Een keurige heer prijst een strip aan Zweedse theoloog bezig met Marx Trouw diepte Actie Calama- groep bracht veel geld op Uitnodiging van ski-kampioen voqr paus Johannes Paulus wetelddiakonacftt giro 2211 X VOORBUGANGERS Woord en antwoord 2ATERDAG 16 DECEMBER 1978 door A.J. Klei We zijn weliswaar niet vin de wereld, maar wel In de wereld en daarom had de kerkeraad besloten, op de gemeente-avond de kwestie van de kernenergie aan de orde te stellen. Er was een deskundig spreker uitgenodigd, een enigszins onbestemde doctorandus, die alles nauwgezet van twee kanten bekeek. Want, zei hij, het mondig gemeentelid laat zich geen mening voorschrijven, maar vormt zichzelf een mening. HIJ las deze zin moeizaam voor van zijn papier, omdat hij hem er met 't oog op zijn kerks publiek nog haastig tussen gekrabbeld had. Van de in het kerkblad aangekondigde gelegenheid-tot-het-stellen-van- vragen werd een druk gebruik gemaakt. De discussie bewoog zich echter volstrekt niet op het door de inleider betreden terrein, de aanwezigen wierpen zich op de positie van het gezin in onze tijd. Dit vond zijn oorzaak in de bijdrage van een hartelijke vrouw, die verklaarde uit te zien naar de wederkomst van de kolenhaard, omdat Je daar zo gezellig omheen kon zitten met Je gezin. Voordat de doctorandus te kennen kon geven, of hij dit verlangen deelde, sprong een man op. die uitriep dat er tegenwoordig zoveel gezinsontblndende krachten aan het werk waren en of meneer (uitgestoken vinger naar de inleider) dat ook niet vond. De aangesprokene knikte vaag, maar behoefde net zo min als op de kolenhaard op de gezinsontblndende krachten in te gaan. want een keurig uitziende heer trad naar voren met de tegenwerping dat er ook veel gezinsopbouwende dingen vielen waar te nemen. Hij wenste daarvan een klein, doch treffend voorbeeld te geven en begon: „BU mij thuis wordt een zeker damesblad gelezen..." „Welk blad?", wilde een ouder meisje weten. „Eh... Libelle", antwoordde de keurige heer beschroomd. ..Bevestigende lectuur!", sprak het meisje misprijzend en haalde de schouders op. „Wat hiervan zij", hernam de heer. „ik moet bekennen dat ik in een vrij ogenblik dat tijdschrift wel eens Een gedeelte van het omslag van deel 8 van „Jan, Jans en de kinderen". inzie en dan telkenmale genoegen beleef aan een getekend verhaaltje over een gewoon gezin. En als ik zeg: een gewóón gezin, bedoel ik een goed gezin! Het gaat over Jan, Jans en de kinderen. Kan het Hollandser? Welnu, de wijze waarop in woord en beeld... een strip noemt men dat, als Ik het wel heb... de kleine vreugden en verdrietelijkheden van zulk een gewoon gezin naar voren treden, acht ik bemoedigend". In deze trant voer de aanhanger van „Jan, Jans en de kinderen" voort en het was Jammer dat tekenaar-schilder Jan Kruis niet meemaakte hoe zijn geesteskinderen dienden tot stichting en opbouw der gemeente. Ik maak thans melding van dit voorval uit het volle, kerkelijke leven, omdat mij ter aankondiging een dik en stevig in linnen gebonden boek is toegestuurd, dat onder de titel „Jan, Jans en de kinderen" de eerste vijf gelijknamige stripalbums van Jan Kruis bevat, hetgeen een totaal van 220 „losse" strips oplevert. Het is een uitgave van Joop Wiggers Produkties te Kockengen en het kost op een stuiver na dertig gulden. Wie geen behoefte heeft aan zoveel tegelijk kan een afzonderlijk album kopen voor vijf gulden en een kwartje. De achtste aflevering is inmiddels uit. Jan