Het apostolaat van Jan Blokker
Buitenverbanders gaan
andere naam kiezen
Kerkvoogden praten met actiegroepen
Meester Jan weer in eigen kerk
Conferenties
Trouw
Met deze
kleine lettertjes hebt u
'n betere rechts
bijstandverzekering.
Royal Nederland |§g|
VAN DA AC
Vier kerken op Java
gaan samenwerken
Bond van Vrije
evangelischen
een in Christus
Gift van drie ton
voor bijbelvertaling
VOORBIJGANG*
Snvi
Nieuwe boeke
1 -
DINSDAG 28 NOVEMBER 1978
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Aangezien ik ben opgegroeid ln-een
«reek, waar de reformatie haar werk
ieer gTondig had gedaan, kende ik tot
m'n zeventiende roomsen slejcltts van
ftoren zeggen. Een van de dingen die
Mc over hen vernam was. dat ZIJ op
iondag veel meer móchten dan wij.
tij hoefden alleen maar 's morgens
▼roeg even hun neus om de hoek van
de kerkdeur te steken om zich
vtrvolgens onbekommerd te kunnen
^vergeven aan fietsen en voetballen,
lerwijl wij na een stevige preek
&angewezcn waren op wandelen en
halma Ik moest natuurlijk wel
begrijpen dat hun gedrag de roomsen
*Qg eens zou opbreken, maar dit
vooruitzicht verhinderde niet dat we
enigszins jaloers waren op de gulle
roomse zondagsviering.
Naarmate echter de calvinisten des
zondags gemakkelijker de flets uit
het schuurtje pakten met een ander
oogmerk dan de kerkgang, slonk dit
jaloerse gevoel. Hoe dat bij anderen
is gegaan, weet ik niet, maar bij mij
kwam er jaloersheid op de roomse
journalistiek voor in de plaats. Want
ik nam waar. dat roomsen veel meer
móchten in de krant dan wij. Toen ik
kort na de oorlog bij Trouw kwam,
was dit nog een goeie gereformeerde
krant, die luidkeels verkondigde dat
gezag gezég is. Nu waren in die
periode rooms-katholieken ook die
gedachte toegedaan, maar niettemin
had De Volkskrant, destijds nog een
goeie roomse krant, een dagelijkse
strip waarin enorm met
getag§dragers gesold werd.
Ik bedoel De avonturen van Pa
Pinkelmanen Tante Pollewop van
Godfried Bomans. Romme was ln die
Jaren de politieke hoofdredacteur
van De Volkskrant en hij schreef er
dan ook lange, onbegrijpelijke
artikelen in. Welnu, hij kon in de strip
van zijn eigen krant lezen dat hij om
een of andere reden terecht kwam in
een politiecel, die voorzien was van
een door de firma Pander ontworpen
brits en van alle pauselijke
encyclieken, zodat hij gewoon verder
kon schrijven Aldus de stripjn De
Volkskrant en bij Trouw was het ..Die
Bomans toch!" niet van de lucht.
Doch tegelijkertijd stelden we
hoofdschuddend vast dat dit
„typisch rooms" was en dat zoiets in
onze krant natuurlijk niet kon.
Jammer, maar niks aan te doqn, en
we gingen onverdroten verder met
Tekko Taks. daar kon geen hond zich
een buil aan vallen.
Bij het verstrijken der jaren is DeS^
Volkskrant als roomse krant ver
afgedwaald en is. als je 't mij vraagt,
de gereformeerde tint van Trouw
enigermate verbleekt. Maar het
verschil in wat még in de krant is
gebleven. De situatie is thans zo. dat
columnist J an Blokker regelmatig
stukjes in De Volkskrant schrijft,
welke op gezette tijden veroorzaken,
dat bij Trouw het ..Die Blokker
toch!" niet van de lucht is. Doch
tegelijkertijd stellen we vast dat de
venijnige spoten betonnen humor,
waarmee Jan Blokker traditionele en
modieuze heilige huisjes omver trekt,
in onze kolommen geen schijn van
kans maken, en dan gooien we er
maarkeen onschuldige
boekbespreking, die we nog op de
pla<i)c hebben liggen, tegenaan.
