Kerkleden nemen eigen verdediging ter hand Bidden om eenheid nu heel jaar door 'Inwendige zending' in Denemarken Uit brieven van lezers Trouw Potter haalt Ieren over de hekel Zendingskalender groot succes Duitse kardinaal Frings overleden VANDAAG HONDERD JAAR CHRISTELIJK ONDERWIJS Evangelikalen denken over welvaartsstaat VOORBUG ANGEf UIT DE KERKBLADEN Juist door de eenvoud zo charmant Twaalf ton bijbels per trein naar Rusland MAANDAG 18 DECEMBER 1978 KERK TROUW/KWARTET WAR8CHAU/MOSKOU (SESTON) In Polen en Litouwen zijn comités gevormd voor de verdediging van de rechten van gelovige mensen. Het Poolse comité is gevormd in Stare Opole. Het heeft een resolutie met zijn plannen gezonden aan het Poolse parlement en aan de kerkelijke leiding. In de resolutie staat onder meer dat het comité wil Ijveren voor de toelating van de kerk in radio en tv. •Het comité komt voort uit een groep katholieken, die in 1973 op een privé- terrein in Stare Opole een kapel 'bouwde ter nagedachtenis van de kerkleden die in de Duitse kampen •waren omgekomen. De kapel werd door de overheid gesloopt en de eige naar van de grond. Stanislaw Karpik, trachtte men in een psychiatrisch zie kenhuis onder te brengen. In 1976 hervatte men de bouw van de kapel en hij werd in november van dat Jaar geconsacreerd, hoewel er tevoren een bevel tot sloop was binnengekomen. In Moskou is bekendgemaakt dat in Litouwen een katholiek comité voor de verdediging van de rechten van gelovigen is opgericht. Het comité wordt gevormd door vijl actieve priesters. Zij maakten bekend dat het comité geen politieke doeleinden na- streelt. Het comité werkt nauw sa men met de groep van pater Gleb Jakoenin, de orthodoxe andersden kende. Een van de Litouwse comitéle den. pater Alfonsas Svarinskas. I maakte tijdens een persconlerentie bezwaar tegen het gebruik van het woord „dissident". „Er zijn geen dis sidenten in Litouwen", zei hij. „alleen normale mensen en enkele collabora teurs" Svarinskas heelt 16 jaar ge vangen gezeten wegens protesten te gen de albraak ln zijn land van kloos ters en het sluiten van een religieuze uitgeverij. Tijdens de persconlerentie protesteerde hij er tegen dat kerkle den hun gedachten niet op radio en tv mogen uiten. Dr. Philip Potter BELFAST/DUBLIN (EPD) „Wie ln eigen land er niet ln slaagt de men senrechten tot gelding te brengen, kan nauwelijks begrip opbrengen voor discriminatie in andere delen van de wereld". Dit heelt secretaris generaal Philip Potter gezegd tijdens een vijfdaags symposium aan de oe cumenische hogeschool in Dublin. Potter voelt zich niet overrompeld door het lelt dat men ln Ierland blijk baar niet bereid is zich voor gerech tigheid ln Zuidelijk Alrika in te zet ten. Het ontbreekt de Ieren volgens de secretaris generaal aan de neiging uit hun eigen koloniale verleden iets te leren en boetvaardig over de oorza ken van hun Interne tegenstellingen te discuteren, een bijzonder betreu renswaardige zaak ln dit tragische land. aldus Potter KOPENHAGEN Het Deense zen dingsgenootschap vindt het nodig, de blik meer op het eigen land te richten. In een resolutie wordt aangedrongen op analyseren van de zendingssitua- tie ln Denemarken zei! en het bren gen van het evangelie aan de Deense bevolking. Ook beveelt men krachtig aan. de Deense kerkelijke gemeenten met de neus te drukken op het gebrek aan geloof en meeleven in de eigen omgeving en de noodzaak tot evange lisatie onder Denen en zendingswerk onder niet-christen immigranten. Het bestuur van het zendingsgenoot schap werd opgeroepen een speciale commissie voor het vraagstuk van de ..inwendige" zending ln het leven te roepen en de ervaringen van oud zendelingen, teruggekeerd uit het buitenland, ten nutte te maken voor toepassing ln Denemarken. DEN HAAG Met 320.000 exempla ren heeft de samenwerkende missie- en zendingskalender 1979 een record bereikt. De oplage van de zendings kalender (130.000) is geheel uitver kocht. De algemene missiekalender is in 190.000 exemplaren verspreid. 