Ik geef de hervormden groot gelijk
Vandaag moslim-missie-dag
S. Zwart Jzn. springt slordig
met het boek van zijn vader
om
Trouw
Catechifmus
<?(jn|Wcfxr 'Sn&erucfjf/
wie bet in 2Mrd)en »nb 0dju»
len bet Cljtjrfijtfïltdjcn
Pfalij gemeten
uwrbt.
(Sebntcft in bet CbutfiirfUi»
<boiSt4ö«5tybtI(>rrg/tmrd)
2kt<wncm tTJoycr,
I 6 J.
UITNODIGING
APPfeLDAG
„Waar is God?"
VANDAAG
VOORBUGANGER
boekennieuw;
1HMI
ZATERDAG 2 DECEMBER 1978
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Een lezer liet mij door de telefoon weten, dat
hij confessioneel-hervormd was Ik nam
hiervan dankbaar kennis. Hij voer voort met
te vertellen, dat hl) de gereformeerde
droefenis deeldi weigerachtigheid
der hervormden, o— naar dein
hedendaags Neder .ui. _ischreven
belijdenisgeschriften
Ik gaf hem te kennen dat lk van een ander
gevoelen was en de hervormden hierin rroot
gelijk gaf. Je kunt beter van die klassieke
teksten afblijven, luidde mijn mening Dit
antwoord beviel mijn confessionele broeder
niet. HIJ verklaarde grimmig dat lk dus ook
zo n kereltje was. voor wie de
belijdenisgeschriften alleen maar
museumstukken zijn, en hij voegde eraan
toe: zet dat maar eens in de krant!
Dat Is dan bij dezen geschied Niet om mezelf
te kijk te zetten ik kijk wel uitmaar
omdat het een punt betreft, waarover ik toch
wel een paar opmerkingen kwijt wil. Zoals de
meeste afnemers van deze pagina bekend zal
zijn. hebben de hervormde kerk en de
verschillende soorten gereformeerde kerken
dezelfde belijdenisgeschriften Het zijn de
Hcidelbergse Catechismus, de Nederlandse
Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels.
Deze drie „Formulieren van Enigheid", zoals
ze bij elkaar heten, dateren uit de zestiende
en zeventiende eeuw en nu ligt er sinds 1971
een versie van deze stukken in hedendaags
Nederlands klaar. Deze herschrijving is de
vrucht van het werk van een commissie,
welke bestond uit hervormden,
gereformeerden en christelijke
gereformeerden. Het is Inmiddels duidelijk
geworden dat er in de hervormde kerk geen
behoefte bestaat aan die herschreven
bcüjdemsstukken. Nogal tot ongenoegen van
de gereforrrei it een
verleden week door uiu> gepubliceerd
synodeverslag, hebben de hervormden de
boel in een la gestopt.
Nogmaals: ik geef de hervormden groot
gelijk Ik heb die herziene tekst van de drie
Formulieren niet onder ogen gehad, maar dat
is voor mijn verhaal ook niet nodig. Het gaat
me om de gedachte, die achter zo'n
hersehnj ving in een voor leder begrijpelijke
taal steekt Die gedachte, namelijk dat de
zaak dan duidelijker wordt, deugt niet.
De oude belijdenisgeschriften zijn door het
zestiende- en zeventlende-eeuwse
taalgebruik Inderdaad weinig toegankelijk
geworden. Maar je maakt ze heus niet beter
verstaanbaar als Je zinsneden en woorden
gaat moderniseren. Want ln de achter ons
liggende eeuwen Is niet alleen de taal
veranderd, maar zijn de geloofsbeleving en
de gevoelswereld dit eveneens. Naar mijn
besef vergroot je zelfs de afstand tot de
klassieke belijdenisgeschriften, als Je ze zo
onttuigd op tafel legt.
Ik pak een eenvoudig voorbeeld. Ieder die
nog ouderwets gecatechiseerd is. kan zonder
mankeren de kortste vraag-en-antwoord uit
de Heldelbergse Catechismus oplepelen.
Vraag: waaruit kent gij uwe ellende?
