'Krekels' in visueel spel gevangen I Haydn, Mahler en strijkje na afloop l Vierhonderdste Für Elise Engelse werken van zwak allooi Affiniteitstheater: eigen versie van Don Quichot Slordige funk van Parliament Collectief Volle zaal bij informeel concert r Goeie wijn hoeft niet duurte zijn. HEgWIre! i bij de slijter! Achterstand bij post duurt nog enkele dagen Grote schade voor busmaatschappij De kabouters zijn onder ons TV COMMENTAAR 1 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Dirkje Houtman AMSTERDAM Cervantes' Don Quichot was het uitgangs punt voor „Krekels in een kooi", de eerste voorstelling van het Alliniteltstheater, die vrijdag in het Shaffy Theater in premiè re ging. De voorstelling is hier t/m 16 december te zien en komt van 20 t/m 22 december in De Smederij te Amsterdam. Het Afflniteltstheater staat onder ar tistieke leiding van Luc Boyer. De spelers komen uit verschillende vak gebieden. De groep wil voorstellingen maken die niet voor een uitleg vat baar zijn, maar bij de toeschouwers de nodige vraagtekens oproepen. En de eerste poging resulteerde in een •V.-odukt, dat visueel sterk werkte, maar in dramatisch opzicht minder boeide. De titel van de voorstelling Is ont leend aan een passage uit het boek van Cervantes. Een Jongen zet een aantal krekels in een kooi. De sterk ste blijft over en de Jongen vult de kooi opnieuw. Kortom het thema ge vangen zijn staat hier centraal met als klassieke voorbeelden Don Qui chot. gevangene van zijn illusie Dul cinea en Sancho Panza. gevangene van zijn maag. Bij het betreden van de zaal is de voorstelling eigenlijk al begonnen. Voor het toneel zijn twee taferelen uitgelicht: aan een gedekte tafel zit ten twee heren te eten. heel ingeto gen. precies getimed, waardoor de dwangmatigheid zichtbaar wordt. Links hiervan zit een heer aan een AMSTERDAM Vrijdagavond vond in de Edenhal de als funksensatle van het Jaar aangekondigde Parliament Funkadelic Show plaats. Talloze opzienbarende theatereffec ten zouden de muziek begeleiden. Het bleek echter een slappe kitsch- vertonlng. Viereneenhalf uur slordige funk en een overdaad aan zilverpa pier leverden niets dan verveling bij de toeschouwers. De show omvatte optredens van de Pariets. drie zingende modepoppen, vervolgens The Brides of Dr. Funken- stein, twee dito zangeressen en dan dp groep Parliament die ook wel Fun kadelic genoemd wordt. Hét geheel ls een soort funkfamilie, die onder het motto „One nation un der a groove- zoals op het spandoek boven het podium was geschreven, de funkmuzlek ziet als een middel tot verbroedering en een oplossing van alle problemen. Geestelijk vader van deze onzin is producer George CUnton. ofte wel dr. Funkensteln die het geheim van de funk ontdekte in een 5.000 Jaar oude piramide, en de levenskracht „fun- kentelechy" ervan verspreidt door middel van dit soort opgeklopte shows. Als een modem soort medicijnman, gekleed in veelkleurig glimpapier staptie hij op een gegeven moment tijdens het chaotische Parliament- optreden uit een zilveren kussens op gebouwde automobiel en gaf met een stafje ln de hand het „devlne rhytm of the liberation of the mind." Dat ritme was gedurende de hele show overduidelijk aanwezig en over heerste de rest van de muziek. Het is het ritme van de hartslag van een redelijk opgewonden persoon, en dat ls eigenlijk het echte geheim van het succes van de funk en discomuziek. D&t ritme heeft iets onontkoom baars. mits het hart even snel in de maat meegaat. Als men echter niet onder de indruk komt van de lieslaarzen met plateau zolen. de rare brilletjes en de witte pruiken op het podium, en ook de muziek niet kan boeien, blijft het hart rustig kloppen en wordt het rit me van deze funk irritant. Speciaal vandaag bed waar iemand onder een deken ligt. Die deken wordt afwisselend op gelicht en neergelegd. Net zo ingeto gen. net zo