Een bewijs van toegang uit 1910 Drukke vergaderweek voor twee synodes Theologie geen norm voor samenleving Prof. dr A. R. Hulst (68) overleden Kerstverhaal als strip L Trouw l Kaarsen-actie voor Soweto slaat aan Dekens in Polen dreigen met actie VOORBIJGANG VRIJDAG 17 NOVEMBER 1978 door A. J. Klei Toen ik een stapel oude vlugschriften van de onderste plank van mijn boekenkast oppakte, viel er een papiertje uit. Het was een bewijs van toegang tot de middagvergadering van de op 5 mei 1910 in Utrecht gehouden bondsdag van de Nederlandsche Bond van Jongelings Vereenigingen op Gereformeerden Grondslag. Ik kreeg aldus, om met de oude berijming van psalm 19 te spreken, van mijn plicht een klaar bericht. Ik moest namelijk nog schrijven over de viering van negentig Jaar georganiseerd gereformeerd Jeugdwerk. Een opmerkzaam lezer zegt misschien: dat heb Je al gedaan. Hij heeft gelijk, maar toen betrof het de viering bij de vrijgemaakte gereformeerden en nu zijn de „gewone" gereformeerden aan de beurt. Beide groepen beweren dat zij de wettige voortzetting van de in 1888 opgerichte gereformeerde jongelings bond in huis hebben, hetgeen meebrengt dat ik tweemaal een herdenkingsstukje moet vervaardigen. En zo zien we. dat de kerkscheuring van 1944 tot vandaag toe haar sporen trekt in onze broodwinning. De „gewone" gereformeerden treffen het, dat de staatssecretaris van CRM mevrouw Kraayeveld lid van hun kerk is. ZIJ komt morgen in Driebergen, waar het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk geherbergd is, de overheid-ons- ten-goede vertegenwoordigen en zo blijft alles mooi onder ons. Maar nu dat toegangsbewijs uit 1910. Het gleed uit het programmaboekje voor die Utrechtse bondsdag, een geschrift van 36 pagina's, waarvan er tien in beslag genomen worden door de. in zeer kleine letters gedrukte, stellingen van de referenten op de bondsdag. Bij mijn stapel is ook een bundel met de tekst van de op 5 mei 1910 gehouden referaten en redevoeringen, ze leveren met elkaar 102 dicht bedrukte bladzijden op. Wij vinden onszelf al een hele plet als we een wat langer uitgevallen aflevering van VARA-Visie of Hier en Nu volledig uitzitten, maar dat was andere koek. Roggebrood zeg maar. Het toegangsbewijs en de beide boekjes zijn van mijn schoonvader geweest. Ik huisvest ze. want ik kreeg na zijn overlijden het vergeelde spul uitzijn boekerij toebedeeld. Hij was blijkens zijn nalatenschap een trouw lid van de Jongelingsvereniging, hij ging ook elk jaar naar de bondsdag. Van al die toogdagen heeft hij de referatenbundels zorgvuldig bewaard. Een beetje geroerd blader ik in die bundels. Zó, onder een niet aflatende stroom van belérende en stellige woorden, zijn de gereformeerde Jongelingen van toen gevormd tot mannen-broeders die hun weetje wisten in kerk, staat en maatschappij. Mijn schoonvader was er een gaaf voorbeeld van. hoe de „kleine luyden" zich onder aanvoering van hun grote leider Abraham Kuyper ontplooiden tot mensen die meetellen. Hij had niet meer dan lagere school, maar hij maakte inleidingen voor de jongelingsvereniging en zij leverden de basis voor zijn verdere ontwikkeling, ook in maatschappelijk opzicht. Hij werd een notabel man in zijn woonplaats, algemeen geacht, voorzitter van dit, regent van dat. Mijn schoonvader was dus een der mannen-broeders, maar een artistieke inslag bewaarde hem ervoor dat hij zijn zekerheden al te nadrukkelijk voordroeg of aan anderen oplegde. Hij heeft en dat is in ons verband typerend geen van zijn zoons naar de jongelingsvereniging gejaagd. Omdat hij zijn carrière vooral als een zegen Gods beschouwde en minder als vrucht van eigen vlijt, liet hij tevens na zijn kinderen hogerop te stoten. Wat dit betreft had zijn opvoedend optreden een beminnelijk soort slordigheid. Hij is in 1913 ook naar de jubileumbondsdag geweest in Den Haag. Hij zal de bondsdagliederen meegezongen hebben, zoals dit: „Wees gegroet met vreugdezangen/Gereformeerde