De verdraagzaamheid van linkse dominees
Isi
Zaak-Ter Schegget
niet op agenda
hervormde synode
Twee Duitse kerken
bezinnen zich op
relatie wereldraad
Meerderheid tegen
gift wereldraad
„On-Geld-ig"
Vraag naar doop als
verbondsvernieuwing
Trouw
ki
VAN DJ
Engelse vrouwen
illegaal priester
WAT DE BIJBEL ONS VEBTELT
JEZUS IS
GEBOREN
ZACHARIAS EN
ELISABET
DE TWAALFJARIGE
JEZUS
Ds. W. van Dijk
naar bijbelinstituut
VOORBUG AN,
m dl
DINSDAG 21 NOVEMBER 1978
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Dominee J. de Jongh. de Enschede-
se gereformeerde studentenherder,
heeft een hem toegestuurd nummer
van „Waarheid en Eenheid'* gewei
gerd. „Retour afzender. Niet geac
cepteerd" schreef hij op het adres
bandje.
Voor wie het niet mocht weten: ..Waarheid en
Eenheid'' is het blad van de verontrusten in
de gereformeerde kerken. Ik vind het erg dom
van dominee De Jongh om „Waarheid en
Eenheid" de deur te wijzen. Hij weet niet wat
hij zich ontzegt Ik kijk elke week reikhal
zend uit naar de komst vèn het blad en ik
moet zeggen dat mijn verwachtingen zelden
worden beschaamd Als ik „Waarheid en Een
heid" niet las. had ik bijvoorbeeld nooit ge
weten dat dominee De Jongh „Waarheid en
Eenheid" niet wil lezen.
Dommee H. J. Hegger. die een niet onaan
zienlijk deel der kolommen van „Waarheid en
Eenheid" vult, maakt melding van het weige
rachtig gedrag van zijn collega in Enschede
en voegt er als bewijsmateriaal een afbeel
ding van het bewuste adresbandje bij. Dit
zijn. om met Paul van Vliet te spreken, mooie
dingen voor de mensen.
Dominee Hegger laat het niet bij een simpele
vermelding, hij geeft ook commentaar en ziet
kans daarbij de houding van dominee De
Jongh jegens de Derde Wereld in het geding
te brengen. Dat noem ik nog eens verbanden
leggen! Er is echter een zin van dominee
Hegger. die ik niet onweersproken wil laten.
Hij merkt in zijn verhaal schamper op: „Onze
linkse dominees hebben altijd de mond vol
over verdraagzaamheid
„Waarheid en Eenheid" gaat er kennelijk van
uit dat dominee De Jongh tot de linkse
dominees behoort. Ik kan vrede met deze
opvatting hebben, ik zag in „Hervormd Ne-
J. DE JQ*6H
>C HVJMANN LA01 fc
derland" de naam van dominee De Jongh
onder een advertentie van aanhangers van
Ter Schegget staan, dus kun je nagaan! Op
merkelijk is dat dominee Hegger het heeft
over „ónze" en de banden met het linkse
volkje niet volledig doorsnijdt.
Maar wie heeft dominee Hegger wijsgemaakt
dat linkse dominees zo tuk zijn op verdraag
zaamheid? Ik kan dominee Hegger verzeke
ren. dat linkse dominees onverdraagzaam
zijn. dat wil zeggen: een heleboel dingen niet
verdragen en dat willen weten ook. Net zoals
trouwens verontruste dominees. Het punt is
alleen dat zij verschillende dingen niet ver
dragen.
Alles kan er bij de linkse dominees mee door.
zo redeneren de verontrusten. Dwaalleraars,
links stemmen, moderne liederen zingen.
alles vinden ze goed. Nee. ze vinden niet
alles goed. Ze raken inderdaad niet van slag
van Wiersinga, de PSP of het liedboek, maar
ze trekken wél van leer tegen Vorster, de anti-
kraakwet en piëtistische versjes. En dat doen
ze omdat ze dat onverdragelijk vinden.
