erstfeest in Oosterbeek
on toch nog doorgaan
Spijkerbroek
agressie
Uit brieven van lezers
{en huurde voor zijn gasten een conferentieoord
WASDAG 27 DECEMBER 1978
VARIA
TROUW/KWARTET
Fred Lammers
Ierbeek Het Chris-
Oosterbeeks Mannen-
peft zich weer laten ho-
ïiet elkaar hebben de
i de oude kerstliederen
gen en bij de open
is er heel wat afgepraat,
het allemaal reuze mee-
fen voor de vaste bezoe-
van hotel Dreyeroord,
tchten dat ze een triest
pest tegemoet gingen.
j hun vertrouwde adres, maar
conferentieoord „De Pieters-
ïveneens in Oosterbeek. heb-
elkaar dit jaar gevonden: de
ie echtparen, die er weinig
elen met de feestdagen tegen-
jaar aan tafel te zitten en de
laanden, voor sommigen wie
jord al meer dan twintig jaar
is waar ze de feestdagen door-
Ie familie Van der Straaten
mer liet weten dat hun hotel
(voorjaar van 1979, en dus ook
kerst en oud en nieuw, dicht
i in verband met een al lang
kelijke verbouwing, was dat
(en een grote schrik,
bben dat gemerkt aan de tal-
lef oontj es en brieven, die we
Iran mensen die vertelden niet
h wat ze ermee aan moesten,
wist ik evenmin. Ik zat er echt
nt ik voelde me in zekere zin
joordelijk, maar een oplossing
ook niet, totdat ik een paar
geleden op de gedachte
j)e Pietersberg voor een paar
huren om er een tijdelijke
nee van Dreyeroord van te
vertelt Arjen van der Straa-
33-jarige directeur van het
fedrijf.
gestelden werden snel op de
;esteld van het goede nieuws.
Itaat was dat velen besloten
van naar Dreyeroord naar
iterbeekse conferentieoord te
aarom ze niet elders hun
it zochten? Er zijn immers
fenoeg?
jiet 'm nu juist. Dreyeroord is
maar een hotel. De aandui-
t domineeshotel" of nog on-
|ger „de jeugdherberg voor
;nsen" is veelzeggend.
bar
iroord is geen bar. op de ta-
•n geen bierviltjes en naar
ag waarop sterke dranken wor-
igeprezen kijk je er tevergeefs
mensen zullen als ze dat
denken dat het bij ons een
yj-jjjjk saaie troep is. Dat valt best
Aleer maken we er dan nfct open-
est®a5ame voor, we hebben ook op
lied van drank alles in huis.
I etiket „christelijk hotel", dat
s opplakt, ben ik daarom niet
kkig", zegt Arjen.
^5%lie Van der Straaten is bap-
■^■Jlat komt tot uiting in de wijze
(het bedrijf wordt gerund. De
nvervpB op de gevel: twee vissen en
ivergaf niet. vijf broden is wat dat
■zorgfcon visitekaartje. Dreyeroord
plaats waar de christelijke le-
vatting centraal staat.
k dat het er dik bovenop ligt,
jerdaad schaadt," vindt Gerrit.
van der Straaten, die tot 1973
met zijn vrouw Katja leiding
adeslé het hotel en er sindsdien als
|r aan is verbonden, een func-
lr in de praktijk op neer komt
ren nog meer dan vroeger tijd
m met de gasten te praten.
leste mensen die hier komen,
jat wij baptist zijn. Maar het is
niet onze bedoeling onze gas-
r te halen in ons straatje te
Ieder mens wil praten. Als het
komt zitten we allemaal met
Gerrit Willem en Arjen van der Straatengeen saaie troep
(foto: Ben Balster)
n tot
onzi
overi
ag, s
van[gfp
Vader®1 1
el d
onze problemen en als je dan merkt
dat anderen daar echt belangstelling
voor tonen, doet dat prettig aan.
Vriendenkring
„Als ze ons nodig hebben kan dat.
Ook telefonisch raadplegen klanten
ons als ze in moeilijkheden zitten,
maar ze praten toch in de eerste
plaats met elkaar. Bijna iedereen
kent hier elkaar. Het is bij ons één
grote vriendenkring, vandaar dat we
zo lang van tevoren al zijn volge
boekt. We weten nu al precies wie er
bij leven en welzijn op kerstmis 1979
en 1980 komen. Dat is altijd weer
dringen.