jongelingsschaar!" en hij zal met die ganse schaar meegesleept zijn door de feestrede van Kuyper over: „Der jongelingen sieraad is hun kracht". Nu wès het ook een meeslepend verhaal, waarin Kuyper, die men geen cultuur-pessimisme kan verwijten, zijn gehoor voorhield: „Het is de goede gave der Cultuur, het is de rijkdom van Gods gemeene gratie, dat ons menschelijk leven steeds met hooger golfslag zich in zijn stroombed blijft voortbewegen Rijke ontwikkeling moet naar alle kanten uitpuilen Kuyper zag in de toekomst ook een honderdjarige Jongelingsbond. waarvoor „zelfs wie buiten staat, eens 't wierook ontsteken zal". Dat heeft hij mis gehad, maar ik denk wel eens dat deze onvermoeide actievoerder goedkeurend zou knikken als hij waarnam hoe nakomelingen van de jongelingen uit 1913 zich met Dominee Vonkenberg toen hij op 19- jarige leeftijd het initiatief nam tot oprichting van de gereformeerde jongelingsbond. De foto is overgeno men uit het jubileumnummer van „Bijblijven", het verenigingsblad van het Landelijk Centrum voor Ge reformeerd Jeugdwerk (belangstel lenden kunnen het aanvragen bij het LGGJ, postbus 99, Driebergen). evenveel elan inzetten in een actiegroep als de mannen-broeders dat deden in pak wegde kiesvereniging. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG/LEUSDEN De hervormde en de gereformeerde synodes gaan een drukke vergaderweek tegemoet, met als hoogtepunten de bespreking van de omstreden gift van de wereldraad van kerken aan het Patriottisch Front van Rhodesië en de gezamenlijke synode vergadering over het rapport „Zending in Nederland". de Jaarverslagen van de raad voor de zending en van de gereformeerde zen- dingsbond (GZB) besproken worden, waarbij de GZB ook zijn onlangs in een brochure vervatte beleidslijnen aan de synode voorlegt. Dinsdag avond zal de gift aan het Patriottisch Front het voornaamste agendapunt zijn. Woensdagmorgen bespreekt de hervormde synode dan nog het pasto raat aan gemengd gehuwden. ADVERTENTIE De beide synodes beginnen maandag elk apart hun agenda af te werken, de hervormden op Hydepark te Drieber gen en de gereformeerden in De Blije Wereld te Lunteren. Maar woensdag na de lunch, als de hervormden met hun eigen agenda klaar zijn, zullen zij zich naar Lunteren begeven, om zich met de gereformeerde synodeleden samen te beraden op het onderwerp „Zending in Nederland". Het is de derde ontmoeting van deze aard. In 1973 en 1976 werd eerder een hervormd-gereformeerde „combi-sy node" gehouden. De synodeleden zul len voornamelijk uitgaan van het ver slagboek van het oecumenisch pro ject „Zending in Nederland" van vo rig Jaar Het thema zal woensdagmid dag worden ingeleid door de bekende Britse theoloog Lesslie Newbigin. Daarop volgt bespreking in groepen, 's Avonds is er plenaire discussie met een panel en donderdagmorgen zijn de slotberaadslagingen en de besluit vorming. Diakenen Op de agenda van de hervormde sy node in Driebergen staat voor maan dagmiddag de beleidsnota van de ge nerale diakonale raad „Teken van leven", die door de raad is opgesteld na uitvoerige raadplegingen van de diakenen overal in het land. 's Avonds komt een nota in behande ling over de mogelijkheden tot sa menwerking tussen de bond van vrije evangelische gemeenten en de her vormde kerk. Dinsdagochtend komt het rapport over het functioneren van de kerkvi sitatie aan de orde. 