Ontluisterende ervaringen
in een mannenmaatschappij
mlere!?
'iMjuugr
Zr
Veertigjarige Jasperina zit nog
vol met plannen f
'Roosje' en 'Het Prijsdier' bij Centrum
'Edith' wil stoppen
En dan nog...
Verandering is
geboorteproces
TV COMMENTAAR
schilderijen
19e en 20e eeuw
J
ANTIEKBEURS
BUNNIK
VRIJDAG 22 DECEMBER 1978
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Het bonkje energie raast door
door Willem Schrima
AMSTERDAM De «tel „Thuis Best" noemt ze zeil een kapstokje. Niets meer en niets
minder. Het nieuwe theaterprogramma van Jasperina de Jong heelt dan ook weinig met dit
thema van doen. Het steunt voornamelijk op een nieuwe voorraad overwegend uitstekende
liedjes over uiteenlopende onderwerpen als de taalverwarring, de herolnespult, de discorage
en zelfs de thuislanden van Zuid-Afrika. Na zes weken „het land" te hebben doorkruist gaat
„Thuis Best" in Januari naar Rotterdam (Luxor theater) en hall februari naar het Amsterdam
se Carré
De tekstleveranciers van Jasperina s
nieuwe theaterproduktie zijn haar
echtgenoot Erie Herfst. Jan Boer
stoel. Lennaert Nljgh, Kees van Koo-
ten en zeer produktief Ivo de
Wijs. die het merendeel van de liedjes
voor zijn rekening nam. De constante
kwaliteit ervan duidt erop dat nu
definitief het verlies van baar vroege
re vaste tekstschrijver Ouus Vleugel
Is opgevangen. Na „Jasperina* O rote
Egotrip" kwam het tussen hem en de
familie Herfst tot een breuk die defi
nitief is. naar het nu blijkt
Voorbij
de plek als Ouus hij heeft tenslotte
zijn eigen programma maar ik
hoop wel dat ie veel voor me blijft
schrijven. Ik vind hem goed".
Veertig
Jasperina lijkt althans teer beslist als
je zegt: „Die Jongen heeft prachtige
dingen geschreven, maar het is voor-
;bU hoor. daar moeten we niet meer
.aan beginnen. We voelden ons des
Oijds in geen enkel opzicht schuldig
"aan welke Inzinking ook van hem.
want so wilde hij het toch een beetje
'verkopen. Ik vond het in het begin
natuurlijk verschrikkelijk, omdat het
„bovendien een heel goeie vriend was
die Ineens zo vreemd deed. Maar ik
heb toen wèl gedacht en dat ts dan
altijd weer mijn optimisme het is
vast wel ergens goed voor. Vergeet
niet dat hij nooit zoveel geprodu
ceerd had als Erie niet nachten bij
hem had gezeten. HIJ schrift nu een
maal moeizaam en hij zegt nu ook.
'geloof ik. dat hij het niet meer kan.
Maar wat mij heeft getroffen was die
achterlijke breuk. Ala Je wilt stoppen
kun Je toch gewoon goeie vrienden
blijven? Ik vond dat een onderschat
ting van de gevoelens die wij voor
hem hadden. Maar het ls nu eenmaal
zo gelopen, en Ik moet zeggen dat de
mentaliteit van Ivo de Wijs mij zeer
aanspreekt. Het ia een enige Jongen.
Ik wil hem niet vastprikken op dezelf
Ze werd dit Jaar veertig, maar ze gunt
zich niet de tijd om daar lang bij stil
te staan: „Ik vind het ook zo'n rare
mode om alsmaar over Je leeftijd te
zeuren Het gaat ook allemaal zo snel
dat lk me nauwelijks realiseer dat ik
ouder word. Toen ik vijfendertig werd
dacht Uc ineens: hé. da's waar ook. ik
ben volwassen" Waarmee ze maar
wil ontkennen dat haar shows in de
nabije toekomst een wat bezadigder
karakter zouden kunnen krijgen. Tot
slopende rock Sc rollnummers als „De
wegwerpcultuur" is ze nog steeds
moeiteloos In staat, al waa het in de
toegift, zegt ze. Maar dat de reis naar
Abraham haar fysiek toch niet geheel
onberoerd laat, wil ze wel toegeven:
„Ik kan dus niet meer tot vijf uur
's nachts bij vrienden zitten en de
volgende dag doen alsof er niets aan
de hand is. Ik moet opz'n minst zeven
of acht uur slapen. Eigenlijk tien uur,
dan voel ik me helemaal fantastisch.