Overigens zijn er wel verdraagzame mensen
in de kerk. De grijze middenmoot, die zowel
over dominee Hegger als over diens linkse
collega's de schouders ophaalt en verklaart
dat alle hardlopers doodlopers zijn. Ze zijn
niet uitgesproken links of rechts, niet heet of
koud, ze zijn lauw. Misschien kan „Waarheid
en Eenheid" hén eens aanpakken, dat zou
trouwens niet onbijbels zijn ook.
P.S. Over die advertentie vóór Ter Schegget
gesproken, in hun ijver hebben de actievoer
ders over het hoofd gezien dat de heren Tom
Naastepad en Huub Oosterhuis met de beste
wil ter wereld niet gerekend kunnen worden
tot „Predikanten en theologen der N. H.
Kerk". Ze zijn beiden katholiek, de laatste
om zo te zeggen buiten verband.
P. P. S. S. En nu maar hopen dat dominee De
Jongh dit nummer van Trouw niet weigert!
21
DRIEBERGEN (ANP) De hervormde synode heeft maan-
dagmorgen besloten niet opnieuw een openbare behandeling
van de vervulling van de vakature-prof. Strijd, kerkelijk
hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, op de agenda
te zetten. Slechts dertien van de 52 synodeleden stemden vóór
een desbetreffend voorstel van het Amsterdamse synodelid
ds. C. B. Roos.
ADVERTENTIF
Ds. Roos had btj het begin van deze
najaarsvergadering van de hervorm
de synode te Driebergen een voorstel
ingediend, waain hij verzocht om
deze kwestie niet te behandelen aan
LONDEN Nu de generale synode
van de anglicaanse kerk in Engeland
de priesterwijding van de vrouw heeft
afgewezen, worden voorbereidingen
getroffen voor illegale wijdingen van
vrouwen, aldus The Guardian
Het blad verwacht, dat volgend jaar
de eerste vrouw tot priester zal wor
den gewijd, ook al zal geen van de
dienstdoende bisschoppen daartoe
bereid zijn. Volgens het blad zal wel
een gepensioneerde bisschop gevon
den worden om de wijding te verrich
ten. of anders een bisschop uit een
ander land. Dezelfde tactiek werd in
1974 in de Verenigde Staten toege
past en bleek een succesvol middel
om twee jaar later de algemene ver
gadering van de episcopale (angli
caanse) kerk om te krijgen
The Guardian voorspelt verder, dat
de voorstanders van de vrouw in het
ambt steeds vaker vrouwelijke angli
caanse priesters uit andere landen
zullen uitnodigen om in Engeland de
eucharistie te vieren. De bisschoppen
zullen dan niet veel anders kunnen
doen. dan hun afkeuring te laten blij
ken aan de parochies, die hun kerk
daarvoor openstellen. In de Verenig
de Staten. Canada. Nieuw-Zeeland en
Hongkong kennen de anglicanen al
vrouwelijke priesters.
waarin opgenomen. De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hooldredacteur Jenze Tamminga
Otrecteur mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
VS V
tet 020-913456
tele* 13006
Postgiro 66 00 00
Ned Cred'etban»
lekomngnr 23 00 13 574
REGIO ROTTEROAM/OORDRECHT
Postbus 946
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnomenten
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haaq
tel 070-469445
Parkstraat 22
Den Haaq
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
(u-tstunend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwolle
te' 05200-17030
Abonnementsprijzen:
I 15.47
I 46 40
183 40
Adwriertetarwen op aanvraag
Oogave famri«berehten 9-19 30 van
maandag lm vr<|dag Op zondag van 18
20 i-ur tefe» 020-913456
Opgave rmm- advertenties tet
020-936868 ol schrrfte aan M-or-Adv
aide leg postbus 433
tOOO AK AMSTERDAM
Adreswvg.r.gen j tsiwte«d sctaifie' ik
aan onze Amsterdamse adressee
de hand van de inlichtingen die het
hervormd moderamen had verstrekt
in een zogenaamde informatie-nota
maar het punt uit deze nota te lichten
en voor openbare behandeling op de
agenda te plaatsen. Hij achtte een
behandeling op grond van de gege
vens in de informatienota te mager,
omdat dan geen besluiten door de
synode genomen kunnen worden
Secretaris-generaal dr. A. H. van den
Heuvel verklaarde dat een behande
ling als door ds. Roos voorgesteld,
een dergelijk ingrijpen betekent in de
geëigende procedures, zowel kerkor-
delijk als wat betreft de afspraken
met Amsterdam, dat dit van onbe
hoorlijk bestuur zou getuigen.