17.000 exemplaren werden bijge drukt. Een deel ervan werd overgeno men door het zendingsbureau ln Oegstgeest Ook deze tweede druk is bijna helemaal afgenomen. De kalen der is gewijd aan het Jaar van het kind. De meeropbrengst komt ten goede aan missie en zending. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij he<aas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859. Amsterdam Bi| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur, ing O. Post ma HOOFDKANTOOR Postbus 659 1000 AW t Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 iele» 13006 Poatgm> 66 00 00 Bént, Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00.12.574 Gemeentegiro Amsterdam- XII000 REGO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam W 010-115566 (abonnementen M 010-115588 (redactie) 1.11S700(u< REGIO OEN HAAGA.EIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 Part straat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zoon# lei 05200-17030 Metfcmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: 15.47 I 44.40 f 143.40 AOtmnaneeianetreo op aanvraag mopdrachten 9-19 30 van maandag Vm vt*jag Op zondag van 18- 20 uur telef 020-913456 Opgave nwn-adveneneee tel. 020-936868 of schr fteN* aan Mw-Adv akJafcng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adrtwwv^ Huilen Inderdaad is het, zoals Hans Bouma zegt „om te huilen" als Je de heden daagse blo-industrie aanschouwt. Ik vind het dan ook een goede zaak dat hier wat aandacht aan besteed wordt, maar leg de vinger dan bij de zere plek en leg niet een bedoezeld lapje op de wond. Ten eerste wordt degene die ln de bio-industrie werkzaam is als hoofdschuldige aangewezen en daarnaast wordt de oorzaak van de steeds toenemende bio-industrie heel moeilijk uitgelegd, waardoor het pro test wel naar buiten klinkt maar geen reéle oplossing aan de hand gedaan wordt. Daarom zou ik het graag op de volgende wijze willen stellen: als nou iedereen (niemand uitgezonderd) eens vier gulden neer wilde tellen voor een fel begeerd stukje vlees In- plaats van twee gulden. Ik geloof dat het dan met de blo-Industrie nog niet zo'n vaart zou lopen. Daarom vind ik het ook niet reëel om de boer (degene die werkzaam is in de bio-industrie) als hoofdschuldige aan te wijzen, maar de consument en dat zijn wij allemaal, op de enkele vegetariër na. Het is trouwens maar goed dat de bio- industrie nog in handen van de boer ls. want anders zou het heel wat tragi scher zijn. Met een boer hebben we tenminste nog te maken met een „echte" dierenvriend. Noord wijk J. Westerveld Bij een bezoek aan Denemarken had dr Herbert Shaefer uit Genève. als directeur verbonden aan de studieaf deling van de lutherse wereldbond, verklaard dat de „kerken in de tradi tionele christelijke landen, zoals de Scandinavische landen en Duitsland, beginnen in te zien, dat zij in een minderheidssituatie leven". Zij kun nen daarom de verantwoordelijkheid voor de christelijke opvoeding niet meer aan de staat en het openbare onderwijs overlaten. Schaefer ziet hier de gevolgen werkzaam van een algehele teruggang ln handhaving van tradities, vaste gebruiken en le vensstijl. die tot voor kort het leven identiteit en samenhang verleenden. KEULEN (ANP. AP. KNA) Kardi naal Jozef Frings. aartsbisschop van Keulen van 1942 tot 1969, is gisteren op 91-jarlge leeftijd in die plaats over leden. Hij werd in 1945 voorzitter van de Westdultse bisschoppenconferen tie en deed dit werk tot 1965. In 1946 benoemde de paus hem tot kardinaal. Tijdens de Tweede Wereldoorlog haalde Frings zich het ongenoegen van de nazi's op de hals door de Jodenvervolging openlijk 'ten hemel schreiend onrecht' te noemen. Op het concilie was kardinaal Frings de eer ste die sterk aandrong op hervorming van de Romeinse curie. In West-Dultsland stond hij bekend als een sociale kardinaal. In de oorlog gaf hij toestemming om kolen te ste len bij de overheid. Dit kreeg toen de naam 'fringsen'. De arbeidersorgani saties hadden altijd Frings voor liefde. Kardinaal Frings die aan een oog ziekte leed en nagenoeg blind gewor den ls, was verder een groot kenner van Shakespeare, een verdienstelijk vlolist en zelfs een vermaard bergbe klimmer. Omslagtekening van de brochure „Voor het hele volk van God". Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN Het bidden voor de eenheid der christenen krijgt in 1979 een nieuwe opzet. Het zal met de traditionele gebedsweek voor de eenheid (18 tot 25 januari) niet bekeken zijn. Deze week wordt juist de start van een internationale gebedsactie, die het hele jaar duren zal. Er ls een oecumenische gebedska- lender samengesteld, die het mo gelijk maakt, een heel jaar lang elke zondag in de voorbede van de liturgie de geloofsverbondenheid te beleven met de kerken in een bepaald land. Het Idee ls geboren onder het per soneel in het kantoor van de we reldraad van kerken in Genève. Daar heeft men al enkele jaren de gewoonte, iedere werkdag te be ginnen met een dienst, waarin ge beden wordt voor een van de vele kerken ln de wereld. De kalender is samengesteld door een speciale commissie van de we reldraad, in samenwerking met het Vaticaanse secretariaat voor de eenheid, de lutherse wereldfe deratie en de hervormde wereld bond. De kalender begint bij Jeru zalem (21 januari). Vervolgens komt Afrika aan de beurt. Via de landen rond de Perzische Golf en Turkije komen we ln april ln Euro pa terecht, dat we van zuid via west over noord naar oost af reizen. Zo belanden we in juli in de Sow- jet-Unie en reizen dan naar China en andere Aziatische landen. Via Indonesië. Australië en de Pacific komen we begin oktober in Argen tinië. waarna we heel Amerika doortrekken om eindelijk Canada te bereiken. Uiteraard heeft deze kalender al leen zin, als de gemeenten ook elke zondag weten, waarvoor ze met betrekking tot het uitgekozen land moeten bidden of mogen danken. Daarvoor zal het tijd schrift van de raad van kerken „Saamhorig" een belangrijke rol spelen. Elke maand zal in „Saam horig" informatie te vinden zijn over de landen van de komende zondagen. Mensenrechten Men wil van deze gebedsactie geen binnenkerkelijke zaak ma ken. Daarom is het de bedoeling, dat de kalender mede een bedding zal bieden voor de voorbede voor verdrukten, overal ter wereld. De werkgroep mensenrechten van de raad van kerken wil proberen bin nen het kader van deze kalender telkens materiaal te verstrekken en namen te noemen van groepen of personen, die in het betrokken land vervolgd worden om hun ge loof of hun levensovertuiging. Er ls een brochure verschenen. „Voor het hele volk van God" waarin de nieuwe opzet uitgelegd wordt. Deze brochure bevat ver der drie modellen-gebedsdienst, waarvan een geheel uitgewerkt, de oecumenische gebedskalender 1979. Ook vindt men er nog een aantal gebeden in voor dagelijks gebruik: morgen- en avondgebed, gebed voor en na het eten, gebed in het verkeer en voor de vrede. De brochure is te bestellen bij het apostolaat voor het gebed, Graaf- seweg II. Nijmegen. De prijs be draagt bij minimumafname van tien stuks een gulden, bij 50 exem plaren en meer 75 cent ADVERTENTIE EEUWFEEST-AVONDEN OVERAL IN HET LAND NAALDWIJK dinsdag 19 december Ontmoetingskerk, Anjerlaan 47. Non-stop programma van 8.00-9.30 uur. Presentatie: Sipke van der Land. Spreken Drs. T. M. Gilhuis, Th. Germeraad of Drs. J. Hordijk. Verder: de film „Mensenkinderen" en nog veel meer. TOEGANG VRIJ! IEDER WELKOMI BINNENKORT IN... TUBINGEN (EPD) Het Duitse theologische convent, een groep „evangelikale" theologen