Jammer, maar we stoten de lezer nu
#fenmaal niet graag voor 't hoofd (en
willen zelf liever geen gezeur aan ons
hoofd).
Wil De Volkskrant zijn lezers dan wél
voor 't hoofd stoten? Nee. De
Volkskrant heeft heel wat anders met
zijn lezers voor. Evenals destijds bij
Bomans stel ik nu bij Blokker vast.
dat hier sprake is van iets „typisch
rooms". De stukjes van Jan Blokker
vormen namelijk een stuk
apostolaat. Ik zal dit duidelijk
maken. Roomse missionarissen
hebben zich altijd zeer gemakkelijk
aangepast aan de gebruiken der door
hen te bekeren heidenen, ze namen er
allerlei van over. verschikten er wat
aan en verklaarden vervolgens dat
deze of gene rite eigenlijk
goed-katholiek was. Zo gaat het ook
met de stukjes van Jan Blokker. Ze
behoren tot de geloofsinhoud van
weggelopen seminartóten. PPR-ers
en aanverwant volk. Mooie stukjes
hoor, zeggen de missionarissen van
De Volkskrant, kom maar hier. we
zetten ze fijn in onze eigen krant. En
nu is alleen nog 't wachten op een in
Rome geschoolde deskundige die
uitlegt dat die stukjes van Jan
Blokker welbeschouwd
goed-katholiek zijn. Misschien is een
enkel veranderingetje in de tekst
nodig, maar daar praten we niet over.
En voordat de afnemers van Jan
Blokker het beseffen, zijn ze door de
clerus ingerekend, let maar op.
Deze beschouwing is naar aanleiding
van de verschijning van ..Altijd is
Kortjakje ziek", een nieuwe bundel
van stukjes van Jan Blokker uit De
Volkskrant (uitg. De Harmonie.
Amsterdam. 107 pag.prijs 14.90).
Ik snap overigens niet waarom
dergelijke, zo sterk aan de actualiteit
van de dag gebonden stukjes (er is
maar een enkele uitzondering van
meer literaire aard) zo nodig in een
boekje moeten. Ik wist nu al
nauwelijks meer wie die meneer Van
der Grinten was. laat staan dat een
latere lezer hem kan thuisbrengen. In
'71 kwam een bundel Blokkers bij De
Bezige Bij uit, „Niets aan de hand",
en daarin werd gewerkt met
krantekoppen en -knipsels, zodat je
achteraf nog enig houvast hebt.
Sinds Jan Blokker onderdak
gevonden heeft bij De Harmonie, is
dit procédé prijsgegeven.
Van een onzer medewerkers
WEZEP De gereformeerde kerken (vrijgemaakt, buiten verband) hebben besloten dat ze
een nieuwe naam willen aannemen. Op de landelijke vergadering waren er slechts vier
afgevaardigden die de huidige naam willen handhaven, die in de wandeling wordt vereenvou
digd tot „buitenverbanders".
ADVERTENTIE
Bij de voorbereidingen tot dit besluit
behoorde een enquête waarin de ker
ken konden opgeven welke naam zij
wensten. Na bespreking bleven er
twee namen over: „Nederlandse gere
formeerde kerken" en „vrijgemaakte
gereformeerde kerken". Onder de af
gewezen namen was die van „vrije
gereformeerde kerken". Een van de
afgevaardigden merkte op, dat ie
mand die zegt: „ik ben vrij gerefor
meerd", de reactie uitlokt van: „ik
ben tamelijk hervormd".
Appèldag confessioneel gerefor
meerd beraad. Spreker ds. L. H.
Kwast over „Waar is God?". Forum
met prof. dr. K. Runia. dr. B van
Oeveren. drs. A. Schouten en ds. E.
