Van pop art tot
sciende-fiction
1
Met Trouw informeel uit
naar Concertgebouworkes
Filmbrief van Iwan
Nieuwe
boeken
En dan nog
Kamerorkest moet blijvei
TV COMMENTAAR
Cinevisie in
nieuwe vorrj
Squat speelt opnieuw in Rotterdamse winkel
Tryater speelt
bewerking van
Ora et Labora
Stofwisselingen
vierde textiel-
expositie Haarle
w
Albeda verzet zich
tegen opheffing
radiovacaturebank
Weer serie
over minnares
Edward VII
Joan Sutherland in
titelrol Norma
Realistische kijk
op jeugd en
invaliditeit
Gouden Duif vc
VARA-reportag<k
over Nicaragua^
WOENSDAG 6 DECEMBER 1978
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door André Rutten
ROTTERDAM De Hon
gaarse theatergroep-in-bal-
lingschap Squat is terug in
Rotterdam met een in New
York ontwikkelde voorstel
ling „Andy Warhols Last
Love". Hun kennismaking
met de New Yorkse samenle
ving is er in verwerkt.
Het middendeel ervan is een korte
parabel van Fran2 Kafka ..De keizer
lijke boodschap Op zijn sterfbed
geeft de ke'zer een boodschap voor
zijn volk door aan een ruiter. Die
draaft onmiddellijk weg. maar hij
moet zovele drukbevolkte zalen door
in het binnenste en daarna in het
buitenste palels. dat hij wel nooit
buiten zal komen, en als hij al wel
buiten komt. dan is hij In de hoofd
stad. waar helemaal geen doorkomen
aan is. Squat heeft die tekst laten
declameren voor de filmcamera door
de Amerikaanse acteur Crazy Eddy,
die dat doet als een bezwerende
gebedsgenezer (begintekst: „De kei
zer. zegt men. heeft Jullie een bood
schap gestuurd"), recht in de filmca
mera, tegelijk te zien op tientallen
tv.'s om hem heen.
Terwijl hij nog bezig Is zie je op de
film een man te paard door New York
draven. Die man met een gezicht als
een masker en een bril op. is Andy
Warhol, de Amerikaanse pop-art-
schllder, de boodschapper uit Kaf
ka's verhaal En zijn booschap was.
.kunst" die het gewone Amerikaanse
volk kan begrijpen. Nog altijd op de
film zijn spelers van Squat naar hem
op jacht. Ze sluiten hem ook in en
leiden hem naar hun theater, in een
Van een medewerker
Het stuk Ora et Labora van Herman
Heijermans dat zo n tachtig jaar gele
den op de heide in zuid-oost Fries
land speelt zal door de Friestalige
toneelgroep Tryater tegen de achter
grond van de tegenwoordige tijd wor
den geplaatst. Op woensdag 13 de
cember zal in de Harmonie te Leeu
warden de eerste opvoering worden
gegeven van ..Dwaende mei Ora" (be
zig met Ora)
De titel slaat op een dorpstoneel
groep die het stuk repeteert Daarbij
vragen verschillende spelers en speel
sters zich af de boodschap die er door
Heijermans in gelegd werd nu nog
van toepassing is Sommigen kunnen
situaties van toen nog op zichzelf
betrekken, anderen daarentegen niet
en zo ontstaan er tussen de verschil
lende scenes gesprekken.
De dramaturgen Tynke Rienstra en
Gerard Jan Hemmes hebben deze
versie In samenwerking met de spe
lers van Tryater verzorgd. Het eind-
produkt zal niet als zaaltoneel wor
den gebracht; ook het publiek zal
namelijk op het toneel zitten Joop
Wlttermans heeft de regie. Er zullen
zes introductie-voorstellingen wor
den gegeven twee te Leeuwarden en
verder een in Balk, IJlst. Heerenveen
en Franeker.
