woorden er vooral bij,
want de belangstelling voor de theo
logische studie vermindert zeker
niet!).
Wat dat voor consequenties heeft
voor de gemeenten? Och, bij ons is er
veel mogelijk. Doopsgezinden ge
meenten zijn vrij. Onze kerkorde is
maar een dun boekje. En dus zie Je
een grote verscheidenheid en kan het
gebeuren, dat gemeenten mensen
gaan aantrekken als fulltime be
roepskrachten. zonder een weten
schappelijke theologische opleiding,
en het zijn soms de slechtste voorgan
gers nog niet. In Friesland worden
thans acht van de 21 predikants
plaatsen al bezet door niet volledig
opgeleide krachten.
Ds. De Zeeuw vindt deze ontwikke
ling niet zonder problemen, omdat de
opbouw van het individuele geloofs
leven en van de geloofsgemeenschap
eisen stelt, waarvoor zelfs de theolo
gische opleiding in haar huidige vorm
nog feitelijk onvoldoende is. Maar dit
soort voorgangers staat wel in een
oeroude menisten-traditie, die van de
„liefdepredikers". In ieder geval geeft
ds. De Zeeuw verre de voorkeur aan
(al of niet volledig opgeleide) fullti
mers boven part-time voorgangers.
Die nevenfuncties kun je als dominee
niet meenemen, als je naar een ande
re gemeente gaat. Het gevolg is, dat
de doorstroming eruit gaat. Je ziet op
het ogenblik al, dat er te weinig door
stroming is onder de predikanten,
vooral door de nevenfuncties van de
predikantsechtgenoten.
Gemeenschap
Hoe ziet u de specifieke inbreng van
de doopsgezinden in de oecumene?
Ik denk dan met name aan het her
stel van de nieuwtestamentische ge
meente. Doopsgezinden lijken soms
wel verstokte individualisten, maar
het doopsgezinde denken is beter te
beschrijven als een ellips met twee
middelpunten: mens en gemeen
schap. Volgens ons kan het geloof
zijn Juiste vorm niet krijgen in een
volkskerk met al die hiërarchische
schijven. Wil een gemeenschap goed
functioneren, dan mag ze niet groter Jammer
zijn dan hooguit vierhonderd men
sen. Kijk maar naar die grote scho
lengemeenschappen.
Wij vormen verder een ondogmati
sche broederschap. Bij ons is ruimte
voor iedereen. Als zodanig passen wij
wel in het vrijzinnig christendom,
maar dan op onze eigen manier. Wij
doen mee in de commissie voor het
vrijzinnig protestantisme, maar die
band is niet sterk. Het is bepaald niet
zo. dat wij „samen op weg" willen
naar één vrijzinnige kerk in Neder
land. Je moet het meer zien als een
bundeling van denkkracht tegen de
grote drie (rooms-katholiek, her
vormd en gereformeerd) in de raad
van kerken. Plaatselijk komt er
steeds meer samenwerking met de
remonstranten, vooral in de rand
stad, maar het zijn vooral de niet-
theologische factoren, die daartoe lei
den: de noodzaak om mankracht,
geld of gebouwen te bundelen. Ook is
er wel samenwerking met hervorm
den. Nauwelijks met de lutheranen of
met de protestantenbond.
Weerloosheid
Verder is voor ons doopsgezinden de
„Als het aan mij lag, was Kom over
de Brug Hl er zeker ook gekomen.
En ik weet zeker, dat als er onder de
gewone kerkleden een enquête zou
zijn gehouden, een heel royale meer
derheid voor voortzetting zou zijn ge
weest. De gerechtigheidsvragen zou
den zeker in te bouwen zijn geweest.
Ik ben nog voor herhaling, en dat niet
alleen vanwege de nood ginds, maar
ook omdat zo'n actie hier zo ontzag
lijk veel in beweging brengt. Dat heb
ben we de twee vorige keren kunnen
zien. Christenen in straten en wijken,
die anders totaal langs elkaar heen
leefden, vonden elkaar in een blijde
herkenning in het gezamenlijke doel:
het helpen van de verre naaste. Waar
om zou dat nu niet meer kunnen?"
