Heeft de maatschappij iets aan theologie? Kritiek op eenzijdigheid Zending in Nederland' Rijken kochten met bisschop El Salvador kat in de zak Dankbaarheid voor psalmzang door heel de gemeente ai Trouw Kuitert opnieuw contra Christenen voor het Socialisme VAN DA VOORBIJGA!* Nieuwe berijir in Zuid-Afrik; WOENSDAG 15 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET door Hans Reinders Onder auspiciën van de studenten vereniging van de theologische fa culteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam heeft de afgelopen week een tweedaags congres plaats gevonden over de verhouding tus sen theologie en maatschappij. Op de lijst van sprekers prijkten p a. de namen van prof. dr H. M. Kuiterten van drs D. Boer, de laatste als spre ker namens de beweging Christe nen voor het Socialisme (CvS). Wie zich de frontale aanvaring van Kui tert met leden van deze beweging in Trouw in de afgelopen weken herin nert, begrijpt dat er met belangstel ling naar deze volgende confronta tie werd uitgezien. Maar er was meer. De tweede congresdag werd geheel in beslag genomen door een aantal lezingen en discussies over en naar aanleiding van feministi sche theologie. De keuze van het thema werd In eerste instantie bepaald door het feit. dat studen ten de inhoud van de theologie en van hun studie maar moeizaam in verband kunnen brengen met hun ervaringen in de maat schappij. Een aantal jaren geleden is er tegen een soortgelijke achtergrond een bre de discussie gevoerd die zich toespitste op de vraag wat theologie nu eigenlijk is. In verge lijking daarmee gaat het in de huidige dis cussie veel meer om de vraag voor wie theo logie nu eigenlijk is. In tweede Instantie werd het thema ook aangereikt door ontwikkelingen binnen de theologie van de laatste tijd: black theology, bevrijdingstheologieén uit Latijs-Amerika en Zuid-Afrika, Kritische theologie en. van Jongere datum, feministische theologie. Al deze theologieën hebben een belangrijk as- 'pect gemeen nl. dat hun inzet bewust be paald wordt door de maatschappelijke om- .sUndigheden waarbinnen ze ontstaan. Voor wie? De vraag ..voor wie is theologie?" stamt dan ook niet uit de koker van kritische studer. FeminiStlSCh ten. maar vormt het brandpunt van een theologisch denken waarin opnieuw grote ernst wordt gemaakt met de godsdiensckri- tiek van marxistische signatuur. Deze kri tiek komt hier op neer. dat godsdienst naast positieve eigenschappen ook een hele nega tieve eigenschap heeft nl. dat ze zich leent voor de rechtvaardiging van onrechtvaardi ge maatschappelijke verhoudingen. Voor de positieve eigenschappen heeft Marx en hebben vele marxisten na hem nooit zo'n oog gehad en dat ergert velen, van ons tot op de dag van vandaag buitengewoon. Daar wordt ondertussen de juistheid van hun waarneming niet minder om. De theologieën die deze kritiek serieus nemen, kiezen daar om hun uitgangspunt in een maatschappelij ke oriëtatie: welke verhoudingen worden er door ons geloof mede in stand gehouden, wiens positie wordt er mede door ons geloof gerechtvaardigd, wat brengt ons geloof in het leven van mensen teweeg? Gemeente In de discussie gaat het vooralsnog niet om de directe beantwoording van de vraag: voor wie is theologie?, maar om eerdere vragen die betrekking hebben op de voorwaarden waaronder de relatie tussen theologie en maatschappij tot stand komt: in hoeverre kan/moet de theologie afstand tot de maat schappij (direct: tot de gemeente) bewaren? Nog wat aangescherpt: in hoeverre moet theologie iets in de maatschappij teweeg brengen om goede theologie te zijn? Een nogal nauwe relatie in deze zin werd door drs N. A. Schuman bepleit. Voorop staat de gedachte dat de theologie verbon den moet zijn met de gemeente. De gemeen te als een plaats waar alle vragen die mensen in de maatschappij tegenkomen, in verband worden gebracht met het geloof. Die vragen zijn de vragen voor de theologie. De gemeen te