Kruis, dezelfde die de kranten haalde met zijn onmetelijk en onmogelijk schilderij van gans de koninklijke familie, is nu al acht Jaar lang achterin Libelle te vinden met zijn „Jan, Jans en de kinderen" en Je staat versteld hoe hij week in, week uit kans ziet keurige heren, snibbige meisjes en wie daartussen zitten, te bereiken met deze rap en raak (op)getekende belevenissen van een familie Doorsnee. Het succes ligt in de hoge mate van herkenbaarheid. Wil iemand dat bevestigend noemen, mij best. De bestaande rolverdeling wordt niet aangetast, J ans probeert het wel eens. maar dan krijgen de oudere afnemers van de strip over de hoofden van 't Jonge volkje heen een goedmoedig knipoogje van Jan Kruis. De keurige heer op de gemeente-avond vond de strip bemoedigend. Dat is „Jan, Jans en de kinderen" in elk geval voor Jan Kruis zelf, want die heeft er, als ik de regionale pers mag geloven, een aardige bedoening op het Drentse platteland aan overgehouden. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De Calama-groep, eer collectief van religieuze werkers, dit in moeilijkheden zijn gekomen met de bisschop van Rotterdam, dr. A. Simonls, heeft In augustus een finan ciële actie gevoerd voor de toen sta kende arbeiders in Peru. Deze actie bracht in plaats van de verwachte dertig- tot vijftigduizend gulden ruim drie ton op. voorname lijk afkomstig van orden en congre gaties. Toezicht op de besteding houdt een driemanschap, dat bestaat uit mr. Ton Claessens van het Centraal Mis sie Commissariaat, dr. Bert Schuur man, medewerker van de Theologi sche Hogeschool van de Gerefor meerde Kerken in Kampen en de heer W. J. Kreeftemeyer, directeur van de Bisschoppelijke Vastenactie. In september maakten zij ongeveer 50.000 gulden over naar Peru, waar een commissie, bestaande uit reli gieuzen, vakbondsvertegenwoordi gers en afgevaardigden namens de plaatselijke bisschop er op toeziet dat er geen geld gaat naar politici, naar subversieve projecten of illegale publicaties. Het geld voor Peru heeft uitsluitend als doel hulp aan slachtof fers van de schendingen van mensen rechten en hulp bij structurele verbe teringen. In november is weer een bedrag van 50.000 gulden overge maakt. nadat de eerste 50.000 was verantwoord. Volgende week verga dert de commissie weer over de beste ding van het overgebleven geld, dat bewaard wordt door de mlsslepro- cuur van de Karmelieten. Mr. Claessen van het CMC heeft de zekerheid dat het geld overeenkom stig de bedoeling wordt besteed. STOCKHOLM (ANP) De wereld kampoen skiën Ingemar Stenmark uit Zweden heeft paus Johannes Pau lus n uitgenodigd om met hem te gaan skiën. Stenmark is wereldkam pioen slalom en reuze slalom. Het is onwaarschijnlijk dat de paus op Stenmarks uitnodiging zal Ingaan, al zou hij wel graag willen. Bij eerdere gelegenheid heeft hij al gezegd, dat hij graag zijn lievellngssport zou blij ven beoefenen, wanneer „ze het mij toestaan". Hij voegde eraan toe; „Al die mensen, die hier zo bezorgd voor mij zijn, kunnen echter niet weten wat een feestelijk gevoel een dag op de ski's mij bezorgt". ADVERTENTIES C. J. Labuschagne GODS OUDE PLAKBOEK Vervolg op het boek: Wat zegt de B>ibel in Gods naam? Moderne bijbelwetenschap contra traditioneel bijbel- geloof visie op het Oude Testament. Inhoud: bijbelonderzoek als moderne wetenschap boeken komen niet uit de hemel vallen wie waren de schrijvers? plakboek in de maak „oorspronkelijke" tekst en gefixeerde tekst en toch een