Mike Burstyn en het Jiddisch theater Giacomo Manzü zeventig jaar i Ë3 Haafe Filmkeuring heel te weinig aanbod Joods-Amerikaanse entertainer zaterdag met tweede show op tv En dan nog Literaire prijs voor Zuidafrikaanse Onder invloed van ideeën TV COMMENTAAR Kerstvierii koninklijk op de rac WOENSDAG 20 DECEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Riet Dlemer AMSTERDAM Ook in het Memphis-hotel in Amsterdam- zuid. waar de Joods-Amerikaanse entertainer Mike Burstyn tijdelijk zijn intrek heeft genomen, is het op maandag gewoon kamerdag. De heer Burstyn laat zich verontschuldigen, hij heeft zich met de televisierepetitie een half uurtje verlaat. Of ik maar wil wachten ln de lounge. In de conversatiezaal worden Juist de ruitjes met veel ijver en ammoniak gezeemd. De tranen springen in je ogen. Kleine klachten die later ruim schoots worden vergoed door het charmante aanbod van Burstyn Ne derlands te spreken Hij doet dat heel behoorlijk en houdt het drie-kwart van de tijd vol. Af en toe wordt de conversatie een mengeling van Ne derlands. Engels en Jiddisch. Om zijn werk voor de shows die hij voor de Nederlandse televisie maakt zo professioneel mogelijk aan te kun nen pakken neemt hij sinds vijf maanden drie maal per week Neder landse les in zijn woonplaats Tel Aviv. Hij is zelf verrast door de resul taten. al geeft hij toe een goed oor voor talen te hebben. Dankzij het verblijf met zijn theaterfamilie in Amerika. Zuid-Amerika en Zuid-Afri- ka spreekt hij vijf talen, waarbij dan nu ook nog Nederlands komt. Zijn verklaring dat het zo vlot gaat: „Het is mijn vak om de werkelijkheid te imiteren". Hij gebruikt niet altijd de goede woorden, maar in de televisie shows komen die schoonheidsfoutjes nauwelijks meer voor. Hoge ogen Entertainer. „Ik zing, dans en vertel grappen. Ik doe al die dingen samen". Hij prijst zich gelukkig dat hij is geboren met deze mogelijkheden, met dit veelzijdig talent. Collega Ton Hydra schreef al in zijn televisiecom mentaar van 25 november vóór de uitzending van de eerste show: „Hij bespeelt de zaal met vlot vertelde grappen, heeft een mooie stem. kan verdienstelijk zingen, beweegt zo soe pel als een danser en heeft mogelijk heden in zich om ook acterend hoge ogen te gooien" Mike: „Dat kun je niet leren. Je kunt jezelf steeds verbeteren, maar je moet een basis hebben. Ik geloof dat het vak van entertainer niet een aca demisch vak is. je kunt het niet op een school of Universiteit leren. Het is een ambacht, een kunst. Net als het vak van horlogemaker moet je het als leerling leren. Zo moet Je in het thea ter beginnen met het schoonmaken van de vloeren. Dat heb ik gedaan". Hij is als het ware voor het theater vak geboren. Zijn ouders waren ver bonden aan de Jiddische musical- comedy (operette) en hij was zeven jaar toen hij voor het eerst professio neel op de planken stond. „Sinds die tijd tot nu ben ik daarmee bezig: 26 Jaar". Jiddisch theater Er volgt een interessant brokje Jood se cultuur-geschiedenis. Zijn ouders waren verbonden aan het Jiddisch theater. Jiddisch is een combinatie van Duits. Pools en Russisch met Hebreeuws. Onze fotograaf, een ras echte Amsterdammer die met het ge sprek meeleeft somt een rijtje in Ne derland bekende woorden op als mes- jogge, Mokum, mazzeltov, bajus en we weten waarover we het hebben. Mike: „Mijn vader was voor de oorlog 'Het is mijn vak om de werkelijkheid te imiteren' in Polen een grote ster. een idool. Als hij in het theater speelde moest de politie te paard heb publiek onder controle houden. Hij speelt nog in het Jiddisch theater, samen met mijn moeder. De Jiddische theaters vorm den voor de oorlog een grote traditie. In New York alleen al waren er vier en twintig! Maar nu is er niet een meer! De oude mensen die Jiddisch spraken zijn gestorven en de jonge spreken deze taal niet meer. Van de zes mil joen joden die zijn omgekomen sprak negentig