Strindberg en Pinter naturalistisch gespeeld lm? kleine dansgroepen in nood r Zambiaans kind heeft wat voor op het onze ':V- Kiss stapt af van experiment Na jarenlang ploeteren in de marge En dan nog KRO-documentaire: 'Kleine' programma's, interessante zaken TV COMMENTAAR dkotwn boek en grammofoon- platenhandel -VRIJDAG 29 DECEMBER 1978 KUNST/RADtO/TELEVISIE TROUW/KWARTET t: ^D' door And ré Rutten ROTTERDAM Sinds 2e kerstdag tot en met 30 december speelt de internationale toneelgroep ..Kiss" in het Piccolo theater in het Engels „The Stronger" (de sterkste) van August Strindberg en „The birthday party" (het verjaardagsfeestje) van Harold Pinter. Puur naturalistisch toneel met Strindberg als de klassieke variant. Pinter als de absurdistische, belde perfect in stijl gespeeld. Het verbaast enigszins bij een groep die ln vorige seizoenen experimentele produktles o.a. door de Toneelraad Rotterdam mogelijk gemaakt, heeft getoond: Kiss's Orestela, Salomé, De borsten van Teyresias o.a. Verrassend zijn de nu gekozen stuk ken zeker niet meer behalve mis schien voor wie ze nog niet kent en wat Kiss er mee doet ls zo perfect mogelijk ln de juiste stijl spelen, en dat ls ook maar ten dele verrassend. Strindbergs korte stukje (het duurt ln deze voorstelling een kleine 20 minu ten) ls uit 1890. Het brengt twee actri ces op kerstavond samen ln een res taurant. De ene praat de ander zwijgt, de ene ls getrouwd heeft een kind, en ls geëngageerd bij een thea ter, de andere ls ongetrouwd heeft een verhouding (gehad?) met de man van de eerste, ls (door toedoen van de eerste?) haar engagement kwijtge raakt. Hoewel alleen de eerste actrice praat, ls er toch sprake van twee strijd, waaraan de ander mimisch welsprekend deelneemt. In entoura ge, kleding en gedrag wordt de 19e FILM OP TV Filmrubriek Un taxi mauve, Franse speelfilm uit 1977 van Yves Bolsset met ln de hoofdrollen PhUlpe Noiret, Charlotte Rampling, Peter Usti nov en Fred Astaire. Un mauve taxi ls gebaseerd op de gelijkna mige bestseller van Michel Déon. Een Franse journalist (Noiret) ver laat Frankrijk om rust te kunnen vinden ln Ierland. De komst van een zekere Sharon (Rampling) sticht tenslotte verwarring in de levens van die mensen die zich met haar ln laten, met uitzonde ring van een oude dokter (Astaire). Een schitterend verfilmd verhaal met uitstekend spel. Yves Boisset bracht al eerder de meesterwer ken L'attentat en Le Juge Fayard, dit le sheriff op zijn naam. Vrijdag BRT 1 20.45 uur. Sleuth, Engelse speelfilm uit 1972 van regisseur Joseph L. Mankie- wlcz met ln de hoofdrollen Lau rence Olivier en Michael Caine. Spannende thriller met ln de hoofdrollen twee Engelse topac teurs. Olivier speelt een beroemde detectiveschrijver die de minnaar van zijn vrouw, een modekapper (Caine), tracht te vernederen. Maar hoe kan het anders, de hele affaire loopt heel anders dan de sluwe schrijver had voorzien. Vrijdag Did 2 23.05 uur West Side Story, Amerikaanse speelfilm uit 1961 van regisseur Robert Wise met in de hoofdrollen Richard Beymer, Nathalie Wood. Rita Moreno. George Chakiris en Russ Tamblyn. Een film die maanden lang met groot succes ln de bioscopen draaide. Het verhaal gaat over de agressie van Jongelui uit sloppenwijken tegen de geves tigde orde. Het heeft tenslotte ze ventien jaar geduurd voor deze klassieke film op de Nederlandse tv wordt vertoond. De West Side Story mag er met alle spanning, muziek en dans nog best wezen. Zeker wanneer je bedenkt