Honderd maal Für Elise Herontdekking van BalakirewsTweede Textiele kunst va de Cuna Indianei^ Perfect spel doe Juilliard Kwartet 'Het grootste amateur-symfonie-orkest aller tijden' FÜR ELISE Rotterdams Philharmonisch Vier karakters van Rühmann TV COMMENTAAR Vacaturebank op radio blijft pog bestaan Niet kritisch .ZATERDAG 9 DECEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Riet Diemer HILVERSUM Wie hoort dat zondag, in de honderdste uitzending van Für Elise. een NOS-programma op Hilver sum 4, „het grootste amateur- symfonie-orkest aller tijden" in de Grote Zaal van het Con certgebouw optreedt denkt misschien direct aan het woord „bluf". Niets is zo ge vaarlijk dan de overtreffende trap te gebruiken met „de eer ste'. „de beste", de „grootste", want er is altijd wel een eerde re. een betere of een grotere in zijn soort te vinden. Maar dat Für Elise vierhonderd ama teur-musici bijeen weet te krijgen om hen gezamenlijk als symfonie-orkest te laten optrekken zal toch wel een bijzonder geval zijn. Of het „het mooiste spel aller tijden" wordt Is de vraag waarover zondag tussen elf en een uur luisteraars voor hun radio enI of televisie zelf een oordeel kunnen vormen. De televisie- uitzending is maar tot half een en wel op Nederland 2. Een paar weken geleben richtte Hans Zoet, de vaste presentator van Für Elise, een oproep tot amateur-musici ln het land zich op te geven. Duizend aanmeldingen kwamen binnen Dat waren er zeshonderd te veel en omdat Je die duizend nu eenmaal niet op een auditie kunt laten voorspelen dat zou maanden tijd kosten was er maar één manier om te selecteren, volgens het principe „wie het eerst haalt, het eerst maalt". Robbert Jan de Neeve, eindredacteur en eindregisseur, geeft toe dat de hoeveelheid aan instrument-soorten in een rare verhouding staat tot die van een symfonie-orkest in normale bezetting. Het Für Ellse-orkest is vier maal zo groot. Hij verwacht ook dat dat verschrikkelijk fors zal klinken. We blijven dus in sferen van de over treffende trap. Ravldiert voo Johan Ligtelijn Poco moto L. van Beethoven 1770-1R27) Hans Zoet naast Für Elise, de mascotte die Robbert Jan de Necve, die op de achtergrond alle naar haar genoemde programma's bij- de touwtjes in handen heeft. woont. Bezetting Hier volgt de bezetting van „het grootste amateur-symfonie-orkest al ler tijden", met daarachter tussen haakjes ongeveer de bezetting van een normaal symfonie-orkest. Er zijn 134 violisten (normaal 32). 30 altvlo- listen (12). 35 cellisten (10). 4 contra- bassisten (8). 91 dwarsflultisten (3). 26 hoboïsten (2). 39 klarinettisten (2), 11 fagottisten (2), 11 trompettisten (2). 7 trombonisten (3) en 12 hoornisten (4). De Neeve meent in de aanmeldingen een beeld te zien van de instrumenten die in de amateurwereld worden be speeld. Mijn tegenwerping: Ja, maar als de contrabassisten nu eens harder naar de brievenbus waren gehold dan de dwarsfluittisten kan hij niet se rieus nemen. Een orkest met liefst 91 dwarsfluiten tegen normaal drie is een enorme uitschieter. Maar het is ook zo. weet hij, dat het aantal lessen voor dwarsfluit bij het muziekschool- onderwijs enorm is toegenomen. Robbert Jan de Neeve. studeerde mu ziekwetenschappen in Utrecht en is sinds 1970 verbonden aan de muziek afdeling van de NOS. De aanmeldin gen van bespelers van „het koper" vallen hem erg tegen, aangezien wij hier te lande een bloelende harmonie- en fanfarecultuur hebben. Toch kun nen de elf trompettisten, zeven trom bonisten en twaalf hoornisten nog voor heel wat volume zorgen. En dan maar hopen dat ze