's Middags zullen Twee deputaatschappen toetsten de beleidsnota op missiornaire en ker- kordelijke aspecten. Ook wordt dan een verzoek van het interkerkelijk vredesberaad besproken, om de cam pagne „Help de kernwapens de we reld uit, te beginnen uit Nederland" financieel te steunen. waarin oppen omen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur: Jenze Tammmga Directeur mg. O Postma HOOFDKANTOOR PostDus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstrsat t3V Amsterdam Postgfo 66 00 00 B<mk Ned Cred>etbar>k Rekeningnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XII000 REGIO ROTTERDAMrOORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei 010-115588 (redactie ar abonnementen) tel 010-115700 (advertenties) WesttMaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAGAEIOEN Postbus 101 2501 cc Den Haag t«i 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND <u«tsluitend admmistratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Abon nementapri jzen Per maand f 15.47 Per kwartaal 46 40 Periaar 183 40 Advertenaetanavan oo aanvraag Telefonische abonnementenopdrachten (fie adressen boven) Opgave fannkebenchten 9-19 30 van maandag t/m vn|dag Op rondag van 18- 20 uur leief 020-913456 Opgave mm»-advertenties lel. 320-936866 ot Kt* fW-jfc aan Mn-Adv atdekng postbus 433 1000 AK AMSTERCAV Adresw^-gngen urtsiurtend sehnftet.jk aan orue Amsterdamss adressen Charismatisch De gereformeerde synode houdt zich op haar eerste vergaderdag (maan dag) onder meer 's middags bezig met de vragen, die op de kerk afkomen vanuit de charismatische beweging. Enkele jaren geleden stelden de hoogleraren dr G. C. Berkouwer en dr H. N. Ridderbos een proeve voor een eenparig geloofsgetuigenis op. waar op binnen en buiten de gereformeer de kerken kon worden gereageerd, wat uitgebreid is gebeurd. Dinsdag morgen gaat de synode praten over wat er nu verder met deze proeve moet gebeuren. Ook komen die dag enkele bezwaarschriften over publl- katies van gereformeerde theologen aan de orde. Het betreft de boeken „Tussen mens en onmens" van de Castricumse predikant B. Boelens Czn.. „Wat heet geloven?" van prof. dr H. M. Kultert en „Ervaring en keuze" van drs H. J. Zeldenrust, de studiesecretaris van Kerk en Vrede. Woensdagmorgen houdt de gerefor meerde synode zich bezig met een aantal kritische notities, die gemaakt zijn op de beleidsnota van de IKON. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De eerste zending van honderdduizend „Ukukhanya"-kaar- sen uit 8oweto is in ons land gearri veerd. Met deze kaarsen voeren de diakonale instanties van de hervorm de kerk en de gereformeerde kerken en de stichting Oecumenische Hulp een speciale adventsactie. De kaarsen zijn voor vijf gulden per stuk te krijgen bij de plaatselijke diakonieèn, die ze weer kunnen be trekken bij 27 door het hele land verspreide distributiecentra. Op een enkele plaats is men al uitverkocht, maar een tweede verscheping naar Nederland is onderweg. WARSCHAU Alle 42 dekens van het rooms-katholieke diocees Prze- myls in het zuidoosten van Polen hebben de plaatselijke regerings autoriteiten gewaarschuwd honger stakingen te zullen organiseren wan neer er geen eind komt aan de discri minatie van studenten van een semi narie in die stad. In een brief aan het provinciaal be stuur hebben zij vorige maand gepro testeerd tegen het oproepen van priesterstudenten voor militaire dienst terwijl andere studenten vrij stelling konden krijgen. De kerkelijke functionarissen zeggen dat de dienstplicht hun werk in de war stuurt. Na de gezamenlijke zittingen met de hervormde synode vergaderen de ge reformeerden donderdagmiddag weer alleen over begrotingszaken (zending). Vrijdagmorgen komt dan in de gereformeerde synode de gift van de wereldraad aan de orde, waar na tenslotte de stand van de cateche se aan de jongeren onder de loep zal worden genomen aan de hand van een lijvig rapport. In een brief aan de kerkeraden en predikanten in beide kerken heeft de gemeenschappelijke raad van depu- taten voor „Samen op Weg" ge vraagd, in de kerkdiensten van ko mende zondag voorbede te doen voor de gezamenlijke vergadering van bei de synodes. Wending, het maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving, komt deze maand met: - Vrijheid van Wetenschappelijk Onderzoek? - Amerikaanse bewegingen: naar Eenvoud en Ontwapening - Hella Haasse; Literatuur en Werkelijkheid - Wereldraad en Racisme Te bestellen bij: Boekencentrum. Postbus 84176, Den Haag; telefoon 070-512111 o Stuur mij I exemplaar van het novembernummer