en boek schrijven over mijn an zag ik als een opdracht' Tamtam OOK HET ONZE 5 Verkade: 'Met anekdotes kom je niet veel verder' .tS CELEN „Ik heb een tenschappelijk boek Jduard Verkade willen W/KW»A( G 20 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET 7 Pauli e aar uliere oek e< «fèbvr in Alt en van een ei| ^ch°Pfrecj Lammers e heel result coi lit zou len vai huwde -n* dat ook nog lees' vrijn, i. Er zijn mensen die erhaal dat ik er meer anekdo- ?.kfn 4'ad moeten verwerken, ewust heb ik daarvan n. Een boek vol anek- leuk, maar je komt er nmissij®1 verder mee Wat mij te R„ voor ogen heeft ge- i het ois een boek waar men- in theater zijn getate rd later ook nog iets rbben als naslagwerk, ons land veel te weinig t gebeid. Dat wreekt aam a >oral nu de theaterwe- "Jap een aparte studie- en col ilijk oife 15 geworden. w dr. Eline Verkade-Cartier '1, de weduwe van de in 1961 regisseur en toneelspeler, in zij zes jaar geleden begon in van haar man te boek te, iduidelijk voor ogen wat ze ;e maand is het resultaat at werk, neergelegd in ruim rd bladzijden, verschenen, j het als een opdracht gezien l te schrijven en ben dolgeluk- jhet er nu ligt. Daarmee wil ik ;en, dat ik blij ben er vanaf te die jaren ben ik dagelijks •eest met Eduard en dat was n. omdat ik zielsveel van hem t «erhl10110611- Ik heb me Wel 66115 1 afgevraagd hoe het zou moe- t dat boek als ik een hartin- iets anders zou krijgen. Als je. |c, 72 bent kan er van alles E. Niemand anders had dit nnen schrijven. Dat moest I doen die deel heeft uitge- van zijn wereld en dat laatste j_ „.Joch wel van mezelf zeggen. Ik rink"'^guard vanaf miJn HBS-tijd in n ben 26 jaar met hem ge- i zal om 1' fde. I geweest." ioires leelgebie 00 uur.1 bli df Eduard Verkade zelf die met k begon, in de oorlog toen er •elgebied voor degenen die Cultuurkamer wilden weinig was te doen. „Hij heel enthousiast aan. a een poosje ging het plezier er ■■■Metje af. Hij was nu eenmaal :hriiver. Na de oorlog verhuis- honderd vel die hij van die ■■"■tes had getikt naar de zolder. i<= „vjZÜn dood kwam ik dat manus- 'eer tegen. Het ging uitgebreid ;jn jeugd, té uitgebreid. Fami- h en goede vrienden die ik het 1 en waren het er unaniem over at het in een dergelijke vorm loest worden uitgegeven. Om- luard Verkade voor het Neder- Noord» toneel zo n belangrijke figuur »est. vond ik echter dat er toch tek over hem moest komen en i ik eraan begonnen." I aantekeningen van haar man| roi^s Eline °P zoek naar. straatlaal- »Dat ieek eerst een moei" ipgave. Eduard had zelf vrijwel n 16 gewaard op twee brieven na: ,p din#n Wibaut. op wie hij erg was jaroclf' en 660 van de kunstschilder ,eg> (onijnenburg. Maar na enig zoe- bnd ik bij anderen wel brieven: de euf13^15 zelfs Een hoofdstuk jwaren de illustraties. Eduard estellifn oude schoenendoos vol foto's chter niets achterop stond, en iald tussen boeken kwamen we het nodige tegen. Het is een jke uitzoekerij geweest. Er wa- ;e interessante opnamen bij Eline Verkade-Cartier van Dissel toneel is een vreemd vak hoor (foto: Dirk Ketting) dat de uitgever het aantal fotopagi na's verdubbelde." Eline Verkade kreeg de vrije hand wat betreft de omvang van haar boek. ..Ik krijg nu reacties van men sen die zeggen: kon dat boek niet wat dunner? Dat had best gekund, alleen ik kon het niet. Degenen die het te dik vinden moeten dan alleen het begin en het eind maar lezen." Oude dag