De rouwkreet van de struisvogel Synode beraadt zich op ontwikkelingscoöperatie Wereldraad krimpt werk steeds meer in Moslims willen meer contact met kerken VANDAAG Conferenties Conferenties Trouw Nieuwe boeken Aandelen EDCS in de praktijk giften Antwoord gevraagd van bisschoppen Ierse protestanten praten over eenheid Christenen voor socialisme uit studentengemeente Nieuwe Engelse bijbelvertaling Kerstcollecte op Taiwan voor defensie VOORBUGANC DONDERDAG 4 JANUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET 2 door Noortje van Oostveen „Of lk namens alle vrouwen spreek? Dat kan natuurlijk nooit Ik wil met klem zeggen dat iedere vrouw tn de kerk een eigen verhaal heeft." Achteraf gezien is deze zinsnede aan het begin van „De rouwkreet van de struisvo gel" een waarschuwing: Ali Jelsma-Rlppen heeft een zeer persoonlijk relaas opgeschre ven. Aan een beschrijving van de Inhoud van haar boek waag ik mij daarom niet slechts aan enkele karakteristieken. Allereerst een paar aardige dingen over dit boek. Ali Jelsma heeft de moed gehad haar gedachten en gevoelens over de kerk. over de plaats van de vrouw daarin, zonder géne op papier te zetten. Ze vervreemdt zich daarbij niet van haar achterban. „Ik heb me rot gesjouwd in die kerk." zegt ze zelf." Zeven Jaar leidster van de zondagsschool, presiden te van de meisjesvereniging, van de Jeugdver eniging. actief in Jeugd en Evangelie, zes Jaar lang een bijbelcursus gevolgd, godsdienstles sen aan gehandicapte kinderen." De schrijfster gebruikt geen moeilijke taal en bedient zich niet van voetnoten. En zolang citaten voor zichzelf spreken is ook dat een aardig facet van dit boek. Immers, alleen al het zien van onbegrijpelijke woorden en voet noten vormt vaak een drempel om aan lezen te beginnen. All Jelsma lijkt me ook wel een vrouw die van aanpakken weet. Ze wil een groot probleem als de honger in de wereld met alle mogelijke middelen te lijf. Ze is hartverwarmend enthousiast voor de kerk (onlangs alle kritiek) en voor wat zij ziet als de plaats van de vrouw daarin. Nadeel Een nadeel van het boek ls. dat het valt op een markt waarop men al zoveel verder is. En óók dat de gedachtenstroom waaruit „De rouwkreet van de struisvogel" in feite be staat. niet zo makkelijk is te volgen. Wie niet onmiddellijk mee kan komen met die stroom, blijft achter adem tot het einde van het boek. Om daar dan te constateren dat gedachten niet werden uitgewerkt, vragen wel gesteld maar vaak niet beantwoord. De door mannen bepaalde kerkgeschiedenis en het door man nen bepaalde hedendaagse beleid in de kerk worden in het voorbijgaan bekritiseerd; vrou wen zouden het veel beter hebben gedaan, maar hóe wordt niet duidelijk. Anderzijds, als er wél antwoorden worden gegeven, zijn ze zo door de persoonlijke om standigheden bepaald, dat ze mensen die ..anders" zijn of „anders" denken of „anders" leven buitensluiten. Zoals wanneer ze zegt over het huwelijk: „Misschien is de meest wezenlijke vorm van verbondenheid wel een huwelijksgemeenschap. Niet om de afspra ken op een stadhuis of bij een notaris, al wil lk de waarde daarvan ook nu nog wel beplei ten. Ik geloof nu eenmaal dat deze liefdesver bondenheid het sterkst geleerd en beleefd kan worden in een man-vrouw relatie." Citaat Of wanneer ze zegt over abortus: „Ik ben. dat wil ik wel zeggen, tegen abortusklinieken, dus vóór sluiting van Bloemenhove. Waar om? Ik vind alleen die naam al een verschrik king. Alles best, maar noem het geen bloe mentuin. Er zijn meer redenen. Heb Je er wel eens bij stilgestaan, wie dat puin moet rui men? Diezelfde artsen, van wie jij vindt dat ze wat menselijker moeten worden? Ik geef niets voor de mentaliteit van artsen die bereid zijn dit te doen." En vervolgens be schrijft ze hoe veel vreugd zij beleefde aan de geboorte van haar eigen kinderen. Ik vrees dat zo n benadering weinig bijdraagt tot de werkelijke discussie. Nog één citaat tot slot, over feministische theologie: „Gelukkig kan ik