Schillebeeckx pleit voor alternatieve (kerk)praktijk Ontwikkelingscoöperatie komt van de grond Franse bisschoppen trekken ten strijde Confessioneel beraad tegen noodgemeenten Trouw Conferenti Gijsen: wetsontwerp abortus voert op hellend vlak VANDA HONDERD JAAR CHRISTELIJK ONDERWIJS etn Kinderen tekent n oude testament h UIT DE KERKBLADEN Stel je voor dat het vrede zou worden Kleinbedrijf heel 65.100 vacatures i MAANDAG 11 DECEMBER 1978 TROUW/KWARTET BEVERWIJK Een gemeente heeft recht op eucharistieviering en daarom op ambtsdragers, die haar voorgaan. Dit was de kemconclusie, die prof. dr E. Schillebeeckx trok tijdens de zaterdag gehouden studiedag over „Basis en Ambt". Deze dag was georganiseerd door de kritische Gemeente IJmond in Beverwijk. Ruim vierhonderd algevaardigden van basisgroepen bezonnen zich op het vraagstuk van het ambt in dienst van nieuwe kerkelijke gemeentevor ming. Pastor Jan Ruiter van de Kriti sche Gemeente IJmond, was echter blij, dat er ook vertegenwoordigers waren van de officiële kerken en in stanties. Er Is een duidelijke verbete ring van sfeer en klimaat, aldus Jan Ruiter. Recht van gemeente De studiedag werd namelijk ook bij gewoond door bisschop Ernst van Breda, door P Vrlens O FM Kap., secretaris-generaal van de R.K. Kerk provincie, door vicaris-generaal Kui per van Haarlem en door vertegen woordigers van de raad van kerken en de commissie „Intercommunie en ambt". Prof. Schillebeeckx wees erop, dat het recht van de gemeente op eucha ristieviering en op een voorganger door de bestaande wetgeving in de kerk vaak geblokkeerd wordt. Hij nam als voorbeeld Duitsland, waar mannen en vrouwen wegens gebrek aan priesters diensten lelden. Maar zij ontvangen geen wijding en daar mee wordt volgens prof. Schille beeckx aan die gemeenten het recht op eucharistieviering ontkend. Gastheer In zijn inleiding en ln zijn reactie op de verslagen van de deelnemende ba sisgroepen wees prof. Schillebeeckx erop, dat in de eerste eeuwen van de kerk het ambt zich ontwikkelde rond om de gemeentevorming en niet ron dom de eucharistie. De christelijke gemeenten werden gesticht door de apostelen om de zaak van Jezus voort te zetten. Van meet af aan waren er ter plaatse profeten en leraren, die datgene wat ze van de apostelen hadden ontvan gen, verder uitdiepten. In Jeruzalem bij voorbeeld werd de gemeente ge leld door een collegiaal team. terwijl ln Korinthe een veelheid van huisge meenten was. Daar ging telkens de gastheer voor in de eucharistievie ring. Er waren nog geen strikte voorschrif ten. Wat van onderen aan de basis groeide, werd gezien als gave van de H. Geest, aldus Schillebeeckx, die verder zei dat tot in de tiende eeuw het ambt altijd met gemeenteleiding verbonden is geweest. Dit verandert volgens hem in de middeleeuwen, waar het concilie van Trente het ver band legde tussen ambtsdrager en eucharistie. Hij constateert daarna een steeds verder gaande sacralise- ring van het ambt, met name onder pausen als Plus X, Pius XI, en Plus XII. De viering van de eucharistie behoort wezenlijk tot het apostolisch erfgoed. Dit apostolische recht van de ge meente heeft volgens prof. Schille beeckx voorrang op de eisen, die de kerk ten aanzien van het ambt stelt. Deze eisen mogen niet verabsolu teerd worden. Niet ketters Schillebeeckx hield daarop een warm pleidooi voor wat hij de alternatieve praktijk noemde en die steeds meer mensen gerechtigd vinden voor te gaan, zoals gehuwde priesters enz. Hij acht deze alternatieve praktijk bijbels mogelijk. De praktijk ketters Prof. dr E. Schillebeeckx noemen acht Schillebeeckx onkerke lijk en kerkelijk gezien onzin. De alternatieve praktijk is niet tegen de kerkorde gericht, maar zij loopt erop vooruit. Dit is geen prettige situ atie, maar toch geen reden om basis groepen buiten de kerk te plaatsen. Schillebeeckx