Marius Bauer: in de ban van de Oriënt 'Hou me vast' beel van kleurloos to nee Garvey sherry. Omroepen te gehaast met nieuw zenderplan Hommage aan een uitgever Zenders zijn 1 april '79 niet klaar Al 200jaar de lekkerste. West-Duitsland Nederland mogelijk rechtstreeks op tv Doden in verkeer TV COMMENTAAR Koninklijk bezoek doet veel opwaaien Klassieke lp bevordert concert-bezoek -DINSDAG 12 DECEMBER 197B KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET oor G. Kruis S HERTOGENBOSCH Naast de reizende tentoonstelling van de Dienst Verspreide Rijkscollecties, Den Haag, die vooral in kleinere expositiegelegenheden het (ets-)werk laat £ien van Marius Bauer, is er nu, tot 31 december, een meer uitgebreide presentatie van dienst jverk, schilderijen, aquarellen en etsen, bij de Kunsthandel Borzo, Verwerstraat 21, Js-Hertogenbosch. Marius Bauer (1867-1923) was een Vroegrijp talent. Al ln 1877, hij was loen dus 10 jaar, bezocht hij de Haag se academie en behaalde daar ver schillende prijzen. Maar 't begon ei- fcenlijk pas goed met de reis die hij in 4 888 op uitnodiging van de kunsthan delaar E. J. van Wlssellngh naar Tur- «cije maakte. Nadien heelt de Oriënt tiem steeds sterk aangetrokken en gefascineerd. Na die reis door Turkije is hij vele jaren bijna uitsluitend de fcchilder van het Oosten gebleven. !'ijn vele en verre reizen brachten lem ook in Egypte, Voor-Indië, Rus and. Spanje, Marokko en Indonesië, Jvaar hij oude Indrukken bevestigde en nog grootser pracht ontdekte. Van tleze reizen bracht hij vele schetsen met aantekeningen mee, die hij later In zijn atelier in Aerdenhout uitwerk te: vol uitheemse pracht, krioelende mensenmassa's en oosterse vorsten op vurige paarden. Romantisch Ook de felle indringende schoonheid van de tropische natuur hield hem in haar ban: de scherpe vurigheid van een plotseling opkomende zandstorm in de woestijn met de daartegen vech tende nietige mensen en dieren, uit gebeeld in een warm getinte bruinen en gelen. Zijn vroege werH is sterk romantisch getint, maar toch meer aanduidend een felle, raak getroffen lijn, enkele gewassen kleurtjes - dan uitbeeldend. Hij wist, soms op een bijna Rembrandtieke manier, door zijn licht en donkerwerking een dich terlijke schoonheid te bereiken. Afge zien van zijn romantische visie, drong Bauer toch steeds door tot het wezen lijke van zijn onderwerpen. Hij scha kelde veel van het door hem waarge- nomene, dat hem maar even onbe langrijk scheen, uit, gaf dus een sub jectieve beschouwing. Hij noteerde in grote, vaardige streken een vluchtige indruk, hij trachtte de impressie van het ogenblik door vastlegging van het essentiële te fixeren. Marius Bauer staat de laatste jaren weer in het middelpunt van de be langstelling. Zo gaat dat steeds: in 1957 werd er in het Rotterdamse Mu seum Boymans - nog niet Van Beu- ningen - een tentoonstelling gehou den onder de titel „De onbekende Bauer" en de inleider sprak toen over „een daad van eenvoudige rechtvaar digheid: een groot kunstenaar wordt hiermede aan zijn volk terugge geven". De expositie bij Borzo omvat 25 schil- Badende Hindoes te Benares (1919(, ets. 510 x 685 MM. derijen, en 150 etsen. Het merendeel van die collectie is te koop. Maandag van 13.00 tot 18.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur, zater dag 9.