wil in fe bruari een Europese belijdenisbijeen komst houden in Frankfurt, waar het zal gaan over „politieke ethiek tussen anarchie en tirannie". De voorzitter van het convent, de Tübingse hoogle raar Peter Beyerhaus meent dat de moderne welvaartsstaat „totalitaire tendenzen" zou kunnen vertonen, wanneer de staatsbemoeienissen nog veel verder ontwikkeld zouden wor den. Volgens de professor kun Je deze tendens al aflezen aan de (Duitse) onderwijspolitiek waarbij een vrije beslissingsbevoegdheid van de bur ger niet meer verzekerd zou zijn. EEN KLEINE STAD Er was een kleine stad met niet veel mannen, en een groot koning trok er tegenf vt Hij omsingelde die stad en hij richtte hoge belegeringstorens tegen ha; °P- (Prediker 9,13-18) Nu begint het eigenlijke verhaal Koheleth. Het verhaal met „ietsi wijsheid", 't Gaat over een kleine stad die door een machtige heers en wordt belegerd. Hij houdt er - n< blijkbaar van om tegenstellingen weer te geven. De stad is klein, de1 heerser groot. Zo gaat dat in het leven. Het beeld is ons helaas vertrouwd. Een oude vrouw op st wordt door twee forse knapen in*' elkaar geslagen en beroofd. Een grote, donkere man grijpt naar e kind en doet het zijn woeste kraclo gevoelen. Je leest zelden dat een en dun bevolkt land de oorlog verklaart aan een groot land. Omgekeerd is gewoonte. Het machtsvertoon alleen al doet enl 1 bezwijken. Zo viel eens Duitslani Tsjecho-Slovakije binnen en late deed Rusland het nog eens over. i Koheleth confronteert ons metifl ti alledaags. Wat doet Amnesty h International ander? dan de „groLj koningen" signaleren die de kleit martelen en gevangen houden? beetje dichterbij gebeurt precies ,n hetzelfde. Machtsmisbruik ln de p kleine onderlinge verhoudingen, het huwelijk, ln het gezin, in het bedrijf. De zure chef, maar evenzi de ondergeschikten onder elkaar er één uit de toon valt. De kleine en de grote konirig ls een vertrou A beeld. Even afgezien van het p godvergeten bewind van Chili, m zoiets dreigt zich daar ook af te spelen als je leest dat Argentinië V twee keer zo grote legermacht aavr grenzen mobiliseert. „Een groot koning", 't Heeft niets met moed maken en alles met lafheid. Maar moet er wel op letten. En Je moet niet hun gang laten gaan. Je moe opstaan en schreeuwen als 't niet I anders kan. Of het helpt? Soms wbt en soms niet, maar dat vindt dan fa, hand om te doen. Het hoort bij haj gebeuren waarin Koheleth in zijiu, eigensoortig adventsboék mee b< is. Hij zoekt naar wijsheid. Hij wiP zien, inzien, doorzien. Hij is hong< en dorstig naar de gerechtigheid. Voor zo iemand kwam de Messiasd Dom Helder Camara Volgens Dagblad Trouw van 13 de cember 1978 heeft Dom Helder Cama ra. aartsbisschop van Oiinda en Reci fe in Brazilië, gezegd: „Ieder ziet een deel van de waarheid. Als ik doe. alsof Ik de waarheid bezit, loopt alles fout". Hij zei dit openlijk aan het adres van bisschop GIJsen van Roermond. Maar laat de aartsbisschop dan be denken, dat dit evenzeer voor hem zelf geldt. Als de Roermondse bis schop hulp aan de adventsactie Soli- daridad weigert, zal hij daar onge twijfeld wel een reden voor hebben. Bovendien is de wereld groter dan Brazilië of Latijns-Amerika. Ook el ders heerst grote nood. Op xich zelf doet het er niet toe. waar die nood gelenigd wordt. De sneer van Helder Camara aan bisschop GIJsen vind ik onsympathiek en zelfs verdacht en daarom allerminst een aansporing, om die aartsbisschop rechtstreeks of via Solidaridad te helpen. Leidschendam, J. H. Maas In Salvo, het huisorgaan van het Le ger des Hells (met De Strijdkreet treedt men naar buiten. Salvo ls voor de eigen mensen), schrijft brigadier M. H. Scherpenisse over „het dragen van ons uniform": Wat mij opvalt is dat de nationale zangbrigadeleden in hun uniform er altijd zo keurig uitzien. Alle zusters dragen een rond