f -oto's en gezinsgeluk en 'medailletroep' en een nieuwe orde =1 1 \l H \i Piaget voor aap milie-albums vaak kronieken vol ideaalbeelden ,Om iets vast te houden' Wetenschap en techniek Wiebeis veelzeggend over Venus' innerlijk RDAG 9 OËCEMBEFB978 BINNENLAND TROUW/KWARTET 15 r Piet Hagen lijn verhaal ..De vreemde beschnjft de Zweedse Stig Dagerman hoe een en een man samen foto's .Jjken. Of liever gezegd, de w zit de foto's te bekijken e man bekijkt zijn vrouw. Ie man op een gegeven moment <i$en foto van tafel neemt, ziet hij elf met zijn vrouw op een kermis schommel zitten. Met zijn arm 3 e schouders van zijn vrouw gesla- £™fcaar de man kan zich niet herin waar en wanneer dat geweest is. jlgende foto's laat het geheugen man hem steeds meer in de Zo herinnert hij zich niet wan- ?n strandfoto is gemaakt, waar- is afgebeeld terwijl hij aan de tl antzijn eigen vrouw, aan de ande re nt een vreemde vrouw, wie weet et meer, omarmt. De man raakt y s meer in paniek. atste foto laat twee mensen zien nder een boom staan. Een man en itouw. Hij herkent de vrouw als eigen vrouw. Maar de man daar- is hem volkomen onbekend. Ver bid gooit hij de foto weer op tafel (gt: wie is die kerel waar je mee die eik staat? Dat ben jij, zegt ze. verhaal eindigt ermee, dat de de man in zijn slaap vermoordt, lunne draad waarmee man en v verbonden waren aan een ge- ichappelijk verleden is gebroken, e vrouw bezegelt die breuk met imerslag op de schedel van haar enoot. s een weinig opwekkend verhaal, het illustreert goed hoe onschul- kiekjes, gemaakt om het gelukkig ;ijn van weleer vast te leggen, chok teweeg kunnen brengen, als eluk allang vervlogen is. verhaal van Dagerman laat ook hoe mensen bij het 'bekijken van eikaars reacties peilen. Ze bekij- le beelden van het verleden niet v door hun eigen bril, maar ook 'de bril van anderen lyse ee artikelen in het Amsterdams ilogisch Tijdschrift (vijfde jaar nummers 1 en 2) hebben Jaap £<jdam en Warna Oosterbaan Marti net maken van en kijken naar lotos uitvoerig geanalyseerd, m studie blijkt dat familiefoto's bedoeld zijn als demonstratie het gezinsgeluk. ..Gezinsfoto's la- lien hoe mensen hun gezin graag inderen en aan zichzelf tonen". al de laatste tien jaar is het aantal men dat gemaakt wordt gigan- gestegen In 1974 maakten we elkaar al 269 miljoen foto's per Sinds de introductie van het auto- sche, probleemloze cameraatje is tografie en met name de familiefo- ifie een vanzelfsprekend onder van het dagelijks leven geworden, sn Boerdam en Martinus. en NIPO-enque te van drie jaar len weten we ook wat de mensen [raferen. Vakantiefoto's staan bo- ^an de lijst. Daarna volgen onder- als kinderen, familieleven. St.Nicolaas, dieren, land- H> en ijspret. nu en dan", schrijven Boerdam en inus. „komt het album of de enendoos op tafel en worden de s weer bekeken, vaak samen met ren. Er worden allerlei herinnerin- opgehaald. en mensen van buiten jezin worden ingewijd in de fami- fschiedenis. Familiefoto's maken ekijken zijn sociale bezigheden: de zetten elkaar op de foto. Bin aanwijzingen en kiezen de mo llen uit Deze foto's vormen Heikaar een beeldarchief waarin het j i en de geschiedenis van personen, nen en families ligt opgeslagen, ilie-albums zijn in veel gevallen kronieken van een gezinsleven, zij de moderne vorm van het geschre- lagboek, en de geschreven familie- Waarom fotografeert men? Ambtenaar (50) ..Voor de ge zelligheid. voor het naslaan, als aandenken. We hebben het altijd erg druk gehad en onze kinderen kwamen heel vlug achter elkaar. Dan ontgaat je op het moment zelf nogal wat" (ambtenaar. 