Verhardingen rondom 'Zending in Nederland' Uit brieven van lezers Trouw gratis voorlopig Met deze kleine lettertjes hebt u 'n betere aansprakelijkheids verzekering KERK IN DE WERELD Conferentie VANDAA? Basisbeweging vraagt naar Commissie Pluriformiteit Royal Nederland Een niet zo christelijke liga VOORBIJGANG! DINSDAG 5 DECEMBER 1978 KERK TROUW/KWARTET k< door Kees Overdutve Overal In het land beginnen zowel kerkelijke als interkerkelijke activitei ten op gang te komen die een direct gevolg zijn van het vorig jaar gebrachte bezoek van negen buitenlandse christenen aan de Nederlandse kerken binnen het kader van het project ..Zending in Nederland". Wat deze gasten in hun verslag hebben geschreven roept allerwegen herkenning wakker. Ze doorlichtten immers de verschillende kerken op hun missionaire kwaliteit in de Nederlandse samenleving. Ze doen dat enerzijds zo eerlijk dat de feilen op allerlei punten duidelijk aan het licht komen; maar anderzijds ook zo bewogen dat velen de moed vinden om zich opnieuw te oriënteren over taak en plaats van de kerk in de samenleving. Niet iedereen evenwel lijkt hiermee ingeno- ker. K.O.) heb ik meermalen nagelezen om uit men te zijn. Zo wordt van verschillende zij den allerlei kritiek geuit op de waarnemingen van de bezoekers. Maar daarbij gaan de criti ci niet alUJd even zorgvuldig te werk. Men gaat soms zo ver de buitenlandse gasten uitspraken in de mond te leggen, die deze nimmer hebben gedaan, om ze dan vervol gens te kritiseren. Er treedt dan een merk waardig mechanisme in werking, dat als volgt verloopt: tijdens het bezoek is door een van de Nederlandse deelnemers Iets gezegd dat de gasten opvallend genoeg vonden om te noteren en er hun kriUsche vragen over te stellen; vervolgens wordt door een criticus de gelaakte opmerking aan de buitenlandse gas ten toegeschreven om dan te besluiten dat dezen er een nogal oppervlakkige en onbij belse theologie op na houden; en daaruit wordt ten slotte geconcludeerd dat het hele project ..Zending In Nederland" een gevaar ls voor de Nederlandse kerken en christenen. We willen dat illustreren met een concreet voorbeeld. 'Schakels' In een extra nummer van „Schakels" (augus tus 1978 ,het blad van de hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag, de IZB' staat op de vierde bladzij de middelste kolom het volgende: „In één zin is ln het rapport omschreven wat zending is: .Zending is: noden lenigen en strijden tegen het kwaad van de moderne UJd'. (pag. 46) Het gehele rapport (van de buitenlandse bezoe- te vinden of ook het hart van de zaak. het deelkrijgen aan het Koninkrijk van God door wedergeboorte, bekering en gelojof heen, aan de orde komt. Tot mijn spijt moet lk zeggen dat dat niet wordt gevonden. Als je dan leest dat zending is .noden lenigen en strijden tegen het kwaad van de moderne tijd', dan vraag je Je af vanuit welk uitgangspunt zal dat dan moeten geschieden. Je zou hierbij kunnen zeggen dat^r een lichaam is zonder hart, een cirkel zonder middelpunt, werk zon der norm. heiliging zonder rechtvaardiging. Men wil priesterlijk bezig zijn in het noden lenigen, koninklijk in het strijden tegen het kwaad van de modeme tijd, maar het profe tisch getuigenis van de ene Naam onder de hemel tot behoud gegeven komt er niet ln voor. En dat houdt in, dat de relatie tot de God van de Bijbel in het geheel uiterst zwak doorklinkt" De IZB ziet blijkbaar de geciteerde zin uit het rapport als de centrale gedachte van de be zoekers over zending en vindt dat zó uiterma te mager en oppervlakkig dat hij er uitvoerig tegen ten strijde trekt Centraal Weekblad Hetzelfde doet ook prof. dr. K. Runia in een artikel in het gereformeerde Centraal Week blad van 18 november Jl. Hij vermoedt dat achter de beoordeling van de Nederlandse kerkelijke situatie een bepaalde opvatting over zending ligt „Die wordt zelden uitdruk- kelijk ter