Maandagavond discussieerde de sy
node wel over de in de informatienota
gegeven inlichtingen. Deze inlichtin
gen betreffen de tot nu toe onderno
men stappen van het moderamen in
deze zaak
Vanzelfsprekend
Ds. Roos zei in de toelichting tot zijn
voorstel dat hij een openbare behan
deling een vanzelfsprekend vervolg
vond op de gang van zaken in de
junivergadering van de hervormde
synode. Openbaarheid is aangewezen
en redelijk, vooral ook omdat de brief
die het moderamen stuurde aan de
faculteitsraad van de theologische fa
culteit en aan de commissie theolo
gisch wetenschappelijk onderwijs
(TWO) ook in de openbaarheid is ge
komen. aldus ds. Roos. In die brief
verwoordde het moderamen van de
hervormde synode, dat als bemidde
laar optrad, de argumenten, die door
beide partijen naar voren waren ge
bracht tegen en voor de kandidaten
van de Amsterdamse benoemings
commissie: Ter Schegget en Bakker,
inzake de vervulling van de vacature-
strijd.
Ds. Roos achtte dit een zaak, die heel
de kerk en de theologie raakt omdat
het bestaansrecht van bepaalde theo
logische uitgangspunten in het ge
ding is. Hij werd in zijn voorstel ge
steund door de synodeleden ds. A. J
Wilzing, Den Haag, diaken mevrouw
mr L. M. Vroom-de Geus. Middelie. ds
P. Kloek. 8oest. en diaken W. Janzen.
Heemstede.
Na de verwerping van het voorstel-
Roos deed mevrouw ds. C. Rozemond
uit Haarlem nog een poging, waarbij
zij door ds. Roos werd ondersteund,
bij het agendapunt van de herbenoe
ming van prof. A. J. Bronkhorst tot
voorzitter van de commissie TWO. de
zaak alsnog aan de orde te krijgen
Zij wenste dat de behandeling van
deze herbenoeming die van formeel
karakter is. uitgesteld te krijgen tot
nadat de synode over de gegevens
inzake de vakature-Strijd in de infor
matienota zou hebben gediscussi
eerd. De synode wees dit voorstel
unaniem af. Prof. Bronkhorst is dus
maandagmorgen herbenoemd.
Formaat: 20 x 20 cm
Prijs: 5,50
Formaat: 20 x 20 cm
Prijs: 5,50
NIEUW:
Formaat: 20 x 20 cm
Prijs: I 5,50
(met gratis poster, zolang de voorraad
strekt.)
Verkrijgbaar bij de goede boekhandel of
bij het
NEDERLANDS
BIJBELGENOOTSCHAP
Postbus 620. 2003 RP HAARLEM
Tslsloon (023) 2S 95 01.
BONN (LWI/EPD) De evangelisch-lutherse kerk van
Schaumburg-Lippe heeft haar lidmaatschap van de werel
draad van kerken opgeschort. De evangelische landskerk van
Württemberg overweegt de mogelijkheden, om dit voorbeeld
te volgen.