Antwoord: uit de Wet Oods. Hier kun Je van
maken: waaruit kent u uw tof ken jij Je)
ellende? Misschien kan 't nóg hedendaagser:
hoe weet Je dat Je er ellendig aan toe bent?
Welnu, daar schieten we niks mee op. daar
raken we Juist verder mee van huls. De
mensen van nu kennen hun ellende uit het
NOS-journaal en voelen zich ellendig bij een
opkomende griep. In elk geval denken ze bij
het vernemen van het woord „ellende" niet
aan hun „verdorven staat". Ik vrees trouwens
dat ze bij dit laatste het Idee hebben, dat 't
over milieuvervuiling gaat. Laten we echter
ln de Catechismus het woord „ellende"
klinken in de ruimte, die de zestiende-eeuwse
taal met hoar ruige kracht schept, dan Is er
althans nog een kleine kans dat de hoorder in
de gaten heeft dat we niet met een
overstromingsramp of zo bezig zijn.
Ik herinner me dat ik ln de oorlog met mijn
vader op bezoek was bij een rijke boer (ik
denk om eten te halen). De vrouw des huizes
ontving ons ln een gerieflijk vertrek.
Welgedaan en proper zat ze ineen
behaaglijk-meegevende rieten stoel en ze
straalde van gezondheid. Tot mijn verbazing
hoorde ik haar zeggen, dat zij zuchtte onder
haar ellendige staatLater legde mijn
vader uit dat zij tot de „zwaren" behoorde en
dacht, voor eeuwig verloren te zijn.
Aangezien we niet ledereen zo'n
streekroman-achtige jeugd kunnen
voorschrijven als ik achter de rug heb en
aangezien herschrijven niets uithaalt (naar ik
meen aangetoond te hebben: integendeel),
zou lk de herschreven Catechismus maar
rustig in die hervormde la laten liggen. Wordt
de ongerepte Heldelbergse Catechismus door
mijn monumentenzorg dan geen
museumstuk? Als iemand 't zo noemen wil. ik
vind het best. Museumstukken kunnen
namelijk zeer Inspirerend zijn, als je ze
tenminste intact laat en er niet aan gaat
zitten frunniken. Anders worden het
rariteiten.
0b«
Titelpagina van de eerste druk van
de Heidelbergse Catechismus.
Van een onzer verslaggevers
Vandaag is het in Amsterdam
..moslim-missie-dag". Enkele
tientallen aanhangers van de
Ahmadij'va-beweging zullen
op drukke plaatsen in de stad
pamfletten uitreiken met de
oproep de islam te aan
vaarden.
Bibliotheken en hotels krijgen ko
rans aangeboden en particulieren
kunnen het heilige boek van Moham
med (met Nederlandse vertaling) van
daag voor de gereduceerde prijs van
twintig gulden bestellen Het is de
bedoeling deze activiteiten, als ze een
succes worden, ln andere steden te
herhalen De heer A. B Shahld. de
Imam van de Ahmadlyya-moskee ln
Den Haag. was gisteren al ln Amster
dam om ons een en ander te vertellen.
De Ahmadiyya-beweglng is de eerste
lslam-stroming. die zich bezig ging
houden met zending in Europa.
Reeds ln de Jaren veertig werden op
ruime schaal zendelingen uitge
stuurd. In 1947 begon de missie in
Nederland Acht Jaar later kwam de
Mobarak-moskec aan de Oostduln-
laan in Den Haag tot stand. Deze
moskee Is helemaal gebouwd uit gif
ten van arme vrouwen ln Pakistan,
geen man heeft iets bijgedragen, ver
telt de heer Shahld
In totaal zijn er thans 200.000 mos
lims ln Nederland. De Ahmadiyya-
beweglng heeft ln ons land twee tot
driezuizend aanhangers, onder wie
duizend Nederlanders „In 1978 zijn
alweer twlnUg Nederlanders tot ons
overgekomen En dan tellen wij dege
nen. die zich vanwege hun huwelijk
bij ons voegen, nog niet eens mee.