dat dit Jaar „Grease" werd uitgebracht, een film als de West Side Story maar dan zonder één enkele nieu we dimensie. Zaterdag Ned. 2 20.27 uur. eeuwse naturalistische speelstijl zorgvuldig nagebootst wat een aardig effect geeft. Raadselachtig Pinters stuk uit 1957, speelt in een sleets pensionnetje in een Engelse badplaats. Het wordt gedreven door de simpele vrouw van een strandstoe lenverhuurder. Er is een gast, een vreemde Jonge man. Maar er verschij nen er nog twee, keurig in het pak, maar raadselachtig. Het simpele echtpaar met een zeer beperkte woordvoorraad, want met zeer gering denkvermogen, spreekt zijn platte Engels luid, nadrukkelijk en langzaam. Het ls voor de toeschou wer een open boek. Dat zijn de drie anderen niet, noch voor het echtpaar noch voor de toeschouwer. De Jonge man ls een warhoofd, blijkbaar bang voor de nieuwe gasten en uiteindelijk wel te intimideren. Van de nieuwe gasten, meet de netste zich de meeste pretenties aan, de ander ls vooral een driftig kruitvat. Ze praten in een soort geheimtaal, waardoor zij zowel leden van een bende kunnen zijn, als politiemannen of psychiatrische ver pleegkundigen en ln alle drie de gevallen hebben ze het gemunt op de Jonge man. Het verjaardagsfeestje, dat zij op touw zetten dient om hem murw te krijgen. Het echtpaar wordt dus puur natura listisch gespeeld, de drie anderen als figuren uit een thriller-film. Perfect zoals Pinter het bedoeld moet heb ben. BIJ de eerste Engelse opvoering in 1978 liep een aantal critici er warm voor, bij het publiek viel het. Je merkt ook nu dat Je er niet achter komt wat Pinter er mee wilde, en nog erger dat het Je ook niet interesseert. Maar nu Pinter een grote naam is geworden, bestaat er wel nieuwsgie righeid naar vroege stukken van zijn hand. Dat ls ook de reden waarom „Klss" het speelt zelfs voor een echt eigen project. yv- Matthljs Rümke, Dick Lawton en Jim Ennis in „Tbe Birthday Party". Symfonie-orkesj democratiseren AMSTERDAM In een onf" het gemeentebestuur aar nota, doet de Amsterdamsb- raad voorstellen voor een d« scher functioneren van de^ damse symfonie-orkesten. J0 De raad meent dat in d^* situatie de individuele en mogelijkheden van de orkesf 1 beperkt blijven. Ook hetxi heeft op geen enkele wijze ^e Hierdoor zou een situatie^1 ontstaan waarin het zakefe ment sterk de overhand fei waarin beproefde handels* worden gebruikt om het ,h muziek" op de markt te kri^_ De toekomstige structuur w<; nota uitvoerig geschetst,j twee principiële punten nafs komen: ten eerste er moet)" stuurssamenstelling komenk' de orkestmusici, het publish subsidiegevers in goede vejn zijn vertegenwoordigd; terfoj moet er een functioneel geïl e de orkestraad komen waai directie als orkestleden gezr het beleid voorbereiden. door Inke Sluiter Deze maand vond in Utrecht een discussie plaats, georgani seerd door de Werkgroep Kleine Dansgroepen, over hun benarde positie. Dit gebeurde na afloop van een week moder ne dans voorstellingen, wat een klein wonder mag heten, als men weet hoe deze dansers moeten werken. Zij onderscheiden zich van de geves tigde balletgezelschappen in de eer ste plaats door andere artistieke in zichten over de dans en het functio neren ervan, in de tweede plaats door het feit, dat zij niet gesubsidieerd worden. Na Jaren ploeteren in de mar ge vinden zij. dat er nu iets moet gebeuren, er is een noodsituatie ge groeid. Gelukkig hebben zij bij de onderafdeling dans van de Raad voor de Kunst