Armoe roef bij tod Stewart POPOP DE PLAAT ianhouder wint ank zij blunder) sjs m a e Timman verliest Sosonko wint Weehendpnzzel Dammen - o e lo m I Schaken L 1 1 n n "O 'M E «;"-j 1 O i 11 li 1 i a. W lp F- 5 13 8 22 34 37 53 7' CULTUUR ONTDEKKEN IN SPANJE [EfiDAG 9 DECEMBER 1978 BINNENLAND TROUW/KWARTET 21 U deze rubriek in druk verschijnt, de populaire goedheiligman al er ankele dagen vertrokken. Te- jg naar Spanje om daar tot vol- tnd jaar een aantal'mij nog steeds iet geheel duidelijke bezigheden te errichten. Hoe dat ook zij, op het' toment dat deze aflevering gestal- krijgt. moet het traditionele fes- an nog plaatsvinden en dat drukt ch ook nu weer uit in een bijna iet te overziene hoeveelheid kakel- rse langspeelplaten. Alle reden os om geen seconde te verliezen, nar integendeel pijlsnel van start gaan. Opgelet. ie rij wordt geopend door Rod Ste- art en een elpee getiteld „Blondes lave More Fun" (Warner Bros. WB 5 572). Wellicht is dat zo, ik kan aarover niet oordelen, mij lijkt wel it, wil eenenander opgaan, de be- tffende dames op zijn minst het aaien van het onderhavige werk- uk zullen dienen te vermijden, ant dat is toch allemaal maar moe troef, wat de klok slaat. Leek zeer lang geleden via ..Foot Jan Akkerman Loose Fancy Free" een krachtige opleving nog binnen handbereik, hier laat Stewart zich moeiteloos weer terugzakken naar de opstel ling, die in zijn recente platenpro- duktie overheersend is en die zich laat karakteriseren als een kassabe- wuste mengeling van gemakzuchti ge modieusheid en een risicoloos voortborduren op inmiddels vol strekt doorgekauwde muzikale pa tronen. Zo is er het „verplichte" stukje disco („Da Ya Think I'm Sexy"), een Chuck Berry-imitatie („Blondes Have More Fun"), een gelikte portie Zuid-Amerika („Last Summer") en vooral veel langzame nummers, die niet zelden een tref fende gelijkenis vertonen met het geen Rod Stewart op dit vlak eerder te berde heeft gebracht. Tesamen met een niet bijster veel toevoegen de „cover" van de oude Four Tops hit „Standin' In The Shadows Of Love" betekent dat een elpee, waar van ik hoop dat u hem slechts verze geld in de schoen hebt aangetrof fen. Dan kan er tenminste nog ge ruild worden. Zulks valt evenzeer aan te raden in het geval van zo iemand als Livings- ton Taylor en zijn elpee „3-Way Mir ror" (Epic JE 35540). Want, hoe staan de zaken er voor? Livingston is het broertje van James en lijkt daar wel zo veel op, dat hij zich, voorzien van hetzelfde matte en vlakke stemgeluid, door een portie muziek wenst heen te werken, die in al zijn vermoeide zeurkouserij de verrichtingen van „brother" James nog naar de kroon steekt. Het zijn van die lieden, die elke kleinigheid dwars zit en die daar anderen uren lang mee kunnen opzadelen, als hebben zij iets uiterst belangrijks te melden. Intussen is niets minder waar en maakt Livingston Taylor doodgewoon stomvervelende mu ziek. Geëikel op de vierkante centi meter over allerhande kleinighe den. die memand interesseren