Een moeizaam stapeltje l Weekendpuzzel Diepgang van Ton Sijbrands Schaaktalent zal altijd een mysterie blijven A Aeafl |H MB i A ES]JB IA ."STSV ÜL P, Schaken m itsTi AfABA A A A m euH§ IBII AH B?B b H bij de boekhandel J I M I i m m m m o e jb 'q O 0 m bb m js a o m a a Nieuwe boeken Dammen VARIA TROUW/KWARTET 19 Hoewel het jaar nog maar net be gonnen is. prijkt er toch al weer een aardig stapeltje popmuziek op de recensie-tafel. Tussen de Nieuwjaarskaarten en sneeuw buien door werden op het kantoor van de afdeling Moderne Muziek van deze bladen zo'n kleine tien stuks langspeelplaten bezorgd, daarmee elke gedachte aan een rustig begin wreed verstorend. Het is in 1979 kennelijk al niet anders dan in voorgaande jaren: er moet doodgewoon weer keihard gebuffeld worden. Aanleiding tot deze ontmoedigen de vaststelling vormt allereerst „Minute by Minute" (Warner Bros. WB 56 486). de jongste elpee van The Doobie Brothers. Een aardige plaat overigens. Aardiger althans dan de directe voorganger. „Li- vin" On The Fault Line", met welk werkstuk de heren het absolute dieptepunt bereikten in een ont wikkeling, waarbij per elpee een stukje vitaliteit werd ingeleverd ten gunste van een uitermate lan derig type „semi-jazz". „Minute" etc. komt met name in de bijdra gen van gitarist Patrick Simmons wat opgewekter over, al heeft ook hij wel betere tijden gekend. Maar het leeft tenminste een beetje en dat is al heel wat vergeleken met de zeurkouserij van toetsenman Michael McDonald (ex-Steely Dan), zoals die plaat na plaat ver werkt moest worden. Overigens is deze McDonald ook hier met een aantal stukken present. Gewoon overslaan, dan gaat het wel. Na een lange periode van stilte is er vervolgens wederom een „zelf standige" langspeler verschenen van Crazy Horse, het reguliere be geleidingstrio van Neil Young. „Crazy Moon" (RCA PL-13054) is de naam en dat valt allemaal niet mee. Onder de hoed van Young kunnen de heren er wat van, maar gezellig bonkerdebonken op mate riaal van een begenadigd compo nist is nog wel even wat anders dan zelf de pen ter hand te nemen en een behoorlijk stukje muziek schrijven. Toen Crazy Horse nog mede bevolkt werd door de overle den gitarist Danny Whitten alsme de de Spector-discipel Jack Nitz- sche ging dat prima en werd ten minste één dijk van een plaat af geleverd. Frank Sampedro, Billy Talbot en Ralph Molina hebben op het punt .van schrijven echter nauwelijks kwaliteit in huis, zodat door Willem-Jan Martin Lou Reed het resultaat van de gezamenlijke inspanningen minder dan mager genoemd moet worden. De meeste stukken zijn uitermate knullig in elkaar gesleuteld, zowel naar tekst als muziek, en het is tekenend voor het onvermogen van het trio. dat de zon alleen daar even door wil breken, waar hun werkgever zo vriendelijk was een gitaarbijdrage te verzorgen. Terug naar je plaats, mannen. Lou Reed Gaan we verder met „Take No Prisoners" (RCA XL-3066), een dubbele „live" elpee uit de koker van Lou Reed. De platen bevatten geen nieuwe nummers, het gaat om acht, vaak zeer lang uitge werkte, „songs" die afkomstig zijn van bekende (Reed) en minder be kende (Velvet Underground) stu diosessies. Er