Overeem. Slotwoord door B. Rool-
vink. Tweeduizend bezoekers worden
verwacht. Zaterdag 9 december 10.30-
10 uur. IJsselhal. Zwolle. Inl. tel.
03417-1542
De taal van het offer. Transpa
rantdag met ds. P. A. Elderenbosch.
zaterdag 9 december. 10-16.30 uur.
Emmaus Priorij. Maarssen (tel. 03465-
61678).
School en begeleiding voor leer
krachten uit het basisonderwijs
8preker J W. Steenbeek. hoofd afd.
rechtspositie ABOP- 8-9 december.
Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel.
05290-541).
Geloven tassen 12 en 17, rta.v. de
publikaties van Jan Nieuwenhutó.
Voor werkers in kerkelijk Jeugd- en
Jongerenwerk. 11-13 december. Hyde-
park. Driebergen. Inl. en aanm. tel.
03438-6341 (toest. 152).
Als argument voor de naam „vrijge
maakt gereformeerd" werd genoemd
dat het de herkomst van de kerken
aanduidt en dat het bovendien een
blijvend appèl inhoudt aan de bin-
nenverbandse kerken, die gerefor
meerd vrijgemaakt heten. „Neder
lands gereformeerd" werd verdedigd
als van historisch karakter. Zo komt
deze naam voor ln de titel van de
catechismus. Overigens is deze naam
er vrij geruisloos ingekomen. Het
jaarboekje van de buitenverbanders
voerde enige jaren geleden plotseling
deze naam in de titel, zonder dat daar
ln landelijk verband over was gespro
ken. Een definitieve keus tussen bei
de genoemde namen zal pas gemaakt
worden op de voortgezette vergade
ring van mei 1979. De zitting van
zaterdag de negende sinds februari
1978 is de laatste van deze vergade
ring geweest. De vergadering maakt
echter gebruik van de mogelijkheid
die deze kerken kennen om in gewich-
Uge zaken een voortgezette vergade
ring te houden waarin niet de regio
vertegenwoordigers zitting hebben,
maar waarheen ieder1 kerk één afge
vaardigde zendt, dat zijn er thans 94.
Op deze vergadering wordt het punt
van de naamgeving toegevoegd aan
de besluitvorming rond het aan te
nemen Accoord van kerkelijk samen
leven.
De vergadering rondde op deze laat
ste zitting verschillende punten af. Zo
werd door middel van een amende
ment de commissie die zich met de
selecUe van gezangen bezig houdt de
keuze gegeven tussen een selectie uit
het Liedboek, aangevuld met een ei
gen katern en een geheel eigen
bundel.
Een aantal kerken van de buitenver
banders steunt het zendingswerk van
ds. P. P. Goossens op Soemba. Ds,
Goossens is pas van Soemba terugge
keerd. Het is de bedoeling, dat hij in
de komende twee jaar dit werk af
bouwt. Van de kerken op Soemba
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Postma
HOO^DKANTOOO
PestOus 859
1000 AW Amsterdam
Postg ro 66 00 00
P,»n» Ned C'ecetöan*
Re*intronr 23 00 12 SU
Gtmfnttgifo Amstsrdém
*11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Pestx.* 948
3000 AX Rotterdam
te) 010-115588 (jtóonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
te' li5700(uitsluitendvoor
advertenties)
Rotterdam
REGO OEN HAAGAEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Maag
te» 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORDrOOST-NEDERLAliT
(u-tsHjrtend adrrvrnstratie)
Postbus 3
8000 AA 2«ofle
tei 05200-17030
Melkmarkt 56
Abonnementsprijzen:
Per maand t 15 47
Per kwartaal I 46 40
Pertaar f 183 40
Adrtte^reta'oo aa-wfaaq
TMeten.scabonnememenopdrachten
Ine adressen boven)
Opgave tamrfiebef>cMen 9-19 30 van
maandag Vm vnjdag Op zondag van 18-
20 uur te«ef 020-913456
Opgave m.m-advertenties lei
020 936066 of KfcnfMfl aan Mw-Adv
a'dtkng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adr#<w<»zg'ng«n uitimtend schnbeNk
aan onze Amsterdamse adressen
was een brief binnengekomen waarin
ze hun kerkorde ter toetsing voorleg
den aan de kerken in Nederland. De
vergadering antwoordde met een
brief, waarin geantwoord werd dat
men de ordening herkende als „trouw
aan Gods Woord". De vergadering
sprak ook over een brief aan de eerst
volgende christelijk gereformeerde
synode, waarin over het streven naar
verdergaand contact gesproken
wordt. Er werd bij opgemerkt, dat
van de weg naar eenheid al. iets blijkt
uit het feit dat de christelijk gerefor
meerde predikant ds. A. Broersma op
deze vergadering aanwezig was als
wettig afgevaardigde van de regio
Kampen. Ds. Broersma is predikant
van de gecombineerde gemeente van
buitenverbanders en christelijk gere
formeerden in Lelystad.