Aan die dingen merk ik het ja, al ben
ik ook rustiger geworden. Op een
zekere manier ben je natuurlijk ge
slaagd In je vak, en dat geeft ook rust.
Maar het lijkt me zelfs heerlijk om
straks een jaar of zestig te zijn. Heer
lijk rustig. Nee. niet tachtig of negen
tig, tenzij ik een paar mensen om me
heen hou die Ik ken. Maar alleen
overblijven lijkt me vreselijk".
Stom bezig
Het gesprek belandt bij haar veer
tienjarige zoon Pelle, die ze met een
zekere genoegdoening eigenlijk nog
maar heel kinderlijk vindt, vergele
ken bij de meisjes van zij leeftijd.
„Die emancipatie begint Inderdaad
behoorlijk door te werken, die mei
den zijn veel verder. Ze weten tegen
woordig al precies waar ze heen wil
len. wat ze willen studeren. De Jon
gens zijn daar nog niet aan toe. Die
zijn nog bezig met skateboarden, ter
wijl de meiden zwaar opgemaakt en
met de borsten vooruit naar school
lopen".
Het begrip emancipatie wekt bij haar
overigens grote onverschilligheid.
„Wat moet lk ervan zeggen. Ik ben
een werkende vrouw. Altijd geweest.
En ik heb er nooit moeite mee gehad
om geëmancipeerd te zijn. Ik geloof
ook dat het meer aan de mannen ligt.
Mijn man is erg geëmancipeerd. Die
heeft er nooit een probleem van ge
maakt om een kind een luier aan te
doen".
De roemruchte VPRO-avond over
emancipatie van enkele maanden ge
leden doet haar wild gebaren: „Oh,
lendewater kreeg lk ervan. Helemaal
verkeerd, zonde hoor. Maar ik maak
me er verder ook niet meer druk om.
Ik heb in de VARA-gids wel eens een
paar regels gezegd over vrouwenhui
zen, en dat is toen door de dames
feministen helemaal uit de context
gelicht. Wat ik daar allemaal niet
over heb moeten horen. Dan denk ik
op een gegeven ogenblik ook: nou Ja.
het interesseert me verder niet. Maar
ik vind wel dat ze stom bezig zijn, en
dat is Jammer".
Gemazzeld
Ze is nu achttien jaar getrouwd en
kan daar nog steeds enthousiast over
uitpakken: „Ik heb zo gemazzeld. En
„Het is zo'n rare mode om alsmaar over je leeftijd te zeu
ren". (foto Dirk Ketting)
Erik heeft ook gemazzeld. Ik bracht Terwijl we elkaar heel veel zien. Maar
hem zojuist nog naar de garage en we raken nooit uitgepraat en da's
dan zijn we zo in gesprek dat ik zeg: natuurlijk verrukkelijk. Het is een
ga er nou uit want ik kom te laat. zegen als je dat hebt. Ik voel me er
ook heel nappy en heel rustig bij. Ik
wou dat iedereen die gemoedsrust
had".
Het bewust doseren van haar artistie
ke talenten, of het nu in het theater,
op de televisie of op de grammofoon
plaat ls, ze doet alles in overleg met
Erik. Zegt: „Ik ben een van de weini
ge mensen in Nederland en mis
schien wel de enige die iemand
achter zich heeft staan die volkomen
Je carrière helpt plannen en daar ook
voortudrend mee bezig is. Daar heb
ik enorm veel steun aan".
Toch is er nooit echt een carrière in
het buitenland gepland. „Ik speel nog
steeds met de gedachte, maar eigen
lijk ben lk er nauwelijks mee bezig. Ik
wil het ook eigenlijk helemaal niet.
Wat is er fout aan een Nederlandse
carrière? Bovendien, als lk me verge
lijk met al die Amerikaanse sterren
die hier komen, dan hoef ik me echt
niet te schamen voor wat lk sta te
doen hoor. Integendeel, zij moeten
zich schamen voor het repertoire dat
ze brengen".