„De mensen komen hier als christen
en als zodanig ontmoeten ze elkaar.
Kerkmuren vallen weg. Wel wordt
daardoor de vraag actueel waarom
die verschillen er zijn. Dat dit alle
maal zo goed marcheert komt vol
gens mij doordat de mensen elkaar
hier op neutraal terrein ontmoeten.
Als ze eens naar een andere kerk gaan
weet niet iedereen dat direct. In de
eigen vertrouwde omgeving komen
als je inplaats van naar links naar
rechts loopt al gauw de vragen van; is
het bij ons niet goed genoeg meer?"
Dreyeroord, in 1840 gebouwd als
jachthuis voor de graaf van Rechte-
ren, werd in 1890 hotel. De Van der
Straaten's kwamen er in 1946 in. Hoe
dat is een verhaal op zich, dat Gerrit
Willem me best wil vertellen.
„Dat begon in de meidagen van 1940,
toen ik als soldaat vocht op de Maas
brug. Voordien had ik altijd wat gela
chen om de mensen met de gebroken
geweertjes, maar toen zag ik wat oor
log betekent, wat mensen elkaar kun
nen aandoen. Ik deed er zelf ijverig
aan mee, hakte ook touwen van para-
chuten, die aan de pijlers van de
Maasbrug waren blijven haken, door
en zag de mensen die eraan hingen in
doodsnood in »de diepte vallen. Je
handelt dan in een roes. Later raakte
ik bij het bombardement van Rotter
dam bedolven onder het puin. Een
rooms-katholieke geestelijke heeft
mij er uitgehaald. Hij hielp me aan
burgerkleding en met hem heb ik
daarna nog dagenlang opgetrokken
om mensen te redden, het eerst dege
nen die onder de gevangenis aan de
Noordersingel lagen.
„Toen we afscheid namen haalde de
pastoor, die ik nadien nooit meer heb
ontmoet, uit zijn achterbroekzak een
boekje, dat' hij eens van zijn ouders
had gekregen: „De navolging van
Christus". Daar ben ik in gaan lezen.
Er zijn mensen die precies kunnen
vertellen wanneer ze zijn bekeerd.
Daar kun je om glimlachen, maar ik
kan uit ervaring zeggen, dat je daaro
ver niet je schouders moet ophalen.
Lange tijd heeft de klok van de ge
bombardeerde Laurenskerk stilge
staan op tien minuten voor half twee.
Dat was het ogenblik, waarop Rotter
dam werd gebombardeerd en achter
af gezien is dat het moment geweest,
waarop God ingreep in mijn leven."
Via „Youth for Christ", waarvan hij
landelijk programmaleider werd,
kwam Gerrit Willem in 1946 in con
tact met Corrie ten Boom. „Ik werd
haar assistent op „Schaap en Dui
nen" in Bloemendaal waar zij aan de
Ten Boom-stichting gestalte gaf.
Mensen die geestelijk in de put zaten
na hun kampervaringen, konden
daar op verhaal komen. Omdat we
met ruimtegebrek kregen te kampen,
vroeg Corrie mij naar een andere be
huizing uit te zien. Zo kwam ik bij
„Dreyeroord" terecht, dat toen één
grote puinhoop was. De Engelsen
hadden er man tegen man gevochten.
Ik vond het een ideale plek, maar
Corrie wilde het niet hebben. Zij vond
het te duur, wilde alleen van giften
leven, er zelf geen geld voor lenen.
„Jullie moeten er intrekken, er iets
voor de mensen gaan doen. Het is
voor jullie de weg," zei Corrie tegen
Katja en mij. Het was een hotel ge
weest, met een hotel trek je mensen,
maar we hadden geen enkele ervaring
op dat gebied en evenmin geld. Het
was een heel moeilijke beslissing voor
ons, maar we hebben het gedaan.
„In het begin moesten de gasten zelf
hun meubels meenemen, omdat die
er nauwelijks stonden. Er is sindsdien
wel wat veranderd. Daaraan moest ik
onlangs nog denken toen Arjen nieu
we meubels voor het hotel ging be
stellen en een groep vaste gasten uit
nodigde om een keus te komen doen,
daar zij er immers in de toekomst
gebruik van gaan maken en ervoor
moeten betalen. Dat was in 1947 nog
ver verwijderd. We betaalden de leve
ranciers aan het eind van het seizoen,
als de gasten waren vertrokken. We
heDben in die tijd ervaren en dat
doen we tot vandaag de dag, dat er
nog wonderen gebeuren. Daar zou ik
een boek over kunnen schrijven."