is het subject van de theologie. Zonder de gemeente heeft de theologie geen reden van bestaan, daarom heeft de gemeente het goed recht de theologie naar zich toe te trekken. Dat wil niet zeggen dat de theologie in de gemeente opgaat: ze heeft haar eigen metho den en ze blijft kritisch ten opzichte van de gemeente. Mijn vraag is of het spreken over de gemeen te in het algemeen niet misleidend is. Stakt de gemiddelde gemeente midden in de maat schappij? Worden daar de noden en vragen uit de maatschappij allemaal aangedragen? Gaat het 8chuman om de gemeente of om een bepaald type gemeente (b.v. basisge meente)? zijn inzet'ligt bij het theologiebegrip. Hoe ziet dat eruit? Theologie is een wetenschap die aan dezelfde wetten onderworpen is als iedere andere wetenschap. De kennis waar het in de theologie om gaat. geloofskennis, is niet van een andere aard dan kennis door andere wetenschappen verkregen. De theo logie kan. wanneer zij hieraan voldoet, haar taak volbrengen om naar buiten toe. voor het front van wetenschap en cultuur, verant woording af te leggen van geloofsuitspraken. Voorwaarde hiervoor is dat de theologie de criteria voor die verantwoording niet aan het geloof ontleent. Dit betekent voor theologie en geloof, dat beide een eigen terrein hebben waarop ze hun beslag krijgen: de één binnen de weten schappen, het ander binnen de gemeente, indirect: binnen de maatschappij. In ant woord op de gestelde vraag betekent dat voor de relatie theologie-maatschappij: the ologie hoeft niets teweeg te brengen in de maatschappij om goede theologie te zijn, dat doet het geloof van de gemeente. De vraag doet zich voor, of er niet principieel een moment is, waarop theologie en geloof samenvallen, waardoor de theologie ook die van Kuitert de criteria voor verant woording van geloof toch gedeeltelijk aan zichzelf ontleent. Staat de theologie niet altijd tussen haakjes binnen het geloof, in plaats van andersom? afgewezen. Binnen de marxistische denkwij ze kom je met je mens-zijn niet uit, aldus Kuitert. Er is sprake van reductie van de werkelijkheid, er is ook nog zoiets als lijden, dood en schuld. Hier ligt zijns inziens de eigen inhoud van christelijk geloof die elders niet te vinden is nl. de boodschap van verlos sing en verzoening. De CvS worden hoogst argwanend als ze dit horen. Niet zozeer omdat ze de typering van christelijk geloof onjuist vinden, maar om dat ze eerst willen weten wat dit geloof in de praktijk van christenen betekent. De belij denis van zonde en schuld is een onding wanneer ze op de verkeerde manier gebruikt wordt. De arbeiders zijn in kerk en gemeente door christelijke bazen onder de duim ge houden met een beroep op zonde, onvol maaktheid e.d. De bijbel daarentegen laat zien dat er een optimistisch geloof is t.a.v. de uiteindelijke zege van vrede en recht voor de verdrukten. Het is op dit punt dan ook nog maar de vraag of het marxistische mens beeld zoveel onbijbelser is dan het calvinisti sche. Horigheid Strijdpunt Langs dezelfde weg wordt het vraagstuk van de relatie theologie-maatschappij doordacht binnen de feministische theologie. Uitgangs punt zijn de ervaringen die vrouwen opdoen met theologie en geloof in de universiteit en de gemeente. Zeker wat de gemeente betreft zijn die ervaringen niet beter dan elders in de maatschappij, eerder is het tegendeel waar. Want om de een of andere reden slaagt veel christelijk geloof er goed in om vrouwen aan hun traditioneel rolpatroon vast te binden. Voor wie van het goed recht van deze inzet niet overtuigd is, ware het nuttig geweest het relaas van Lydeke Vroom-de Geus'aan te horen over haar ervaringen als lid van de hervormde synode. Feministes verzetten zich tegen de stelsel matige verwisseling van hun identiteit met hun rol als vrouw. Waar deze verwisseling binnen de theologie en in de gemeente dan ook nog met geloof (lees: bijbel) gerechtvaar digd wordt, daar komt