AMSTERDAM Vier kerken op
Midden- en Oost-Java gaan samen
werken. Het zijn de GKJ (ontstaan
uit de gereformeerde zending),
GKDTU (de vroegere Salatlgazen-
ding). GKJW (de van oorsprong her
vormde kerk op Oost§Java) en de
GITD (doopsgezind).
ZIJ willen onder meer samenwerken
in vrouwenwerk, kadertraining, evan
gelisatie en jeugd-activiteiten. Als
eerste zijn de plannen van de werk
groep voor jeugd in een vergevorderd
stadium gekomen. Men is bezig mate
riaal uit te geven voor discussie- en
bijbelstudiegroepen. De vier kerken
hebben aan hun partner-kerken in
Nederland gevraagd, deze activitei
ten mede financieel te ondersteunen.
De hervormde en de gereformeerde
zending zujlen het leeuwedeel dra
gen. de doopsgezinden zullen op be
scheiden schaal bijdragen.
Ingeval er een rvwcutke kans op succes bestaat veticentde
maatschappij aan de verzekerde rechtsbijstand en vergoedt
de kosten van rechtsbijstand die hij moet maken.
g. geschillen met leverancien van goederen en diensten
in geschillen
Lals koper van roerende ofonroerende goederen terzake j
van een koopovereenkomst,
2-als huurder van roerende goederen terzake vaneen
huurovereenkomst,
3- als opdracb tgever terzake van een overeenkomst van
Aannemingvanwerkofhet verrichten van diensten,
Nooit hebt u ruzie met iemand.
Maar tja, de aannemer zou uw huis
verbouwen voor 'n vast bedrag. En achter-
afkomt hij aanzetten met 'n rekening die
twee keer zo hoog is.
Ruzie, u wilt niet betalen, nog eens
ruzie. En nu dan zelfs 'n proces. Morgen
moet u bij de rechter vóórkomen. Royal
Nederland betaalt uw proceskosten.
Dat betekenen die kleine lettertjes.
Ze zijn er niet om u te kwellen, maar om
u te helpen.
Om uw verzekering meer inhoud te
geven. Om problemen te voorkómen.
Want Royal Nederland verzorgt ook
de onwaarschijnlijke dingen.
Royal Nederland zorgt ervoor dat u
met üw rechtsbijstandverzekering aan
alle kanten uw recht krijgt Op maat Bij
voorbaat In üw belang.
De kleine lettertjes van Roval
Nederland geven ook u grotere zekerheid.
Vraag maar aan uw verzekeringsadviseur.
verzekering maatschappij nv IJP
NIJKERK (ANP) De functionarissen in de kerken, die het geld van de kerk moeten beheren,
staan vaak geïsoleerd van vele activiteiten van de kerken, die zich richten op verbetering van
de maatschappij.