Caravan
Corrie ten Boom is vaak te gast ge
weest op Dreyeroord. In later Jaren
kwam zij Incognito en woonde dan in
een caravan in een uithoek van de
tuin. „Die caravan staat er nog
steeds, maar Corrie zal er wel geen
gebruik meer van maken. Haar ge
zondheidstoestand gaat hard achte
ruit sinds ze deze zomer een beroerte
heeft gehad. Onlangs schreef ze me
uit Orange in Califomië, dat ze er niet
meer op rekent Oosterbeek terug te
zullen zien. Maar ze werkt door, zo
lang ze kan.
„Er hebben meer bekende personen
op Dreyeroord gelogeerd tot een mi
nister-president toe. „Het doet er niet
toe wie dat was", zegt Gerrit Willem.
Johannes de Heer kwam ook regel
matig. „Op de dag dat hij 91 werd
stond hij onverwacht voor de deur
om de verjaarsdrukte te ontlopen.
Zijn aandacht werd getrokken door
het houten huisje, dat wij in de tuin
aan het bouwen waren. „Jonge broe
der, wat doe je daar?", informeerde
hij. Ik vertelde dat wij daar een wo
ning voor ons gezin aan het creëren
waren. Johan de Heer keek bedenke
lijk. „Houd je er wel rekening mee dat
je bij de wederkomst van Christus
geen schulden achterlaat:" zei hij
zacht."
„In wezen had hij gelijk. Dat geldt nu
nog sterker dan toen. We leven inzo'n
wonderlijke tijd. Iedereen wil overal
aan meedoen en de banken zijn vrien
delijk."
Johan de Heer hield ernstig rekening
met de wederkomst van Christus.
Gerrit Willem van der Straaten is er
ook van overtuigd dat dit gebeuren
aanstaande is." Ik ben nu 61 en hoop
het nog mee te maken. Het is in elk
geval denkbaar dat onze kinderen het
beleven. Als je iedere ochtend de
krant bekijkt en daarnaast de bijbel
legt zie je dat het wel degelijk klopt.
Het is kinderlijk eenvoudig. Jezus
heeft trouwens gezegd, dat Je moet
worden als een kind. Daar houd ik me
maar aan."
door Mink van Rijsdijk
Zat ik me daar lekker ontspannen naar een VPRO
televisieprogramma over textiel en kleding te
kijken en wat gebeurde? Daar werd ik ineens
vurig toegesproken door een mevrouw, werk
zaam op het ministerie van CRM, over de spijker
broek. Zij hield een welbespraakt pleidooi voor
dit kledingstuk alsof zij iets geheel nieuws lan
ceerde, iets buitensporig progressiefs.
Nou ja, dacht ik, mijn beste mevrouw u kunt
wat mij betreft uw energie sparen, uw wervende
babbels maken geen enkele indruk op me. Ik leef
immers al zo'n soepele tien jaar tussen blue jeans
en drie opgroeiende kinderen hebben mij onge
merkt tot een specialist in deze materie gemaakt.
De opmerking „Ik voel me er echt lekker in", die
mevrouw stralend ten beste gaf, kwam zodoende
ook op me af als een tot op de draad versleten
cliché. „Ik voel me er echt lekker in" wanneer
hoorde ik dat een van onze kinderen voor het
eerst zeggen? Dat zal wel in de tijd geweest zijn
toen gloednieuwe spijkerbroeken nog voor het
dragen een nacht in bleekwater moesten staan.
De terreur van de tienermode schreef dat zo voor
in die periode. Leer mij de spijkerbroek kennen.
Alsof ik geen stnalle, smallere, wijde en heel erg
wijde pijpen heb zien gaan en komen. Dan praat
ik verder maar niet over de grillen van gebor
duurde hartjes op de bilpartijen en gehaakte
bloemetjes op kniestukken.