Ds. De Zeeuw neemt afscheid van
zijn werk op vrijdagmiddag. Niet met
een kerkdienst, dat betreurt hij wel,
maar met een receptie, van vier tot
zes, in de doopsgezinde kerk. Singel
452 (bij het Spui) in Amsterdam. Wat
hij daarna gaat doen? Hij weet het
nog niet. „Eerst maar eens wat her
oriënteren. Ik heb in ieder geval voor
lopig nog maar geen preekbeurten
aangenomen."
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereformeerde synode heeft gisteren het rapport over het spreken van de
kerk van haar agenda afgevoerd. De tijd van voorbereiding was te kort geweest om een
zinvolle bespreking mogelijk te maken, temeer daar aan dit rapport nogal het een en ander
vast zit.
In oktober kwam deze zaak al op de
synode ter sprake maar toen werd
besloten de behandeling uit te stellen
tot na de bespreking van het in voor
uitzicht gestelde rapport over het
spreken van de kerk.
Het rapport zal later op de synodeta
fel terugkeren Het is niet zeker of dit
nog dit jaar zal zijn. Het was gisteren
ook nog niet duidelijk wat de conse
quenties van het genomen besluit
zullen zijn voor de bespreking in de
zitting van vandaag van het verzoek
van de raad van kerken in Nederland
om Instemming te betuigen met zijn
uitspraak voor de toepassing van
vreedzame kernenergie.
De raad van kerken heeft de regering
enige tijd geleden gevraagd met het
oog op een democratisch proces van
besluitvorming tenminste twee jaar
geen onherroepelijke besluiten te ne
men over uitbreiding van kernenergie
maar alternatieven te zoeken en het
energieverbruik te verminderen. De
raad van kerken heeft de aangesloten
kerken om adhesie gevraagd
De betrokken deputaten hebben de
synode echter geadviseerd deze ver
klaring van de raad van kerken niet
te onderschrijven. Belangrijkste ar
gumenten: de zaak is te ingewikkeld
om er op deze wijze als kerk uitspra
ken over te doen. De voorgestelde
pauze van twee Jaar is niet ter zake en
de aanbevelingen over vermindering
van energie zijn te vrijblijvend.
van ander interkerkelijke of interna
tionale organen zouden volgens de
putaten pas dan als officiële uitspra
ken van de gereformeerde kerken
kunnen gelden, als de generale syno
de er eerst haar instemming mee
heeft betuigd.
Dit rapport is opgesteld door deputa
ten werkwijze synode. Zij willen het
spreken van de kerk in officiële zin
(dus namens de gereformeerde ker- Formulier
ken als landelijke kerkgemeenschap)
nadrukkelijker dan tot nu toe voorbe
houden aan de generale synode.
Uitspraken van de raad van kerken of
De synode aanvaardde gisteren het
nieuwe ondertekeningsformulier van
ambtsdragers. Verscheidene synode
leden wilden verder gaan, zoals ou
derling F. Kampherbeek. Maar zijn
ammendement om de drie formulie
ren van enigheid helemaal te schrap
pen uit de tekst van het onderteke
ningsformulier werd verworpen met
slechts zeven stemmen voor.
Ook vroegen synodeleden zich af of
zo'n ondertekeningsprocedure voor
nieuwe ambtsdragers in een kerke-
raardsvergadering eigenlijk wel no
dig is als zij enkele dagen geleden nog
hun ja-woord in de kerk hebben ge
sproken. Maar dat was nu niet aan de
orde.
waarin opgenomen: De Rotier
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jen/e Tammmga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Po*tbas 859
1000 AW Amsterdam
PostgfO 66 00 00
8o"* Ned Cred'etb.in.
