Helder Camara: Vorm een
gemeenschap, dan ben je sterk
Zuidafrikaanse kerken
in conflict met minister
Kerkelijke groepen zeggen
nee tegen defensienota
Granini geeft de hele vructx
Trouw
HetGoudenTeamt
staat voor u klaar
ranini met vruchtvlees,
da's pure verwennerij!
Kerstmis mag weer in Zaire
VOORBUG AN*GB
Conferentie
WOENSDAG 13 DECEMBER 1978
TROUW/KWARTET
door Aldert Schipper
Volgens de Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara (69) zou
bisschop Gijsen van Roermond, die bedenkingen heelt tegen
de adventsactie Solidarldad, zich eens moeten voorhouden
dat hijzelf ook maar een deel van de waarheid ziet. Helder
Camara: „Ieder ziet een deel van de waarheid. Als ik doe alsof
Ik de waarheid bezit, loopt alles fout". De Braziliaanse geeste
lijke roept de bisschop van Roermond op tot een dialoog.
„Iedereen moet leren in een dialoog te treden, ook bis
schoppen".
Helder Camara toont zich tevreden
over de actie Solidaridad. omdat zij
idet alleen naar Latijns Amerika
kijkt, maar ook de fouten in onze
eigen maatschappij in het oog houdt.
Hij vertelde hoezeer de wereld tegen
woordig samenhangt, dat Je niet lan
ger één enkel element uit het geheel
kunt lichten. Hij noemde als voor
beeld de ruim 600 000 Nederlandse
werklozen en WAO-ers en zei dat de
werkloosheid hier en in Latijns Ame
rika met elkaar te maken hebben. De
aartbisschop meent dat de multinati
onale ondernemingen in zijn land
voor een drama zorgen. ZIJ vinden
hierbij nu de kerk op hun weg. vertelt
Camara. „In Latijns Amerika heeft
de kerk zich in het verleden, met de
beste bedoelingen, om op deze ma
nier middelen aan de armen te ver
schaffen, verbonden met de rijken en
machtigen. Wij zagen niet dat wij ons
compromitteerden met wat achter de
armoede schuilging, de onrechtvaar
dige maatschappelijke orde Wij
meenden dat we op deze manier iets
voor de armen konden doen en we
trachtten hen te troosten door te zeg
gen dat het lijden niet eeuwig zou
duren. We weten nu weliswaar dat
geduld en aanvaarding van het lijden
christelijke deugden zijn, maar door
dat uitsluitend te prediken, speelden
we de onderdrukkers van de armen In
de kaart. De houding van de Latijns
Amerikaanse bisschoppen is nu ver
anderd". Helder Camara noemt drie
oorzaken voor deze verandering. „De
armoede in de Derde Wereld is zo
groot geworden, dat er iets moet ge
beuren. Zelfs de Verenigde Staten
zien dat twee derden van de mens
heid in onmenselijke omstandighe
den leven. In de tweede plaats zijn er
nu documenten beschikbaar, waarin
aangetoond wordt, dat gerechtigheid
een voorwaarde is voor vrede."
Documenten
De Braziliaanse aartsbisschop noemt
als voorbeeld het Vaticaans Concilie,
dat ervoor zorgde dat de bisschoppen
de armoede in de wereld ontdekten.
De Latijns Amerikaanse bisschoppen
stelden met het oog op de situatie in
hun werelddeel tien jaar geleden in
Medillin een officieel document op,
waarin gezegd werd dat de kerk niet
langer de steunpilaar mag zijn van
een verkeerde maatschappelijke
orde. In Medillin spraken de bis
schoppen uit dat in hun continent het
slechtste soort kolonialisme bestaat:
het interne kolonialisme, dat de rij
ken in staat stelt de mensen in de
grootste ellende te laten leven. In
Medillin spraken de bisschoppen uit
dat de ellende structureel van aard is.
Helder Camara zet uiteen dat de rege
ringen en de rijken met deze officiële
kerkelijke uitspraken niet blij waren.
..ZIJ klaagden de kerk daarom aan
dat deze subversief en communis
tisch was en dat de bisschoppen en
priesters de mensen ophitsten.