is echter wel het nodige aan gedaan om de aan schaf verantwoord te doen zijn. Sommige stukken kregen een to taal andere uitvoering (zo bij voor beeld I'm Waiting For My Man. dat in weinig meer herinnert aan de oorspronkelijke stomende ver sie van Velvet Underground), er werden een paar zangeressen inge huurd en voor dezelfde prijs kan ook nog genoten worden van de wijze, waarop Reed herhaaldelijk een paar schreeuwlelijken uit het publiek „onschadelijk" maakt. Reed is daarin bijzonder op dreef, maar blijft tussen de scheldpartij en door tegelijk wel zeer indrin gende muziek produceren. Zeker acceptabel is ook „Come See Me" (RCA PL 37217) door het Franse kwintet Little Bob Story. Boven komen drijven in de „new wave"- en „punk"-beweging lijkt het erop. dat Little Bob (zanger Bobby Piazza, inderdaad ternau wernood drie turven hoog) en zijn vrienden tot de blijvers zullen gaan behoren, dit door de concen tratie op de aanmaak van een on verwoestbaar soort „rock and roll". Weinig franje, een hoog tem po, geoliede gitaren en verzorgde vocalen, dat zijn zo de ingrediën ten waaruit ook „Come See Me" weer is samengesteld en die in de meeste gevallen zorg dragen voor een hoge graad van dansbaarheid. Ik mag dat wel. Molly Hatchet Voorts is er dan een eerste, gelijk namige elpee van de Amerikaanse zesmansformatie Molly Hatchet (Epic Stereo JE 35347). Potige ty pes. zo aan de hoesfoto te zien, en in de hier voorgeschotelde klan ken komt dat ook tot uitdrukking. Het genre is dat van de „southern rock", de aanpak die van Lynyrd Skynyrd, dus: drie sologitaren in de aanslag, de blik op oneindig en beuken maar. Molly kan daarmee aardig uit de voeten en komt tot heel behoorlijke resultaten. De vraag is echter of het allemaal wel zo nodig is. wat hier plaatsvindt, hebben we al vele malen eerder gehoord, sterker: juist het uitblij ven van nieuwe impulsen en de voortdurende herhaling zijn er verantwoordelijk voor dat de „southern rock" nog slechts een kwijnend bestaan leidt. Door we derom op die oude patronen in te Dooby Bros spelen brengt Hatchet in deze toe stand weinig verandering en blok keert zij daarmee voor zichzelf te gelijkertijd het pad naar de roem. De volgende ster aan het firma ment van deze week is gitarist Phil Manzanera en een elpee geti teld „K-Scope" (Polydor Deluxe POLD 5011). De laatste produktie, die ik mij van Manzanera herin ner, „Diamond Head" of zoiets, bevatte een portie popmuziek, waarin op afgewogen wijze met oude en nieuwe elementen werd omgesprongen. Intrigerende klan ken vaak, niet zelden wist Phil een fikse dosis hoogspanning te creë ren. Op „K-Scope" echter is het allemaal wat meer van dik hout zaagt men planken. Slechts in uit zonderlijke gevallen slaat de vonk over, terwijl de Inbreng van een aantal Britse en Nieuwzeelandse (de gebroeders Neal en Tim Finn uit de formatie Split Enz.) „flip- po's" de muziek er ook niet steeds duidelijker op maakt. Nee. dit moeten we maar vergeten. En daarmee zijn we zo ongeveer aan het einde van dit uiteindelijk toch tamelijk moeizame stapeltje popmuziek. Op de plank liggen nog elpees van respectievelijk The Clash („Give 'Em Enough Rope" CBS 82431) en Dan