gehoor gevonden. Die heeft een rapport uitgebracht met een drin gend advies aan de minister om de danskunst in het algemeen, maar de kleine dansgroepen in het bijzonder prioriteit te verlenen bij het verdelen van subsidiegelden. Het grootste probleem voor de kleine dansgroepen is het ontbreken van geld. Weliswaar worden nu en dan projectsubsidies gegeven, maar van een gewaarborgde continuïteit is geen sprake, hetgeen de artistieke kwaliteit ongunstig kan beïnvloeden. De maatschappelijke positie van deze dansers ls zeer slecht: in plaats van zich volledig met hun vak bezig te kunnen houden, moeten zij de kost verdienen met het geven van lessen, of werk verrichten dat niets met het vak te maken heeft, zoals schoon maken. Verder is het gebrek aan studioruim te nijpend, vooral in Amsterdam. Ook is er behoefte aan vakmensen, die zakelijke, organisatorische, tech nische en administratieve taken kun nen verrichten, die horen bij het goed functioneren van een gezelschap. Ze doen dat nu zelf, deze dingen kosten veel tijd en energie, wat ten koste gaat van het eigenlijke werk: het creëren van nieuwe danswerken. De werkgroep wil een vereniging gaan vormen, waar een aantal zaken centraal geregeld zou kunnen worden. Nu heeft de Raad voor de Kunst ook plannen op tafel gelegd om te komen tot een Centraal Instituut voor de Dans, met een uitgebreide taakom schrijving het gehele dansgebied be treffende. Dit instituut zou onder meer in de bovenbeschreven behoef ten kunnen gaan voorzien. Het grootste belang van de vereni ging ls om in het overleg met landelij ke en regionale overheden tot het verkrijgen van subsidies met geza menlijke, duidelijk geformuleerde standpunten naar voren te komen. De verscheidenheid van artistieke In zichten, die onafscheidelijk verbon den is aan het beoefenen van de mo derne dans, en die als zodanig geac cepteerd dient te worden, zou naar' buiten toe verwarrend kunnen wer ken, zodat ook daar helderheid ten aanzien van bijvoorbeeld artistieke criteria geboden is. Met alle problemen die er zijn, toch een verheugende ontwikkeling, waar ook het publiek van kan profiteren. Immers, de functie van de kleine dansgroepen is het uitbreiden van de artistieke mogelijkheden van de dans, waardoor een verruiming en nuancering van het dansaanbod ont staat. Door de vaak kleine formaties kunnen zij optreden op plaatsen, die de grote gezelschappen niet kunnen bespelen. Ook ontplooien zij, tieve activiteiten, waardof mensen, vaak op jongere lei confronteerd worden met hetgeen de publiekswerving' algemeen ten goede komt. Wegens tijdgebrek kwam ii5c cussie niet aan de orde dfe d ans v akopleiding/beroepsprin Gezien de voorstelling vanl jaars studenten van de z dansafdeling van de Amst-( Theaterschool lijkt er een gr( i te zijn tussen die twee. Misse- het beter geweest de hogerer' het werk te zien, die immer?s bij de beroepspraktijk staarft v Gezien de hele situatie zouu zonder belangrijk zijn als de, van CRM gunstig zou beslis!e zowel het richten van een v van de geldstroom naar di dansgroepen als over.het o van een Centraal InstityutX Dans. In ieder geval is het de moetye een niet meer weg te denkenn januari en f Shaffy Theater i druk leggen op voorstelling kleine dansgroepen, zodat in daartoe in ruime mate de kafci De „Revival Jassband" gaat, op kosten van de Poolse Jazz Federatie, Nederland vertegenwoordigen op het Internationale jaarlijkse „Golden Washboard Jazzfestival" dat op 22 en 23 Januari ln