sprake gebracht, maar ze komt hier en daar toch wel even boven water. Ik denk aan de volgende uitspraken. .In missie/Zen ding gaat het om het brengen van Gods Woord. Dat houdt in: recht, vrede en gelijk heid voor allen. Het betekent ook verzoening. Het gaat om het brengen van de Boodschap van God aan de ander door een goed christe lijk voorbeeld, door solidariteit en dienst baarheid' (pag. 17). Nog scherper: .Zending is: noden lenigen en strijden tegen het kwaad van de moderne tijd' (pag. 46). Ik vraag me af of hier niet een zeer eenzijdige visie op zen ding aan de orde komt. Gaat zending zo in feite niet helemaal op in sociale en politieke activiteiten?" Ook hier worden de gewraakte uitspraken in de mond van de buitenlandse bezoekers ge legd. Zó oppervlakkig is hun zendingsvisie nu Uit Nederlandse mond Men mag best kritiek hebben op deze om schrijving van wat zending is en het mager en oppervlakkig vinden. Want het is zelfs nog veel erger dan de IZB en prof. Runia door hadden. Dit is nl. niet de zendingsvisie^an de buitenlandse bezoekers, maar van Neder landse kerkleden. En dat is bij zorgvuldig lezen in het verslagboek ook duidelijk. Op de blz. 45-47 geven de bezoekers een aantal voorstellingen over zending weer. die ze her en der opvingen. (Ikzelf heb in een bijeen komst in Den Haag met de bezoekers de gewraakte opmerkingen letterlijk zo horen maken door leden van zendings- en evangeli satiescommissies.) Ze noemen er zes. die ze in hun oorspronkelijke in het Engels geschre ven rapport onderlijnden en die in het Neder landse verslagboek cursief gedrukt zijn (de vijfde voorstelling luidende: .zending is: no den lenigen en strijden tegen het kwaad van de modeme tijd" is door een zetfout niet cursief gedrukt, hoewel in het Engels onder lijnd; maar ook zonder dit is het duidelijk). Op deze voorstellingen wordt vervolgens kri tisch door de bezoekers doorgevraagd, juist omdat ze vreesden dat het wel eens uitingen konden zijn van verlegenheid en een ernstig tekort aan missionaire visie konden verra den. Dit bleek dan ook al spoedig bij de gesprekken (in elk geval in Den Haag was dat zo). En juist dit dóórvragen door de bezoekers werkt tot op heden door bij de Nederlandse deelnemers aan het gesprek. Ook de door prof. Runia geciteerde zin uit blz. 17 van het verslagboek komt niet uit de mond van de bezoekers, maar van de Neder landse gesprekspartners. Het is een deel van het verslag, dat door het Haagse comité „Zending in Nederland" over het bezoek in Den Haag is gemaakt en het vat samen wat door de Nederlandse deelnemers aan het ge sprek over zending en evangelisatie is gezegd. Het is toch uit de tekst zelf wel volkomen duidelijk dat deze zinsnede niét in het rap port van het internationale team staat (dit beslaat uitsluitend de blz. 35-58 van het ver slagboek over het hele project) en nog minder aan de bezoekers in de mond kan en mag worden gelegd. Waarom? Ik vraag me wel af hoe het mogelijk is dat aan de buitenlandse bezoekers dingen in de schoenen worden geschoven die uitsluitend Sinterklaas te vinden zijn in de Nederlandse schoenen. Welk afweermechanisme is hier in werking getreden? Wil men het bezoek en het verslag daarvan per se in diskrediet brengen? En waarom dan wel? Dat ga Je jezelf Inderdaad afvragen als je iemand hoort beweren (met een verwijzing naar blz. 25. let op het nummer van de blz., van het verslagboek), dat de bezoekers de Nederlandse kerken marxis tisch willen maken, omdat ze gezegd zouden hebben dat de christenen en kerken in Neder land op zoek moeten gaan naar bewegingen waar mensen zich verbinden tot bevrijding en dat ze dan zullen uitkomen bij de wereld wijde socialistische beweging omdat daar •God te vinden is. Ook dit staat niet in het rapport van het team, maar in het verslag van het regionaal comité IJmond en is een opmerking van Nederlandse deelnemers aan een