alleen degenen, die uit overtuiging,
na studie de stap doen," aldus de heer
8hahid
HIJ heeft twee levende bewijzen mee
gebracht: de heren Abdul Hamld van
der Velden en Abdul Aziz Verhagen
(en voor het eerst beseffen we. hoe
vreemd het ln Afrika moet klinken,
als christenen zich daar laten dopen
met namen als Benedictus of Natha-
nael). Belde heren zijn belast met de
redactie van het Nederlandstalige
maandblad Al-Islam. De Ahmadiyya-
beweglng wil graag ln vriendschap
met andere moslims leven. Helaas
wordt deze liefde niet altijd gehono
reerd. Op Internationale moslim-ver
gaderingen gaan van tijd tot tijd
stemmen op. om de ahmadiyya's als
een ketterse sekte uit de Islam te
stoten Dat zou dan vooral ln Paki
stan ernstige gevolgen hebben, waar
de beweging haar grootste aanhang
heeft en de islam staatsgodsdienst is.
Uitstoting zou daar betekenen, dat de
ahmadiyya's als niet-islamieten di
rect een tweederangsstatus zouden
krijgen.
Het verschil ls. dat wij de Beloofde
Messias en Mahdi erkennen en ons
houden aan zijn richtlijnen, en de
anderen niet. vertelt ons de heer Van
der Velden. De anderen zien nog uit
naar de door Mohammed beloofde
ADVERTENTIE
SCHRIJF
SPOEDIG
TERUG
Herbert J Brinks
SCHRIJF SPOEDIG TERUG
(brieven van immigranten in Amerika)
1847-1920
Afschriften van ORIGINELE brieven die u een kijkje
gunnen m de belevingswereld van eenvoudige men
sen die Ie maken kregen met andere zeden en
gewoonten
Met vele foto sPbk. 23,90
verk rugbaar in te boekhandel
UITG TSodjrryxritnm^)
Postbus 84176. 2508 AD s-Gravenhage
Messias. Omdat Mohammed wist dat
er in het laatst der dagen vele valse
Messiassen zouden opstaan, had hij
in zijn goedheid een teken gegeven.
De komst van de ware Messias zou
gepaard gaan met twee grote tekenen
in de hemel: een zon- en een maan-
eclips in dezelfde maand Ramadan.
Dat is precies zo gebeurd als Moham
mad het had beschreven, in het jaar
1894 en een duidelijk bewijs, dat Haz-
rat Ghulam Ahmad (1835-1908) het
bij het rechte eind had. toen hij zich
de Beloofde Messias noemde. Een
kleinzoon van hem leidt de beweging
thans, vanuit Rabwah, Pakistan.
Hazrat Ahmad is in 1889 zijn missie
begonnen. Volgens de profetieën zal
ln de eerste eeuw vanaf de komst van
de Messias de Islam een renaissance
beleven en over de hele wereld ver
breid worden.
WIJ zien dat nu volop ln vervulling
gaan. De tweede eeuw. die dus in 1989
begint, wordt de eeuw van de over
winning. Dan zal de islam zegevieren
over alle andere godsdiensten. En
dan, in 2089, begint de laatste en
beslissende eeuw. Ons enige doel ls
de islam te verspreiden. Wij bemoei
en ons niet met politiek, zoals bijna
alle andere islambewegingen doen,
zegt de heer Shahld.
IEDEREEN WELKOM IEDEREEN WELKOM
Het Confessioneel Gereformeerd Beraad houdt op zaterdag 9
december 1978 in de IJsselhal te Zwolle de jaarlijkse
met als thema
Spreker: ds L. H. Kwast te Kollum
Slotwoord: de heer B. Roolvink te Baarn.
De appèldag begint om 10.30 uur en zal uiterlijk 16.00 uur zijn
beëindigd.
veel gelegenheid voor samenzang, het stellen van vragen
van kerkelijke en politieke aard en gezellig samenzijn
de forumleden zijn: Prof. Dr K. Runia, Kampen, Dr B. van
Oeveren, Rijnsburg, Drs A. Schouten, Den Haag en Ds E.