procent Jiddisch. Sinds het bestaan van de staat Israël heeft deze taal geen reden van bestaan meer omdat daar Ivriet, modern He breeuws wordt gesproken". (Foto Erwln Verheljen) „Zo'n twee eeuwen heeft de Jiddische taal bestaan, maar nu spreken alleen heel orthodoxe Joden het nog omdat ze vinden dat Hebreeuws de taal van de Bijbel is en dus een heilige taal, die in het gewone leven niet mag worden gebruikt. Maar zij gaan niet naar het theater". Hij grijnst. Met deze uitleg over het verdwijnen van de Jiddische taal heeft hij aangetoond waarom het Jiddisch theater beetje bij beetje is uitgestorven. „Mijn ouders waren niet Jong genoeg meer om de over gang naar het Hebreeuws aan te kun nen. Ze zijn wel een paar jaar in Israël geweest, maar moesten toen naar de Verenigde Staten omdat er voor hen geen werk in Israël was". Geen toekomst Mike, nu 33 jaar, heeft een jaar of vijftien geleden moeten inzien dat er geen toekomst meer in het Jiddisch Theater zat. „Als Jonge man heb ik een overstap moeten maken. Dat is een groot persoonlijk probleem ge weest, want ik heb met mijn ouders samengewerkt. Ik was in hun pro gramma het sterke punt en toen ik weg wilde zelden de theater-impres- sario's: we willen geen programma zonder Mike. Mijn vader zei steeds: nog een jaar, nog een jaar, maar dan zou ik nooit wegkomen. Je ouders willen niet dat je hen verlaat. Dat zijn de moeilijkheden die kinderen van ouders die in het theater werken on dervinden als ze zelf een carrière wil len opbouwen". Hij heeft een goed contact met zijn ouders gehouden en af en toe laat hij hen naar Israël overkomen om samen met hen een concert te geven. Proefprogramma In 1966 begon hij voor zichzelf als hoofdrolspeler in de Israëlische musi calfilm Kuni Leml, een traditionele Joodse schlemiel. Deze rol maakte hem, naar zijn zeggen, van de ene op de andere dag tot een grote ster in zijn land. De film verwierf de Israëli sche Oscar. Het vervolg op de film kwam begin dit jaar dankzij de VARA op de Nederlandse televisie terecht. Toen Mike dit hoorde belde hij Israël-kenner Ben Eikerbout, tv- adjunctrdirecteur van de VARA op, meldde dat hij Mike Burstyn was, dat hij shows maakte en hem graag zou ontmoeten. Een gotspe noemt hij dat: Je vindt dat je iets moet doen waarvoor je eigenlijk de moed niet hebt. Hij kreeg opdracht eenwc gramma te maken ter g|ng van het dertigjarig besta staat Israël. Het vervolg de vijf shows, waarvan avond 23 december, acht n- land 1, de tweede wordt ui Gasten: Liselore Gerri nc Darts en het duo Snoopy In Israël heeft Mike zijn e 'n sieprogramma: een shoi maandelijks nieuwe Israé,d ten ontvangt om te laf voor talent er in zijn vertelt over de IsraëliscL visie, die nog weinig ervi el omdat deze pas tien jaar nog altijd in zwart-wit kan niet veel geld aan steed omdat Israël het aan defensie moet uitgeva te programma's komen d m het buitenland, lees Amei Commercie P'1 Maar persoonlijk gelooft ie( je een televisiestation o manier als een postkantoo nen. Daarom zou het zowe >d culiere als commerciële ei moeten worden, vindt hijpe meer geld nodig voor ei kostuums en materiaal schikbaar is. Maar een arer gen het invoeren van c< bi televisie is dat de kijkers pi in zouden kunnen gaan rei artikelen te kopen die in i spots worden aangeboden) het eigenlijk niet kunnen Veel verschil tussen het een show voor het Israëli siepubliek en het Nederl Mike, die het hele prograi pas verworven Nederland; praat, niet. „Publiek is ovi de. Het is universeel. Het tya het vermaakt en uit de sleur gehaald wil worde gebeurt dan is mijn werk mijn enige boodschap moet een hoog peil hebben en professioneel zijn!" De Italiaanse beeldhouwer Giacomo Manzü wordt 22 decem ber 70 jaar. Manzü. van de beroemde „kardinalen", van de deuren van de St. Pieter in Rome, van de Dom in Salzburg, van de Groote- of St. Laurenskerk in Rotterdam. ADVERTENTIE Die „kardinalen", meer