Om hier verandering in te brengen,
had het oecumenisch studie- en actie
centrum voor Investeringen (Osaci)
financiële bestuurders van kerken en
congregaties en vertegenwoordigers
van actiegroepen samengebracht
voor een dagberaad in Nijkerk. j"
Een staflid van Osaci zette uiteen,
hoe van de kerkelijke „penningmees
ters" verwacht wordt, dat ze een goed
financieel beleid voeren. Maar vroeg
of laat worden ze geconfronteerd met
het feit, dat de kerk, die solidair wil
zijn met de slachtoffers van de apart-'
held. geld belegt in multinationals,
die Zuid-Afrika's blanke minder
heidsbewind in het zadel pouden. Dat
betekent dat dingen uit elkaar ge
haald zijn. die eigenlijk met elkaar te
maken hebben.
De mensen die het geld beheren, de
mensen die bezig zijn met ontwikke
lingssamenwerking. diakonie, missie
of zending, en dejnensen dié in actie
groepen zitten, zouden er samen over
moeten praten, dat de kerk ook via
haar beleggingen deel uitmaakt van
onze verre van volmaakte economi
sche orde. Daar zouden ze samen
conclusies uit moeten trekken, aldus
Osaci. Osaci tó vooral geïnteresseerd
in de indirecte gevolgen van zo'n dis
cussie. Dit betreft niet zozeer de
vraag, hoe er feitelijk beleg wordt,
ook al is die vraag voor de financiële
verantwoordelijkheid nog zo actueel.
Waar het om gaat, is een inzicht in de
maatschappij, dat men door zo'n dis
cussie verwerft en de actie die daaruit
voortvloeit. In dit opzicht kan een
relatief „vuile" effectenportefeuille
soms beter zijn dan een relatief
„schone". Die biedt namelijk meer
aangrijpingspunten voor discussie en
actie. Overeengekomen werd. dat
Osaci in voorkomende gevallen op de
financiële besturen en actiegroepen
een beroep mag doen in verband met
aandeelhoudersacties. Tevens ver
klaarden de bestuurders zich bereid
dergelijke verzoeken binnen hun ker
ken aan de orde te stellen
Twee acties werden op het kerkenbe-
raad als voorbeeld genoemd van de
wijze, waarop kerken via hun aande
lenbezit acties kunnen ondersteunen.
De werkgroep Kairos werkt aan een
aandeelhoudersresolutie voor de al
gemene vergadering van aandeelhou
ders van de Koninklijke Olie van
1979. Kairos wil de aandeelhouders
van Shell vragen de onderneming te
verzoeken zich uit Zuid-Afrika, Nami
bië en Rhodesië terug te trekken en
de ontduiking van oliesancties tegen
Rhodesië te veroordelen.
Osaci wees de kerken op de mogelijk
heid reeds nu met Kairos deze resolu
tie voor te bereiden en te steunen.
Verder vroeg Osaci de aandacht voor
een actie van CLAT Nederland tegen
Nederlandse bankleningen aan de re
gering van Argentinië.
ONGELOOFWAARDIG
Hoe snel mensen kunnen vergel
waarmee ze in feite bezig gewee
BUSSUM De bond van vrije evan
gelische gemeenten heeft zich in een
extra bondsvergadering beziggehou
den met de nota van bezinning op
eenheid en taakstelling.
De vergadering kwam tot de conclu
sie dat de eenheid van de vrije evan
gelischen gezocht en gevonden moet
worden in Jezus Christus, de gekrui
sigde en opgestane Heer. Men moet
elkaar niet vastleggen op artikelen of
belijdenisgeschriften, maar vanuit
zijn geloof open staan voor elkaar.
Dat is ook in de geest van de oprich
ters van de bond, die bewust kozen
voor het uitgangspunt Jezus Christus
en niet voor een vastliggend geloofs-
geschrift.
Een tweede stuk dat aan de orde
kwam was een pastorale handreiking
inzake de doopproblematiek. De ver
gadering sprak uit. dat men. in alle
gevallen waarin mensen bewust en
met liefde deel blijven uitmaken van
het leven der gemeente, het pastoraat
zeer behoedzaam moet uitoefenen en
niet tot tuchtmaatregelen moet over
gaan.