Eline is heel uitvoerig geweest over de jeugd van haar man. Over zijn laatste levensjaren lezen we niets. Was zij bang te onbescheiden te wor den? Als ik haar dat vraag is het antwoord ontkennend. „De jeugd van een mens is belangrijker dan zijn oude dag. omdat in de jeugd een persoonlijkheid wordt gevormd. Men sen willen graag weten waar een vent vandaan komt. maar de ouderdom, de aftakeling is niet zo boeiend. Ik heb het boek genoemd „Eduard Ver kade en zijn strijd voor een nieuw toneel". Daarom ben ik geëindigd met zijn laatste optreden in het open baar. bij de onthulling van zijn borst beeld in de Amsterdamse Stads schouwburg. Wat er daarna privé nog gebeurde vond ik niet belangrijk meer De strijd voor een nieuw toneel was toen gestreden." Dat neemt niet weg dat Eline Verka de best over de laatste levensfase van haar man wil praten. Die levens avond op het buiten „Klein Boom en Bosch", prachtig gelegen aan de Vecht, waar Eduard in zijn jonge ja ren als kleuter speelde en door een gelukkige samenloop van omstandig heden in 1938 samen met zijn vrouw weer terechtkwam, werd gekenmerkt door een steeds slechter worden van het geheugen, waarvan Eduard Ver kade grote hinder had. „Toch verzuurde hij er niet door. Hij is lang doorgegaan met het geven van voordrachten, voornamelijk Hamlet en Macbeth. Enige jaren voor zijn dood heb ik hem gezegd dat hij het maar niet meer moest doen. Ik wilde hem ervoor behoeden dat hij midden in een programma zou blijven steken, omdat ik wist hoe vervelend hij dat zou hebben gevonden. In de huiselij ke kring heeft hij ook na dat moment nog wel fragmenten voorgedragen. Echt ziek is hij niet geweest, al moest hij de laatste twee maanden van zijn leven wel worden verpleegd. Geluk- Religieus „Hij was als man van 82 niet bang om dood te gaan. Als Hamlet en ook als Macbeth was hij trouwens al wel dui zend keer doodgegaan. Nu kun je zeggen dat het wel even anders is wanneer je op een toneel sterft en weet dat je even later weer op kunt staan, of dat de dood werkelijk aan de deur klopt. Maar hij bleef er kalm onder. Dat had ook te maken met zijn religieuze overtuiging. Zoals trou wens alle Verkades is Eduard zijn hele leven een religieus mens ge weest. Zijn ouders, die doopsgezind waren, lieten hun kinderen in gods dienstig opzicht vrij, maar langs al lerlei omwegen kwamen ze allemaal toch weer bij de religie terecht. Jan. een van Eduards broers, werd zelfs monnik in Frankrijk. Hij heeft zijn best gedaan Eduard over te halen ook door Mink van Rijsdijk Jaren geleden, toen homofilie nog helemaal on dergespit zat in de taboesfeer, stapte er eens een jongen in grote nood naar zijn huisarts. In die tijd waren artsen nog niet zo toegerust als nu om zo'n „probleemgeval" op te lossen. Toen het spreek uur voorbij was, voelde die arts zich dan ook niet veel minder ontredderd dan de jongeman die hij met het bekende kluitje het riet had ingestuurd. Hij vond het allemaal verbazend moeilijk, dc jongen in kwestie was bovendien niet de eerste de beste en zou in zijn eigen kring met zijn seksuele voorkeur stellig niet worden geaccepteerd. Tijdens de koffie zat de manier waarop hij met de jongen had gepraat hem zo dwars dat hij er belabberd van werd en zijn hart uitstortte bij zijn vrouw. Dat loste de problemen niet op natuurlijk, maar gaf wel een kleine compensatie voor de dokter, wel te verstaan. Want op het moment dat bij