Martin Buber herdacht
Wat hebben wij met het marxisme te maken?
Personalia
Raad van kerken tegen
ontslag van Vischer
Simonis door klacht
wegens smaad bedreigd
Trouw
Winter mag
aanblijven
STEUN
ZWARTE KRANT
IN ZUID-AFRIKA!
Op beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag
gaan er weinig mensen op reis.
Daarom rijden erop die drie dagen
wat minder treinen.
Op Oudejaarsavond rijden er na 8 uur
's avonds geen treinen meer.
Industriepastoraat
te persoonlijk
bekritiseerd
VOORBIJGANGI
VRIJDAG 22 DECEMBER 1978
TROUW/KWARTET
Van m onzer Mange vers
DEN HAAO Bij het Boekencentrum tn
Den Haag is onder de titel ..Het marxisme"
verschenen een „handreiking" van de raad
voor kerk en theologie van de hervormde
kerk voor ..een open dialoog tusaen kerk en
marxisme' Het is een boekje van 42 pagina's
geworden, dat 5.20 kost Uit het voorwoord
van het moderamen der hervormde synode
citeren we ..WIJ hopen dat deze handreiking
In die diskusMe op twee manieren zal lunktto-
neren: als een teken van het belang dat de
generale synode hecht aan het ontwerp en als
een opwekking aan christenen om wat hier in
het kort ls uiteengezet verder te door
denken."
De hervormde synode heeft in Juni van dit
Jaar over bet door de raad van kerk en
theologie aangeboden stuk uitvoerig gede
batteerd. Opmerkingen uit de synode zijn
door de raad In de tekst verwerkt, het breed
moderamen der synode stelde In september
de eindtekst vast. en nu is deze handreiking
gedrukt en voor belangstellenden beschik
baar.
In het inleidend hoofdstuk wordt uiteenge
zet. op hoeveel verschillende manleren het
marxisme kan worden omschreven en voorts
wordt erop gewezen dat het marxisme geen
eenheid ls. De titels van de volgende hoofd
stukken lulden: De bouwstenen voor het
marxisme in de ontwikkeling van het denken
van Karl Marx (1818-1883»; Marxisme na
Marx; Marxisme en Christelijk geloof; Marx
isme en demokratie en Konfrontatie. dialoog
en andere houdingen tegenover het marx
isme
In het slothoofdstuk wordt een aantal ge
sprekspunten voor de dialoog met het marx
isme genoemd doch daarvóór komt de vraag
aan de orde: wat hebben wij In Nederland
met het marxisme van doen? De handreiking
geeft daar het volgende antwoord (in drie
punten) op. We citeren deze punten letterlijk.
1. Een kwart van de wereldbevolking leeft ln
landen waar het marxisme in de een of ande
re Interpretatie de officiële staatsideologie is.
In deze landen leven christenen en bestaan
kerken. Met deze christenen en kerken zijn
wij door het evangelie van Jezus Christus
verbonden, dikwijls ook in oekumenische
kontakten. Voor werkelijk meeleven en mee
denken met hen ls een meer dan oppervlakki
ge kennis van het marxisme vereist. Voorlich
ting en diskussie over het marxisme hoort
dan ook thuis ln de toerusting van de ge
meente van vandaag, in katechese en ge-
spreks kring.
2. In onze eigen Nederlandse situatie hebber
wij niet. zoals bij voorbeeld ln Frankrijk, te
maken met grote vakverenigingen, die geleld
worden door aanhangers van een marxisti
sche ideologie. Ook kennen we hier geen
sterke marxistische politieke partij. Wel ho
ren wij uit de vakbeweging en uit Nederland
se socialistische kring voortdurend kritische
geluiden over het kapitalistische systeem.
