Centrale plaats voor 'gewoon' gemeentelid Nog geen pastoraal advies over homofilie Kersttoerisme in Israël Wat niet in Poolse kerkbladen mag KOM OP.... GEEF KINDEREN DE KANS VAN HUN LEVEN GEEF GOEDGEEF CHRISTELIJK ONDERWIJS Trouw rf- Gereformeerde deputaten oneens VOORBIJGAN Vormlngscentr DE KLENCKE WOENSDAG 20 DECEMBER 1978 KERK TROUW/KWARTET door dr. G. Dekker Het is al weer jaren geleden dat de krant ons op een maan dag het nieuws bracht dat er gens in Nederland een rooms- katholiek geestelijke spon taan. zonder voorbereiding in een protestantse kerkdienst was voorgegaan. Wat was het geval? In een recreatie gebied was een protestantse kerk dienst georganiseerd. Die dreigde echter niet door te kunnen gaan. om- Up Z06K dat de dominee niet kwam opdagen Maar gelukkig was er een priester in de buurt en die heeft toen met in stemming van de kerkgangers de dienst geleld Vrijutilligerskerkkerk van de toekomst? Blijkens de achterflap van het boek gaat de auteur er Immers van uit dat we ons bevinden op de weg van de domineesipriestenkerk naar die van de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Hij wil met zijn boek een bijdrage leveren tot de bewustwording dat kerk-zijn een zaak ls die door de hele gelovige ge meenschap gedragen wordt. Dat was een opvallend bericht: zo iets kón dus kennelijk, ondanks de toen nog bestaande hoge scheidingsmuren tussen de kerken. Het bericht was eigenlijk nog opvallender door wat er niet gebeurd was men had niet voor de tocht voor de hand liggende oplos sing gekozen om dan maar met el kaar de dienst te houden, zonder de leiding van een buitenstaander/des kundige Maar die oplossing lag kennelijk niet zo voor de hand als het lijkt; die was nóg moeilijker geweest. Het bewijst wel hoezeer onze kerken dominees- kerken en priesterkerken zijn. Wat beweging Geldt dit ook nu nog? In grote lijnen wel denk ik. maar hier en daar komt er toch wel wat beweging, ook op dit terrein van het kerkelijk leven. Ener zijds kómt dat omdat op talloze plaatsen de situatie ontstaat dat ker kelijke gemeenten niet meer over vol ledig vrijgestelde krachten kunnen beschikken (vanwege gebrek aan per sonen of aan geld). Anderzijds ontstaan er. ook allerlei denkbeelden over de kerk, waarin aan eventueel vrijgestelde krachten een veel minder centrale plaats wordt toegekend. Vanzelfsprekend hebben die nieuwe situatie en die denkbeel den alles met elkaar te maken. Binnen deze beweging die op gang komt past het boek van Jac. Roos Je zou kunnen zeggen dat de schrij ver op zoek ls naar een kerk die past bij de toekomst Welnu, dat kan on mogelijk één beeld, één model, één oplossing opleveren. Zelf zegt hij: „Als we een aantal uiteenlopende prognoses voor de kerk van de toe komst met elkaar vergelijken, dan springen er verschillende kernwoor den uit. die steeds weer terugkomen. Dat zijn onder meer: minderheids kerk. kleine overzichtelijke geloofs gemeenschappen. schaalverkleining, werkgroepen, veelvormig, flexibel, beweeglijk, vernieuwing, parttime kerkelijke werker, betrokkenheid van de gemeenteleden, geloofwaardig, missionair, oecumenisch, dialoog, kritische theologie (ook van leken), nadruk op het actieve en dienende element" (pag. 129). Bont geheel Geheel in overeenstemming hiermee handelt het boek over allerlei aspec ten van het kerkelijk leven, over de relatie tussen het ambt en het ..gewo ne" gemeentelid. over de bijdrage die de „leek" kan geven naast of in plaats van de volledig vrijgestelde, over de deeltijds vrijgestelde, over de ge meenschap en de basis-gemeente, over de vormen van de kerkdienst, over de toerusting enz. 