Hartman („Instant Replay" Blue Sky 83265). Bij de eersten gaat het om een voortzetting van het „punk- "geluid, terwijl Hartman voor de verandering maar weer eens een greep in de „disco"trommel doet. Ze zien maar. Ik maak er geen woorden meer aan vuil. Aan die onzin. door J. J. M. Kiggen Aan het begin van het nieuwe jaar graag uw aandacht voor het program ma 1979 van onze PTT en daarna wat internationale zaken die ook de Ne derlandse filatelistische wereld raken. PTT heeft voor ons 10 emissies in petto met totaal 18 postzegels, één velletje en een bijzondere briefkaart; alles bij elkaar voor nog geen 16. Even in het kort de details: op 23 januari een herdenkingszegel wegens het feit dat 400 jaar geleden de Unie van Utrecht als tegenhanger van de Unie van Atrecht onder Willem van Oranje door onze gewesten werd ge sloten; op 20 februari de propaganda- zegel ter gelegenheid van de a s. ver kiezingen voor het Europese Parle ment, die vorig jaar zou verschijnen; op 13 maart al een zegel ter viering van de 70e verjaardag van koningin Juliana; 3 april de jaarlijkse zomer- postzegels met toeslag voor culturele en sociale doeleinden; dit jaar gewijd aan muziek aan de St. Janskerk te Gouda; op 2 mei de twee Europa- zegels in het teken van de PTT-histo- rie; het 50-jarig bestaan van het Ned. Postmuseum brengt een speciale briefkaart onder de aandacht op 18 mei; 5 juni een zegel gewijd aan de Kamers van Koophandel in ons land; 28 augustus een gecombineerde uit gifte: een zegel herdenkt het 60-jarig bestaan van het vrouwenkiesrecht in Nederland en de tweede het eeuw feest van de voetbalsport in ons land; 2 oktober herdenkingszegels gewijd aan twee grote vaderlanders: Jan Steen en Joost van den Vondel, die beiden 300 jaar geleden gestorven zijn; en als laatste de gebruikelijke kinderpostzegels met toeslag voor de bekende doelen. Over het geheel een interessant pro gramma. Verder nog het volgende. Het Jaar 1979 is door de Ver. Naties uitgeroepen tot „Internationaal Jaar voor het Kind". In verschillende jaar programma's de Ned. Kinderpost zegels zullen ook daaraan gewijd zijn heb ik al zegels met dit thema aangekondigd gezien. Ook aan de verkiezingen voor het Europese Par lement zullen heel wat postadminis traties aandacht besteden. De Euro pa-zegels van dit jaar zullen in het teken staan van de PTT-historie; een onderwerp dat door de gezamenlijke CEPT-landen is overeengekomen we gens het 20-jarig bestaan van deze organisatie. In het najaar van 1979 zal het 18e vijfjaarlijkse congres van de Wereldpostvereniging in Rio de Ja neiro (Brazilië) plaats vinden. En als laatste: de grote internationale post zegeltentoonstelling van dit jaar, zal in de maand mei te Sofia (Bulgarije) worden gehouden. Horizontaal. 1. selderij, 4. vernis, 6. berg in Thessalië, 9. meisjesnaam, 10. snuiftabak. 12. gekheid, 14. rondhout, 16. evenredig deel, 18. schatten, 20. plaats in Limburg, 22. spijltje, 24. graag, 26. dat is (afk. Lat 27. ver stand, 30. dyne (afk.), 31. van elk evenveel, 32. honingdrank, 33. mu zieknoot. 35. plaats in Gelderland, 36. boom. 38. vertragingstoestel, 40. plechtige gelofte, 42. danspartij. 42. modegek, 43. bitter vocht. 