Als de financiële zaken rondkomen
zal Tryater ook meewerken aan het
Fryslsin festival dat in de maand Ja
nuari 1980 wordt gehouden. Dit festi
val zal gedurende drie weken een
ruime blik werpen op het culturele
leven in Friesland Op initiatief van
de Fryske Kultuerried is een werk
groep al geruime tijd met de voorbe
reidingen bezig Verwacht mag wor
den dat naast de toneelgroep Tryater.
het toneelgezelschap De Noorder
Compagnie, het Frysk Orkest en di
verse zangkoren hun medewerking
zullen verlenen
Speciaal vandaag
New Yorkse winkel. Hij is dan wel in
gezelschap van een Amerikaanse
vrouw van middelbare leeftijd, die
zichzelf als een heks beschouwt
De film, in een Rotterdamse winkel
geprojecteerd op een doek vóór het
etalagernam, is dan uit Het doek
wordt weggeschoven en buiten voor
het etalageraam staan in het echt
Andy Warhol en de heks. Zij komen
de winkel binnen. Uit haar tas haalt
de heks twee kaarsen, kleine schaal
tjes. een b«2aar-beeldje van een
naakte vrouw, zet dat alles op een t v.
toestel, doet haar ruime cape uit en
voltrekt een eenvoudig bezwerend ri
tueel zoals zij die ook t^uis uitvoert.
(Toelichting van Squat: de officiële
godsdiensten in Amerika ?ijn uitge
hold, deze simpele privé-„godsdien
sten". waarin goed en kwaad. God en
duivel samen bezworen worden, zijn
er voor in de plaats gekomen)
Buiten rijden trams voorbij, gluren
mensen door de winkelruit naar bin
nen, worden bespied door een video
camera. zodat ze ook op het t.v-
scherm binnen te zien zijn. Er stopt
ook een taxi, waaruit actrices van
vSquat stappen: een actrice met een
fallus op het hoofd (zij komt in alle
Squat-voorstellingen voor) en een
jongere collega. Zij wachten buiten
tot Andy Warhol klaar is met zijn
interview met de heks. Zijn vragen
komen van een geluidsband (hij is
eigenlijk „dood"), zij antwoordt live.
Dat doet de daarop geïnterviewde
Van Gewest tot Gewest: de
grootste graanbeurs van Euro
pa. muriekrentrum in Utrecht
en de oudste drukkerij van Ne
derland.
Ned. 1 18.59
Na Een brief van Iwan
volgt Kenmerk. Onderwerpen:
De ontvoering van de Philips-
directeur Schuitema tegen de
achtergrond van het sociaal,
politiek en economisch geweld
in El Salvador.
Ned. 2 18.59
De VARA vertoont De Kro-
kodillenbende. een Duitse Iv-
film over het onthullende en
soms vertederende leven van
kinderen.
Ned. 2 21.00
In Artsenij aandacht voor
„staar", het ongedaan maken
van sterilisatie, middelen te
gen keelaandoeningen en de
„witte tandenwinkel" in Rot
terdam.
Ned. 1. 22.10
„Ridders van de hoge C" Is
het themaprogramma in Ta-
felmuxiek.
Hilv. 4 IU0
Marijke Merckens en Frans
Somen spelen Romantische
liefde, een luisterspel van
Chris Allen
Hilv. 1 23.00
actrice ook. Zij zegt dat zij Ulrike
Melnhof is
Dat sluit aan bij het eerste deel van
de voorstelling, in een ruimte boven
de winkel. Een schuilplaats voor een
subversieve groep, lijkt het. Een jon
ge vrouw speurt met radio-ontvan
gers de ether af. krijgt tenslotte con
tact met de „Intergalaxy Revolutio
nary Committee" op de planzet An-
dromedas. waar Ulrike Melnhof de
aarde oproept. Ook zij heelt een
boodschap: maak je leven openbaar,
zodat ook je dood openbaar wordt.
Gebruik de massamedia.
Squat is dus bij de populaire Ameri
kaanse science fiction uitgekomen,
waarin het interplanetaire verkeer
zeer in trek is.
