Piet Wiersma en het naderend kerstfeest Vragen over de mensheid van Jezus Joodse hoogleraar mag Rusland niet verlaten Trouw Herders op den velde [U Conferenti Toneelstuk van paus Er is een prachtig boek verschenen: Ds J. J. POORT BESTELBILJET j Naam j Adres J. P. VAN DEN TOL Strikte sabbatseisen voor hotels in Jeruzalem VANDAJ VOORBIJGAN 5) Potter: Kind altijd de dupe Nuntius spant n Somoza samen WOENSDAG 6 DECEMBER 1978 TROUW/KWARTET door A. J. Klei w De eerste keer dat ik de naam van Piet Wiersma tegenkwam, was toen ik ten gerieve van deze rubriek het Jubileumboekje ..Arminianen in Groningerland" van de honderd-jarige remonstrantse gemeente in Groningen las. Daarin werd hoog van hem als organist der Groningse remonstrantse kerk opgegeven en ik bedacht dat de arminianen. hoewel wij in de zeventiende eeuw hun leer moesten afwijzen, toch altijd keurige lui gebleven zijn. die een waarderend woord voor hun medemens achter de klavieren over hebben. De tweede maal dat ik Piet Wiersma ontmoette, was via de radio. Ik werkte toen niet. maar zou na gedane arbeid goed rusten. Met het oog daarop zette ik Hilversum IV aan en ik ving juist de aankondiging op van een concert, te geven door Piet Wiersma op het Hinsz-orgel van de hervormde kerk in Midwolda. Hl) speelde Bach en hij deed het uitnemend. Het werd me duidelijk dat de Groningse remonstranten niet louter uit beleefdheid zijn lof hadden gezongen. Hierna hoorde ik enige tijd niets van of over hem. waaruit geenszins mag worden afgeleid dat Piet Wiersma in die periode stilgezeten heeft. Ik heb inmiddels namelijk vier grammofoonplaten In huls, waarop hij te beluisteren valt. Deze platen zijn me toegestuurd door „een nog jonge onderneming, welke zich uitsluitend toelegt op het uitgeven van grammofoonplaten en cassettes met religieuze muziek, m.n. orgel- en koormuziek". Aldus de begeleidende brief van „Martiniphoon" (zo heet de nog jonge, te Uithuizen gevestigde onderneming). Het aardige van zulke regionale uitbrengers-van-platen is, dat zij vaak voor de dag komen met minder algemeen bekende orgels en koren, waar de grote maatschappijen aan voorbijgaan en die toch zeer de moeite waard zijn. Als eerste van de vier „Martiniphoon"-platen pakte ik die met opnamen van Piet Wiersma, gezeten aan het al genoemde orgel van Midwolda: een schitterend achttiende-eeuws Instrument, niet zo omvangrijk maar met een stoet van mogelijkheden tussen de heldere kracht van zijn „volle werk" en de fluwelige klank van zijn zachte registers. Piet Wiersma maakt in zijn zorgvuldige vertolkingen een levendig en effectief gebruik van die mogelijkheden en bepaalt ons op zijn beurt er bij. dat de tremulant niet meer in 't verdomhoekje zit. Hij speelt werken van Buxtehude (Preludium en fuga in d) en van Bach (Partita over „O Gott, du frommer Gott", trio over „Herr Jesu Christ dich zu uns wend", koraalbewerking „Dies sind die heil'gen Zehn Gebot" uit de grote orgelmis en Preludium en fuga in C. BWV 545, met als intermezzo het tussendeel uit de vijfde triosonate zoals soms gedaan wordt). De lezer merkt: niet het direct vóór de hand liggende, en ook dit is iets, wat kleine maatschappijen voor hebben op de grote, die met de kassa in het achterhoofd terstond weer grijpen naar de Toccata en fuga in d De orgelplaat van Piet Wiersma kost ƒ21.45. De remonstranten houden het met de ochtenddienst voor bekeken, maar Piet Wiersma kan zondagsmiddags terecht in de gereformeerde Goede Herderkerk te Groningen, waar hij ook het Goede Herderkerkkoor dirigeert. Met dat koor heeft hij voor „Martiniphoon" een Te Deum Laudamus-plaat gemaakt, die werd opgenomen in het oude kerkje van Farmsum, waar