Eerlijk gezegd weet ik niet eens meer precies hoe
de wereld eruk zag voordat de spijkerbroek er
was. Naar mijn gevoel is hij er eigenlijk al altijd
geweest. Heb ik er soms niet eindeloos lappen in
en op gezet en dan die ontelbare nieuwe ritsen die
er met grote regelmaat in moesten. Wat een
dievenwerk was dat, maar je moest wel, want hoe
aftandser zo'n broek was des te heiliger werd hij.
Stiekem afvoeren was een pikzwarte doodzonde,
waaraan je je nimmer schuldig kon maken. In
mijn herimvering leefde ik eigenlijk alleen
's nachts zonder spijkerbroeken. Verder waren
ze er altijd, alle seizoenen door. Er lagen lange
met spijkerstof omhulde benen dwars door de
kamer, de wasmand puilde uit van blue jeans en
de verwarming hing er altijd mee vol. Want hoe
lekker spijkerbroeken dan ook door de jaren
heen hebben gezeten, drogen deden en doen ze
allerbelabberdst. Inmiddels heb ik geconstateerd
dat er bij onze zonen een groeiende hang is naar
ribbroeken en bij de dochter zelfs naar rokken.
Vandaar ook dat ik in de richting van het beeld
scherm mompelde: „U loopt een flink aantal
jaartjes achter, mevrouw, maar u hebt er mooie
laarzen bij aan."
Ik vertelde er niet bij dat mijn oudtante Truida
dat schoeisel ongetwijfeld als veel te opvallend en
dus als ordinair zou bestempelen, want waarom
zou ik iemand met de smaak van oudtante Truida
hinderen, nietwaar. Trouwens, ik vond het wer
kelijk leuke laarzen, een beetje erg rood, maar
toch heel fraai. Aldus positief ingesteld knikte ik
de spreekster bemoedigend toe.
Toen ineens hallo, daar kregen de vrouwen die
op „economische zaken" werken flink onderuit
de zak. Die willen en durven tijdens hun werk
geen spijkerbroek te dragen. Bespottelijk. Maar
ja, dat waren dan ook vrouwen van een truttig
heid die gewoon niet kon. Die liepen, het is niet te
geloven en hoe bestaat het in een wollen plooirok
en een trui. Nou vraag ik u. Daar zat ik dan
plotseling in mijn eigen stoel een trut te wezen
met een plooirok en een trui aan. Ik verweerde
me met kracht en zei: „Maar die trui is zo zacht
als alleen de Schot Andrew Stewart hem kan
weven en ik voel me er echt lekker in." Maar niks
hoor, ze keek me doordringend aan en of ik nou
wel of niet op een departement werkte ik ging
voor de bijl om mijn rok en mijn fijne trui. In de
•gen van mevrouw dan wel te verstaan. Voorzien
van het etiket „afgekeurd door de vereniging van
spijkerbroekdragenden" telde ik niet meer mee.
Want wat er ook op de wereld gebeurt het
schimpscheuten op de kleding van anderen zal
wel altijd mode blijven net als de spijkerbroek
van mevrouw en mijn trui.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ol over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
te ontvluchten daarbij soms op wrak
ke vaartuigen de grootste risico's ne
mend. Houden de destijds voor de
rechten van de mens opkomende
mensen zich nu horende doof en zien
de blind nu het Vietnamese volk
zucht onfier een opgedrongen on
recht van een demonisch bewind? Of
zouden die fel protesterende mensen
van weleer inzien dat ze op het ver
keerde paard hebben gewed? (Deze
brief is herplaatst wegens storende
zetfouten).
Pijnacker
F. Swagerman
Vrede (3)
In het nummor van 9 december lezen
wij, dat Jan Timmer uit Den Haag erg
verontrust is en het IKV een goed
hart toedraagt. Net als wij en vele
duizenden meer. Dat wij toch voor de
vrede gaan werken en zeker helemaal
geen oorlogsspeelgoed kopen voor de
kinderen, en nelpen de gedachte op
de bergrede van Jezus te richten en
meedoen aan actie om de kernwa
pens uit Nederland te werken, 't Zou
'n lichtend voorbeeld zijn voor andere
landen als wij üit de NAVO treden en
een bijdrage leveren tot ontspanning
en veiligheid in deze wereld. Doe mee
met Kerk en Vrede en Pax Christi om
de Vrede van Christus te winnen.