van Wending 4.75 verzendkosten) Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10, door prof. dr. H. M. Kuitert Naam Adres (I T 8 H UTRECHT Op 68-jarige leeftijd is overleden de oudtesta menticus prof. dr A. R. Hulst die dertig jaar lang, van 1947 tot 1977 deel heeft uitgemaakt van de theologische faculteit der rijksuniversiteit te Utrecht. Prof. Hulst was een geboren Gronin ger en wilde dat weten: hij heeft meermalen in het Gronings gepreekt. Behalve te Groningen studeerde hij ook in Jena. Hij begon zijn ambtelij ke loopbaan in 1935 als predikant van de hervormde gemeente te Hoge- Zwaluwe. In 1942 vertrok hij naar Delfzijl. In 1946 werd dr Hulst be noemd tot secretaris van de verta lingscommissie voor het Oude Testa- Conferenties De betekenis van de kerk voor het geestelijk leven, regionale ambtsdra gersvergaderingen van de gerefor meerde bond. vrijdagavond 17 no vember in Middelhamis, Veen, Woer den en Zwolle, vrijdagavond 24 no vember in Katwijk aan Zee, Leek. Papendrecht en Veenendaal. Lnl. tel. 02152-54199. De kerk van vandaag op morgen, gereformeerde ambtsdragersconfe rentie in Overijssel, zaterdag 18 no vember. gereformeerde kerk te Wier den. Inl. tel. 05200-15767. De missionaire gemeente. Instruc tiedag voor predikanten en gemeen teleden, die plaatselijk met de cursus „Op de tocht" aan de gang willen. Zaterdag 25 november. Toerustings centrum. Leusden óf zaterdag 25 no vember. Eykmanhuis. Driebergen. Inl tel. 033-43244. We hebben meer tijd, wat na? Voor gereformeerde vrouwen. 20 21 november. Den Alerdinck. Laag Zut- hem. Inl. en aanm. tel. 02154-13366. ment vanwege het Nederlands Bijbel genootschap. Te zijnen behoeve stichtte de Baarnse hervormde ge meente een bijzonder predikants plaats. In 1947 werd hij benoemd tot hoogle raar te Utrecht. Hij doceerde de we tenschap van het Oude Testament en de geschiedenis van de Israëlitische godsdienst, en vanwege de hervorm de kerk doceerde hij de theologie van het Oude Testament. Tot zijn publi- katies welke in breder kring bekend heid kregen, behoren o.m. gebundel de radiovoordrachten, voor de NCRV gehouden, onder de titel: „Keerpun ten in Israêls geschiedenis". Het verslag van Hans Rein- ders over de discussie Theolo gie en Samenleving (zie Trouw van 15 november) biedt een helder geschreven weergave van wat hem in ge noemde discussie wel en niet bevallen is. Een dergelijk ver slag heeft zijn voordelen, maar de weergave van wat anderen op de bewuste avond aan de discussie bijdroegen, lijkt mij deze keer toch te veel bepaald door het eigen stand punt van de auteur. In de eerste plaats krijgt de lezer de indruk dat er maar drie forumleden waren, die zich over genoemd thema moesten uitspreken, maar er was nog een vierde, te weten prof. A. Wessels, en het was Juist hij die m.i. de discus sie bij zijn werkelijke proporties be waarde door op te merken dat chris telijk nog wel wat anders is dan aller lei discussies over mogelijke en on mogelijke theorieën te houden. In de tweede plaats: Hans Reinders kleurt mijn opvattingen over theolo gie zó in dat het wel lijkt alsof theolo gie zich bij mij in een of andere ivoren toren, ver van het maatschappelijk gebeuren, afspeelt. Dat komt mis schien omdat ik nogal kras om argu menten vraag wanneer theologen met creatieve nieuwbouw voor de dag komen, maar strenge eisen stellen op argumentatief niveau is wat anders dan een wetenschap in een ivoren toren opsluiten. Om deze misverstanden (en andere) niet te laten wortel schieten, geef ik hieronder mijn stellingen over Theo logie en Samenleving, zoals die op de bewuste discussie-avond in ieders be zit waren. De lezer kan zich met be hulp daarvan een beeld vormen van wat ik wel en niet voorsta. ■1. Het is een verouderde mening dat de studie van theologie iemand in staat stelt samenlevlngsvragen op te lossen. 2. De studie van de theologie leidt niet op tot maatschappelijk of poli tiek aktie voeren. 