gelijk spelen. Voor „het grootste amateur-symfo nie-orkest aller tijden" moest speci aal een muziekstuk worden geschre ven. Titel: Elisade. Pi Scheffer stond voor de moeilijke klus de noten op papier te zetten. Dat wil zeggen Beet hoven^ pianostuk Für Elise voor uit voering van zo'n buitenmodel-orkest te arrangeren. Elke instrumenten groep krijgt zijn solo-aandeel in het geheel om zoveel mogelijk gelijktij dig en eenstemmig op te trekken. De vierhonderd orkestleden hebben de partituren thiiis gestuurd gekregen en konden de afgelopen dagen oefe nen. Een uurtje voor de uitzending van zondag wordt gerepeteerd. Diri gent is Jan Stulen. Danië Wayenberg, piano, en Louis van Dijk, piano en orgel, treden als solist op. De eerste uitzending van Für Elise was zondag 28 december 1975 op de toen gloednieuwe zender Hilversum 4. De keuze viel op dit planowerkje van Beethoven omdat de samenstel lers ervan uit gingen dat dit het enige stuk klassieke muziek is dat iedereen kent. Intussen is de melodie in al die Jaren van het NOS-prgramma op alle mogelijke manieren bewerkt en uit gevoerd. Elke zondag een ander huis orkest betekent elke keer weer een andere uitvoering. Want het verschilt nogal wat of een blazersensemble, een strijkkwartet, een saxofoonkwar tet of een groepje dat antieke instru menten bespeelt, de Für Elise-tune aan het begin en aan het eind van het programma ten gehore brengt. Beet- hovens compositie heeft zich al van alles moeten laten welgevallen tot het kunstfluiten van de violist Johan Berkhemer. Speciale gasten ln Für Elise zijn meestal solisten die in het weekend in een concert optreden. Dat niet ieder een het leuk vindt om mee te werken blijkt uit de weigering van bijvoor beeld dirigent Haitink, die per se niet in het programma wil komen, evenals verscheidene leden van het Concert gebouworkest Provocerend Liefhebbers van klassieke muziek spreekt de provocerende sfeer waarin wordt afgerekend met het vormelijke en het bloedserieuze klimaat dat er ln een concertzaal hangt, niet altijd aan. Ook de presentatie van Hans Zoet valt niet bij iedereen goed. Hij noemt zichzelf geen deskundige, maar een presentator die toevallig klarinet heeft gespeeld. Zet een deskundige tegenover een deskundige en de luis teraars begrijpen er niets meer van, gelooft hij. De Neeve: „De opzet was een pro gramma te maken dat anders was dan alles wat op Hilversum 4 komt. De presentatie is een beetje van de lichte muziek-programma's overge nomen. Het is informeel. Het gaat om de mens achter de musicus en aan Hans Zoet hebben we iemand die dat eruit kan krijgen." Hij geeft wel toe dat als de combina tie van een deskundige op muziekge bied met de Interviewtechniek van Hans Zoet te vinden zou zijn geweest daaraan de voorkeur zou zijn gege ven. Hij weet de mensen op hun ge mak te stellen voor de microfoon, wat ontzettend belangrijk is." De belangstelling naar Für Elise komt gemiddeld op 100.000 luiste raars per kwartier, want niet iedereen blijft het hele programma van twee uur lengte volgen. Hoogtepunten worden met 200.000 gehaald. De Nee ve is niet ontevreden, omdat hij aan neemt dat niet meer dan 300.000 men sen echt in klassieke muziek zijn geïnteresseerd. Dat is afgemeten naar de sympathisanten van Neder land Muziek. AUe klassieke muziekprogramma's van de NOS-radio, op zondag op Hil versum 4 staan in het teken van het Für Elisefeest. Rubrieken als Vroeg Klassiek, Musica Religiosa, Opera A Matinee en Musica Nova, die meestal worden samengesteld uit grammo foonplaten-opnamen, bestaan nu uit live muziek-uitvoeringen