50 jaar). Concierge (45): „Om momen ten vast te leggen, iets vast te houden. Om herinneringen te hebben, souvenirs". Bankemployé (48): ..In de eer ste plaats voor het vastleggen van vakantieherinneringen". Huisvrouw (46): „Om de kin deren te laten zien waar ze uit voortkomen". Huisvrouw (47): „Mijn moois te foto vind ik die foto van mijn grootmoeder als kind met haar vriendinnetjes. Ik heb haar nooit gekend, maar het moet een heel lief mens geweest zijn". Ambtenaar (50): „O nee. o nee. Je zou als je zo die albums doorkijkt het idee krijgen dat we hier een ideaal gezinnetje hebben, nou vergeet het maar hoor, vergeet het maar! Dit zijn alleen de ups. de downs worden niet gefotogra feerd. Ik zou ook nooit iemand met zijn been in het gips fotograferen, of in het zie kenhuis". Uit dr studie van Jaap Boerdam en Warna Oosterbaan Martinius in het Amsterdams Sociologisch Tijdschrift. «ty .-r Uit het „Nederlands Familiealbum", uitgave Meulenhoff. - 9or J. G. A. Thijs kroniek. Voor veel mensen zijn foto's het enige biografische materiaal dat zij na hun dood achterlaten." Ook „gewone" mensen Vroeger konden rijke mensen het zich veroorloven zichzelf en hun gezin door schilders te laten uitbeelden. De eerste op grotere schaal bruikbare fotografi sche techniek dateert uit 1839. maar het heeft nog lang geduurd voordat ook „gewone" mensen zich konden la ten portretteren. En dat gebeurde dan door de officiële fotograaf, de opvolger van de portretschilder. In het nette pak en met ernstig gezicht werden de men sen vereeuwigd in het atelier van de vakman. Vooral bruiloften en trouwju- i bilea waren gelegenheden om op de gevoelige plaat te laten vastleggen. Daarnaast ontwikkelde zich de straat fotografie. Op het strand, bij de pier van Scheveningen, op pleinen, voor het paleis op de Dam of in de diergaarde. De kleding is luchtiger en soms kan er al een lachje af. In de jaren twintig en dertig doet dan de box zijn intrede. Daarmee komt de fotografie binnen het bereik van steeds meer mensen. Weer een halve eeuw later zal een cassettecamera een gewo ne wens zijn op het verlanglijstje van ieder kind. De fotografie is gedemocra tiseerd. Enscenering Tegelijkertijd is sprake van een infor malisering. De plechtstatige foto's die bij het begin van deze eeuw nog ge woon waren, worden niet meer ge maakt De amateurfotograaf is er op uit het leven te betrappen zoals het is. Kinderen in hun spel, mensen in druk gesprek, de familie rondom de barbe cue. Er is, zeggen Boerdam en Marti nus, sprake van een „gedwongen onge dwongenheid". En toch is er bij dit alles sprake van "bewuste (of anders wel onbewuste) en scenering. Door de selectie van „fotoge nieke" momenten en door een -zo mo gelijk onopgemerkte- regie wordt een beeld geschapen dat niet zo maar een weergave is van het leven zoals het is, maar vooral zoals het zich aan ons vertoont en aan ons vertoond wordt Boerdam en Martinus hanteren de be grippen van de socioloog Goffman om dit duidelijk te maken. Voor Goffman heeft het gedrag van de mens veel weg van een toneelspel, waarbij hijzelf zo wel speler als toeschouwer is. De mens bekijkt zichzelf door de bril van de ander. En omdat hij zich daarvan be wust is, probeert hij de kijk van die ander te beïnvloeden. Degene die gefotografeerd wordt doet hetzelfde. Hij is speler voor een publiek dat er nog niet is. Later, als de foto klaar is, zal hijzelf toeschouwer zijn, samen met anderen. Dus gaat het erom door middel van foto's die indruk te maken, die je zelf het plezierigst