Peter en Annelien en het sfeertje 'li Disco-fans en fotk-freaks Joop en Carla en de zaterdagavondkoorts Disco-fans en folk-fre aks. Twee soorten Jon geren, die niet alleen maar van elkaar ver schillen door hun mu ziekkeuze, disco- of volksmuziek. Het is ook een kwestie van menta liteit, een manier van leven. Natuurlijk zijn de verschillen al lang van tevoren bepaald, door de ouders die Je hebt, de buurt waar Je woont, de school die Je afloopt en de school daarna en dóórna. Als Je aan dat laatste tenminste toekomt. Maar in de puber teit, als de gevoelens en idea len het hevigst zijn, zijn ook de tegenstellingen het grootst. Niet dat Je er zoveel van merkt, want iedere groep heeft z'n eigen school, z'n ei gen hobby's, z'n eigen cafés. Misschien is er maar één plek in Nederland, waar de con trasten regelmatig en onver bloemd aan het dag- of eigen lijk aan het nachtlicht treden. Aan de Westduinweg in Sche- veningen zijn in de ruimten van het Theater aan dè Ha ven) zowel een discotheek als een volksmuziektheater te vinden. Op vrijdag- en zater dagavond is alleen de discot heek open. Dan wordt het beeld bepaald door een stevi ge deur, goed op slot, met een portier/uitsmijter erachter, die de lidmaatschapskaarten controleert en bulten houdt wat volgens hem niet binnen hoort, verder Jongens en meis jes tussen de zestien en de vijfentwintig met modieuze discokleren aan, verzorgd ui terlijk, bestudeerd noncha lante houding, brommers en goed onderhouden tweede hands auto's De meisjes schieten meestal direct de toi letten in, bijpraten, make-up, filtersigaretten. De Jongens betreden stoer de discotem pel, het spel kan beginnen. Op zondagavond echter, ge beurt er iets vreemds. Dan zie Je ook heel andere Jongeren binnenkomen, tot merkbare verbazing en lichte wrevel van de portier. Hij verliest de greep op de controle, weet niet wat bij dit publiek het beste is, onverschillig zijn of geïrriteerd, ironisch of kwaad. Dezelfde gevoelens bij zijn vaste klanten, met wie hij blikken van verstandhouding uitwisselt. Het nieuwe publiek negeert de portier en koopt een kaar tje bij een vriendelijk meisje van de eigen soort, een „kom- mersjele handeling", die door beide partijen als enigszins beschamend wordt ervaren. Ineens veel zelfgebreide, of anderszins folkloristisch aan doende kledingstukken op zo'n zondagavond. Heel wat slordiger kapsels, baarden en snorren, een lichtelijk gebo gen, veel minder zelfverzeker de houding. Ze komen vooral op de fiets, of in nadrukkelijk verwaarloosde auto's, soms met gordijntjes voor het raam. Of men arriveert met een groepje per oude volkswa genbus. Linnen of juten tas sen, shag en stuff in zilverpa pier. Er is merkbare afstand tussen de twee groepen, van de kant van het dlscopubllek wat openlijker beleden. Voor al als de folk-aanhangers in de pauze van hun bijeenkomst argeloos de discotheek betre den om er een dansje te wagen. De eigenaar van discotheek Sandokan („Het is hier een rustige zaak, de ouders komen soms hun kinderen brengen en halen") is achter het pand een heel nieuwe discotheek aan het bouwen, waar straks ruimte zal zijn voor ruim dui zend Jongeren per avond. De ingang zal dan niet meer ge deeld behoeven te worden met het volksmuziektheater „De dansende beer". De spie gelende bol en de vele ge kleurde spotjes hangen er al, de vier bars zijn al bijna inge richt. Disco betekent bijblij ven, de nieuwe trends op de voet volgen. In de nieuwe ruimte komen straks grote,vi- deoschermen te hangen, waarop de zangers te zien zul len zijn, net als bU Top-Pop. De motor achter