hoedje, hebben de zelfde soort kousen aan en juist door de eenvoud van het uniform zien ze er zeer charmant uit. Ook de broeders mogen er wezen. En wat te zeggen van onze nationale stafband. Om door een ringetje te halen!!! U bent het kennelijk toch wel met me eens dat door het dragen van ons uniform er vele deuren voor ons opengaan. De mensen hebben vertrouwen ln het Leger. Als men ons ln uniform ziet denkt men niet ln de eerste plaats aan zuster Zus of broeder Zo, maar aan het Leger des Hells. We vertolken een wereldwijde organisatie ln dienst van God en de mensheid en zijn in het dragen van ons uniform allen gelijkvormig. Wat mij echter opvalt is dat aan het laatste wel het een en ander verbeterd kan worden, 'k Noem enkele dingen die lk opmerkte: Zag ik op de Velddag een broeder in uniform met de Legerpet schuin op z'n hoofd en in z'n mond een brandende sigaret. Een ander had bepaald vergeten zijn haren te knippen want lange slierten staken onder zijn pet uit. Bij een tramhalte in Amsterdam stond een heilssoldate te wachten, zij had een keurige bontmantel aan en geloof het of niet. op haar hoofd droeg ze een kaphoed. 't Was werkelijk als een vlag op een modderschuit. Wat mij bijzonder opvalt is dat vele heilssol daten vergeten hun sieraden al te leggen als ze hun uniform aantrek ken. Zelfs bij onze oudere garde is er een tendens om dit niet te doen. Een P.O. (plaatselijk officier, red.) keurig in uniform, had belletjes in haar oren en sinds kort zie ik het meer en meer gebeuren Een zuster zag er in haai uniform piekfijn uit maar helaas, aan Lange slierten staken onder zijn pet uit iedere vinger prijkte een ring. Als we vrijwillig ons uniform dragen, moeten we ln alle opzichten er zo eenvoudig mogelijk uitzien en een voorbeeld zijn voor onze jongere mensen Laat ons niet prijken met ringen, armban den, oorbellen en andere sieraden. Dat is leuk als we ln burger zijn, maar zeker niet passend bij uniform. Ie mand zei eens: „Wat zien uw mensen in uniform er keurig en eenvoudig uit!" Houden zo, vindt u ook niet? Om mij heen Het maandblad Voorlopig (postbus 3150, Delft, losse nummers 4,90) maakte van de december-uitgave een dik propagandanummer. Elf van de dertien redacteuren geven leder voor zich antwoord op de vraag: Wat be weegt ons om mee te (blijven) doen ln de buurt van kerk en geloof? Uit het antwoord van dr G. H. ter Schegget: Zolang wij leven in deze onverloste, zuchtende en bloedende mensenwe reld. in dit lichaam van dood en ver derf. zullen wij schreeuwen tegen de lange duur van de dingen, zullen wij hopen tegen de klippen op. En als ik het opgeef, zullen er vrienden zijn. kameraden, broeders en zusters die mij zullen herinneren aan deze belof te van trouw. En zij zullen om mij heen zijn als gemeente van de Messi as. als een levend leerhuis voor mijn geweten. Uit de kerk als organisatie kun je weglopen al moet je dat niet doen zij kan je ook monddood maken of zelfs verwijderen al moet Je je dat niet laten doen maar uit de status confessionis, uit de situatie waarin het erop aankomt, niet te zwijgen, de hoop niet op te geven, te blijven protesteren, kun je niet weg lopen. Dat verhindert de geest der heiliging. Hij laat Je niet met rust. En hij neemt andere mensen ln zijn dienst, die om Je heen staan als vrien den in de Messias, die je overeind houden, Je bewaren voor ontrouw, verloochening, vlucht. Zij kijken Je aan en je schaamt Je voor de worm der vertwijfeling in je hart. Maar zij hebben er ook weet van Ook aan hun hart knaagt hij. Dan geldt het: samen stand te houden. Marx Er dit is uit het antwoord van Harm Dane: Binnen de kerk moet het socialistisch standpunt gerepresenteerd worden als legitieme positie. Met socialis tisch bedoel ik de zaak van Marx, omdat een anti-marxistisch socialis me in Nederland niet meer relevant is. En legitiem