Het interne kolonialisme is volgens
Helder Camara verergerd door de ac
tiviteiten van multinationale onder
nemingen. Dat is punt drie. In Brazi
lië begonnen deze in de beginjaren
zeventig al enorme stukken grond
aan te kopen om daar grootschalige
landbouw op te beginnen. De aarts
bisschop vertelt dat de Brazilianen
vroeger niet gewend waren, eigen
domspapieren van hun stukje grond
aan te houden. Wanneer de multinati
onals echter een stuk grond kopen,
betekent dat niet dat die leeg zijn. In
de huidige toestand worden de men
sen die erop wonen beschouwd als
illegale bezetters en eraf gejaagd.
Veel van deze mensen worden vervol
gens aangelokt door de rooskleurige
verhalen die zij horen over de moge
lijkheid om in de grote steden aan het
werk te komen. Als zij daar echter
aankomen, blijkt dat er alleen werk is
voor hooggeschoolden en dat er geen
huizen zijn. Zij zoeken dan een onder
komen in een van de favella's, die als
gezwellen rondom de grote steden
groeien. Sao Paulo heeft binnenkort
tien miljoen inwoners, vertelt Helder
Camara, merendeels hevig gedesillu
sioneerde mensen in krottenbuurten.
een beroep op de landen die deze
wantoestand handhaven, want dat
zijn van afkomst christelijke landen.
De regeringen en rijke mensen die
tegen mijn boodschap zijn, zijn niet
tegen Christus, maar tegen het com
munisme. En als de kerk iets doet
tegen de ellende, beschuldigen ze de
kerk van een communistisch com
plot. Dat is net als in Rusland. Als de
kerk daar iets doet voor de mensen,
wordt ze van kapitalisme beschul
digd. Maar ik voel me met Christus
verbonden als ik het onrecht aan de
kaak stel. De Heer luistert als je hon
ger hebt, als je arm bent. Christus
zegt ook: Ik heb geen werk of ik heb
geen grond.
Martelingen
Dom Helder Camara, aartsbisschop van Olinda en Recife.
Paradijs
De multinationale ondernemingen
komen af op een paradijs. Er zijn
voldoende grondstoffen en de ar
beidslonen zijn aanzienlijk lager dan
in hun moederland. „Deze bedrijven
staan bloot aan een hevige verleiding,
te zorgen voor een autoritaire rege
ring, zonder vakbonden en zonder
democratie, om hun paradijs in stand
te houden." Helder Camara herinnert
er aan hoe Japan, de VS en West-
Europa hebben vastgesteld dat de
mocratie een mooi ding is, maar dat
de onderontwikkelde landen het
moeten doen met een beperkt soort
democratie. Ze stellen ook de grond-
stoffenprijzen vast en bepalen wat
elk land moet produceren. Zo moet
Brazilië voedsel voortbrengen. Vol
gens Helder Camara is dat eten niet
voor de Brazilianen bestemd, maar
„voor de supermarkten in de wereld".
De bisschoppen trachten de mensen
te helpen, die door de multinationals
worden verdrongen. De kerk wordt
dan echter van ondermijning be
schuldigd. Helder Camara consta
teert dat niet alleen Latijnsameri-
kaansegroepen zich tegen de margi
nalisering van de mensen verzetten.
„Ik bewonder dat Nederlandse groe
pen zich bezighouden met het uitoe
fenen van morele bevrijdende druk."
De aartsbisschop vertelt over Jonge
ren die aandeelhoudersacties zijn be
gonnen in Zwitserland, West-Duits-
land en Frankrijk. „Dit soort druk is
nodig. Ik geloof niet in gewapend
geweld, maar in morele druk. Ont
roerd vervolgt Helder Camara: „Toen
een Braziliaanse vrouw mij haar nood
klaagde, zei ik: Je hebt van de Here
God toch een verstand en een mond
gekregen, wel gebruik die dan. De
vrouw zei: Als ik dat doe, word ik
verpletterd. En zij had gelijk. Als je
alleen bent of met een paar mensen,
dan boud je het niet vol, maar een
gemeenschap kan niet verslagen wor
den. Daarom hebben wij in de kerk
begrepen dat we niet langer vóór het
volk moeten werken, maar mèt het
volk. Wij maken duidelijk dat de ar
men geen ondermensen zijn, maar
dat zij leven moeten in onmenselijke
omstandigheden."