noemde dit een ideolo gisering van het kerkelijk recht en een posthume verkettering van vele eeuwen christendom. ROERMOND Bisschop Gijsen van Roermond vindt dat het door het kabinet-Van Agt in te dienen wets ontwerp inzake abortus op het hel lend vlak voert. De overheid moet altijd het leven beschermen, ook als de meerderheid van de bevolking zich hiervan onvoldoende bewust is. An ders leven we binnenkort niet meer in een rechtsstaat, want dan komt op veel meer punten het leven van veel meer mensen in gevaar. Mgr. Gijsen pleitte ervoor de huidige wet te laten bestaan en deze aan te vullen met aandacht voor de nood waarin moeders van ongewenste kin deren en de ongewenste kinderen zelf kunnen komen. Ondanks de toename van illegale abortussen zou de wet met alle kracht en met alle denkbare middelen gehandhaafd dienen te worden. Verder moet volgens mgr. Gijsen alles op alles gezet worden om de mentaliteit van de mens te verbe teren. „Als de overheid dit niet na streeft en er niet alle middelen voor aanwendt, is zij in feite niet waard overheid te zijn". Dat men aanvanke lijk veel weerstand zal oproepen, moet men er maar voor overhebben", zo zei hij. Als de wet wordt aangenomen, zal mgr Gijsen alle middelen aanwenden om duidelijk te maken dat een chris ten op deze wet nooit ja mag zeggen om de wet veranderd te krijgen. :rs Van een onzer verslaggevers ZWOLLE Het CGB, Het confessioneel gereformeerd be raad, wil niet meewerken aan de oprichting van noodgemeen ten ln de gereformeerde kerken. Ook ls het bang voor de verenlglngsvorm, omdat een vereniging de neiging heeft om plaatselijke afdelingen op te richten, waardoor polarisatie kan ontstaan ln gemeenten die nog een eenheid zijn. (ADVERTENTIE) Op de appeldag van het COB, die zaterdag in de IJsselhal te Zwolle werd gehouden bleek dit uit de beant woording van verschillende vragen. Ds. L. H. Kwast uit Kollum (Fries land) hield op deze dag een Inleiding over het thema van de bijeenkomst: Waar ls God? Hij toonde zich na afloop van de forumdiscussie ook wat verlegen met de vele opmerkingen die cirkelden rondom de vraag: Moet de synode niet dit of dat besluit ne men? Hij noemde het „een beminne lijke naïviteit om te denken dat de crisis door een synodebesluit kan worden verholpen". In zijn toespraak, waarmee de dag begon, had ds. Kwast Juist uiteen gezet, dat het grootste probleem niet ls de confessionele crisis, maar de geestelijke crisis die daar achter ligt. Naar zijn oordeel zit deze crisis inge bakken ln de voorafgaande wijsbe geerte. Descartes vroeg zich af of het mogelijk ls om te denken „alsof Ood er niet is"; Hegel en Feuerbach ont dekten de mogelijkheid om te leven „alsof God er niet is". Ds. Kwast betoogde dat het daarom niet aan gaat. te zeggen dat de crisis begonnen is met de loslating van de uitspraken van Assen-1926 of met de benoeming van die of die hoogleraar. Beweging Het CGB ls een stichting die wil op komen voor gereformeerd belijden. Alle sprekers benadrukten steeds, dat het niet de bedoeling ls te polari seren. Prof. dr K. Runia, lid van het waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W riautstraat 131 Amsterdam lei 020-913456 iele» 13006 Postgiro 66 00 00 Bsnk Ned Cred.elber* Rtkenngnr 23.0012.574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam te* 010-115588 (abonnementen en bezorging) lel 010-115568 (redectie) lel 115700 (ui REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERIANO. (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwott* tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwoiie Abonnementsprijzen: Per meend 1147 I 46 *0 113 40 Opgave lamiieber-chten 9-19 30 ven maandag Urn vu,dag Op zondag van 18- 20 uur telet 020-913456 Opgave m.m-advertent>ei lel 320-936868 O» •Chnffkfi een Uw»-Adv afdekng postbus 433 1000 AK AMSTEROAM Adreeweogingen