be halve hemzelf. Brrr. Helaas bestaan daarvoor dit keer weinig alternatieven. Wat bijvoor beeld te denken van het uitgebreide pakket aan levende muziek van de Todd Rundgren hand van achtereenvolgens Jan Ak kerman („Live" -Atlantic ATLN 50 560), Todd Rundgren („Back to The Bars" -Bearsville 2BRX 6986) en Kansas („Two For The Show" -Kirs- hner KIR 88328)? Jan springt er nog enigszins uit doordat zijn elpee voor de verandering In wit vinyl werd uitgevoerd, maar daarmee houdt de verrassing ook wel op. De overige heren kozen voor het traditionele zwart, terwijl Akkerman zijn plaat vooral wenste te vullen met stuk ken, die we nu wel zo n beetje ken nen en die er concertgewijze niet beter of slechter op worden. „Live"- platen zijn overbodig, tenzij men tijdens zijn optreden hetzij vol strekt nieuwe nummers ten gehore brengt, hetzij ouden wijn in uitzon derlijk nieuwe zakken weet te gie ten. Niets van dit alles is hier aan de orde. dus: weg ermee. Maar dan? Dan belanden we bij voorbeeld bij zulke types als Brian Eno en Jean Michel Jarre en elpees onder de respectievelijke motto's „Music For Films" (Polydor Super Emmylou Harris 2310 623) en „Equinoxe" (Polydor 2344 120). Instrumentale klanken voor „the mind", die ln het geval van Eno het karakter van een grab belton hebben (het gaat om aller hande losse stukjes, geschreven voor al of niet bestaande films) en anderzijds bij Jarre uitlopend op een volstrekt monomane ode aan het elektronische toetseninstru- ment. Sommigen zullen eenenander wellicht kwalificeren als sfeermu ziek bij uitstek. Dat moet dan maar. Voor mij is het tijdperk van hippies en andere zwevers reeds lang ten einde en zal er derhalve andere kost gebakken moeten worden. Geen muziek, die alle kanten uitgaat, be halve de goede, maar degelijke waar, die zegt waar het op staat. Afgesproken? Maar nogmaals, de alternatieven zijn schaars dit keer. Zo betreft een volgend pakket bijvoorbeeld uit sluitend oude koek. Emmylou Har- ris met „Profilo/The Best Of Emmy lou Harris" (Warner Bros. WB 56 570). „The Best Of Earth Wind it Fire/Vol I" (CBS 83284) en „Time less" (Epic EPC 88327) door The Isley Brothers: we hebben het alle maal al eens een keer eerder ge hoord. Prima muziek, dat wel, maar wat moet Je er mee, als je er al het een en ander van in de kast hebt staan? Niks, natuurlijk. Aardig is alleen om te constateren, dat „The Best Of Emmylou Harris" vooral veel stukken van haar debuut „Pie ces Of The Sky" bevat. Kennelijk vinden de gebroeders Warner óók, dat er daarna niet zoveel bijzonders meer is gebeurd. Heb ik toch gelijk gehad. En dan beginnen we. ondanks de ruime stapel popmuziek, al weer aardig naar het einde te lopen. Drie platen resten ons nog slechts van de afsluiting van dit verhaal. En dat zijn dan platen, waarover wederom niet erg veel te melden valt. Zo betreft de eerste de elpee „Killing Machine" (CBS 831 35) van de En gelse formatie Judas Priest. Vijf he ren. die er kennelijk veel genoegen in scheppen om een