ook vermelden dat er een mannelijke theoloog is die voor zichtig stelt dat het de moeite waard kan zijn de aanzet van feministische theologie serieus te nemen: er kan een geschenk van God in schuilgaan. Dat laatste vond ik dan weer in de bundel Als vrouwen aan het Woord ko men. Een geruststelling voor mij dat deze theoloog blijkbaar niet zo bang is voor vrouwen!" Even bladeren in genoemd boek bevestigde mijn vermoeden. De woorden zijn van echt genoot Auke Jelsma. Er worden in het boek zó veel namen zonder verdere aanduiding genoemd, dat ik niet begrijp dat déze niet openlijk vermeld kon worden. Een grapje tussen man en vrouw? Best aardig misschien. Maar waarom schrijven vrouwen wier man publiceert of anderszins een zekere bekend heid geniet niet onder hun eigen naam? En laten ze dan maar rustig hun echtgenoot met naam en toenaam citeren als ze het met hem eens zijn. Daar wil ik geen kwaad woord van zeggen. Noortje van Oostveen, verbonden aan de NCRV, bespreekt: „De rouwkreet van de struisvogel" door Ali Jelsma-Rippen. Uitg. Boekencentrum, Den Haag; prijs 19,90. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De generale synode van de gereformeerde kerken gaat volgende week haar houding bepalen jegens de oecumenische ontwikkelingscoöperatie (EDCS). Het gezamenlijk advies van de beleidsraad voor zending en werelddiakonaat en deputaten voor financiën en organisatie is matig enthousiast De oecumenische ontwikkellngs- coóperatle is een initiatief van de wereldraad van kerken. De bedoeling is. dat kerken en individuele perso nen In de rijke landen vla de EDCS „zachte" laagrentende leningen ver strekken aan kleine ontwikkelings projecten In de derde wereld. De EDCS heeft haar bescheiden hoofd kantoor in Amersfoort. In het advies aan de synode wordt gezegd, dat de EDCS uit oogpunt van belegging een riskante zaak is. Dit is gezien de doelstelling van de EDCS geen belemmering om deel te ne men. maar het geeft wel het karakter van de „beleggingen" aan. Aandelen ln de EDCS moeten dan ook be schouwd worden als giften, die ln het financieel gunstigste geval later teru gontvangen kunnen worden. Daarom wordt niet aangeraden, geld in de EDCS te beleggen, dat men later nog weer eens moet gebruiken (b.v. pensioenfondsen). Niet armsten Ook wordt eraan getwijfeld, of de EDCS de armsten bereikt. Waar schijnlijk zal de hulp vla de EDCS vooral de lagere middenniveaus ln de derde wereld ten goede komen. De EDCS past minder ln'een ontwlkke- lingsfUosofle. die zich richt op meer gerechtigheid voor de meest achter gebleven groepen. Maar het gerefor meerde werelddiakonaat kiest niet zo exclusief voor het laatste ontwikke lingsmodel, dat er voor een InlUaUef als de EDCS geen ruimte meer zou zijn. Deputaten voor financiën en organi satie en de beleidsraad voor zending en werelddiakonaat zijn het onder ling niet eens over de manier waarop de gereformeerde kerken aan de EDCS zouden moeten deelnemen. De beleidsraad stelt voor. dat de gerefor meerden landelijk lid worden via de beleidsraad. Plaatselijke gemeenten kunnen dan ook via de beleidsraad aandelen nemen ln de EDCS. Deputaten voor financiën en organi satie maken bezwaar tegen zo'n lan delijk lidmaatschap en zo'n landelij ke beleggingspot. ZIJ menen, dat de synode en de beleidsraad zich moeten beperken tot een aanbeveling. Plaat selijke kerken en kerkleden, die aan de aanbeveling gehoor geven, kunnen dan aan de EDCS deelnemen via de Juist voor dat doel opgerichte Nederlandse vereniging tot steun aan de ontwikkellngscoóperatle (NVOO. De gereformeerde synode komt vol gende week twee dagen op De Blije Werelt ln Lunteren bijeen om de laat ste zaken te bespreken die op het agendum van de „synode van Zwolle 1977/78" staan. Dit voorjaar begint een nieuwe synode ln een nieuwe sa menstelling. die naar de naam van de samenroepende kerk de generale sy node van Delft 1979/80 zal heten. Bewustwording, van binnen-uit, voor politiek bewuste mensen, die aan de innerlijke krachten in hun leven veel ruimte willen laten. 