Aan het slot van de voorstelling is
Ulrike Meinhof van haar planeet ge
komen. In de Squat-winkel ontmoet
zi> Andy Warhol. Na het Interview
geeft zij hem. uit haar koffertje eerst
zijn doodvonnis - en dat van de heks -
en schiet hem vervolgens in de onder-
bulk.
In dat slot komen de politieke bood
schap en de artistieke boodschap bij
elkaar. De politieke boodschapster
schiet de artistieke boodschapper
neer (zoals Andy Warhol ook in wer
kelijkheid - 3 juni 1968 - overkomen
is).
De boodschap van Squat: het toneel
HAARLEM In 1968 werd voo,
eerste maal in de Vishal en de
hal. de tentoonstellingshallen va
Frans Halsmuseum, Haarlem 5
overzicht gegeven van werk vaiun
tiele materialen gemaakt door N
landse kunstenaars: „Werken in Dl
tiel". Daarna volgden er nog di<e o
deze tentoonstellingen hebbei :t c
ontwikkeling van de textiele kui j
Nederland sterk gestimuleerd
tentoonstelling „Stofwisselii 'or
veranderingen in de textiele bee ng
de kunst" - die nu van 16 dece: iat
tot 12 februarie 1979 in de hr.0I
gehouden wordt - heeft een al
concept dan de voorgaande ex}^
ties.
val
Het is enerzijds een reactie op de
gehoorde opmerking dat de te^
beeldende kunst in een crisissitv'
verkeert en anderzijds een stellirjlue
me tegen de opmerking „is datlerl
wel textiele kunst?" ,stc
„Stofwisselingen" tracht duideli 5I6
maken dat de situatie van de tejdt Z
kunst niet kritiek is. maar dat n
heden en twijfel veroorzaakt wc
doordat het begrip, de voorste
van textiele kunst te beperkt is
Uitgaande van het verbinden (w^ei
vlechten, knopen, breien etc.) kuiJa:
oneindig veel meer vormen ontp
dan vandaag de dag in het algei
als textiele „kunst"-vorm aanvj
baar is. Deze verscheidenheid is it'
zelfsprekend uit te breiden.
Squat speelt in de winkel: het
bezweringsritueel van de
heks, binnen kijkt Andy War
hol toe, buiten ook enkele
voorbijgangers.
als verheven kunst is dood. Zij heeft
niets meer te vertellen over de werke
lijkheid. De science fiction natuurlijk
nog minder.
IKON-televisie begint vanavond weer met de serie filmbrieven van kinderen.
Eerste uitzending heet „Een brief van Iwan" (Ned. 2: zeven uur). De film gaat
over een Argentijnse jongen van veertien Jaar, die als-één van de ruim
honderd vluchtelingen in Nederland onderdak heeft gekregen.
Hij schrijft zijn brief aan protestzanger El Sabalero, een vluchteling uit
Uruguay, die in Nederland optreedt ter gelegenheid van de Chili-herdenking.
Op de foto Iwan.
NIEUWE BOEKEN - Oud-zendings
man ds. H. J. Trommel, wiens auto
biografisch geschrift „Heilsoldaat
zonder uniform" wij woensdag aan
kondigden, woont Paasloregel 13.
Willemsoord (Ov.) (en niet in Willem
stad).
Tante Betsies boerderij door Caroli
ne Brown. Uitg. Omniboek. Den
Haag, prijs 12,50. Boek met veel
fraaie tekeningen en weinig tekst in
grote letters voor pas beginnende le
zertjes en om voor te lezen.
Het luie jongetje en andere verhalen
door Godfried Boxnans. Uitg. Else
vier. Amsterdam. 80 pag.. prijs
17,50. Bundeling van in 1953 afzon
derlijk uitgegeven verhalen (Jan de
Zebra, De ij dele engel en Het luie
jongetje) met veel opmerkelijk teken
werk en in het formaat van Bomans'
Groot Sprookjesboek en Verhalen
boek.