vindt. De functie van de gezinsfotografie is velerlei. Vakantiefoto's van een fraai landschap of een monumentaal ge bouw zijn onder andere bedoeld als souvenir. Foto's van kinderen worden mede gemaakt als bouwstenen voor een beeldarchief. Dia's en films zullen in veel gevallen dat beeld complemen teren. Maar uit de selectie en enscenering van gezinsfoto's blijkt ook duidelijk, dat ze bedoeld zijn om een ideaalbeeld te scheppen waarin gezelligheid, trouw, aandacht, huiselijkheid, geluk, vrolijk heid en solidariteit de boventoon voe ren. Verdriet en tranen, ruzie en echt scheiding, ziekte en dood komen niet of nauwelijks voor in de familie-al bums die je te zien krijgt. Het leven bestaat uit een aaneenrijging van fees ten en vakanties. Wie later terugbla dert door eigen leven krijgt de indruk dat alles rozegeur en maneschijn was. Mythologie Bij het bekijken van foto's is ook be langrijk dat individuele verledens ver smolten worden tot een gemeenschap pelijk verleden. Beelden worden opge nomen fti en geïnterpreteerd vanuit een gemeenschappelijk geheugen. Zo doen foto's dienst in de „mythologie van het geluk". Is dat geluk dan niet echt? Ten dele wel. Maar voor een niet onbelangrijk deel is dit album-geluk ook een verte kening. hoe aangenaam die ook kan zijn. Alleen als het beeld van vroeger erg schril afsteekt bij de werkelijkheid van het heden, kan dat STER-reclame-ge- luk van weleer een mens teveel worden. Zoals bij de man in het verhaal van Stig Dagerman iar het me nog steeds opvalt als een iliticus gewone, alledaagse woorden bruikt. is het me deze week niet gaan dat oud-minister mr. Jaap ger zich „een beroerte geschrok- n" is van de vrijlating van de van rlogsmisdaden verdachte Pieter tnten. Burger, tot 1962 fractieleider »r de PvdA in de Tweede Kamer en lid van de Raad van State, ge- uikte deze woorden op een laat 'onduur ten aanhoren van naar ik inneem ettelijke duizenden radio- isteraars. Nu was dit niet de eerste 'aal dat Burger zich een wat krachti- i term liet ontvallen: toen hij zich in 173 inspande voor de vorming van at het kabinet-Den Uyl zou worden iraktenseerde hij in een televisiege- •rek de strijd over de zetelverdeling s „dat gemier" en uit kranteknip- ls diepte ik op dat hij eens de annen tot vorming van een progres- eve volkspartij „flauwekul" noem- en dat hij professor Romme aan- ndde als „een gevaar voor de demo- fttie deze weinig te raden overlatende I verbleken bijna geheel de woor- tn die oud-premier Den Uyl. nu frac- elelder voor de PvdA in de tweede ii v Kamer, deze week gebruikte. In het debat over de positie van de ambte naren ging Den Uyl niet verder dan de term „doordrijverij" en de waar schuwing dat „deze weg eindigt in het moeras". Den Uyl's fractiegenoot van Thijn putte daarna echter weer uit een veel alledaagsere woordenschat: Wiegel had. zei Van Thijn. zich tij dens het overleg met de ambtenaren „van de domme gehouden" en de centrales waren „in de maling geno men" Dat klinkt bijna even krachtig als wat een andere PvdA'er, J.T. Vel- lenga. onlangs bij de behandeling van de begroting van binnenlandse zaken zei. toen hij het had over de koninklij ke onderscheidingen: die „hele me dailletroep" mocht van hem opge ruimd worden. Vellenga doelde daar bij op de grote massa van lagere ..lintjes de medailles, ook wel eens wat oneerbiedig aangeduid als „de blikjes" en voor bijna honderd pro cent terechtkomend bij de „lagere" maatschappelijke groeperingen. Tekort gedaan De afgelopen week bracht ons reeds veel gekritiseerde decoratiestelsel trouwens opnieuw