verstild als de eters hun maaltijd nuttigen. Als Je aan het don ker gewend bent. wordt achter deze heren de „kooi" zichtbaar, waar vier heren aan een tafel zitten. Een prach tig beeld. dat. wat mij betreft, te snel werd weggevaagd. Het licht gaat langzaam aan. De vloer en drie wanden van de kooi zijn opge bouwd uit allemaal deuren. De spe lers zijn kaalhoofdig en in het grijs gekleed. Alles zet zich in beweging. De heren lopen om de tafel, kruipen eronder door. vallen op de gTond en schreeuwen of fluiten elkaar tot de orde. Een kluwen bewegingen waar uit zich de herkenbare figuren uit het boek van Cervantes losmaken. Don Quichot, die zwaaiend met stof doek en bezem, nogal dubbelzinnig om zijn Dulcinea roept; de hongerige Sancho Panza, die de bladzijden uit het boek van Cervantes nuttigt en Cervantes zelf. Hij heeft een bos sleu tels. De sleutels tot het boek dat zich afspeelt in een kooi. Een kooi die is opgebouwd uit deuren die op slot zijn. De sleutels passen in ieder geval niet. Aan het einde ls de situatie net zoals in het begin. Niemand heeft zich kunnen bevrijden uit zijn eigen gevangenis. De heren zitten weer rond de tafel. Beschuldi gend kijken ze het publiek aan. De AVRO toont een film- portret van de Nobelprijswin naars 1978. Ned. 1*0.30 In Showroom o.a.: vreemde huizen van architect Marcel Raymaeckers, nieuwste waar nemingen van kabouters en reünie van revuedanseressen uit 1946. Ned. 2/21.17 Gregory Peck en Sophia Lo- ren zijn te zien in de uit 1966 daterende Amerikaanse speel film Arabesque. Dnltsl. 1*3.00. „Leidt de bewapeningswed loop tot oorlog?" is het thema voor een discussie o.l.v. mr G. J. P. Cammelbeeck Hllv. 4 16 30 I.iterama Is opnieuw ge wijd aan wijlen Anna Blaman. ililv. 2*1.35 Piet Ekel vertolkt een dub belrol in het luisterspel De werkweigeraar van Wim de Vries. Hilv. 2*2.38 „Het grootste amateur-symfonie-orkest-aller-tijden" 400 man sterk zoals het zondag in het Amsterdamse Concertgebouw ter gelegenheid van de vierhonderdste Für Elise, het NOS-radioprogramma in werking was. Foto Erwln Verhel Jea door R. N. Degens AMSTERDAM Naar de publieke belangstelling gerekend is „informeel uit naar Concertgebouworkest" dit seizoen weer een onverbiddelijk succes. Vrijdagavond bij® eerste concert zat de grote zaal stampvol met liefhebbers van heel jong tot heel oud. Voor minder dan de prijs van een ordentelijk bioscoopkaartje (al dan niet met een reductiebon van Trouw) kon men er het Concertgebouworkest onder Bernard Haitink horen en zien in de uitvoering van twee zeer con trasterende werken: de Symfonie nr. 86 van Haydn en de Vijfde Symfonie van Mahler. Bezoekers van het daaropvolgende zondagmiddagconcert moesten voor hetzelfde programma minstens het dubbele betalen. Met mogelijk als enig voordeel dat de blazerspartijen van het eerste deel van Mahler wat beter ingespeeld waren, en dat de intentie van Haitink tot verfljnd- charmant spel in Haydn wat meer uit de verf kwam. Maar enthousiaster dan vrijdag avond zal het gehoor zondag zeker niet gereageerd hebben. En het toch wel wat feestelijke sfeertje dat velen die op zo'n informele avond hun Con certgebouw-doop ondergaan er aan geven, heeft toch ook een bijzondere bekoring. Een sfeertje dat nog lang na afloop in het gebouw gehandhaafd kan blijven doordat niet iedereen di rect voor de vestiaires gaat staan dringen, maar liever van de gelegen heid gebruik maakt bij een drankje in de foyers nog wat na te praten, desge wenst in de nabijheid van het inge huurde strijkje. In alle opzichten kreeg men (ook zon dagmiddag) waar voor zijn geld, voor al dank zij Mahlers Vijfde. Waarin het volbezette orkest in geen enkel on derdeel wordt gespaard, en waarbij de toehoorders niets wordt bespaard van de melancholieke kommer en kwel die Mahler zo kwistig in zijn muziek etaleert. Met veel luidruchti ge exclamaties, maar ook (in