Theater
En zo ls de familie Herfst alweer bezig
met de voorbereidingen voor een
„tussenshowtje" dat vooraf moet
gaan aan een groots project dat voor
1981 geboekt staat: een musical over
het leven van de legendarische film
ster en cabaretière Pien de la Mar,
waarvoor nu alweer een Jaar grondig
researchwerkzaamheden zijn ver
richt. Jasperien: „Het wordt een mu
sical met onze visie op het leven van
Pien, gevat in een repertoire van ei
gentijdse liedjes. We kregen een brief
van Wim Kan die het eigenlijk hele
maal niet zo zag zitten, omdat ze
natuurlijk een tragisch bestaan heeft
geleden. Maar dat mag geen pro
bleem zijn: een musical kan best tra
gisch zijn terwijl je er vreselijk om
kunt lachen".
Dit project zou eigenlijk de openings
première moeten worden van het
nieuwe theater dat Jasperien en Eric
in eigen beheer in Amsterdam van de
grond willen krijgen. Maar of dat lukt
is nog maar zeer de vraag, omdat de
zaak op dit moment hopeloos vastzit.
Even een geheugensteuntje:
nanciële rugdekking van de Baf
Aannemings Maatschappij wil f
millebedrijf Lurelei b.v. in eig(
heer een theater met een ma*
capaciteit van 1200 zitplaat*
behoeve van vrije produktiesi
hoofdstad neerpoten. Onder hef1'
ge stadsbestuur leek dat een spg
haalbare kaart op de plaats vfci,
oude Huls van Bewaring aa»^
Kleine Oartmanplantsoen.
Ziek s,<
Jasperien: „Het enige wat wij *it
is een stuk grond. Dat zou de gei
te zeven ton per jaar kosten,
sinds de nieuwe gemeenteraad*'
nieuwe wethouders er zitten, lijla
les voor niets geweest. Ik wo|ic
gewoon niet goed van. Zo'n B.^
die gewoon geen antwoord g
dan hoor je van een i
uw plannen maar i
Niks in de ijskast! Dat theater, v
moet er komen. Maar het ij
teleurstellend dat niemand v|ts
gemeente een briefje terugsfe
Van: familie Herfst, waar wij aft
sterdam niet toe in staat zijn,
dat voor ons wilt doen, wat eet
plan, en wat leuk dat u dat wil# 8
en u vraagt niet eens subsidif
bestaat het toch maar. gf|
Maar niets, niets, niets. Niet éérlei
die zegt: daar ga ik achter st^P
begrijp daar de ballen van hooi
teleurstellend, schandalig, t>^n«
dan lees lk in Het Parool da„.
Leonard Frank van toneelgroep
met een hooghartig gezicht zef1'
Baal er zeven ton subsidie per Jlti
moet hebben, anders stoppen ztv
denk ik: dan stoppen jullie toe i
ven ton voor vier extra acteurs
dramaturg, daar wil ik ook
baantje bij hebben. Het syi
ziek. En je zult zien dat ze h(t
krijgen ook." D(
Geen theater in 1981 dus. „Nee,*t;
de gemeente nü zegt: bouwen 'di
rr
En we künnen zo bouwen, het f
in anderhalf jaar staan. Alles isjst
het is zo zonde. Nou ja, inspraak-
missies hè." De blonde ster
briest weer. 01
door Andró Rutten
HAARLEM Woensdag
avond gaf de toneelgroep
Centrum in de Toneelschuur
de première van twee eenac-
ters. Een Duitse, „Roosje"
van Harald Müller, en een En
gelse. „Het Prijsdier" van Gll-
ly Eraser.
.Roosje" is een monoloog van een
vrouw van in de dertig, die haar hele
hebben en houden vertelt san een
jeugdvriendin. Wat gaandeweg dui
delijk wordt. is. dat zij afstamt uit
een (Duits) intellectueel milieu met
een autoritaire vader en een lijdzame
moeder. Haar broer kon. als man. zijn
eigen weg kiezen, ztj mocht, als
vrouw, niet naar het conservatorium,
maar naar de hotelvakschool een
uitstekende opleiding voor een toe
komstige hulsvrouw in de betere
kringen Zij heeft zich daar wel tegen
verzet, maar was niet tegen haar va
der opgewassen Na haar opleiding ln
de horeca-sector terecht gekomen er
vaart zij opnieuw dat zij als vrouw
minder mag dan een man. De zelf
standigheid. die zij voor zichzelf wil
de. werd steeds dienstbaarheid aan
de man. Daar raakt zij ook langer hoe
Speciaal
„De famlllreünie" speelt in
de kersttijd. Na te hebben ge
hoord dat hij niet lang meer te
leven heeft, probeert Adam
Thorton xljn van hem ver
vreemde kinderen bijeen te
brengen.