tetsiielend echnfieNk een onze Ainsierdemse edreeeen forum, sprak hierover ln zijn vragen- beantwoording Ook hij achtte de verenlglngsvorm voor het CGB niet wenselijk. „We moeten een beweging zijn, een beweging van de Geest," aldus prof. Runia. Eén van de bezoekers legde ds. Kwast de opmerking voor: Alle sprekers ver geten één ding, namelijk dat er hier velen zijn die zondags moeten vluch ten, omdat hun eigen predikant het Woord niet verkondigt Ds. Kwast gaf ten antwoord dat een christen soms moeten lijden, ook aan zijn eigen kerk. Hij riep op om niet de oude oplossing te kiezen van weglopen. „Als u morgen ergens anders kerkt, wees dan geen verbitterd mens. U moet biddend blijven," aldus ds. Kwast De krant Aan drs. A. Schouten werden de poli tieke vragen voorgelegd. „Vindt u het niet nodig, dat een partij als het CDA over een eigen krant kan beschikken, nu zowel Trouw als het Friesch Dag blad zich kritisch opstellen ten op zichte van het CDA?" Drs Schouten vond een partijkrant echter niet wen selijk. Het is goed, dat de kranten het partijbeleld kritisch volgen. Bruin Slot was een goede hoofdredacteur, maar het was niet Juist dat hij tege lijk zo nauw betrokken was bij de leiding van de partij, zo vond de spreker. Abortus Verschillende vragenstellers gaven een afkeurend oordeel over het wets ontwerp dat ln de maak is inzake abortus. Schouten wees er op dat de inhoud van dat wetsontwerp nog niet officieel bekend ls en dat daarom voorzichtigheid ls geboden bij een beoordeling. Verder was hij echter van oordeel dat Je als christen moet zeggen ten aanzien van de abortus provocatus: Nee. dat ls ontoelaat baar. Ood geeft het leven. Behalve wanneer er sprake is van zo'n afschu welijke grenssituatie ln het leven. Mocht het wetsvoorstel echter Inhou den een: Ja, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, dan ls dat ontoelaatbaar. „Dan begrijp lk niet dat een kabinet met zoveel CDA- mlnisters zo n wetsvoorstel kan Indie nen", aldus drs. Schouten. Veel zorg Oud-minister B. Roolvlnk vond het nu de tijd om hoofdzaken van bijza ken te onderschelden. En dan zijn er toch ontwikkelingen binnen de gere formeerde kerken, waarover het CGB veel zorg heeft. Pas-benoemde ouder lingen die geen enkel formulier meer ondertekenen, en een kerkdienst waarin Iemand van het IKV op de preekstoel klimt om een eenzijdig verhaal te houden. Als een heel dui delijke moeilijkhed noemde de heer Roolvlnk ook de uitzendingen van de IKON. Oproep De heer Roolvlnk besloot zijn toe spraak met de oproep aan de aanwe zigen om als er een beroep op hen gedaan wordt om de kerk te dienen als ouderling of diaken, dit beroep niet te snel naast zich neer te leggen. Naar de mening van de spreker was dit een betere weg tot genezing van de kerk dan het stichten van een vereniging. „Onze kerken dreigen do- mineeskerken te worden. Niet omdat de dominees zo vindingrijk zijn, maar omdat de gemeente en de ambtsdra gers zo passief zijn". W. F. J. Hana: Klokkenkijkboek. Ultf. Unieboek bv, Haarlem. 160 blz. prijs 22,50. Een vernieuwde editie van het uit de Van Dishoeck Cultuurhistori sche Paperbacks bekende „Klok kenkijkboek" van de uurwerkspecl- alist Hana. Fraai verzorgd en voor zien van 120 zwart wit en 8 kleuren foto's Er ls voldoende Informatieve tekst bij deze op het eerste gezicht wat willekeurige keuze. Opzet was vooral onbekende resp. zeldzame uurwerken onder de aandacht brengen. EEUWFEEST-AVONDEN OVERAL IN HET LAND BINNENKORT IN... DRACHTEN dinsdag 12 december Aula Ichthus College, De Raai 97 SNEEK donderdag 14 december Aula Bogerman College NAALDWIJK dinsdag 19 december Ontmoetingskerk, Anjerlaan 47 Non-stop programma van 8.00-9.30 uur.' Presentatie: Sipke van der Land. Spreker; Drs. T. M. Gilhuis, Th. Germeraad of Drs. J. Hordijk. Verder: de film „Mensenkinderen" en nog veel meer. TOEGANG VRIJ! IEDER