fikse dosis her rie te produceren. Voorts is daar de Nieuw-Zeelandse groep Dragon en een werkstuk getiteld „Are You Old Enough" (Portrait PRT 83156) Tja Nieuw-Zeeland en popmuziek, zou dat samen kunnen gaan? Voor het zelfde geld zou men de vraag kun nen stellen of er in het dierenrijk ook wordt gemusiceerd, en aange zien dat volgens Barend Servet „geen nut heb", moeten de presta ties van Dragon dan ook niet al te hoog worden aangeslagen op deze wijze „Solo Mortale" (Ariola 26 486 XOTi door het duo Beaugarde, of wel de studiokanonnen Ilja Gort en Hans Hollestelle, die bij wijze van uitzondering besloten (al was het maar één keer in hun leven) samen een LP temaken met de muziek die ze allebei echt wilden maken, zoals een meegestuurd promotieschrij- ven vermeldt. De plaat gehoord hebbende, mag men hopen, dat het duo het inderdaad bij die ene keer zal laten. •it •e week heb ik u in deze itand uit de partij Drost- verlaten met <le vraag of u enige aandacht zoudt willen :en aan de mogelijkheden na -28 of 31. 44-39! Natuurlijk zullen ligen onder u hebben onder wat er na 31. 33-28 zou'kunnen in en daar wil ik maar mee J-28 21-27 32. 32x21 16x27 33. 24- 33. 23-19 is 18-22 mogelijk. Dit !t nu verhinderd door 19-14 en door 19-13 wegens 24-30 en de rslag 2x32 wordt gevolgd door en zwart staat zeer goed. 33. 10-14. Gedwongen, want er e zowel 28-22 met schijfwinst 10. 19-14 en 38-32, 42x2 enz. 34. 15 35. 23-19! Brengt weer de Iglng naar veld 2 in het spel. door 28-22 en 38-32 18-22 rant op 17-21 wint b.v. afwach- 44-39 eenvoudig door de drei- •22, maar ook het actieve 19-14 irlijk meer dan genoeg voor eldige overwinning. Daarom zwart dan 3518-22, om op llweer naar 50 te kunnen afwikke- Maar in dit geval is het simpele 3-23 positioneel zeer sterk en de (te stelling is hier al finaal door den gespleten al moet je het na? lijk nog wel even zien te winnen. 1! 33-28 zou ook 18-22 te verwach- 32. 38-33 21-27 33. 32x21 17 34 49-43 8-13 35. 43-38 11-16 en is het de vraag of wit wel zo veel staat als je op het eerste gezicht denken. door Frank Drost WW w?- m II. 32-28 om zowel 17-22 als de ruil 7 uit te schakelen kom je in soort- ke varianten na 21-27. Men zie >2 44-39 8-13 33. 49-43 17-21 34.34- 5x34 35. 39x30 31-36! De dreiging tn wits linkerflank dwingt nu wel 36. 37-32 en na 26-31! moet ik wit zien winnen. Wer geval besloot ik mijn verdedi- I op geen enkele manier te laten tosten en daarom speelde ik in de dj 31. 44-39 21-27 32. 32x21 16x27 IM3 17-22. Natuurlijk kan wit 48-43 de zet 49-44, om met 33-28 »eld 28 weer onder controle te ten, achter de hand houden, maar zou dan wel ten koste gaan van de Wgrijke schijf 48 (voor de actieve lediging) en daar komt nog bij. •wit daar m.i. niet zoveel te zoeken ft. M-30 25x34 35. 39x30 10-14 36. 24- Kier beschikt zwart over 19-17 37. 14x25. Waarschijnlijk heeft eenk overzien, dat 38. 32-27 faalt >25-30 3 9 27x36 22-28! en dan pas H Na 12-17 zou ik na het slaan dan hebben voortgezet met 43-39, zroa wit nog wel overwegend aangezien na 25-30 dan wel 32- bogelijk is. 3-9 37. 