Ned. I - 20 00
In een door haar te presen
teren ijsshow staat Joan Haan
appel weer eens op de schaats.
Nad. II - 20.27
In Brandpunt een reportage
over bet opnieuw door bom
aanslagen opgeschrikte Lon
den. een bijdrage over het fu-
siebesluit lussen NVV en
NKV en een reportage over
alcohol en verkeer.
Ned. 2 - 22.10
LU de Hllversumsc St. VI-
tuakerk komt een internatio
naal liederenprogramma in
kerstsfeer.
Ned. I - 22.35
Jacques van Kollenburg
praat met Rob Louis, coördi
nator \an de Federatie Telefo
nische Hulpdiensten.
Hilv. I 16.00
Ds G. Nanurau gaat voor in
een Molukse kerstviering.
Hilv. II 16.30
verder in verstrikt. In die monoloog
van een uur wordt een reeks vernede
rende ervaringen samengebald, alsof
zij door een telelens zijn waargeno
men. Dat verkorte perspectief verhe
vigt de reeks ontluisteringen en zet ze
tegelijk op een afstand. Zo speelt
Ingeborg Elzevier onder regie van Pe
ter Oosthoek die monoloog ook. Zij
kijkt als Roosje met afschuw op dat
leven terug, beschrijft het eigenlijk
van bulten af en beseft als zij werke
lijk alles verteld heeft, pas goed hoe
afschuwelijk het allemaal ls. en hoe
uitzichtloos.
In „Het Prijsdier" gaat het om een
jonge vrouw, die in een vroeger stadi
um op dezelfde weg lijkt als Roosje.
Ook zij ls van betere komaf dan haar
vriend, een spontane volksjongen, die
zich in haar kringen een „prijsdier"
voelt.
In het spel gebeurt dit. ZIJ ls op haar
eentje naar een feestje geweest in
haar eigen vriendenkring. Daar heeft
haar ex-man van wie zij niet officieel
gescheiden ls. haar tegen haar wil
„genomen", omdat hij vond dat hij
daar recht op had. Voor haar ls dat
een ontzettende ervaring geweest. De
reacties van haar vriend-van-nu daar
op komen nog harder aan. Eerst heeft
z{l hem alleen verteld, dat zij op dat
feestje verkracht is. Hij neemt dan
zonder meer aan, dat zij het zeil wel
uitgelokt zal hebben. Als hij daarna
verneemt, dat het haar ex-man was,
vindt hij, dat die daar eigeiijk wel
recht op had.
Henriêtte Tol en Luk van Mello spe
len dit onder regie van Peter Oost
hoek zo, dat de afstand tussen beide
maatschappelijke werelden en die
tussen de bewust-vrouwelijke en on-
bewust-mannelijke mentaliteit een
zeer duidelijk perspectief krijgen. In
beide stukken kijk je door een ont
hutsend onthullend vergrootglas
naar een paar fragmenten scheef
groei uit de materialistische samenle
ving van vandaag.
NEW YORK (AP) Jean Stapleton
die de rol van .Edith" in de succes
volle televisieserie „All In the family"
speelt, wü ermee ophouden. Dit heeft
een woordvoerder van de televisie
maatschappij CBS gisteren bekend
gemaakt.
Hij zei dat de contractuele verplich
tingen met Jean Stapleton en haar
tegenspeler Carroll O'Connor.Archie
Bunker", aan het einde van dit televi
sieseizoen, volgend jaar april, aflo
pen. Toen de woordvoerder werd ge
vraagd of de serie in april gestaakt zal
worden, verklaarde hij dat dit nu
onmogelijk te voorspellen was.