WELKOM! PARIJS (ANP) „Alcohol, bedreiging voor de mens" is de titel van een dossier dat is uitgebracht door de sociale commissie van het Franse episcopaat over alcoholmis bruik in Frankrijk. Het dos sier wil een noodkreet zijn aan de publieke opinie. Vol gens het dossier eist de drank per jaar het leven van 32.000 Fransen. De gevolgen van alcoholisme hebben zulke vormen aangenomen dat wij niet anders kunnen doen dan een noodkreet lanceren, aldus het dos sier. Waarom is het toch, dat terwijl zoveel mensen verontrust zijn over het gebruik van verdovende midde len, alcohol beschouwd wordt als meer natuurlijk en minder verontrus tend. De statistieken bewijzen dat de Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De oecu- meniusche ontwikkelings coöperatie EDCS die in Amersfoort gevestigd is heeft nu ruim drie jaar na zijn op richting door de Wereldraad van Kerken een kapitaal van bijna vjf miljoen gulden. Hij heeft 109 leden, allen kerken of kerkelijke lichamen. In drie landen (Nederland, Franstalig Zwitserland en West-Duitsland) heeft de EDDCS steungroepen. Tijdens de bestuursvergadering van de EDCS, afgelopen week in Amersfoort, werd besloten een regionaal vertegenwoor diger ln Afrika met Nairobi als stand plaats aan te stellen. Later komt er nog een speciale man voor Azië. De belangstelling voor de EDCS ont wikkelde zich aan vankelijk ln de ontwikkelingslanden langzaam. De Keniase bankier M. Kipusi een van de betuursleden van de EDCS, meen de, dat de oorzaak voor deze schoor voetende belangstelling vooral een generatieprobleem is. De oudere ker kelijke leiders ln de derde wereld heb ben meer fiducie in giften, dan in leningen die weliswaar op zachte maar toch op zakelijke voorwaarden worden verstrekt Jongere ontwikkellngsdeskundigen ln de kerken hebben wel vertrouwen ln leningen, omdat die de ontvanger ertoe dwingen op een zakelijke ma nier te werken. Het is de opdracht van de nieuwe Afrikaanse vertegen woordiger de belangstelling voor het EDCS-systeem te wekken. Inmiddels heeft de Amerikaanse vertegenwoor diger Fred Bronkema reeds aanzien lijk succes geboekt bij zijn pogingen aandeelhouders voor de EDCS te winnen. Vooral verschillende rooms katholieke orden en congregaties hebben aanzienlijke financiële steun aan de EDCS gegeven. Tijdens de bestuursvergadering van vorige week zijn dertien nieuwe pro jecten ln studie genomen. Twee pro jecten in Afrika zijn goedgekeurd, waarvan één ln Kameroen. De twee projecten die al eerder begonnen zijn, open goed. Het betreft de bouw van goedkope hulzen voor het laagst be taalde personeel van een ziekenhuis in India en steun aan een visserscoöp eratie in Ecuador. Volgens EDCS-directeur Adrian St. V. Wijemannen overwinnen steeds meer kerken ln de rijke landen hun schroom, nu zij zien dat de EDCS echt gaat functioneren. Tot nu toe hebben 120 gemeenten en diakonién van de Nederlandse Hervormde Kerk aandelen ln de EDCS aangeschaft. Het totaal bedrag ls de negentigdui zend gulden gepasseerd. De hervorm de kerk zelf ls lid van de EDCS. de Gereformeerde kerken (nog) niet. *De Nederlandse steunorganistie van de EDCS. de NVOC, is met zijn 2180 aandelen de grootste aandeelhouder van de EDCS. De NVOC is gevestigd ln Leeuwarden. In beginsel kunnen aalleen kerken en kerkelijke groepen lid worden van de EDCS. Hoeveel aandelen (van vijfhonderd gulden) men ook koopt, men kan niet meer dan één stem verwerven. De EDCS keert een bescheiden rente uit. Dat ls voor veel kerkelijke beleg gers een reden om voorlopig hun ka pitaal nog in meer renderende instel lingen te beleggen. Volgens de be stuurders van de ECS kan men de laatste tijd echter versnelling van de groei van het aandelenkapitaal vast stellen. De Zweedse voorzitter de bankier H G. E. Erfeld uit Uppsala zegt: „De EDCS is nu bezig definitief van de grond te