«e*enmy»f 23 00 12 5/4
REGIO ROTTE RDAM/OORDRECHT
Posibuï 940
3000 AX Rotterdam
ie) 010-115588 (abonnementen
en be/orgmg»
tel 010-115588 (redactie)
lei 115700 (urtshüiend voo»
REGIO DEN MAAGAEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haaq
tet 070-469445
Parksbaat 22
Den Hjjg
REGIO NOOROOOST NEDERLAND
(urtsiuriend adm>mstraf>et
Postbus 3
8000 AA Zwoiie
te' 05200-17030
Metkma/kt 56
Abonnementspri jzen
Adverter-keteneren op aanvraag
IJk* adressen bovem
Opga.* Umriiebeochlen 9-19 30 van
maandag I'm vrifOag Op rondag van 18-
20 uur telel 020-913456
Opgave m<n.-adverieni^s :ei
320 936868 ot set" He<.-« aan Mm.-Adv
aloe' ng postPus 433
1000 AK AMSTERDAM
Ace*»--roggen U'tSAjrter
aa-> owe Am-.ie-fdems» adressen
door AJdert Schipper
KINGSTON Er dreigt een open breuk te komen tussen zwarte en blanke vertegenwoordi
gers ln het centraal comité van de wereldraad van kerken Inzake de steun door het programma
ter bestrijding van de rassenwaan (het PCR) aan zwarte bevrijdingsbewegingen. De controver
se kwam aan het licht bij de behandeling van een brief van het centraal comité aan de
ledenkerken over Zuidelijk Afrika, waarin om extra aandacht voor dat werelddeel wordt
gevraagd.
Het centrale comité heeft besloten
nog niet te stemmen over de uit
spraak in de brief over de steun van
het PCR aan bevrijdingsbewegingen.
Rekenschap geven van de hoop
die in ons is (thema kerkenconferen-
tie), 2-3 februari, De Klencke. Ooster-
hesselen (tel 05248-651)
Man Vrouw 1979, bezinning
op betekenis, richting en doel van de
vrouwenbeweging (voor vrouwen en
mannen). 26-28 januari. Kerk en We
reld. Driebergen (tel 03438-2241)
Omgaan met konflikten in de ge
meente. m.m.v van dr J Hendriks.
Voor kerkeraadsleden Zaterdag 3 fe
bruari. 10.15-16.30 uur. Toerustings
centrum. Leusden (tel. 033-43244).
Demokratisering in je opleiding,
voor studenten in de sociale sektor.
vrijdag 2 februari. 10-16 uur. Youth
for Christ, Hoofdstraat 260. Drieber
gen (tel 03438-5744)
De vertegenwoordiger van het Leger
des Hells Commissioner Harry Wil
liams wilde het centrale comité laten
uitspreken, welke steun van het PCR
bij voorkeur via kerkelijke kanalen
dient te geschieden. HIJ kreeg daarin
steun van de Brit Davis Russell, die
zich bezorgd toonde over de kans dat
de wereldraad weieens op één hoop
geworpen zou kunnen worden met
bevrijdingsbewegingen die geweld
gebruiken.
Op voorstel van de voorzitter van het
centraal comité aartsbisschop Ed
ward Scott uit Canada, werd de adhe
siebetuiging aan het PCR in de brief
op geschort, totdat het PCR aan de
orde is. De Westduitse bisschop Hans
Harms viel Scott bij en zei dat hij in
de tekst over Zuidelijk Afrika geen
uitspraak over het PCR wilde.
Klemmend beroep
De Kameroense afgevaardigde Aaron
Tolen deed een klemmend beroep op
het centraal comité, te voorkomen
dat er een discussie van blank tegen VcrklariïlJT
zwart zou komen. Hij zei de indruk te
hebben dat sommige afgevaardigden
uit westelijke blanke staten gaarne
een open debat wilden over de gift
van 85.000 dollar voor het Patriot
tisch Front zouden willen. „Welnu,"
zei Tolen, „deze mensen komen vaak
uit landen, die openlijk gewapende
steun verlenen aan de Zuid-Afrika
nen en Rhodeslërs in hun geweldda
dige onderdrukking van de zwarte
meerderheid in hun landen. Waar
blijft het openlijk verzet van deze
mensen tegen de wapens teun van
hun regeringen aan Pretoria en Saies-
bury, en waar blijven de resoluties
van die strekking hier in het centraal
comité?"