dan veertig heeft hij er gemaakt, tekenen zijn werkwijze. Telkens als Je met zo'n plastiek geconfronteerd werd. kreeg je de indruk van e?n enorm gemak van doen. wat dan nog eens versterkt werd door de enorme tegenstellingen die opgeroepen werden bij het zien van de andere werken van Manzü. zijn sensuele danseresjes, de char mante vrouwenportretten. Die kardi nalen. variaUes op een thema of het zoeken naar het zo volmaakt moge lijke'' Het moUef ervan kwam al in 1934 voor op een tekening, het eerste, nog kleine brons ls van 1943 en de laatste in de reeks, een groot beeld, kwam in 1960 gereed. Zo ontstonden zijn eerste ontwerpen voor de bronzen deuren van de St. Pieter in Rome al in 1947. toen hij deelnam aan een wedstrijd tussen twaalf kunstenaars, in 1952 kreeg hij de officiële opdracht. Na drie jaar keurt hij dan zelf het inmiddels ge reedgekomen ontwerp „De triomf van de heiligen en martelaren der kerk" af Als Paus Joannes XXIII er in 1961 in toestemt het thema te veranderen in „Poort des doods" be gint hij weer helemaal opnieuw. In 1964 wordt de deur in alle stilte door Paus Paulus VI ingewijd Uit alles blijkt dat de kerkelijke auto riteiten Manzü in eerste instantie het te gebruiken thema hadden voorge- Speciaal vandaag Na Het beloofde land op genomen in een Palestijns vluchtelingenkamp volgt Kenmerk. Onderwerp is een documentaire over de rol van de K K-kerk in Latijns Amerika. Ned. 1-18.59 Van Gewest tot Gewest: het klooster Uelingsheide in Tege- lcn, de Beiaardschool in Amersfoort, kikkerstad Aar denburg, Pelstergasthuis in Groningen en een 1300 jaar oude boom in Sambeek. Ned. 1/18.59 Afluistertechnieken spelen een spannende rol in De taak Anderson, een film van Syd ney Lumet uit 1971. Ned. 2/20.32 Voetbalwedstrijd West- Du itsl and-Nederland in Düs- seldorf. Ned. 1/tf.l* Marisa Robles speelt harp- m""k Uil*. 414.M ln het luisterspel Een vorm als piccadilly. is Yda Andrea de bibliotheekassistente El- leen Butt, die de door een jeugdtrauma gehinderde Colin Piper ioen Flink) leert leien en schrijven. Hilv. 1/22.46 schreven. Dat is in Rotterdam niet gebeurd Toen de opdrachtgevers, een Jubilerend Rotterdams bedrijf, in 1963 Manzü benaderden, was hij juist klaar met die andere twee hoogte punten uitzijn levenswerk. Jaren van intens zoeken naar de diepste essen tie van wat hij wilde uitdrukken, in gepast in de mogelijkheden die hij daarvoor had. Toen bleek, dat hij wat Rotterdam betreft, de volledige vrij heid kreeg, stemt hij in 1964 toe. In 1968 werden de prachtige bronzen deuren aangebracht. Het is de laatste jaren wat stiller geworden rondom Manzü. 't Zou daarom een uitstekend idee zijn als een Nederlands museum in de nabije toekomst eens een grote overzichts tentoonstelling zijn tekeningen zijn ook indrukwekkend! van zijn werk zou brengen. .Kunst en actualiteit,' in Haarlem HAARLEM (ANP) Een jaar lang zullen kunst en actualiteit in Haar lem met elkaar worden geconfron teerd in het project „Jute". De eerste van de twaalf uitbeeldingen gaat 20 december van start met een voorstel ling ln de toneelschuur. Het project wordt uitgevoerd in het kader van het praktijkonderzoek beeldende kun sten van het ministerie van CRM. „Jute" is opgezet door „Haarlems kunstenaars kollektief". Dit wordt gevormd door Pieter Zwaansdijk. Wigbolt Kruyver, Gerrit van Dijk, Luc van de Lagemaat en het Frans Halsmuseum De Toneelschuur, het Haarlems Mediakollektief en het Haarlems Kijkhuis werken er aan mee. Iedere maand wordt voor „Jute een ander actueel onderwerp gekozen, dat van nationale of internationale betekenis ls. Elk onderwerp wordt op verschillende werkgebieden uitge werkt en de activiteiten spelen zich op verscheidene plaatsen af. Het eer ste onderwerp is „Tien jaar oorlog in Noord-Ierland." Elke derde woensdag van de maand is er in de Toneelschuur een lunch- voorstelling onder de titel „Twaalf diepzinnige gesprekken