Ó0 tot 17.00 uur (le en 2e Kerst dag gesloten). Met zes voordrachten, op vrijl november j.l. uitgesproken in h gi delijk Museum, luisterden e van zijn vrienden niet alleen Polaks vijftigste verjaardag op, drukten zij tevens hun waarder voor de belangrijke rol die I ve uitgever speelt. In het boekje s ma's voor een uitgever" ziji voordrachten nu gebundeld.' handelen over Couperus. F. L. diept over deze auteur een eigentijdse getuigenissen op, v der twee heel onbekende - een en een Engelse -, die tezam? nogal karikaturale beeld da! Couperus bestaat, nuanceren,, uil Reijnders bekijkt „stereotiepe viriele schoonheid bij Couperus onderzoek dat naar zijn meni, „echtheid" van de mysterieuze (p do-figuur in Couperus" werk tigt. Arthur Lehning schrijft ei Marsman en Rilke onder de tit t dichter en de politiek". Harry Prick verheldert een gedichi131 Boudewijn Büch. Hetzelfde doe Sötemann, gelukkig met een vi r belangwekkender tekst: schrift" van J. C. Bloem. Gi toont hij de samenhang in dit g< op verschillende niveaus aan en is mee levert hij een voorbeeld va ve fecte ve^sanalyse. Van de ontvJt, ling in zijn denken over „interf tie" doet ten slotte J. J. Overst verslag. Deze zes, leesbare, zijn een waardige hommage gever Johan Polak. THEMA'S VOOR EEN UITG1 Amsterdam, Athenaeum- Van Gennep, 1978. 73 blz. T. V. Van onze radio- en tv-redactie OEN HAAO De meeste omroepen vinden, dat het nieuwe Nederlandse radioplan al op 1 april 1979 moet ingaan, in Jilaats van op 1 oktober 1979 wanneer een nieuw „park" in Flevoland met sterke zenders in gebruik wordt genomen. ADVERTENTIES Dit radioplan vooreiet in een zender. )cleuring naar publiekscategorieën: ■Hilversum 1 (of Radio 1) voor ver- Ïtrooiende programma's, lichte mu- iek en de nachtuitzendingen: Hilver sum 2 (Radio 2): nieuws, gesproken woord en informatieve programma's; "Hilversum 3 (Radio 3»: popzender en Hilversum 4 (Radio 4): klassieke mu ziek, die in plaats van tot vijf uur zal worden uitgezonden tot 's avonds acht uur. In de NOS-bestuursvergadering van 'vrijdag staakten de stemmen over dit 'plan. Vrijdag a s. zal opnieuw worden gestemd. Van de omroepen waren al leen de EO en de NOS tegen vervroe ging. Verder waren alle kroonleden en de vertegenwoordigers van culturele Instellingen tegen. ■Belangrijkste argument dat de om roepen gebruikten om de zenderkleu ring op 1 april te laten ingaan was, Wat „men de luisteraars zo twee in grijpende wijzigingen ln één jaar zou gesparen omdat op 1 april ook de zendtijduitbreiding voor Veronica •komt". KRO Jlet is niet de eerste keer dat wordt Aangedrongen op vervroeging. Ais Jiet aan de KRO had gelegen uit rile hoek komt het zenderplan was tie zenderkleuring al op 1 oktober j.l Ingegaan, zonder dat men zich had afgevraagd of zoiets technisch uit voerbaar zou zijn. Er moeten pro gramma's worden gemaakt, de ma- J<ers hebben hun plannen al lang uit- febroed en het zou voor hen een norme teleurstelling zijn als het plan op 1 oktober 1978 niet in zou gaan, varen de argumenten van de toen Jccrsverse KRO-vooizitter Hendriks. gilleen aan de belangen van de radio mensen werd gedacht, niet of nauwe lijks aan die van de luisteraars. Aan «ie opstelling van het plan tot zender kleuring is immers geen luisteraars- ■onderzoek vooraf gegaan. Tenslotte, *n dat is het belangrijkste, moeten de Venders klaar staan gHoe slecht dot laatste uit kan komen js na 28 december 1975 bewezen bij de .ontkoppeling van de zenders voor «Hilversum 2 en Hilversum 4. De mid- Speciaal vandaag dengolfzender, waarop de program ma's van Hilversum 2 overdag wor den uitgezonden, bleek niet sterk ge noeg te zijn om in verschillende delen van het land (vooral het noorden en oosten) ontvangen te worden. Na een klachtenregen bracht de PTT hier en daar wat noodverbanden aan, met de mededeling dat pas eind 1979 (toen dus vier jaar later!) van echte verbe tering sprake zou kunnen zijn, omdat dan het nieuwe zenderpark in de Fle- vopolder in werking zou komen. Veilig spelen Het huwelijk staat opnieuw centraal in Tijdsein van de EO. Ned. 1/20.50 De VARA vertoont de eer ste aflevering van een tweede lig tv-spel over het mijnwer kersdorpje Milton Colliery: Steenkool wordt duur betaald. Ned. 2/20.52 Onderwerp in VARA-Visie: de zaak-Menten in verband met de Velser-affalre. Ned. ZtZAO Le (liable probablement (De duivel waarschijnlijk) bevat de uitermate pessimistische levensbeschouwing van Ro bert Bresson. Duitsl. 