een mooi orgel uty het begin van de vorige eeuw staat. Aan deze plaat werkten verder mee de sopraan Klaziena v. d. Vinne en Carel van Aurich voor de orgelbegeleiding. Van alle nummers van deze plaat geldt dat ze zonder meer in een programma van veelgevraagde gewijde muziek passen en toch gaan Piet Wiersma en de zijnen geen platgetreden paden; hetgeen een grote verdienste is. We komen bekende namen tegen, Bach, Bruckner, Boëllmann (om ons tot de B's te bepalen) en minder- en onbekende namen: L. Hoffmann, een land- en tijdgenoot van Mozart, van wie we een aanstekelijk vrolijk koorwerk horen, en G. A. Homilius, een leerling van Bach, van wie Piet Wiersma een sierlijk trio over de melodie van gezang 483 speelt. Prijs 22,95. Het naderend kerstfeest heeft bij „Martiniphoon" tot grote bedrijvigheid geleid, welke vrucht afwierp in de vorm van twee kerstplaten. Voor de plaat die als titel kreeg „Wees niet bevreesd" (en die 19,50 kost) zijn het christelijk meisjeskoor „Com nu met sangh" uit Scheemda en de Winschoter Cantorij met dirigent Herman Hoogakker plus organist Piet Wiersma naar de Kampense Bovenkerk getrokken, waar het meest vermaarde en grootste Hinsz-orgel staat. Wat van de Te Deum Laudamusplaat gezegd is. geldt ook van deze kerstplaat: geen alternatieve boel, maar ook niet afgezaagde genre. Piet Wiersma en de zijnen houden een smaakvol midden, dat voor veel mensen toegankelijk is. Erg afwisselend, ook dankzij de orgelsoli. De tweede kerstplaat: „Europse kerstliederen" 19,50) is eveneens in de Bovenkerk opgenomen. Hiervoor stonden aangetreden de meergenoemde Wiersma en de sopraan Jacqueline Darmois. van wie de hoes wel een grote foto laat zien, maar geen enkele bijzonderheid verstrekt. Zij heeft een volle, warme stem die zij met een goed gevoel voor verhoudingen laat horen in een veelheid van veelsoortige kerstliederen. Piet Wiersma begeleidt haar markant zonder een moment opdringerig te zijn en laat zich verder in een paar orgelwerken horen, o.a. in een pittige Noël van de achttiende-eeüwer Babbastre. „Martiniphoon" is niet erg gelukkig metz'n keus van de afbeeldingen op de hoezen. Die van mevrouw Darmois laat ik daar, maar de beide platen met koorzang geven aan de voorzijde het brave soort tekeningen te zien, waar de meeste kinderbijbels al overheen zijn. Waarom nam men voor de Te Deum Laudamus-plaat geen foto van Farmsums kerkje of van zün merkwaardige gemetselde preekstoel? De foto op de orgelplaat uit Midwolda is droef-donker uitgevallen. De hoesteksten zijn soms nogal onvolledig. Wat ik bijvoorbeeld over Hoffmann ten beste gaf. haalde ik niet van de hoes, maar kwam ik aan de weet door Piet Wiersma op te bellen. Nog iets. Deze platen zijn goed vól geperst, ze duren dus lekker lang, maar een onaangenaam nevenverschijnsel is dat tegen het eind van de plaat vooral de koorzang in 't gedrang komt. Overigens heb ik geen enkele moeite, de aandacht te vragen voor wat „Martiniphoon" uitbrengt, anders had ik er wel over gezwegen. Het adres is: „Martiniphoon". postbus 49,9980 AA Uithuizen. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Professor Alexander Lerner, een 65-]arige Joodse Russische hoogleraar, probeert al zeven jaar samen met zijn vrouw en zoon de Sowjet-Unie uit te komen. Ondanks het versoepelde beleid in de Sowjet-Unie is het hem nog niet gelukt een uitreisvisum te bemachtigen om zich bij zijn dochter in Israël te voegen. ADVERTENTIE Son ja Lerner-Levin, de dochter, die even in Nederland was om een toe spraak voor studenten te houden over de situatie van de Joden in de Sowjet-Unie, doet alle moeite om haar vader naar Israël te halen. In 1973 was het haar zelf