de (stichting) De dansende beer, Peter Mo- ree, is dienstweigeraar en mag vervangend bezig zijn met de volksmuziek. Hij speelt zelf ook, in de groep De Perelaar, organiseert schoolconcerten, verzamelt muziek en onder houdt contacten met de ver schillende uitvoerende groe pen. Uit de hoestekst van een plaatvanDe Perelaar: „Volks muziek werd van oorsprong: gebruikt ten behoeve van de eigen, plaatselijke gemeen schap. Op concertpodia of in schóól-liedbundels kwamen deze liedjes en dansmelodieën destijds niet voor. Ze klonken in de dorpskroeg, gewoon thuis of bij het werk op het land. De belangrijkste functie was daarbij het versterken van de saamhorigheid. Deze werd immers tot stand ge bracht door samen te dansen, te zingen of mee te klappen. Dat gaf de mensen het gevoel „erbij te horen" en gesteund te worden door de andere le den van de gemeenschap. Volksmuziek gaf zodoende, behalve ontspanning en ple zier, ook de energie die nodig was voor de strijd om het bestaan. De Perelaar meent dat volks muziek ook nu nog een der gelijke functie kan vervullen. Deze muziek verwijst naar waardevolle elementen uit het verleden zoals kleinschalig heid, ambachtelijkheid en mens- en milieuvriendelijk heid, die zij in tegenstelling tot de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid ook nu nog als bijzonder be langrijk beschouwen". Een dezer dagen promoveert een van de folk-freaks in Amster dam op de Volksmuziek. Op de muziek van het volk van vroeger en elders... ZATtHDAG 16 DECEMBER 1978 Deze pagina is samengesteld door Jan van Vlodrop (tekst) en Peter Dekkers (vormgeving). Het volksmuziekfesti- val kan ieder moment beginnen. Een groot aantal mensen wacht rustig af, een paar zitten er op de weinige stoelen, de meesten op de trap of, gehurkt, op de grond. Er wordt veel vriendelijk gelachen, „sorry" gezegd bij het moeizaam elkaar passe ren. Mensen ontdekken bekenden, knikken een paar keer bij wijze van groet. „Het is erg verve lend, ik kan er niks aan doen, weet je. Begrijp je?" zegt het meisje aan het kleine houten tafel tje steeds weer tegen nieuwe belangstellen den. Alle kaarten zijn verkocht. Peter en Annelien zitten naast elkaar op de trap. Annelien heeft geen make-up, wel alle maal kleine vlechtjes in haar haar. En een bonte, ongetwij feld zelfgemaakte Jurk aan. Peter heeft een dun baardje, een bril met ronde glazen, ijze ren montuur, een Staphorster overhemd en een ouwe cordu roy broek, sandalen. Waarom volksmuziek? Even zwijgen ze nog, lachen wat, dan: ,,'t Is puur hè". Hij: ,,'t Is echt sfeer vol, weet Je. Het staat dicht bij de mensen". Na wat door praten: „Het heeft iets ie ma ken met de goeie dingen van vroeger. De mensen stonden toen dichter bij elkaar, dat hoor Je in die muziek". Zij: „Die Top 40 is zo supercom- mercieel, zo koud en triest. Allemaal opgeklopte muziek, aangegeven door de platenin dustrie. Vooral die disco is heel erg. Daarom trekt de sfeer van de volksmuziek me veel meer, samen muziek ma ken, erg goed". Hij: „Die ge meenschapszin... Té gek". Dan blijkt, dat ze allebei ook zelf spelen. Terlobps komt het aan de orde, zo dadelijk zullen ze optreden. Waar vind je dat nog, artiesten, onopvallend gehurkt tussen het publiek. Bescheiden, gemoedelijk. Peter en Annelien gaan bei den nog op school. VWO. Hun liefde voor de folk is ontbrand in Ierland. Ze maakten er „sessies" mee in dorpscafee tjes. Iedereen speelde zo maar mee, liedjes en ervaringen werden uitgewisseld: „Fan tastisch. Helemaal niet dat concurrentiesfeertje van de commercie. Natuurlijk, er is ook wel commerciële folk, de