V\\co Poortman leeft tussen ijbels van onze voorouders HET ONZE Seen tentoonstelling, volgend jaar een boek ieuwe jeken _pAG 11 DECEMBER 1978 VARIA TROUW/KWARTET 7 F Fred Lammers „Bijbel en Prent" pe tentoonstelling die begint in het gemeen- nuseum „Frerikshuus" elderse Aalten. Op die üe, die tot en met 5 duurt, zal een groot eeuwenoude bijbels en prenten te kijk lig- j dat moois is afkomstig nu 72-jarige Wllco pan uit Zeist, een on er in ruste, die teen ereamelen van oude sis hem niet meer j~een Jaar of zestien ge- bp de bijbel overstapte. „Ik voelde me na die aankoop een beetje schuldig. Daarom heb ik er tegen mijn vrouw eerst maar niets over gezegd. Zoals ik wel meer deed, wanneer ik iets had aangeschaft wat nogal prijzig was, zette ik mijn tas met aankopen om de hoek van de deur in mijn kamer," vertelt Wilco Poortman. „Ik deed net of ik niets in de gaten had, maar natuurlijk had ik dat wel. Ik merkte het vooral aan onze porte monnee", interrumpeert mevrouw Poortman lachend. Lange tijd heeft zij het zo gelaten, omdat een mens nu eenmaal een hobby moet hebben, totdat het te erg begon te worden. „Ik heb haar toen beloofd dat ik nog één belangrijke aankoop wilde doen, maar dat ik daarna echt nooit meer een oude bijbel zou kopen. Er zijn er nadien nog wel honderd gevolgd", bekent Wilco. Hij kan het gewoon niet laten. Zijn collectie, die een van de grootste op dit gebied is in Neder land, groeit nog regelmatig. I ik mijn hele leven al in ge ils ben geïnteresseerd begon iie bijbels in 1962, toen ik bij "quair in Amsterdam een ln- kende stapel bijbelse pren- lekte. Ik mocht de hele partij, duizend stuks, voor honderd meenemen. Daar hoefde ik Tig over na te denken, al was U gulden in het begin van de fcstlg niet niks. Op het ogen- je dat bedrag al gauw voor int neer. Vraagbaak De naam Wilco Poortman is bij tal van antiquairs en handelaars in oude boeken een begrip geworden, en niet alleen bij hen. Verzekeringsmaat schappijen hechten grote waarde aan zijn oordeel als oude bijbels ge taxeerd moeten worden, predikanten zien hem als een vraagbaak, het Ne derlands Bijbelgenootschap heeft een paar jaar geleden een publikatie van hem uitgegeven, waarin Wllco ln het kort de historie van de bijbel in Nederland beschrijft en in het begin van de Jaren zeventig heeft hij voor uitgeverij De Banier te Utrecht een prentbijbel samengesteld vol illustra ties uit zijn archief. De tentoonstelling in Aalten is niet de eerste en er staan weer nieuwe op het programma, zoals met Pasen ln Heerde in het dorpshuis. Bovendien zal eind volgend jaar een boek van Wilco Poortman verschijnen, waarin hij de bewogen historie van de bijbel uitgaven in de Nederlanden uit de doeken doet. „Het wordt een boek in drie delen. In het eerste deel beschrijf ik alle bijbels en bijbelgedeelten, die er tot 1850 in Nederland zijn verschenen. Wat er daarna op dit gebied uitkwam is alge meen bekend. Dat geldt ook van de prentbijbels die ik in deel twee be handel. Na 1870 deed de fotografie haar intrede. Echt kunstzinnige illu straties, zoals Je in oude bijbels te genkomt, zie je nadien niet meer. Geef mij de houtsneden, etsen en gravures maar. Deel drie gaat over de beroemde Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus, waarvan er inmid dels 41 uitgaven in het Nederlands bekend zijn." „Het wordt het meest volledige boek, dat ooit in onze taal is verschenen over de achtergronden van bijbeluit