222.00 Over rechten van Patiënten praat Fons Disch met de arts Ivan Wolffers. Hilv. 2 16.03 ln de zendtijd van Groot Licht kunnen luisteraars van nacht hun mening spuien over fatsoen. Hilv. 3112.30 Daarom is de vraag terecht of de zenders per 1 april 1979 ineens wèl geschikt zijn om het zenderplan te vervroegen en om de Nederlandse ra dio radicaal om te gooien? Van PTT- zijde wordt gezegd dat als men het veilig wil spelen, gewacht zou moeten worden tot 1 oktober 1979. Maar daar wordt bij gezegd en dat gebeurde vóór 28 december 1975 bij de ontkoppeling ook al dat het „in principe" wel mogelijk zou zijn op 1 april tot een nieuwe zenderverdeling te komen. Bij de PTT gaat men ervan uit dat er de eerste weken van april wat moeilijkheden zullen zijn. Als Hilversum 4 gaat uitzenden tot acht uur 's avonds moet wat nu nog Hilver sum 2 heet tot die tijd uitsluitend op de zwakkere middengolfzender blijven. Veel hangt ervan af of het om acht uur 's avonds nog licht is. Daarbij speelt een rol dat op 1 april de zomer tijd ingaat Dus dat geeft een uur speling. Is het al donker dan is de .storende invloed van buitenlandse zenders te sterk. Kinderziektes Verder deelt de PTT mee. dat in juni de eerste zender in Flevoland in ge bruik wordt genomen. Dat betekent echter nog niet dat hij is „uitgepro beerd" en dat er van kinderziektes geei> sprake zal zijn. De Raad van Beheer van de NOS (dagelijkse leiding) heeft in maart van dit jaar toen de omroepen (lees: KRO) de zenderkleuring erdoor wil den krijgen al aangedrongen om deze op zijn vroegst op 1 oktober 1979 in te laten gaan. Uit de stemming van vrijdag bleek nu dat de programma- comissarissen radio en televisie van gedachten zijn veranderd. Wanneer de omroepen het gedaan krijgen dat zenderkleuring er per 1 april komt, terwijl de benodigde zen ders nog niet kaar zijn. blijft de vraag of de omroepen van de luisteraars kunnen verwachten dat ze in een doolhof van radiostations geïnteres seerd zijn terwijl sommige stations nog slecht te ontvangen zijn ook. HILVERSUM (ANP) De vriend schappelijke voetbalwedstrijd West Duitsland—Nederland, die 20 decern ber ln Dusseldorp wordt gespeeld, zal waarschijnlijk rechtstreeks door de NOS-televisie worden uitgezonden. De onderhandelingen daarover zijn echter nog niet afgelopen. DIEPENVEEN De 45-jarige me vrouw H. J. M. Koerhuls uit Raalte is gisterochtend bezweken aan de ver wondingen die zij zondagavond op liep ln Diepenveen. BIJ het overste ken van de weg werd zij door een auto aangereden. REUVER Na zondagavond door een auto te zijn geschept is de 21- J art ge José Westheim uit Reuver (ge meente Beesel) gisterochtend aan haaar verwondingen bezweken. 1780 1805 1850 1781 1806 1831 1782 1807 183 1783 1808 1833 1784 1809 1834 1785 1810 1835 1786 1811 1836 1787 1812 1837 1788 1813 1838 1789 1814 1790 1815 1791 1816 1792 1817 1793 1818 1794 1819 1795 1820 1796 1821 1797,1822 1798 1823 1799 1824 1800 1825 1801 1826 1802 1827 1803 1828 1804 1829 1905 1930 1955 1906 1931 1956 1907 1932 1957 1908 1933 1958 1909 1934 1959 1910 1935 1960 1911 1936 1961 1912 1937 1962 1913 1938 1963 14 1939 1964 5 1940 1965 6 1941 1966 7 1942 1967 8 1943 1968 9 1944 1969 1945 1970 1 1946 1971 1947 1972 1948 1973 1949 1974 1950 1975 1951 1976 .1952 1977 1953 1978 1954 door Dirkje Houtman neooen genomen, zelfs de minachting voor zijn moeder. Aankleding DEN HAAG Aan een tafel zit een uitgeblust echtpaar. Vraagt de man, na- lange sk; „Geloof jij in een leven na de dood?" Zegt de vrouw: „Hoe zou je dit dan willen noemen?'