komen." vernielingen door alcohol veel groter zijn in aantal dan die door drugs. Een honderdtal mensen sterft jaarlijks aan het gebruik van verdovende mid delen tegenover de 32.000 alcohol slachtoffers, aldus het dossier. Alcohol staat als belangrijkste doodsoorzaak op de derde plaats in Frankrijk, na kanker en hart- en vaatziekten. Een derde van de ver keersongevallen en 15 procent van de ongevallen op het werk zijn terug te voeren naar alcoholmisbruik. Alcohol speelt een rol in 50 procent van alle moorden en zedenmisdrijven. Bijna acht miljoen Fransen lijden direct of indirect onder de gevolgen van de alcohol, aldus de commissie in haar rapport. Een op de twee ziekenhuisbedden wordt bezet door een alcoholslachtof fer en dat betekent dat 42 procent van de begroting voor ziekenhuizen en 50 procent van de begroting voor psychiatrische hulp verdwijnt ln de alcohol. Oorzaken Het wordt tijd, zo meent het dossier, dat er harder wordt opgetreden tegen de oorzaken van alcoholmisbruik. Het dossier geeft toe, dat grote econo mische factoren een rol spelen. Frankrijk leeft voor een groot deel van de wijnproduktie, maar deze zou meer georganiseerd moeten worden en ook verminderd. Want. zo zegt het dossier, zijn arbeidsconflicten, die men vreest een excuus voor een der gelijke zelfvernietiging van de bevol king? Is het trouwens onvermijdelijk dat 95 procent van de druivencultuur wordt omgezet in wijn en ander alcohol? De kerk mag ook niet onverschillig blijven wat betreft een zo ernstig pro bleem: het gaat om de mens, de glorie en de liefde van God staan op het spel. De mens heeft van God vrijheid gekregen en de alcohol maakt hem opnieuw slaaf, aldus het dossier. De kerk moet concreet handelen. In plaats van deze sociale situatie te laten verergeren, moet de kerk haar kapotmaken. Maar de alcohol heeft machtige beschermers. En hoe kun nen politici handelen wanneer ze niet gesteund worden door de publieke opinie. Waarom wordt anders '8 lands begroting zo belast door de enorme uitgaven, die te maken hebben met het alcoholisme?, aldus het dossier. Het dossier geeft naast statistieken over alcoholmisbruik ln het alge meen, alcoholmisbruik onder vrou wen en kinderen, getuigenissen van alcoholici en theologische overden kingen door pater Xavier Thevenot. NIEUWE HEMELEN EN EE NIEUWE AARDE Ook daarvan spreekt Petrus Petrus 3.8-14) in dit stuk dat derde adventszondag hoort. Tegenwoordig een aangevocht gedachte. Hij voegt er nog iel toe: waar gerechtigheid woon! Eerlijk gezegd worden we dooi toevoeging weer wel geboeid. dat spreekt ons aan. Zelfs als besef hebben dat bij die gerechtigheid waarvan hier si ook ons eigen leventje niet waterdicht en veilig is. Dat wel eens tegen kunnen vallen. Gerechtigheid en mijn daden gedachten, om maar iets te ni Tegen elkaar aan gelegd zal er i kloof blijven. Weet lk waarovejfva praat als ik dat woord, dat bijr heilige woord in m'n mond of.i gedachten neem? Gerechtighi is wat God wil en bedoelt. Dat; zijn liefde en tegelijk ook in zijl toorn. Dat de dingen recht wor eerlijk en werkelijk smetteloos dat mensen worden zoals ze be zijn. En dan denk ik niet aan e< stralenkrans en weet ik wat vo< model we elkaar hier trachten praten. Meestal stierlijk vervel Maar echte mensen van vlees el bloed en met liefde en kracht geladen, Inventief en tegelijk betrouwbaar. Gerechtigheid sp ons aan tegen de achtergrond v ongerechtigheid in 't groot en L klein. Maar nieuwe hemelen en nieuwe aarde? Vreemd, dat ls t< concreet, en tegelijk zeggen we elkaar: daar kan ik me zo weinl voorstellen. De beelden van de paarlen poorten en de gouden s hebben op ons vaak veel meer e vervreemdend effect. Eerlijk ge zijn we niet zo weg van gouden straten. Zouden we het misschi moeten vertalen met: een nieu? werkelijkheid? Misschien nog t deze zelfde werkelijkheid maar tot ln 't