Helder Camara draagt deze gedachte
uit over de hele wereld. Hij vertelt dat
hij gemiddeld tachtig uitnodigingen
per jaar krijgt om ergens op te treden.
Maar daar kan hij niet aan voldoen,
vertelt hij. „Mijn diocees is mijn be
langrijkste werkterrein!" Paus Pau-
lus beperkte zijn reismogelijkheden
tot vier of vijf reizen en niet langer
dan één maand per Jaar. Verder be
sloot de paus dat Helder alleen mocht
optreden met toestemming van de
lokale bisschop en dat de reis alleen
vrede, gerechtigheid en liefde ten
doen mocht hebben. Helder Camara
hield de paus steeds op de hoogte van
zijn reizen en zond hem de teksten
van zijn toespraken toe. „Ik ben met
de vroegere paus steeds op goede
voet geweest", verzekert de Brazili
aanse geestelijke. „Ik heb meer last
van mensen die niet begrijpen dat de
kerk zich bemoeit met maatschappe
lijke en economische problemen. Die
vroegen mij: waarom praat u over de
vrede in plaats van over zonde en
vergeving. Maar ik vergeet dat laat
ste niet", zegt hij, terwijl hij zijn kruis
laat zien. „Kijk, de verticale balk
alleen is geen kruis en ook de horizon
tale balk is geen kruis. Je moet ze
samen hebben, dan is Christus in het
midden. Maar vergeet niet dat Chris
tus heeft gezegd: Zie ik geef leven,
leven in overvloed. Christus kwam
zeggen dat God er is voor ons alleen.
Dat betekent dat de mensen eikaars
tbroeders zijn. Dat komt niet tot uit
drukking in de manier van leven,
waarbij het mogelijk is dat sommige
mensen in overvloed, anderen in de
misere verkeren. Ik doe daarom ook
Dom Helder Camara vertelt dat hij
begin dit jaar een officieel regerings-
breakfast in Califomië meemaakte.
„Ik zei: bij ons heerst een dictatuur.
Mensen worden gemarteld wegens de
ideologie van de nationale veiligheid.
Ik vind dat een afgodendienst. De
meest, verfijnde martelmethoden
worden toegepast en degenen die ze
toepassen hebben hun kennis uit de
VS. Voordat er bij ons van recht spra
ke kan zijn, moet eerst de leer van de
nationale veiligheid weg. Dat is de
bijna unanieme mening van alle Bra
ziliaanse bisschoppen. Op onze laat
ste vergadering waren 244 bisschop
pen aanwezig en er waren er maar
vier, die tegen ons slotdocument
stemden, waarin geëist werd dat de
leer van de nationale veiligheid werd
opgeheven. Nu wordt de kerk gemin
acht. maar ik geef aan deze situatie
duizendmaal de voorkeur boven vroe
ger, toen de kerk handjeklap deed
met de politieke leiders." „Al onze
actie is geweldloos. Wij geloven in de
kracht van de argumenten. Wie kiest
voor de wapens moet dat zelf weten,
onze keus is het niet, Want hoe stel je
je dat voor. Moet je een bank overval
len en van het geld wapens kopen?
Dan riskeer Je onschuldigen te doden.
En wat moet Je dan nog? Moet je
wapens kopen van je eigen onder
drukkers? Die blijven toch beter be
wapend dan je zelf bent. Ik heb alle
respect voor wie zich met wapens
verzet, zoals in Nicaragua, maar ons
wapen is de eenheid van de zwakken.
Dom Helder Camara was oprichter
van de Celam, de conferentie van
Latijns Amerikaanse bisschoppen en
bereidde de conferentie in Medillin in
1968 voor. Gevraagd naar zijn voor
uitzichten voor de aanstaande bis
schoppenconferentie in het Mexi
caanse Puebla, herinnert hij aan het
Vaticaans concilie. „Als daar docu
menten op tafel kwamen, die ons niet
aanstonden, verscheurden we ze ge
woon en schreven nieuwe." Hij is vol
vertrouwen in de nieuwe paus. „Zijn
nieuwe rol is hem op het lijf geschre
ven, na eerst het nazisme en daarna
de Russische overheersing te hebben
meegemaakt."