Het ls niet zakelijk en niet billijk, als christe
nen zich van deze kritische geluiden zouden
afmaken door ze het stempel marxistisch op
te drukken. Men komt dit nog wel eens aldus
tegen: kritiek op de vrije ondernemingsgewij
ze produktle en op het kapitalisme is gelijk
aan socialisme; socialisme is gelijk aan marx
isme. marxisme is gelijk aan Oosteuropees
kommunisme; Oosteuropees kommunlsme
komt neer op diktatuur en atheïsme en ver
volging van christenen en dus.staat het
sein bij elke christelijke maatschappijkritiek
al op .jood"! In deze volgorde van redeneren
worden een aantal logisch niet te verantwoor
den sprongen gemaakt, die men niet zou
maken als men wat nauwkeuriger omging
met de term marxisme. Men mag van de
gemeente van Christus verwachten dat zij
zich tegen boosaardige versimpelingen wa
pent en daarvoor is zakelijke kennisname
van wat marxisme wel en niet is een hulp
middel.
3. Juist omdat de Nederlandse kerken in een
gedeelte van de wereld leven waar men met
Oost-Europa kan meeleven zonder er door ln
zijn vrijheid belemmerd te worden en Juist
omdat er in Nederland geen marxistische
indoctrinatie dreigt, behoort de gemeente
haar vrijheid ten aanzien van het marxisme
vruchtbaar te maken door het gesprek erover
te bevorderen.
Aldus de handreiking voor de dialoog met het
marxisme vanwege de hervormde synode.
AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken ln Nederland en
het oecumenisch vrouwencontact (OVC) hebben bij de
wereldraad van kerken aangedrongen op aanblijven van
respectievelijk dr Luk as Vischer, directeur van het secretari
aat voor geloof en kerkorde, en mevrouw Blrgalla Bam, hoofd
van een der afdelingen voor vorming en vernieuwing. Beide
Instanties reageren hiermee op berichten over het vertrek van
enige stafleden van de wereldraad van kerken.
ADVERTENTIE
De officiële motivatie voor de per
soonswisselingen binnen de wereld
raad van kerken is de overigens lang
niet altijd gehandhaafde regel, dat
om de negen Jaar leidinggevende
functionarissen plaats moeten ma
ken voor anderen. Zulks ter doorstro
ming van personen en opvattingen.
De uiteindelijke beslissing daarover
berust bij het centraal comité van de
wereldraad van kerken, dat ln Januari
ln Jamaica bijeen komt. Twee stafle
den zijn inmiddels al vertrokken. De
raad van kerken schrijft aan de werel
draad op de hoogte te zijn van de 9
jaar-regel, maar zegt ook overtuigd te
zijn van het aanblijven van stafleden,
die ln brede kring, ook onder kriti
sche groepen ln de Nederlandse ker
ken. vertrouwen ln het werk van de
wereldraad hebben opgebouwd. Dat
geldt volgens de raad van kerken ln
het bijzonder voor de Zwitserse theo
loog Lukas Vischer, directeur van het
secretariaat voor geloof en kerkorde.
Gevraagd wordt hem vooral ln staat
te stellen het programma van geloof
en kerkorde voort te zetten, zoals dat
besproken ls ln de vergadering van
september J.l. van geloof en kerkorde
In Bangalore. India. Dit ook al gezien
de toepassing ervan in de Nederland
se kerkenconferentle 1978-1980.
Bam
In een brief aan aartsbisschop Ed
ward W. 8cott. voorzitter van het
centraal comité, heeft het OVC aan
gedrongen op het aanblijven van Brl-
galia Bam. Het Nederlands Vrouwen
contact heeft begrip voor de moeilij
ke positie van de wereldraad, mede
ten gevolge van het Instorten van de
Amerikaanse dollar. Maar het is diep
bezorgd over het mogelijke vertrek
van mevrouw Bam. Haar werk is vol
gens het OVC van grote Invloed op
dat vrouwen actief haar eigen rol
gaan vervullen ln kerk en samenle
ving. Het OVC roemt haar studies
over de plaats van de vrouw ln onder
ontwikkelde landen, het bevorderen
van de gedachte van de „zuster
schap" enz.