gesprek en niet een van de bezoekers, laat staan dat het een advies van het team aan de Nederlandse kerken zou zijn. Bij dit soort verdraaiingen begin je wel aan boos opzet en kwaadaardigheid te denken. Nu er alom in het land positieve ontwikkelin gen te signaleren zijn naar aanleiding van het bezoek van vorig jaar en het project „Zen ding ln Nederland" velen een nieuw elan geeft, leek het me noodzakelijk enkele ver dachtmakingen te signaleren en te ontmas keren, om zo ruimte te maken voor een ge sprek zonder vertekeningen over de eigenlij ke vragen. Drs. C. M. Overdulve is gereformeerd missio nair predikant in Den Haag en lid van het plaatselijk comité „Zending in Nederland". Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Pais In zijn artikel over de plannen van onderwijs minister Pais inzake de universitaire studieduur geeft Plet Hagen mijns Inziens wat halfslachti ge, niet-fundamentele kritiek op Pais' beleid. Zo betoogt hij dat Pais een verkeerd moment heeft gekozen: hij had beter een paar Jaar later een nota kunnen uitbrengen, maar ik zle geen reden om aan te nemen dat die nota er anders zal uitzien. Meer fundamen tele kritiek lijkt mij de volgende. Door een dergelijk beleid wordt de universiteit weer een elitaire aangele genheid. als gevolg van een op cijfer- resultaten gebaseerd selectie-sys teem aan het eind van zowel het eerste als het vierde Jaar. Voorts bete kent het feit dat alleen het na het vierde jaar geselecteerde gezelschap echt wetenschappelijk onderwijs krijgt een onaanvaardbare aantas ting van het wetenschappelijke ka rakter van de universitaire opleiding. Tegen degenen die Jarenlang gewerkt hebben aan nerprogrammering (tot 5 jaar) zegt Pais eenvoudig: „Doe het nog maar eens over". Bovendien wer ken veel studierichtingen al met 5- jarige programma's en Pais over schat de mogelijkheden en bereid heid om daarin verandering te bren gen. Een dergelijke kortzichtige hou ding zou Je niet verwachten in een kabinet waarvan de leider durft te beweren dat er geen 'nietsnutten' of 'non-valeurs' in zitten. Haarlem Mlnko Balt waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant ^met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamimnga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam let 020-913456 ie>ei 13006 Postgiro 66 00 00 Bonk Ned Credietbank Rekanmanr. 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTEROAM/OORDRECHT 3000 AX Rotterdam lal 010-115588 (pbonnemenlen en bezorging) lel 010-115568 (redactie) lel 115700 (uil ■Mtfp Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND: (u'ts»uitend adrrvn<s!rat<e> Postbus 3 6000 AA ZwoHe lel 05200-17030 Abonnementsprijzen: I 15.47 46,40 183.40 AdvartartWrtvan op aanvraag 9-19 30 van rraanoag Vm vrijdag Op zondag van 18- 20 uur t«Mel 020-913456 020-936668 Of SChnftahA aan Mmi-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AMSTEROAM Adreswnz>g«nqen urtstuftend scHnfleNk aan onze (tt| Geen woorden maar daden Als gepensioneerde op een observa tiepost ten aanzien van de heden daagse maatschappij en haar falende economie, moet de zondvloed van woorden, woorden en nog eens woor den wel opvallen. Woorden ln over vloed. die dan toch wel meestal gebe zigd worden om het eigen belang of profijt of dat van de eigen groep veilig te doen stellen. In gesprekken, in discussies, ook in acties met span doeken. Als woorden deze wereld konden redden, dan was er geen kou aan de lucht. Helaas blijft het als regel bij woorden en komen daden er vrijwel niet aan te pas. Hoe goed doet het dan eens een daad op te merken, die gebaseerd is op het beginsel van „geven en ont vangen". En niet op het beginsel van kopen en betalen om er vooral beter van te worden. Ik doel op het hartver warmende bericht betreffende het „personeel bureau verdeelt inko mens" in uw blad van 29 november LL, waarin vermeld wordt dat de 21 medewerkers van het