van solis ten, orkesten en ensembles. Voor elk onderdeel zijn kaarten a ƒ2,50 ver krijgbaar. (ADVERTENTIE f» door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM De vijf laat-19e-eeuwse Russische componisten die, aanvankelijk onder leiding van Mill Balaklrew (1837-1910), bekend zijn geworden als het „machtige hoopje", hadden als gemeenschappelijke doelstelling de bevordering van het zuiver nationale karakter van de Russische muziek. Van deze vijf Russische „novatoren" Cui, Balaklrew. Borodin, Moes- sorgski eh Rlmski Korssakow heeft het werk van de laatstgenoem de drie componisten ln de Westeuro- pese landen algemene bekendheid gekregen. Cesar Cui heeft nog slechts historische betekenis en van Balakl rew zijn hier te lande tot nu toe eigenlijk alleen de heidens moeilijke klavier-fantasie .Islamey" en het symfonisch gedicht „Tamara" over eind gebleven. Ook werd enkele ma len in Rotterdam tijdens klavierreci tals door Alex van Amerongen en Henk Lagendaal de bes-naoll sonate ten gehore gebracht Speciaal vandaag Het donderdagavond door Roelof van Driesten geleide concert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest' bracht Balaklrews tweede symfonie, waarvan Amsterdam enige maanden geleden bij het Amsterdams Philhar monisch Orkest de Nederlandse pre mière beleefde. De muzikale inhoud van dit werk is dermate belangrijk dat zonder overdrijving van een her ontdekking kan worden gesproken. Toch eigenlijk vreemd dat een zo belangrijke en voor ieder toegankelij ke symfonie eerst na 60 jaar van zijn ontstaan een plaats krijgt in het Ne derlandse orkestrepertoire. De muziek van deze vierdelige d-moll Speciaal morgen symfonie wordt gekenmerkt door le vendige, karakteristieke thema's, een warmbloedige klank, een fraaie in strumentatie en een harmonisch ge waad, dat nogal eens teruggrijpt op Tsjalkowskl. Het vurige Scherzo en de briljante Finale (een Polonaise) zijn gescheiden door een fijnzinnige Romance met een uitgesproken ly risch karakter. De kennismaking met dit onbekende werk zal voor veel concertbezoekers ongetwijfeld een muzikale belevenis hebben betekend. Roelof van Dries ten en het RPhO hebben zich voor de uitvoering ten volle ingezet. Het or- kestspel klonk zeer verzorgd en had de nodige spankracht. En nu maar wachten op de pianist die Balaklrews wonderschone klavierconcert (no 2) in Es komt spelen, en daarmee de kring van de bekende en soms al te veel gespeelde pianoconcerten door breekt. Het RPhO opende de avond met een klankrijke vertolking van Respighi's in 1931 geschreven derde suite voor strijkorkest op 16e- en 17e-eeuwse Italiaanse liedjes bij de luit. De com ponist heeft zich geen enkele moeite gegeven om deze oude melodische gegevens in een eigentijds klankge waad te steken. Verre van dat. De muziek van Rimski Korsakows be gaafde leerling zou twee eeuwen vroe ger kunnen zijn gedateerd. Maar klin ken doet ze. De solistische bijdrage vormde deze avond bepaald niet het muzikale hoogtepunt. Stephen Bishop-Kova- cevich speelde Mozarts Klaviercon cert in c kl. (K.V. 491). waarvan Van Beethoven eens verklaarde dat hij wenste dat hij dit had geschreven. JONGE 0UB8ELE \J GRAAN JENEVER die moei u proeven, die isgeweldig Een van de abstracte patronen van de „Molas". Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Gedurende de maand december toont rle Mabuhay, Berenstraat 19, Amsterdam een unieke van textiele kunst, de Molas, van de Cuna Indianen diefn_ op de San Blas-eilanden in de Golf van Panama. De blouse, waarvan de voorkant meestal het spiegelbeeld üfc" van de achterkant vertoont, behoren niettegenstaan( té feit dat hun traditie niet verder teruggaat dan tot 1860, t fr nog volstrekt zuiver gebleven Indiaanse volkskunst. De kleine gemeenschappen van de Cuna Indianen zijn matriarchaal van karakter. Het zijn de vrouwen die zich langdurig bezighouden met het vervaardigen van hun molas De tech niek zou je een „omgekeerde" appli- qué kunnen noemen. Bij appliqué worden op een onderlaag kleine tex- tielvormen met een andere kleur aan gebracht om zo tot een compositie of voorstelling te komen. Bij deze molas worden eerst lappen katoen in verschillende kleuren op elkaar bevestigd, waarna de composi tie of voorstelling ontstaat door het wegnemen van één of meer bovenla gen om het gewenste kleürpatroon te ill krijgen, een soort textiel-grafl i Het bijzondere schuilt bij dez i niet alleen in de techniek, m jjÉ incde voor volkskunst uitzon rijkdom aan variatie, onultj bijna, van abstract (vaak lab tot de uitgebreide iconogra ,C oude goden, geesten en mj personen, de stamsymbolen c 1 remoniële en dagelijkse bezier de flora, de fauna tot en m jn recente motieven, door co i met de moderne westerse we 'a als die tot de Cuna's komt doo d£ sie, tijdschriften, strips e.d. tot en met zaterdag van 18.00 uur. door Jac. Kort AMSTERDAM Een strijkkwartet is meer dan vier mé z die te zamen een viool, een altivool en een celle bespeleiu is een hechte eenheid van vier mensen, die behalve f goede vaklieden zijn en artiesten van formaat, ook nïr vermogen bezitten om zich in hun spel van ogenbl^ ogenblik naar elkaar te richten. Om dit resultaat te bereiken is het noodzakelijk, dag in, dag uit samen bezig te zijn en dat niet voor een bepaalde periode, maar zolang het ensemble optreedt. Er zijn in Europa slechts weinig kwartetten die zo vaak optreden, dat de spelers daarmede hun brood kunnen verdienen en daar om ziet men ook zoveel van dit soort ensembles na korter of langer tijd verdwijnen. In Amerika gaat dat an ders. Daar hebben vele conservatoria en universiteiten zulk een kwartet in vaste dienst. De leden daarvan geven zes uur in de week les in solo- of/en samenspel en de rest van de week werken ze samen aan hun repertoire. Resultaten De resultaten van zulk een kwartet kon men donderdagavond horen in de Kleine Zaal, waar het Juilliard' Kwartet, verbonden aan het Juilli- ardconservatorium in New York speelde. Dit ensemble, dat werd opge richt in 1946, bestaat uit Robert Mann en Earl Carlyss, viool, Samuel Rodes, altviool en Joël Krosnick, cello. Er werden drie strijkkwartetten ten gehore gebracht. Begonnen werd met het kwartet in D opus 71 nr 2, dat Joseph Haydn schreef na zijn eerste Londense reis. Het werk biedt in het eerste en laatste deel veel gelegen heid tot fors en gepassioneerd geluid, waartegenover het Adagio tiem klinkt. Vervolgens klonk het uit 192Ést rende Derde Kwartet van Bé tók, dat zeer dromerig en myi ,e begint, maar in het tweede d geweldige climax heeft, af en ar derbroken door een geheimzii g fluister. Tenslotte Schuberts Kwarte Dr „Der Tod und das MSdchen" #ri geresigneerde variaties op Ifss noemde lied. Het Juilliard Kwartet speelt werken perfect en geraffinee samenspel en techniek, maar langrijker is: aan één stuk docL1 en geïnspireerd. Een muziek A van superieure klasse, techni wel als artistiek. ie In de western Die dekselse Dingus Magee speelt Frank Si natra een louche vogel. Ned. 1/20 M Gasten In Music Gallery zijn: Liselore Gerritsen, zange res Dakota Staton en zanger Ben Sidran. Ned. 121M Lue Lutz, Rijk de Gooyer en Manfred de Graaf spelen de hoofdrollen in het bijspel Boeing Boeing van Mare Ca- moletti. Ned. 2/22.00 De opvoering van Bicets opera Carmen in de Weense Staatsopera wordt recht streeks uitgezonden. Duitsl. 