Dubliners bijvoorbeeld, dat kan echt niet meer. Die staan dronken op het podium en hebben lak aan het publiek". Peter: „De echte volksmuziek heeft te maken met een heel andere mentaliteit, die is ge richt tegen de grote massamu- ziek. Folk-muzikanten, weet Je, spelen over het algemeen professioneel erg goed, bijna iedereen bij ons heeft conser vatorium. En neem nou zo'n Jan Erik Noske, de fluitist van King's Galliard. Thijs van Leer kan daarbij wel sokken gaan zitten breien. Maar Nos ke heeft niet die sterallures van Van Leer". Op het ogenblik worden ook heel andere dingen gedaan, meer van deze tijd, wat vin den ze bijvoorbeeld van Bo wie. van Reed? Annelien: „Best wel goed hoor, maar ei genlijk is dat ook erg commer cieel en afstandelijk. Eh die concerten hebben vaak iets hysterisch, iets heel engs voor mij". Toch, is het wel reëel, die gro te vriendelijkheid, dac enorme optimisme? Was het vroeger allemaal wel zo leuk? En zijn mensen nu wel zo lief, zo a- commercieel? De eerderge noemde Noske heeft toch ook op allerlei manieren gepro beerd om het grote publiek te bereiken, een populair pan fluit-singletje, een paar horri bele platen, gemaakt samen met het trompetterende duo de gebroeders Brouwer? Waarvan één nummer immers werd uitverkoren tot Tros-tu- ne, weten ze dat? Nee, en ze vinden het geen leuke opmer king. Het is, alsof ik een beetje heiligschennis pleegde. Het festival begint. Een Hol landse groep brengt Ierse mu ziek, ontspannen, grapjes ma kend naar het publiek. De schoenen gaan uit, deze keer overwegen de Zweedse mui len. Een van de muzikanten heeft een flink gat in zijn sok, hij zwaait naar het publiek, Schemerduister in de discotheek. Rondzwal ende, aan- en uit. soei ende iichtbronner in al lerlei kleuren. Lteihar de muziek, waarop vol overgave wordt bewo gen op de dansvloer, in rijen, volgens een strikt .bewegingsschema. De muziek verloopt vol gens een steeds weer te rugkerend monotoon hartslag/treincadans- ritme, sensueel, opzwe pend. Zo ontstaat een overdonderende, belof tevolle sfeer, alsof er een rite wordt opge voerd. De muziek be heerst alles, je kan je er niet aan onttrekken. Zelfs lopen door de zaal of simpelweg zitten krijgt er een andere di mensie door. In de verschillende boxen zitten veel Jongens apart bij elkaar, of meisjes, de Jongens maken allerlei opmerkingen, zogenaamd naar elkaar, ei genlijk bedoeld voor de meis jes. Van hun kant geveinsde verontwaardiging, gegiechel. Slechts hier en daar zit een paartje. Zoals Joop en Carla, prima gekleed, verzorgd. Eerst zijn ze een beetje ach terdochtig als ik vragen stel, maar dan antwoordt vooral hij wat makkelijker, wordt <elfs enthousiast en behulp zaam. Wat is nou disco? Joop: „Ja, ze zeggen wel eens, je moet iets kwijt, wat Je in de hele week ophoopt. Dat klopt wel. Je eens lekker uitleven, 't Is natuurlijk allemaal glitter, nou lekker toch. Je valt op, je valt niet op, dat vinden wij belangrijk. En het is leuk hier, d'r wordt niet gevochten of zo, wat Je in andere discotheken wel veel hebt. De mensen ken nen elkaar allemaal, dus dat disco onpersoonlijk is wat jij nou zegt, nee, dat vind ik dus niet, helemaal niet. En ook niet commercieel, want ze proberen hier ook wel meer dan de Top-40. De disc-Joc- key's zijn gewone jongens, die hier in de zaak komen en het voor de liefhebberij doen. Zij kiezen de muziek en je kan ook zelf zeggen wat je horen wilt. Waarom zou die Top-40 zo slecht zijn, als een hele hoop jongeren het nou leuk vinden, is het dan slecht? Dat 'kan Je mij niet wijsmaken. Hiernaast (-het volksmuziek