'Gewoon lid' Van het hele boek kan wel gezegd worden wat de schrijver aan het eind van een bepaald hoofdstuk zegt: ..Dit hoofdstuk ls een bont geheel gewor den van velerlei visies op het gemeen te-zijn en gemeenschapsvorming. Sommige overlappen elkaar ten dele. ook aardig definitief waarin een actief kerkelijk leven plaatsvindt, zonder dat dat geleid wordt door een predikant of priester. Die situaties blijken er heel wat meer te zijn dan we geneigd zijn te denken! En de schrijver verbindt daar ik denk terecht de bemoedigende conclusie aan: „Nochtans lijkt het ons dat de nieuwe ontdekking een beweging veroorzaakt heeft die niet meer te stuiten is: namelijk dat gewo ne mensen bedoeld zijn in de bood schap van het Rijk van God. dat het er uiteindelijk om gaat aan de basis samen te geloven en samen het kerk- zijn gestalte te geven; dat de kerk weer teruggegeven moet worden aan de leken. '(77) Begintijd andere vullen elkaar aan. Het schilde rij is even bont en veelkleurig gewor den als de gemeente zelf" (pag. 57). De kern van het boek wordt echter gevormd door situaties en opvattin gen waarbinnen het „gewone lid" centraal staat in de kerk. Meningen worden weergegeven van mensen die vinden dat de gemeenteleden een be langrijker rol behoren te spelen in het kerkelijk leven. En we krijgen door lezing van het boek een overzicht over de situaties soms experimenteel, maar soms Dat „teruggegeven" mogen we laten slaan op de begin-tijd van de kerk. zoals die uit het Nieuwe Testament tot ons komt. Want dat ls een andere ontdekking en voor velen, die zich zullen afvragen of je wel zulke ingrij pende veranderingen in het traditio nele beeld van de kerk mag aanbren gen, een geruststelling: „Deze vorm van gemeente-zijn, waar in zoveel mogelijk verantwoordelijk heid wordt gedragen en geprakti seerd door niet-vrij gestelde gemeen teleden en zo weinig als nodig is door geheel of gedeeltelijk vrijgestelden, sluit aan bij belangrijke trekken van het gemeentebeeld dat uit het nieuwe testament op ons toekomt.'(12) Het boek geeft geen systematische behandeling van dit onderwerp en het geeft ons ook geen antwoord op de vraag hóe we tot zo'n andere ge meente moeten komen: aan de pro cesmatige kant wordt nauwelijks aandacht besteed. Het boek geeft wél veel informatie en veel discussiestof en ls daarom naar mijn gevoel mits Je van te voren een goede ordening aanbrengt wel bruikbaar in gespreksgroepen. Daar binnen zou dan een proces op gang kunnen komen dat ons verder brengt in de richting van dat nieuwe kerk beeld. Nog verder? Als ik tot slot twee opmerkingen wil maken dan cirkelen die toch om de vraag of we niet nog verder moeten dan de schrijver beoogt. Ik erken met hem de mogelijkheid (74) dat een kerk, waar meer leden zich bij betrokken voelen, ook meer open wordt naar de samenleving. En toch is naar mijn gevoel het gevaar van een binnenkerkelijke gerichtheid minstens zo groot, zo niet groter. Zolang we over „leken" blijven spre ken (en de schrijver doet het veel, al is het tegen zijn zin in) geven we daar mee aan dat theologische deskundig heid norm is in de kerk. En dan blijven we binnenkerkelijk gericht. Daarvan worden we pas verlost als we die zogenaamde leken deskundi gen gaan noemen; want zij staan op de plaatsen waar het moet gebeuren, waar het christen-zijn zich voltrekt. De dominees en de priesters zullen dan veelal de echte leken blijken te zijn, omdat zij er vaak buiten staan. Maar zó kim je alleen maar praten bij een bepaalde kerkvisie: bij de opvat ting