19x10 4x15 38. 23-19? klein vraagteken, omdat gewoon 24 een tamelijk probleemloze garandeert. Men zie b.v. 38. 30- M4 39. 43-39 21-26 40. 39-34 14-20 '8-13 volgt 33-28. 37-31 en 78x16') 41. 23-19 11-17 42. 34-30! en J# volgt na het slaan 30-25 en op ode plakker 19-13! Na de tekstzet W het moeilijker. 9-14 39. 19x10 15x4 40. 30-25 8- i1- 29-32 18x 29 42. 33 x24 12-18 43. 13-19 44. 24x13 18x9. Ook mijn ^stander bevindt zich nu in ra de tijdnood en gezamenlijk roffe- wij onze zetten af om de vijftig 'te halen te-34 9-14 46. 34-29 14-19 47. 29-24 ■te 48. 25x34 31-36 49. 34-29 27-31 en hier waren de vijftig zetten gehaald, zodat er in mijn telling een foutje moet zijn geslopen. Wit vervolgde in de diagramstand met 51. 29-23 en hoopte op het volgen de: 5111-16 52. 23-19 4-9 53. 38-32. 22-27 (op 16-21; 48-43 22-27; 43-38) 54. 32x21 16x27 55. 48-43 27-32 56. 37x28 31-37 57. 42x31 26x37 58. 43-38!! en op 37-41 wint 38-32 en 37-42 is verhinderd door de plakken 19-14! voorwaar een leuke variant. Ik heb me suf geprak- kezeerd of ik ook via een andere zet- tenvolgorde deze variant zou kunnen afdwingen, maar het is me niet gelukt. In de partij volgde 514-9 52. 48- 43 22-27! Anders komen we in hetzelf de als hierboven beschreven terecht of iets anders wat gunstig is voor wit. 53. 43-39 27-32 54. 38x27 31x22 55. 39- 34 11-17 56. 34-30 17-21 57. 30-24 21-27 58. 24-20 27-31 59. 23-19 22-28 60. 19-14 28-33 61. 14x3 33-39. Ook 33-38 moet remise zijn, maar er is nog niets verlo ren voor zwart. 62. 20-14 39-44 63.14-10 44-49 64. 10-5 49-16. Dreigt remise te maken met 36- 41, zodat wit wel gedwongen wordt tot 65. 37-32 16x49 66.5-41! Tijdens de partij wist ik niet of het nu wel of niet gewonnen zou zijn. Maar wel zag ik, dat wanneer schijf 42 zou kunnen promoveren de vangstelling met dammen op 46, 32, 38 en schijf op 47 tegen dam op b.v. 45 en schijven op 26, 31 en 36 winnend zou zijn aange zien 26-31 47x27 45-18; 38-15 18x31A; 15-4 zou winnen en na A 18x36; 15-4 26-31 de fraaie finesse 46-37 31x42; 32- 27! de winst ook verzekerd zou zijn. Vandaar dat ik besloot nog even door te gaan. 6649-27 67. 3-8 27-21 68. 8-30 21- 27 69. 30-34 27-49 70. 34-7 49-16 71. 7-2 16-27 72. 2-16 27-4? De zwartspeler weet in dit ongebruikelijke eindspel ook niet waar hij zijn kansen moet zoeken. Bezetting van de tric-traclij- nen moet mijns inziens nog wel remi se zijn en voor de eindspel vorsers onder u is dit leuk huiswerk dunkt me zo. 73. 16-43 4-15 74. 43-48 15-20 (alweer in tijdnood worden de laatste zetten ge daan) 75.48-39 20-25. Een afschuwelij ke blunder, waardoor ons een zeer interessant eindspel onthouden wordt. 76. 