Medisch Peda gogisch Bureau in Den Haag het goed voorbeeld geven als begin van een actie om tot een rechtvaardiger inko mensverdeling ln de gezondheidszorg te komen. Een witte raaf, deze op de naaste gerichte daad, die wel respect' moet afdwingen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Wie volgt van allen die zo royaal zijn met woorden? Swolgen dr. D. van Veen Abortus Menig christen stelt zich van het on geboren leven niet veel anders voor dan de niet-chrtsten. Ook het „andere geluld" van het christen-feminisme in het praten over ongeboren leven, is niet zo veel anders dan dat van de niet-chrlsten. Duidelijk te merken in onze discussies Ls het feit, dat God ln onze blologleboeken niet voorkomt. Onze biologie, en onze gedachten en gevoelens vanuit ons geloof, staan dwars op elkaar. Veel gelovigen vol gen de stem van hun geloof en zeggen nee tegen abortus. BIJ de ene mens ls die stem in aanleg al sterker dan bij de ander. Zo kan ons twintigste- eeuwse denken van de materie uit bij velen van ons gaan overheersen. Wij weten dan niet meer dat wij door 't woord van God ln het leven zijn ge roepen. Ik wil niet pleiten voor het illegaal houden van abortus. Wel acht ik het ongelooflijk belangrijk dat men weet wat men doet ...biedtde verzekeringookdekking: motorrijtuigen gebruikt door kinderen b. tegen de aansprakelijkheid van: -de verzekeringsncmcrof zijn echtgenoot, -een kind, plceg-of stiefkind vandeverzeke- ringsnemer, mits dit niet onder is dan 12 laar, wegens schade toegebracht door of meteen motor-1 rijtuig, waarvan de verzekeringsnemcr noch rijn echtgenootdc cigenaarof de verzekeringsplichtig< bonder was, terwijl dit buiten ri j a haar weten en tegen rijn/haar wij werd grinnikt dooreen kind plceg-of stiefkind van de verzekeringsnemer. Jongens spelen nu eenmaal graag met auto's. Zo oo^elf jarige Karei. Dus toen buurman even niet oplette, in 'n onbewaakt moment... kras dwars over de hele zijkant, garagedeur ontzet, Kareltje aan het huilen, buurman razend en 'n gepeperde rekening op uw deur mat. Tranen zijn gauw gedroogd, maar wie betaalt de rekening? Het is Royal Nederland die betaalt. Dat betekenen die kleine lettertjes. Ingewikkelde juridische termen? Ze zijn er niet om uw portemonnee te plunderen, maar om u te helpen. Om uw verzekering meer inhoud te geven. Want Royal Nederland verzorgt ook de onwaarschijnlijke dingen. Royal Nederland zorgt ervoor dat u met üw aansprakelijkheidsverzekering de spelregels aan uw kant hebt. Op maat. Bij voorbaat. In üw belang. De kleine lettertjes van Royal Nederland geven ook u grote zekerheid. Vraag maar aan uw verzekeringsadviseur. Van een onzer redacteuren Utrecht De Basisbeweging van kri tische groepen en gemeenten in Ne derland heeft de Nederlandse bis schoppen per brief gevraagd of zij spoedig iets naders kan horen over de bisschoppelijke Commissie Plurifor miteit en Gemeenschap, die sinds 4 april van dit jaar bestaat. De basisbe weging zegt in de brief dat zij sinds haar oprichting nog niets van de com missie heeft vernomen. De Commissie Pluriformiteit en Ge meenschap komt voort uit de Com missie Pluriformiteit, die in mei 1973 werd opgericht door de bisschoppen. Aanleiding vormde een gesprek tus sen bisschop Th. Zwartkruis en Jan Ruljter van de Kritische Gemeente IJmond. De Commissie Pluriformi teit moest afgesplitste groepen te lin ker en te rechter zijde van de kerk inventariseren. Zij splitste zich daartoe in tweëen. Werkgroep A zou zich bezighouden met kritische groepen. Zij kwam in maart 1974 met een tussentijdse ba lans. Groep B kwam een maand later met een stuk over groepen die zich in het bijzonder inzetten voor behoud van katholieke tradities. Gijsen verzekenng maatschappij nv fcAj Zonder de twee rapporten goed te keuren, publiceerden de bisschoppen de belde, stukken in mei 1975. In een begeleidende brief zeiden de bis schoppen