Belang van kunstenaar staat op het spel Kluchtige voorstelling in de vrije sector Doorzichtige uitvoering van Handels 'Messiah' Muziek koffie en c£ piano TV COMMENTAAR Warmt nodig?] Kunstuitleen nieuwe stijl in het geding v Hou me vast, laat me los Nieuwe boeken Wat je bent raak je niet meer kwijt PIIVA —DONDERDAG 21 DECEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Bram Pols Een groep van een paar hon derd kunstenaars bevolkte vorige week voor enkele uren het Haagse Binnenhof. Ze lie ten daarbij weten dat ze er niets voor voelen dat aan hun BKR de beeldende kunste naars regeling wordt getornd. Zijn het werklozen of zijn ze dat niet? Waarom is hun rege ling zo bijzonder en hoe ver dragen de gevolgen daarvan? Hoe slalomt de overheid met haar voorstellen en rege lingen? Laten we er eens van uit gaan. dat we in dit land met veel te veel loodgie ters zitten. Ze maken dagelijks regen pijpen. maar de maatschappij heeft daar nauwelijks of geen behoefte aan. Het sociaal gevoel en onze denkbeel den over rechtvaardigheid heeft ertoe geleld dat loodgieters dan niet de hongerdood hoeven sterven. Ze krij gen een uitkering. Maar stel dat zij tegenover die uitke- ring wel elk kwartaal een paar regen pijpen zouden moeten inleveren. Het gevolg daarvan zou zijn dat we bin nen de kortste keren over de regenpij pen naar Engeland kunnen lopen. Dat zou onzin zijn. Daarom laten we loodgieters, die zich niet dienstbaar kunnen maken geen regenpijpen ma ken voordat ze hun uitkering krijgen. Die krijgen ze gewoon. Met kunstenaars ligt dat anders. Er zijn er teveel. Ze maken dingen die ze niet kwijt kunnen. Gewoon een uitke ring geven gaat ons echter te ver. Laat ze maar wat maken, er kan immers altijd een Rembrandt ver- .scholen zitten onder dat legertje van kunstenaars, dat een beroep doet op de algemene middelen. Kunstenaars moeten hun produkten wel inleveren voordat ze hun uitke ring krijgen. Het ministerie van Sociale Zaken heeft daarom een Beeldende Kunste naarsregeling uitgevonden, de BKR. Die stelt beeldende kunstenaars in staat in hun beroep door te werken, ook al hebben ze niet voldoende mid delen van bestaan De bedoeling daarbij is," zo zegt Sociale Zaken. ..het scheppend ver mogen en de vaktechnische be kwaamheid van de kunstenaar in stand te houden en waar mogelijk te ontwikkelen en zodoende de kansen tot verwerving van inkomsten uit zijn beroep te vergroten." Een prachtige volzin, een heldere filo sofie. Maar hoe werkt het? Een kun stenaar. die kan aantonen met zijn beroepsopleiding dat hij ook werke lijk kunstenaar is. stapt naar de ge meente en doet een beroep op de BKR. Hij verschijnt voor een com missie. Die zaagt hem door en bekijkt zijn werk. Hij moet minstens vijfent wintig zijn. Redelijk- De artoteek in Den Haag: geen behoefte aan kunst van het rijk deels naar de gemeente en deels naar het rijk. Zo krijgen ambtenaren een werkje op hun kamer. Scholen wor den opgesierd met schilderijen, die door drommen leerlingen zijn uitge zocht Het rijk doet hetzelfde. De spulletjes die het rijk krijgt ko men maar ten dele aan de muren van wat des rijks is. De rest gaat naar de Kazernestraat in Den Haag. 