!6f is een scène uit „Hou me vast", een toneelstuk van Jules Feiffer, dat zondag bij de Hae1 Comedie in première ging. Eddy Habbema tekende voor de regie en heeft er een kleuf: voorstelling van gemaakt, die elke snijdende uitwerking mist. Feiffer is in Nederland vooral bekend geworden door zijn cartoons, waarin de tomeloze sleur van het huwelijk, het langs elkaar heen leven, het naja gen van illusies en de twijfelachtig heid over wat wel of niet moet zijn samengevat. Het zijn satires waarin de figuren waarheden over de eigen situatie etaleren en zij doen dat met een logica die bijna absurd wordt. In „Hou me vast" zijn dezelfde figuren aanwezig. De balletdanseres, die met haar dans de jeugd, de herfst of de lente symboliseert. Haar houding loopt noodgedwongen uit op een de sastreus zelfinzicht: de vrouw is alles teveel. In het huwelijk denkt ze de oplossing te zien, maar eenmaal ge trouwd blijkt de man alle kwalijke eigenschappen van zijn vader over te De vraag naar de zin van het bestaan, die de kern bevat van Feiffers stuk, heeft Habbema er mogelijk toe ge bracht het geheel van een existentia listisch getinte aankleding te voor zien. Het toneel is opgebouwd uit een met kranten beplakt bouwwerk waar op televisieprogramma's, wisselkoer sen en huwelijksadvertenties te lezen zijn. Het bed wordt gevormd door de kruiswoordpuzzel: alles in zwart en wit. Een koele, neutrale omgeving waarin de in het zwart geklede acteurs ver schillende speelstijlen hanteren. Hiermee worden de wrange be ril nissen van Feiffers figuren keut se elkaar geplakt. Het heeft vee van een veredeld cabaret uit Ir gin van de jaren zestig, waai ontluistering van een wreed vi k beeld zoals Feiffer tekent, niul zijn recht komt. U< En hoewel het best een aardige 'e stelling was en er heus wel yjri lachen, was het niet genoeg. Je lte niet omdat het geheel je schol geneerde, of omdat je de lamlei 1 heid van je eigen wereld herl nee, je lachte om de geniale te ii van Feiffer of om een afzond* ,j acteerprestatie. Twee compon die niet klikten. En dan hou i j liever bij de Cartoons. zi J Vis op zn Spaans 'NB Leg 1 kg schelvis,-, kabeljauw-of wijtingfilets N in vuurvaste schotel Verdeel 1 in plakken gesneden ui. 6 eetlepels gehakte rode paprika, 2Vj dl tomatensap, 1 eetlepel worceètershiresaus. 1 eetlepel azijn. 1 eetlepel bruine suikeren 1 eetlepel fijngehakte peterselie over de vis. Enkele klontjes boter erop. Stoof de vis 25 minuten in hete oven gaar. Doe meer met vis omdat 't zo lekker is. Produktschap voor Vis en Vtsprodukten.-'s-Gravenhage A Pieter Lutz en Lies Frai \i in „Hou me vast" van J Feiffer. door Ton Hydra De VARA heeft beslag weten tc leggen op twee voortreffelijke BBC films. Verantwoordelijk voor scena rio. produktie en regie zijn achter eenvolgens Barry Hines. Tony Gar- nette en Kenneth Loach. Bij het horen of lezen van deze drie namen is het voor Ingewijden vanzelfspre kend dat het resultaat van de sa menwerking vakwerk is. Zoals het trio al vaak heeft bewezen. De twee waar het vanavond en volgende week dinsdag om gaat, horen bij elkaar onder de titel „The price of coal". „Steenkool wordt duur betaald," luidt de Nederlandse verzameltitel .en die slaat eigenlijk alleen maar op de tweede aflevering. Dat is dan ook een dramatisch verhaal. Het eerste deel daarentegen prikkelt voortdu rend tot lachen, al zal er door repu blikeinen en royalisten wel verschil lend gelachen worden. Beide tv-films spelen in een Engels mijnwerkersdorpje. Het karakter van de produkties is bijna docu mentair. Dit wil zeggen dat het film beeld suggereert de werkelijkheid te zijn. Alles lijkt echt, tot en met prins Charles, die aan het einde van de komische film uit een helikopter stapt. Aan dat moment is veel voor af gegaan. Noem het gerust een zenuwentoestand, die vrijwel de ge hele mijnwerkersgemeenschap in rep en roer heeft