De kleine kerk van Schaumburg-Lip
pe heeft de wereldraad laten weten,
dat zij op haar besluit zal terugko
men. zodra de wereldraad zal bekend
maken. niet langer het Patriottisch
Front van Rhodesië te steunen. De
bezwaren van deze kerk tegen de we
reldraad betreffen uitsluitend deze
gift. aldus de brief.
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM De gilt uit het speciaal fonds van de wereld
raad van kerken aan het Patriottisch Front van Rhodesië
blijkt onder leden van de hervormde kerk en de gereformeer
de kerken weinig instemming te vinden. Van de hervormden is
67 procent het niet eens met deze gift. Van de gereformeerden
heeft 71 procent bezwaren.
Dit blijkt uit een ondereoek. dat de
Nederlandse stichting voor statistiek
eind oktober heeft ingesteld onder
een representatieve steekproef uit de
Nederlandse bevolking, van 1029 Ne
derlanders van 18 jaar en ouder
Van alle Nederlanders bleek 57 pro
cent bekend te zijn met deze gift. Van
hen is een ruime meerderheid (61 pro
cent) het niet met de gift eens Her
vormden en gereformeerden zijn. zo
als verwacht kon worden, vaker op de
hoogte van deze gift iresp. 67 en 65
procent Onder hen zijn ook meer het
met de gift niet eens
Toch wapens
Hel voorna«mKtp herwaar dat men
tegen de gift heelt, is kritiek op de
bestemming. Men vreest, dat het geld
zal wordep gebruikt om wapens te
kopen
De wereldraad heeft er steeds op ge
wezen. dat de gift uitsluitend be
stemd is voor humanitaire doelein
den. Maar dat wordt maar door 24
procent van de ondervraagden ge
loofd Bijna driekwart is van mening,
dat de gift direct of indirect toch ten
goede komt aan wapenaankopen. Di
rect het geld wordt uitsluitend ge
bruikt om wapens aan te kopen (11
procent) Indirect: de gift wordt wel
voor humanitaire doeleinden ge
bruikt. maar dat maakt ander geld
vrij om wapens te kopen (zo denkt 51
proeent van de ondervraagdent
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Steeds meer komt het voor, dat kerkleden na
een geestelijke vernieuwing in hun leven behoefte voelen om
opnieuw gedoopt te worden, zonder dat zij daarmee de doop
die zij in hun kinderjaren hebben ontvangen, willen diskwali
ficeren. Hoe moet de kerk daarop reageren?
ANTl-FASCISME
Wie zondag jongstleden ii
journaal de foto's van Ma
heeft, mannen en vrouwe
stramme fascistengroet t
terecht enige vrees hebb
opkomen, maar zal ook r
bevangen zijn met een 1
over wat er indertijd allen
is over de heer Den Uyl dit
minister-president in Uti
het Franco-bewind protesl
Tegen de moorden door df
fascisten aangericht, r
angstig gezicht, zondag, i
bekennen. Daar met eigen
te zien hoe, diep in de ja
nog zoveel mensen, met hJ
en al hun hoop stellen op
van onderdrukking en gey
kan zich afvragen welke
masochistische trekken d£
geloof in zich heeft. Mensq
lis 1
Dat was een van de vragen, die giste
ren aan de orde kwamen, toen de
gereformeerde synode het rapport
van de deputaten voor de bezinning
op de vragen vanuit de charismati
sche beweging besprak. De Kerk
heeft allang te maken met mensen,
die tot de overtuiging kwamen, dat
de kinderdoop onbijbels is en die zich
déérom laten overdopen in de een of
andere pinkstersamenkomst. Daar
van luidt het officiële standpunt, dat
nog onlangs door de synode beves
tigd is, dat kerkleden, die bezwaar
maken tegen de kinderdoop, onder
bepaalde voorwaarden getolereerd
kunnen worden in de kerk, maar niet
predikant, ouderling of diaken kun
nen worden.