's Rijks kunst staat daar in rijtjes van twintig tegen de muren van de Dienst 's Rijks Verspreide Kunstcollecties. Het vari eert van een tableau met verbrande plastic kofflebekertjes. dat onderweg lelijk is beschadigd tot een oude meester, afkomstig uit het raadhuis van een rustiek Fries dorp. Het loopt uiteen van antiek meubilair tot robotten van modeme makelij en in perspex vervatte dode vogeltjes. Kunst is kunst. Een uitbundig feest van Nederlandse cultuurvruchten, waarover Je inmid dels inderdaad naar Engeland zou kunnen. Het pand barst uit z'n voe gen en men is uitgeweken naar ande re plaatsen in Den Haag om de boel op te slaan. Hoe omstreden die plaat sen zijn moge blijken uit antwoorden van de staatssecretaris van CRM op vragen uit de Tweede Kamer, eerder dit jaar: de huidige omstandigheden zijn inderdaad miserabel en hopelijk zal er over vijf jaar een acceptabele oplossing voor zijn. De panden zijn niet verzekerd en ze zijn vooral 's nachts minimaal bewaakt rijk er niet voor voelde moeten we terug naar het zinnetje van Sociale Zaken. Dat van die nadelige beïnvloe ding van de markt. De burger gaat namelijk niet een schilderij voor een paar mille kopen, als het verderop voor vijf gulden in de maand te huur is. Zetje Belangen Gaat de commissie akkoord, dan koopt zij in de regel driemaandelijks werk van hem. Niet onbeperkt, het is afgestemd op wat men „redelijk" noemt. De commissie zegt daarbij prijzen te betalen die op de markt ook zouden worden betaald. In *74 ging het dan om 1218 kunste naars. Eind mei van dit jaar om 2366. Dit jaar heeft het ministerie zestig miljoen uitgetrokken op haar begro ting voor de BKR. Daar in zit ook het geld dat de overheid gebruikt voor het geven van opdrachten aan kun stenaars. Er zit een stevige klim in het bedrag Het werk dat wordt aangekocht gaat ADVERTENTIE Sociale Zaken zegt: ..Aan het werk wordt een bestemming gegeven, die de belangen van de maker zo veel mogelijk dient, zonder de vrije markt in nadelige zin te beïnvloeden" Op die zin breekt het schip. De mees te kunstenaars zijn nooit in de Kazer nestraat geweest. Anderen wel en die betreuren het dat de kunstenaar hier zoveel onrecht wordt gedaan. Een kunstenaar wil immers dat zijn werk wordt gezien. Daar heeft hij het voor gemaakt. De kijker mag het de hemel in prijzen of tot de bodem afbreken. Maar het moet toch ten minste een rimpeling teweeg brengen in de ziel van de kijker. Dat noemt hij de zin van zijn werk Als de Kazernestraat dus de bestem ming is. die de belangen van de ma ker zoveel mogelijk dient, dan be grijpt nu iedereen dat de zaak hier op zijn zachtst gezegd mooier wordt OptOCht voorgesteld dan ze in werkelijkheid is Maar de boel moet toch ergens blijven? Het rijk heeft de vrije markt steeds willen stimuleren. Bijvoorbeeld door de ASK, de aankoopsubsidieregeling kunstwerken. Iemand die iets tot een maximum van 1200 gulden in een galerie kocht, kon twintig procent tegemoetkoming krijgen van het rijk. Zo werd kunst wat meer bereikbaar voor iedereen en de vrije markt kreeg een zetje. Hoe dat werkte werd vorig Jaar be kend na een allerwege omstreden on derzoekje door de Boekmanstichting. Er werd beweerd dat de goed bemid delden en de collectioneurs vooral profiteerden van deze regeling. Dat kon nooit de bedoeling van de minis ter zijn. Het geld van de ASK moest voortaan aan de kunstuitleen worden besteed, vond minister Gardeniers. Het ging om 1.6 miljoen. Een dubbele klap voor de vrije markt, kan men concluderen, uitgaande van de denk wijze van de minister. Het wachten is geweest op de nota kunstuitleen. Er werd nog wat gekie teld en wat vuur bij de galeriehouders gedoofd. Kunstuitleen wekt belang stelling voor kunst bij het publiek, dat uiteindelijk zal gaan kopen. De nota ls uit. De minister gaat arto- teken werk leveren uit de collectie van het rijk. Daarbij