44. snlj- werktuig, 41. gemeenteweide, 48. deel van de hals. 50. teken in de dieren riem, 52. een zekere, 53. zaak, 55. maanstand, 57. flinkheid, 60. voorzet sel, 61. zegeteken, 63. scherp kijken, 65. stroopballetje (gew.), 66. drukte, 69. ongevulde, 70. onder anderen (afk.), 71. plaats in Italië, 73. riviertje op Sumatra, 75. voegwoord, 76. kort muziekstuk, 77. vlug, 78. insektene- tend zoogdier. Verticaal. 1. meer in Finland. 2. bon bon. 3. en anderen (afk.), 4. vrouw van Jacob, 5. rund, 6. aardrijkskundige aanduiding. 7. lid van de senaat, 8. roofvogel, 9. dierentuin, 11. plezier. 13. nauwe. 15. strijdperk, 17. scheik. element, 19. krijgsgewoel, 21. voor voegsel, 23. meisjesnaam. 25. soort bijl, 28. zinnebeeld. 29. soort visnet, 31. gif slangetje. 34. schrijfkosten, 35. water in Utrecht, 36. vocht maat, 37. smal stuk hout, 39. tam, 45. edelge steente, 47. enkele, 48. hachelijk, 49. zuiver, 51. honingdrank, 53. rivier, 54.bedoelen, 56. tent, 58. overschot. 59. aanloop. 60. platte steen, 62. onder anderen (afk.), 64. muzieknoot, 67. grondsoort, 68. vruchtenat, 72. stoom schip (afk.), 74. water in Friesland. Oplossingen per briefkaart t/m woensdag a.s. zenden naar: Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Linksboven vermelden: Weekend puzzel. Oplossing vorige puzzel: MÓ 60 it m *1 5 3 7 7 1 1 Hl 8 1 9 8 ♦il ♦I 3 8 ♦li 1 1 1 0 u 0 ♦H 8 9 h nrr i 3 9 e If ♦IT 5 7 ♦S 0 i 2 9 1 5 3 7 2 O 2 l 8 1 0 i 2 De prijswinnaars zijn: de beer A. A. Yewangoe, Vermuydenstraat 252, Kampen; de beer II. den Boer, Eiken laan 112, 's-Gravenzande; de heer S. de Haas, Da Costastraat 104, Putten. ADVERTENTIE Een steeds terugkerende vraag in de psychologie is: wat is nu eigenlijk talent? Hoe komt het dat sommige mensen een talenknobbel hebben en anderen gewoon een wrat? Waarom heeft van twee ogenschijnlijk even intelligente mensen de één meer aan- leg voor wiskunde en rekenen dan de jander. Waardoor wordt bepaald dat I iemand talent heeft voor schaken? Tot nu toe is het in feite nog niemand (gelukt het begrip talent te formalise ren. En omdat er nu eenmaal onder de proefpersonen weinig animo be staat zich tijdens het leven de herse nen te laten opensnijden ten bate van de wetenschap, ziet het er naar uit dat ook in de komende jaren „talent" een vaag begrip zal blijven. Wel is er in de laatste decennia enig onderzoek gedaan met schaakwonderkinderen. De zesjarige Reshevsky die aan twin tig borden simultaan speelde is enige tijd door enkele onderzoekers ge volgd. maar erg veel waardevols heeft dat nauwelijks opgeleverd. De enige die zich enigszins relevant met de psychologie van de schaker heeft be ziggehouden is prof. A. D. de Groot geweest, die vlak na de oorlog op dit onderwerp is gepromoveerd. Hij stel de vast dat sterke schakers uiterst snel en volledig een schaakstelling waarnemen. Met een experiment dat niet langer dan vijf seconden duurt, kon hij in feite nagaan of een schaker van grootmeestemiveau is. Maar met dat onderzoek, dat door de sceptici als triviaal wordt omschre ven, is nog niets gezegd over de vraag wat nu eigenlijk schaaktalent is. Toen Rob Hartoch als schaakmede werker van Het Parool de