onder meer: „Tot besluit delen wij u mee, dat de bisschop van Roermond, mgr. dr. J. Gijsen, het geen hier aan de orde is te gecompli ceerd acht om er nu reeds een visie op te geven". Op 14 mei reeds zette Gij sen uiteen, waarom hij zijn visie wilde opschorten. Behalve dat hij vond, dat publikatie van de tussentijdse balans was geforceerd, achtte hij de grenzen van legitieme pluriformiteit over schreden, omdat de werkgroep A ook groepen bulten de kerk erin betrok ken had. Gijsens opmerkingen kre gen veel aandacht. De tegenstelling binnen het college van bisschoppen trad naar bulten. In feite werd werk groep A hevig bekritiseerd. De voort zetting van de commissie kwam in gevaar. De presidia van de vier Ne- door Aldert Schipper Rhenen E. C. van Dreven-Prins Abortus (21) In het Bijbelboek Handelingen hoofdstuk 22 vers 10 stelt Paulus een vraag Here, wat zal lk doen? Ziedaar ook de vraag, waarvoor een oprecht christen, die CDA gestemd heeft of zelfs CDA kamerlid is. zich gesteld ziet. Het lijkt alsof de top van het CDA gezegd heeft. Wat wil de WD wat wij doen zullen of wat wil het volk dat wij zullen doen. Boskoop Joh. den Hertog De Nederduitse Gereformeerde kerk dient voor de Zuidafrikaanse rege ring als geestelijke basis. Zij zorgt ervoor dat de regering blijvend kan rekenen op steun voor haar politiek onder de Afrikaner bevolking. En als de NG-kerk. zoals nu op een enkel punt soms het geval is, haar actieve steun aan de regeringspoli- tlek zou onthouden is er altijd nog de Broederbond, die de Afrikaans-spre kende bevolking in het rechte spoor weet te houden. Als het niet via over reding is, dan met terreur. Een soortgelijk instrument had de regering niet ten opzichte van de En gelstalige blanken in Zuid-Afrika. Zij behoren tot andere kerken, die vrij wel alle lid zijn van de Zuidafrikaanse raad van kerken, die weer een relatie onderhoudt met de wereldraad van kerken, een verdachte organisatie in de ogen van de regeerders in Pretoria In de beginjaren zeventig richtte een methodistenpredikant. Fred Shaw, een organisatie op. die met theolo gisch conservatisme de zedenverwil dering te lijf ging. zoals het voetbal len en het bioscoopbezoek op zondag. De beweging noemde zich ..Christian League". Zij noemde zichzelf niet- poiitiek. maar gaf door haar aanvaar ding van de bestaande politieke (wan)toestanden in Zuid-Afrika zon der dat te benadrukken steun aan de apartheidspolitiek van de regering. De Christian League of Southern Af rica is deze maand door een van de Engelstalige kerken in dat land, de methodisten, streng veroordeeld om haar dubbelzinnigheid inzake apart heid en haar „verbreiding van een theologie van confrontatie en polari satie". Men denkt hier onwillekeurig aan de veroordeling door de gereformeerde synode in het Nederland van de jaren dertig van het nationaal socialisme, want de methodisten gebruiken bijna dezelfde bewoordingen: wij roepen alle kerkleden op hun trouw in de eerste plaats aan Christus te betonen via hun kerk in plaats van door mid del van de Christian League. En er is nog een andere reden om deze vergelijking te trekken. Wanneer wij prof. De Jong (Geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog) mogen gelo ven was de synodale uitspraak tegen het nationaal socialisme en de NSB van 1936 juist bij de gereformeerden op zijn plaats, omdat in hun kring er aanvankelijk verscheidenen waren, die de neiging hadden Hitiers leer en politieke praktijk positief tegemoet te treden. Zo is het nu ook in de methodisten- kerk van Zuid-Afrika. Ook hier is een neiging gehoor te geven aan het met fascisme verbonden piëtisme van de (ADVERTEUTlEl VOORLOPIG: kijkschrift voor geloofs- en levensoriëntatie. Evangelisch commentaar bij de tijd. Nat als da E.O. Maar wel ënders. Kerkelijk en politiek onafhankelijk maand blad. - Belangstelling? Stuur dan deze adver tentie in een open envelop aan: Maandblad VOORLOPIG, Antwoordno. 