Hilversum
C. van Rijn
IKV
Dezer dagen in Trouw van 9 decem
ber, bij de kapper gelezen een inge
zonden stuk van J. Timmer uit Den
Haag, dat hijl het verdrietig vond, dat
de classis Harderwijk tegen het IKV
was. omdat deze niet bepaald aan
stichtelijkheid voldoet. Nu, eerlijk ge
zegd: daar sluit ik me ook bij aan,
want deze vredeskrant IKV komt in
derdaad zuinig uit met het evangelie.
We leven toch al in gedistribueerd
christendom, want het wordt steeds
zuiniger aangeboden. Erger vind ik
ook, dat men de bewapening wil af
remmen! want, in Mattheüs 24 staat
er wel heel wat anders, omtrent deze
dingen. Vooral de verzen 6 en 7. Onbe
grijpelijk vind ik het mensdom, dat
wel vrede wil, maar er geen offers
voor over heeft.
Driebergen J. van Vliet
Vietnam
„Drie Jaar communistisch bewind is
vele malen erger dan 30 jaar oorlog".
Een veelzeggende ontboezeming van
één van de vele tienduizenden Viet-
namezen (zie advertentie Trouw van
9 december). Waar blijven nu de pro
testen die veelal voortkwamen uit de
linkse groeperingen als PPR, PSP,
CPN c.s., die destijds zo fel fulmineer
den tegen het optreden van Amerika
in Vietnam. Een optreden dat (met
alle gemaakte fouten) gericht was op
het opwerpen van een wal tegen het
communisme. En nu de „zegeningen"
van het communistische bewind ge
durende 3 Jaar over dat land zijn
uitgestrooid, tracht men met tien- zo
niet met honderdduizenden het land
Abortus (29)
In de Trouw van 19 december rea
geert de heer J. v. Leeuwen op het
stukje van mij waarin ik abortus
moord noem en daarbij verwijs naar
het erfrecht. Hij is het niet met mij
eens omdat, zo schrijft hij, er niet
vanaf de conceptie direct sprake is
van bewust menselijk leven. Hiermee
zegt hij dus wel dat er vanaf de be
vruchting sprake van leven is! En
daar gaat het nu om. Waar leven is, of
het nu bewust of onbewust menselijk
leven is, daar is moord als het afge
broken wordt! Als er een ongeluk
gebeurt en er iemand bewusteloos
raakt dan zeg je toch ook niet: „Laat
maar liggen want hij of zij leeft toch
niet bewust menselijk"? Zo'n iemand
kan weer bewust menselijk worden
bij herstel. En mensen in inrichtingen
en zwaar gehandicapten? Die leven
(volgens ons) ook niet menselijk be
wust. Die zouden we dan ook mogen
doden. En zo gaan we dan steeds
verder, mensen die niet in het maat
schappelijk beeld passen, die horen
eigenlijk ook niet te .leven. Als we
gaan praten over bewust en onbe
wust menselijk leven en er van uit
gaan dat onbewust menselijk leven
geen leven is dan gaan we fataal fout!
Schiedam
J. J. Koppe
Vragen uitsluitend In envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM
Voorburg. Per vraag een gulden in postzegels, het liefst In waarden
van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakken.
Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd.
-Wij hebben een Tsjechisch
|rd. waarop drie meisjes in
"racht staan afgebeeld. In de
iaat de volgende tekst: Ej od
va vetr veje uz tej kacence-
'bere dneska neves ta zajtra
ten vecer budes zacepena.
,Jrd: Aangezien dergelijke
djes vaak verkocht worden
Jhet (bruiloftsliedje) op de ge-
I Morabische folkloreplaten
voorkomt, geven we de verta-
voor mogelijke andere bezit-
dit aardige souvenir: De
I die van een bekend midden-
freh volksliedje, waarin heel
nte heidense invloeden
zijn in de huwelijksriten.
I vertaald komen de regels
Jieer: HeÜVan Buchlova waait
ind voor onze Kaatje (Kacen-
£idaag neemt ze de linten (de
rsiering van de bruid, dus
b is het groot feest). Vanavond
fc de muts op (morgen is ze dus
'de vrouw). (Met dank aan het
h seminarium te Amsterdam).
ilangs kocht ik het spelletje
»stermind. Wat is de oor-
[van dit spel en hoeveel letter-
Uties zijn er in principe moge-
de 26 letters van het alfabet?
pken ik dat getal?