wordt geducht gezeefd, want alleen het neusje van de zalm mag worden uitgeleend. De meeste artoteken hebben genoeg uit de collectie van de gemeente en zij hebben dan ook niet zo'n behoefte aan dat uitgelezen werk van het rijk. Ze hebben liever geldelijke steun voor hulsvesting en personeel. Dat zou duur zijn en het werk wordt niet opgeruimd. Maar de minister wil ook dat de leners goed worden geïnfor meerd over kunst en kunstenaar. Daartoe moet het personeel van de artoteek worden onderwezen, opdat de dame op leeftijd, die met de in de mond van Nederland bestorven vraag: wat stelt het voor? op adequa te wijze kan worden te woord gestaan wordt dat afgerond met een fraaie poster. Tenzij een oud-oom de kwast han teert. dan heeft men voor een billijke prijs nog wel eens een „echte oom Frits" aan de muur. Maar echt kunst kópen, dat doet men niet. Misschien komt dat doordat kunst op twee ma nieren onbetaalbaar ls. De diepste emotie van een kunstenaar, die altijd zal blijven boelen is onbetaalbaar. Maar daarvoor moet men zich vaak diep ln de schulden steken. En dat gebeurt zelden, want de meeste men sen hebben geen oog voor de eerste vorm van onbetaalbaarheid en zo Ja. dan hebben ze vaak geen geld voor de tweede. Er komen waarschijnlijk schilderijen van het rijk in de artoteek te hangen- .Welke, dat beoordeelt het volk niet. daar komt een commissie voor. De mocratie in de kunst bestaat niet. Jongetjes met een traan en spaar zaam geklede zigeunerinnen tegen een boom komen er niet, ook al kiest de bevolking daar voor. Men krijgt iets van kwaliteit in de huiskamer. Het elitaire van kunst blijft keihard overeind staan. Dat is eigenlijk in tegenspraak met al die sociale motieven die uit de kunstuit leen en het laten delen van de bevol king in het kunstaanbod spreken. Er zit iets nog veel minder sociaals in. We krijgen straks een keurkorps van kunstenaars, wier werk is uitverkoren om te worden uitgeleend. Hun werk mag straks gezien worden. De rest niet, die blijft in de Kazerne straat. Miskenning ls het meest grie vende voor een kunstenaar. Het komt er gewoon op neer dat we loodgieters toch regenpijpen blijven laten maken, ook al zal niemand ze ooit nog zien. FILM OP TV Doris van Caneghem en Rijk de Gooijer in „Hou me vast, laat me los". door André Rutten AMSTERDAM „Hou me vast, laat me los" ls een nieuwe vrije blijspelproduktie, waarin Rijk de Gooijer, Doris van Caneghem en Willy van Heesvelde samen spelen onder regie van de Engelsman Robert Chetwyn. De première ervan was dinsdagavond in het Nieuwe de la Martheater. Doris van Caneghem en Willy van Heesvelde hebben hetzelfde stuk ook in 1966 gespeeld, toen met Alex Wille- quet, onder regie van Jo Dua. Het was de eerste voorstelling van het Groot Limburgs Toneel. Toen was de oor spronkelijke titel aangehouden: „Luv", de populaire verbastering van ..Love", de liefde, gebruikt als een gemakkelijk cliché. Daar gaat het stuk ook over. Een getrouwd man (Willy van Hees velde) is na vijf Jaar huwelijk (Doris van Caneghem is zijn vrouw) verliefd geworden op een ander. Hij ontmoet een jeugdvriend (Rijk de Gooijer). die zichzelf een volstrekte mislukkeling acht en een eind aan zijn leven wil door Jac. Kort AMSTERDAM Het is de laatste jaren traditie, dat de Nederlandse Höndelvereniging onder leiding van Jac. P. Loorij in de week voor Kerstmis een uitvoering geeft van „Messiah" van Georg Friedrich Handel. Ook dindsdagavond was dat het geval in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Een