The Rolling Stones on Tour door
Terry Southern (tekst) en Annie Lei-
bovitz (foto's). Uitg. voor Nederland:
uitg. Rostrum, Haarlem. Reportage
met veel fotowerk van een tournee
door Amerika van The Rolling
Stones.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Voor de se-
rie concerten van het Con
certgebouworkest onder de ti-
kel „Informeel uit naar het
^Concertgebouworkest", heb
ben abonnees van Trouw
weer gelegenheid een abonne
ment tegen gereduceerde
prijs aan te schaffen.
De serie bestaat ditmaal uit twee
concerten: het eerste is op 8 decem
ber waar de Vijfde Symfonie van
Mahler en de Symfonie nr. 86 van
Haydn zullen worden uitgevoerd.
Haydns symfonie is, zoals in die tijd
gebruikelijk een opdrachtwerk; pe
Parijse organisatie „Concerts de la
Loge Olympique" vroeg in 1786 om
een symfonie als onderdeel van een
serie van zes die hij voor deze organi
satie schreef.
Mahlers Vijfde (gecomponeerd in
1902) werd geboren uit „innerlijke
noodzaak", met duidelijk herkenbare
in klanken omgezette ervaringen uit
het leven van de componist. De uit
voering van dit werk en dat van
Haydn staat onder leiding van Be
rnard Haitink.
Het concert van 30 maart wordt gedi
rigeerd door Nikolaus Harnoncöur't
die al enige jaren met het Concertge
bouworkest streeft naar authentieke
uitvoeringen van Bachs Passiemuzie-
ken. Op dit concert wil hij nóar au
thenticiteit streven in uitvoeringen
van werken van Mozart. Op het pro
gramma staan de ouverture Die Zau-
berflöte en de Haffner-symfonie, en
de koren en tussenspelen voor het
toneelstuk „Thamos, König von
Egypten".
Het informele van deze concerten zit
in het ontbreken van vaste zitplaat
sen: iedereen kan gaan zitten waar hij
wil. Bovendien blijven de foyers van
het Concertgebouw tot middernacht
open, waar men onder het genot van
een drankje bij achtergrondmuziek
van een strijkje over het concert of
over andere zaken kan napraten. Wie
er goedkoop heen wil moet van,de in
Trouw afgedrukte reductiebon ge
bruik maken.
mc
tel
Bernard Haitink (boven)f
Nikolaus Harnoncourt d
genten in de serie „Inform^
uit haar het Concertgebcï{e
orkest".
DEN HAAG (ANP) Minister Albe-
da van sociale zaken heeft meteen na
berichten, dat de radiovacaturebank
zou ophouden te bestaan, een uitvoe
rige brief geschreven aan de program
maraad radio, dat hij een dergelijk
besluit ernstig zou betreuren. Minis
ter Gardenlers van CRM heeft dat
mede namens minister Albeda geant
woord op schriltelijke vragen van de
Tweede-Kamerleden van de PvdA.
Kosto, Hartmeijer en Spieker.
De radiovacaturebank heeft een nut
tige functie in het bij elkaar brengen
van vraag en aanbod, aldus de minis
ter. De programmaraad radio van de
NOS heeft 18 oktober besloten een
aanwijzing op te stellen voor de pro
grammacommissaris radio^die beëin
diging beoogt van de radiovacature
bank. Mocht de programmacommis
saris de aanwijzing opvolgen, dan zal
de N08 het ministerie van sociale
zaken daarvan In kennis stellen.
In het Franfi Halsmuseum is van 8
december tm 14 januari (1979) een
overalehtsteiïloonstelling van het
grafische werk van James Ensor te
zien Dit deel van zijn werk wordt
gekenmerkt door een veelzijdigheid
in techniek en onderwerp. Naast poë
tische -stads- en havengezichten
maékte Mij ook voorstellingen van
een macabere wreedheid, waarin hij
zijn'haak en obcessie tegen de massa
en gezagsdragers uitbeeldt.