gelukt een uitreis visum te bemachtigen, omdat de ouders van haar echtgenoot wel het land mochten verlaten. In de Sowjet-Unie, waar Lemer hoog leraar was aan het Natuurkundig Technisch Instituut in Moskou en daarna ontslagen werd, omdat hij de studenten in de verkeerde richting zou beïnvloeden, ondervindt hij al leen maar tegenwerking. In Israël kan prof. Lerner zo aan het werk op het Weizman-instituut. Volgens dochter Sonja Lerner wordt haar vader vooral zo tegengewerkt omdat hij Joods is. Ook wordt hij ervan beschuldigd dat hij contact on derhouden heeft met de dissident Stjsjaranski. Sohja Lerner vindt dat haar vader geen dissident is. want hij heeft niets tegen het 8owjet-systeem. „Het enige wat hij wil is het land verlaten" om zich in Israël te vestigen en zich samen met zijn vrouw en zoon bij ons te voegen." aldus dochter Sonja. De zoon van prof. Lemer heeft op 44- jarlge leeftijd nog steeds geen vaste baan en kan niet aan zijn carrière gaan bouwen vanwege de onzeker heid over zijn toekomst. „Zijn leven is geruïneerd omdat hij als maar wacht op een uitreisvisum." zo zegt Sonja Lemer. De hoop van Sonja Lerner is nu ge vestigd op de westerse publieke opi nie. die toch wel enige invloed heeft op het emigrantenbeleid in de Sow jet-Unie. Bovendien is het misschien mogelijk dat in 1980, bij de Olympi sche Spelen, besloten wordt om ais lastig ervaren mensen een uitreisvi sum te verlenen. Aan de andere kant vreest Sonja Lemer dat juist ten tijde van de Olympische Spelen veel men sen opgesloten zullen worden, omdat zij anders met de westerse pers gaan praten, die zeker in groten getale aan wezig zal zijn in de Russische hoofd stad. waarin opgenomen: Do Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Po^lma HOOFDKANTOOR PostOus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstradt 131 t Amsterdam Postgiro 66 00 00 Sank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) lel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERIAND: (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo"e Abonnementsprijzen: Per maand 15.4? Pv kwartel I «6.40 P-nar'43.40 Advertentietarieven op aanvraag Opgave lamAebenchteo 9-1930 van maandag t/m vr.|dag Op zondag van 18- 20 uur telet 020-913456 Opgave mtm-advertenties te' 020-938868 ot scnr*ei.jk een Mm.-Adv a'dekng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswungmgen mtsHetend schottel ik aan onze Amsterdamse adressen ROME (UPD Begin volgend jaar kunnen de Italianen een toneelstuk van paus Johannes Paulus II over de radio horen. Het stuk heet „De winkel van de goudsmid" en het werd door de huidige paus twintig jaar geleden onder een pseudoniem geschreven. De tekst werd in 1960 in het Poolse r.k. tijdschrift Znak af gedrukt, maar het spel werd nooit opgevoerd. De ondertitel is „meditaties over het sacra ment van het huwelijk, die soms de vorm van een toneel spel aannemen". Het stuk gaat over de liefdesgeschiedenissen en problemen van twee echtpa ren en hun kinderen. De goud smid, die in alle drie de verha len verschijnt, vertegenwoor digt het bovennatuurlijk ele ment. De Italiaanse staatsra dio heeft voor de uitzending toestemming van het Vaticaan gekregen. AMSTERDAM Door een misver stand is in de krant van dinsdag een verkeerde kop boven de bijdrage van dominee Kees Overdulve geplaatst. Deze moest luiden: „Verdraaiingen rondom „Zending in Nederland". Over het allereerste Kerstfeest en hoe dat gevierd werd door de herders. (volgens Lukas 2:8-20) door De titel van het boek zou ook kunnen zijn: „Het Licht gaat aan", of: „Landing in het donker", of: „Inbraak bij nacht". Want over dót Licht Góds Licht gaat het in dit boek. En dus