hem de stoom wat van de ketel was, zat zijn vrouw danig omhoog met het verhaal. Sjonge, wat erg voor die jongen en wat vreselijk voor zijn ouders en hoe moest dat nou verder? Haar benauwdheid om de feiten werd zo groot dat ze die deelde met een goede vriendin, met mij om precies te zijn. En aangezien ik ook nogal ontdaan was, praatte ik op mijn beurt een beetje de spanning van me af bij weer een ander. Ondertussen fietste de jongeman, niet vermoe dend dat zijn geheim al overal was doorgedron gen,, onbevangen door het dorp. Iedereen praatte over hem, niemand praatte met hem over „dat". Veel later heb ik pas begrepen hoe eenzaam hij was en hoe opstandig vaak. Zo ging dat toen. Nu trouwens nog. Neem nou dat meisje dat vreesde dat ze zwanger was. Net zeventien was ze en nog op de Havo. Een ding wist ze in het tumult van emoties heel zeker: ze wilde geen kind. Al haar gedachten balden samen op dat ene punt: geen kind. Maar abortus? Met haar ouders kon ze niet praten en zo vluchtte ze op een avond ontdaan en overstuur naar de dominee. Hij adviseerde het meisje voor zeker heid naar een arts te gaan. Dit kleine drama loopt verder parallel met het voorafgaande. Aan hel eind van de avond vertelde de predikant het verhaal was hem ook niet in zijn koude kleren gaan zitten zijn vrouw wat hij had moeteij aanhoren. Zij nam de volgende dag een goede vriend in vertrouwen en zo hoorde ook ik ervan. Toen het meisje vier dagen later opgelucht dc predikant opbelde met de mededeling dat toch ..alles" nog goed was gekomen, waren al tientah len mensen op de hoogte van de problemen. Daarna werkte de tamtam even voortreffelijk, ze was dus niet in verwachting, maar ze had „het" toch wel gedaan en dat was ook niet best. Onuit roeibaar lijkt de behoefte van volwassen mensen kwalijke zaken van een mcdeburgcr(es) door te' vertellen. Het is niet eens altijd pure sensatielust, soms is het zelfs bewogenheid, hoewel de drift om een primeur te kunnen lanceren goede intenties toch vaak vertroebelt. Het is een verpletterende gedachte dat je eigenlijk nergens veilig bent met een probleem dat je niet alleen kunt dragen. Beloften over niet verder vertellen, zwijgplicht en beroepsgeheim ten spijt zijn er meer mensen zo lek als een mandje in plaats van dicht als een pot. Op cursussen, scholing, herscholing, training, en weet ik waar is men tegenwoordig druk in de weer. met persoonlijkheidsvorming. Uitstekend. Timide; mensen moeten leren assertief te zijn. Erg goed.* Maar waar leren mannen en vrouwen nou einde-. lijk eens zwijgen? Zo'n cursus bestaat niet eens.' Gek is dat, want alle Pieternellen Pietjes. Pieten; en hoge Pieten hebben daar slaande behoefte aan.; Als het gewoon bij onze opvoeding en algemene; ontwikkeling zou horen dat wc wisten wanneer het- nodig was onze kiezen op elkaar te houden, zoul men in Den Haag nooit in de beruchtel „STROOMVERSNELLING" zijn gekomen. TjaJ er zat ergens een lek, zegt men nu schijnheilig. Wat een flauwekul -lek, het mocht wat, iemand- heeft gewoon gekletst inplaats van gezwegen.In' dat licht verklaart men dan de primeur van een.' krant nog bijna heilig. En dan zwijg ik nu maar; over de gevolgen van niet kunnen zwijgen. kig kon dat hier gebeuren op de plek waaraan voor hem zoveel goede her inneringen waren verbonden. Drie dagen voor zijn dood keek hij nog in de kamer hier boven uit het raam en zei: 'Wat wonen wij hier toch prach