het ont roerende Adagietto) met wonderlijk verstilde fluisteringen. In elk geval een werk waarin een orkest al zijn mogelijkheden kan laten horen. Daardoor een goede keus voor een programma waarmee men een nieuw publiek voor „levende" symfonische muziek wil interesseren. Wie nog een plaatsje voor het volgen de concert (met een Mozart-program- ma onder Harnoncourt) wil bemach tigen. moet er rap bij zijn. Al wordt het ook pas op 30 maart vi volgend jaar gegeven. Door Jac Kort Beeld uit Krekels in een kooi UTRECHT De achterstand op het Utrechtse postoverslagbedrijf zal. als geen nieuwe acties volgen, waar schijnlijk in de tweede helft van deze week zijn weggewerkt. De directeur van het postoverslagbedrijf. de heer H- Hermellnk betreurt de acties om dat deze onder het personeel moge lijk tot onderlinge controverses kun nen leiden en het imago van de PTT er onder lijdt. „Pas achteraf blijkt hoe groot de prijs ls die moet worden betaald voor dergelijke acties, met name in het buitenland waar we als een accurate organisatie staan aan geschreven". aldus de heer Herme llnk. Het hernieuwd overleg tussen minis ter Wiegel en de centrales van over heidspersoneel begint vanavond om acht uur. AXEL (ANP) Bij een brand ln een garage van de busmaatschappij Zuid-West Nederland zijn zondag morgen \Toeg zes autobussen en een kleine bus verloren gegaan. De scha de bedraagt ruim één miljoen gulden. Gisteren is dan de Nobelprijs voor de vrede uitgereikt, maar niemand zal verwachten dat de werkelijke vrede daarmee een stap dichterbij wordt gebracht. President Sadat kwam niet zelf zijn aandeel in ont vangst nemen. Misschien geneerde hij zich er een beetje voor dat het in Camp David opgegeven ..huiswerk" nog niet af was. De prijs werd eigen lijk een voorbarig cadeau, zoals dat vaak het geval is bij televisiequizen. De NOS maakte gisteren van het radioprogramma Für Elise tegelij kertijd een buisgebeuren. Het bleek voor herhaling vatbaar te zijn. De doelstelling, namelijk meer mensen met muziek in aanraking brengen, krijgt met zo'n dubbele uitzending zelfs betere kansen. Want het oog wil ook wat. Luisteren naar muziek is een ge concentreerde bezigheid. De muzi kanten in actie te zien. kan aan het luistergenot een extra dimensie ge ven. Je neemt dan ais het ware deel aan de beleving van de uitvoeren den Sterker dan radioluisteraars zullen dit de kijkers hebben ervaren bij het optreden van een 415 man sterk gelegenheidsorkest. Het was voor dirigent Jan Stulen een spektakelstuk van Jewelste om zoveel nooit eerder met elkaar mu sicerende amateurs binnen een half uur klaar te stomen voor een massa- door Ton Hydra ie en gedisciplineerde uitvoering. Een mooiere propaganda voor wat met het Elise-programma wordt be oogd. hadden de organisatoren niet kunnen bedenken. Zij hebben een enthousiasme ontketend, waarvan voor de kijkers het plezier zichtbaar en de spanning voelbaar was. Een compliment verdient Hans Hulscher voor zijn televisieregie tij dens deze rechtstreekse uitzending. Pluimen ook voor presentator Hans Zoet; onder ongewone omstandig heden bleef hij de situatie in het zicht van de camera's keurig en vlot beheersen. De honderdste „Für Elise" zal onge twijfeld weerklank vinden. Hopelijk ook bij mevrouw Gardeniers wan ner zij als minister van CRM zich buigt over het verzoek van de Stich ting Nederland-Muziek om Hilver sum IV tot middernacht in de lucht te houden. Met minder gepraat en meer goede muziek. Zaterdag gingen drie rokkenja gers over het scherm. Frank Sinatra in zijn laatste filmrol als Dingus Magee en het koppel Rijk de Gooi- jer - Manfred de Graaf in Boetng- Boeing. De Nederlandse zaalvoor stelling 'van Camoletti's blijspel won het met glans van veel speciaal voor de televisie geschreven en ge realiseerd kluchtwerk. En dit on danks het feit dat een studio-pro- duktie meer mogelijkheden biedt