theater-) heb Je geen inspraak: in wat Je wil horen, hier wel". Carla, die na twee Jaar Mavo van school is gegaan en nu werkt op een kantoor, zwijgt maar zo'n beetje, zit me met haar grote donkere ogen aan te kijken, knikt.af en toe in stemmend als Joop wat beweert. Kom je als buitenstaander een discotheek binnen, dan ontmoet Je een nogal vijandi ge sfeer, hoe zien ze dat? Joop: „Dat heb je volgens mij overal wel, in een café is dat net zo, dat de mensen je eerst een beetje bekijken als je nieuw bent. Het ligt aan Jezelf, kom je drie, vier avonden dan gaat het wel over". Hoe denken ze over „hiernaast", wat zijn dat voor mensen? Joop: „Die mensen zijn, ja misschien wat sociaal denkender, ik wil niet meteen aan links denken, hoe wel... Ik denk, dat wij mis schien meer aan niks denken wat dat betreft. Het interes seert ons gewoon niet, dat soort dingen" Joop en Carla leerden elkaar kennen in de dicotheek, een jaar geleden. Als ze niet naar de disco gaan of naar een film zijn ze meestal, heel degelijk, bij een van beiden thuis. Bee tje televisie kijken. Joop zit nog op de detailhandelsschool en wil later een eigen zaak beginnen, misschien wel een discotheek. Een paar Jongens bemoeien zich via opmerkin gen met het gesprek, willen weten waarom er dingen wor den opgeschreven en foto's gemaakt. Na wat pesterige, stoerverlègen reacties willen ze toch wel hun mening geven. De meest populaire figuur doet vooral het woord, aange spoord door z'n vrienden: „Helemaal lijp zijn ze hier naast. Echt hoor. Dat gejam mer op die spijkerdozen. We gaan daar wel eens kijken, voor de gein.. Dan zie je ze daar huppelen en op de grond j zitten hè. In de pauze komen 1 ze wel eens hier dansen, als ze uitgejammerd zijn. Dan heb ben ze wel gelijk mooi de hele dansvloer nodig". Het gesprek komt natuurlijk ook op John Travolta. De me ningen zijn verdeeld. De gang maker: „Ik ga toch niet naar een vent staan kijken". Een ander: „Vergeet Olljffie niet". Er wordt een populaire hit ge draald, het geluid wordt nog wat opgevoerd, we moeten no dig eens weg. Aan een tafeltje bij de deur horen we een wat onooglijk meisje nog zeggen, tegen haar duidelijk veel be ter bedeelde vriendin, die on schuldig een Jane-Mansfield- figuur met zich meetorst: „Wilma, laten we nou gaan". BIJ de uitgang verlaten folk- freaks en disco-fans het pand. Terwijl in de discotheek abso luut geen drugs gebruikt mo gen worden schijnt dat er naast toch Iets anders te liggen. Een lange disco-fanaat tegen de portier, terwijl een volks muziekliefhebber langssloft: „Ik ruik stuff U ook?" met z'n teen. De Hollandse groep communiceert met het Hollandse publiek in het Engels. Bij een erg reactionaire tekst over een man, die almaar pro beert om z'n vrouw om zeep te helpen, buldert de zaal van het lachen. Even later is het „open podium Een sessie, ie dereen mag meedoen. Mensen op de grond, rond de muzikan ten. Midden tussen hen in een meisje in een rolstoel, ze slaat zachtjes de maat op de arm leuning. Het monotone, op zwepende ritme gaat sneller en sneller, flesjes bier worden doorgegeven, de geur van has jiesj. Een heel klein jongetje tegen zijn Jonge, hippe vader: „Wanneer gaan we naar huis?". Buiten arriveert alweer een busje met muzikanten. Peter is in gesprek met een van de groepsleden. „Directly from Dublin you said?", vraagt Pe ter. „O, yes, man, you said it", antwoordt de ander losjes weg, om daarna ineens naar een van zijn groepsgenoten te roepen: „Pas nou op, Gijs, an ders valt ie weer uit Je handen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 13