2-4 februari. Kerk en Wereld, Driebergen (tel. 03438-2241). Pastorale problemen rond huwe lijk en gezin, cursus voor pastores, tien maandagavonden te beginnen op 15 januari, katholieke universiteit te Nijmegen. Inl. tel. 080-221011. Bijbelstudio-weekend voor jonge ren met ds. Henk Aalbers, 3-4 februa ri, De Veenhorst, Midlaren (Gr Inl. en opg. CJV (tel. 03438-6341). Spreken Volgende week dinsdagmiddag komt onder meer een rapport over „het spreken van de kerk" aan de orde. De commissie van advies uit de synode stelt voor. de behandeling van dit rapport, dat de synodeleden pas en kele dagen gelegen ontvangen heb ben. uit te stellen naar de synode van Delft. Het moderamen van de synode wil echter wel een bespreking, onder meer omdat de synode woensdag over de kernenergie moet spreken. Dinsdagavond staat naast de EDCS het diakonaat ln de theologische op leiding op het agendum. Woensdag zal de synode van Zwolle na de kerne nergie en de bespreking van het werk van deputaten kerk en theologie offi cieel worden gesloten. Loof de Here, mijn ziel! Oecume nische charismatische dag met dr. Martien Parmentier, zaterdag 13 ja nuari vanaf 10 uur, gereformeerde kerk De Garf, Zonnelaan, Groningen- Paddepoel. Inl. tel. 050-776507. •Een vinger in de (school)pap voor scholieren die deel uitmaken van een leerlingenparlement of iets derge lijks, 13-14 Januari. De Olde Vechte, Ommen (tel. 05291-1963). waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagee Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PoMDuS 859 1000 AW Amsterdam «6 0000 Ned C'edieibaok Rekemngne 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus «48 3000 AX Roller dam lel 010-115588 (#1 en berorgmg) tel 010-115588 (re Ml 115700 (uAsluAend voor REGIO DEN HAAGAEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag ie< 070-460445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO'OOST-NEDERLAND Iuitsluitend adrrwn.strat«el 8000 AA Zwo"e lel 05200-17030 Abonnementsprijzen 020-03 a'de'-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Ad'»s«vg»ng«n jrtsKi-M«d KfwrfUHIi door Aldert Schipper KINGSTON Voor de volgende bijeenkomst van het centrale comité van de wereldraad van kerken in 1981 moeten alle. nu nog lopende programma's van de wereldraad afgerond worden, zodat het comité dan over een eventuele voortzetting kan beslissen. Deze vergaande aanbeveling ls gedaan door het Review Committee: een dozijn leden van het centraal comité ht hebben, kritisch het werk van de wereldraad door te lichten. die als opdracht hebben. Het Review Committee wil niet. dat er voor 1981 opnieuw werk aangevat wordt, dat vóór die datum niet kan Zijn afgerond Achtergrond van deze aanbeveling is de bijzonder ernstige financiële situatie, waarin de wereld raad verkeert. Het comité beveelt bo vendien aan. dat er minder gereisd wordt, dat de reizen die toch gedaan moeten worden, meer doelen tegelijk moeten dienen Alle fondsen die de wereldraad na 1981 ter beschikking staan, moeten volgens het Review Committee ge bruikt worden om de leden-kerken duidelijk te maken, wat de werel draad sinds de assemblee ln Nairobi tot stand gebracht heeft, zodat de kerken meer betrokken kunnen wor den bij de voorbereiding van de vol gende assemblee in 1983. Om dit geld beschikbaar te krijgen, beveelt het Review Committee aan. dat er in 1982 geen vergaderingen worden gehou den van commissies en werkgroepen van de wereldraad en dat deze ln de periode 1979-1981 slechts twee maal bijeen komen Voorrang Volgens het Review Committee moet het versterken van de band met de leden kerken hoge voorrang hebben. Het Comité beval daarom aan. dat het reizen door stafleden beschouwd wordt als een eucumenische ambts vervulling Stafleden moeten in een land dat zij bezoeken niet slechts contact hebben met mensen en groe pen die direct te maken hebben met hun werk bij de wereldraad, maar ook overigens het plaatselijke kerkelijke leven