Haar werk ls nog niet af. aldus het
OVC 'dat voorts verzekert, dat met
name ook de „Studie over de gemeen
schap van vrouwen en mannen ln de
kerk" moeilijk zal kunnen worden
voortgezet zonder de kundige en sti
mulerende samenwerking van dr. Vi
scher en mevr. Bam.
waarin opgenomen: De Rotter-
dammar, mat Dordta Dagblad,
Nieuwa Haagse Courant mat
Niauwa Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
WOautstraat T31
Amsterdam
Postgiro 68 00 00
Rink Ned Credwtbar*
Rfkonrgnt *3 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
lel 010-1155S8 (abonnementen
enberorgmg)
M 010-1155S8 (radactie)
lel 115700 (u«
REGIO OEN HAAG/LEtOCN
Posibm 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
inkuilend administratie)
Postbus 3
0000 AA Zwolle
te» 05200-17030
Abonnementsprijzen:
f 15.4?
I 44 40
t 143 40
Oogave iam*#ö#r<hlen 9-19 30 ven
maandag l m v««j*g Op rondeg van 16-
20 uw teiel 020-913456
Opgave muv-advertenbas lal
020-936060 o» sclvitie*» aan Mm>-Adv
a'det<ng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Ad'esw.,*igmgen >tsiwtend ecCAe!»
aan prue Amsterdamse adressen
LONDEN (ANP) - Colin Win
ter, die noodgedwongen nog
steeds in Engeland verblijft,
anglicaans bisschop-ln-bal-
lingschap van het bisdom Da-
m ar al and, Namibië, ls als zoda
nig door zijn dlocesanen herko
zen. Hiermee gaven zij opnieuw
uiting aan hun vertrouwen in
Ingrijpen in het kerkelijk leven
n 1972 door het hem en aan hun
afkeer van het bewind van Pre
toria, over Namibië. Met deze
verkiezing hernieuwde het bis
dom Winters ambt opnieuw
met drie Jaar, zoals ook in 1975
gebeurde. De (blanke) bisschop
trok zich ln februari 1972 het
lot aan van bewoners van
Ovamboland ln zijn diocees en
werd nog dezelfde maand door
Zuid-Afrika wegens openbare
kritiek Namibië uitgezet. De
synode van het bisdom vroeg
hem als bisschop aan te Wij
ven. ook al vertoeft hij ver weg
ln ballingschap.
Een onafhankelijke nieuwsvoorzie
ning in ZunJ-Afrika is essentieel voor
bewustwording en stri|d tegen
apartheid The Nation is een |ong
Wad dat radicale veranderingen in
Zmd-Atnka voorstaat, d wz. een
open demokratie via geweldloze
middelen
Daarvoor is geld en steun nodig,
ook vanuit Nederland'
HUP HET ONAFHANKELIJKE
ZWARTE BLAD ..THE NATION"
AAN TWEE JOURNALISTEN!
Maak uw gift over op giro 3772359
tav. „Krant voor Zwart Zuid-Afrika'
te Amersfoort
De werkgroep ..Krant voor Zwart
Zuid-Afnka is een gezamenlijk initi
atief van Kerk en Vrede. Doopsge
zinde Vredesgroep, St. vood Aki
Geweldloosheid en de Quakers
Int: Utrechtseweg 159, Amers
foort. tal. 033-32133.
ADVERTENTIE.
JEZUS KOMT IN DE WERELD
Het kerstevangelie in eenvoudige taal.
Door Arnold Berbers indringend geïllustreerd met zwart/wit tekeningen.
Tekst en illustratie vullen elkaar aan tot een goed geheel.
Een bijzonder fijn geschenk voor een grote leeftijdsgroep.
Formaat: 21x15 cm.
Omvang: 27 blz.
Prijs: 4,90
exd. verzendkosten.
Verkrijgbaar
in de goede boekhandel.
NEDERLANDS
BIJBELGENOOTSCHAP
Postbus 620. 2003 RP Haarlem
Tel. 023-259501.