(ADVERTENTIE)
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenre Tamminga
Directeur ing O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
M 020-913456
teiei 13006
Postgro 66 00 00
Sank Nad CrwJWfbank
Rekeningrr 23 00 12.574
Gemaentogto Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORORECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
W 010-115568 frbonnemenlen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel. 115700 (uitsluitend voor
REGIO DEN HAAGAEIOEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
PaAstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORO/ÖOST-NEDERLANO
(u.isiu.tend adnumsvate)
Postbus 3
v Zwoee
lei 05200-17030
Me*martrt 56
Zwoae
Abonnementsprijzen:
I 1147
46 40
163«0
Opgave familieberichten 9-19 30 van
maandag l/m vr.|dag Op zondag van 18-
20 uur tetef. 020-913456
Opgave mmi-advertaneo» lel
920-936868 of sch'heM aan MM-Adv
afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uiislurtend SChrtfteSft
aan onze Amsterdamse adressen
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM In Zuid-Afrika neemt het conflict tussen de
landelijke raad van kerken, de SACC, en minister James
Kruger van Justitie steeds heftiger vorm aan. In een televisie-
Interview over terroristische activiteiten maakte de minister
vorige maand een opmerking over de zeven miljoen rand, die
de SACC ln 1976 en 1977 uit het buitenland heeft ontvangen.
4.
0 M 9m
0 J
Kruger wekte daarbij de suggestie
dat dit geld voor terroristische doel
einden werd gebruikt „Het zou eer
lijk tegen over het publiek zijn. In
dien de SACC opening van zaken zou
geven over wat hij met dit geld heeft
gedaan." us Kruger.
De secretaris-generaal van de SACC.
de anglicaanse bisschop Desmond
Tutu heeft hierop de minister ervan
beschuldigd dat hij de SACC ver
dacht maakte Hij daagde hem uit tot
een open debat over de 8ACC en zijn
activiteiten.
De anglicaanse primaat van Zuid-
Afrika. aartsbisschop Bill Burnett
van Kaapstad, noemde de gevolgen
van Krugers opmerkingen verontrus
tend. „niet om de twijfels, die er zijn
over de manier waarop de raad zijn
fondsen heeft gebruikt, maar om de
eventuele bedoelingen, die de rege
ring in de toekomst tegenover ons
zou kunnen uitvoeren."
Burnett doelde hiermede ongetwij
feld op de kans dat de regering het in
de toekomst moeilijker voor de raad
van kerken zal maken, geld uit het
buitenland te aanvaarden voor zijn
werk ln Zuid-Afrika.
De voorzitter van de raad van de
methodistenkerk, da D. C. Veysle
noemde Krugers opmerkingen on
waardig voor een mlniater, die zich
zelf wendt tot de kerk van God.
Bisschop Tutu heeft beklemtoond
dat de jaarstukken van de raad van
kerken voor ieder open zijn, die er
belangstelling voor heeft.
De voorzitter van Christian League of
South Africa, een de reactionaire reli
gieuze organisatie, ds F. R. E. Shaw,
sloot zich echter bij minister Kruger
aan en riep ook om opening van za
ken van de SACC. „De raad heeft,
sprekend namens de 16,5 miljoen le
den van zijn leden-kerken, verzet
aangetekend tegen investeringen in
Zuid-Afrika en heeft de VS gevraagd
de Zuidafrikaanse regering onder
druk te zetten, terwijl de raad zelf het
grootste deel van zijn Inkomsten uit
het buitenland ontvangt," aldus
Shaw.
De Engelstalige krant Rand Daily
Mail zei in een commentaar: „Waar
om tracht minister Kruger de naam
van de SACC te schaden, terwijl ieder
redelijk mens moet zien dat hij enor
me hoeveelheden humanitair werk
verzet dat eigenlijk door de regering
gedaan behoort te worden?"
Eerder dit Jaar merkte de regerings
gezinde krant Beeld op: „De aanzien
lijke sommen geld. die uit verborgen
bronnen naar een lichaam als de
SACC toestromen wekken verden
king op".
KINSHASA (ANP) Het politburo
van de revolutionaire volksbeweging
van Zaire heeft Kerstmis weer erkend
als feestdag voor het hele land. Hier
mee is de partij onder voorzitter
schap van president Mobutu tege
moet gekomen aan de wens van de
rooms-katholleke, protestantse en
kimbanguistische kerken in de voor
malige Belgische kolonie in Centraal
Afrika.