Maar nu gaat het om een nieuw ver
schijnsel. volgens het deputatenrap-
port, dat spreekt van een behoefte
aan „verbondsvernieuwing", zoals
sommige mensen na hun 25-jarig hu
welijksfeest een tweede huwelijksreis
gaan maken. Het gaat hier om een
verlangen naar een bevestiging van
zijn doop, die opkomt uit de diep
gevoelde behoefte om ook uiterlijk
aan zich te laten weder-varen, wat
men innerlijk ervaren heeft. Onze tijd
is nu eenmaal erg symbool-gevoelig,
zo legde prof. Dr. G. P. Harteveld uit.
Volgens deputaten zou dat niet perse
in een doop hoeven te gebeuren, maar
ook in een ritueel, dat in zijn symbo
liek met de symboliek van de doop
verwant is.
Bevestiging
Deputaat ds. G. Gerkema uit Gorre-
dijk (zelf ook actief in de charismati
sche beweging) vertelde, hoe zoiets
bijvoorbeeld al in kerken in Frank
rijk en Nieuw-Zeeland gebeurt. Daar
wordt bij zo'n nieuwe doop niet ge
zegd: „Ik doop u maar „Ik be
vestig uw doop". Hij wees ook op de
praktijk in de oosters-orthodoxe ker
ken, waar elk jaar in de paasnacht de
mogelijkheid bestaat van doopver-
nieuwing.
Synodelid ds. D. H. Borgers uit Den
Ham voelde er niet veel voor en ver
telde een verhaal, volgens welke de
christelijke gereformeerde professor
G. Wisse toen hij nog dominee was in
Driebergen, twee lijsten van zijn ge
meenteleden erop na zou hebben ge
houden: bekeerde en onbekeerde. Ds.
Borgers was bang, dat je zo'n prak
tijk weer terug zou kunnen krijgen:
Eerste-klas-christenen, die zo'n
„geestelijke doorbraak" hebben be
leefd en zich toen weer lieten dopen,
en tweede-klas.
De zaak is nog tezeer in een beginsta
dium, dan dat er nu al een beslissing
over zou kunnen worden genomen.
Wel besloot de synode een deputaten-
schap in te stellen, dat geregeld con
tact gaat houden met de charismati
sche werkgemeenschap.
Dat contact is te meer nodig, omdat
verschillende synodesprekers er gis
teren blijk van gaven, bar weinig van
de charismatische werkgemeenschp
af te weten. Zo schreef een synodelid
het verschijnsel Hal Lindsey op reke
ning van de charismatische bewe
ging. Een ander zong de lof van de
evangelische radicaliteit van de cha
rismatische christenen in de Verenig
de Staten en Latijns-Amerika en mis
prees de Nederlandse Charismatici,
dat zij „zo ontzaglijk individueel be
perkt zijn en vrijwel geheel langs de
maatschappelijke betrokkehheid
heengaan." Ds. Gerkema wees er in
zijn antwoord op, dat de nationale
conventie van de charismatische
werkgemeenschap Nederland vorig
jaar gewijd was aan dr. F. Boerwin-
kel's boek „Meer dan het gewone" en
dat prof. dr. J. Verkuyl de voornaam
ste spreker was. En tegenover het
synodelid, die betoogd had, dat „je
nog zoveel met die mensen kunt pra
ten, maar hat je ze in de praktijk toch
niet voor de kerk kunt behouden", zei
ds. Gerkema, dat de charismatische
werkgemeenschap (onder leiding van
dr. K. J. Kraan en ds. W. W. Verhoef)
nu juist bestaat uit christenen, die
perse in de kerk willen blijven en
volstrekt solidair met de kerk willen
zijn, ook in haar gebreken.