delen. Het Review Committee bepleit verbe tering van de communicatie met de leden-kerken en zo mogelijk de bun deling van de pubhkaties die de on derscheid afdelingen van de wereld raad doen In het vervolg behoort volgens het Review Committee de wereldraad geen nieuwe taken op zich te nemen, wanneer deze niet ge dragen worden door de leden-kerken. In een eerste reactie op de aanbeve lingen van het Review Committee heeft het uitvoerend comité globaal ingestemd met de aanbevelingen Het uitvoerend comité stelt verder voor. nu alvast na te denken over wat voor een soort assemblee de werel draad ln 1983 wil houden. Het uitvoe rend comité overweegt een voort gaand proces van her-structurering van de wereldraad. Er moet onder scheid gemaakt worden tussen pro gramma's die echt bij het wezen van de wereldraad horen en programma's die Incidenteel zijn om aan tijdelijk bestaande behoeftes tegemoet te ko men. Het uitvoerend comité heeft een beroep gedaan op de voorzitters van de diverse afdelingen, om het eigen werk kritisch door te lichten. MEKKA/ROME (EPD) Vooraanstaande moslims pleiten in toenemende mate voor een betere verstandhouding en samen werking tussen christenen en moslims. In Mekka sprak de president van het islamitisch wereldcongres, professor Ma- rouf Dawalibi, zich uit voor samenwerking tussen de christe lijke kerken en de wereldorganisaties van de islam. Een open ontmoeting veronderstelt echter de gelijkwaardigheid van de partners, zei hij. „De Islam heeft slechte ervaringen met christelijke zendelingen, maar de laatste jaren zijn er ook kerkelijke kringen, die zich oprecht voor een betere verstandhouding tussen aan hangers van beide geloofsgemeen schappen Inzetten en naar nieuwe en eerlijke wegen van toenadering zoe ken," zei Dawalibi. AMSTERDAM (ANP) Rooms-ka tholieke studenten in de theologie willen een duidelijk antwoord van hun bisschoppen over de gehuwde priesterdocenten. In een brief aan kardinaal Wille- brands, als voorzitter van de bis schoppenconferentie, vraagt het lan delijk KIWTO beraad, een beraad van studenten van dE katholieke the ologische hogescholen en faculteiten in Nederland, de bisschoppen naar het resultaat van hun toezegging op 28 september, de vragen van de KIW- TO's (katholieke instellingen voor wetenschappelijk theologisch onder wijs) inzake gehuwde priesterdocen ten zeer serieus te overwegen. Het beraad schrijft, geen enkele reden te hebben om aan te nemen, dat dat sindsdien ook Inderdaad ls gebeurd. DUBLIN (EPD) Vertegenwoordi gers van. de drie grote protestantse kerken in de beide delen van Ierland anglicanen (370.000), methodisten (72.000) en presbyterianen (410.000) hebben hun gesprekken hervat tot regeling van hun onderlinge betrek kingen. Einddoel van het overleg is de opstelling van een program tot herstel van de organische eenheid. Voorlopig gaat het alleen nog maar om wederzijdse ambtserkenning. De eenheidsbesprekingen tussen de Ierse protestanten begonnen tien jaar geleden, maar werden in 1972 onderbroken ten behoeve van een di aloog met de r.k. kerk. Deze dialoog elidde echter tot niets en de voor 1978 afgesproken samenkomst werd van r.k. zijde afgezegd. TOBINGEN De groep „christenen voor het socialisme" aan de universi teit van Tübingen ln West-Duitsland ls uit de protestantse studentenge meente getreden. De groep vond de status van werkgroep binnen een or ganisatie die aan een bepaalde gods dienst en aan een bepaalde groep is gebonden, niet langer verenigbaar met het streven een Internationale oecumenische beweging te zijn. De protestantse studentengemeente van Tübingen verkeerde de laatste Jaren in een open conflict met de leiding van de kerk van Württem- berg, omdat de studentengemeente weigerde zich te distanciéren van de „christenen voor het socialisme". NEW YORK (RNS) In de Verenig de Staten is een nieuwe bijbelverta ling in het Engels verschenen, die beschreven wordt als een van de meest accurate vertalingen in mo dern Engels. Van