De heer J. van Geffen (47) is met
ingang van 1 november benoemd tot
directeur van de federatie landelijke
samenwerking bejaardentehuizenor-
ganisaties (LSB). Tot 1 november was
de heer Van Geffen bestuurder van
de ABVA, de algemene bond van
ambtenaren en van personeel ln de
gezondheidszorg, het welzijnswerk en
de sociale werkvoorziening. De heer
M. W. Rijkers Meinen (31) is. eveneens
per 1 november, benoemd tot ad
junct-directeur van de LSB. Hij
werkt al vijf jaar bij de federatie en
hij heeft de afgelopen twee jaar de
directiefunctie waargenomen. In de
LSB werken vier landelijke organisa
ties van bejaardentehuizen samen:
de algemene vereniging van Instellin
gen voor bejaardenzorg, de humanis
tische stichting voor huisvesting van
bejaarden, de katholieke vereniging
van bejaardentehuizen en de protes
tantse vereniging van instellingen
voor bejaardenzorg.
Landbouw Bij het ministerie van
landbouw en visserij zal mr C. G.
Trojan (36) naar verwacht wordt met
ingang van 1| februari worden be
noemd tot plaatsvervangend direc
teur-generaal voor landbouw en
voedselvoorziening. Daarmee zal de
leiding van hét directoraat-generaal
voor landbouw en voedselvoorziening
worden uitgebreid tot een drieman
schap. Dr. ir. M. P. M. Vos (44). die
reeds sedert 1 maart 1976 plaatsver
vangend directeur-generaal voor
landbouw en voedselvoorziening is,
blijft als zodanig de algemene ver
vanger van directeur-generaal ir. A.
de Zeeuw (54).
ROTTERDAM (ANP) Dr. Jan Camlnada, woordvoerder
van de Rotterdamse Calamagroep, overweegt een aanklacht
wegens laster tegen mgr. dr. A. Simonis, bisschop van Rotter
dam in te dienen, wanneer deze niet terugkomt op zijn
uitspraken, vorige week gedaan ln een landelijk ochtendblad.
Volgens Camlnada geeft de bisschop
de indruk dat het priesterschap en de
kerkelijke opstelling van de leden
van de Calamagroep slechts een mid
del voor hen zijn om in bepaalde
lande te infiltreren. Voor de Calama
groep zou slechts het evangelie van
Mao, Marx en Lenin gelden. Mgr. Si
monis aldus dr. Camlnada
noemt de Calama-leden niet meer
katholiek vanwege een door hem ver
ondersteld verplicht marxlstisch-le-
ninlstische opstelling van elk
groepslid.
Dr. Camlnada, die als priester valt
onder het bisdom Hildesheim, vindt
dat de bisschop zich aan publicitair
en bisschoppelijk machtsmisbruik
heeft schuldig gemaakt door zonder
goed overleg te plegen met andere
kerkelijke beleidsfunctionarissen, re
ligieuze oversten van groepsleden en
instanties zoals de Nederlandse Mis
sieraad, en zonder zich goed te infor
meren. Volgens Camlnada heeft mgr.
8imonis niet het recht collega-bis
schoppen voor te lichten op een ma
nier zoals hij gedaan heeft en die voor
de groep schadelijk ls.
Van misleiding, alus Camlnada, be
wust of onbewust, is geen sprake. Dr.
Camlnada overweegt een aanklacht
terwille van de duidelijkheid, waar de
mensen recht op hebben, vooral de
allerarmsten onder hen. Volgens hem
heeft mgr. Simonis op een emotionele
en verwarrende wijze, een bisschop
onwaardig, het werk en de inzet van
de groep voor de armsten van de
samenleving in discrediet gebracht
Over het zogeheten „raethoden-pa-
NOG MEER WIJZEN
En toch kan je beter luisteren
naar woorden van wijzen,
in alle rust,
dan naar geschreeuw
van een heerser
temidden van leeghoofden.
Prediker 9,13-18)
Het gaat nu over meer wijzen dan]*£
één. Er zijn blijkbaar meer van dië?
arme, wijze mannen in de wereldst
Hun spreken wordt getypeerd als £g,
kalm en bedaard. Ze staan niet te
schreeuwen als volksmenners. H<
niet altijd waar, maar vaak wel:
zo geschreeuwd wordt moet je
opletten, dat is 't niet. Vroeger
ook wel eens mijn bescheiden
op de kansel terecht komen,
thuis kreeg ik dan kritiek. Men
zich terecht af waar dat voor nc
was. Ik was toch ook maar een m<
En heeft de waarheid dat geweld
mij nodig? Ik beriep me er dan opj
ik dat zo vaak meegemaakt had.
deed dan alsof het erbij hoorde. I
dat sloeg natuurlijk nergens op.