2/19JO In de Rooit Haan aandacht voor de partijraden van ARP en KVP. Hilv. 1/12.41 Jan van Herpen heeft het In zijn rubriek 'I Is Historisch over de boeken Acht over Gor ter. Alkmaar in prehistorie en middeleeuwen en Koninklijke Hoogheid. Hilv. 415.30 Beethovens 'Vijfde' en het eerste strijkkwartet van Tsjal- kowsky worden uitgevoerd ln Concert i Ig carte. Hilv. 2/20.05 De honderdste uitzending van het radioprogramma Für Elise met een orkest van ruim 400 musici Is ook op de tv te volgen. Ned. 2 en Hilv. 4/11.00 Biiets opera Carmen (giste ren op het Dnitse net) wordt nu door de NOS op het scherm gebracht. Ned. 2/12.30 Onder voorbehoud staat de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede aangekondigd. Ned. 1/12.45 Heinz Rühmann speelt de hoofdrol in vier korte ver halen. Ned. 1/21.00 Over de Duitse oorlogsver slaggeving gaat het in De waarheid ligt op het slagveld vaa Roelof Klers. Ned. 2/2125 Na Marga Kerklaans pro gramma over president Ken neth Kaoenda van Zambia, herhaalt de KRO Henk van Ulsens collage van fragmenten uit het boek Prediker (22.35) Ned. 1/22.00 Ds W. Bleij gaat voor in de dienst van Evang .-Lutherse Gemeente te Amstelveen. Hilv. 210.00 Er zullen niet veel mensen zijn die Heinz Rühmann nooit in een film hebben zien spelen. Ik noem er een paar: Drei von der Tankstelle, Fras- qulta, Der Mann von dem man spricht, Quax, der Brochpilot, Char ley's Tante, Der Hauptmann von Köpenlck, Menschen im Hotel en Der brave Soldat Schwejk. Rüh mann behoort tot de populairste acteurs ter wereld. Zijn faam was zelfs sterk genoeg om een min of meer teruggetrokken bestaan van ruim tien na-oorlogse jaren te over leven. Voor de meeste Duitsers is Rüh mann nog altijd wat bij ons Louis Davids was: De verpersoonlijking van de kleine man. Zijn populariteit hangt ten nauwste samen met de grote mate van herkenbaarheid die hij zijn personages in vele karakter trekken wist mee te geven. Als de nu 76-jarige toneelspeler en filmac teur nog een poos vitaal blijft, zal Heinz Rühmann zijn bewonderaars rolvertolkingen te zien geven die meer diepgang vertonen dan de ty pes waarmee hij beroemd werd. Ik trek deze conclusie uit een vier luik dat de KRO morgenavond opent De verhalen spelen in Ier-' land onder de verzameltitel Diener und andere Herren. Ze draaien dus door Ton Hydra niet uitsluitend om de „kleine man" De vier figuren zijn kenmer kend voor de verbreding en verin nerlijking die Rühmann in zijn laat ste levensfase ondergaat. Er verandert iets ln de status en ln het wezen van het viertal. Het inte ressante daarbij is dat het geestes kinderen zijn van zo uiteenlopende auteurs als Somerset Maugham, O'Henry, P G. Wodehouse en Llda Winiewicz. Laatstegenoemde be werkte met Maria Matray de verha len tot televisiespelen. In de eerste eenakter is Rühmann een koster. Na jaren van trouwe dienst valt hij door de mand als analfabeet. Dat schaadt de naam van de parochie, vindt de dominee en daarom beveelt hij zijn kerkdi- naar binnen drie maanden te leren lezen en schrijven. Koster Albert weigert, want hij heeft nog nooit geleden onder wat het kerkbestuur een gemis acht. Hij trekt zijn toga uit en begeeft zich ln zaken. Kostelijk typeert Rühmann de man die het druk heeft met het ledigen van goedgevulde kassa's. Wanneer tien winkels op zijn naam staan, adviseert hem een bankdirecteur via effecten meer met zijn geld te