vreemd boek! Pbk. IS.90 (verkrijgbaar in de boekhandel) UITG. Postbus 84176, 2508 AD DEN HAAG lanoei) a n nou u*tn Stille hulp Een onderdeel van ons w jrelddiakonaat Hulp vooral aan gevangenen en hun gezinnen. Aan in die opgepakt zijn om hun godsdienstige of politieke overtuiging. Hulp aan mensen die soms al jaren zonder proces gevangen worden gehouden, of maar een beperkt leven kunnen leiden. Aan mensen die vaak op een onmenselijke manier gemarteld worden Zouden we deze hulp openlijk bekend maken dan is het er gelijk mee gedaan. Want geen enkele staat zal erkennen onrecht te bedrijven. En de mensen die geholpen worden, krijgen het nog moeilijker. De hulp kan bestaan uit het geven van geid voor bijvoorbeeld juridische bijstand, kleding, medicijnen, schoolgeld voor de kinderen en ook bijbels in vele talen De hulp kan daarnaast bestaan uit een regelmatig bezoek door leden van de kerk. Waar dat mogelijk is wordt de overheid de vraag naar gerechtigheid gesteld Er komen mensen vrij. Ook dan is hulp vaak nodig Want het kan moeilijk zijn weer terug te i omen in de maatschappij. Veel gewezen gevangenen k/ijgen bij hun vrijlating ook niet altijd alle burgerrechten terug. Wij steunen kerken in Afrika. Azië. Oost-Europa en Lntijns-Amerika graag bij dit moeilijke, maar bij uitstek diakonaie werk. bestem daarom ook deze maand 1% van uw netto maand-inkomen voor het irtand. Burg. Algemeen Oiakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Burg. Oe Beaufortweg 18, Leusden Deelnemer Trouw kerst-kwartet hofdult NED. HERV. KERK Afscheid 20 december van Hedel: W. J. O. 't Hof. ber. te Ouddorp. NED. HERV. KERK Beroepen te IJsselmuiden: J. v. d. Ketterij te Zetten en Andelst. GEREF. KERKEN Beroepen te Oudewater: P. VUe- genthart te Heerhugowaard. Aangenomen naar Nede/Haaksber- gen: T. Hoogsteen te Blyth (Can.). GEREF. KERKEN VRUG. B.V. Bedankt voor Groningen: A. H. Al- gra te Sliedrecht. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW t Wibautstraat 13« tal 020-913456 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credwtt Rekenmgnr 23 00.12 574 X11000 REGIO ROTTf ROAM/DORORECHT Postbus 9- 3000 AX f W 010-11554 •n bezorgmg) tel 010-115568 (radactie) lal ii5700(uftsJu4end va REGIO DEN HAAG/LEIDEN 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Oen Haag RCGO NOORO/OOST-N6DCRLANO (uitsluitend admrvstratie) Postbus 3 6000 aa Zweae M 05200-17030 Abonnementsprijzen: I 15.47 I «0 183 40 (z»e i Opgave lamewbencNen 5-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18- 20 uur talat 020-913456 aan onze Amsterdams# a door prof. dr. H. M. Kuitert Het marxisme blijft de theologen bezig houden, en het moet gezegd worden: de lectuur wordt niet saai. Want één ding is bij alle auteurs weliswaar hetzelfde: Marx wordt aan de theologie gekoppeld, maar het hoe van de koppeling Is bij geen van allen gelijk. Een Interessante uitbreiding van deze merkwaardige stand van zaken wordt geleverd door een recente Zweedse dissertatie, die dit jaar ln een Duitse vertaling bij Chr. Kaiser te München is verschenen: Per Frostin, Materialismus Ideologie, Religion. Die marxistische Religionskritik bei Karl Marx (prijs DM 28.