bot vernieuwd. En hoe dat dan komen? Ik denk dat di< vraag niet beantwoord kan wor Een nieuwe werkelijkheid komt op een nieuwe niet voor te stelli wijze. Vroeger werd gestreden „langs lijnen van geleldelijkheiLM via een wereldondergang. Ook <T* strijd is voorbij en zinloos gewo^Ji Op een nieuwe verrassende wija verrassend wil zeggen dat we 't i weten. Maar we verwachten hef Hoe dan ook. Ons leven is erme( gevuld. Het betekent een krach! ons leven: het is niet voor niets, loopt op het goede van God uit. ie}! :hU u ac DEN HAAG Bij gelegenheht de negende internationale bigc beurs, 19-25 april 1979 in Jeru wordt een internationale we* „Kinderen uit de hele wereld i ren het oude testament" geh Scholieren tussen 8 en 14 jj honderd grote steden in vele krijgen de kans op prijzen, Jeruzalem zullen worden uitg Daar is Den Haag bij. De mo Ba deelname wordt voor de lagenn len in Den Haag gecoördineerd®a de plaatselijke stichting Chri£b Onderwijs. til Stel Je eens voor. dat het werkelijk vrede wordt in het Midden-Oosten, vraagt dr S. Gerssen in Woord en Dienst: Sommigen van ons hebben Israël zo- ,zeer gezien ln het kader van de nade rende eindtijd en eindstrijd, dat zij door opdoemende vredeskansen nog al wat in verwarring raken. Een Is raël, dat in vrede met zijn buren leeft past niet in het scenario van de eind tijd; beschouwingen over een zich steeds meer toespitsend conflict in het Midden-Oosten als het voorspel van de wederopkomst van Christus worden erdoor ondergraven. Velen hebben hun verbondenheid met het )oodse volk bijna uitsluitend tot uit drukking gebracht in een krachtige support voor de belangen van de staat Israël en ln een heftige veront waardiging over het wangedrag van de vijanden ervan. Zal als het werke lijk vrede wordt blijken, dat daar nog diepere dingen achter zaten, name lijk een verbondenheid met wat ons in en met het Joodse volk geschonken is. de betrokkenheid op dit volk als de partner in de verwachting van de toekomst des Heren en de noodzake lijke tegenspreker, opdat de christen held niet van de waarheid Oods ver vreemden zou. Of ls men aan dit alles en nog zoveel meer. dat ln het myste rie van het joodse volk temidden van de volkeren besloten ligt ln alle actie ve solidariteit nog nauwelijks toege komen? De dag waarop het verdesak- koord gesloten wordt zou wel eens voor de joden en nog veel meer voor de christenen het uur der waarheid kunnen zijn. Als het vrede wordt ln het Midden-Oosten breker er boeien de tijden aan. Het Jodendom krijgt dan de kans om de rijke oogst van het zionisme binnen te halen. En het christendom krijgt de gelegenheid om het echte Jodendom als factor ln de geschiedenis te leren kennen en zich open te stellen voor uitdagingen en verrassingen, die de Ood van Is raël nog voor ons in petto heeft. verenigen zich niet vanwege hun communistische ideologie die is in zichzelf al vermolmd maar vanwe ge Israël. Zij verenigen zich met de koning van het noorden, de Sowjet- Trpiiyplaar Unie. Men moet de Bijbelse aardrijks- CUZiCiOdi kunde steeds van Israël uit bezien: „En lk wil u omwenden en u aan de leiband doen lopen en u brengen van uit het uiterste noorden op de bergen van Israël (Ez. 39/2; vert. Schlachter). de Sjah van Perzië vertwijfeld wor stelt met Islamitische en communisti sche machten. Vredesgemeente, wat hou in? doopsgezinde vredesgroep, nari, Fredeshiem, Steenwijk. opg. tel. 08370-11945. Diakonale „markt"- en tingsdagen, voor diakenen en i resseerde gemeenteleden, naar zaterdag 13 en 27 januari en 3 f ri. De Blije Werelt. Lunteren. aanm. algemeen diakonaal I j geref. kerken, tel. 033-43244. Sint Jan van het Kruis, weekend met Jan Peters, 5-7 ji Emmaus Priorij, Maarssen (tel. 61678). De rol van Jordanië ls nog niet hele maal duidelijk, maar zelfs dat lag ai in de bijbel vast, volgens het procédé, waarmee Wlm