prachtige oplossing lijkt daarom het verschijnsel kunstuitleen Het rijk kan een beetje opruiming houden en het lijkt nog sociaal bovendien. Daarbij komt de Ideologie van CRM, die de menigte wil laten delen in de rijkdom van het kunstbezit. De bur ger stapt een soort bibliotheek voor schilderijen binnen en leent er iets moois. Zo komt het werk uit de gan gen van de Kazernestraat te hangen aan de muren van de huiskamer en wordt de kunstenaar toch nog recht gedaan. Er wordt in leder geval naar gekeken. De laatste Jaren heeft dat gemeente lijk initiatief van de kunstuitleen aan populariteit gewonnen. Het rijk voel de er niet voor. Om er achter te komen waarom het Het Nollen-svndieaat; een sakenman in barmhartigheid, door Rndie van Meurs. Uitg. Vrij Nederland/Week bladpers; 171 bl*.; ƒ9.96. In dit boek zijn de verhalen gebun deld die de journalist Rudie van Meurs schreef over de handel en wan del van de Brabantse zakenman A. C J A. Nollen, die in de gezondheids zorg een lucratief Imperium wist op te bouwen door handig allerlei belangen in zich te verenigen. De wijze waarop Van Meurs die verstrengeling van be langen ontrafelde en vervolgens voor een groot publiek uitlegde is een zeer knappe journalistieke prestatie die het alleszins waard ls om in boek vorm te worden vastgelegd. De verha len zijn nog uitgebreid met de vragen die Kamerleden stelden naar aanlei ding van de publikaties in Vrij Neder land. plus de antwoorden die daarop kwamen De minister lijkt dus de hoop op een gezondere markt te hebben opgege ven door de verschuiving van de ASK. Ze lijkt dan toch zich te hebben neergelegd bij het feit dat de mensen eerst een wasmachine kopen en daar na een lederen bankstel, en als de optocht aan huisraad binnen is. Het verschil tussen Hfindels „Mes siah" en de Mattheus Passie van Bach ls dat In het laatstgenoemde werk uitsluitend aan het lijden en de dood van Jezus aandacht wordt ge schonken, terwijl ..Messiah" aan vangt met profetiën uit het Oude Testament, waarin zijn komst wordt voorzegd en afsluit met teksten uit de Openbaring aangaande zijn weder komst. We zien dan ook dat Hfindel de eerste uitvoering van dit werk, die in Dublin plaatsvond, leidde in april 1742 en dat de Londense première in maart 1743 werd gegeven Jack P. Loorij. die van de bestudering van zowel de composities van Handel als van de uitvoeringspraktijken dienaangaande zijn levenswerk heeft gemaakt, heeft zich daarbij in sterke mate laten richten door Engelse tra dities. Zulks lag voor de hand, gezien het feit dat Hfindels muziek onafge broken In Engeland is uitgevoerd, ter wijl zij op het vasteland eerst om streeks het midden van de vorige eeuw ingeburgerd begon te raken en dan nog vertaald in het Duits, verkort en soms in een instrumentaal kleed gestoken, dat niet van Hfindel stamde Bij de uitvoering splitst Loorij zijn koor in een groot en een klein ensem ble (plm. 30 mensen), waardoor een uitstekende afwisseling tussen de tutti- en sologedeelten wordt bereikt en bovendien de z.g. coloraturen nog doorzichtiger klinken. Van de vier solisten excelleerde de sopraan Elly Ameling o.a. in haar prachtig gezongen aria „Rejoice", waarvoor zij een spontaan applaus kreeg. De tenor Hein Meens en de bas Henk Smit zongen de aria's en recita tieven fraai van klank en met een boeiende en overtuigende voor- dracht. De jonge alt Joke de Vin bleek duide lijk nog niet rijp voor haar partij. Haar stem draagt vooral in de lagere regionen totaal onvoldoende voor deze zaal. hetgeen