Kunst- en veilingzaal^
Ingeborg Elzevier als Roosje in de gelijknamige eenacter
bij Centrum
Het Limburgs Symfonie Orkest
heeft Samuel Friedman aangesteld
als vaste gastdirigent voor de duur
van drie seizoenen met ingang van
het seizoen 1979-1980. Met deze Rua-
sisch-Israëlische dirigent heeft het
LSO uitstekende ervaringen opge
daan sinds hij in het seizoen 1977-
1978 voor het eerst voor het orkest
stond Friedman studeerde aan de
conservatoria van Kharkov en Lenin
grad. In 1971 werd hij prijswinnaar
van het dirigentenconcours in Mos
kou. In 1973 emigreerde hij naar Is
raël. waar hij onder meer het Israë
lisch Kamerorkest leidde. Daarna
maakte hij tournees door Europa en
de USA.
Vóór de oorlog hadden protestan
ten aan een priester geen bood
schap en een rooms-katholleke ker
ken betraden zij bij voorkeur niet
Uitzonderingen waren een huwe
lijksplechtigheid of een begrafenis
waar zij niet onderuit konden en
pater Borromeus de Oreeve. Deze
Franciscaan was de populairste
volksredenaar van de Jaren dertig
en niet alleen voor zijn eigen ge
loofsgenoten. Ook protestanten en
ongelovigen werden naar een tjok
volle kerk getrokken als Borromeus
door de weeks ergens een tijdrede
kwam houden.
Ik heb hem en zijn neef Henri de
Oreeve «veertig Jaar de man van
KRO's Lichtbaken) eens horen pre
ken. Daaraan bewaar lk even monu
mentale herinneringen als aan ds.
Van den Bosch, prof Schilder en de
later eveneens in Delft staande ds.
Fokkema Waarschijnlijk hebben
mede zij mijn belangstelling voor
de woordkunst gestimuleerd
Woordkunst uit een andere tijd.
toen ook de kerk anders was. Daar
aan moest ik denken bij het vooraf
beluisteren van Han Peekei* ge
sprek met de Katwijkse pastoor
Toon Raadschelders. Hij begon zijn
door Ton Hydra
atudles in een tijd en onder een
regiem die zo totaal van het heden
verschillen dat het soms lijkt alsof
zijn leven zich ln twee werelden
afspeelt. Pastoor Raadschelders
vergelijkt dat verleden met het he
den van de rooms-katholieke kerk
en plaatst daarnaast zijn beleving
toen en nu. als priester en als mens.
Hij doet dit diepgaand en openhar
tig. waardevol ook voor andersden
kenden. Iedereen zal in deze bespie
geling overeenkomsten met eigen
ervaringen kunnen ontdekken. Het
is ai direct interessant wanneer hij
vertelt over zijn indrukken en hou
ding in zijn eerste parochie.
Leven in een hechte dorpsgemeen
schap en raadsman zijn van velen.
Het werd de jonge kapelaan aan het
verstand gebracht dat ln die ver
trouwenspositie het gevaar zit, dat
Je gaat denken het alleen te kunnen
of beter te weten. Daar zullen ook
jonge dominees wel eens last van
hebben. Voor Toon Raadschelders
was het een enorme overgang toen
hij naar de grote stad werd gediri
geerd. In de na-oorlogse Haagse
Bpoorwljk maakte hij kennis met
ontkerkelijking. Hij dacht met
twaalf adressen voor huisbezoek
wel een groot deel van de dag bezig
te zullen zijn. maar al na drie kwar
tier was het lijstje afgewerkt. Toen
schoot het pijnlijk door hem heen:
„Moet ik langs de deuren gaan met
een boodschap die niet te verkopen
is?"
Na Jaren er op terugziende, laat
pastoor Raadschelders het niet bij
de constatering van destijds dat
velen vervreemd raakten van de
kerk. Nu voegt hij er aan toe: „De
kerk heeft zich evenzeer vervreemd
van de mensen". En hij bekent te
vens spijt te hebben van het star
zich houden aan wat toen regel en
plicht beschouwd werd. Door zich
blind te staren op een wet, liet hij
mensen geestelijk in de kou staan.
Wijzer geworden zegt hij niet meer
zo vlug als vroeger: „Dit is Gods wil
en dót wil God niet. Het gaat eerst
om medemenselijkheid en dan pas
de leer. Dat heeft de Lieve Heer ook
gedaan", zegt pastoor Raadschel
ders. Als vroeger een geestelijke wil
de trouwen, gold hij meteen als af
vallige. Nu denkt een gerijpte pas
toor: „Moeten ze eigenlijk wel uit de
club?" Want hij weet dat vele ge
huwden dolgraag priester zouden
willen blijven. „Wij weten als kerk
niet goed hoe we met mensen moe
ten omgaan", laat hij er zelfverwij
tend op volgen.