tig.' Hij wist toen al dat hij niet meer lang had te leven. Dat had hij aan vaard". rooms-katholiek te worden door een aardige vriend op hem af te sturen om met hem te praten. Hoewel Edu ard naar mijn gevoel In religieus op zicht vlak achter broer Jan lag, een tijdlang zelfs in het voorportaal van het katholicisme heeft gezeten, wilde hij zich uiteindelijk kerkelijk toch niet binden. Het was bij hem een beetje van: iedereen heeft gelijk". Eduard Verkade is volgens zijn wedu we blijven zoeken „naar het Licht met een hoofdletter, maar los van kerkelijke groeperingen". Dat kwam naar voren in zijn werk. „Bij mijn man moest er iets van geestelijke waarde in zitten. Anders vond hij er niets aan. Sociale problemen vond hij niet belangrijk. Dat verklaart dat hij zich niet tot Heyermans voelde aan getrokken. slechts één keer een stuk. dat was Uitkomst', van hem heeft geregisseerd". Royaards In haar boek vertelt Eline dat haar man evenmin met Willem Royaards overweg kon. „Ons scheiden werel den". verzuchtte Royaards eens op een landweggetje bij Hattem na een diepgaand gesprek met Verkade. Waaruit die „werelden" dan wel be stonden? „Royaards was om te beginnen tien jaar ouder dan mijn man. Hij kende toen Eduard begon het vak al hele maal en ieder mens zit vast aan zijn eigen tijd. Royaards tilde zwaar aan de taal en de klank. Hij was erg op Vondel, gaf prachtige voorstellingen van de Gijsbrecht, terwijl mijn man eigenlijk niet zo van Vondel hield. Voor hem was het Shakespeare. Roy aards hield van krullen, mijn man voelde zich aangetrokken tot het uit beelden van karakters. Hij had iets van de psycholoog in zich. Daar komt bij dat Royaards egocentrisch was. maar dat was Eduard ook. Dat zijn dingen waar je niet tragisch over moet doen. Het ls nooit goed als twee regisseurs hand in hand door het le ven gaan." Een kwestie waaraan Eline Verkade in haar boek maar een paar regels wijdt zijn de drie mislukte huwelij ken van Eduard Verkade (met Johan na van Wulfften Palthe. de actrice Enny Vrede en de illustratrice Rie Cramer) die vooraf gingen aan het ogenblik waarop zij hem haar ja woord gaf. Wat Verkade zo'n moeilijk mens om mee samen te leven? „Nee. beslist niet. Hij was een vriendelijke man met begrip voor anderen. Maar toneel is een vreemd vak hoor." zegt mevrouw Verkade als ik dit aan de orde stel. Fantasie In de toneelwereld, waar alles draait „om de fantasie, loop je snel de kans dat het in een huwelijk misgaat. Je hebt daar zo nauw met elkaar te maken en als je dan de fantasie niet meer van de werkelijkheid weet te scheiden. Bovendien was Eduard veel van huis. Dat allemaal bij elkaar was de reden dat ziin eerste huwelijk strandde. Enny Vrede werd verlfefd op een ander en de uiterst begaafde Rie Cramer had een fantasie die jin- ders was gericht dan bij Eduard^en dat ging ook verkeerd, al bleven bei den bevriend. Rie Cramer heeft tiier na haar scheiding nog wel gelogeerd Mijn man had een hekel aan onenig heid. Hij hield van mensen. Daarom reisde hij ook zo graag met de treitj en de bus. Dan kwam hij vaak enthousi ast thuis en was het: „O. ik heb weer zulke leuke mensen ontmoet" Dat waren bijvoorbeeld boeren uit Koe kengen, interessante karakters zon der poeha, want daar moest Eduard niets van hebben. Hij was wel ijdel. Dat is iedere acteur in zekere zin, anders kom je er niet, maar hij was niet pedant en dat maakt een groot verschil. Verkade