deze Nieuwe Inter nationale Vertaling (NTV) waren voor de verschijning al meer dan een mil joen exemplaren verkocht. Aan de vertaling is tien jaar gewerkt door mensen uit Engelssprekende landen over de gehele wereld, van daar de naam. Hoewel zij verschillen de kerkelijke achtergronden hebben, geloven zij allemaal ln het volle gezag en de volledige betrouwbaarheid van de bijbel als Gods Woord. Het wordt dan ook niet uitgesloten geacht, dat deze NIV ln de toekomst dé bijbel van de evangelicals gaat worden. Evange lische leiders als Billy Graham, Carl Henry en John Stott hebben zich al achter de vertaling gesteld. TAIPEI (ALN) In veel kerken op Taiwan ls de kerstcollecte deze keer bestemd geweest voor de defensie van het land. Deze gemeenten gaven daarmee uiting aan hun verontwaardi ging over het besluit van de Amerikaanse regering, haar di plomatieke betrekkingen met Peking te normaliseren, alsmede aan hun angst voor de toekomst. De kerstactie was het gevolg van een oproep van hét blad Christe lijke Tribune. Dit blad riep alle gemeenten op. de kerstdiensten te maken tot bidstonden voor de natie en dan te collecteren voor de defensie. De oproep van de Tribune werd ondersteund door vertegenwoordigers van vijftig kerken en christelijke organisa ties. TER BESCHIKKING Als de dagen hunner „reiniging" naar de wet van Mozes, zijn vervuld, brengen zij, namelijk Jozef en Maria, I hun kind naar Jeruzalem om het daar! „den Heere voor te stellen", zoals de NBG-vertaling luidt. Er volgt dan eenr aanhaling uit de boeken Exodus, V Leviticus en Numeri: „Al het z eerstgeborene van het mannelijk geslacht zal heilig heten voor de jj Heer Ons bestaan is niet vanzelfsprekend. Het teken daarvan iy is de reinigingstijd van moeder en kindOns leven behoort in eerste aanleg ook niet aan onszelf toe. Daarvan ls het teken wat hier p genoemd wordt „de voorstelling aan L de Heer". Het woord voorstelling L geef t hier niet duidelijk weer wat de bedoeling ls. Men kan het beter j vertalen met „ter beschikking stellen". Ook de vertaling van het n „eerstgeboren" kan duidelijker, L namelijk letterlijk: Al wat de baarmoeder opent. Om dat laatste L gaat het namelijk. De eerstgeborene !v (het eerstgeborene, want de wet gaat g ook op voor dieren) opent de baarmoeder, opent de weg naar het e leven voor zichzelf, maar ook voor degenen die volgen. Dat is het j gewicht van de eerstgeborene. Paulutl spreekt over Jezus als over de eerstgeborene der doden. Jezus opent de gevangenis van de dood voor r zichzelf en de anderen. De L eerstgeborene heeft dus een 1 bijzondere plaats. Op een bijzondere wijze is hij dan ook van de Heer. Het w eigendom van God die het leven 1 schept. Het teken daarvan is de terbeschikkingstelling op die 40ste dag. Moeder en kind mogen weer naderen en nu breekt een heel i belangrijk moment aan. Voor de derde keer staat er ln Lucas 2j dat de dagen vervuld worden (vers 6 en vers 21). Dit verhaal wordt altijd gerekend tot de zogenaamde geboortegeschiedenissen maar men j/1 kan ook verdedigen dat het behoort tot de Kindheitsgeschichte van L Jezus. (Het tweede verhaal ls dan de I twaalfjarige Jezus in de tempel). Het f' moment ls belangrijk genoeg. Het 4l kind Jezus wordt onder de hand God^ gesteld Ter beschikking van Hem vaijr wie alle leven is. Er zit een zekere f spanning inwaar gebeurt er dan? Blij ft Hij in de tempel of gaat Hij nu JJ j uist bij de derde vervulling der P dagen de geschiedenis van Zijn volk, JJ van ons mensen, ln? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Biezelinge (toez.): L. de Graaf te Oudelande; te VI aasda: G. D. Vossers te Vaassen; te Woudenji berg: J. Blon te Sint-VI aartensdijli te Lage Zwaluwe: B. A. Dubbeldam t{ Parrega. Bedankt voor Zoetermeer en Rotterdan -Zuid: F. C. VIRoodeiv burg te Middelburg; voor Leerdam: Poot te Nieüw-Loosdrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoofddorp: R. Boogaan te Lelden. Bedankt voor Aalst: A. Moerkerke te Nleuw-Beijerland. PINKSTERGEMEENTEN Beroepen te Den Haag (pinksterf meente Morgenstond; als voorganger, mede voor Zoeten P. Gerrets, leraar g.o. „Jong en V te Rockanje, die dit beroep heeft a genomen. Op deze foto staan twee van de achthonderd deelnemers aan de jaarlijkse toerustingsconferentle van Youth for Christ, die tot thema had: „Mens naar Gods beeld". Dit thema werd naar verschillende kanten uitgewerkt. Zo sprak bisschop dr. A. Simonis van Rotterdam over: kerk in deze tijd, en prof. dr. J. Verkuyl over evangelisatie in deze tijd. Ds. Pieter Boomsma, directeur van Youth for Christ-Nederland, zei na afloop: „Wat er voor mij bet meest uitsprong op deze conferentie, was het feit dat de aanwezige jongeren zoveel aandacht hadden voor elkaar. De gesprekken die gevoerd werden, de zorg onderling, het samen delen, samen nieuwe mogelijkheden zoeken: het zat er allemaal In en dat geeft de nodige hoop voor de toekomst!" AO-boekje nr 1745: Rond de klok van twaalf, door H. Kooger. Ultg. Stich ting IVIO. Lelystad. 20 blz - 1.75. 210 tuinplanten in kleur, door R. Herwig. 7e druk. Ultg. Zomer en Keu- ning. Wageningen. 144 blz - 13.50. Bij uitgeverij Elsevier te Amsterdam verschenen: Het cactusboek, van S. K. Bravenboer 79 pagina's en 199 plan ten beschrijvingen. Prijs: ƒ36.25. Lefèbvre De geschorste Franse aartsbisschop Marcel Lefèbvre zal 10 en 11 januari voor de tweede maal sinds paus Jo hannes Paulus n hoofd van de r.k. kerk is, een bezoek aan Rome bren gen. Hij is uitgenodigd door kardi naal Franjo Seper, het hoofd van de congregatie voor de geloofsleer, met wie hij een reeks gesprekken zal heb ben. In november had de paus een gesprek met Lefèbvre, dat van dien aard was dat een verzoening niet lan ger uitgesloten lijkt. Pastoor Miedema Op het gemeentehuis van Haelen bij Roermond is het burgerlijk huwelijk gesloten tussen pastoor Ed Miedema met mej. G. Hermens uit Haelen. Mie dema werd in 1968 ontslagen als pas toor van parochie Het Eikske-Schaes- berg door de vorige bisschop van Roermond, mgr. P. Moors. De meeste parochianen namen dit niet en vorm den een streekparochie. Zij verzoch ten de ontslagen pastoor hun voor ganger te blijven. Miedema voldeed aan dit verzoek en functioneert sinds dien als pastoor van een katholieke gemeenschap, die opereert buiten het bisdom om. In verband met het berei ken van de pensioengerechtigde leef tijd van pastor Miedema hield de streekparochie Het Eikske een en quête onder haar leden over de vraag of er bezwaren bestonden tegen het aanstellen van een gehuwde priester. 92 procent sprak zich uit vóór een gehuwde priester met het gevolg dat onlangs een tweede gehuwde pastor werd aangesteld als assistent van Miedema. Op woensdag 10 januari hoopt mg prof. dr. A. Rinkel te Utrecht. Emei tus-aartsblsschop van de oud-katb lieke kerk. negentig jaar te worde Mgr. Rinkel, die nog een betrekkelij goede gezindheid geniet, zal tevei op 25 januari zijn 65-jarige priesterji bileum gedenken. Hij geldt ln Nede land als een van de oecumenisi werkers van het eerste uur, in de 1 van mannen als Berkelbach van di Sprenkel. Van zijn vele publlkaties vooral zijn bundel stichtelijke ove denkingen Psalter bekend gewordei die nog steeds in vele gezinnen gel( zen wordt. Mgr. Rinkel werd op d oud-katholieke aartsbisschoppelijk zetel van Utrecht in 1970 opgevolg door mgr. M. Kok. Paus Paus Johannes Paulus zal zijn rei naar de Latijnsamerikaanse bil schoppenconferentie in Mexico corn blneren met een bezoek aan de Dom nicaanse Republiek. Santo Doming< Hij zal daar een mis opdragen U herinnering aan het feit. dat hier del tijds de eerste mis op het Amerikaai se continent is geweest. De paus vel trekt op 25 januari uit Rome en vJiel naar Santo Domingo. Op 27 janual komt hij in Mexico aan, waar hij h« begin van de bisschoppenconferentl in Puebla zal meemaken. Na bezoi ken aan diverse plaatsen ln Mexio vliegt de paus op 31 januari nat Rome terug.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2