Overeem, Enter
voor kinderen is er een crèche en oppasdienst georgani
seerd: voor hen is er een zinvol en feestelijk programma
de IJsselhal ligt naast de rijksweg Amersfoort-Meppel (let op
A.N.W.B.-wegwijzer)
de afstand van het N.S.station naar IJsselhal bedraagt 1200
meter, nog geen kwartier lopen (volg borden richting
Kampen)
nadere informatie: tel. 03417-1542.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, mal Oordis Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgava: Trouw/Kwarlet BV
Hoofdredacteur Jenre Tammmga
Directeur ing O Postma
hoofdkantoor
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
W 020-913456
Wei 1X08
Postgiro 68 00 00
Bank Ned Cred-etbank
ftekanmonr 23 00 12 574
Gamaenteg/ro Am star dam
X11000
REGIO ROTTERDAM/OORORECHT
Postbus 948
X00 AX Rnrtefdam
tei 010-115588(8»
en bezorging)
letOIO-i 15586 (redacbe)
le< 115700 (u>
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIOEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
lei 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO
(u>*uu't*fxj administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwoae
iet 05200-1 ;ox
Melkmarkt 56
Zwo"e
Abonnementsprijzen
Permeand t 15.47
Per kwartaal t 40
Per jaar 183 40
Advanantatartrar oo aanjaag
(z«e adressen boven)
Oogave fam*ebe"cMen 9-19X van
maandag t/m »"|öag op zondag van 18-
20 uur teief 020-913456
Opgave nvrv-advertenfies lel
020-9J8668 oI achr.ftek* aan Mn-Adv
afdeling postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|Z^>ngen u-takelend scnr WeN*
door dr. Ewald Kooiman
In december van het jaar 1932 vier
de de hervormde gemeente van
Maassluis het 200-jarig bestaan van
het vermaarde orgel in hun Grote
Kerk. Op 7 december van dat Jaar
gaf de beroemde Amsterdamse or
ganist Jan Zwart er een feestelijk
concert BIJ alle feestvreugde was er
één teleurstelling te incasseren: het
boekje dat Jan Zwart, die ook als
orgelhistoricus voortreffelijk werk
heeft gedaan, over het 200-Jarige
orgel zou schrijven was nog niet
klaar. Het werd 1933 eer het ver
scheen. en de Maasslulse kerkvoog
den zagen zich genoodzaakt aan
hun Woord Vooraf, dat gedateerd
was december 1932. een Postscrip
tum toe te voegen, met als dagteke
ning september 1933. Het stukje
proza in kwestie is curieus genoeg
om te worder geciteerd. Hier volgt
het:
„Zeer tot ons leedwezen ls de ver
schijning van dit door ons zeer ge
waardeerd geschrift aanmerkelijk
vertraagd door omstandigheden on
afhankelijk van den wil van Kerk
voogden en van den Uitgever. In
verband hiermede wordt de deskun
dige lezer beleefd uitgenoodigd re
kening te houden met het feit. dat
het werk door den Schrijver slechts
gedeeltelijk gecorrigeerd is
Niet vlot
Waarom ik dit hele verhaal hier
opdis1 Wel onlangs verscheen van
Jan Zwarts beschrijving van de ge
schiedenis van het Maasslulse orgel
een 2e vermeerderde druk Net als
de eerste druk luidt de titel „Van
een deftig orgel", en net als bij de
eerste druk is ook nu de verschij
ning niet vlot van stapel gelopen.
De huidige kerkvoogden van
Maassluis gaven de 2e druk een
warme aanbeveling mee. gedateerd
februari 1975 De bezorger van deze
herdruk, de heer 8 Zwart, Jan
Zwarts oudste loon. dateerde zijn
Inleidende woorden december 1977.