met mijn hond", waarvan video-opnamen wor den gemaakt. Maandelijks ls er een nieuwe animatiefilm in het voorpro gramma ln het theater van het Medi akollektief Eveneens maandelijks wordt in een etalage van de Vlshal een situatie uitgebeeld en worden er aanplakbiljetten gemaakt en over de stad verspreid. De Nederlandse dirigent André Rieu is door de Opera van de Oost- duitse stad Leipzig uitgenodigd Wag ners „Meistersinger" in een nieuwe enscenering te dirigeren. De première zal volgend jaar op 7 oktober plaats vinden Rieu. die dirigent is van het Limburgs Symfonie Orkest, heeft de uitnodiging te danken aan het succes dat hij vorig seizoen in Leipzig had met een concertuitvoering van De- bussy's „Pelléas" Wethouder Van Lier van Den Haag heeft gisteren de in Amsterdam wonende Zuidafrikaanse Elisabeth Eybers de Constantijn Huygensprijs uitgereikt voor haar gehele oeuvre. Mevrouw Eybers zag in de toekenning ervan ook een gebaar van grote gastvrijheid in Nederland. De jury vond dat wat mevrouw Eybers schrijft tot het zuiverste hoort dat in het Afrikaans geschreven werd en tot het beste dat het Nederlandse taalgebied als geheel aan moderne poëzie te bieden heeft. De wethouder van onderwijs reikte ook de overige literaire prijzen uit: aan Cees Nooteboom de Jan Campertprijs voor de bundel „Open als een schelp, dicht als een steen", aan F. B. Hotz de F. Bordewijkprijs voor de verhalenbundel „Ernstvuurwerk" en aan Maarten 't Hart de J. Greshoffprijs voor de bundel „De som van misverstanden". Van onze Haagse redactie l( DEN HAAG Bioscoopexploitanten en filmverhui* ven bieden de Nederlandse filmkeuring aanmerkelijk jflms aan, dan er in de bioscoop worden gedraaid. Di van het weghouden van de filmkeuring lopen nogal i films worden gewoon gedraaid en de bioscopen meldi voor zestien jaar en ouder. De controle van de filmga hun leeftijd is erg zwak. Dat zijn twee conclusies uit het jaar rapport dat de Nederlandse filmkeu ring gisteren uitbracht bij monde van directeur dr. C. Ie Nobel. Een vertroebeling in de filmkeuring is het arrest van de Hoge Raad, dat bepaalt dat zogeheten harde porno films in de bioscoop mogen worden gedraaid. De leeftijdsgrens is dan wel In het zuiden van Libanon, vlak bij de grens met Israël, heffen krijgs haftige marcherende kinderen spreekkoren aan. „Palestina, Pales tina. wij offeren ons bloed voor jou!" Met hun uniformen en baret ten lijken ze een beetje op comman do's. Zo voelen zij zich ook. Vooral wanneer ze met wapens oefenen in de richting van een denkbeeldige vijand. Dat zijn altijd Israëliërs. De bevelvoerder van het groepje strijd baren is nog lang niet volwassen, naar tegenover een filmploeg van de IKON praat hij als een man met ervaring. Kleine Amin kijkt resoluut de we reld ln en zijn stem klinkt kordaat. Hij laat het niet bij woorden: als een kerel verdraagt hij het ongemak van een beenverwonding, opgelo pen tijdens het oefenen met hand granaten. Amin en de leden van zijn jeugdbrigade zijn fel. De 30.000 kin deren die het vluchtelingenkamp Ain Helwe bevolken, zijn zo gewor den door de verhalen van ouderen. Haat staat huizenhoog tussen deze PalesUjnen en Joden. Om het verzet bij de kinderen te prikkelen, wordt hun voorgehou den. dat Begin leider was van bloe dige acties tegen Palestijnen en dat zij beducht moeten zijn voor „zio- door Ton Hydra nisten die het land voor zichzelf willen hebben." Amin is er al zeker van dat hij later zal meedoen met de guerrillastrijders. Aan weerskanten van de grens blijkt in het denken van jongeren geen plaats te zijn voor leeftijdge noten aan de andere kant. Het is een ontmoedigend constatering bij het kijken naar een deel twee van Het Beloofde Land, dat vanavond wordt uitgezonden. Joodse kinde ren maken een scherp onderscheid tussen Palestijnen ln Israël zelf en de vluchtelingen in Libanon, die ze uitsluitend als bedreigers hebben leren zien. Wel