3. Theologie ontwikkelt criteria om godsdienstige legitimatie te kritise ren. Voor andere criteria is de chris ten op andere disciplines aange wezen. ADVERTENTIE Omstreeks D. V. I december a.s. verschijnt: GETRAINDen wel SENSITIVITY - TRAINING IN HET LICHT VAN DE BIJBEL door Dt. J. Van Amstel. Een onthullende cn uitermate leerzame toelichting over Sensitivity- training. Een onderwerp waarmee óók u, of uw kinderen, vaak onge merkt te maken hebben. Deze voorlichting is verdeeld over 12 hoofd stukken met 68 onderverdelingen voorzien van 368, vaak uitgebreide, literatuuraanhalingen en verwijzingen naar de Bijbel en Heidelberger Catechismus alsmede 38 met naam cn uitgever genoemde studies. Een eerlijk en, voor jong en oud, begrijpelijk geschreven boek. Keurig gebonden, 127 pag., prijs tot 31 dec. slechts f. 13.75. UITGEVERIJ STARK-TEXEL Ongefrankeerd besteller: Machtiging nr. 19, 1780 VK Oosterend. TEL. 02223-495, Postbus 302, 1794 ZG Oosterend. Tevens verkrijgbaar in de boekhandel. Daarom gingen ze allemaal op weg om zich te laten inschrijven, ledereen ging naar de plaats waar hij moest zijn. Zo ging ook Jozef op weg uit Nazaret, een stadje in Galilea. Hij ging naar Betlehem. dat in Judea ligt. Hij stamde namelijk af van koning David, en Oavid was in Betlehem geboren. Daarom moest Jozef daarheen, om zich te laten inschrijven, samen met Maria, zijn verloofde. Maria was in verwachting. Dit is één van de 28 pagina's van „Jeans komt in de wereld", een door het Nederlands Bijbelgenootschap (postbus 620, Haarlem) uitgegeven stripboek (formaat: 21 bij 15 centimeter; prijs; 4,90). Arnold Berbers „vertelt" in vijftig zwart-wit tekeningen het kerstverhaal. Een commissie van het bijbelgenootschap vertaalde de bijbeltekst van Lucas 1 vers 1 tot en met Lucas 2 vers 40 in eenvoudig Nederlands. Dit boekje is bedoeld voor kinderen, maar kan daarnaast heel goed bestemd worden voor mensen die het Nederlands niet van huis uit spreken en nog moeite hebben met het lezen van onze taal. 4. Christenen die de maatschappij willen veranderen, kunnen beter wat anders studeren dan theologie. 5. Het christelijk geloof is aktief in de liefde anderen tot hun recht la ten komen) en daarom in samenle- vingsvragen veranderingsgezind om te behouden. 6. Er steekt meer in het christelijk geloof dan een kracht tot oplossing van maatschappelijke en politieke problemen. In mijn toelichting heb ik nog eens onderstreept dat ik mij over theolo gie en samenleving heb geuit en niet over de christen (of het christelijk geloof) en de samenleving. Christe nen hebben alles met de samenleving te maken, omdat God alles met de samenleving te maken heeft. Wat ik wilde beweren is dat de normen voor de opbouw van de samenleving niet 'door theologen geleverd kunnen wor den (we zouden naar de Middeleeu wen terugkeren) en dat de criteria "voor kritiek op de samenleving niet door de theologie worden opgesteld. Theologen kunnen wel met die nor men en criteria werken, moeten dat m.i. zelfs, maar ze halen ze „van el ders"; dat moeten ze goed ont houden. Christenen die de maatschappij wil len veranderen, moeten niet te veel van de theologie verwachten. Dat doen ze in feite ook niet, was mijn stelling. Als je het controleert, zul je zien dat ze zich in dit soort vragen altijd en overal van niet aan de theo logie ontleende normen en criteria bedienen (en moeten bedienen). Overigens werd deze stelling door drs. N. A. Schuman weer van een vraagteken voorzien. Een bijdrage van de theologie is er wel degelijk, maar dan op haar eigen terrein (zie stelling 3) n.l. dat van het spreken over God. Wordt God er terecht of ten onrechte bij gehaald of ook vergeten erbij te halen? Om op deze (en derge lijke) vragen te antwoorden, volgt ie mand een opleiding in de theologie. Willen theologen zich ook op andere vakgebieden bewegen, dan is dat pri ma. maar het kan dan alleen als ze die vakken ook bestuderen. Anders wor den ze beunhazen i.p.v. wetenschap pers, en ontlopen ze de