41-46 en zwart gaf op. Nu is het de vraag of het eindspel nog te winnen is of niet. Bij analyse na de partij kwam wit met schijf 42 steeds weer gevaar lijk dicht bij promotie, doordat op het moment van de blunder de strate gisch belangrijke lijn 6-50 is bezet. Persoonlijk ben ik er nog niet uit. maar ik schat de winstkansen voor wit toch wel op 90 procent, nu het eenmaal zover is gekomen. Maar wanneer zwart op de 72e zet de lijn 6- 50 bezet zou hebben, zou hij waar schijnlijk zonder al te veel moeite remise kunnen hebben maken, om dat het afdwingen van die lijn nu eenmaal met verbreking van de posi tie 42, 47, dam op 41 gepaard moet gaan. In ieder geval veel succes, in dien u mocht besluiten tot uitdieping van dit probleem! Ik moet toegeven dat ik ook liever over het gekwinkeleer van de vogels of over de geneugten van een smake lijke picnic schrijf, maar krante- nieuws is nu eenmaal hoofdzakelijk slecht nieuws en vandaar dat ik u het zielige partijtje dat Jan Timman van de aartsknoeier Bellon verloor, niet wil onthouden. Timman had 5'/i uit 6 en toen gebeurde het volgende: Wit: Timman Zwart: Bellon 1. e2-e4 c7-c6 2. d2-d4 d7-d5 3. Pbl-d2 d5xe4 4. Pd2xe4 Pg8-f6 5. Pe4xf6 g7xf6 (Getuigt van moed. Allen Lar- sen speelt het wel eens zo. Tegen Karpov koos Kortsnoj voor het meer solide 5. ef6x) 6. Lfl-e2 Th8-g8 7. Le2-f3 e7-e5 8. Pgl-e2 Lc8-g4 9. Lf3xg4 Tg8xg4 10. 0-0 Dd8-d5 11. f2-f3 Tg4-g6? (direct terug naar g8 was beter) 12. b2-b3 Pb8-d7 13. c2-c4 Dd5- e6 14. Tfl-el Tg6-g8 (Er dreigde 15. Pf4 met kwaliteitswinst) 15. d4-d5? (Vergooit al het voordeel. Na 15. Pg3 had wit zeer confortabel gestaan) 15. Lf8-c5t 16. Kgl-hl De6-f5 17. Pe2- g3??? door Max Pam 13. Dc4-b3 Dd8-b6 14. Pbl-c3 b5-b4 15. Lcl-e3 Db6-a5 16. Pc3-e4 Pf6-d5 17. Le3-g5 Le7xf5 18. PeSxg5 Pd5-b6 19. Pg5-e4 Lb7-a6 20. a2-a3!(Een sterke zet, waarmee wit het kléine voordeel verstevigt) 20. La6xe2 21. a3xb4 Da5-h5 22. Tfl-el Dh5-g6 23. Pe4-d2 Le2-b5 24. Pd2-f3 Ta8-d8! (Zwart wacht de uitvoering van de dreiging Pe5 niet af en besluit tot actief tegen spel, zelfs als daarbij een pion verlo ren moet gaan) 25. Talxa7 Td8-d3 26. Db3-e2 (26. Tc8 Tdf8!) 26. Dg6-d6 27. Ta7-a3 Td3-d5 28. h2-h4 h7-h6 29. Dc2-e4 Pb6-a4 30. De4-f4 Td5-dlt (Veel sterker dan 30. Df4x 31. gf4x Pb2x omdat wit met grote kracht 32. Pe5 speelt) 31. Tclxdl Dd5xdlt 32. Kgl-h2 Pa4xb2 (Zwart heeft zijn pion terug en het is nu zaak zo snel moge lijk zijn stukken te coördineren) 33. Pf3-e5 Ddl-d6 34. Ta3-a7 Pb2-d3 35. Pe5xd3 Dd6xd3 36. Ta7-c7 Dd3-g6 37. Df4-e5 Tf8-d8 38. Lg2-e4 Dg6-g4? zie (Hier was 17. f4 absoluut noodzake lijk. De tekstzet verliest onmiddel lijk) 17. .Tg8xg3! (Een erg makke lijk verdiend uitroepteken, dat is waar: 18. hg3x Dh5 mat) 18. b2-b4 Lc5-f2 19. Tel-e2 Tg3xf3! (Maak het kort, dokter. Op 20. f3x volgt 20. Df3x mat) 20. Lcl-d2 0-0-0 21. Tal- cl Tf3-h3! en wit gaf het op. Na 22. Tf2x Df2x 23. h3x Tg8 24. Dfl Dd2x blijft hij op zijn minst een stuk achter. Aanzienlijk interessanter was het duel tussen Sosonko en Ligterink. Wit: Sosonko Zwart: Ligterink I. d2-d4 Pg8-f6 2.c2-c4 e7-e6 3. Pgl-f3 b7-b6 4. g2-g3 Lc8-b7 5. Lfl-g2 Lf8-«7 6. 0-0 0-0 7. d4-d5 e6xd5 8. Pf3-d4 Pb8- c6 9. c4xd5 Pc6xd4 10. Ddlxd4 c7-c5 II. d5xc6 e.p. d7xc6 12.Dd4-c4 b6-b5 m Br te M De verliezende zet. Het is niet te zien hoe wit na 38. .Dd6 verder had kunnen komen. 