Mastermind was vroeger
g denkspelletje, een soort
melk/boter/kaas. De opmars
ktronische apparaten heeft
It spel de zoveelste mogelij k-
iden. Uw vraag zou elektro-
ivoudig zijn uit te rekenen,
heb niet de beschikking over
lenten en mis bovendien
het inzicht, ermee om te gaan. Op èen
vrij ouderwetse manier is het toch
ook wel uit te rekenen: eerst 26 moge
lijkheden. bestaande uit een letter.
Dan combinaties van twee letters: 26
x 25; dan combinaties van drie letters
26 x 25 x 24; dan van vier letters: 26 x
25 x 24 x 23 enzovoort. Een leuk
karweitje voor een regenachtige va
kantiedag. De bezigheid heet: Verza
meling faculteiten. Faculteit moge
lijkheid.
Vraag: In Rotterdam (Blijdorp) heet
een straat naar een zekere Sonman
(Sonmanstraat). Wie en wat was die
meneer Sonman. dat een straat naar
hem werd genoemd?
Antwoord: Pieter Sonmans (met een
S aan het eind) was met tussenpozen
(immers werden burgemeesters vroe
ger voor twee jaar benoemd) van
1636-1652 burgemeester van Rotter
dam. De ambtenaar bij het gemeen
telijk archief van Rotterdam was het
met me eens dat dit voor de posterij
en een nare naam was. Ik heb tenmin
ste even gestudeerd voor ik de juiste
naam te pakken had Sonman met en
zonder s. Loutman. dito en Lonman
dito. Gelukkig was de naam ergens in
drukletters erbij geschreven. De bur
gemeesters hadden vroeger heel wat
meer te zeggen dan tegenwoordig. Ze
vertegenwoordigden het gezag en de
uitoefening daarvan in alle geledin
gen. Nu waren de steden heel wat
kleiner dan tegenwoordig. Het was
gemakkelijk na te gaan wat voor'
vreemd volk naar binnenkwam of
naar buiten uitweek (al zal daarmee
de hand wel eens gelicht zijn).
Reactie van lezers: In verband met
de belangstelling voor de apocryfe-
boeken is het misschien wel interes
sant t!e weten dat deze boeken opge
nomen zijn in de Friese bijbelverta
ling, die deze zomer verschenen is.
Reactie 2: U vond die maatstok
vreemd, maar ik heb er altijd mee
gewerkt en de meeste maatschoen
makers doen het nog, al zijn de appa
raten wel iets moderner van vorm. In
het streekmuseum te Tiel is een oude
schoenmakerij ingericht, met allerlei
voorwerpen en werktuigen uit de
oude tijd. (Daar is ook het werkboek
van de grootvader van onze abonnee
te vinden, uit 1898, waarin alle bijzon
derheden over de voeten van de klan
ten en de verkoop in de winkel te
lezen zijn).
Vraag: Hoewel u bij de beantwoor
ding van vragen geheimhouding ver
zekert, hoop ik dat u mijn anonimi
teit wil respecteren... hierbij volgen
de vragen. Bij voorbaat dankend
voor de moeite. Was getekend: Marie
of Marc of enige andere mogelijk
heden.
Antwoord: Marie-Mare heeft geen
adres en geen achternaam. Het is dus
niet zo moeilijk in dit geval gerespec
teerd te worden. Al onze brieven
schrijvers krijgen in hun eigen brie
venbus een antwoord, als het over
gemakkelijke zaken gaat zelfs per
omgaande, maar over moeilijke din
gen moeten ook wij wel eens evens
piekeren of telefoneren. Maar we
moeten altijd wel weten waarover het
precies gaat. Vandaar ons verzoek:
Formuleer uw vragen duidelijk en
voeg er naam en adres bij, zodat we
zonodig nadere inlichtingen kunnen
vragen. Voor raadseltjes hebben we
beslist geen tijd.
VRAAG: Wij vergaan zomer en win
ter van de muggen. Het blijkt dat ze
uit gaatjes in de vloer komen. Daar
onder staat altijd wel wat water, want
we wonen in een zeer laag polderge
deelte. Het is een gemeentewoning.
ANTWOORD: Wij adviseren u, direct
na het lezen van dit antwoord naar
uw gemeentelijke Instelling te gaan
en de daar aanwezige ambtenaar
vriendelijk uit te nodigen om eens te
komen kijken, want deze toestand
kan niet blijven voortduren.