was een gentleman en dat hield meer in dan een jtsje voor iemand ophouden." Ik het boek staat geen kritiek op de man die ons toneel wilde vernieuwen Een mens zonder tekortkomingen doet nogal ongeloofwaardig aam Eli ne Verkade begint te lachen als ik dat constateer. „Mijn man zal ook' wel zijn fouten hebben gehad, maar ik heb daar nooit iets van gemerkt,;het in elk geval nooit als hinderlijk er varen" Op het dorpskerkhof van Breukelen temidden van de mensen met wi^ hij zich. naar Eline vertelt, zo nauw ver bonden voelde, rust Eduard Verkade onder een zwarte zerk. waarin fcijn weduwe de woorden uit Hamlet heeft laten beitelen: „Gereed zijn is allés' 1st Ml t J i jpricll Onder redactie van mevrouw J. Wentmk-Frumau en mr. J. J. Wentink Vragen uitsluitend in envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM Voorburg. Per vraag een gulden in postzegels, het liefst in waarden van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan da buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd ;ter retariè: G: In sommige kerken wordt lags gelezen volgens het roos- i het klassieke kerkelijke jaar e Romanum). In onze kerk ge- Jat niet (zie compendium Lied- ip de 5de Zondag na Pinkste- attheüs 5. de verzen 20—24 en 1 3 de verzen 815. Er bestaat irgelijk rooster van de Raad ïrken. dat als ik het goed heb. anders is. Zoudt u mij een rillen noemen, waar deze lezin- an 11 de ndei Kerk graft afpla legen «'OORD: Het meest gebruikte werd uitgegeven door de Prof. Leeuwstichting (Louis Bouw- erstr. 7. Amsterdam): adem van Ik meen dat deze adem drie g lestrijkt. De raad van kerken ten uitgave (Bij Pluriform. Par- 20b. Voorburg). De eerste dag gulden voor vier afleveringen jaar '78) Elk jaar komt een jaargang en daarbij is een lijn waar te nemen Ik weet [aar deze gegevens voor ge- zullen worden, maar voor de en dames theologen en predi- is deze zaak nog lang niet 1 rond. Voor een buitenstaan <t *l.J r. «d€ 1 i- raar der zal het bestuderen van deze stof nog ingewikkelder zijn. VRAAG: Als ik de kinderen naar school breng, zie ik ontzettend veel mooie rozebottels en zou daar wel jam van willen maken. Kan dat? ANTWOORD: Inderdaad is het een heel aanlokkelijk gezicht, maar weet u öf en waarmee de plantsoenen dienst wel eens spuit tussen de bosjes en hoeveel hondjes daar uitgelaten worden? Wat de jam betreft, dat staat wel in uw kookboek onder „Al gemeen recept voor jam. gelei en vruchtensap". De kroontjes en steel tjes moeten eraf gehaald. Doorsnij den en haartjes en pitjes verwijderen (heel naar werk). Wegen, met een bo dempje heet water tot moes koken, of kroontjes en steeltjes eraf halen, kneuzen en met bodempje heet water opzetten en tot moes koken. Dan zeven, (niet in metalen zeef). Ook dit is vervelend werk met al die pitjes en haartjes, wegen. Verder in beide ge vallen afwerken waarbij men moet zorgen dat alles vlot achter elkaar geschiedt. Het resultaat is heerlijk, maar u moet wel goed weten waar u uw bottels vandaan haalt. REKATIE van een van de tachtigers Het gebeurt niet zo vaak dat we een bedankje krijgen. Dat hoeft ook niet. maar soms is zoiets wel vertederend. Een 86 jarige dame zond ons. toen zij haar wens vervuld zag. een lang ge dicht. Dit is ons nog nooit overko men. buiten Sinterklaastijd en we zullen dat vers trouw bewaren. Het eind was indrukwekkend: Ik neem de brief mee naar de Soos en ik lees hem voor. Zodat