Paul Beers geeft op 7. 8 en 9 de
cember een voordracht van „De son
netten van de kleine waanzin'' van
Hans Andreus. Deze cyclus.. die An
dreus in 1957 schreef, gaat over een
mislukte liefde en de chaos die daar
op volgt Paul Beers wordt in dit
programma muzikaal ondersteund
door Tom Löwenthal op de piano.
„Fotografie m Nederland
1940-1975 is de titel van een tentoon
stelling. die van 21 december t m 4
februari (1979) in het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam gehouden wordt.
De expositie is een onderdeel van een
totaaloverzicht van de Nederlandse
fotografie In het prentenkabinet te
Leiden wordt de penode tot 1920 be
handeld terwijl in het Haagse Ge
meentemuseum een tentoonstelling
wordt voorbereid over de fotografie
in de jaren 1929-1940
Van onze radlo^ en tv-redactie
HILVERSUM Het liefdeleven van
de Engelse koning Edward VII blijkt
voor de schrijvers en makers van tele
visieseries onuitputtelijk te zijn
Vooral de laatste tijd wordt hem een
groot aantal echte en vermeende
minnaressen toegeschreven
Een van deze dames was Lilly Lang-
try. De Engelse televisie stelde over
haar verhouding met Edward VII een
verhaal samen van welgeteld dertien
delen. De titel is eenvoudig „Lillie."
Eerste uitzending donderdag 21 de
cember.
Progressieve Haagse kunst met
werk van Johan van "3èn Berg, Bob
Bonies. Livinius van de Bundt, Alfred
Eikelenboom, Els de Groot, David
'van de Kop, Bernhard Olsthoorn,
Lon Pennock, Hendrik van der Put
ten. Marius Quee en Wim Sinemus, is
in Pulchri Studio te Den Haag te zien
van 20 december tot 17 januari.
De Stichting Danscontact in Am
sterdam gaat in samenwerking met
de Rotterdamse Kunststichting in
december een choreografie-manifes
tatie houden. Er worden drie uitvoe
ringen gegeven achtereenvolgens in
Rotterdam (13), Arnhem (14) en Am
sterdam (15) die alle een workshop
karakter zullen hebben. De Stichting
Danscontact (opgericht 1965) stelt
zich o.m. ten doel jonge aankomende
choreografen te helpen bij het schep
pen van nieuwe dansstukken.
AMSTERDAM De beroemde so
praan Joan Sutherland zal de titelrol
vertolken in de voorstellingen die de
Nederlandse Operastichting gaat ge
ven van Bellini's „Norma".
De première ervan gaat op 14 decem
ber in de Amsterdamse Stadsschouw
burg. De produktie werd in septem
ber 1973 al op het repertoire van de
operastichting genomen, maar nu in
een geheel nieuwe bezetting gebracht
in de regie van Tito Capobianco.
Naast Joan Sutherland als Norma,
zal de rol van Aldagisa gezongen wor
den door de Canadese mezzo-sopraan
Huguette Tourangeau. De tenor Adri-
aan van Limpt zingt de rol van Pollio-
ne en vervangt hiermee Francisco
Ortiz die wegens gezondheidsredenen
moest afzeggen.
Zoals gebruikelijk bij optredens van
Joan Sutherland is de muzikale lei
ding in handen van haar echtgenoot
Richard Bonynge die het Omroepor
kest en het NederlandsOperakoor tot
zijn beschikking heeft
Na de première zijn er nog voorstel
lingen in Amsterdam op 17 en 20
december, in Scheveningen op 23 en
26 december en in Utrecht op 1 janua
ri. De voorstellingen van 17 en 26
december zijn matinees.
DEN HAAG Het reeds een kwart
eeuw bestaande Nederlands Kamer
orkest moet de kans krijgen voort te
bestaan nu de leiding beseft dat het
orkest zich ernstig dient te bezinnen
op een eigen taak en een eigen identi
teit. Dit zal niet ten nadele mogen
zijn van andere noodzakelijke voor
zieningen in het muziekleven.