Voordat het centrale comité besloten
had de goedkeuring van de activitei
ten van het PCR nader te bespreken,
stelde de Nederlandse afgevaardigde
dr. A. H. van den Heuvel voor dan ook
niet nu te spreken over het voorstel
van het werelddlakonaat van de we
reldraad om aan alle ledenkerken van
de wereldraad 5 miljoen dollar te vra
gen voor humanitaire kerkelijke hulp
in Zuidelijk Afrika. Het PCR „mag
niet tegen dit Initiatief uitgespeeld
worden", aldus Van den Heuvel.
gen tegenover de internationale ge
meenschap is verhard en dat de on
derdrukking van de zwarte bevolking
gewoon doorgaat.
Het centrale comité zegt dat Britse,
Westduitse. Japanse en Franse be
drijven hun handel met Zuid-Afrika
hebben uitgebreid. Volgens het comi
té heeft de interimregeling in Rhode-
sië de blanke victorie in het zadel
gehouden zodat zij werkelijke veran
deringen effectief kan tegenhouden.
Het geweld in Rhodesië is geësca-
Van
VEI
fabi
feilt
VOO
wer
ruii
Biel
gez
mil
dra
sta:
var
Het
DOOI
de dooi zet in
het hout zet uit
niet langer glimt de stoep
met gladheid die dreigt
ten val te zullen brengen
de bomen lekken
en in het perk
ontstaan nu plekken groen
onder een toedekkende mis
voltrekt zich het proces
van warmer en zacht
worden
van hoop en verwachting -
misschien is het nog te vroi
om al met het groen
en de donkere takken
mee te doen
in het uitzien
naar voorjaar
en nieuw leven
maar mijn ongeduldig hart
kan het niet laten
het heeft 't geleerd van Hei^
die midden in de winter
op zwellende takken wees
en durfde spreken van nabije
zomer
nog zwerven
gevaar
over zeeën en door kanalen
nog worden contract* ï>r
getekend
voor de overdracht
van moord en doodslag
en wat daarvoor nodig is
maar ik zie uit haar dooi
en ik zie in
dat daarvoor
maar één wettige reden is.
tankers v m
he
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Puttershoek: J. A. Wo
denberg, kand. te Maarssen; te Wai
denburg, Driesum en te Woubrugg
H. C. Marchant kand. te Dorkwerd;
Giessendam: J. A. v.d. Ketterij
Zetten; te Enschede (toez.): K. P.
Boer te Wildervank; te Ederveen:
H. Abma te Poortvliet; te OudewaU E
G. v.d. End te Papendrecht. d
Aangenomen naar Hariingen (toeï,^
M. de Heer te Okkenbroek
Oudshoorn-Ridderveld (buitenge ,v
wijkgem.) toez.): J. Ouwendijk
Besoyen.
nm*
/an BI
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Amsterdam
de arbeid in de inrichtingen van
ministerie van justitie: H. R. Hi
len, kand. aldaar.
Bedankt voor Winschoten: G. Assii
te Emmen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepbaar: T. Dijkema, A. Ket^ci
straat 3. Groningen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Kruiningen: J. KareijD
te Opheusden.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Eindhoven: A.
Wetering te Vriescheloo.
J. v. h
leerd en veel onschuldige burgers zijn
omgekomen.
PCR
In voorafgaande onofficiële bespre
kingen lijkt er een compromis te zijn
gevonden voor de eis van de West
duitse kerken om de programkosten
van het PCR uit de algemene midde
len te schrappen. Waarschijnlijk zal
het centraal comité het voorstel voor
gelegd krijgen om een oproep te doen
aan de geldgevers van dit speciale
fonds, hun bijdrage met 10 procent te
verhogen, zodat daaruit de program-
kosten betaald kunnen worden.