dan het werken met camera's in een schouwburg. Reden van succes: een uitstekende op type en op geschiktheid gekozen rolbezetting, spelers die het moeilij ke komedievak serieus bedrijven zonder overdrijving en een regis seur (Robert Chetwyn) die in hoog tempo meer uit zijn mensen wist te halen dan zij waarschijlijk zelf voor mogelijk hadden gehouden. Zonder inzinkingen viel dan einde lijk weer eens plezier te beleven aan een Nederlandse opvoering. De charme daarvan werd verhoogd door de zwier en het gemak waar mee Doris van Caneghem. Anne Korterink, Gulkje Roethof en Gaby Wltteveen een buitenlands accent wisten uit te buiten. Tussen Bellamy en Hier en Nu in presenteert de NCRV vanavond het programma Showroom. Er zijn weer heel wat merkwaardige zaken ver zameld. Na het optreden van een vuurvreter krijgt u een indruk van de 'Grease'-rage. Ontelbare meisjes en vrouwen zouden John Travolta, het middelpunt van deze cultus, wel willen opvreten. Zij dromen van hem en jongens proberen op hun nieuwste idool te lijken. Net zo lang tot zij hun adoratie kunnen richten op een ander „lichtend voorbeeld". Er dreigt nog een rage. Na een eer dere uitzending met mevrouw Ger- dlng hebben zich bij Showroom nog meer mensen aangemeld die kabou ters en dergelijke natuurwezens zien. Dit schijnt een vrouwelijk ver mogen te zijn. De dames die van avond aan het woord komen, doen hun verhaal zo serieus dat er wel licht een staatscommissie zal wor den ingesteld om het bestaan van kabouters onder ons te onderzoe ken. Want ze worden vlug agressief omdat zij zich bedreigd voelen. Ongevaarlijk maar dikwijls wel ei genaardig zijn de namen die steeds meer mensen op hun woning gaan aanbrengen. Er zijn vreemde ge- dachtenspinsels bij. Wedden dat een uitgever er brood in ziet voor een speels encyclopedietje? ik, c ToeL ui lal AMSTERDAM Het Amstel.. Philharmonisch Orkest speek terdag in de Grote Zaal onder 1 van Anton Kersjes een zo go geheel Engels programma. Van Benjamin Britten was dse| Sinfonia Da Requiem, met degl van de onderdelen Lacrymosa Irae en Requiem Aeterna. Het in 1940 ontstaan en onwille denken we bij dit jaartal aa e uitbreken van de Tweede Werejje log. maar Britten schreef dit a voor de 2600' verjaardag v 0 Japanse mikado-dynastie. H7! daar niet uitgevoerd, want de c4a nist, die in Amerika verbleef, i n kans om het werk naar Jap verzenden verkeken door het i ken van de oorlog tussen de [g landenje Wat we er zoveel jaar na datui c aan afhoren is dat Britten o jarige leeftijd voortreffelijk vo kest kon schrijven, maar ook. d niet de zeggingskracht had. T( en later eigenlijk ook niet van adem op adequate wijze drukken. Dat geldt in wezen evenzeer vai war Elgar. wiens cello-concer 1919 na Britten volgde. Elgar een schitterend werk geschreve solopartij klinkt verrukkelijk e aandeel van het grote orkest is nig geschreven, dat de solopar de meest ideale wijze tevoor; 1 komt. Alleen, wat de componis f deze voortreffelijke middelen mede te delen is niets meer dan een halve eeuw eerder uit de D romantiek hadden vernomen, het enige dat vermeldenswaai gevormd wordt door de schitte wijze, waar op de 21-jarige En cellist Collin Carr zijn solo sp< Alleen door dit hogeschool-cell werd het stuk het aanhoren wa Over lord Berners' (zoals G Tyrwhitt zich sinds 1918 mocht men en dat ook gretig deed) Fan! Espagnole kan ik kort zijn. Al knap geïnstrumenteerd, maar strekt leeg. Dan hoor ik liever introductie en gro uit 1941 van onze landgenool lem van Otterloo. waarmede het eert werd geopend. Als deze co nist nu eens de rust had gevonde de Symfonietta te voltooien, dal daar. getuige dit eerste deel. eens een uitstekend werk uit ku groeien. Het A'dams Philharmonisch Of was goed op dreef. Het speeld begeleidde onberispeliik. MAANDAG 11 DECEMBER 1978 TROUW/KWARTET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4