Menige protestant zal het kunnen
beamen. Evenzo wanneer deze
priester de kerk vergelijkt met het
gezin. „Als ouders moet Je niet al te
bang zijn voor het verliezen van Je
gezag. De kerk moet duidelijker een
liefdesgemeenschap worden. Dan
gaat het gezag op een andere ma
nier functioneren." Pastoor Raad
schelders signaleert naast ontker
kelijking veel nieuwe geloofsbele
ving. mede door veranderingen.
Echter, een verandering mag zich
niet te snel voltrekken. „Het is een
geboorteproces en daarom wel eens
pijnlijk."
In zijn leerzaam betoog, waarin hij
eveneens reformatorische christe
nen betrekt, wijst hij op de grote
betekenis van momenten van bezin
ning. „Ze zijn noodzakelijk om het
geestelijk leven te voeden „Meer
waarde dan goedkoop halleluja-ge
roep heeft echt een diep geloven.
Ook in elkaar"
Deze uitzending van met recht Heel
de mens is een prelude op Kerstmis
door pastoor Raadschelders ge
noemd de menswording waarin
God Zijn naam en bedoelingen
heeft geschreven.
makelaars-veilinghouders in
roerende goederen
regelmatig veilingen van kunst antiek en inboe
dels voor onze clientele zoeken wij obiecten voor
goed gehalte verkoopcondities op aanvraag ook
voor a' uw taxaties inzake verzekeringen suc
cessie etc
tel. 070.244271
Nassau Dillenburgstraat 3
Den Haag
spui 235a, den haag.
tel. 070 - 463242.
In het Volkenkundig museum
„Nusantara" te Delft wordt tot en
met 1 april de tentoonstelling „Kle
ding in Tempo Doeloe (1860-1920) ge
houden. Deze expositie behandelt de
kledlnggewoonten van de Hollanders
in Indië tijdens de periode 1860-1920.
In hetzelfde museum worden tot en
met 3 januari ook nog Balische schil
derijen en tekeningen van Willem Ge
rard Hofker tentoongesteld.
De Belgische troubadour Miel
Cools komt van 1 t/m 6 en 9 t/m 13
januari met zijn solo-programma in
Centrum Bellevue te Amsterdam.
Cools zingt liedjes van onder meer Ed
Leeflang, Ernst van Altena, Willem
Wilmink en Pieter Goemans, waarin
de kritische ondertoon en het sociaal
engagement niet ontbreken.
THEATERMUSEUM
(NEDERLANDS THEATER INSTITUUT)
Herengracht 168, Amsterdam (bij de Raadhuisstraat) Tel. 020-235104
DE WERELD VAN
DRIETJE KOTS
poppen, maskers, marionetten, teke
ningen
vanaf 1920
EDUARD VERKADE
1878-1981
acteur-reglsseur-toneelvemieu'
t/m 31 jan. '79
Het museum is open van ma. t/m za. van 10.00-17.00 uur.
Zon- en feestdagen van 13.00-17.00 uur. nieuwjaarsdag gesloten.
,DE Beurs in hel hart van
Nederland"
Verkoopexpositie met
tentoonstellng
Postiljonmotel.
1e en 2e Kerstdag
v. 10.30-17 u.
vS'rif uciën cJJntieke
INKOOP-VER KOotf1
SBK Amsterdam
Amstel 31» (bij de Munt)
020 - 23 92 15
kunst
Bonnefantenmuseui
MAASTRICHTS ZILVER!
1500-1800
3 nov-31 d«c. 1,79 open 10-
za. zo. en feestd. 14-17 niet op
dec.
Catalogus (208 pag.. ca. S00 foto s) i
knigbaar door overmaking van 25
bankrekening 57.61.26.381 b*|de
Maastricht
lenen sparen kopen
7*" 1 p
Turfmarkt 24. Leeuwarden
Op 29 december OPEN DAG
van 10 00 tot 17 00 uur. Gratis toegang.
Tot 31 december
IDS WIERSMA
Schilderijen, tekeningen, aquarelten
JAN VAN TUINEN
Friesche Vlag Project
Dagelijks 10-17 uur. 's zondags 13-17 uur. beide k«
gen van 13-17 uur (Op 31 december en 1
gesloten)