-). Het boek verdient veel lezers, ln de eerste plaats omdat het nergens ln de grommende taal van zoveel andere streepjestheologie vervalt (streepjes theologie ls een term van Barth; hij bedoelde woordverbindingen als christelijk-sociaal, evangellsch-soclaal enz. en had er niet veel mee op) en de vinger bij de tekst van Marx houdt, en vervolgens omdat het met een Interpretatie van Marx komt vooral een Interpretatie van Marx' materialisme die minder bekend is en er feitelijk op neerkomt dat het marxisme misschien en het marxlsme-lenlnisme zeker een vergissing ls. Met vergissing bedoel ik dan: zich ten oprechte op Marx beroepend. Frostln's stelling ls dat het materialisme van Marx niet samenvalt met het tamelijk platvloerse materialisme van de Verlichting (maar dat was bekend) doch veeleer met wat men het methodisch atheïsme van de wetenschappen pleegt te noemen: verklaringen van verschijnselen kunnen alleen dan aanspraak op wetenschappelijkheid maken, als ze geen beroep doen op buitenwereldse machten (zoals bij voorbeeld vroeger een beroep op God gedaan werd om het onweer te verklaren) maar alleen van immanente (blnnenwereldse) gegevens gebruik maken. Methodisch atheïsme aanvaarden ls het principe van immanente verklaring aanvaarden. Nu ls ook de stelling dat marxisme een methode ls. vaker verdedigd (Lobkowlcz). maar Frostln past dit gegeven toe op Marx godsdienstkritiek. Godsdienstkritiek Wat Marx met zijn materialistische godsdiensttaltiek bedoelde, ls eigenlijk niets anders dan het verklaringsprincipe dat overal en altijd ln de wetenschappen gehanteerd wordt, ook op de christelijke godsdienst toepassen, dat wil zeggen: ook de christelijke godsdienst verklaren, zonder een beroep op God te doen. Dat ls geen onwil van Marx om de christelijke godsdienst serieus te nemen, maar de enige weg die er voor een wetenschapper openstaat God. vrijheid, toeval enz. lenen zich niet voor onderzoek. Wat zich wel voor onderzoek leent, zijn maatschappelijke verschijnselen. Daarom moet men niet proberen maatschappelijke verschijnselen te verklaren vanuit de ldeéen die mensen over God, vrijheid en toeval hebben, want dan sta je op drijfzand, maar omgekeerd de ldeéen over God. vrijheid enz. ln één woord: de geloofswereld van godsdienstige mensen vanuit de maatschappelijke verschijnselen (dat ls materialistisch verklaren) tls Ideologische produktie van een bepaalde groep uit een bepaalde tijd (dat ls historisch- materialistisch verklaren). Marx' materialistische godsdienstkritiek ls dus niet een vorm van levensbeschouwelijk Marx met materialisme werkelijk bedoeld wat wij wetenschappelijk noemen en meer niet? Argument atheïsmedat hebben de marxisten ervan gemaakt maar van methodisch atheïsme, en de marxistische uitdaging aan het adres van het christendom is dan ook niet die van een pseudo-religle (dat ls helamaal geen uitdaging), maar de vraag of het christelijk geloof een verklaring van zichzelf als maatschappelijk verschijnsel, zonder dat daarbij een beroep óp God wordt gedaan, kan overleven. Tot zover Frostln ln eerste Instantie. Hij ziet hier wel mogelijkheden en verwijst daarvoor naar Bultmann met zijn program van ontmythologisering (tegen hoofdpijn helpt aspirine en niet bidden) en naar Bonhoeffer die wilde dat christenen leefden „alsof God er niet was". Nu ls dat laatste (Bonhoeffers uitspraak) wel anders bedoeld dan Frostln suggereert. Bonhoeffer bedoelde dat Je als christen niet moet willen dat God zich. omdat je een christen bent, extra voor je inspant. Frostln komt dichter in de buurt als hij verwijst naar Bonhoeffers verzet tegen het gebruik om God op de plaats van de laatste onbekende schakel in de keten van oorzaak en gevolg onder te brengen. En hij zit bepaald goed als hij naar Bultmann