Dit staat in het advies dat de afdeling
muziek voor de Raad van de Kunst
heeft opgesteld. Het is de minister
van CRM toegestuurd. Mevr. Garde
niers had er om gevraagd toen het
orkest in mei van dit jaar een beleids
plan publiceerde.
De afdeling muziek ziet in dit plan
een serieuze poging om tot een ingrij
pende vernieuwing te komen. De af
deling muziek vindt de activiteiten in
het plan evenwel wat te ambitieus,
gezien de financiële positie van het
orkest.
Uit een oogpunt van efficiency zou de
kern van het Nederlands Kameror
kest, als vanouds, weer uit alleen
strijkers moeten bestaan. De nodige
extra musici zouden per concert moe
ten worden aangetrokken. De afde
ling muziek acht o.m. voorts lange
itg
De Krokodillenbende bestaat uit
kinderen. Het zal u zijn opgevallen
bij het inkijken van de programma
overzichten en daaruit hebt u mis
schien de conclusie getrokken dat
de VARA onder deze titel vanavond
een Jeugdfilm uitzend. De verfilm
ing van Max vonder Grüns boek
„Die Vorstadt-krokodllle" biedt
echter veel meer dan ontspanning
voor jongeren.
Het verhaal is een dubbelbeeld.
Enerzijds de soms onthutsende
streken van kinderen die buiten
hun moderne woonwijk avontuur
zoeken. Anderzijds het leven van
een lichamelijk gehandicapte jon
gen en de wijze waarop hij van
lieverlede door „normale" leeftijds
genoten wordt aanvaard.
Je kunt de film op twee maniere
bekijken: als een soort Pietje Bell
verhaal, wel amusant maar dan zo
veel graden harder en gedurfder. Of
als een openhartige lichting van een
reeks sociale problemen. Want niet
alleen de zogenaamde integratie
van mindervaliden en de toenemen
de aanpassingsmoeilijkheden van
de jeugd spelen hier een rol. Ook de
ouderen staan voor de scherpe op-
door Ton Hydra
merker behoorlijk te kijk in de wijze
waarop ze op de twee hoofdlijnen
van het verhaal reageren.
Met het oog op de tweeledigheid
van „De Krokodillenbende" heeft
de VARA een ongewoné beslissing
genomen. Ouders kunnen deze
Duitse produktie vanavond bekij
ken en beoordelen en dan hebben
zij meer dan veertien dagen de tijd
om er over te piekeren of ze de film
geschikt vindon voor hun kinderen.
De film wordt herhaald op zater
dagmiddag 23 dec
Ik weet zeker dat vanavond hier en
daar door niet meer zo jonge ogen
bedenkelijk zal worden gekeken.
Het wenkbrauwfronsen gaat dan
gepaard met de vraag of het etale
ren van zoveel hebbelijkheden en
kwajongensstreken pedagogisch
wel verantwoord is. Kinderen zijn
toch al zo vrijpostig, nietwaar.
Zijn wij slechter geworden van de
avonturenverhalen die we in onze
jeugdjaren hebben stukgelezen?
Gingen wij als kinderen zachtzinnig
met elkaar om en werden wij nooit
geprikkeld tot waaghalzerij? Af en
toe bedenkelijk kijkend, maar va
ker met een lach iets herkennend.
zo zullen de meeste kijkers bij de
buis zitten
Ook als bespiegeling van heden
daagse voorvallen geeft „De Kroko
dillenbende" veel te herkennen. Bij
zonder authentiek komen de gedra
gingen over van jongeren die buiten
het gezichtsveld van ouders hun
eigen leven inrichten. En op elkaar
inwerken, zonder dat wij ouderen
dat nu opvoeden zouden willen
noemen.
Toch gaat het soms wel die kant op.