ADVERTENTIE
door dr. C. Rijnsdorp
„We leunden beiden tegen de balustrade. Ik kan me niet herinneren dat ik met mijn oudere
metgezel over mijn moeder had gesproken. Maar ik hoor nog hoe het grote meisje tot mij zei:
„Nee, ze komt nooit terug." Ik weet dat ik niets zei, maar ook dat ik niet twijfelde aan de
waarheid van het gesproken woord. Het bleef ln me vastzitten. Ik vermoed dat ik alles wat ik
in de loop van mijn leven heb geleerd over de echte ontmoeting zijn oorsprong had in dat uur
op het balcon."
Als kind door Je moeder te worden
verlaten slaat een diepe zlelewond.
De ouders van de Joodse denker Mar
tin Buber (1878-1965) gingen uiteen
toen hij drie Jaar was. Hij werd opge
voed door zijn grootouders te Lem-
berg. maar in de zomer was hij altijd
op het landgoed van zijn vader ln de
Boekowina.
Zoals men weet staat bij Buber de ik-
Jij relatie centraal. In de sfeer van de
ontmoeting is de mens pas volledig,
zegt hij. Alleen ln het jij-zeggen ont
plooi Ik me werkelijk. „Ich werde am
Du". Vermoedelijk is er verband tus
sen het kinderlijk gevoel van veria
ten-zijn en het essentiële van het JiJ-
zeggen in zijn denken. Tegen zijn
moeder kon hij geen „du" meer zeg
gen. Zo kreeg dit .JIJ" kunnen zeggen
wellicht voor hem de nooit uit te
putten belangrijkheid van een ver
goeding. de extra compensatie van
een nimmer geheeld gemis.
Voordrachten
In maart van dit jaar is Buber te
Rotterdam herdacht met een reeks
voordrachten Daarvan ls nu een
boekje gemaakt Het heet gewoon
Martin Buber. samengesteld door dr.
J Sperna Weiland, rabbijn Jehuda
Aschkenazy. dr. M. A. Beek en drs. D.
Tlemersma De uitgave is verzorgd
door Het Wereldvenster te Baarn.
Met 64 bladzijden kleine letters staat
er nog heel wat ln; Voorwoord, levens
schets. Bubers betekenis voor de
Joodse wereld, zijn bijbelvertaling,
zijn kijk op de mens alsook op de
spanning tussen utopie en politiek,
vervolgens Noten en een beknopte
bibliografie. Het boekje kost vijftien
gulden.
In de Boekowina maakte Buber voor
het eerst kennis met het chassidisme.
Dat is een mystieke stroming in het
Jodendom, ontstaan in de 18e eeuw
in Oost-Europa en die sterke nadruk
legt op ervaring en gevoel.
Buber voegde zich in de laatste Jaren
van de vorige eeuw wel bij de zionisti
sche beweging, maar anders dan
Herzl was hij tegen de stichting van
een Joodse staat. In 1906 sloot hij
zich aan bij de Soziallstische Bund
van Gustav Landauer, een ingrijpen
de beslissing voor de zoon van een
Poolse grootgrondbezitter.
In 1923 verscheen zijn klassiek gewor
den boek Ich und Du (lk en jij), dat de
grondlijnen van een dialogische filo
sofie bevat, welke hij ln een reeks van
verhandelingen verder heeft uitge
werkt.
In Jeruzalem
Kort na zijn 60e verjaardag vertrok
Buber naar Jeruzalem om aan de
Hebreeuwse Universiteit sociale filo
sofie te gaan doceren. HIJ IJverde voor
het samengaan van Joden en Arabie
ren ln één Palestijnse staat (de Ji-
choed beweging), maar dat Ideaal
strandde op de hoog opgelopen te
genstellingen. Buber bleef evenwel
strijden voor de rechten van de Pales
tijnse vluchtelingen en van de in het
land achtergebleven Arabische min
derheid.