betekent niet een be roep op de mogelijkheid van óók een vleugel ii> de pluriforme christenheid, maar van de enig geboden keuze. Andere posities zijn onhoudbaar. Het verwijt van arrogantie in deze stel- lingname valt in het niet bij het uit zichtloze ervan. Immers, politieke pluriformiteit ls ln de kerk (stilzwij gend) geaccepteerd, binnen de vaak luidruchtig erkende grenzen van het anti-communisme. Maar toch kan het niet met minder. De kerk is, of we dat nu leuk vinden of niet, een politieke factor van belang. En het polltiek- economisch benul van het merendeel der kerkleden is gevangen in de (gese- culariseerd-)christelijke slogans van hun sociaal- of christendemocrati sche leiders. Kennelijk ontbreekt het geloof om politici tot op het bot te bevragen en te onderzoeken. Erger is dat daardoor het handelen gevangen blijft binnen de smalle marges van het kapitalisme. Toekomst kan nog slechts gedacht worden in termen van het gecorrigeerde bestaande. Maar die lol zij de rijken en machti gen niet gegund: een kerk die met haar spreken en handelen, hoe et hisch, bewogen, verantwoord, sociaal het ook bedoeld is, niet praktisch de enge grenzen van de bestaande ver houdingen ter discussie stelt. En de noodzakelijke manier om kortzichtig heid, gebrek aan politieke fantasie te bestrijden ls ook binnen de kerk het perspectief van het socialisme levend te houden. Helemaal uitzichtloos is dat toch niet. Want ook kerkmensen delen in de bevrijding, ten dage dat machtigen van de troon worden ge stort en rijken ledig heengezonden worden. Ook het overgrote deel der kerkmensen is geknecht, niet alleen onder de bestaande verhoudingen, ook nog door een ideologisch appa raat, dat zij, in strijd met hun eigen belangen, in stand houden. Een uit nodigende paradox. Barth In de waagschaal herdenkt op be scheiden wijze, dat Karl Barth tien Jaar geleden overleed. 8toevesanct vertelt over de uitgave van de verza melde werken. Geense over de in vloed van Barth en Den Boer over Barths verhouding tot Kierkegaard (Adm. adres: Prinsenstraat 82. Utrecht). Ds. W. L. Jens Kort na- zijn emeritering is of! jarige leeftijd in zijn nieuwe plaats Breda overleden ds. W. L. 1 die van 1960 af pred1u 1 va Utrechtse hervormde te 0 Oog in Al) is geweest. L. jens l zijn ambtelijke loopbaan, nafcr hulppredikerschap te Rottei n Kralingen, ln de hervormde geile te van Dreischor. Het laatste oo Jaar, toen Zeeland geëvacueerd voerde hem naar Rotterdam, wa werkzaam was als Jeugd- en sti tenpredikant. Na de bevrijding i f hij twee Jaar te Bandoeng (als ir kant van de protestantse kerk voormalig N. O. Indië) en was hl jaar legerpredikant. In 1950 wei predikant van de hervormde gen te te Waalwijk en voordat lüj i naar Utrecht vertrok was hij aa Amsterdamse hervormde gemi verbonden vanwege zljri secret schap van de aldaar gevesi" AMVJ (alg. maatschappij voor 1 geren). STUTTOART Het bijbelf nootschap van de evangelise! n kerk in West-Duitsland he« 25.000 bijbels in liet Russisc op de trein gezet naar de So jet-Unie. De zending is b stemd voor de Russische t i tisten: De Sovjét-au tori telt l hebben hiervoor een Invoerv^ gunning afgegeven. De zendi wordt voor Kerstmis in de S< jet-Unie verdacht. De Baptistenraad in Mosk< kreeg toestemming voor invo eind oktober. De drukkerij v het bijbelgenootschap ln Stut gart heeft overuren moett^ maken om de zending tijd klaar te krijgen. Het is voor eerste maal. dat de Sovjet-ai i toriteiten voor zoveel lil tegelijk in totaal twaalf tr een invoervergunning -VI strekten. Z In ons donderdag geplai re ste bericht: „Gereformeer doop door onderdumpelinltU (het ging hier om een 35-jaf lid van de gereformeerde kt' f te Nieuw-Amsterdam) geen sprake van herdoop (»£l als sommige lezers meenden maar van volwassenendoop ri

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2