39. De5-e7! Td8-f8 (Waarschijnlijk had zwart hier ge hoopt op: 40. Lh7t? Kh7x 41. Df8x Lfl en wit kan opgeven) 40. Le4xc6 Lb5xc6 41. Tc7xc6 Tf8-b8 42. Tc6-b6! Tb8-c8 (Na 42 Tb6x 43 Dd8X Kh7 44. Db6x heeft wit een makkelijk gewonnen dameëindspel) 43. De7-e3 Df4-f5 44. Tb6-46 Tc8-c4 45. Td6-d4 Tc4-c3 46. De3-e8t (Als wit het nog had willen verliezen had hij het zo moeten doen: 46. Dc3x Df2x 47. Kh3 Dflt 48. Kg4 f5t, etc) 46..Kg8- h7 47. Td4-f4 en zwart gaf het op. 1 2 3 4 7 8 9 10 li 1? '6 17 18 19 73 24 >6 27 28 79 31 33 35 36 39 40 4) 42 43 44 45 46 45 49 50 5? 54 55 56 S7 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 75 76 77 78 79 80 door J. J. M. Kiggen Horizontaal. 1. drukte, 6. verwonding. 12. aanlegplaats, 14. snuiftabak, 16. landbouwwerktuig, 18. lidwoord (Fr.). 19. stapel, 21. miereneter, 22. muziek noot, 23. moeraskoorts, 26. zeevis, 29. tegen, 30. tor, 32. jongensnaam, 33. spil van een wiel, 34. senior (afk.), 36. Europeaan, 37. rondhout, 38. meisjes naam, 39. natuurlijk waterbekken. 41. verharde huid, 43. muzieknoot. 44. schrijfstift, 45. rund, 47. strandwach- ter, 49. teken, 52. voertuig, 54. name lijk (afk.), 55. dof. 57. onbekende, 58. vogel, 59. ongaarne, 61. lengtemaat, 63. gezicht, 65. rally, 67. startinrich ting, 69. boom, 70. pers. voomaamw. 71. zangstem. 73. lidwoord, 74. oud- Egyptische zonnegod, 75. leidsman, 77. honingdrank, 79. vlug slijtend, 80. slotrede. Verticaal. 2. klein kind, 3. slapte in de handel, 4 rivier in Duitsland, 5. water in Friesland, 7. voorvoegsel, 8. opge geven werk, 9. schroeflijn, 10. errors excepted (afk.). 11. echtgenoot. 13. bevel, 15. aanleg, 17. zwemvogel, 19. vreemde munt. 20. vlek, 22. rivier in Siberië, 24. luitenant (afk.), 26. pers. voomaamw. 27. slede, 28. voegwoord, 31. kleine schutsluis, 35. vlaskam, 37. oorzaak, 39. grap, 40. kledingstuk, 41. godin van de dageraad, 42. houten vat, 46. rugtas, 48. wilskracht, 50. in komst, 51. onderbed, 53. ruwe steen massa, 55. vaste brandstof, 56. proef, 58. wending, 60. lidwoord, 61. muziek noot. 62. Rijkstelefoon. 64. deel van de bijbel, 66. toespraak, 68. bloedhuis, 72. Chinese lengtemaat, 75. munt (afk.), 76. stoomturbine (afk.), 77. fa milielid, 78. en dergelijke (afk.). Oplossing per briefkaart t/m woens dag a.s. xenden aan: Trouw/Kwartet, Postbus 859, A'dam. Linksboven ver melden: Weekendpuzze). Oplossing vorige puzzel. Él' ii TT" 1701 64 1 1 1 5 1 7 1 WÓ 5 1 8 2 1 2 W 9 7 ♦17 Ho 7 9 l Uio 8 1 1 5 8 1 8 ■Ho 8 5 8 1 ♦7 V? 1 3 9 210 5 l 1 7 8 1 1 0 10» l 3 1 9 1 •mti ADVERTENTIE ///r/eh^esjf^&tras/afyr, keef/e /wetft/fa*. gasckfr 'SaJ/tThrtf ffé? z&T, zoi/eeS.(rtrfcabx!