gaan doen. Gewiekste Albert wei gert. Van het tweede spel „De goede be doeling", heb ik het meest genoten. Op en top een verhaal van de Ame rikaan Henry (1862-1910X Een knap pe dialoog met een verwikkeling die voorspelbaar lijkt, maar toch een verrassende ontknoping krijgt. Rühmann speelt tintelend een zwerver van deftige komaf die op aanraden van een oude landloper (Werner Eichhom) winterlogies pro beert te krijgen op staatskosten. De metamorfose tenslotte, tot een vorstelijk dinerende heer in een duur restaurant is een Juweel van uitbeeldingskunst. Het is verbluf fend zoals Rühmann de kijker laat meegenieten Nummer drie ln de rij wordt gedra gen door één van de beroemdste helden van de humoristische Engel se schrijver Wodehouse: De onna volgbare Jeeves Rühmann lijkt heel wat jonger dan de 75-Jaren die hij telde tijdens het verfilmen van zijn creatie als butler. Een dankba re rol die hij prachtig weet uit te bouwen. Het karakter van zo'n ka merheer en de vrijheden die hij zich mag veroorloven als beschermer van een onstuimig levende jonge lord, het moet alles door de bejaar de acteur intens zijn bestudeerd. Zelden heb ik een Duitser zo goed. een Engelsman zien spelen. Het is een genoegen om te letten op de fijne nuances die Rühmann deze figuur mee geeft In de laatste eenakter. „De Koe koeksklok", zit een groei op ver schillend niveau. Het opklimmen van onderwijzer aan een volks schooltje tot hoogleraar in de vogel kunde, en de verdieping van het huwelijksleven. De klok speelt in dit dubbel-proces een bijzondere rol. Minnie kocht hem voor haar man bij hun trouwen omdat hij zo van vogeltjes hield. Na dertig jaar echter krijgt ze te horen dat hij helemaal niet van het huwelijksca deau houdt. Het schreeuwende beest in de klok heeft namelijk niets van de echte koekoek. Hij dacht op zijn beurt dat zijn vrouw er aan gehecht zou zijn. Bru- ni Löbel geeft Heinz Rühmann ge voelig en met charme partij in het conflict om de langverborgen geble ven aversies. Het bestaan van de vogelkenner en diens vrouw dreigt te worden geschaad, maar wordt er door opgefleurd Met filosofische trekjes voor de fijnproevers. Regis seur GlQck maakte van het vierluik een harmonieuze produktie; opval lend ook door mooi camerawerk van Wolfgang Hassenstein. HILVERSUM (ANP) Het van de NOS heeft gisteren beid de radio-vacaturebank in de e, vorm in afwachting van een programma voorlopig blijft bfë Bij dat nieuwe programma, volgens programma-comn Tom Nieuwenhuijsen „weili meer verwijzende zin" de mogi den voor een nieuwe werkkrii werklozen tot uiting zullen overweegt men een coördinei leid met die regionale omroej deels een op de eigen regio vacaturebank hebben. Het bestuur stelde zich met lopige voortzetting rechtstw tegenover de programmaraa< die, omdat de radio-vacatu niet aan de Verwachtingen z doen, had bepleit per 1 janui met dit programma te stopp programmaraad had een aai lijk standpunt om geheel bank op te houden wel aangei de wens om tot een ander pro| te komen, maar wilde per se den aan de beëindigingsdat! januari. De radio-vacaturebank speling gekregen, namelijk t waarbij men er op rekent dal sen het nieuwe programma tol komt. Mocht dat op die dattj niet het geval zijn, dan wil n langer doorgaan met de rad: rebank dan een vacuüm te latf staan. In het artikel over de KR mentaire over de Zambiaani dent, Kaoenda, in de krant x ren is een fout geslopen. Er h ten staan: Marga Kerklaan opzet niet begonnen aan kl vragen over de politiek. Het „niet" was weggevallen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4