verwijst. Als Marx' materialisme werkelijk synoniem ls met wat wij wetenschappelijk noemen (een methode hanteren die ervan afziet God op een willekeurig moment als verklarende oorzaak ln te voeren) dan ls Bultmann een theoloog geweest die Marx' program min of meer heeft uitgevoerd. Geen marxist Bultmann was echter geen marxist; evenmin waren en zijn dat al die andere theologen die net als hij. God niet als bovennatuurlijke oorzaak wilden voorstellen. Dat maakt de lezer al wat achterdochtig: ls de uitdaging die Frostln beschrijft, werkelijk de uitdaging van het marxisme, of snijdt hij hier een veel wijder probleem aan. ln elk geval een probleem waarvoor Je geen marxist hoeft te zijn (zoals Bultmann bewijst) om ermee geconfronteerd te worden? Ik denk het laatste. Frostln stoot op een door hemzelf (en Bultmann en vele anderen) geschapen probleem: als Je de wereld eerst „leeg"verklaart. zonder God (de z.g. natuurlijke wereld), kun Je Hem alleen als .inbreker" er weer ln terugkrijgen en dat wil je eigenlijk ook weer niet. De vraag ls dus: heeft Laten we eens nagaan welke argumenten Frostln voor deze stelling aandraagt. In feite is er maar één argument, n.1. dat we ons van de Jonge Marx moeten terugtrekken op de rijpe, oudere Marx van Het Kapitaal. De godsdienstkritiek van de rijpe Marx verschilt wezenlijk niet slechts van die van het latere marxisme, maar ook van die van de Jonge Marx. Zonder twijfel ls de aandacht voor de jonge Marx een zeer belangrijk stimulans geweest om Marx weer te gaan lezen. Maar het is een vooral door theologen begane vergissing om te menen dat Je met de jonge Marx méér bereikt dan met de rijpe Marx of dat de Jonge Marx dichter bij het christendom staat dan de Marx van Het Kapitaal. Het omgekeerde ls het geval: ln zijn zogenaamde Frühschriften ls Marx nog een filosofisch idealist en ls zijn godsdienstkritiek geworteld in een atheïstische levensbeschouwing. Eerst de rijpe Marx hanteert het atheïsme niet meer als een pseudo-religle om daarmee het christendom te beconcurreren, maar als ernstig te nemen wetenschappelijke benadering van de godsdienst. Voetnoot Gaan we vervolgens na waarop Frostln deze stelling dan weer laat rusten, dan blijkt het om één tekst uit Het Kapitaal te gaan, in feite een voetnoot, te vinden ln de Marx-Engels Werke 23,392 e.v. In deze 'vergeten tekst', zoals Frostln hem doopt, staat dan te lezen dat Marx zich bij zijn onderzoek van 'religlöse Nebelblldungen' wil bedienen van een bepaalde methode die hij vervolgens 'de enige materialistische en daarom wetenschappelijke methode' noemt. Op deze ene tekst stoelt heel de bewijsvoering van Frostln, of liever gezegd: aan de uitleg die hij van deze tekst geeft (Marx bedoelt met materialistisch hetzelfde als wat wij wetenschappelijke methode noemen) past hij héél het Marx-materiaal over godsdienst wat er verder nog ligt, aan. Dat heeft één voordeel: heel veel materiaal komt zodoende op tafel, en dat ls niet weinig. Het nadeel ls dat de Marx-teksten zich, ook als ze weerbarstig zijn. aan rigoreuze aanpasslngamlddelen moeten onderwerpen, soms zelfs ln die mate dat ze onherkenbaar worden. In dit opzicht lijdt het boek aan een bekende kwaal: het heeft zijn these al klaar en moet daarna ln het reine komen met alle materiaal wat er tegen pleit. Stellingen Ik zal een paar voorbeelden van dit manco geven. Eerst een voorbeeld waarover te twisten valt: de 'Kritik der Politischen okonomie' (een geschrift van Marx