In Bubers werk worden twee werel
den verbonden: de West-Europese
cultuur en de Joodse traditie. Aan de
wortel van deze traditie ligt het fun
damentele feit van de openbaring.
Voor velen heeft Buber de brug gesla
gen naar de grondwoorden van de
bijbel. Zelf heeft hij nooit opgehou
den te leren. Tenslotte heeft hij de
staat Israël de facto wel moeten aan
vaarden.
Vertolker
Buber was vooral groot als vertolker;
hij vertolkte de gegevens van de
Joodse traditie in de taal van de
Europese cultuur. Samen met Franz
Rosenzweig vormde hij een eigen
soortige vertaaltechniek om de Jood
se bijbel in het Duits te vertalen. Na
Rosenzweigs dood heeft Buber het
grote werk alleen voortgezet. Beiden
verzetten zij zich tegen de sinds Mo
ses Mendelssohn (1729-1786) gebrui
kelijke weergave van de Godsnaam
als ..de Eeuwige", omdat die statisch
is en aan een filosofische abstractie
grenst. De naam JHWH evenwel is
een „Gottschrel", een roep tot God,
geladen met beweegkracht.
Het koningschap in Israël bleek geen
Martin Buber
de kritiek had gelijk. Wijze woordjg
woorden die verband houden metf
Dr. Jan Camlnada, woordvoerder
van de Calama-groep
pier" van Juni, waarop mgr. Simonis
reageert, zegt dr. Caminada, dat dit
een voor niet-christenen aangepaste
versie is van een door de Westduitse
theoloog prof. dr. Karl Rahner bestu
deerd en goedgekeurd studiepapier
is. Het heeft alleen een verplichtend
karakter wat betreft de spelregels:
namelijk de wekelijkse bijeenkom
sten van de groep.
ALKMAAR (ANP) In het jaarver
slag 1977 van de hervormde provinci
ale kerkvergadering (PKV) van
Noord-Holland wordt als een zorg ge
noemd, dat in sommige gemeenten
het werk van evangelie en industrie
zo persoonlijk-kritisch benaderd
wordt. Wanneer één of andere uit
spraak van een industrie-predikant
niet goed in de smaak valt reageert
men soms met het intrekken van zijn
bijdrage, vaak zonder echt in gesprek
te willen komen met die predikant of
het bestuur.
Op die wijze, aldus het PKV-verslag,
is het moeilijk om een gemeenschap
pelijk beleid te voeren inzake de taak
van de kerk in de industriële samen
leving.
spreken van de Heer, die gemeten**]
zijn aan de Stem, hebben zelf krag fc
genoeg. Niet door geweld, staat eri
maar door mijn Geest, zegt de Hele
Maar goed, dat was terzijde. Er zij
meer wijzen. Gelukkig maar. De et
wijsheid is als een moeder, die RT
kinderen baart. De wijsheid brenf
mensen voort die ervan af weten ei
dat spreken. In kleine kringen en
kerken, soms van mond tot mond;
maar ook in de gemeente. En ze i
worden opgeschreven en gedruktr
doorgegeven. Maar er ls iets mee.
geschreeuw van de heersers is
sterker. De woorden van de wijzeir,
worden vaak overstemd en
overschreeuwd. En de vele armem
er de dupe van. Want wat met zo'if
geweld gebracht wordt, zal wel wf,
zijn. En wat in zo'n oplaag gedrukf"
staat, dat zal 't wel zijn waaraan et
mens zich houden moet. Kohelettf
waarschuwt ons hiervoor. Laat Je|
misleiden. Wees waakzaam een S
adventswoord. Wees op je hoede.c
Loop er niet in. Neem er de tijd eir
rust voor om de woorden van wija
te horen en te overwegen, die te
bewaren in je hart. Leeghoofden
wedden op wat geschreeuwd won]
Je gaat zelf tot de wijzen behoren)
je er je oren voor dichtstopt en ii
stilte luistert naar wat verder
gefluisterd en gezongen wordt. V£
de Messias en dat Hij ons leven tel
rust en vrede brengt en ons tegeliL
achter zich roept om de armen te
bevrijden.