ook over ons donker, onze uitzichtloosheid, onze nacht. De eersten, die dit Licht in hun donker kregen, waren „de.herders op den velde". In de Kerst-nacht. En de schrijver zet ons stil bij woorden waar u anders gemakke lijk overheen leest: Vreest niet Grote blijdschap Alom Heden Al den volke Het teken De kribbe Met haast Vrede op aarde Ere zij God! Rijke en diepe gedachten leest u daarover. Vanuit de Heilige Schrift. Voor mensen van deze tijd. In de meest letterlijke betekenis wordt hier „opening der Schriften" geboden! Prettig leesbaar: 57 hoofdstukken, 175 blz., gedrukt met een extra duidelijke letter. Gebonden in een mooie band met stofomslag. Prijs 18.50. Ook verkrijgbaar in de boekhandel. PostcodeW.npl verzoekt levering van: j ex Ds J. J. Poort: Herders op den velde, a 18.50 I 2,verzendkosten) I Dit biljet inleveren bij uw boekhandel of opzenden aan j Uitgeverij J. P. van den Tol, Antwoordnr. 1213300 VB Dordrecht, (postzegel niet nodig). Voorstr. 94, Postbus 63, 3300 AB Dordrecht (Holland) - Telefoon 078-39558 Het Hilton-hotel in Jeru zalem Hoe ver moet de Joodse wet worden doorgevoerd? Dat is de vraag die thans in Jeruzalem wordt gesteld nadat de verleden jaar gekozen opperrabbijn van Israels hoofdstad Bezalel Zolti en Sjlomo Goren, de opperrabbijn van Israël in Jeruzalem een persoonlijke strijd om de macht zijn begonnen. Zolang Jeruzalem zelf geen opperrab- bijn had, was Sjlomo Goren verant woordelijk voor het naleven van de Joodse wet in de hotels. Hij verklaar de de hotels voor geoorloofd indien de bereiding van eten voldeed aan de spijswetten, op Sjabbat in de hotels - niet werd gerookt, de zwembaden op de dag waren gesloten en het werk tot het minimum werd beperkt. Het is een regeling, die overal in Israël goed werkt en ook in Jeruzalem. Nadat Bezalel Zolti enige maanden geleden tot opperrabbijn van Jeruzalem werd gekozen, ondanks de oppositie van Sjlomo Goren, zijn de eisen aan de hotels veranderd. Zolti wil de hotels alleen voor het Joodse publiek geoor loofd verklaren als buiten de normale eisen ook de gemengde zwembaden worden opgeheven en door Joden op generlei wijze op Sjabbat wordt gewerkt. Het betekent, dat in de hoofdstad van Israël de hotels alleen kunnen functioneren als niet-Joden de werk zaamheden gaan verrichten. Enige honderden Joodse hotelemployeé's zullen moeten worden ontslagen. Want juist de zaterdag is voor de Jeruzalemse hotels een dag dat veel buitenlandse toeristen, in Jeruzalem vooral christelijke pelgrims, in- en uithoeken. Het op orde brengen van de kamers, het afrekenen, het in- en uithoeken, het verzorgen van de kof fers zal moeten gebeuren door Ara bieren. In verschillende Israëlische kranten is al gewaarschuwd, dat als op de weg van Bezalel Zolti wordt voortgegaan de Joodse staat alleen nog kan functi oneren als niet-Joden bereid zijn te werken. De Jeruzalemse hotelhou ders hebben oorspronkelijk gewei gerd te voldoen aan de eisen van het Jeruzalemse rabbinaat. Ook burge meester Teddy Koliek heeft zich sterk tegen de eisen van Zolti verzet. Maar langzaamaan gaat men toege ven, omdat als niet wordt voldaan aan de eisen zeer veel Joden de Jeru zalemse hotels zullen gaan mijden. Eerst hebben de kleine hotels zich al bereid verklaard tegemoet te komen aan de verlangens van Zolti. Deze hoteleigenaars hebben te ver staan gegeven, dat het niet hun ver antwoording is of hun werknemers Joden of Arabieren zijn. De grote hotels gaan schoorvoetend volgen. Als Bezalel Zolti werkelijk zijn zin krijgt, is de vrees, dan is het einde nog niet in zicht. De eisen zouden op andere terreinen, die van energie en waterleiding, kunnen worden voorge zet. De