gepensio neerde Lodewijk Prins opvolgde, liet lij in een interview in dat dagblad weten „beslist niet minder talent te lebben dan Jan Timman". Zo iets clinkt uit de mond van iemand met 125 Elo-punten minder dan Timman logal potsierlijk. Erg sympathiek is iet ook niet als iemand zegt: „Als ik naar gewild had, dan zou ik even ?oed zijn als jij". Haar echt weerleggen kunnen wij de nening van Hartoch niet. Op hun veertiende leken Hartoch en Timman :ven veel belovend. Timman heeft lijn talenten „goed gebruikt" en is doorgestoten naar de wereldtop. Har- door Max Pam toch werd tweede bij de jeugdwereld kampioenschappen, maar is daarna niet eens van grootmeestersterkte ge worden. Te lui geweest, zegt hij zelf. Misschien. Of had hij uiteindelijk toch te weinig talent? In Sas van Gent vindt op dit ogenblik het Europees jeugdkampioenschap plaats. Zo'n toernooi is altijd een mooie gelegenheid om de grootmees ters van de toekomst aan te wijzen. Spasski en Karpov begonnen hun carrieire met het winnen van interna tionale jeugdtoernooien. Maar van ABBB Roy Dieks die evenals Hartoch een keer tweede werd bij de jeugdkampi oenschappen horen wij niets meer. Geen talent? Die twijfel geldt in ieder geval niet voor de Rus Sergei Dolma- tov die op het moment dat ik deze rubriek schrijf de meeste kans heeft om wereldkampioen bij de jeugd te worden. Opvallend is dat zijn stijl enige overeenkomst vertoont met die van Karpov. Wit: Dolmatov Zwart: Karolyi (Hon garije) 1. e2-e4 e7-e6 2. d2-d4 d7-d5 3. Pbl-d2 P(8-f6 4. e4-e5 Pf6-d7 5. c2-c3 c7-c5 5. f2-f4 Pb8-c6 7. Pd2-f3 Dd8-f6 8. gl-gZ Lf8-e7 9. Lfl-h3 0-0 10. Pgl-e2 Db6-a6 (Het is opmerkelijk dat zwart in deze stelling al nauwelijks een goed plan heeft.) 11. 9-0 Pd7-b6 12. Tfl-f2 c5xd4 13. Pe2xd4! Pc6xd4 14. Pf3xd4 Le7-c5 15. Lh3-fl Da6-a4 16. b2-b3 Da4-e8 17. a2-a4 Lc8-d7 18. Lfl-d3 Pb6-c8 19. Lcl-e3 Pc8-e7 20. Ddl-c2 g7-g6 (Met zeer eenvoudige middelen heeft wit een strategisch gewonnen positie op gebouwd.) 21. Dc2-d2 Pe7-c6 22. g3- *4! zie diagram I Steeds venijniger wordt de dreiging 23. Pf5 Le3x 24. Ph6t Kg7 25. De3x Kh6x 26. I5t met een vernietigende aanval) 22. Lc5xd4 23. c3xd4 f7-f6 (Onmiddellijk 23. f5 had een tempo bespaard.) 24. Tal-fl f6-f5 25. g4xf5 e6xf5 26. Tf2-g2 De8-e7 27. Ld3- e2 Ta8-c8 28. Le3-f2 Kg8-f7 (Zwart raakt in paniek) 29. Tg2-g3 Kf7-e6? (Maar dit is pas echt gekkenwerk. Beslist noodzakelijk was 29. Le6, hoewel zwart dan ook niet erg fraai staat) 30. Tg3-b3 Ld7-«8 31. Tfl-cl De7-d7 32. Tcl-c5! (Zwart is in aan absolute tempodwang met een bord vol stukken) zie diagram n 32. Pc6-e7 (Geeft de strijd op. maar 32. h5 was ook geen zet) 33. Tb3xb7 Le8-f7 34. Le2-b5 Dd7-d8 (Wel een heel zielige stelling) 35. Tc5xc8 Dd8xc8 36. Th7-b3 a7-a6. 