uit 1859) opent met vijftien stellingen die over het algemeen als leidraad van het marxisme beschouwd worden. Mis, zegt Frostln, Je moet die vijftien stellingen niet zo zwaar laden. Weliswaar zien ze eruit als het levensbeschouwelijke Credo van Marx, maar zouden ze werkelijk zo gelezen moeten worden, dan zouden we inderdaad op 'fatale onduidelijkheden' in Marx' theorie stuiten. Dus heeft Marx ze niet zo bedoeld en moeten we ze lezen als vingeroefeningen in wijsheid onder de zon Nog iets van wijsheid heb ik onder de zon gezien en het leek mij van bijzondere betekenis. F15 (Prediker 9.13-18) Koheleth (hebreeuws voor „prediker" en waarschijnlijke eigennaam) is in dit leven datl als een damp voorkomt op zoekS (j naar wijsheid. Wijsheid heeft fc maken met kennis en met maar het is meer. Wijsheid is, vooral voor Koheleth, praktisdïd 1 inzicht. En dan weer een bepaa P soort inzicht, en daarin wijkthjst< van de Griekse wijsgeren, nl, van de dingen maar van het gebeuren. We komen bij Kohei( ial geen bespiegelingen tegen over de oerstof of over de oergedachtet e dergelijke wazigheden de jj werkelijkheid is al dampig geno maar des te meer horen weh hardop denken over wat er gebe met de mensen. Hoe ze handelt v< waarom ze zo handelen en wati ?a overkomt (enerlei!) en waarom zo zou kunnen zijn. Kortom Koheleth is geïnteresseerd niet het zijn maar in het geschil Het raadsel van de geschi( een mensenleven en in het grötL geheel, dat boeit hem. Daarme^,' heeft hij het zich niet gemi gemaakt. Want daarvoor m( de straat op, moet je eindeloo» mensen luisteren en op de hoogtjli zijn met wat er gebeurt. Wijshe aan de ene kant iets onbereikb bij hem. Hij komt er vaak nieti £*j en spreekt zichzelf dan tegen I leven is droevig en toch moetje J£, maar genieten. Het haalt allemf"! niet veel uit en toch moet je ma doen wat je hand vindt om te di 't Is dan meteen al duidelijk da^el Koheleth niet beschikt over e( panklare oplossing voor alle vragen, zoals sommige boekjesjll ons vaak doen vermoeden dat' dat wel hebben. Hier heeft hl] h over „iets van wijsheid". Vaak! ook maar „iets". Iets kleins w gemakkelijk over heen ziet. E je dat doet dan kom je natüüi nooit ergens achter. Daarom bekent hij dat hij 't van bijzond betekenis vond. Die dingen zijn Ze zitten in de kleine „dingeiV', kleine voorvallen, verhalen, mensen overkomt. Er komt slotsom uit dit vers: je moet jeipe open houden. Anders ontgaan i no dingen je. De kleine tekenen va het rijk van de Messias. Een bl( '"S die opengaat in de vensterbank^" Een vriendelijk woord, dat je opvangt. Iets van wijsheid kan geven. ADVERTENTIES materialistische methode met het oog op Het Kapitaal dat Marx wou schrijven. Ik denk dat geen mens die de stellingen naleest, Frostln dat na zal zeggen, en dat zeker de aanhangers van Marx zich niet zo snel zullen laten inpakken. Soortgelijke opmerkingen zou ik kunnen maken over de 'ijzeren wetten' waarover Marx spreekt en waarmee hij volgens Frostln eigenlijk niets anders bedoelde dan dat de verschijnselen die hij opnoemt regelmatig voorkomen. Meest kras Maar het meest krasse voorbeeld vormen de Marx-teksten over de christenen die socialist wilden worden. Zoals bekend stortte Marx heel zijn voorraad hoon over deze mensen uit. Zij hangen een utopisch socialisme aan in plaats van een wetenschappelijk socialisme en daarom zijn ze voor Marx precies zo gevaarlijk als een kwakzalver die Je een operatie (waar wetenschappelijke kennis voor