tongen in bewe ging. de christelijke werkgevers vin den. zo blijkt uit een betoog in het blad van hun verbond, dat de onder nemers er bij de jaarlijkse „lintjesre gen" ter gelegenheid van koninginne dag slecht af komen, in tegenstelling tot de ambtenaren, die opvallend goed af plegen te zijn. De werkgevers vertellen een wat zielig aandoend ver haal van een „ondernemer, die de grondlegger was van een bloeiend be drijf. waaraan hij vele jaren op uitne mende wijze leiding had gegeven". Wat gebeurde er toen deze man af scheid nam? Hem wachtte géén deco ratie en de reden dat die niet verleend werd. zou zijn dat de man „nimmer een nevenfunctie had vervuld De werkgevers voeren in hun verhaal ook een niet met name genoemde „kenner van de problematiek" ten tonele die opmerkt: „Het is natuur lijk geen goede zaak als de indruk gaat ontstaan dat ambtenaren bezig zijn elkaar onderling te decoreren". Zou het toeval zijn dat deze fraaie zin in druk verscheen uitgerekend op het moment dat de ambtenaren door middel van hun acties een beroep deden op de publieke opinie? „Verdienste" Een andere vraag die zich opdringt betreft de oplossing die de werkge vers aandragen: zij bepleiten de in stelling v»n een nieuwe „orde van verdienste", die op eenvoudiger en soepeler manier dan de bestaande „ordes" (Oranje Nassau en Neder landse Leeuw) toegekend zou kunnen worden De oplossing lijkt me weinig zinvol: in plaats van twee „ordes" zouden we er drie krijgen, de toe stand zou dus nog ingewikkelder wor den dan hij al is. Het ergste lijkt me echter dat de grootste steen des aan stoots niet uit de weg geruimd zou worden de „blikjes" zouden blijven en het toekennen van onderscheidin gen op grond van rangen en standen zou op de oude voet doorgaan. Over dat laatste zouden de werkge vers overigens niet zo erg treuren, zou je uit het artikel in hun blad kunnen opmaken. Zij wijzen erop dat „des kundigen" (wie dat zijn wordt niet onthuld) van mening zijn dat het af schaffen van de medailles „onherroe pelijk zal leiden tot devaluatie van het stelsel". Deze „nivellering" zou tot gevolg hebben dat veel mensen 1 voor een onderscheiding zouden be danken „omdat ze er niets voor voe len met eenzelfde decoratie te worden vereerd als maatschappelijk lager ge plaatsten" Aan die zin zou ik dit willen toevoegen: iemand die voor een onderscheiding bedankt omdat hij beter behandeld wil worden dan Jan-met-de-pet zou helemaal geen lintje moeten krijgen; hij is het ge woon niet waard Van de taal van de ondernemers te rug naar die van de poliiici. Daarover valt nog op te merken dat het afschu welijke „plaatje" onverwoestbaar lijkt: In gesprekken voor de tv duikt deze in de tijd van kabinetsformatie binnengeslopen term steeds weer op (CDA-Kamerlid S C Weijers onlangs: „Ik wil het plaatje zo hebben dat 'i Operationeel Ook het Duits-klinkende „klip en klaar" was er weer, in een betoogje van maar een paar minuten gebruik te oud-minister Lubbers het woens dagavond zelfs twee keer Tenslotte iets over de verklaring waarin een aantal anti-revolutionairen deze week bezwaar maakten tegen het rapport over de grondslag van het CDA. Daarin hadden zij het onder meer over het „operationeel maken" van het evangelie Het gaat me nu niet om de vraag of de modeterm „operationeel maken" wel zo fraai Nederlands is Wel moet me van het hart dat ik het gebruik van een zo duidelijk aan het militaire bedrijf, de krijgskunde, ontleende term met het oog op het in praktijk brengen van wat de bijbel bedoelt weinig gelukkig vind Het zijh twee sferen, lijkt me