101, 2600 VC Oelft. Naam en adres op de klep schrijven. Geen postzegel. U ontvangt dan gratis het decembernummer ter kennisma king. f 30.75 p.j. (studenten f 21,75). Christian League. De League ont vangt veel steun van de eenvoudige methodisten en de synode stelt vast dat deze mensen door de apartheids- regering worden misbruikt. Overal in Zuid-Afrika zijn afdelingen. De Christian League pakt zijn taak zorgvuldig aan. Zij heeft in Londen een bijkantoor, van waaruit de ker ken in Engeland bewerkt worden. In New York heeft de League een „verte genwoordiging". Dit is een public re lations firma, die dezelfde is als welke voor het Zuidafrikaanse ministerie van voorlichting werkt. De publika- ties van de League, waaronder het blad „Encounter" worden goed ver zorgd. Dat alles kost geld en het ligt voor de hand dat men zich de vraag stelt, waar dat geld vandaan komt. De re gering heeft veel te verwachten van de League. Zij merkt dat de Engelsta lige kerken steeds meer hun oude gezapigheid verliezen en zich afvra gen wat zij kunnen doen om de drei gende blank-zwarte burgeroorlog te voorkomen. Binnen deze kerken ont staan kleine groepen van mensen, die heimelijk of publiek de kant van de zwarte onderdrukten kiezen. Het zou voor de regering erg plezierig zijn, indien deze radicale groepen onder de duim gehouden kunnen worden door hun eigen geloofsgenoten. Die taak heeft de League zich gesteld. De methodistensynode heeft met haar verklaring van deze maand aan de hoop van de regering getracht de kerkelijke basis te ontnemen. derlandse stichtingen van klooster lingen (een bundeling van alle kloos terorden in Nederland) drongen er in een brief aan kardinaal Aifrink op aan, dat de commissie zou doorgaan. Nieuwe taak Nadat kardinaal Willebrands aarts bisschop van Utrecht was geworden duurde het tot augustus 1976, eer de basisgemeenten weer iets over de commissie vernamen. De bisschop pen-vergadering van 10 augustus om schreef een nieuwe taak: zich bezig houden met de vraag, hoe de groepen ter linker en rechter zijde kunnen toegroeien naar meer eensgezindheid ('communio') met de Nederlandse ge loofsgemeenschap. De bisschoppen achtten het inventariserende gedeel te van het onderzoek beëindigd. Zij vroegen de commissie nu om voor stellen te doen aangaande de moge lijkheden van groei naar 'communio' van de verschillende groepen en om praktische beleidsadviezen aan te reiken. In maart 1978 vroeg de basisbewe ging in een publieke vergadering in Amsterdam hoe het met de Commis sie Pluriformiteit en Gemeenschap stond. Op 4 april besloot de bisschop penvergadering de commissie weer aan het werk te laten gaan. Sindsdien heeft de basisbeweging niets meer gehoord. Zij is echter bevreesd dat de oorspronkelijke opzet van de com missie niet gehandhaafd blijft. Oor spronkelijk ging het er om de nieuwe praktijken en gedachten binnen de basisbeweging vruchtbaar te maken voor de hele kerk. Nu vreest de bewe ging dat de bedoeling alleen nog is eenheid to stichten. De basisbewe ging merty op dat zij haar eigen weg is gegaan. „Zij heeft nieuwe onver vreemdbare praktijken en Inzichten opgedaan, heeft grenzen overschre den en muren afgebroken. Die pro cessen kunnen niet alleen niet terug gedraaid worden, ze moeten zelfs worden beschermd tegen restauratie en regressie, ze moeten worden ge ïnventariseerd. De commissie pluri formiteit kan daarbij een instrument zijn. Ze is zo'n instrument, of ze is voor ons niet meer relevant," aldus de basisbeweging. Ik kan mij eigenlijk niet heijrr ooit bang geweest te zijn vc terklaas. Zo werd hij ons niete dikt. Eerder als een oud heer.