In een verklaring analyseert het cen
traal comité de situatie in Zuidelijk
Afrika Het comité stelt vast dat de
politiek van Zuidafrikaanse regerin-
BERLIJN (EPD) - Vertegenwoordi
gers van de protestantse kerken in
Oost-Duitsland hebben in een ge
sprek met de staatssecretaris voor
kerkelijke aangelegenheden Hans
Seigewasser opnieuw de bezwaren
van de kerken naar voren gebracht
tegen de invoering van een verplicht
vak „Wehrkunde" op de Oostduitse
scholen.
Bij deze lessen moeten de kinderen
onderricht krijgen in militaire onder
werpen. Naar eerst nu bekend is ge
worden. vond het gesprek reeds eind
november plaats ln het kantoor van
de staatssecretaris. Seigewasser ver
zekerde de vertegenwoordigers van
de kerken, dat kinderen die zich ont
trekken aan de Wehrkunde-lessen of
die deze kritisch volgen, daarom niet
gediscrimineerd zullen worden.
Ouders die hun kinderen niet aan
deze lessen laten meedoen, zullen
niet vervolgd worden. Wel krijgen de
kinderen op hun rapport de aanteke
ning „verzuimd zonder verontschul
diging". Ook verzekerde Seigewasser,
dat bij de vormgeving van de lessen
meer rekening zal worden,gehouden
met de bezwaren, die de kerken tegen
dit vak hebben ingebracht.
De protestantse kerken hebben vorig
jaar in een publikatie „Orientierungs-
hilfe" ervoor gepleit, het accent meer
te laten vallen op vredesopvoeding.
Zij vroegen oefening in geweldloze
vormen van bijleggen van twisten.
ADVERTENTIE
Doe daarom mee met de grote a kt Ie voor wereldwijd christelijk onderwijs.
Honderden scholen In tientallen landen rekenen op ons.
Giro 515 te Voorburg tn.v. de 100-jarige Unie „School en Evangelie".
1
ROERMOND Bisschop Gijsseu
van Roermond, heeft beslist dat dei
pastoor van de streekparochie Hto
Eikske in Schaesberg, pater C. J. va|«
der Spek, geen enkele priesterlijk
functie meer mag vervullen en mi E
name niet geldig kan assisteren
een kerkelijk huwelijk.
Pater van der Spek heeft in het opei I(
baar verklaard dat hij wil trouwei n
Hij woont al samen met zijn verloo k
de. waardoor hij, aldus de bisschois;
„als priester op ernstige wijze ergal
nis geeft". Pater Van der Spek ie
bovendien automatisch geëxcommi li
niceerd zolang hij het onwettig g(
worden pastoraat in Schaesberg I
elders in het bisdom voortzet.
Van der Spek heeft volgens mgr. Gi
sen dispensatie van zijn religiewij:
beloften gevraagd, maar de pau s
heeft dat verzoek afgewezen.
Pater Van der Spek is de opvolgt -
van pater Miedema, die vorig jaar i1
het nieuws kwam toen bisschop Gijl
sen verklaarde dat alle door paU
Miedema ingezegende huwelijkei
ongeveer 250. ongeldig waren.
BRUSSEL (AP) De Belgische Kei
heeft het beleid van de regering t
minister van buitenlandse zaken S
monet ten opzichte van Zuid-Afrik
veroordeeld.
De protestantse organisatie „Kerk t
ontwikkelingssamenwerking" en d
katholieke organisatie „Gerechtif
heid en vrede" verweten de regeriï
dat er geen enkele moeite gedai
werd om een einde te maken aan t
apartheid in Zuid-Afrika.
De organisaties hadden eerst Belg
scge banken gevraagd geen hul
meer aan Zuid-Afrika te bieden. D
banken weigerden hieraan gehoor I
geven en daarom deden de kerkelijk
organisaties een beroep op de regt
ring. Hier zei men echter dat ze ge<
middelen ter beschikking hadden on
druk uit te oefenen op maatschappi
en in het vrije marktsysteem