die elkaar erg moeilijk verdragen isagssj door Rob Foppema Sarah blijft ons bombarderen met de bewijzen van haar verstand Nou ja. haar bazen dan: het Ameri kaanse trio dat ons vorige week demonstreerde wat een goed opgeleide chimpansee van een jaar of veer tien wel allemaal kan begrijpen, heeft weer wat; nieuws. Niet zulke alledaagse inzichten, ditmaal, als dat je een sleutel nodig hebt om een hok open te" maken. Woodruff. Premach en Kennel hebben nu aannemelijk ge maakt dat Sarah de wet van behoud van volume onder de knie heeft Dat klinkt niet zo spectaculair, maar psychologen zullen hier de oren spitsen, zo niet van hun stoel vallen. De wet van behoud van volume houdt in dat een glas water, ook als je het in een lege emmer gooit, nog steeds een glas water is Jonge kinderen zien dat niet in Als je ze twee glazen water voor zet. zien ze best dat daar even- Veel water in zit. Maar gooi het ene glas in een emmer leeg en vraag ze om die'emmer met het volle glas te vergelijken, dan gaan ze systematisch in de fout Ze zijn er van overtuigd dat dat kleine plasje onder in die emmer minder water is dan dat glas vol Pas in een bepaald stadium in de ontwikkeling van hun intelli gentie. krijgen kinderen door dat dat plasje een glas water is. omdat ze het er uit dat glas hebben zien ingieten. En omdat het desgewenst weer in dat glas teruggegoten kan worden, waar na het glas weer precies vol zal zijn. Dat is. als je er goed over nadenkt, een nogal abstract soort van redenering, waar kin deren kennelijk pas op een be paalde leeftijd aan toe komen Dit inzicht hebben we te danken aan de vermaarde Zwitserse ontwikkelingspsycholoog Pia get. die deze en soortgelijke klassieke proeven ontwikkelde. Hij deed dat natuurlijk niet met zulke slordige dingen als em mers, hij gebruikte glazen van verschillende vorm. smallere en bredere, zodat de kinderen het water in verschillende vormen ook van opzij goed konden bc kijken Verfijning Sarah de chimpansee heeft fyet abstracte begrip „een glas wa- ter", met de daaruit voortvlcji ende gevolgtrekkingen, dus ook door Om daar zeker van te zijn. moesten de Amerikanen oen paar verfijningen in de klassle ke test van Piaget aanbrengen Daarin is „hetzelfde" namelijk altijd het goede antwoord, en dat zou je natuurlijk als aap vrij makkelijk op kunnen pikken zonder verder iets te begrijpen (Bij kinderen voorkwam Piaget dat door ze ook naar het waar om van hun antwoord te vragen Maar dat lukt met een aap nog steeds niet.) Woodruff en zijn collega's voer den dUs ook tests in. waarbij de hoeveelheden water echt ver schillend waren, maar na over gieten in een ander glas even hoog stonden. Geen probleem voor Sarah. En dat terwijl haar niet eens duidelijk werd ge maakt. of haar antwoorden goed of fout waren Wat ze ook aangaf, ze kreeg altijd een vrien delijk woord en een banaan ha afloop van de serie. Het zou al leen wel netter zijn geweest, als dat vriendelijke woord voor deze tests toch maar van een bandopname was afgespeeld Want in de stem van een psy choloog kan toch teleurstelling doorklinken, ook al zegt hij elke keer „Braaf, Sarah". Maar voor zulke teleurstelling liet Sarah dus weinig ruimte Indrukwek kend. G. Woodruff. O. Prcmack rn K. Kennel. Conservation of liquid and solid qunatlty bjr the rhlmpantee. Science. 202. 991-904. 