Warschau zal worden gehouden. Aan dit festival dat ln het Palels voor Cultuur en Wetenschap pen wordt gehouden, nemen Jazzor kesten uit de gehele wereld deel „Middelburg de welgelegen stad" ls de naam van een tentoonstelling die tot 14 januari te zien ls ln het rijksarchief ln Zeeland te Middel burg. Er worden afbeeldingen ge toond uit de „Zelandla Illustrata". waaruit blijkt hoe grondig welgele gen Middelburg ln de loop der jaren is veranderd J. Bosdriesz uit Amsterdam ls be noemd tot lid van de Raad voor de Kunst. Hij zal zitting hebben in de afdeling filmkunst waar hij de plaats innneemt van W. H Lindner aan wie eervol ontslag ls verleend als lid van de raad De stichting „Poëzie Hardop" komt met een nieuwe produktie geti teld „Een tik tegen de lucht". Het is een dramatische collage ln twee de len op teksten van Bert Schierbeek. De eerste voorstelling ls op donder dag 4 Januari ln Theater De Populier te Amsterdam Speciaal vandaag ADVERTENTIE Gast ln de Muppet-show is de danser Rudolph Noerejew. Ned. 2/19.27 Van Kant aan m*n broek wordt de laatste aflevering uitgezonden. Ned. 2/21.34 Een reportage van Marga Kerklaan over kinderen in de derde wereld (22.06) gaat voor af aan de Alles is anders show. Ned. 2-22.44 Moslek-op-Vier is gewijd aan Jan Pteterm*. Sweeünck. Hilv. 4/15.06 Jacques van Kollenburg praat met de directeur van een vuurwerkfabriek. Hllv. 1/16.06 Van de Bayrruther Feat- splele 1978 klinkt Wagners Der Ring des Nibelungen. Hilv. 2/19.46 De veelzijdige zangeres Dolly Parton is te beluisteren in Amtgos de Musira. Hilv. 323.02 Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Als een aanloop op het jaar van het kind heeft regisseuse Marga Kerklaan een documentaire samen gesteld over de kinderen van Bauleni, een klein dorp in Zambia. Titel: Kinderen ln de Derde Wereld. Uitzendtijd: vanavond 22.06 uur op Nederland 2. Wanneer het leven van deze Zambi- aanse kinderen tegenover dat van Nederlandse wordt gezet, blijkt dat de eersten er in verhouding niet eens altijd zo slecht af komen. Ze hebben sommige dingen op ons voor meent Marga Kerklaan, ook al gaat ze er niet aan voorbij dat Zambia een ont wikkelingsland is met beperkte on derwijsmogelijkheden en een gezond heidszorg die eenvoudig en vaak ont oereikend is. De kindersterfte is hoog. Vijfentwintig procent van de kinde ren sterft voor het vijfde Jaar. De eenzijdige voeding maakt de kinde ren zeer bevattelijk voor ziekten als malaria, mazelen en tuberculose Er staan tot in de kleinste dorpen scholen, maar het voortgezet onder wijs beperkt zich tot de grote steden. Ook ls er een groot tekort aan tech nisch en landbouwonderwijs. Van de totale bevolking ls 41 procent van de mannen en 25,7 procent van de vrou wen naar school geweest. Ze hebben tenminste twee klassen doorlopen. En in de onderwijsmogelijkheden zit groei. Hoewel in Nederland de mogelijkhe den om onderwijs te volgen ongekend groot zijn, is er voor velen geen uit zicht op werk. Marga Kerklaan noemt de wensen van de Nederlandse oudere voor hun kinderen vaak ver rassend verschillend van die van de ouders in het Zambiaanse dorpje Bauleni. De Nederlandse wensen zijn Marga Kerklaan ten eerste: veilig verkeer, frisse lucht, speeImogelijkheden en uitzicht op een arbeidsplaats. Dat zijn Juist zaken waarvan in Zam bia een overvloed aanwezig ls. Kinde ren hebben enorm veel ruimte om te spelen en ook al is er geen speelgoed winkel te vinden, hun voetbal is een varkensblaas en hun