BOSCH EN DUIN Ds. W. van Dijk,
Christelijk Gereformeerd predikant
te Gouda, is met ingang van 1 juli
1979 benoemd tot directeur van het
Nederlands Bijbel Instituut (N.B.I.)
te Bosch en Duin als opvolger van de
heer F. Smit. Het N.B.I., een oplei
ding voor werkers in kerk, zending,
evangelisatie, onderwijs en christe
lijk sociale arbeid bestond 23 oktober
30 jaar. Het ligt in de bedoeling dit
lustrumjaar af te sluiten met een
feestelijke schooldag op 26 mei 1979
te Zeist. De heer Smit legt op die dag
na 20 jaar zijn functie neer, waarna de
installatie van de heer van Dijk
plaatsvindt. Professor, doctor J. Ver
kuyl te Amsterdam, oud-bestuurslid
van het N.B.I., hoopt op deze lu
strum-schooldag te spreken.
Meer kerknieuws op pagina 8.
stomme beesten (sorry v
dieren) bereid zijn zich in 'j J
laten zetten. Waarvoor? Vd
Voor de meerdere ere van d
volgende slavendrijver. Op*
om zo snel mogelijk van hi|(
voor de vrijheid" af te k
misschien moeten we mei
ze hebben. Ze weten het ii
niet. Ze weten inderdaad n
vangen met een eigen, zelff
mensenleven. Ze willen
gecommandeerd worden, If
worden van eigen beslissir'
Dat is gemakkelijker. Je li
slapend voort. In een toestf
trance voer je de gebrulde omd
en je hoeft nergens oVer na>an
Maar 't is angstig genoeg.
komen de beesten opzette#
menselijke sprinkhanen d"
dorp, een stad, een land m#
geweld heentrekken, niets f1
kaalheid en leegte achterla
houdt hen tegen? We zulleiferV
dienen te letten, waar dit s<
regeringen gesteund wordanlijki
wie ze gesteund worden. Wben
been in zien om er geld aanechtt
verdienen en officiële afspnoken
ontduiken. We hebben gent just
gegevens van deze Napoleqer v:
Stalins. Hitiers, Videla's, Pfen. i
en Somoza's. We hebben enr mi
behoefte aan, zoals een con teg€
volksvertegenwoordiger dqdat
week deed, te vermelden d^e. m
Napoleon meer doden op z'ier IJ
heeft dan Franco. Is Francëere
een graadje beter geweest?m.
stupide opmerking dit aam
Het is één pot nat. Het steejehan
uit, dreigend omhoog, en minste
naar het leven en het goed das
ander. En wij wensen daart| rech
roepen. Tot elkaar en tot G| om
wensen er geen twijfel overleer
bestaan dat we deze bewegjaad
vervloeken tot in de grond i was
hart. rweze
ag. 1
Beroepingswerk"rd
NED. HERV. KEKK 1
Beroepen te Alblasserdam:*
te Rotterdam-Zuid; te h_t
(toez.): J. van HartingsvL.5__,
venter. ™stse
Aangenomen naar Grij^,ide
v.d. Brug. kand. te Grijpt.
Eek en Wiel (toez.): G. F. Cp,
te Valkenburg (ZH); naar
J. F. Oosterom, kand. te l
OU V
ïem
bedankte voor St-Annapa
naart, Nieuwendijk en voo
burg; naar Wijngaarden:
zen, kand. te Veenendaal.
te voor Goedegereede en v
wijk.
ten r
had
c penl
De synode van de Württembergse
kerk besloot na een urenlang debat
met één stem verschil, een voorstel
van conservatieve zijde aan de juridi
sche commissie van de kerk ter hand
te stellen om verder advies. De Würt
tembergse synode is officieel in frac
ties verdeeld en de conservatieve
fractie „Levende gemeente" had
voorgesteld, het indirecte lidmaat
schap van de kerk zij is als lidkerk
van de evangelische kerk in Duits
land indirect met Genève verbonden
om te zetten in een direct lidmaat
schap en dit dan op te schorten.