iedereen het hoort, het hele koor En gelooft u maar. het is gewis: Ieder wordt abonnee van Trouw, die 't nog niet Ls VRAAG: Hoe kwam de Zwitserse garde bij het Vaticaan en wat is daar verder van bekend? ANTWOORD: In 1506 stelde paus Julius 2 een garde samen uit alle Zwitserse kantons, behalve Ticino. (Dat was toen nog geen kanton). In 1540 zou Michel Angelo het geeL- blauw rode uniform ontworpen heb ben. dat op feesten gecompleteerd werd met een ijzeren kuras, helm en hellebaard. In '65 bestond de garde uit vier officieren, èèn kapitin, drie onderofficieren, acht tot tien korpo raals. zes tot acht vice korporaals, zestig tot honderd hellebaardiers. Er is altijd wel liefhebberij voor om er bij te komen, maar hoeveel deze he ren verdienden, kon ik niet te weten komen. Het is niet zo heel bijzonder, dat deze garde een Zwitserse was. De Zwitserse huursoldaten hadden een heel goede naam en stonden bekend als zeer betrouwbaar, zolang ze hun soldij op tijd ontvingen (geen geldig- geen Zwitsers). Op Ceylon hadden de Nederlanders in de Franse tijd een detachement Zwitserse soldaten. Toen ze niet betaald werden, gingen ze in Engelse krijgsdienst over. Ech ter is bekend, dat de Zwitserse garde, tot de laatste man vocht ter verdedi ging van Lodewijk XVI hoewel het salaris beslist niet tot die fatale dag geheel uitbetaald was. Soldaten en officieren werden overal gevonden. Omstreeks de eeuwwisse ling werd de Zwitserse officier Chris- toffel. wegens zijn heldhaftig gedrag in de Atjehoorlog onderscheiden Wij lazen eens dat in 1776 in Westkapelle Zwitserse soldaten werden ingezet, toen daar opstootjes waren vanwege de invoering van een nieuwe psalm berijming. inplaats van die van Datheen. VRAAG: Waar blijven toch alle dode kleine vogels? Men ziet wel eens een dode spreeuw of merel ligen. maar van deze mezen of mussen vindt men geen spoor. ANTWOORD: Ze zijn dan ook wel erg klein, die dode vogeltjes, vooral als de regen er eens over ging en wat in de tuinen ligt. raakt wel tussen het blad en de kevers en torren zorgen wel dat ze wegkomen. Wat er onder de dakpannen ligt voor resten van nesten, dode vogeltjes en ander za ken, droogt uit en ook daar zorgt de natuur wel dat er veel verdwijnt. De meeltorren, die men op hete zomerda gen in trappen huizen en op zolder ruimten vindt, zijn goede opruimers en de paniek die er wel eens is als men een paar van die torretjes door een verder onberispelijk huis ziet scharre len. is dan ook wel overdreven. Ze kunnen het niet uithouden onder de hete pannen en laten zich naar beden vallen. VRAAG: Wij erfden gedeelten van een Lange Lijzenservies. dat men on geveer zeventig jaar geleden regelma tig als keukenservies gebruikte. Waar kan ik iets meer over dergelijke ser viezen te weten komen0 ANTWOORD: De naam L L slaat op de slanke figuren van Mei Jen. mooie jonge vrouwen, soms vergezeld door een klein knulletje (onze voorouders noemden dat „het zotje"). We vinden ze al eind 17de eeuw. Deze decoratie is nog steeds populair, zodat namaak in allerlei vorm en kwaliteit te koop geboden wordt. U schrijft dat dat u niet veel literatuur over dit soort por- celein heeft gevonden, maar ik ver moed dat er in de Openbare en grote Bibliotheken heus wel het een en ander te vinden is over Nedrlands porcelein en aardewerk en over het gebruik van Chinees servieswerk Vraag eens naar het boekje van F F Lunsingh Scheurleer. Delfts