In 1974 werd Kerstmis afgeschaft.
Politiek directeur van de volksbewe-
gin. Ngunza Karl 1 Bond, verklaarde
bij die gelegenheid, dat 25 december
voortaan een gewone werkdag zou
zijn, omdat Zaire een minder wit le
kenstaat is en dus boven de godsdien
sten staat. Wettelijke feestdag werd
24 juni. de dag waarop de Zairese
munt werd ingevoerd en de grondwet
van kracht werd.
Het politburo houdt vast aan zijn
verbod op christelijke namen. In 1972
werd bepaald dat elk Zaïrees kind bij
zijn geboorte een authentieke Zairese
naam moest krijgen. Een priester of
dominee, die een kind een christelijke
en dus vreemde naam gaf. werd ge
rechtelijk vervolgd.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Verscheidene ker
kelijke organisaties en kerken maken
zich bezorgd over het Nederlandse
defensiebeleid, waarvoor de plannen
zijn neergelegd in de zogenaamde No
ta-Scholten. De organisaties vrezen
dat de voornemens van de Neder
landse minister van defensie de kans
op een kernoorlog vergroten.
De rooms-katholieke vredesbeweging
Pax Christi vindt het huidige defen
siebeleid ethisch onverantwoord. Het
Nederlands Instituut voor Vredes
vraagstukken (directeur: H. J. Neu-
man), het Interkerkelijk Vredesbe
raad en de Quakers hebben* bezwaren
tegen het defensiebeleid en deze in
stanties zijn verontrust dat mlnistei
Schoiten van defensie weliswaar zegl
religieuze en ethische bezwaren teger
kernwapens te kunnen eerbiedigen
maar dat hij van dit respect in zljr
nota geen blijk geeft.
Het Interkerkelijk Vredesberaad
waarin de meeste protestantse ker
ken en de r.k. kerk samenwerken
verwijt de regering, dat zij evenals
alle andere regeringen zich met het
grootste gemak beroept op de veilig
heid van de staat om zonder verant
woording al te leggen de kernbewape
ning letterlijk aan het oog te onttrek
ken. Het IKV verwijt het parlement,
dat het dit argument in de regel slikt.
Volgens het IKV heeft de kernbewa
pening het democratische gehalte
van het Nederlandse defensiebeleid
effectief gesloopt.
Het IKV verwijt de regering, dat zij
heeft nagelaten het publiek „nauw
keurig, betrouwbaar en zo volledig
mogelijk te informeren", ofschoon
deze verplichting duidelijk is neerge
legd in artikel 2 van het verdrag tot
wederzijdse hulpverlening inzake de
verdediging tussen Nederland en de
Verenigde Staten. Wat de kernwa-
penprobiematiek betreft is deze ver
plichting noch naar de letter noch
naar de geest uitgevoerd. Volgens het
IKV wordt de Nederlandse bevolking
niet of niet betrouwbaar voorgelicht
over: plaatsen waar kenwapens zijn
opgeslagen op Nederlands grondge
bied; het transport van deze wapens;
de effecten van gebruik van deze
kernwapens, de scenario's van kem-
wapenoorlogen. waarmee thans in de
Navo gerekend wordt; de gevolgen
van deze oorlogen voor de Nederland
se samenleving en de militaire oefe
ningen, die met deze wapens gehou
den worden. Het IKV verwijt de mi
nister van Defensie voorts, dat hij in
zijn beleid uitgaat van een abstract
beeld van „de vijand". Zolang de re
gering niet bereid is dit beeld Je ver
menselijken. zal zij volgens het IKV
niet ln staat zijn een beleid te formu
leren, dat van de nucleaire bewape
ning kan bevrijden. De r.k. vredesbe
weging Pax Christi tenslotte consta
teert nog, dat wil de mensheid fysiek
en moreel overleven, een fundamen
tele herziening van het veiligheidsbe
leid noodzakelijk is. Om weg te bre
ken uit dit immorele systeem zullen
de beleidsvoerders reële risico's moe
ten durven nemen. Hierbij staat de
morele positie van het westen in de
wereld op het spel.
nota met betrekking tot het Neder
landse veiligheidsbeleid en een serie
deelnota's ten behoeve van een zo
breed mogelijk opgezette discussie
onder de bevolking. Daarbij moet
volgens de Quakers het menselijk as
pect zeer zwaar wegen; „zowel het
aspect van het lijden van de slachtof
fers van een nucleaire oorlogsvoering,
als het aspect van het zien van de
tegenstander als mens en niet als
macht."