autootje knut selen ze zelf ln elkaar. Dat stimuleert de creativiteit weL Een tegenstelling op een ander vlak wordt veroorzaakt door de perfecte manier waarop onze maatschappij ls overgeorganiseerd. De kosten worden gezamenlijk opgebracht, maar de ge- voelsbindlngen en het verantwoorde lijkheidsgevoel voor elkaar worden steeds minder. Ze geeft als voorbeeld het zakje patat en de televisie, waarmee het Neder landse kind nogal eens wordt zoetge- gouden. Ze zegt dan ook: „Als wij onze kennis over de bestrijding van ziekten konden aanbieden in ruil voor een dieper besef, dat onze kinde ren echte aandacht nodig hebben, dan zou ik dat al een geweldig resul taat vinden van het Jaar van het Kind." Als je op zoek bent naar materiaal voor een televisiecommentaar ls het vaak opvallend dat Je dat vindt op een plaats waar je dat niet direct verwacht. Bij programma's die be paald niet tot kijkdlchtheden ko men die ln de top-vljftlg van het Jaar zitten en waarvan ook vast geen stukjes eeh plaats zullen krij gen ln een van de vele Jaaroverzich ten die ons weer te wachten staan, hoe aantrekkelijk die ook kunnen zijn. Ik heb dat woensdagavond weer eens nadrukkelijk ervaren. Van ge west tot gewest ls bij voorbeeld zo'n rubriek. Vaak heel aardige onder werpen en dikwijls nog goed ln beeld gebracht ook. Men had het ln deze uitzending over het Uatste stuk van de gigantische operatie die Deltawerken heet. Technisch ls het allemaal tot ln de puntjes uitge kiend hoe het daar moet worden Alleen: zo'n karwei moet worden uitgevoerd en daar beginnen de pro blemen. Er zijn honderden, vooral geschoolde bouwvakkers nodig. Maar die zijn in die omgeving niet voorhanden Er wordt dan verder gezocht, waarbij men aan dagelijk se pendelaars denkt, tot zeker een uur rijden van de plaats van het werk. want dat mag volgens de CAO. Dat ls niet genoeg. Er worden mensen speciaal opgeleid, via een stoomcursus, maar dan komt men nog personeel te kort. Er zullen er nog enkele honderden bljmoeten, waarvoor wordt gedacht aan stre ken met hoge werkloosheidscijfers zoals oostelijk Nederland. Zuldllm- burg en wellicht zelfs het noorden van het land. Alleen die mensen weekpendelaars moet Je onder dak bieden. Daar ls voor gezorgd: zo'n driehonderd kunnen er plaats vinden ln Renesse. Je staat er vaak niet bij stil wat er aan zo'n werk vast zit Goed dat het wordt gesig naleerd. Een uitzending die nog minder be keken zal worden, zeker nu de NCRV daar, weliswaar ln herhaling maar toch best een aardige film tegenover zette, ls het programma met de MAP. Ditmaal „bracht" men twee onderwerpen. In de eerste plaats ging het over geluidshinder. De helft van de bevolking heeft daarvan ln een of andere vorm last. Ongeveer 25 procent heeft regelma tig last van burengerucht. En bU vijftien procent is de hinder zo groot dat er psychische klachten ontstaan en dat ook de gezondheid wordt aangetast. Stress-situaties, hoge bloeddruk, chronische hoofd pijn en dergelijke zijn de meest ge hoorde kwalen. Nu treedt er vol gend jaar een nieuwe wet op de geluidshinder ln werking, die de za ken wellicht kan verbeteren. Maar toch, een van de grootste boosdoe ners het vliegtuiglawaai komt in die wet niet voor. En verder zal het nog wel even du ren voordat de andere grote boos doener, het wegverkeer, minder la- waal produceert, ondanks voorzich tige pogingen tot verbeteringen hier en daar. Want er spelen zoveel fac toren mee, vooral ook economische. Ook de centen zijn ln