*.' /ibs/neM&tffete De prijswinnaars zijn: de heer J. W. van Mersbergen, Rembrandtlaan 150, Papendrccbt; de heer J. Linde boom, Aalbnrgsestraat 9, Wijk en Aalburg; de heer W. D. Kranenburg, Sparrenhof 12, Putten. ADVERTENTIE J9cf/eere*/&m/k/_ I I r$/y>/»afe 1 ft. Vraag inlichtingen bij uw reisbureau of bel het Spaans Nationaal Verkeersbureau (070) 465900 EUROPA MEUBEL Omdat u niet elke dag meubelen koopt Oostenrijk heeft ztjn laatste zegls van het programma 1978 in de eeigte week van december nog even ge spuid Ter gelegenheid van de jiar- lijkse 'Dag van de Postzegel' een ze gel van 10 gr met een bescheiden toeslag V8n 5 gr. voor de filatelie, waarop een oude postautobus uit 1913 prijkt. Met de 1265 bussen die de post daar thans in bedrijf heeft, wer den in 1977 58 miljoen km afgelegdljn 132 miljoen passagiers vervoerd. Aan moderne kunst wijdde Oostenrijk de laatste jaren al enkele zegels. Thans komen we een ietwat ongewone voor stelling van ons aller stamvader 'Adam' van de hand van prof. Rudolf Hausner op een zegel van S 6. tegen. De 'Verklaring van de rechten van de mens', die in 1948 door de Ver. Naties werd afgelegd, is het thema van eén zegel van S 6. waarop als uit een boomstam van vastgebonden handen takken van vrije handen ontsprultén. Een zegel van S 1.50 herdenkt het U|0- jarig bestaan van de Oostenrijkse Al penclub, een vereniging waartoe vrij wel uitsluitend ervaren alpinisten worden toegelaten. Men heeft daar om heden maar 530 leden waaronder 25 dames. Op de zegel een gezicht op de Aartshertog Johann-berghut op de Groszglockner. in 1880 daar ge bouwd. De laatste zegel is de land schapzegel van S 3. met het Bis schopsmuts-massief (Salzburg) uit 1974, die nu als rolzegel uitkomt. De gebruikelijke Belgische zegels met toeslag onder de titel Solidariteit kwamen 4 december in omloop. Op de drie zegels zien we: het tabernakel uit de synagoge van Brussel, die 100 jaar geleden werd ingewijd; een sym bolische voorstelling van de culturele beweging van de Katholieke Studen ten Aktie 'Jong Vlaanderen', een apostolaatwerk onder studenten, dat 50 jaar geleden van start ging en als laatste pater D. Plrc (1910-1960), een veelzijdig sociaal werker aan wie 20 Jaar geleden de Nobelprijs voor de vrede werd toegekend. Voorts de jaarlijkse Carita-toeslag-zegels van Luxemburg, die 5 december versche nen zijn. Voor de komende jaren krij gen we afbeeldingen van schilderin gen op glas. Die van 1978 zijn vijf zegels met volkse kunstuitingen, van het Luxemburgse Staatsmuseum; daarop komen voor de vier evangelis ten met hun symbolen en een geboor te-scène, alle uit de 18e eeuw en van Duitse oorsprong. Ierland heeft moei lijkheden gehad met de produktie van zijn Europa-zegels 1978, die in plaats van op 15 mei nu als een soort Sinterklaasverrassing op 6 december uitkomen. Uit het thema 'bouwwer ken' van dit jaar koos men: de Conol- ly-Obelisk in Castletown f Kil da re) uit de 18e eeuw, genoemd naar Mrs Co- nolly, de weduwe van een parlementslid, die het bouwwerk des tijds als een werverschaffingsobject liet maken (lOp) en voor de tweede zegel (lip) de Belvedere op Townhill in Dromoland (Clare) in de 18e eeuw als uitzichttoren voor de paarderen- nen opgericht. 4 ArM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 21