dat de kerk er is terwille van de christenen die in de samenleving staan (om het nu maar op z'n kortst te formuleren. Deskundigheid De tweede opmerking lijkt hiermee in tegenspraak, maar ligt juist in het verlengde er van. Als de kerk zich weer echt wil richten op de samenle vingssituaties waarin de leden zich bevinden, dan zal er véél deskundig heid nodig zijn en daaronder óók the ologische deskundigheid. Het boek van Roos kan de indruk wekken dat het hoogste ideaal be reikt is als de kerk alleen uit vrijwilli gers bestaat. Maar de samenleving is nog niet zó ideaal dat dit mogelijk zou zijn. We zullen dus hard theolo gen, en voor een groot deel ook vrij gestelde theologen, nodig hebben. Maar zij zullen niet de centrale plaat sen mogen innemen. Die zijn voor zover we in een kerk al over centrale plaatsen kunnen spreken gereser veerd voor de andere deskundigen, dat wil zeggen voor de „gewone" ge meenteleden. Dr. G. Dekker, docent godsdienstso ciologie aan de Vrije Universiteit prijs 13,90 bespreekt het boek van Jac. Roos: Vrljwilligerskerk- kerk van de toekomst? versche nen in de Oekumene-reeks, uitg. Ten Have, Baarn, prijs 13,90. LUNTEREN Er Is op korte termijn geen pastoraal advies te verwachten over de vraag, hoe de houding van de gere formeerde kerken (kerkera den) zou moeten zijn als de pas toraal-ethische hulp aan homofielen aan de orde komt. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur- Jenze Tammmga Directeur mg O. Postma HOOFDKANTOOR PostOus 859 1000 AW 4 ld 020-913456 13006 Postgro 66 00 00 Pehermgnt 23 0012.574 Gemeentegiro Amslentem REGIO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel 010-115588 (abonnementen tel 010-115588 (redact*) M 115700 (urts»urt»nd voor REOIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND. (uitsluitend admmrslratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle let 05200-17030 Melkmarkt 56 ZwdW Abonnementsprijzen: f 15.47 t 4440 143 40 I Opgave >am.tiebe«<Men 9-19 30 van ■naandag I'm vnalag Op zondag van 18 20 uur tewl 020-913456 Opgave m-n. advertem.es ie" 320-936868 o» scf» n#»W aan Uw*-Adv aidei-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswvtgmgen u'HHend schnrtekpi aan onze Amsterdamse adressen De oorzaak hiervan ligt in het feit dat het deputaatachap, ingesteld om zulk een advies voor te bereiden, niet tot eenstemmingheid is gekomen. Een groep homofiele gereformeerden, die deze ontwikkeling verwachtte, had in de november-zltting van de gereformeerde synode al uiting gege ven aan zijn vrees voor uitstel. In de daarop volgende vergadering van het bree«d moderamen (een deel van de synode dat tussentijds bijeen komt om een aantal lopende zaken af te handelen) heeft de onmacht van het deputaatschap geconstateerd. Verschil van mening over wat in elk geval wel en niet In het advies zou moeten komen bracht het betrokken deputaatschap tot het verzoek om van zijn opdracht te worden onthe ven. Maar daar kon het breed mode- ramen zich moeilijk bij neerleggen. maar mogelijk is een eindrapport voor te leggen. Dat zal dan op zijn vroegst in het najaar van 1979 zijn. want de volgen de synode (Delft) zal in mei worden geconstitueerd, waarna weer enkele maanden voorbijgaan voordat de eer ste werkzittingen kunnen worden ge houden. Deputaten zullen trachten in samen werking met het deputaatschap pas toraat tot het beoogde resultaat te komen. Ze werden bovendien ge machtigd, in overleg met het modera men van de synode, de nodige advi seurs aan te trekken. Afspraak Afgesproken is nu en deputaten waren hier ook toe bereid