nodig is) laat uitvoeren. En erger nog: ze vervangen de zakelijkheid die nodig is door godsdienstige inspiratie. Al spoedig zie Je ln zulke gevallen dan ook het tafereel ik citeer nu Marx zelf van 'een geïnspireerde profeet' die omgeven is met een schare 'gapende ezels', en die daardoor niet alleen een ondemocratische leiderscultus bevordert, maar bovendien de politiek Gees: - wetenschap) verknoeit door er godsdienstige motivaties als geloof en liefde bij te halen. Wat de lezer verbaast, ls dat Frostln dit alles bijvalt en zijn mede-christenen die vanuit hun christen-zijn voor het socialisme kiezen, zonder een woord van protest door Marx laat afslachten. Maar ook hier is de redenering weer: Marx houdt er slechts schijnbaar een levensbeschouwelijk atheïsme op na; in werkelijkheid volgt hij zijn methodisch atheïsme, dat als materialisme op het politieke vlak meebrengt: strenge scheiding tussen geloof en politiek. Uitkomst Ik moet mij beperken, anders zou ik op dit laatste punt nog graag zijn ingegaan, alsmede op de slotsom waartoe Frostin komt: theologie moet materialistisch zijn, dat wil zeggen zich bewegen binnen de grenzen die gesteld zijn door de materialistische verklaring (een verklaring die afziet van God) van het christelijk geloof. Mijns inziens schiet Frostin met deze uitkomst ver over zijn doel heen en is het nog maar de vraag of hij zoveel gewonnen heeft met zijn opvatting dat Marx alleen maar methodisch atheïst bedoelde te zijn. De bewijsvoering voor het laatste is verre van overtuigend. Frostins redenering wordt om het in passende termen te gieten veel te veel bepaald door belangen, n.l. door het belang Marx vruchtbaar te maken voor de theologie, een onderneming die volgens hemzelf kennelijk alleen maar kans van slagen heeft, wanneer Marx vrijgepleit kan worden van levensbeschouwelijk atheïsme. Op dit punt loopt de wagen intussen uit het spoor. Moet iemand eerst een certificaat van niet-athelsme uitgereikt krijgen door de christenen, voordat ze wat van hem willen leren? Dat hoeft toch helemaal niet? Zo hoeft ook Marx niet eerst krom of recht gebogen te worden vóórdat je als christen gebruik kunt maken van zijn intuïties en ontdekkingen. In dit opzicht zou ik zeggen: er zit meer in Marx dan het positivistische wetenschapsideaal dat Frostin uit zijn werk distilleert. Bllbelleesglds 1971 voor wie bewust wil bijbellezen. De Bijbelleesgids biedt een roost*) twee commentaarstukjes per week. Deze Bijbelleesgids is een gezamwB Kl uitgave van B.K.V.. K.B.S. en N.B.G Formaat: 11*10 cm Omvang: 110 Wz. Prijs: 8.90 excl. verzendkosten nederlan0s bijbel genootschap Postbus 620. 2003 RP Haarien Tel 023-259501 een suggestie voor een gu kerstgeschenk bijbels dagboek voor mensen van vandaag door ds. Pijlman (schrijver van de rubriek 'Vanda 240 bladzijden, gebonden f 2W een uitgave van Ten Have, Ba verkrijgbaar in de boekhandel H boekennieuw Prof. dr. B. Goudzwaard SCHADUWEN VAN HET GROEI-GClO* 132 Wx.. 17,90 Vakgenoten, maar ook mei-vak, zullen m het hoekte veel stimuleren* dachten vinden (Wending) Klaua SchoMer GRENZEN AAN DE TOEKOMST 162 blz., 22,25 EEN DIER KAN DUIZENDMAAL S 44 Wz.. I 8.50 Prolasten legen de ho-ndustn* t toto s <n dit hoekte schroei Han» Nana Bouma en Bert Boumen BLU MET EEN DOOIE MUS 2e druk, 40 blz.. 4.5S Een bedrage >n de sinjd legen de«*T woesbng. Toen de zon m hel wat* too* aldus Hans Varküigbaar m de boekhandel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2