Toen echter het orgel van Maassluis
na een uitvoerige restauratie ln Juni
van dit Jaar weer ln gebruik werd
genomen was het boekje nog niet
klaar. Nu ls het er dan
Het boek wordt aangekondigd als
een 2e vermeerderde druk Een een
voudige vergelijking van het aantal
pagina's leert dat er sprake ls van
een grote uitbreiding HO pagina's
ln de eerste druk. nu lijn het er
(inclusief bijlagen) ruim 230; lk
merk nog op dat een pagina van de
Het orgel in de Grote Kerk te Maassluis.
herdruk meer tekst bevat dan een
pagina van de oorspronkelijke Wat
is de verklaring van dit verbazing
wekkende groeiproces0
De heer 8. Zwart heeft een vijftal
hoofdstukken tekst toegevoegd. In
één ervan beschrijft hij de viering
van het 200-Jarig bestaan van het
orgel, de aanleiding dus tot de pu-
bllkaUe van dit boek. HIJ voegt een
vervolghoofdstuk toe met nadere
gegevens over de activiteiten van
de bouwer van het orgel. Rudolf
Garrels Dan is er een nieuw hoofd
stuk over de schenker van het in
strument. Govert van Wijn De laat
ste twee toegevoegde hoofdstukken
handeten over de huidige organist
van Maassluis. Felke Asma. en over
diens voorganger Willem Oranje.
In de oorsDronkeliike oozet van Jan
Zwarts boek besteedde deze uitvoe
rige aandacht aan de diverse orga
nisten van Maassluis: degenen die
nog ln leven waren noemde hij
slechts zeer in het kort. Dat waren
in 1932 de oud-organisten van
Maassluis H. J. C. de Man en W. H.
Zorgman, en de toen ln functie zijn
de Willem Oranje. Zwart formuleer
de dit kort en krachtig met de woor-
den: „BIJ de nog-levenden past ech- MlSgr©6p
ter alsnog geen geschiedenis!"
gangers van de huidige functiona
ris. Voor de rechtstreekse voorgan
ger. Willem Oranje, doet hij dit in
derdaad, maar niet voor de beide
anderen En. gedachtig aan de uit
spraak die lk zojuist citeerde, zou ik
verwachten, ook gezien de zorg die
er binnen de kring van nazaten van
Jan Zwart bestaat voor een recht
beheer van de erfenis van hun va
der. dat er slechts een korte notitie
aan Felke Asma zou worden gewijd.
Niets ls echter minder waar. 17 pa
gina's lang beschrijft de heer 3.
Zwart ons Asma's levensloop. Jury
rapporten. jubilea en grammofoon
platen wisselen elkaar af. waarbij
de hoofdletters niet worden ge
schuwd: evenmin lijkt de heer
Zwart bang te zijn voor het larderen
van zijn beschrijving met persoon
lijk gekleurde commentaren.
Geen 'handjes vol'
Op pagina 209 vertelt de heer Zwart
dat een waardig slot van het jubi
leumjaar 1967 werd gevormd door
het verschijnen van de plaat (nu
citeer ik, compleet met hoofdlet
ters) „ZINGEN MET FEIKE ASMA
IN DE GROTE KERK TE MAASS
LUIS. Vooral hierom van waarde,
de eerste kant is geheel bezet door
PSALMZANG! Lieden die zijn ver
geten wat Kerkzang is en hoe bege
leid moet worden vanaf de orgel-
bank, kunnen hier in de leer Geen
grof pedaal, geen pedaalnoten tus
sen de regels (welke dirigent voor
een koor zou dat ooit nemen?) en
niet permanent „handjes vol" ln de
begeleiding van de zingende ge
meente." Dit citaat geeft een aardig
beeld van de nogal persoonlijke stijl
van de heer 8. Zwart.
De uitbreidingen die het boek heeft
ondergaan betreffen niet alleen het
toevoegen van nieuwe hoofdstuk
ken. Ook ln de tekst zelf ls de heer
S. Zwart af en toe tussen beide
gekomen. Waar zijn Inlas begint zet
hij S.Z., waar de oorspronkelijke
tekst verder gaat staat J.Z. Er valt
te twisten over dergelijke ingrepen,
die vooral stilistisch tot hoogst
merkwaardige resultaten voeren,
duidelijk blijft ln elk geval wie wat
schreef.