dat er verder zal worden gewerkt om de volgende synode zo spoedig als dat Al geruime tijd geleden is de gerefor meerde synode zich met de homofilie gaan bezighouden. In 1972 versche nen reeds de publikatie „Over men sen die homofiel zijn", bedoeld als een eerste bijdrage tot de bezinning op dit vraagstuk. Omdat bleek dat het daarin aan de orde gestelde om een pastoraal ver volg vroeg, werd opdracht tot het bovenbedoelde pastoraal-ethlsche advies gegeven. Ongeveer 42.000 toeristen komen kerstmis vieren in Jeruzalem en Bethlehem. Vol gens berekenin gen van het Is raëlische minis terie van indu strie, handel en toerisme komen 33.500 bezoekers per vliegtuig. De meeste bui tenlanders ma ken ook de jaar wisseling in Is raël mee. Bo venstaande spotprent ls van de Joodse car toonist Shmuel Katz en overge nomen uit zijn boek „Holy bu siness as usual**. LONDEN „Alle kritiek op het marxisme moet uit godsdienstige publikaties verwijderd worden." Dit ls de basisregel, die geldt voor de censuur, welke de Poolse rege ring uitoefent op godsdienstige tijdschriften en andere publika ties De Poolse controleurs van gods dienstige publikaties hebben zich bij hun werk aan een reeks voor schriften te houden. Welke dat zijn, blijkt uit het decembemum mer van „De godsdienst in dt communistische landen", eer driemaandelijkse uitgave van het Keston-college, het centrum vooi bestudering van godsdienst er communisme te Londen. Het Keston-college kreeg de be schikking over de Poolse tekst van de voorschriften. Het heeft ze thans in Engelse vertaling gepu bliceerd. Uit de voorschriften blijkt evenwel, dat een zekere mate van kritiek mogelijk is. Dit geldt voor „theoretische ver handelingen met polemische com mentaren over de marxistische opvatting van godsdienst, com munisme, de Individu en de maat schappij." Maar die soepelheid geldt alleen voor specialistische boeken op filosofisch en theolo gisch gebied en voor enkele gespe cialiseerde tijdschriften. Geen letter De censuur verbiedt ook ln pu blikaties verband te leggen tus sen het Poolse nationalisme en het katholicisme. Ook mag niet geschreven worden over de bij drage der kerk aan het nationale leven van het Poolse volk. Verbod rust ook op kritiek op de godsdienstige situatie in andere communistische landen. Het zelfde geldt voor alle informatie over het verzet der bisschoppen tegen de zogenoemde patriotti sche priesters, de maatschappe lijke organisaties Caritas en Pax In godsdienstige publikaties mag geen letter verschijnen over hulpverlening door Poolse katholieken of katholieke groe peringen aan ontwikkelingsge bieden. Heel erg moeilijk doet de censuur ook ten aanzien van mededelingen over de bouw of restauratie van kerkgebouwen, de oprichting van nieuwe paro chies of de opening van kloos ters. Drankmisbruik Zelfs de strijd van de kerk tegen het nationale euvel van Polen, het hoge drankmisbruik, mag nauwelijks in de godsdienstige bladen worden vermeld. Elke suggestie van kritiek op de maatschappij van vandaag in Polen moet er namelijk uit ver wijderd worden. Verwacht wordt, dat de Poolse censuur wel enige moeite zal hebben met andere voorschrif ten, nu een Poolse aartsbis schop paus ls geworden. Er mag namelijk niet geschreven wor den over bisschoppensynodes, pelgrimages naar Rome enz. De censuur ligt de Poolse bis schoppen zwaar op de maag. Verschillende malen hebben zij daar krachtig tegen geprotes teerd. Enkele weken geleden hebben zij nog vrije toegang geëist tot de pers, de radio en de televisie. ADVERTENTIE voor kinderen en christelijk onderwijs eeuwfeest Doe mee met de aktie voor wereldwijd christelijk onderwijs. Honderden scholen in tientallen landen rekenen op ons. Giro 515 te Voorburg t.n.v. de 100-jarige Unie „School en Evangelie maar niemand dacht aan die arme man. (Prediker 9.13-18) 0 Gisteren hadden we 't even i vraag wie die arme, wijze eigenlijk is. 