gaven. In 1732 heeft Isaac le Long iets dergelijks gedaan en in de vorige eeuw heeft de Utrechtse theoloog professor J. P. Doedes daarop een aanvulling gemaakt, maar sindsdien is er weer zoveel voor de dag geko men, dat hun beschrijvingen erg on volledig zijn geworden. Ik ga ook niet beweren dat mijn boek compleet zal zijn. Nog telkens komen er zaken tevoorschijn. Je weet immers niet wat er nog op zolders ligt. De oplagen van boeken waren vroeger erg klein. Als er van een bijbeluitgave vijfhon derd exemplaren werden gedrukt was dat al heel wat. Vandaar dat er bijbel- drukken zijn, waarvan er thans voorzover bekend geen exemplaar meer bestaat." Culemborg Maar zoiets kan snel veranderen. In het begin van deze eeuw werd alge meen aangenomen, dat de kanselbij bel in de Lutherse kerk in Culemborg het enig resterende exemplaar van de in 1648 verschenen Vlsscherbijbel was. Tijdens de Luthertentoonstel- ling, enige jaren geleden ln de Am sterdamse universiteitsbibliotheek gehouden, waren er tien Visscherbij- bels bekend en volgens Wilco zijn dat er momenteel al dertig. Hoewel het tegenwoordig steeds moeilijker wordt voor een schappe lijk prijsje nog iets op dit terrein te bemachtigen zelfs mensen die niet op geld hoeven te letten kunnen maar WILCO POORTMAN alledaagse taal beter niet meer aan deze hobby be ginnen blijft Wilco zijn speurtoch ten bij antiquairs en op vellingen voortzetten en af en toe met succes." Zo heb ik een poosje geleden bij „De Zon" ln Amsterdam tussen de poc ketboeken een heel zeldzame prent bijbel, in 1648 gedrukt door Cornells Danckerts in de Kalverstraat gevon den en voor een prikje gekocht Maar helaas is het tegenwoordig zo dat 00 pastOOf wanneer ik belangstelling voor een r boek toon de reactie van de anti quairs is: „Als Jij het wilt hebben zal het wel iets heel bijzonders zijn." Ja, iemand die honderden antieke bijbels en een dikke twintigduizend bijbelse prenten in bezit heeft, weet langzamerhand wel wat er op dit ter rein te koop is. ^%aret Mary Farrel De van Cocktails, Cock- en Kunst Uitgave: wijn el Gall Gall Nieuw id mep. Prijs: 18,95 VQ otyresentatie van de cocktail, drankje vooraf, is mede ge- de veelheid aan variaties mogelijk zijn, uitgegroeid J— bijna een wetenschap, laatste bespeurt men dui- Batfk bij kennisneming van de »ud van een uitzonderlijk irskwerk over cocktails, van iand van de Ierse speclalis- llargaret Farrel. Het is een ,tt£tzinnig leerboek voor hen, I dit genre tongstrelende leen prefereren en de moei- men tot tal van vermen- n over te gaan. Het ge- van iedere cocktail is de instelling en daarover gaat ïformatieve werkje, dat in opmerkelijk artistiek ge- 1 is gestoken. Uitgaande de stelling dat bereiden i cocktails een kunst dient jün, is naast iedere aanbevo- samenstelling een afbeel- fj van een werkstuk van ^aangevende schilders uit ^len en verleden afgedrukt. samenspel van de kunst I het doek en de kunst van •llrank. Stelling een aantrek- Ijk sint- of kerstgeschenk f kokkerellers, die de vreug- van de cocktail als neven- Iby dan wel als primaire lief- Jberij beoefenen. Tot 31 de- aqiber is de alleenverkoop bij loemde wijnhandel en haar Ti?en De begroeting tussen Maria en Elisabeth: een achttiende eeuwse prent afkomstig uit de verzameling van Wilco Poortman. Tussen Wilco's verzameling zitten ook tal van prenten die opvallen door dat ze op zwart karton zijn geplakt. „Dat zijn prenten van de pastoor. In