Malgo de bijbel naast de krant legt: Menselijke verwikkelingen films van Ingmar Bergman), 5-' ari, Den Alerdinck. Laag Zuthe 05290-541). Bijbeluitleg Dr Gerssen onderschat echter de vin dingrijkheid van de eindtijd-specia listen. Voor de vanuit Zwitserland werkende evangelist Wlm Malgo biedt het overleg van Camp David geen enkele moeilijkheid, integen deel. „Bezien ln het profetische licht wordt nu alles steeds duidelijker. Want de profeet Jeremia zei reeds: Vanuit het Noorden zal het ongeluk losbarsten over alle bewoners van het land (Jer. 1:14)." Het gevaar heeft dus voor Israël nooit gelegen in Egypte. Nog enkele citaten van Wlm Malgo uit hetzelfde nummer van zijn blad Nieuws uit Israël (adres: Postbus 489, Leiden) en men ziet. hoe simpel de politiek eigenlijk in elkaar zit: Aan de ene kant zien wij de samen balling van de oostelijke wereld tegen Israël, die slagen zal. Deze landen Men kan van Jeruzalem naar Moskou een rechte lijn in noordelijke richting trekken. Het „uiterste noorden" (Ez. 39/2 vert. Elberfeld) is dus Moskou resp. de Sowjet-Unie. Aan de andere kant zien wij de samenbundeling van de westerlijke wereld: De koningen van het zuiden, met als hoofd Egypte. Hij wordt enige keren door de profeet Daniël genoemd en gaat met de Vere nigde Staten èn de koningen van de opgang der zon èn het verenigde Eu ropa tezamen. Het is de Sovjet-Unie gelukt Lybië en Ethiopië uit de koningen van het zui den (Afrika), waarover Egypte de lei ding heeft, los te weken Ethiopië is thans gesovjettlseerd, Lybië zit vol met Sowjet-Russische wapens. Dat zegt Ez. 38/5 „Gij voert met u Perzen (op Iran kom ik nog terug Moren (Ethiopiërs) en Lybiërs, die allen schild en helm dragen." Zo begrijpen wij, waarom Lybië en Egypte thans onverzoenlijk uit elkaar liggen. Wat is er met de Perzen aan de hand? Jaren geleden benadrukten wij reeds, dat Perzië, dat zo aan het westen gebon den en van hypermoderne Ameri kaanse wapens voorzien is, gerussifi ceerd wordt. En nu is het al zover, dat Het ls bijzonder belangwekkend, dat Jordanië zich noch bij het afwijzings front noch bij Egypte heeft aangeslo ten. Waarom ls Hoesein de eeuwige treuzelaar, die kennelijk niet in staat is, in de kwestie van Camp David een duidelijk standpunt in te nemen? Welnu, het huidige Jordanië was het vroegere gebied van Moab en Am nion. De Jordaanse bevolking is het nakomelingschap van de twee klein kinderen van Lot, die door zijn ver- bindtenis met zijn twee dochters, dus door bloedschande, worden geboren (Gen. 19:33-38). Lot was de grote treu zelaar. Hij liet graag de beslissing aan anderen over. De nakomeling van Lot. koning Hoesein, draagt het zelfde kwalijke kenmerk geen be slissing te kunnen nemen. Nog één citaat uit de beschouwingen van de heer Malgo naar aanleiding van Camp David: Wij willen nog kort de Islam in Israëls spiegel beschouwen: Indien Abra ham. toen de beloofde zoon Iza&k lang uitbleef, geen bespoediging van een gebedsverhoring zou hebben be werkstelligd (Gen. 16), zou er nu geen conflict zijn ln het Midden-Oosten. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het midden- en bedrijf (minder dan 100 werkj kampt, ondanks de hoge wi heid, met een groot aantal r vervulbare vacatures. Eind ok 1977 bedroeg dit aantal 65.100 tu neerkomt op ruim 70 procent vi totale aantal probleemvacatui B het particuliere bedrijfslevi geheel. hr li Dit meldt het Economisch Ins! n voor het Midden- en Kieinb (EIM) na verricht onderzoek. Vfl| het EIM komt de omvang va c bleem des te scherper tot uitirfct men bedenkt, dat het midde g kleinbedrijf ongeveer 40 procen de werkgelegenheid in het total! ticuliere bedrijfsleven voor zijn ning neemt. Het tekort aan art krachten komt het sterkst naar bij vacatures waarvoor ambad ke vakbewkaamheid is vereist I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2