rivaliteit tussen twee opper rabbijnen gaat honderden Joden hun baan kosten. door dr. G. J. van de Poll De VTaag wie Jezus is heeft de men sen al eeuwen bezig gehouden. Met allerlei formuleringen heeft men ge tracht zijn wezen aan te duiden. Die Jezus van Nazareth, een rabbi met een aantal leerlingen, hebben zijn tijdgenoten ervaren als een bijzonder mens, wiens woorden en handelingen gezag inboezemden; hij was meer dan een profeet, maar zijn geboortestad Nazareth dreef hem uit toen hij zich in de synagoge de vervuiler dorst te noemen van Jesaja's profetie: „de Geest Gods rust op mij. omdat hij mij heeft gezalfd" (Lucas 4. vers 18). Daarmee had hij onomwonden te kennen gegeven, dat hij de Messias was. die door God gezonden was om de mensheid te redden. De kerk spreekt in haar credo van Jezus, die geboren is uit de maagd Maria, die gekruisigd, gestorven en opgestaan is uit de doden, opgevaren is naar de hemel en zal wederkeren. Dat is nogal wat, een ketting van gegevens over die éne mens. Je kunt dit aanvaarden en. hoe moeilijk ook. stilzwijgend beamen, omdat het zo ..altijd en overal" geleerd is. Toch zijn al deze formuleringen zo'n zestien eeuwen geleden door mensen, conci lies. opgesteld. Wij mondige mensen, die niet meer leven in een christelijke Omgeving waar deze klanken zo ver trouwd rijn, willen beslist weten wót we belijden, waarvoor wij staan en hoe we dit geloof kunnen verdedigen. Dus: Wie is Jezus? Vooral in de tweede helft van onze eeuw is die vraag aangaande de kern van het christelijk geloof meer en meer gesteld. Het oecumenisch ge sprek is hiervan mede de oorzaak. De discussie richt zich vooral op de for mulering van het concilie van Chalce don uit 451, dat leert dat Jezus' twee naturen onvermengd en onveran derd. ongedeeld en ongescheiden zijn. Op deze formule hadden de wijze concilie-vaders na een langdurige strijd zich tenslotte vastgelegd. Bijna anderhalve eeuw en vier concilies in de Grieks-Romeinse wereld waren er mee gemoeid geweest. Nog maar net waren de vervolgingen van de christe nen opgehouden en was hun gods dienst erkend of er ontstond onenig heid over de Christus waarnaar zij genoemd waren. Wie is hij? Hoe moet hij voorgesteld worden? Was hij mens of god? Soms iemand, die door God geadopteerd was? Jezus had het wel voorzien en aan zijn discipelen gevraagd: Wie zeggen de mensen dat ik ben? Ook aan de „vaders", de voortrekkers in de eerste eeuwen, werd het gevraagd. Vooral zij habben in hun heidens milieu hun geloof met zekerheid beleden; de ge daante was niet zo belangrijk voor hen, maar wel wat Jezus gedaan had. Feitelijk is dat in tijden van nood steeds de hoofdzaak geweest, zoals bijvoorbeeld tijdens de reformatie, toen Rome en Wittenberg uiteen gin gen en men met Paulus zou kunnen uitroepen: „Is Christus dan gedeeld?" Maar de vraag naar de mensheid van Christus is gebleven in beide kerken. Het duel tussen Rome en Reformatie is in een nieuwe fase getreden. Er is veel veranderd in de theologische stu die. Vanzelfsprekendheden zijn opge ruimd of onderzocht. Binnen het oe cumenisch denken is tussen Rome en de Reformatie een „gesprek" op gang gekomen, dat in allerlei geschriften zijn weerslag heeft gevonden. Men denke aan de dissertatie van Hans Küng, waarin betoogd wordt, dat er feitelijk geen verschil was en is tus sen de beide kerken over de recht vaardigheid des geloofs. Enkele weken geleden verscheen het proefschrift van dr. L. Schellevts, over: „De betekenis van Jezus' mens heid, een onderzoek naar de christo logie van Karl Rahner". Het is op deze plaats helaas niet mogelijk deze interessante wetenschappelijke ver handeling te bespreken en ons te ver