37. Lb5-fl Dd8-d7 38. Lf2-h4 Tf8-c8 39. Th3-c3 Tc8-c7 40. a4-a5 Tc7xc3 (Op 40 Dc8 volgt 41. Tc7x Dc7x 42 Db4) 41. Dd2xc3 Dd7-c6 42. Dc3-b4 Pe7-g8 43. Db4-f8 Dc6-c7 44. Lh4-d8 en zwart gaf op. MAX PAM De tweekamp Karpov-Kortsjnoi Het schaak der wrake door Hans Bouwmeester Jaap van den Herik Lex jongsma Hét grote verslag van de 32 partijen, drie maanden lang. analyses, inleidingen, nabeschouwingen, met uniek dagjournaal. Spectrum Paperback 16.90 Enige dagen voor het vertrek van de Nederlandse ploeg naar Israël voor de eerste vriendschappelijke Interland met Gendlerman en de zijnen, die door de Nederlandse ploeg met maar liefst 47-13 werd gewonnen (uw redac teur was met -1 de enige Nederlander met een negatieve score), ontving ik het nieuwste boek van Ton Sij brands, geheten „Tweekamp Wiers- ma-Clerc 1978". Na een overzicht van de onderlinge duels door de Jaren heen. waarin Wiersma natuurlijk een duidelijk overwicht heeft behaald, volgt het verklaren van de zes partijen en dit is weer op z'n voortreffelijke manier ge beurd, dat er als het ware een nieuwe dimensie aan de partijen is toege voegd. Kopen dus. en niet wachten tot het bij De Slegte ligt! Ik heb een fragment uitgezocht uit de tweede partij om een beetje een indruk te geven van de diepte waarmee alles is geanalyseerd. zwart (18) m \M £3 wk WK WK Elseviers Gids van bet weer Günter D. Roth, Elsevier-Amsterdam/Brus- sel. 248 bladzijden. Uitvoering: ge bonden. Prijs: 35,-. „Elseviers Gids van het weer biedt een leder de mogelijkheid meer in zicht te krijgen in de meteorologie. Interessant en boelend zowel voor oud als Jong, leek als vakman," aldus een begeleidend schrijven bij dit boek. Dat lijkt me nogal overdreven. Wie niet enigszins in de materie is ingewijd, zoals bijvoorbeeld een weeramateur, zal lang niet alles als gesneden koek ervaren. Er is nogal wat basiskennis vereist om op pagina 12 een term als centrifugaalkracht en op pagina 30 de formule van de binnenkomende zonnestraling 1400 J.m'.s 1,37 kW.rn' zonder indiges tie te verteren. Verder mis ik in dit boek een boeien de verhalende lijn, althans het kwam op mij ietwat „kalenderbladachtig" over. Op blaadje 74: Stapelwolken, blaadje 76: Lichtende nachtwolken, blaadje 78: Mist. Het meest waarde volle onderdeel is de „tentoonstel ling" en bespreking van de verschil lende weertypen, verlucht met vrij duidelijke kaartjes en vermelding van effect van die typen in de Euro landen. Duidelijk zijn ook de hoofd stukken over de aardrotatie, het we zen én de eigenschappen van hoge- en lagedrukgebieden, de windsystemen en de diverse val- en wervelwinden. Het boek schiet tekort als de weer kundige publieksvoorlichting in Ne derland aan de orde komt Er wordt nog gezegd, dat de luchthaven Eelde de RONO-verwachtlngen maakt, wat al in zomer '77 niet meer het geval was. De Belgische regionale radioweer man Jan Boomans wordt wel ge noemd, maar vertaler drs. H. J. Krlj- nen schijnt nog nooit van de twee radiovoorlichters Pelleboer en De Jong te hebben gehoord. Vreemd ei genlijk. dat bijvoorbeeld B Zwart, die de omslagfoto's verzorgde, hem dat niet even vertelde. Of lopen deze KNMI'ers elkaar nooit tegen het lijf? Hans de Jong wit (18) Na Clercs 18. 40-35 (diagram) dwingt de dreiging 19: 24-19 en 20. 