de Jaren veertig en vijftig is er een Belgische geestelijke geweest die zo bezeten was van bijbelse prenten dat hij er kloosterbibliotheken voor plun derde. Hij sneed ze rustig uit kostba re boeken. Als bij antiquairs op zwart papier geplakte bijbelse afbeeldingen worden aangeboden is hun reactie: o. daar heb je er weer een van de pas toor. Hoe zo'n man zo ver heeft kun nen komen. Helaas zien tegenwoor dig bepaalde antiquairs er ook geen been in als ze een oud boek in handen krijgen, dat volledig uit elkaar te ha len om de prenten afzonderlijk in te kunnen lijsten en duur te verkopen. Voor een dergelijke vernieling van kunst heb ik geen goed woord over". Paars fluweel De beroemde Statenbijbel, waarvan het eerste exemplaar, in paars flu weel gebonden, de Staten-Oeneraal in 1637 werd aangeboden, is maar een van de vele bijbeluitgaven die er in het grijze verleden zijn geweest. Dat wordt je als Je in gesprek raakt met Wllco Poortman, al snel duidelijk. De Lutherbljbel, de Delftse bijbel, de Liesveldtbijbel, de Leuvense bijbel, de Vororermanbljbel, de Jehovah bij bel, de Moerentorfbijbel, de „Blbel in 't Corte", de Merianbiibel, de prent bijbel van Romeyn de Hooghe. de Ullenspiegelbljbel (met ongekuiste taal) en de Deus Aesbijbel hebben, de een meer dan de ander, in de belang stelling gestaan bij onze voorouders. De Deus-Aesbijbel. die in 1556 uit- kwam, is lang gebruikt, al was er vanaf het begin veel kritiek op de volkse uitdrukkingen in de kantteke ningen. Veel van die uitdrukkingen zijn vermoedelijk van Luther afkom stig. Ze werden uit zijn mond opgete kend. Luther gebruikte de taal van het volk. Dat verklaart ook de be langstelling die er voor zijn vertalin gen bestond. Van het door Luther vertaalde Nieuwe Testament, dat in 1521 in Wittenberg verscheen, werden er ln twee en een halve maand vljfdui- (foto; Beak Tukker) zend exemplaren verkocht, hoewel Je daar toen een bedrag voor neer moest tellen waarvan Je een paard kon aan schaffen. Maar de mensen wilden het hebben. „Je moet de bijbel telkens naar deze tijd toe vertalen. Daarom begrijp ik niet dat sommige mensen alleen de statenvertaling accepteren, doen als of die uit de hemel is komen vallen. Jezus zelf heeft ook wat dit betreft het goede voorbeeld gegeven. Met name ln zijn gelijkenissen hanteerde hij alledaagse taal. sprak over zaken vlakbij huis, die voor ledereen waren te begrijpen. Daaraan zouden veel predikanten eens meer moeten den ken. Die denken te vaak dat ze het alleen maar tegen Intellectuelen heb ben en dan maken ze een grote vergis sing. Het leeglopen van de kerken zou daar wel eens veel mee te maken kunnen hebben." Verwarring Als Je zoals Wllco Poortman zo Intens met de bijbel bezig bent kom Je tot verrassende ontdekkingen." Je raakt ervan onder de indruk wat er met het evangelie in de hand allemaal voor onrecht is gedaan, wat een verwar ring er is gezaaid. Persoonlijk heb ik dat ook ervaren. Jarenlang ben ik in Amsterdam evangelisatie-ouderling geweest bij dominee Overduin. Door de boeken van Kuitert ben ik gaan twijfelen. Die periode ben ik gelukkig weer te boven gekomen. Al lees ik zijn boeken niet meer, toch ben ik ervan overtuigd dat Kuitert een gelovig mens is, al ziet hij sommige dingen anders. Ik heb begrepen dat het er helemaal niet toe doet of wij het scheppingsverhaal letterlijk moeten nemen of niet. We hoeven ons er evenmin druk over te maken of we meteen na ons