verantwoor ding die typisch op hun eigen terrein ligt; waarom wordt er over God ge sproken en kan het niet net zo goed zonder? o Sourv Het gaat in deze dagen or^pAM - betrouwbaarhied van orut^^ samenleving.Eensamen] ontleent die betrouwbaar IDSi111^ hen die eraan deelnemen tken ai bijzonder aan hen die op jreekb; verantwoordelijke posten zijn. Betrouwbaarheid he e gister maken met de afwezigheiÉaken) c bij-oogmerken. Van iemai rkgeven bepaalde publieke functit Het aa mag verwacht worden datflustrie i: functie uitoefent met voll e procer toewijding aan de opdracl a zag in functie besloten ligt. Hij kp-anderii bij-oogmerken er op na hol de onl corrupte samenleving is dDle bood samenleving waar de func ft van d meer aan eigen financieel echanis: denken dan aan datgene qde de 1 geroepen zijn. Een ander l ervange kan zijn dat een functions een bepaalde verantwoorc ustrie i binnendringt om vanaf dli splaats bestel dat hij zegt te diene|r" (har werpen, machten aan't beding) flJ laten komen die soms pret roei in i omgekeerde beogen dan dfen vr democratie die hem aangefc nu de heeft. Vandaar dat er vóórwerk m een verbod bestond voor aklbeda. om lid van de NSB te zijn behoeft dat we dit lidmaatschap a< altijd nog een bedenkelijk vinden. Al moet het ciuidel oet die die bedenkelijkheid ook z' wel z heeft, b.v. in de termijn diqiet de is en met name in het gedr^M persoon in kwestie. Soms I hernieuwd onderzoek, gezk blijkbare onvolledigheid v»_ vroegere tests nodig zijn. D dan: door wie? Hier duikt naam van de Binnenlands» Veiligheidsdienst op. Maax)r-S= zich dan wel allereerst de stellen: wie onderzoekt di onderzoekers? Het lijkt ondraaglijk voornemen oi dergelijk onderzoek over mensen van wie men dan den gemoede zou aannemt wel goed met hen zat. In Vi Nederland van 11 novemb«fund *•- het verhaal van Rudi van ijw'cht waaruit wel enkele vragen Wordt men bij een onderzof gevraagd naar z'n instelli progressief of conservatief! sociaal voelend? Je vraagt] krijg je dan een plus of mini' zegt. En wat doen ze met d^600 s- je leest? Is 't meteen plus a krant leest waar je zulke orf vuile handen van krijgt? ergens op de betrouwbaarhi onze samenleving aankom! op de betrouwbaarheid en objectiviteit van de onderet er tenminste onderzocht mi worden. Genoeg vragen om nauwkeurig te werk te ga: met een nieuwe tijdrovend» zitten. P.S. Door het wegvallen vat woord is in „Vandaag" van f ten onrechte de indruk gew met informanten de heren 1) Van der Leeuw bedoeld wai terrat sraël: „dr. M Beroepingswerker ig NED. HERV. KERK ^ön.g Aangenomen naar Kraling^"1*!^ dewijk te Schaarsbergen i# blokland (toez.): D. HeuvelB te Oudewater, die bedankü byloniënbroek, Zalk en V(| voor Den Bommel; het pred. voor buitengew. wer| vertaling in Ethiopië en f A. v.d. Jagt, kand. te Poor! Afscheid op 19 nov. van 5 dam: J. Mostert ber. te 1 moer; van Tiel: G. J. Versty Honselersdijk. Intrede te Weesp: G. vanj Vollenhove; te Vaassen: H.I.Ambacht; te Boskoop (1 het pastoraat): dr. J. Hal pred. van Woerden. Bevestiging te Zwolle (pasl dewerker van de Verenigin zorg in Overijssel): M. G. 1 voorheen zendingspredikai meroen. EV. LUTH. KERK Afscheid van Utrecht: Dr.| Visser wegens emeritaat. GEREF. KERKEN Afscheid van IJsselmuii Schoeman, wegens benoei lector in de dogmatiek aam siteit van Pretoria. Intrede te De Bilt: D. Boui Rotterdam-IJsselmonde. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 24 nov. te Dokld Th. Velema, kand. te Apel<| GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Klaaswaal: J.|i Barneveld. NED. PROT. BOND Intrede te Eibergen: N. v.^ Den Haag. De Wc iroeil ido Een I st o /erkrt| Kroon ïslc g to Ds D. Broer Op 75-jarige leeftijd is ov gereformeerde emeritus-pr Broer te Baarn. Ds Broer |l staan in Surhuisterveen, dijk. Haulerwijk en (van 19 emeritaat in 1968) in Spijke 1946 tot 1948 was hij leger] in Indonesië. Idoeli liuari zijn ïrtie 'i H

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2