34-30 Wiersma tot een voor het verdere verloop zeer belangrijke keuze 1814-19. Na zeer lang nadenken gespeeld. De tekstzet zal Wiersma ongetwijfeld aan zijn hart zijn ge gaan, want nadat het bord enige zet ten lang in vuur en vlam heeft ge staan. ziet hij zich genoodzaakt de spanningen eigenhandig tot een voor een nog altijd Interessante flankpar tij gebruikelijk niveau terug te bren gen. Maar de variant(en) die de we reldkampioen na afloop van de partij aangaf maakte afdoende duidelijk dat zwart zijn heil in 1813-19 enz niet hoefde te zoeken. En hoe is het met 184-10!? gesteld? Ik herinner mij dat op het demonstratiebord 4-10 geen moment serieus is onderzocht, en ik vermoed dat ook de spelers deze zet niet ernstig in hun overwegingen hebben betrokken na afloop werd er in leder geval met geen woord over gerept. Toch blijkt bij analyse dat 18 4-10 op zijn minst goed speel baar was geweest en mogelijk zelfs als alternatief voor de wat magere tekstzet de voorkeur had verdiend. Maar laten we eerst onderzoeken wat de gevolgen van 1813-19, 19. 24x13 8x28, 20. 32x23 zouden zijn ge- door Frank Drost weest. Dan valt allereerst op. dat de kardinale zet 20.21.27 op dit mo ment falikant fout zou zijn in ver band met het witte antwoord 21. 34- 30, 25x34. 22. 39x30. dat immers 33-28 dreigt en op 224-10, 23. 30-25 mogelijk maakt. Onmiddellijk 20 21-27 komt dus niet in aanmerking, maar zwart zou deze zet wel met 204-9 kunnen voorbereiden. De belangrijkste vari ant, aangegeven door Wiersma. komt er dan als volgt uit te zien: 204-9, 21. 35-30. 9-13, 22 30-24 21-27? (maar op 22. 7-11 of 22 3-8 krijgt wit met 31-27x27x27 zeer goed spel) 23 49-44! 7-11 (want op 23 17-21?? wint 23-19 en 33-28) 24. 33-28 22x33 25. 39x28 18-22, 26 23-181! (de pointe, die deze alles of niets variant ten gunste van wit beslist) 12x32,27. 37x28 22x33 (gedwongen want na 2726x37 comblneerd wit zich vla 28. 41x12, 29. 12-7, 30 34-30, 31. 38x7 en 31. 7-1 naar dam) 28 31x22 17x28 29 34-30 25x23 30 38x9. 20x29 31 9x20. 15x24. 32. 36- 32. 26x37. 33. 41x34 en het resterende afspel zou wit met enig beleid in een overmachtswinst moeten kunnen ombuigen. Zou zwart de insnoering van de witte linkervleugel met 21-27 willen voorbe reiden door in plaats van schijf 4. schijf 3 naar het te dichten gat op 13 te dirigeren, dan beschikt wit over een aanmerkelijk eenvoudiger, doch niet minder effectieve weerlegging 20.3-9!? (toch al niet zo aantrek kelijk omdat zwart nu na 34 30x30 tot 4-10 verplicht zou zijn, maar alla) 21. 35-30. 9-13 22 30-24 21-27? 23. 49-44' 7- 11. 24. 33-28! 22x33, 25 39x28 18-22 en omdat er geen schijf op 3 staat kan wit gewoon 26 43-39 22x33 27 39x28 doen. want een combinatie zit er mijns inziens niet in. Nee. dan lijkt 20.3-8 meer kans op succes te geven. Het is namelijk vrij zeker, dat wit in dat geval niet met schijf 35 op mag komen, zoals de volgende variant laat zien. 203-8, 21 35-30? 21-27! 22 30 24 14-19! 23 23x14 20x9 en nu 1) 24 24-19 15 20 met op de volgende zet 9-12+2) 24. 49-44 17-21! (chiquer dan 24 7-11.25 24- 19 15-20 enz wat eveneens goed zou zijn) 25. 24-19 1-6! en twee lichte com binaties blijken doorslaggevend op 26 29-24 volgt 8-13 en 15-20x49, ter wijl op 26 44-40 25-30! 8-13. 27-32 en 21x45 beslist. Dat betekent dat wit na 20. 3 8 het best 21 34-30 25x34 22 39x30 doet. Zwart antwoordt gedwon gen 22. 4-9 en de dan onstane situatie is uiterst moeilijk te beoor delen. Tot zover Sijbrands!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 19