sterven al naar de hemel gaan of pas na Christus weder komst. Duizend Jaar zijn bij Hem als een dag. Het zijn allemaal zaken die met het eigenlijke geloof niets te ma ken hebben. Het komt erop aan wat in Romeinen 8 staat" Wilco loopt naar zijn boekenkast, bla dert even ln „Groot nieuws voor u" en leest dan uit dat bijbelgedeelte: Ik ben er zeker van dat niets ons van God kan schelden: dood of leven, goede of slechte geesten, heden of toekomst, machten boven of beneden ons, niets ln de hele schepping kan ons schelden van God die ons lief heeft. „Duidelijker als het daarin gezegd wordt kan het immers niet. De men sen zouden daar meer bij stil moeten staan," zegt Wllco Poortman. Onder redactie van mevrouw J. Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink Een van mijn hobby's is oldaatjes maken. Onder de e afzuigkap. Mijn ouders vin- gevaarlijk, maar als nu lat één keer in de week niet ijk is, mag ik weer gieten van iliders OORD: Het was een roerende n deze jonge loodgieter. Waar- Ik besteedt de Jongeman 11e- 1111 tijd aan zijn soldaatjes dan f. n huiswerk en dat gasstel is ;elJt smoezelig na de gieterij. De stinkt en alle ouders van deze weten hoe de conversatie ver- De Jongens steken ook de bij elkaar en een keurige brief Ie krant" wordt geboren. Ou- zonen mogen het gerust we de Keuringsdienst van waren neer met bijltjes van dit soort Wij grepen dus de telefoon en een antwoord, Salomo waar- concentratie in de lucht is iógroot dat het gevaarlijk is lademlng. Wat echter wel ge- t is voor de gezondheid is het en van de loden figuurtjes, om foorbeeld te beschilderen of ït men er in ongeverfde toe nee gaat spelen. Onwillekeurig die vuile handen ln aanraking lond of neus en dan gaat de Bid wel verder. Onze vriend keuringsdienst van waren kan ene kant de ouders gedeelte- ruststellen: Zolang een derge lijke hobby niet wordt overdreven, kan het weinig kwaad, mits de uiter ste hygiëne wordt betracht en de verf of lak, waarmee dit (en ander) kinder speelgoed behandeld wordt, geen kwalijke bestanddelen bevat. Aan de andere kant geeft hij de Jongelui de raad: Na afloop van de gieterij heel goed de handen en het gezicht was sen en bij het beschilderen een paar speciale huishoudhandschoenen ge bruiken of de weggooiplastlc-hand- schoentjes. AANVULLING MUNTEN: Een abonnee, die op een bank werkt, gaf de volgende aanvulling op het 27 no vember gepubliceerde antwoord: Ie der jaar kan men een muntensetje FDC (Fleur du Coin) van de in het vorige jaar geslagen munten bij de banken aanvragen (ook kan men er een abonnement op nemen). Onge veer half februari komen die setjes. Hij vertelde mij dat de speciaal voor de herdenking van de Unie van Utrecht geslagen rijksdaalders pas in "79 bij deze setjes zullen voorkomen. VRAAG: Hierbij een mooie foto (graag terug!) van een speeldoosje: een vogeltje in een kooitje 30 cm hoog. Het kooitje is van koper, het vogeltje heeft echte veertjes. Het me chaniek heeft een blaasbalg waar een fluitje aan zit. Als het wordt opge wonden fluit het vogeltje, heel erg mooi, het kopje draait, het bekje gaat open en zelfs het staartje gaat mee. Waar zou dit vogeltje vandaan geko men zijn en hoe oud zou het zijn? Ik vond het ln een boetiekje in Delft en het ziet er „echt antiek" uit. ANTWOORD: Een kenner van deze dingen ziet al gauw of het iets antieks en iets heel bijzonders is, onder meer het materiaal en de manier waarop dit toegepast