feministische theolo gie in het geweer. Feministische theologie is daarom vooral theologie die godsdienstkri tiek bedrijft in de hierboven genoemde bete kenis. Daarbij rijst wel de vraag of er alleen maar sprake is van een negatieve functie van theologie binnen de feministische beweging. Kuitert Prof. Kuitert begint zijn verhaal niet in de maatschappij en niet in de gemeente, maar Een andere voorwaarde waaronder de relatie theologie-maatschappij tot stand komt be treft de manier waarop we naar de maat schappij kijken. Hier ligt het grote strijd punt over het marxisme tussen Kuitert en de CvS. zoals Dick Boer: Is het juist dat de theologie moeilijk buiten het marxisme kan voor een dergelijke analyse van de maat schappij als strijdtoneel van arbeid en kapi taal, onderdrukten en onderdrukkers? Vol gens Kuitert is dit horigheid aan het marxis me. De kritiek treft m.i. terecht de stelligheid waarmee de verbinding en theologie gepo neerd wordt. Het gaat hierbij vooral om marxistische economische theorieën en niet zozeer om Marx als filosoof. De indruk be staat dat de CvS-beweging in deze te veel steunt op de analyse van het Latijns-Ameri kaanse kapitalisme door hun geestverwan-' ten aldaar; een kapitalisme dat veel dichter staat bij de beschrijving van Marx dan onze vorm van kapitalisme. Bij alle verschijnse len van desintegratie is de structuur van onze economie nog wel zo samenhangend dat met de onderscheiding onderdrukkers en onderdrukten de werkelijkheid niet afdoen de gekenschetst is. Mensbeeld Naast kritiek op de economische theorieën wordt ook de marxistische visie op de mens Zonder op zijn kritiek op het marxisme al te veel te willen afdoen, dient toch de vraag gesteld: Wat staat bij Kuitert tegenover de horigheid aan het marxisme? Als het er in de theologie om gaat dat we van ons geloof verantwoording afleggen voor het front van wetenschap en cultuur, dan wordt juist dit theologie-begrip ernstig getroffen door Kuiterts eigen typering van christelijk geloof: Waarom, als we ernstiger moeten rekenen met de onvolmaaktheid, de voorlo pigheid, met de gebrokefiheid van onze we reld, waarom zouden wetenschap en cultuur daarvan ontheven zijn? Vanwaar dit vertrou wen in deze moderne „Geest der Eeuw?". Het heeft er alle schijn van dat de horigheid aan het marxisme ingeruild wordt voor ho righeid aan wetenschap en cultuur, hetgeen overigens geen lood om oud ijzer is. De ontwerpen van theologie die direct inzet ten bij de gemeente, in de maatschappij (b.v. feministische theologie) lossen het dilemma niet op, maar springen er uit. De voorvragen worden overgeslagen. Dat draagt onherroe pelijk het gevaar in zich dat er wordt afge dongen op de wetenschappelijke verant woording van dergelijke theologieën. Het brengt echter ook het onbetwistbare voor deel met zich mee, dat de theologie meer vrucht draagt dan op dit moment het geval lijkt. Hoe dit verder ook zij, er wordt in dit denken ov^r theologie gewerkt met een waarheidsbegrip dat in een oude traditie staat, de Joodse: Waar is, wat zichzelf in het leven als waar bewijst. Hans Reinders is student in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. OUDEWATER Het is misleidend te beweren dat alle kwaad in de we reld valt te herleiden tot verkeerde structuren. Sociale actie kan dan ook niet gelijk worden gesteld met evan gelisatie. en politieke bevrijding niet met het heil in Christus waarover de bijbel spreekt. Dit staat in een brochure van een interkerkelijke appèl-groep, die op roept tot bezinning op zending en evangelisatie in deze tijd. Aanleiding is het oecumenisch rapport „Zending in Nederland", dat volgende week in een gezamenlijke gereformeerde-her vorm de synode behandeld zal wor den. De brochure is samengesteld door voornamelijk mensen uit de ge reformeerde bond in de hervormde kerk. Een kritische analyse van het rapport ..Zending in Nederland" werd al eerder gepubliceerd in een speciaal