Blauw (Unieboek Bussum ISBN 90 228 4256 8). Als men belangstelling voor een dergelijk onderwerp heeft, moet men niet verwachten kant en klaar uitge werkte studies ergens op een rijtje te vinden, maar als men diverse hand boeken eens doorkijkt en vergelijkt, wordt het steeds merkwaardiger overeenkomsten te zien en grote lij nen te ontdekken VRAAG: Waar kan ik de Riwa dui- venstrips bestellen? In Hilversum klopte het door u opgegeven adres niet ANTWOORD: Jammer dat u niet even de telefoon greep Inderdaad is de Riwa verhuisd naar Breda. Mathe nessestraat 27-29. 4834 EA Op het oude telefoonnummer te Hilversum worden deze nieuwe gegevens via een bandje meegedeeld VRAAG: Is er geen uitgever te vin den. die het boekje „Kleine Kroniek' van AM Bach nog eens zou kunnen uitgeven Ik vond het wel In een stadsbibliotheek, maar ieder zou het toch moeten kunnen bezitten, mét de muziek van Bach? ANTWOORD: Tot mijn grote vreug de was onder de weinige boeken, die we na de japanse bezetting uit onze eigen bibliotheek terugvonden. Die Kleine Chronik der Anna Magdalena Bach (wieder aufgeleegt AD 35 Bei Koehler. Leipzig). Het is inderdaad wel een juweeltje en onder geen voor wendsel lenen we het dan ook uit Fijn dat u een vertaling in uw bibliot heek vond. Dan zullen er ongetwijfeld meer exemplaren zijn en die duiken altijd wel weer op op een onverwach te plaats. Ik heb geen contacten met uitgevers, die ik op de een of andere manier zou kunnen beïnvloeden VRAAG: wat mag een hoogbejaarde logé. die zoutarm, velloos moet eten en bovendien suikerziekte heeft nu eigenlijk wel eten? Graag zou ik een zo uitgebreid mogelijke lijst van het toegestane ontvangen is er in angar -ylind. ANTWOORD: Het beste en het enige dat ik u kan adviseren is. via de huisarts contact op te nemen met de diètiste van uw rayon Ook de Wijk zuster in het dienstencentrum kan u helpen aan de folders van het voor lichtingsbureau voor de voeding en aan het adres van de Nederlandse Diabetesvereniging. De combinatie van de door u aangegeven dieeteri-zal ook de diëtisfte) wel enige mérite kosten, maar dat is ook een vah de uitdagingen van een moeilijk vak. „BLANKE SLAVEN in Amerika Een paar maanden geleden was deze rubriek een vraag over dwan beiders in Virginia en Maiyrai ..waar zijn ze gebleven?" Hoewefwe heel wat vonden over veroordelirt|en. vervoer enz., van wat men als zware misdadigers beschouwd kwam^ er geen bevredigend antwoord op deze vraag Heel toevallig kregen we verle den week een pas verschenen boek van James A Michener (The source onder ogen. dat een vriend in New York had gekocht en dat waarschijn lijk binnenkort ook wel hier te kéop zal zijn Chesapeake, een geweldig dikke turf. handelend juist over'.dit onderwerp de integratie van de vrij gekomen dwangarbeiders en hunlna- kroost Het is een roman en dat ligt er dan ook dik op De veertien hoofd stukken zijn vrijwel los van elkaar verhalen, die alle op dezelfde manier worden ingeleid en daardoor aan. el kaar verbonden: een reis over de Che sapeake Bay en de Choptankriver. volgens een systeem dat men bij JAM vaak meemaakt, maar voor iemand die belang steli in de geschiedwus van de Engelse dwangarbeiders, zoals onze vragensteller dat is. is de bron vermelding van Michener in ditnieu we boek een grote verrijking (Rand om House Ine N York N Y 7 78 ISBN Q-394 50079 2S12 95I.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 7