is. Mijn advies Is. eens contact op te nemen met het Museum Van Speeldoos tot Pierement, Achter de Dom 12. Utrecht, tel. 030-312789. Men zal daar meer dan u van mij te horen krijgt, kunnen vertellen. Van ongeveer 1790 werden levensgrote vo gels. voorzien van speelwerk en me chaniek, in de handel gebracht onder meer door de Zwitserse firma Rochat. In 1830 werden speeldozen vervaar digd met danseresjes, draaiend en dansen op muziek (cilinder en kam). VRAAG: Voor een handwerkende vriendin in Ierland ben ik op zoek naar echt zijden borduurgaren. (In Ierland en Engeland niet te vinden!) ANTWOORD: Toen ik me gereali seerd had. hoe moeilijk het was die garens van echte natuurzijde te vin den, stak ik mijn licht op bij een van de bestuursleden van de Stichting Goed Handwerk. Haar advies betrof de volgende adressen: De Kaardedis- tel, Schotweg 63 Apeldoorn, 055-253098, Dozijntje Ambacht. Groot Hertoglnnelaan 95, Den Haag 070-451160, mej. Brinkman, Raamsln- gel 26. Haarlem. 023-315364 Voor le den van Ooed Handwerk ls altijd goede documentatie beschikbaar bij mevrouw W. van Soest-Zemel, Lan- dréstraat 775. Den Haag, 070-230262. Lidmaatschap 12.50 pf (nieuwe le den ƒ2.50 introductiekosten). Hier voor ontvangt men vier keer het heel mooie tijdschrift: Goed Handwerk, een informatieblad. Dat blad is wel iets heel moois voor ieder, die graag goed handwerkt! VRAAG: Wie gaf het boek „Torens van Amsterdam" uit, dat eind okto ber ln Trouw werd aanbevolen? ANTWOORD: Het door u bedoelde boek van mevrouw Meurs(?) werd niet in Trouw aangekondigd of be sproken. Wel werd door Jan Roelfs een dergelijk boek „aangehaald in een artikel, ln memoriam mevrouw Betsy Bytselaar, een boek dat reeds lang geleden verscheen, uitverkocht en niet herdrukt ls. Van Loes Smit vonden wij nog een artikeltje van 14 februari 1978 ln haar rubriek Dichtbij en verder: Gevangen ln de torensluis. Deze torensluis (brug) werd in 1960 gerestaureerd en bij die gelegenheid kwam de voet van de allang afgebro ken Jan Rodenpoortstoren te voor schijn met onder meer een van de intact gebleven gevangenishokken. De (nagemaakte) arm van een gevan gene, die de voorbijvarende toeristen op het droevige lot van de daar opge sloten stakkers attendeert, zou mijns Inziens een inspiratie tot het schrij ven van een droevig boek kunnen zijn. Bij het Stadsarchief van de ge meente Amsterdam is natuurlijk meer bekend over deze gevangenis. VRAAG (zonder adres afzendster): Wat zijn de mogeiljkgeden voor een meisje ln het leger en welke opleiding moet je daarvoor volgen. Een bril of contactlezen zijn die daarvoor een bezwaar? ANTWOORD: Alle inlichtingen hier over zijn op aanvrage te ontvangen bij de Afdeling Personeelszaken, Kon. Landmacht, Grote Marktstraat 40,Den Haag. VRAAG: Waar komt de naam Beef eaters (bewakers van de Tower) van daan? Ik heb er allerlei woordenboe ken op nagekeken, maar vond geen verklaring. ANTWOORD: Als u in de gelegen heid is eens de Tower te gaan bekij ken (neem daar wel minstens een halve dag voor!) zal waarschijnlijk zo'n mooi uitgedoste man uw gezel schap rondleiden en u allerlei interes sante zaken vertellen over deze zeer belangwekkende gevangenis. Daar hoort dan bij, dat hij u ook vertelt over het salaris dat de Yeomen of the Guards" vroeger ontvingen: zo veel boven- en onderbroeken, over jassen, enz. en verder had men recht op een bepaalde hoeveelheid vlees per dag. Ze waren dus min of meer „ln de