gebracht. Het begon bij mijn-directeur For-, bes toen hij het bericht ontving dat Milton Colliery de eer zou worden aangedaan van een koninklijk be zoek. „Meet the people" heet het in Engeland als de vorstin of een van haar familieleden het volk wenst te ontmoeten. Wij noemen dit gewoon een werkbezoek. Dpt is dan waar schijnlijk het enige verschil. Bij het kijken naar de gevolgen van zo'n paleisbericht beleef Je extra pret als je bedenkt dat bij ons net zulke kolderieke situaties zullen voor komen. De filn is opgenomen in en rondom een gesloten mijn in Yorkshire. Het ziet er daar uiteraard nogal ver waarloosd uit. Dat was precies wat regisseur Loach nodig had om de schoonmaak- en opknaprage als een thriller van Hitchcock op te voeren. Hij maakt volkomen geloof waardig dat vrijwel iedereen in de ban raakt van het naderende be zoek. Men heeft zijn fantasie in het bedenken van de gekste karweitjes op een kostelijke manier uitgeleefd. Zelfs de antj-koningsgezinden ge ven zich gewonnen. Op één na; die zit te vissen als de rest opgedoft klaar staat om de prins van Wales in een omgetoverd dorp te verwel komen. De dialogen dragen veel bij aan de aantrekkingskracht van deze film. Er is een reden om beide produkties te zien en met elkaar te vergelijken. De vier acteurs die in de komische verwikkelingen een dragende rol spelen, doen dit ook in het dramati sche verhaal. Dat laatste is heel bijzonder, want het viertal behoort tot het populairste komedianten van Engeland. Twee minuten voor „Hoog bezoek" wordt aangekondigd, begint bij de EO op het andere net de laatste aflevering over het huwelijk. Ik ont ving een briefje, waarin meneer Jansen uit Leidschendam meedeelt, dit geen programma te vinden om te worden uitgezonden via de tv. Zijn afkeer baseert hij op indruk ken van eerdere uitzendingen. Daaraan knoopt hij de vraag vast of men zich bij de EO soms beter acht. En als Willem Glashouwer nog niet is getrouwd, moet-ie het maar gauw doen, want dan hoeft hij niks meer te vragen. Wat een misverstanden! Ik wil pro beren iets recht te zetten. Voor de gemoedsrust van de briefschrijver eerst dit: de slaapkamer staat van avond niet open. Willem is netjes getrouwd en diens vrouw zal ook door mijnheer Jansen vaak zijn ge zien. Dat is ex-omroepster Marian- na Glashouwer. Vragen worden in dit programma niet gesteld vanuit een ongezonde nieuwsgierigheid maar om situaties bespreekbaar te maken waarin kijkers mogelijk iets van eigen ervaringen herkennen en misschien antwoord vinden op hun problemen. Voor mijn werk kom ik geregeld bij de EO. Er zal daar wel iemand zijn die zich uitnemender acht dan de anderen. Die weten zich net zulke zondaars als de rest. Daar maken ze ernst mee. Zelf zou ik voor geen miljoen op de zondaarsbank gaan zitten zoals dat vanavond ge beurt. Dit zeg ik na het programma te hebben bekeken. AMSTERDAM (ANP) De vre de klassieke grammofoonplat concertzaal concurrentie aand ongegrond. Veeleer blijkt er s zijn van een wederzijdse stim hoe groter het platenbezit, hoe concertbezoek. Dit blijkt uit een landelijke en die de NOS-afdeling kijk- en lu onderzoek heeft ingesteld onder Nederlanders van 12 jaar en Dat gebeurde in opdracht CNO (Contactorgaan van Nedet se Orkesten) en de Boekmai ting. Uit het onderzoek kwam verdel voren dat zich een verjonging v concertpubliek aan het voltrekl was de gemiddelde leeftijd regelmatige concertganger inj nog 50 jaar, in 1977 kwam een g delde leeftijd van 42 uit de bui Hoewel de lager opgeleiden in d certzaal nog steeds sterk ondet genwoordigd zijn valt ook hiel stijgende lijn te bespeuren, aidilg NOS-rapport. Van alle bes bleek in 1977 47 procent een oplel op MULO-niveau of minder tej ben. In 1971 was dat 33 procent

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4