aan haar zingen een moeizaam karakter geeft. Het uit Engeland afkomstige Richard Hickox Orchestra zorgde voor een zeer goede begeleiding. maken door van een brug af te sprin gen. Hij laat zich daarvan weerhou den als de ander hem voorhoudt, dat hij gelukkig zal worden als hij eerst maar kennis maakt met de liefde. Hij wordt ook prompt verliefd op de vrouw van zijn vriend en trouwt er mee. waardoor die ander met zijn nieuwe liefde het huwelijk in kan gaan. Zij blijven even ongelukkig als zij al waren. Navrant Geen blijmoedig stuk dus. Dat was er in 1966 ook niet van gemaakt, noch in Maastricht, noch enige maanden la ter in Amsterdam, waar Jules Croiset, Petra Laseur en Cor van Rijn het onder regie van Bob de Lange bij de Nederlandse Comedie speelden. Het bleef een wat navrant, tamelijk licht spel met absurdistische trekjes, wel een tijdsbeeld van de vroege zestiger jaren en van een net gesettelde gene ratie, waarin de Jeugdidealen zijn uit gedoofd. De schrijver ervan, Murray Schisgal (in wiens later ,3oeing Boeing" Rijk de Gooijer en Doris van Caneghem vorig seizoen stonden) was 37 toen zijn „Luv" voor het eerst gespeeld werd. Hij was bekend geworden door eenakters, waarvan in Rotterdam „De typistes" en „De tijger" gespeeld waren, die Amerikaanse varianten le ken op het Europese absurdisme. Al deze elementen, die schrijver en stuk in 1966 interessant maakten, tel len in de voorstelling van nu niet meer mee. De absurdistische trekjes erin zijn aangedikt tot kluchtige ef fecten, tot clownsacts, die menigeen tot lachuitbarstingen prikkelen, maar waardoor het toch al niet sterk geladen stuk wel leegloopt. Blijkbaar had men daar wel een nieuwe verta ling bij nodig. De Indertijd gebruikte van Bob de Lange ls vervangen door een van Gerard van Lennep, coprodu cent van Hans Sleeswijk bij deze voorstelling. Fit City, Amerikaanse speel 1972 van John Huston met In d rollen 8tacey Keach en Jeff Veel critici noemden Fat City film die Huston (regisseur vani phalt Jungle en The Misfits) ooF"1 te. Een tragisch verhaal over ti jui delmatige boksers in het Califi stadje Stocton. die tevergeefs j het ..grote" geld te verdienen, jwa: zondag Ned 2 21 vo The Great Race, Amerikaans^, film uit 1964 van Blake Edwaf Jack Lemmon en Tony Curtis. Wood en Peter Falk. Het duo l poj en Curtis staat weer garant vo< dwaze avonturen waarin de go kwaden bestrijden. Ook het smijtwerk wordt niet gemeden, hoogtepunt een kwartier lang werpen. Nathalie Wood is de «U t< )el poes". Voor liefhebbers altijd I jn maandag Did 1 1' Var >k Sunset Boulevard, Amerikaans film uit 1950 geregisseerd do< Wilder, met in de hoofdrollen Holden, Gloria Swanson en Er Stroheim. Sunset Boulevard is de beste, zoniet beste film die g|ge is over de keerzijde van de Holï glamour. Een genadeloze kijk a< schermen van Hollywood. Swanson speelt op magnifiek een verloederde Hollywood-act aa nog geheel In haar fllmverled^ie William Holden ls een jonge i schrijver die bij de film geen de grond krijgt. Erich von St speelt op weergaloze wijze de n^e eerst haar regisseur was, laq echtgenoot en nu haar butler, om te weten is dat Wilder onla nieuw een film heeft gemaakt zelfde thema: Fedora. William speelt daarin opnieuw een dert filmmaker die tracht nog eenrr vedette van weleer op het witte krijgen. Fedora draalt in dlver* ei ters in Nederland. yar dinsdag Ned 2 21P Paper Moon, Amerikaanse «PU, uit 1973 van Peter Bogdanovil» Ryan O'Neal. Tatum O'Neal en pe ne Kahn. Amusante film over dt_f Jaren van Hollywood, de Jaren5*" Ryan O'Neal (in Nederland bekiei worden als Rodney HarringtoVn serie Peyton Place) en zijn do< Tatum spelen een opllchtersdfar het niet altijd even gemakkelilvc in de wereld van glamour en gh tranen. Du P' d( o!