Van een onzer verslaggevers
VELP De stichting „In de rechte
Straat" (ds. H. J. Hegger) heeft van
iemand, die volstrekt onbekend wil
blijven, een gift van 300.000 gulden
gekregen voor een bijbelvertaling in
India.
Door deze ongewoon grote gift (waar
van nog wel tien procent voor de
belasting af moet) kan „In de rechte
Straat" deze bijbelvertaling ineens
van haar projectenlijst afvoeren. Er
was tot nu toe al 40.000 gulden voor
binnengekomen.
Het gaat om een bijbelvertaling in
het Malayalam. Omdat deze verta
ling vooral bestemd is voor rooms-
katholieken en ook gemaakt wordt
door (ex-)rooms-katholieken, had
men vanuit India de stichting van ds.
Hegger om financiële hulp gevraagd.
Er is in de r.k. kerk in India een
protestantiserende stroming, waar
mee ds. Hegger contacten heeft.
onze
HAj
voor
de
lijkt deze dagen duidelijk aan hi g, di
licht te komen voor wie de te fr
behandeling van de zaak Aantji
vergelijkt met zaken die ronden 1
Menten aan de orde komen. De 1 rwac
Aantjes heeft de moeilijkheden
rondom zijn persoon in eerste
instantie aan zichzelf te wijten, iwelwi
maakt deze zaak droevig. De ha e fas.
waarmee een onderzoek naar zij gelei
houding en daden in het verlede De ii
gang gebracht werd en de brute sondi
waarop dit even later voor ieder eersl
openbaar werd is voldoende euse.
bekritiseerd om de heer Aantjes va
laten voelen hoezeer men in dit *ale e>
onvermijdelijke met hem meele door
Indertijd was die haast er niet tegeb:
aanzien van de van veelvoudige na (C
moord beschuldigde Menten. M; t ten
opnieuw dreigt de vergelijking ructu
groteske vormen aan te nemen \forder
wie even denkt aan dé zg. leeds i
Velser-affaire. Reeds meer artik en.
in allerlei bladen hebben aanget
dat hier geen kinderspel achter
verscholen gaat. Nog blijken me^
bang te zijn om hier hun handen
steken. De politieman die er indl
mee bezig was schijnt beschotei
zijn. Door wie? Wat'zit hierachtt
Landsbelang werd indertijd als
argument genoemd om de zaak]
laten zitten. Anderen beweren d
indertijd nog zaken bij de recht*
lagen waarom het dossier, dat ei
gemaakt is, niet in de openbaarl
kon komen. Schrijnend is de hai
ten aanzien van Aantjes tegen d
achtergrond van de laksheid ter
opzichte van deze affaire. De hei
Scheps schijnt niet bang te zijn
ken ik hem ook uit het
concentratiekamp) om zijn kopi
het dossier vrij te geven, maar v,
figuren moeten hier dan beschei
worden? Nu vallen allerlei name
Terecht of onterecht? Kon Aani
wel ten val gebracht worden en
kunnen anderen dat niet? Waai
het verschil? Of mogen we dat
niet weten? Naar welke toestam
groeien we dan langzaam maar
zeker toe?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Leiden (bijl
in het pastoraat, parttime) de
Hemmes em.pred. te Leiden; n scl
Arnhem: F. E. v.d. Zee. leraar
dienstonderwijs chr. scholengep ver
Alkmaar en bijstand in het past
te Egmond-Binnen.
Bedankt voor Westerhaar (toei iand'
Ruster te Kampen; voor IJsst
den-Grafhorst: C. Vos te Amste:f
Centrum; voor Bleskensgraaf:
Ketterij te Zetten en Andelst.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Assen; R. Hol te N*J°r V(
Pekela; te IJmuiden-Beverwijk'Dor c
Otter te Papendrecht; te Sneeleid
ln pr
door Jac. Kort
„Aimez-vous Brahms?" luidde de titel van een Franse roman,
die ongeveer twintig jaar geleden verschenen is.
Houdt u van Sweelinck?, zou ik daarom aan het begin van dit
stukje willen vragen.