Beroepingswerk
NED.HERV.KERK
Beroepen te 't Waal en Hon
(toez.): J. A. Woudenberg kan
Maarssen.
Aangenomen naar Hellendoon
Kortleve te Driebergen; naar G
reede: M. Aangeenbrug, kand. te
kelum, die bedankte voor AalU-
Den Bommel, Brandwijk, Eeir'-
Buiten, Goudswaard, HagefH
Kamperveen en Oude Tonge.
ar
lil:
Afscheid op 25 dec. van Oostei
A. Sleders ber. te Silvolde. te
Bevestiging op 24 dec. te HeeiÉ1
tot pred. voor buitengew. werk
de prov. kerkvergadering van N 1
Holland (diakonaal consulent)
heer R. J. Wasterval te Heenvli n
td
Intrede op 25 dec. te Ouderkerk
IJssel: M. Goudriaan uit G^°'
waard; op 26 dec. te Hasselt: G.
der te Bruchem en Kerkwijk.
GEREF. KERKEN
Intrede op 24 dec. te Wilnis:
Woltering kand. te Amstedam.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Langerak in combli
met Gorinchem en te Onnen: t.
Graaf, kand. te Kampen.
garantie voor de theocratie. Profeten
traden op, niet zozeer als voorspellers
als wel als aanzeggers.
Nieuwe Testament
Buber heeft zich tientallen jaren in
tensief in het Nieuwe Testament ver
diept. Hij kent aan Jezus een grote
plaats toe in de geschiedenis van Is-
raëls geloof. Zijn geschrift over de
Zwei Glaubensweisen (twee manie
ren van geloven) getuigt hiervan, al
zullen vele christenen hierbij kriti
sche aantekeningen plaatsen.
Bubers visie op de mens heeft hij
nooit systematisch uitgewerkt. Ook
dit hoofdstuk is al even belangwek
kend als het laatste: Politiek en Uto
pie. Maar ik meen met het voorgaan
de al voldoende belangstelling te heb
ben gewekt voor dit interessante
boekje. De kaft zet de naam Martin
Buber vijfmaal onder elkaar, van hel
der wit afnemend tot schimachtig
grijsblauw. Zal zo zijn naam verble
ken? Dat zal de ontwerper, Frits
Stoepman, wel niet hebben bedoeld.
GEREF. GEMEENTEN *l
Bedankt voor Katwijk aan Zei
Hage te Rotterdam; voor Mi w
burg-zuid: J. Karens te Opheus ll
Tic
GEREF. KERKEN nl
Beroepen te Sassenheim: W. Ba
Amsterdam Zuid; te Amsterdai 'e
R. Hummelen, kand. aldaar (vo< n
arbeid in inrichtingen van het
terie van justitie).
GEREF. KERKEN fcef
Beroepen te Delft-Abtswoude,
Heynen te Den Haag als ziekenfrVl
predikant voor het ziekenhuis B
te Delft.
Vredesboodschap
Paus Johannes-Paulus n heeftT
klaard dat zijn komende reizen I In
teken zuilen staan van het sO 11
naar vrede. De paus schrijft dit 1 |'e
brief aan de regeringsleiders i f
hele wereld.
In zijn 4.500 woorden tellende
.opvoeden om tot vrede te kol e
doet de paus een beroep op de w
lijke leiders het gevaar in te zlei
het oplopen van de bewapening 101
loop. Hij vindt dat er een „vt w
taal" moet komen die in de
dient te komen voor de oorlog
die hier en daar gebezigd wordt ÏK
de zal het laatste woord in de gei er
denis zijn", zo meent de paus. J<k-
nes-Paulus II pleit ook voor vrl
van religie in de hele wereld.
ez
Oorlog en vrede. Conferentl
de CSFR (studentenorg. v.d.
gezindte) van 27 tot 29 decern'
„De Houtduif" te Austerlltz. Sp
o m. dr J. J. Verdonk (IKV), dr.
de Lange, SGP'er mr. G Holdf
CDA'er J van Houwelingen. T
tingen bij: A. Lagendijk, Lorenti
35. Leiden, tel. 071-124582.