Blijkens de woordvoerder van de „Le
vende gemeente" in de synode. Rolf
Scheffbuch, gaat het deze synodele
den om meer dan de gift aan het
Patriottisch Front alleen. „In Genève
onttrekt men zich systematisch aan
de theologische bezinning. Het is op
het ogenblik de vraag, of wat in Genè
ve gebeurt, niet de grootste dwaalleer
is," zei Scheffbuch.
Puzzels
Kerkjuristen in de Bondsrepubliek
betwijfelen, of de kerk van Württem
berg inderdaad haar lidmaatschap
van de wereldraad op zal kunnen
schorten. De regionale kerken in
West-Duitsland en West-Berlljn zijn
landelijk verenigd in de evangelische
kerk in Duitsland (EKD) en door hun
lidmaatschap van de EKD automa
tisch lid van de wereldraad. Een regi
onale kerk, die uit de wereldraad wil.
zal ook uit de EKD moeten treden
Het statuut van de EKD voorziet
echter niet in een dergelijk uittreden
De situatie van de kerk van Schaum
burg-Lippe is anders, omdat deze
kerk van meet af aan reeds in 1949)
heeft gesteld, dat zij zich niet alleen
indirect (via de EKD) maar ook recht
streeks als liakerk van de wereldraad
beschouwt
idy 1
Benoemd tot bijstand in Lor,2,
raat te Etten-Ulft: T. J. i^e
predikant, wonende te Va|gr g€
Bedankt voor Utrecht: J. g66*'
penhol te Huizen (NH); voo In
den: P. Vroegindeweij te gen
GEREF. KERKEN
Beroepen te Wilnis: L. A. V
kand. aldaar, die geen ver< le gÉ
pen in overweging kan n< )e r,
kenswaard: A. v. Andel r5
Nijkerk (Fr.).
Aangenomen naar Oostzj
G. Postma-Gosker te .volg
waard [besc
nade
Beroepen te Spakenburg-I^0^
a ,_x__ (cï
int r
Me:
GEREF. KERKEN (VRIjfï
Ij er a
En
missionaire dienst op Irian
T. Pos kand. te Amersfoort,
Bedankt voor Spakenbi
Assen-Noord en voor BerI
denrijs: P. Schelling te Mi
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Den Haag-Wel.^
Schaaf te Dordrecht-Zuid;J
gen: A. W. Drechsler te
Noord.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor St-Annaland 1
L. i
■com
De
Dit is een illustratie uit „On-Geld-ig": een brochure van de hervormde
jeugdraad (HJR) en het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk
(LCGJ), waarin een aantal artikelen en beschouwingen over de omstreden
gift van de wereldraad van kerken aan het patriottisch front in Rhodesië is
opgenomen. Bijdragen uit onze krant nemen in „On-Geld-ig" een niet
geringe plaats in; ook is geput uit onze brieven-rubriek. HJR en LCGJ
bieden dit geschrift aan als handreiking tot de discussie over het anti-
racismefonds van de wereldraad van kerken. Belangstellenden krijgen het
thuisgestuurd als zij een rijksdaalder gestort hebben op gironr. 48.28.00
t.n.v. penningmeerster Herv. Jeugdraad, Driebergen, onder vermelding
„On-geld-ig".
oor.
nma
Corb
eKa
hel
kerken te Nieuw-Beijerlant
Paul Oestreicherung3
l aft
De anglicaanse geestelijke 1 1 OI
reicher (Londen) is tot kan{'
de Zuid-Londense kathe(
Southwark benoemd,
daarmee zal hij voorjaar 1
den als voorzitter van de Bi
ling van Amnesty Internal
blijft wel secretaris van de
ropa-commissie van de Bi[_
van kerken.
J. Asberg
Zondag is in Haarlem J.
overleden, de strijdvaardi
en penvoerder van het r
„Confrontatie" dat de b<
richting in de Rooms-1»
Kerk verdedigt. In de uil
reld was de heer Asberg ee
figuur, hij was oprichter
directeur van uitgeverij
Orbi"