GEBED IN ADVENT
Heer, gedenk hem
die hier geboren werd
hoe kon hij weten wat
wachtte
toen niet langer de veldi
door engelen verlicht we
en hij alleen
in 't donker
achterbleef
Heer, gedenk hem
die hier volhardde
in ongekende aanwezig!»
waarmee hij ons allen
doodverlegen maakte
want wat moeten wij
iemand
die niet meedoet met
angst
en die onbekend is met h
gedenk ons, o Heer,
die geboren werden
nadat hij hier was gewei
en die nog steeds
niet beseffen
hoe daardoor
alles anders is.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Scheveningen:
Liefde te Vlissingen; te Leerd:
Poot te Nieuw Loosdrecht; te
hoorn-Ridderveld (buitengew.
gem.; toez J. Ouwendijk te I
en; te Rotterdam Zuid-Pendrec
C. M. Roodenburg te Middelbu
Aangenomen naar Drumpt (toe
J. Rutgers te Serooskerken.
Benoemd tot pastor aan het An
ziekenhuis te Amsterdam W. J
Waal te Gorinchem.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Utrecht Oost: G. J
Pol te Naaldwijk.
Aangenomen npar Barendrech
G. Grashoff te Rijswijk (ZH)
ber).
Bollen
Mr. W. J. Bollen (65), advoca
procureur te Rijswijk, heeft de i
lijke onderscheiding van ridder
orde van St.-Gregorius de Grot
vangen vanwege zijn verdienst
maatschappelijk en charitatli
bied, in het bijzonder als dat
bestuurslid en penningsmeeste
de Vincentius Vereniging Nede
Mr. Bollen is ongeveer 40 Jaar
in deze r.k. charitatieve organii
lllustrissimi
Uitgeverij J. H. Gottmer in Ha
heeft de Nederlandse vertalin
lllustrissimi uitgegeven. De b
brieven die de schielijk ovei
paus Johannes Paulus I, toen h
bisschop was, heeft geschreve
een groot aantal illustere per
uit heden en verleden. Onder he
zulke verscheiden persoonlijk
als Charles Dickens, koning I
Pinocchio en Jezus. Het boek te
pagina's en kost 24,90.
Cursus gemeenteopbouw
predikanten, 8-11 januari, Std
burg bij Leusden. Inf. en aanm.
rustingscentrum (tel. 033-43244)
Menselijke verhoudingen in
pen, voor pastores en pastorale
(st)ers, 22-27 januari, Denekam]
en aanm. tel. 05712-2778.
Parousia Informatiedag met
delingen uit Afrika en West-Iria
van Barneveld en J. Schultz),
dag 6 januari vanaf 10.30 uur,
evangelische kerk, Ivoordret
Utrecht-Noord. Inl. tel. 030-8845
De relativiteit van de taal
onze geloofsbelijdenis, Transps
dag met dr. Jac. Mulder SJ. zat<
20 januari 10-16.30 uur, Emmaus
rij, Maarssen (tel. 03465-61678).
tADVERTENTIE
Ethisch
Het religieus genootschap der Qua
kers zegt naar aanleiding van de dis
cussie over de neutronenbom dat de
kernbewapening ons dwingt tot het
doen van een ethische beslissing.
„Wij zijn van mening," schrijft het
genootschap, „dat het vraagstuk van
de kernbewapening voor ons volk een
kernvraagstuk is. dat een bredere dis
cussie dan alleen ln het parlement
behoort te hebben." De Quakers ma
ken een vergelijking met de brede
maatschappelijke discussie rondom
de Planologische Kernbeslissingen.
De Quakers doen daarom een beroep
op de regering, de nota Scholten in te
trekken. In plaats daarvoor willen de
Quakers een nieuwe fundamentele
Granini geeft u
niet alleen het sap,
Granini geeft de hele vnicht.
Dat is nu nektar!
Dat is puur genieten.
- mimi- Granini. In 7
r~~ t 4 onweerstaanbare smaken.