119781 lucht om ons heen die bij storm toch ook al 'aardig aan Vandaag moet het Amerikaanse „schot hagel" dat samen Pio neer Venus 2 heet, de atmosfeer van de omfloerste planeet op vijf velschillende plaatsen gaan verkennen en doormeten Vier sondes, één grote en drie kleine re. zijn bestemd om tot de bo dem af te dalen. Alleen de grote wordt daarbij door een parachu te afgeremd, en krijgt daardoor de tijd om de hogere lagen van de atmosfeer in detail te bekij ken. De drie kleintjes gebruiken alleen die atmosfeer zelf om hun snelheid te verminderen. En ze hebben een solide hitte schild om dat proces te kunnen overleven. De atmosfeer van Venus remt namelijk veel ab rupter af dan het luchtlaagje rond onze aarde. De druk loopt er tot zo n honderd atmosfeer op en de temperatuur tot vijf honderd graden. Dat betekent dat het gasmengsel tientallen malen „stroperiger" is dan de een - al 'ai een mens kan rukken Vandaar dat de Amerikanen verwachten dat de sondes, zelfs zonder parachute, misschien niet eens reddeloos op de bodem te pletter zullen slaan Het is niet uitgesloten dat ze na hun „landing" nog even doorgaan met meten en terugseinen. tot de apparatuur onder de heer sende températuur bezwijkt. Hoe dat afloopt, zullen radio en televisie eerder kunnen melden dan wij. Waar we wel al even op kunnen ingaan is de soms verrassende techniek waarmee de onderzoe kers werkelijk alle informatie uit hun metingen halen die er in zit. Zo zullen de vier sondes tij dens hun afdeling onder andere de plaatselijke windsnelheic verraden De mate waarin zij uil hun theoretische, ongestoorde koers worden geblazen, wordt namelijk vastgelegd door hun afgelegde baan precies te vol gen. Door die afwijking te com bineren met de op elk moment gemeten temperatuur, druk en samenstelling van de atmosfeer, moet met enig rekenwerk de windsnelheid zijn op te hoesten Ook het pad van de Pioneer Venus 1 die sinds maandag zijiy rondjes om de planeet, heer»,' trekt, wordt met argusogen ge-M volgd Dat verschaft namelijk informatie over de bouw van Venus zelf. Die baan wordt be heerst door de aantrekking van de zwaartekracht Als Venus een ideale ronde bol was. zou de baan een zuivere ellips zijn Maar er zal best hier en daar een bobbel zitten. Daar wordt Ve nus' nieuwe kunstmaan dan plaatselijk iets sterker aange trokken. en zal dan even van die ideale ellips afwijken. Nu ziet de Pioneer, met zijn ra dar-hoogtemeter, die bobbels toch wel. Maar het aardige van het principe is dat op de zelfde manier verdichtingen ln het in wendige van de planeet hun aanwezigheid verraden. Zulke metingen hebben onder andere over de structuur van onze eigen maan veel duidelijk gemaakt De Apollo capsules die daar da genlang met een achtergebleven bemanningslid rondjes omheen draaiden terwijl twee jongehs met hun maanlander beneden de show stalen, waren namelijk best druk bezig met hun eigen meetprogramma Daaruit bleek onder andele dat die rondjes boven de „zeeën" wat lager lie pen dan het geval zou zijn wan neer de maan een symmetrische knikker was geweest Voqr de „massaedneentraties". de opeenhopingen van zwaarder materiaal die zich kennelijk on der het oppervlak van die zeeën bevinden, kwam het snelle •voord „mascon" in zwang Door kleine dips in zijn baantjes om Venus zal de Pioneer I mogelijk melden dat ook onze zusterpla- neet zulke mascons onder haar oppen-lak verborgen heeft. Het project kijkt dus nog verder dan alleen door het dikke wolken dek heen. Het principe wordt geïllustreerd door een tekening die UPI op gezag van de NASA verspreidde en waar niettemin een olijke denkfout in zit. Want ter hoogte van een hobbel wijkt de baan van de satelliet natuur lijk juist naar beneden uit er is meer massa die aan hem trekt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 15