Mocht het antwoord op deze vraag ontkennend lulden, dan
kunt u beter niet verder lezen. Indien u antwoordt met „ja" of
„geen mening", dan bevat het volgende wellicht iets, waarmee
u uw voordeel kunt doen.
Meester Jan heette naar zijn vader
Pieterszoon en naar zijn moeder
Sweelinck. Niets buitenechtelijks of
zo. een dergelijke naamgeving kwam
in de zesUende eeuw ln de beste fami
lies voor.
Toen hij jong was. woonde hij in de
Kalverstraat te Amsterdam, maar
toen hij ln goede doen kwam. ont
vluchtte hij deze morsige straat, waar Welk dOSl^
destijds beestenmarkt werd gehou
den. om 7ich in de deftige Koestraat
te vestigen. Een voordeel van deze
zijstraat van wat wij tegenwoordig
„de Walletjes" noemen, was. dat hij
vlak bij de Oude Kerk woonde, waar
hij sedert de dood van zijn vader
organist was.
men van David van twee- tot acht
stemmige bewerkingen voorzien,
waarbij hij de Geneefse psalmmelo
dieën tot leidraad heeft genomen.
Voorts schreef hij nog een aantal
„Cantiones sacrae" zoals het „Magni
ficat" en „Hodie Christus natus est",
alsmede een hoeveelheid orgel
werken.
Tijdens de veertig Jaar dat hij deze
funcUe vervulde heeft hij alle Psal-
Welk doel had Sweelinck met het
componeren van al die vocale wer
ken? In de kerk mochten ze niet wor
den uitgevoerd. De kerkelijke overhe
den van die Ujd vlak na de Reforma
tie achtten zelfs het orgelspel tijdens
de kerkdiensten een „Roomse super
stitie" en als zodanig volstrekt ontoe
laatbaar. laat staan het kerkkoor
Het enige afzetgebied voor deze wer-
zodat Sweelinck met zijn Psalmen
zowel in Nederland als over de grens
veel aftrek had.
Of dat allemaal zo goed en zo mooi
geklonken heeft als op de plaat „J. P.
Sweelinck in de Oude Kerk", die ik
ter bespreking ontving, waag ik te
betwijfelen. Hierop brengt de in 1970
opgerichte „Cappella Amsterdam"
onder leiding van Jan Boeke de vol
gende werken van Sweelinck ten ge
hore: Psalm 90 vierstemmig. Psalm
113 achtstemmig. Psalm 116 vijfstem
mig en Psalm 42 achtstemmig. Voorts
het vijfstemmige „Magnificat", de
Lofzang van Simeon, het achtstem
mige bruiloftslied voor Johannis Sto-
boel en het vijfstemmige „In te Domi-
ne speravi" (Psalm 30). Behalve het
laatstgenoemde werk en het Magnifi
cat. die van een basso continuo zijn
voorzien, zijn alle genoemde compo
sities zuiver a cappella.
J. P. Sweelinck
ken is geweest de huiskamer, waar de
mensen met elkaar deze Psalmen
zongen. Uiteraard waren het goed on
derlegde en dus goed gesitueerde bur
gers. die hiertoe in staat waren, maar
hun aantal in binnen- en buitenland
was in die dagen toch redelijk groot.
Hoog peil
Er zijn op deze plaat ook enkele in
strumentale werken van Sweelinck
opgenomen. Bernard Winsemius
speelt op het koororgel van de Oude
Kerk Vier variaties op Psalm 116, de
Toccata in a en de Echo-fantasie ln
dezelfde toonsoort.
De uitvoering van al deze werken
staat op een zeer hoog peil. „Cappella
Amsterdam", dat bestaat uit twintig
vocalisten (voor een deel jonge musi
ci. bezig met een vakopleiding) heeft
in binnen- en buitenland zijn sporen
verdiend met het uitvoeren van mu
ziek uit de 16e en 17e eeuw. Jan
Boeke heeft met dit ensemble een
hoge graad van koorcultuur bereikt.