Feike Asma
De argeloze lezer zou kunnen ver
moeden dat Zwarts oudste zoon.
deze duidelijke keuze respecterend,
op dezelfde manier de lijn doorge
trokken zou hebben, en dus een
hoofdstuk zou wijden aan de voor-
Wat ik bepaald een misgreep vind is
dat de heer 8. Zwart ook regelmatig
in de tekst van zijn vader ingrijpt,
zonder het te zeggen. De spelling ls
halverwege gemoderniseerd, de fo
to's uit de eerste druk blijken goed
deels door andere vervangen te zijn.
Nou Ja. dat ls misschien niet zo erg.
Wat ik wel erg vind. Is dat bepaalde
zaken eenvoudigweg veranderd
zijn. Jan Zwart citeert op pag. 65/66
een organisten-instructie uit Zalt-
bommel die in de eerste druk uit 7
punten bestaat. In de herdruk ver
schijnt een veel uitvoeriger tekst,
nu met 13 artikelen.
Ik zou meer van zulke voorbeelden
kunnen noemen. De lezer zou graag
willen weten wat hier aan de hand
is. Geen woord erover, en dat terwijl
de heer Zwart zo kwistig strooit met
voetnoten (de eerste druk had er
geen een). Overigens zijn er met die
nieuwe voetnoten wonderlijke din
gen gebeurd: vaak kloppen ze niet,
en vaak ook bevatten ze, althans
voor mij, wartaal. Ik vind het nau
welijks verantwoord om van een 2e
herziene druk te spreken. Eerder ls
er sprake van een nieuw boek, met
als uitgangspunt het oorspronkelij
ke werk.
Wat ontbreekt
Wat ontbreekt bij alle toevoegin
gen en uitbreidingen stoort dat
dubbel is een uitvoerige beschrij
ving van de laatste restauratie. Ik
zei het al, in juni van dit jaar werd
het orgel weer ln gebruik genomen.
Het zou geheel in de geest van de
oorspronkelijke opzet van het boek
zijn geweest te vermelden wat er bij
deze restauratie zoal ls gebeurd.
Zo'n hoofdstuk zou beter passen bij
de bedoelingen van Jan Zwart dan
het door zijn zoon toegevoegde
hoofdstuk met een rijk van wierook
doortrokken beschrijving van de
huidige functionaris.
De informatie die de heer Zwart
verstrekt over de laatste restauratie
omvat nauwelijks meer dan de dis
positie. en een overzicht van de in
dividuele registers, ontleend aan
een Historisch Rapport uitgebracht
door dr. M A. Vente. een van de
adviseurs bij de restauratie. Een
nauwgezette beschrijving van wat
er gebeurd is ontbreekt. Zaken als
een preclese opgave van de samen
stelling van de verschillende vul-
stemmen hadden zeker vermt ld
moeten worden.
Jan Zwarts „Van een deftig orgel"
verdiende een heruitgave, maar dan
wel één die de geest en de tekst van
het oorspronkelijk respecteerde.
Dr. Ewald Kooiman, organist van
en docent Franse letteren aan de
Vrije Universiteit te Amsterdam
bespreekt: „Van een deftig orgel"
door Jan Zwart, 2e vermeerdere
druk, bezorgd door S. Zwart Jzn.
t'itg. door Uitgeverij en Antiquari
aat „Jan Zwart", Koog a.d. Zaan;
prijs 49,50.
Wie komt Hij tegemoet?
Gij komt hen tegemoet
die met vreugde
gerechtigheid doen.
die op uw wegen
U gedenken
(uit Jesaja 63.16-64,9)
Het stuk profetie dat op de eerste
adventszondag van dit jaar gelezen
wordt, heeft iets van een massale
volksklacht. Het volk is tot inkeer
gekomen. Ze hebben 't niet goed
gedaan. De gerechtigheid is blijven
liggen. Dat heet: „afdwalen van uw
wegen". Er zit een raadsel in dat
afdwalen. Had God 't niet kunnen
verhinderen? Dat is geen stiekum
verwijt, maar heeft iets van het
klagen: U mag ons nooit meer zo
laten lopen! Door de ongerechtighel
hebben vijanden macht gekregen 1
een gewaagd gebed vraagt het volk
God om de hemelen te scheuren De
hemelen moeten open gaan en God
moet neerkomen. De woorden, die w
hierboven afdrukten, worden
verschillend vertaald. Sommigen
beluisteren hier de stem van iemand
die het van terzijde aanziet, die z'n
hart vasthoudt en zoiets zegt als: Al
God dat doet. 't is te hopen dat Hij
dan mensen vindt die met vreugde
gerechtigheid doen en aan Hem
denken.