| a< ki dinsdag. Did 2 ce Jarig Residentie Oh ADVERTENTIE i.z.g.st. gevr. Br. m. prijsopg. onder no. 7107 Trouw, Adam. ADVERTENTIE iterttmis Wf>: Toots 'bramTravolta, en Mario 'Money'Depasto VU 'iw i" i tintelende frisdrank Het ls een zinvolle traditie, rond Kerst en de jaarwisseling, de ge dachten wat meer te laten uitgaan naar degenen die het moederland hebben verlaten om elders een be staan op te bouwen. De massame dia doen er aan mee. Programma's waarin emigranten aan het woord komen, vinden ruime weerklank. Het leven van landverhuizers intri geert de thuisblijvers. Misschien door hun lef om schepen achter zich te verbranden. Het avontuur met andere mensen en culturen. De wij dere horizon en de imponerende na tuur van het nieuwe land. Of de moed om zich te wagen aan het economisch devies: .zwemmen of verzuipen". Canada telt bijna vijfhonderddui zend inwoners van Nederlandse af komst. Zij hebben de sprong in het diepe gewaagd en de meerderheid heeft het hoofd kranig boven water weten te houden. Sterker: er ls en wordt nog altijd goed geboerd. Maar. het is poot-aan spelen; zes volle dagen per week. Die Hollandse Canadezen werken zo hard. dat zij aan veel andere zaken niet toekomen. Een culturele beleving in artistieke zin ls er voor de meesten niet bij. De oudste gene- door Ton Hydra ratie emigranten zingt nog graag psalmen en volksliedjes in de moe dertaal In de grote steden wordt geluisterd naar het Nederlandstalig radioprogramma van plaatselijke stations, die plaatjes draalen van Conny Vandenbos en andere beken de artisten. Daarmee is het cultureel gezien wel zo ongeveer bekeken. Schrijvers, to neelspelers. schilders en filmers heeft de Nederlandse gemeenschap nog niet voortgebracht. Logisch, dat de cineast Nico Crama tijdens een twaalf maanden durend verblijf in Canada op zoek ging naar de drijfveren van emigranten. Ook wil de hij weten wat. bulten het am bachtelijk bezig zijn. hun Inbreng is in het maatschappelijk leven van hun tweede vaderland Crama's speurtocht is vanavond te volgen, dankzij de samenwerking tussen de National Film Board en de NOS. Voor alles en ledereen gel dende antwoorden mag u er niet van verwachten. De film toont frag menten. zoals détailopnamen die de aandacht richten op delen van een schilderij. Kijkers zullen er zeer ver schillend over oordelen, afhankelijk van eigen instelling en achtergrond. Mij heeft in Crama's documentaire geboeid dat de door hem bezochte emigranten in denken en doen tien tallen kenmerken vertonen die een mens tot Nederlander maken. Ne derlanders met de hang om bij el kaar te klitten. Met een eigen bank voor solide regeling van financiële zaken. Bereid om offers te brengen voor eigen kerk en school. Noeste werkers, doortastend en betrouw baar. In staat om de natuur naar hun hand te zetten en het prachtige landschap een Hollands karakter te geven. Bij elkaar een heleboel cultuur! Wie de Nederlandse volksaard beter wil leren kehnen, moet vanavond maar achter Crama aanlopen en luisteren naar de emigranten. En ook naar de analyses van Herman Ganzevoort, die als historicus bij zonder geïnteresseerd ls ln hun bin dingen en achtergronden. Dan blijkt de titel „Zijn we niet rijk geworden hier?" niet ln de eerste plaat* op geld te slaan. Weten hoe de