Bernard Winsemius. die eveneens
aan de „Cappella Amsterdam" ver
bonden is. bespeelt het koororgel dat
in 1965 ln de ter plaatse nog aanwezi
ge orgelkas in de Oude Kerk is aange
bracht. Ook de opnamen van het
koor zijn in de Oude Kerk gemaakt,
waarmee Sweelinck na drieën-een
halve eeuw weer teruggekeerd is in
zijn eigen kerk.
Aangezien op deze pagina bij voor
keur aandacht besteed wordt aan die
grammofoonplaten, die vallen buiten
het algemene repertoire, eindigen
deze aankondigingen gewoonlijk en
ook thans met de vermelding van%de
manier, waarop men zich van de be
sproken Sweelinck-plaat in het bezit
kan stellen. Men make 25,75 over op
postgiro 10887 van de Rabobank
Eemnes t.g.v. nr. 31.59.10.216 met ver
melding van: GRAMO CA. De ver
zendkosten zijn in deze prijs be
grepen.
wer
be<
jn. w
heid
bed
ovt
van Mulligen te Utrecht.
OUD. GEREF. GEM. IN NED.
Aangenomen naar Staveniss
Schinkelshoek te Kampen.
Ellis
Het hoofd van het Christelijk
trum in Namibië, Justin Ellis,
last vdn de administrateur van
bië, rechter Marthinus Steyn,
wezen. Ellis kreeg maandag te
dat hij drie dagen de tijd h<
Namibië te verlaten. Er zijn
gronden voor de uitwijzing gei
Vorig jaar december zat Ellis
dagen in hechtenis. Ellis is hooi
het oecumenische christelijk
trum, dat de basis was voor de
bische raad van kerken. Hij
samen met de uitgewezen Duii
ter Heinz Hunke schrijver vi
rapport „martelingen kanl
oral
.o.-oi
ak b
g nli
kor
er Al
en ai
d ja
an d
dale
sala
uit
«J der
in
Sb*
af te
De i
j drag
onze samenleving" over marte
in Namibië
Ogorodnikow
Alexander Ogorodnikow. sticht
leider van een reeks godsdie
discussiegroepen in de Sowjet
is in de trein in de buurt van K
gearresteerd. Ogorodnikow
reeds lang met arrestatie bedjv
Hij moest per 16 november als
ste datum kunnen aantonen, dh
een baan had Hij werd enkele
geleden van de universiteit v
derd vanwege zijn godsdienstig
viteiten. Sindsdien was het hejit
mogelijk werk te vinden, zelfs
de meest ondergeschikte positi
den voor zijn arrestatie is than ei
hij parasiteert op de samenl
Ogorodnikow voorzag de laats
ren in zijn onderhoud met een
boomgaard in de buurt van K
op een stuk grond van zijn
Kortgeleden werd een deelnemen
zijn discussiegroepen, de
nisch ingenieur Alexander Ko
gedwongen opgenomen in
chiatrische kliniek no 1 in Mol
IgSt
Tranen bij het leven door
Bauman. Uitg. Kok. Kampe
pag.. prijs ƒ7.90. Bijbelse ovei
gen over het verwerken van ve
met kleurenfoto's. Vertaald
Engels.
u
Leve het leven!, preken en toi g^ll
ken van Kaj Munk. Uitg. Kok. r
pen. 114 pag., prijs 14.50. Vei 'c
door Johan Winkler, uitgekozer
Sipke van der Land.
op
Hoe blijf je er mens bij? door e m
Bouma. Uitg. Kok. Kampen. 83 w t
prijs 12.— Notities over hu wel ;r,5C
gezin.
:n i
:herr
al
1ste
dc
voo
bef
■ac;;
li
kr
meei
tatui
de s
iona
vakt
noei
itel
He o
loon
de
arbe
'oor
liste
1 itelic
dejitkei
(o\
jen),
verl
ging.
iet a
amy;
TERl
var
md
g va
5e le
hee
n ion.
va
?Dop i
eid
;en i