kost". Ongetwijfeld verkoopt men in het winkeltje, dat men bij dergelij ke musea altijd vindt, een boekje waarin u al de gegevens zelf kunt vinden (prachtig geïllustreerd, een hele serie over de gevangenen in de Tower. Vrouwen van Hendrik vm. de Kroonjuwelen, enz.). De Beefeaters zijn mlsschein de meest gefotogra feerde lieden in Londen. Ze zien er dan ook Indrukwekkend uit. (Voor de jeugd wordt daar verkocht: Padding- ton in the Tower, compleet met Beef eaters, de bekende raven, enz.) VRAAG: Ik heb een vrij dure Japon, 75% polyester, 25% wol met acetaat- voering. Kan ik die zelf in mijn was machine wassen? ANTWOORD: Uw gegevens zijn niet volledig: In elk kledingstuk hoort een wasvoorschrift te zijn aangebracht en daaraan moet u zich houden. (Ook met bijstrijken!) Het soort wasmachi ne en wasmiddel heeft er ook mee te maken, maar als dat alles goed ge controleerd en wél bevonden ls. moet u de sprong maar wagen. Ik geef direct toe. dat het voor mij ook een zaak van ernstig overwegen is tussen stomerij dan wel: floep in de machi ne. met een bevend hart aanvanke lijk, maar met meer vertrouwen als het goed blijkt te gaan. VRAAG: Graag het adres, waar de „piepflult" voor bejaarden ln nood te koop is. ANTWOORD: De officiële naam ls 808-Alarm. Het ding ziet er uit als een parfumverstuiver en werkt ook op spuitbusbasis (te felle koude ls niet bevorderlijk voor de goede wer king). In een tasje of in een Jaszak is het apparaatje gemakkelijk mede te nemen. Volgens mijn gegevens kan het ongeveer 25 keer gebruikt wor den, Het geeft bij een lichte druk op een knopje een oorverscheurend la waai, dat echter goed aandacht trekt. Dat van die 25 keer kan ik niet goed controleren, want we hebben dat ding uiteraard een paar keer, zonder te tellen, geprobeerd. Het is van Japans fabrikaat en wordt op de markt ge bracht door Van Nlerop-Holba BV, Postbus 61 3769 ZH Soesterberg. Kos ten 4,50 excl. BTW en verzendkos ten, giro 17585. VRAAG: Dit wordt een korte samen vatting van verschillende brieven, waarin onder andere belangstelling getoond werd voor een mededeling over een door verbouwing vertraagde behandeling van een onderwerp: Hoe ls de procedure „op uw leeftijd" ANTWOORD: Op een dag zagen we een poot van een zware ijzeren bad kuip door de bovenkant van een kast steken, waarin o.a ook serviesgoed opgeborgen wordt. Met enige overre ding kan men dan een deskundige in huis lokken, die sombere zaken ver telt over een woongelegenheid, die zeer velen dierbaar ls. Deze man ver telde ons hoe we contact konden op nemen met de gemeente, waarop af gevaardigden van de een of andere dienst kwamen en gingen, hoofd schuddend over onleefbare toestan den, die we ons nooit bewust waren geweest. Na vele maanden wachten komen vastbesloten Heden, die gas buizen verleggen en vernieuwen, heel veel in elkaar rammen, zorgvuldig uitgekiende stapeltjes papieren per ongeluk omgooien, dierbare kranten gebruiken en weggooien, enz. enz.. Inplaats van één week, duurde het 2'/i week en nu zijn de mannen weg en wij „op onze leeftijd" zoeken ons blauw (hoewel we niet begrijpen wat die leeftijd daar verder mee te maken heeft) MEDEDELING: Omstreeks de kerst dagen hopen wij onze bijdrage aan breiwerk over te dragen aan de be treffende instantie. Begin volgend jaar gaat het breiwerk naar Lambare- ne. Ooede verstaanstera leggen er nog een steekje bovenop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 7