VRAAG: Aan de bovenkant in een
van onze kamers (drie wanden bui
tenmuur) is een lelijke donkere plek,
een soort schimmel. Hoe ontstaat
zoiets en hoe krijgen we die plek eraf?
ANTWOORD: Uit de verte kan ik
niet bekijken wat de oorzaak is van
deze vochtige plek. Er is maar een
klein kiertje of gaatje nodig om ge
staag doordringen van vocht te ver-
ooreaken. Is er een plat dak boven die
kamer of een balkon? Ligt daar een
latwerk? Hoe ziet dat eruit aan de
onderkant? Een uitstekend roestig
spijkertje kan een naar gaatje veroor
zaken en reparaties zijn uitermate
kostbaar. ,;31aat de muur door". Wat
dat betekent kan een'aannemer beter
uitleggen en u vertellen wat er zou
kunnen gebeuren. De tijd is voorbij
dat men goten voor het leven aan zijn
dak kon laten zetten. Heeft men een
lek of een poreuze plaats, of is de
afvoer verstopt door bladeren of rom
mel, dan moet dit eerst hersteld wor
den. In 1971 werd in de Casa-reeks te
Wageningen (ISBN 90 6117 960 2)
een aardig boekje uitgegeven, dat vrij
gauw nergens meer te vinden was dan
in sommige bibliotheken: Een voch
tig huis, wat doe je eraan door A
Roobert de Borst. Ik hoop dat men
tot een herdruk is overgegaan en an
ders kan men dit beschouwen als een
suggestie. In de meeste gevallen is
het enige wat een particulier dan kan
doen: De loodgieter of een aannemer
opbellen en een afspraak maken. Als
het buitenwerk in orde is, heeft uw
verfman wel een emmertje muurverf
voor u en een goede kwast. Als de
keukentrap net te kort is, huur dan
een grotere en werk niet met stoelen,
krukjes en tafels!
VRAAG: Waar kan ik een heel goede
kwikthermometer kopen, officieel
geijkt zodat schatten tot op O.Tc
mogelijk is. De bedoeling is dit appa
raat in een weerhut op te hangen.
ANTWOORD: Volgens de weten
schappelijke medewerker van ons
blad is dit geen groot probleem. Elke
goede instrumentenzaak (zie Gele
Gids, in dit geval van Utrecht) kan
een thermometer met grote precisie
leveren. Misschien kan u zelfs telefo
nisch uw bestelling plaatsen.
VRAAG: Toen ik een dezer dagen in
een grote zaak een hygnXvochtig-
heids)meter wilde kopen, waren er
vijf exemplaren, die allemaal iets an
ders aanwezen.
ANTWOORD: In het antwoord, dat
wij op deze vraag gaven, hebben we
onze briefschrijver verwezen naar de
Cofisumentenbond Hij moet dan wel
„man en paard" kunnen noemen.
Naam van de grote zaak en merken
van de apparaten. Nu lijkt dit volgens
de vriendelijke meneer achter de tele
foon van deze club allemaal erger dan
het is. Al die dingen kunnen waar
schijnlijk in orde zijn, maar ze moe
ten wel geijkt zijn. De methode daar
voor moet dan wel aan de verkoper
overgelaten worden Ik sluit hier een
ander antwoord bij aan: Er zijn
klachten (elk Jaar) over beslagen ra
men en benauwde lucht. Beslagen
ramen kunnen het gevolg zijn van het
niet regelmatig laten vegen van de
schoorsteen (brandweervoorschrift!).
Voorts: Slechte of onvoldoende venti
latie en luchtclrculatle. Te veel ver
damping van het water in pannetjes
op kachels en reservoirs aan radiato
ren. Uw planten zijn prachtige hygro
meters, maar uw huiskamer is geen
tropische planten- en orchideeënkas.
Het is daarom wel aan te raden een
goede vochtigheidsmeter te gebrui
ken. Het doekje, dat u ook in de auto
gebruikt, is in huis inderdaad een
lapmiddeltje
VRAAG: Hoe krijg ik de beits van
gebeitste meubels af Ik wil ze verven
ANTWOORD: Andersom zou gemak
kelijker zijn. Met schuurpapier (fijne
soort) of fijne staalwol wordt dit
„schuren tot Je een ons weegt". Er
zijn zulke goede kleuren. Waarom
doet u er niet een andere, frisse kleur
beits overheen.