samenleving in elkaar zit en leren daar aan actief deel te nemen, maakt Je tot een completer mens en betekent versteviging van het democratisch bestel. Daarom ls het van belang dat kinderen in die richting worden gevormd, bijvoor beeld vla maatschappijleer. Helaas staan er nog veel vraagtekens ach ter. Omdat het pas tien jaar be staande vak geen tradities heeft en de leraren het zonder specifieke op leiding en methodiek moesten stellen. Er wordt op uiteenlopende manie ren gewerkt. Dat blijkt vanavond uit het radioprogramma Een. twee. uit de maat van de NCRV. In het gesprek dat Inge Kortlang had met drie docenten, komen wel enige te gengestelde denkbeelden naar vo ren. maar de meeste informatie kan nuttig zijn voor ouders met school gaande kinderen. Mensen met weinig oog voor het feit dat het hele leven een voortdurende ontwikkeling ls, zullen eerder dan anderen vooroordelen hechten aan veranderingen in onderwijs en maatschappij. Zij zien leraren maatschappijleer als onruststokers die hun kinderen politiek willen in doctrineren. Een van de docenten zegt dat ze Juist daarvoor niet bang hoeven zijn. Als een leraar wil In doctrineren, wordt hem dat door de klas gauw afgeleerd. Kinderen zien dwars door hun leraren heen. HIJ vindt pas gehoor wanneer hij naar zijn leerlingen kan luisteren en hun weet aan te spreken ln eigen denk wereld. Want kinderen voelen haar fijn aan dat het leven meer omvat dan politiek. door Adr. Hager w DEN HAAG Het R(u tie Orkest bereikt v jaar de 75-jarlge leeft ipi om vast ln de goede jul sfeer te komen geeft kest onder auspiciën 1 Vereniging van Vriende week vier verjaarsconj?' Dankzij een uitgebreide, me-campagne, een laf treeprijs, aantrekkelij: gramma's „voor het h| zin" en koffie met cakej v is de serie volledig |ni kocht. po An Dirigent bij de vier concert^ Fransman Alain Lombard, f6' dit feest met een gerust hOe toevertrouwen. Het Reslderf kest heeft in hem een voortif5 vaste gastdirigent gevonden, f®- wees hij reeds eerder en oof*a maat van de verjaarsserie diif* klonk grandioos. De Schlldefo toonstelling van Moessorgsk '.t schitterende orkestratie vaOn kwam in alle kleurrijkheid tên De „belichting" op de schrei zoals de sombere sfeer rond I et kasteel, de spelende kindertRfc Tuilerieen, het kabaal op dfei van Limoges en het ballet kuikens in de eierschalen. neerde orkestklanken ln een lS: algemeen welluidende aanpa 0: Ravel zelf was op deze teéat rijkelijk vertegenwoordigd u altijd weer fascinerende ,3o het wonderschone piano-con< de linkerhand (de progradpe: lichting was nu gecorrigeerd, e' inderdaad de rechterarm die171 Paul Wittgenstein dankzij logsgebeuren moest missen). De Bolero bleek voor Lomb *-] huzarenstuk, verbluffend doei 0 bouw en de spanning, overroip door de perfectie. Theo Bn evenals jJ. zaterdag de soli! Ravelconcert en zo mogelijkj hij die prestatie. Men kan zicli lijks een geslaagder opening 1 len van deze serie waarin gist| werken weerklonken van Salnt-Saëns (het cello-cond Godfried Hoogeveen als solisf sl (Koos Verheul speelde I concertino) en Strawinsky. Concertmeester Jaring Waltij avond solist in Beethovens V cert, Alain Lombard complet programma met werken van I Wagner en Debussy. Vrijdl speelt Shura Cherkassky hfl pianoconcert van Brahms en' wordt besloten met de Syi Fantastique van Berlioz. ADVERTENTIE mobiele warmtebanomi van Prrva laten u nooit e nergens in debou staan vraag intormatie/deale lijst g&g3 Tel.01745-391

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4