dit geval weer belangrijk. Om de decibellen ln de woonomgeving tot een redelijk aan vaardbaar niveau terug te brengen, zal alleen al zo'n twee en een half miljard gulden nodig zijn. Waar dat geld vandaan moet komen ls niet helemaal duidelijk, al zal het weg verkeer en terecht daar fors aan moeten bijdragen. In leder ge val kan het nooit kwaad maar weer eens de bekende kreet onder de aandacht te brengen: „Laten we zacht zijn voor elkaar". Het tweede onderwerp was: nieuwe ontwikkelingen ln ziekenhuizen bij de behandeling van kinderen. In Sneek en niet alleen daar geluk kig—is men thans zo ver dat de oudere een zeer belangrijke taak krijgen toebedeeld als hun kind ln het ziekenhuis terechtkomt Een prima Initiatief. Immers, Juist ln een ziekenhuis hebben kinderen hun oudere meestal nog harder no dig dan thuis. Bovendien kennen de oudere hun kinderen veel beter dan de mensen die de verzorging tijde lijk waarnemen. Gezamenlijk komt men vaak tot goede resultaten, ln het belang van het kind. Gelukkig verheelde een van de artsen niet dat het voor hen en het verplegend per soneel in het begin zeker extra moeilijk was. Zij worden nu immers op de vingers gekeken, maar, zoals bij zoveel dingen, ook dit went. Meer Informatie over deze twee za ken staan ln de begeleidende map die bij de NOS besteld kan worden. Ik zag ook nog een film over Bang- ladesj. Nog niet zo lang geleden een lahd waar heftig werd gevochten en vanwaarult miljoenen naar India vluchtten. Het wordt wel eens de grootste volksverhuizing aller tij den genoemd. Het ls er nu een paar Jaar rustig en er sterven geen men sen meer op straat. Maar ondanks alle hulp ls men er bepaald nog niet. Niet minder dan 75 procent van de bevolking leeft er onder het be staansminimum. Een slechte oogst kan alweer tot de grootste proble men aanleiding geven. Het ls goed dat er televisie is en dat we door middel van dit medium regelmatig met onze neus op deze feiten elders gedrukt worden. Nederland bood Bangladesj vorig Jaar hulp ter waar de van tachtig miljoen gulden. Dat is omgerekend precies een gulden per Inwoner. En wij maar ruzie ma ken over een tientje meer of minder op onze toch al redelijk gevulde bank- of girorekeningen. Ad Interim SBK Amsterdam Amstel 3*+ (bij de Munt) 020 - 23 92 15 kunst lenen sparen kopen van hP* kwalijk Permanente verkoopexy sitie elke do. en za. van'e 12 u. op vrij.av. 19-21 u. op andere tijden na ae spraak. Toezending pfl€ pectus op aanvraag. 031 12285. 's avonds 17586. Ikoon: Petrus, Novgorod, 16e eeuw,- THEATERMUSEUM (NEDERLANDS THEATER INSTITUUT) Herengracht 168, Amsterdam (bij de Raadhuisstraat) Tel. 020-235104 DE WERELD VAN GRIETJE KOTS poppen, maskers, marionetten, ningen vanaf 1920 EDUARD VERKADE 1878-1061 acteur-regisseur-toneelvemieu t/m 31 jan. '79 Het museum is open van ma. Zon- en feestdagen van 13.00- t/m za. van 10.00-17.00 uur. 17.00 uur, nieuwjaarsdag gesloten. GALERIE DE OUDE RIJN exposeert van 15/12 tot 20/1/79 Patricia Sayan tan Hoc sculpalns André da Ragt etsen Erll Essellnk gouaches Open woe. t/m za. v. 12-17 uur. STILLE MARE 4, LEIDEN. Museum Amstelkrinp Ons' Lieve Heer op 5 So g Je ziet 't er van bop niet aan af. O.Z. Voorburgwal 4<É A'dam-020-246604. van het Leger des Heils met een ruime soriering bijbels, boeker bij de bijbel. Leger des Heils-1 andere grammofoonplaten. Geopend: maandag 1-5 uur, dinsdag t/m zaterdag 9-5 uur. OanutiutU Tal. U0-23S1Z1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4