't Is een soort gt en Koheleth laat in dit verh J] man anoniem. 'tDoeternie n het was. Toch heeft men ziel afgevraagd of er niet soortg verhalen de ronde dedeh. M it dan aan het verhaal van Ju< j Koning Nebukadnezar heef H Bethula belegerd en de noo( hoog gestegen dat de hoof da. Bethula op het punt staan o 1 over te geven. Dan treedt Ju voren en redt door haar wijs stad. Over dit thema is meq novelle geschreven. Een bot gegeven. Wij schreven gistei p ons ls het Jezus. De Predike l Jezus niet gekend en zal dui hem gedacht kunnen hebbe ook geen aanwijzing dat hij messias dacht bij dit verhaa denk dat je het dan later bei lezen. Het verhaal spreekt v wijsheid die hier op aarde ai f. is. Een wijsheid die kan bevi redden. Maar niemand denl Ongetwijfeld kende men in verhaal de arme, wijze man, werd niet tot zoiets in staat Men ging aan hem voorbij, f dacht aan hem. Niemand kvi11 gedachte om zijn naam te n< het erom ging de stad te hul|1 komen. Wie weet hoeveel m< e om raad gevraagd zijn en ho^: mensen niet met de meest uitzonderlijke plannen zijn 11 aandragen. Maar dat kon je onopvallende niets betekent U niet verwachten. En zo bleef J donker. Voor mij is dat een b t Jezus. De sluier van het Oud Testament ligt erover. Het k geweten worden. Ik denkt v< het dan vandaag Jezus is, hofr het dat Hij vandaag ook nietb geraadpleegd wordt? Nog is veel opzichten anoniem ondfr midden onder u staat Hij die kent. Maar er zijn mensen di kennen. Die Zijn naam heel hun lippen nemen. Te veel s< Prijzen wij Hem niet goed at Mensen vertrouwen ons in ie niet. We hebben misschien w1 naam zo verbonden aan allei K onduidelijke en onrechtvaai g toestanden dat niemand die meer kan vertrouwen. Wij st of meer voor Zijn naam. En i kan je dat nog invullen: maa niemand dacht aan die naar Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te H. I. Ambacht ter te Kampen. Aangenomen naar Klarenb van Duyne te Rheden; na sum: H. Kalkman te Amer GEREF. KERKEN Beroepen te Winschoten: G. Emmen. GEREF. KERKEN VRIJG. te Sneek in combinatie dum: J. G. v.d. Hoeven kan ningen. Aangenomen naar Kort rum: E. J. Oosterhuis te L melerveld. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar An Noord: Th. Rutters te Dev GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Enschede: A. land te Krabbendijke. Pater Eduard Dh Pater Eduard Dhanis S.J, de Nederlandse redemp Visser een belangrijke rol speeld in de verwikkelln de Nederlandse nieuwe mus in de jaren zestig, is overleden. Pater Dhanis, die 76 jaar den, was gepensioneerd h in de theologie aan de O .Universiteit in Rome. De t afkomstige Jezuiet was 11 internationale commissie logen. Pater Dhanis en Visser waren door Rome zen om met Nederlandse I de wijzigingen te bespn een commissie van kard de katechismus wenste. De gewenste wijzigingen w overleg in februari 1968 t sen tussen beide theologet •Rome en prof. dr H. Fortm de Nederlandse bisschop eindelijk in een apart aan de katechismus toege ADVERTENTIE orgacvseert 2 weekenden rond de Kerkeocooferena 2 'ebr (19 00 u.) 3 lebr (24 Rekenschap van de I die In ons is" 2 maart (19 00 u 3 maan (2 Nieuwe Levensstl Voor inlichtingen. Witte Zand 18. Oosterhessi 05248 - 651

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2