kon het Nederlandse filmteam aan de Israëlische jeugd foto's uit het Palestijnse kamp la ten zien en daarover praten. Omge keerd was dat niet mogelijk. Had den de IKON-medewerkers dit ge probeerd, dat zouden zij in Ain Hel we geen moment zijn vertrouwd. Daar bestaat namelijk de mening dat Nederland nog gevaarlijker is dan Israël. Het contact kwam moei zaam tot stand en het vergde heel wat overredingskracht om toestem ming te krijgen voor het filmen van de kampkinderen. Wat zij aan Palestijnse zijde hebben ervaren en gevoeld, hebben Ben Sombogaard en Cees Samson dui delijk weten over te brengen in hun documentaire. Het treft de kijker dat de mensen in de kibboets en kamp toch iets met elkaar gemeen hebben en dat is muziek. Maar wat voor de een inspirerend klinkt, is voor de ander bedreigend. Nu ik het toch over de IKON heb: Anita van Ommeren en Wim Ney- man bereiden naar ideeën van Jef Rademakers een serie voor, die in de lente op het scherm moet komen onder de titel „Geld En Geluk- show." De bedoeling is, dat daarin gepraat wordt over rijkdom, armoe de. ambities, geluk, pech, status, zaken doen, belasting en noem maar op. Voor deze shows worden kandidaten gezocht, iemand die een erfenis heeft gekregen of de prijzen- pot van de lotto. En. om een ander voorbeeld te noemen, iemand die op zwart zaad zit na zeer welgesteld te zijn geweest. Andersom komt ook voor: met niks beginnen en toch de top bereiken. Nu is het iKON-trio er achter geko men dat veel mensen gemakkelij ker over seks praten dan over hun centjes en mazzel. Ik denk dat de drempel iets te maken heeft met de volksaard en natuurlijk ook met het taboe dat de fiscus heet. Anita van Ommeren hoopt desondanks dat deze regels een paar lezers zonder drempelvrees zullen opleveren. Zij kunnen zich bij haar aanmelden via de IKON. Borneolaan 27 in Üil- versum. Niet alleen uit het klassieke Grie kenland maar ook uit het heden daagse oosten komen de symbolen van en het streven naar het oneindi ge op ons af. De Sitarklanken van de Noordindiaase tokkelluit en de wonderlijke tonen van een gamela norkest hebben het in zich. Zij klin ken morgenavond in het tweede radioprogramma van Hans Blan- kensteyn over eindigheid en de zucht naar het onbegrensde. Van dit laatste getuigt ook de Indo nesische schilderkunst. Balinezen zijn er sterk in. Je kunt in hun werk alle kanten op. Het platte vlak heeft geen perspectief dat het oog naar binnen trekt. Deskundigen op het gebied van vol kenkunde vertellen in „Bij de Tijd" dat deze kunstvormen een religieus beleefd oneindigheidsbesef vertol ken. Zij getuigen ervan dat de mens slechts een miniem gedeelte ls van de kosmos, maar dat hij daarmee wel in evenwicht moet zijn. Daar krijgt het Westen meer oog voor omdat velen na het activisme van de jaren zestig nu gaan neigen naar beschouwelijkheid. 18 jaar. Er moet dan bovile delijk worden aangegeven film het hier betreft. Vorig jaar is een nieuwe filmvertoning in werking 1 De wet gaat uit van het 1 film als een volwassen me1) worden beschouwd. De i delijkheid van het indi 0 daarbij voorop. Hij mag z J1 wil zien, en de wet dient bescherming van de jeugd ai Als een film ter keuring wi boden, dan bepaalt het inz film mag vorden gezien ren jonger dan twaalf jaa deren ouder dan twaalf Jal door kinderen die ze geweest. Vorig jaar werden in films gekeurd. Het ging o films, 88 voorfilms, 65 jo reclamefilmpjes, 9 korte, tekenfilms. Twee films m eens door een herkeuring worden beoordeeld. Het gevolg van de wet Ij praktijk veel wordt gek toe leidt dat aan jongerï worden onthouden, ten groep toch geschikt zijn. I HILVERSUM (ANP) I zendt vandaag van 16 30 tl 17.30 uur via Hilversum streekse reportage uit onele kerstviering van c familie met het personeel! De viering, die verslagen Hugo van Rhijn, vindt f Aardhuis in Hoog-Soere meente Apeldoorn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4