-/ slordig met zijn tijd omspronf hij ons weieens moest oversli had dan zo weinig tijd dat hre maar zijn wit gehandschoeno* door de geopende deur kon)®1 om pepernoten te strooien. kelijk begreep ik dat manua Als je nou achter de deur sta#" toch geen grote moeite om i even open te doen en ons zeggen. Ik denk dat dit sooj uiteindelijk de doodsteek aa aanvankelijk geloof hebben g Het volgend jaar mocht hij echt verschijnen met gordijrl en duidelijk aangeplakte baai! maar we hadden hem door. E ste verhinderde ons niet gar huichelen, want het ging uiteT en tenslotte om wat er uit mai) tobbes zou komen. Een keer, nerde ik mij, ging alles volstn ders. Er moet toen iets gebeuj Er kwam geen Sint, behalve i strooiende hand, «maar er we^ niet gedaan aan het ritueel va jes uitpakken en gedichten I zen. Het ging wat geheimzinij™ De voorkamer bleef gesloten ei achter werd iets bekokstoofd slotte was het 's avonds zo'nin; half acht en toen gingen dei deuren open en op de rode rrH houten tafel stonden evenveel (li als er kinderen waren. Het wh gering dit keer. Had mijn vatf meevaller gehad? Als jongens Pc we bouwdozen van Duitse herjls De mijne bevatte blokken etc. een kerk van te bouwen. Sintêpi kende mij blijkbaar. Nu we ba toch over hebben, ik las juist Hoi legende van Sinterklaas. U wapi hij volgens de Legenda Aurö i verzameling heiligenlegendes (n ca 1280, geschreven, of althans) i meld door een Genuaanse bi^ Jacobus de Voragine, omstreefee in Myra als bisschop geleefd h^ii zijn gemeente leefde een arm< i zo vertelt het verhaal. Een a met drie dochters. De dwong de man deze drie jongst wen aan prostitutie prijs te Sint Nicolaas van Myra deei iets aan. In de nacht sloop hijp het huis en wierp dan door hehe venster een klomp goud naar t*ei Er bestaat ook een schilderij it verhaal. Het is van Giovanni cesco da Rimini. Het geeft een doorsnee van het huis te zien. £al staat de heilige, een alle^j indrukwekkende figuur, baard en eenvoudig gekleed. 1 zit de arme man, met het hoof J wend, een beetje kouwelijk ine» drie meisjes laten allen het hangen terwijl de goudbal alls een forse smak neergekoméi zijn. Wist Giovanni ook al geelj met de Sint? Zelfs de wit g<f schoende hand van tussen de <3 kier geopende deur bij ons]" bracht ons tot uitbundiger entj. asme. Beroepingswerk NED. HERV KERK ,tc Beroepen te Hellendoorn: J. Koj te Driebergen; te Goederede: ML geenbrug, kand. te Heukelum. F Bedankt voor Woudenberg: J* Ketterij te Zetten en Andelst. jf GEREF. KERKEN Aangenomen naar de Krim; S. i te Frieschepalen-Siegerswoude Groningen Noord-Oost: J. Jeur Heemse; naar Hardenberg: J. Kamphorst te Suawoude. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Almelo: A. Moerki i te Nieuw Beijerland. lat EV. LUTH. KERK vl Aangenomen de benoeming telijk verzorger van de gemeen! Den Bosch en Heusden: dr Visser em-pred. te Utrecht. GEREFORMEERDE KERKEN^ Beroepen te Andijk D. J. Ras t perhuien Willebrands Kardinaal Willebrands heeft vergadering van de diocesane f rale raad vrijdag gezegd de disci'. over de vrouw in het ambt niet weg te zullen gaan, ook al is hiwc van plan die zelf te openen. De k naai kaartte na over de laatsti eenkomst van het landelijk pasti overleg. Hij zei dat zijn „onaanvi j baar" van aanbeveling zeven (ij welijke priester en celibaat) bleejri nen het samen geloven en kerk zijn. 95 Paisley De demagogische dominee Ian 1 ley uit Noord-Ierland heeft zen) gekocht bij tien radiostations i VS, Canada. Australië en op hé land Man. Vanaf januari zullei redevoeringen van de ultraconsm tieve dominee over de hele were| beluisteren zijn. De kerk van Pal de vrije presbyterianen, heeft 7 leden. Paisley is behalve leider^ zijn kerk ook lid van het Britse f ment. tv Kerstfeest en niet-christelijke 1 diensten, ontmoetingsdag van I r religio voor voorgangers. Spre prof. dr. C. J. Bleeker (wat bett e een godsdienststichter voor de reld) en ds. B. J. van Ginkel (de 1 co's van de kerstpreek), maandna december. 10 15 uur. Stilu or trum, Hoog Catharijne, Utrecht, tel. 010-194687

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2