diepen in de vraag waar prof. Rahner enigszins afwijkt van de geiikte Roomse christologie. We moeten vol staan met enkele opmerkingen over dit thema. Wanneer het evangelie van Johannes begint met de zware bastonen van: „In de beginne was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God", doemt de vraagop: is het 'woord in de Helleense taal van toe passing op Jezus van Nazareth? Nu zijn alle evangeliën geschreven van uit de opstanding van Jezus uit de doden. Daar is zijn woord en daad ten volle verwerkelijkt! Vooral Johannes heeft de kennismaking met Jezus en wat hij gezegd en gedaan heeft vanuit de opstanding verteld. En men zou verder kunnen gaan naar het Oude Testament, dat vol ls van Messiaanse woorden, aanduidingen en beloften. Te lang is Israël buiten deze duiding gehouden. Ook in het zo pas genoem de boek wordt het Oude Testament niet relevant genoemd, waardoor te kort wordt gedaan aan de Messiaanse betekenis. De verlossing is reeds in de schepping verondersteld. Wanneer van Jezus gezegd wordt, dat hij reeds in het oerbegin er was, is er sprake van een reflectie achteraf. De mens heid van Jezus openbaart wat God „in zichzelf is" en wie Hij in zijn ADVERTENTIES Advertenties zijn soms in sta J meest uiteenlopende gevoelen mij te voorschijn te halen. Val boosheid en droefheid tot grof vreugde, om maar iets te noenj zag ik laatst in een bekend ochtendblad een bosje van di£, aankondigingen staan die mijT opnieuw de wenkbrauwen dei rijzen. Het begon al hieteen mt-r advertentie van een zg. „charismatische bijeenkomst!-*' ergens in een stad in Nederlanl waarbij een mij totaal onbekei geestelijk heer, uiteraard uit i Amerika, zou opteden. De heel er ook bij afgebeeld. Een vrieiJ dorpspastoor, zo te zien. Gelur ontbrak hem die glamour, die i vaak bij dit soort rondreizend* evangelisten aantreft. Mijn ogi bleven even haken aan dat woi „charismatisch". Is dat het bijzondere van zo'n samentref' Het doet me altijd denken a onterechte pretentie als zou df Heilige Geest er aparte lokalej houden en kerken mijden. Is h niet een te pretentieuse titel, vj waar echte „charismatici" de q zullen zijn om toe te geven, daifl 51 meer charismata, gaven zijn, d bepaalde opzienbarende van tongentaai en gebeden voor zij gekwelde mensen? Vlak daari stond één van die magische pijnstillers afgebeeld, een onsi medicament, naar het mij voi En daar dan weer onder een merkwaardige oproep. Voor ei bepaalde serie artikelen werdi mensen gezocht die zich misken voelden. Vooral werd gemikt artiesten, werd gesuggereerd, zouden ze dan met je doen? Ws we eigenlijk mee bezig? Ik hoi mensen praten: Ja, we moetei een serie artikelen over miskei mensen hebben, want daar zijl zoveel van! Ja, weet jij iemani nou je 't vraagt. Ik zou 't niet Nou, dan zetten we toch een advertentie. Ze zullen er vast Via een zichzelf aanbiedende jte verzekeringsman kwam ik weet d helemaal op de grond met )c „Sinterklaas met drie pieten" p vijf en twintig gulden. Dat is te K dacht ik 6,25 de man. Is dat njf. onder de C.A.O.? Zijn het tft zwartwerkers? U moet echt diens advertenties niet overslaan. Zdd menigmaal stof tot diepe gedata die ik hier verder dan maar voo. houd. 101 dat— VO(W GENÊVE (ANP) Ter gelegenheid van Kerstfeest en van het komende jaar van het kind heeft dr. Philip Potter, secretaris-generaal van de we reldraad van kerken, in een bood schap dringend opgeroepen tot meer zorg-voor de kinderen, die in moeilij ke omstandigheden altijd het eerst de dupe zijn. Van de 1,3 miljard kinderen heeft meer dan de hèlft niet of niet genoeg te eten, geen medische verzorging, geen kans op onderwijs en vorming, geen sociale zekerheid