Een komisch voorbeeld is de neus-
peuteraar, die onder de gekste om
standigheden door clubgenoten op
zijn vingers wordt gemept. Voor het
geval men zich afvraagt hoe de elf
jarige Thomas Müller deze rol zo
natuurlijk kon spelen: de WDR ver
meldt in zijn biografie „Bohrt auch
privat". Thomas werd dus gekozen
omdat hij ook in werkelijkheid het
peuteren niet kan laten.
Op een heel ander vlak ligt het op
elkaar Inspelen van de manke Kurt
en de bendeleden. Je vergeet te den
ken dat het spel is, ja de gedachte
wint veld dat de kinderen in hun
echte gedragingen door de camera
zijn betrapt. De natuurlijkheid is
dikwijls verbazingwekkend
Ik vind dat hoogst ongewoon wat de
Bert Komanns
naar zijn pensioen lopende regis
seur Wolfgang Becker met zijn ac-
teurtjes heeft bereikt. Als kinderen
deze film hebben gezien, behoeft
hen niet meer te worden geleerd hoe
men met invaliden behoort om te
gaan. Het zou ook voor ouderen
moeten gelden, maar die zijn vaker
hardleers.
Max von der Grün heeft voor zijn
boek en het door hem geschreven
filmscenario veel aan de realiteit
ontleend. Hij is zelf vader van een
invalide zoon, aan wie hij ook zijn
werk heeft opgedragen. Daaruit
spreekt respect voor de wijze waar
op deze jongen zijn weg heeft ge
vonden. Respect verdient eveneens
de twaalfjarige Kurt in de film. Hij
is geen ogenblik zielig en houdt
meewarigheid ver van zijn rolstoel.
Deze regelrechte, vaak amusante en
soms vertederende film kreeg op
het in juli van dit jaar te Praag
gehouden televisieconcours de prijs
van het Tsjechische publiek.
ï'g
tournees in het buitenland van
der belang dan een geregelde pr#g
tatie in eigen land en dan niet afcn
in de randstad, aldus het adviei
de minister van CRM.
Van on2e radio- en tv-redactie
HILVERSUM De VARA-docuf k
taire „Nicaragua september lke
heeft op het Internationale fesL
voor korte films de hoofdprijs -j
Gouden Duif gekregen. FrankL
mand is de regisseur en RuudW
Buren de cameraman.
De documentaire werd gekozeif
169 inzendingen uit 43 landen. Bt
ve de Gouden Duif verwierf de t'
ragua-documentaire ook de prijsJJ
de Internationale federatie van <f
clubs.
Vanavond brengt de VARA het
gramma in een extra uitzendii
het scherm. Van 22.36 tot 23.07
het op 'Nederland 2 te zien. Het
ste journaal wordt daarop
tend uitgezonden. De naar Lej
ingezonden documentaire is eei
menvatting van drie reportages.
„Nicaragua september 1978"
middels uitgezonden in Engel
Zwitserland. Joegoslavië en ir
DDR. De Amerikaanse, Russlscl
Zweedse televisie hebben belanj
ling voor de documentaire getoi
Van onze radio- en tv-redactie i
HILVERSUM Cinevisie. het I I
programma van de NOS-tele^
komt woensdag 13 december in -
nieuwe vorm terug. Die datum v
kozen om in te spelen op het g
aantal nieuwe en bekende rolpreï
die de bioscopen rond de kerst
tonen.
Cinevisie krijgt geen presenti
omdat de televisiestaf van de NO
de programmaraad het optreden
Peter Faber (en daarvoor Be:
Boudewijn) geen succes vonder
wordt buiten beeld aangekondigd
samenstelling berust bij Cees
Eden en Ab van Ieperen. Regis.se
als vanouds Guus van Waveren.
De nadruk komt te liggen op
Signaleren van nieuwe films. Zc
Cinevisie een soort agendafu:
krijgen. Verder nieuws over bit
pen. filmbedrijven, filmsterren e:
gisseurs. Maar voor een behandi
van bijvoorbeeld de film als kun
geen gelegenheid in de 35 mi
die de rubriek elke veertien
krijgt.