Advent betekent letterlijk: hij (het)
komt. Het heeft met toekomst te
maken. Hij komt op ons toe. Op wie!
We zijn gewend te zeggen, dat God
dan op zondaars toekomt, mensen
die 'tniet waard zijn dat Hij naar ze
omkijkt. Dat is de ene kant. Hoewel!
Toch Hem zoveel waard dat Hij
komt. Maar dat is de ene kant. De
andere kant is onze kant. Op wie
komt Hij toe? Wie zien ernaar uit, wit
maken het mee. wie verwachten het!
Hoe verwacht je dat komen? Door
met vreugde gerechtigheid te doen.
Door er een gelovig plezier in te
hebben als de dingen goed gaan en j<
mag er aan meedoen. Dan denk je
aan hem. die dat zo wil. Die zulke
wegen heeft om te gaan. De wegen
van God lopen daar waar
gerechtigheid geschiedt en beoogd
wordt.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Katwijlc a.d. Rijn:
Ruster te Kampen; te Oude Tong
M. Aangeenbrug, kand. te Heukelun
te Arnhem; C. v.d. Berg te Sellinge
te Giessendam-Nederhardinxveld:
v.d. Bergh te Rotterdam-Zuid.
Intrede te Molkwerum: M. van Digi
len. kand. uit Hoogeveen, te streekg
meente Brunssum c.a.: M. C. Ba»
uit Schiedam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bennekom: H. J. Dou
wes te Den Burg (Texel).
Aangenomen de benoeming tot li
raar godsdienst aan de chr. mavo
Urk: H. de Bondt te Damwoude.
Benoemd tot functionaris ten diens!
van het jeugd- en jongerenpastor»
in Friesland: S. Benedictus. kand.
Ingen. thans stafmedewerker aan h
landelijke centrum voor geref. jeugi
werk te Driebergen.
Bedankt voor 's-Oravenzande: H. 1
Dercksen te Ede.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Driebergen, Schildwo
de, Nieuw-Leusen en voor Monster:
Wendt te Gees; voor Bllthoven: H.
J. Feenstra te Brunssum.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.)
Beroepbaar: K. Struik, Keizer Fred
rikstraat 27, Deventer
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Driebergen: L. W. v.<
Meij te Middelhamis.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Aalburg en te 's-Gravei
zande: J. Koster te Barneveld; te Ml(
delburg: J. Karens te Opheusden
Bedankt voor Nieuwer Ter Aa:
Reinders te Glessendam-Hardinl
veld.
ADVERTENTIE
Boeken ven Prof. dr. W. H. Ve'-vma
HET WOORD WERKT DOOR
156 Nr.. gob. 24,50
Studies en schetsen ten dienste van
de prediking. Oil boek biedt een rijk
scala aan mogelijkheden voor uitwer
king en toepassing
TUSSEN TEKST EN PREEK
152 Wz geb I 22-
Meditatieve schetsen voor de verkon
diging Uil reacties op het eerste boe*
ontstond deze tweede bundei Met als
doel predikanten te stimuleren bt| hun
preekwerk
CHRISTEN ZUN IN DEZE WERELD
3e druk 166 Wz I 18.90
Ouideii|k. in een boeiende stijl en n-e1
voor tweeeriei uitleg vatbaar geelt de
auteur zi|n visie op de meuwe se*ue)e
moraal, abortus, euthanasie en diverse
andere actuele zaken
RONDOM HET LEVENSEINDE
2e druk. 80 Wz 10,25
Ethische en pastorale overwegingen
Indringend en helder komen bi| een
open Bijbel diverse aspecten van dil
tere onderwerp aan de orde Voor allen
die worstelen met hel proWeem van de
dood m allerlei situaties
Verkrijgbaar in de boekhandel