en al te vaak ook niemand die zich liefdevol over hen buigt. Aldus dr. Potter, die ver volgt: „Waar oorlog is, waar racisme en seksisme heersen, mensenrechten worden geschonden, mensen hun land moeten verlaten als vluchtelin gen of op zoek naar werk, waar be trekkingen tussen mensen en gezins banden verbroken worden steeds zijn de kinderen de eerste slachtof fers en vaak is de schade niet meer te herstellen." „De hoop voor de mensheid hangt ervan af, of het ons lukt voor onze kinderen tekens van hoop op te rich ten. In onze ene wereld zijn alle kin deren onze kinderen. Hun lot is ons lot," zo schrijft dr. Potter. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Klarenbeek: J. Duyne te Rheden; te Putt (toez.): E. Bouman te Hee ni Baarn: P. J. Droogers te Bode n Bedankt voor Oldebert: L. te Eefde; voor Middelharnis: Amsterdam-Centrum. GEREF. KERKEN Benoemd tot luchtmachtpr P. J. Hofland te Vrouwenpol( Aangenomen naar Valkenswi van Andel te Oosternijkerk. GEREF. KERKEN (VRIJG) mi Beroepen te Westeremden-ïnc sum: J. G. van der Hoeven, k?e< Groningen. Bedankt voor Smithville (Can^p Oosterhuis te Wageningen. CHR. GEREF. KERKEN tK Beroepen te Enschede-West: Drechsler te Haarlem-Noord GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenpolc Franklin Lakes (VS): A. Verg Veen. genade voor de wereld wilzijn. In Je zus vloeit alles wat over God te zeg gen valt samen met alles wat over de mens te vertellen valt; in zijn midde laar-zijn kent hij het diepste lijden èn de verheerlijking. Het duidelijkst zien wij de eenheid tussen de Vader en de Zoon weerspie geld in het hogepriesterlijk gebed (Jo hannes 17). Het zijn titels, die de gemeenten aan God en Jezus hebben gegeven om de sterke relatie te doen uitkomen. In deze menselijke ge daante is God te kennen; God is aanwezig in Jezus, dé tweede mens (Paulus). „Waarlijk - deze mens was (en is) Gods Zoon" zegt de heidense Romeinse officier bij het kruis. „De ware mens Jezus van Nazareth is voor de gelovigen de éne werkelijke en ware openbaring Gods en in déze zin: zijn woord, zijn zoon" (H. Küng). Dr. G. J. van de Poli, hervormd theo loog en historicus te Eramen, geeft in dit artikel aandacht aan de mens heid van Jezus, waarbij terloops ge wezen wordt op het pas verschenen werk van dr. L. Schellevis: „De bete kenis van Jezus' mensheid, een on derzoek naar de christologie van Karl Rahner", uitgegeven bij Boe kencentrum, Den Haag; prijs 35 gul den. De tekening is uit de zgn. Mart Kempers-bijbel van het Nederland Bijbelgenootschap. Vertrossing van kerk en kei 16-17 december, Oud Poq Oegstgeest (tel. 071-152445). j Kabaretweekend van You Christ voor kabaretteams of it die daarin mee zouden willen 16-17 december, Lindenhorst, straat 260, Driebergen 03438-5744). O Charismatische retraite r Beijersbergen. 15-20 december Sint Hubertus, Rosmalen (tel. 2609). DEN HAAG (ANP) Naar ding van beschuldigingen uit gua tegen de pauselijke nunti dat land heeft de Nederlands missie Justitia et Pax zich gew de president van de pauselijk missie Justitia et Pax. In dez vraagt mej. dr. M.A.M. Klompi zitster van de Nederlandse c< sie, aan kardinaal Gantin of hi hoogte is van de beschuldigin wat hij eventueel denkt en doen. Mgr. Gabriel Montalvo, nunl Nicaragua, is ervan beschuldii hij met president Somoza spant tegen de bisschoppen name tegen aartsbisschop C Bravo van Managua, die hij w willen werken. De nuntius woi weten, dat hij geen enkele steu aan de inspanningen van schoppen voor een rechtvaard; menieving en dat hij zelf 00 enkele stap onderneemt ten b van degenen, die onder het van Somoza worden vervolgd. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2