nummer van „Schakels", het blad van de IZB (hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag). Het nummer is aangebo den aan de synodeleden, die op 22 en 23 november over zending in Neder land zullen praten. De brochure heeft echter een bredere opzet. Mensen uit verschillende pro testantse kerken en groepen hebben hun instemming betuigd met de bro chure. die als titel kreeg: ..Een appèl 15 stellingen over zending". Zo staan er ook mensen achter uit de gereformeerde kerken, de Lutherse kerk. de baptisten gemeenten, de confessionele vereniging in de her vormde kerk en de evangelische zen dingsalliantie (EZA). De samenstel lers van de brochure menen, dat het rapport en het bijbehorende materi aal bij het project eenzijdig zijn om dat alle nadruk valt op de noodzaak de maatschappij te analyseren alvo rens te komen tot zending in Neder land. Bovendien is de wijze waarop de maatschappij geanalyseerd wordt volgens de appel-groep eenzijdig. Het zijn met name deze uitgangspunten, die de groep verontrusten. De groep vraagt aandacht voor het werk van de Heilige Geest, omdat alleen deze vólgens haar bij machte is het toenemende ongeloof te doorbre ken. Het appèl, dat aan alle Neder landse predikanten is gestuurd, is be doeld om onder christenen een be wustwordingsproces op gang te bren gen met betrekking tot zending en evangelisatie. In de brochure wordt persoonlijke vernieuwing van de mens gesteld vóór maatschappelijke vernieuwing. De christen is wel dege lijk verantwoordelijk voor het beheer van de natuur en voor het welzijn van individu en samenleving, aldus de groep, maar langs die weg kan niet het koninkrijk Gods op aarde worden gebouwd, omdat dit koninkrijk van een andere aard en herkomst is. Ten slotte wijst de groep het hedendaagse spreken over universele verzóening af als onbijbels. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Oordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 869 1000 AW Amsterdam W«autstrMi 131 Amsterdam tel 020-913456 iele» 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietban* Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XII000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei OiO-tt5588 (redact* en abonnementen) te' 010-115700 (advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/IEIOEN 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (uisluitend adm.mstratie) Postbus 3 8000 AA ZwoMe tel 05200-17030 Abonnementsprijzen: Per maand 15.47 Per kwataai 46 40 Periaar t 183.40 Mverteneetaneren oo aanvraag Teteton-sche abonnementenopd'acWen (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vnfdag Op zondag van 18- 20 uur te>ef 020-913456 Opgave m.m-adverteni*s tel 020-936868 ot sehnttet'jk aan Mm.-Ad» a'de'ing postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adres»nzigmgen wtskirtend aan onze Amsterdamse adressen UTRECHT „Wat zal dat een vreugde hebben gegeven, dat ln de kerken hier te lande na de grote Reformatie, nu vier eeuwen geleden, de ge meente zelf de lof Gods en het gebed mochten uitzingen tij dens de eredienst", aldus ds. R. Houwen uit Spakenburg in de Domkerk van Utrecht tij dens de druk bezochte her denkingssamenkomst „Vier Eeuwen Psalmzang", die ge organiseerd was door het lan delijk verband van gerefor meerde korenkorpsen en musici. Ds. Houwen legde er vooral de na druk op. dat het aan de reformatoren Calvijn en Luther Is te danken, dat ln de kerken der ReformaUe de gemeen tezang kon opbloeien. Was er voor dien slechts sprake van priester-, mannen- en knapenzang omdat de vrouwen moesten zwijgen, door en na de Reformatie kwam er gelukkig de zang der gehele gemeente, niet langer toevertrouwd aan een mannen- en knapenkoor, maar waaraan jong en oud. man en vrouw ln de kerk konden deelnemen, wijl er geen sprake meer was van enige tussenpersoon in gees telijkheid bij de lofzang der ge meente. De heer Jan Zwart uit Gouda, die de samenzang leidde, sprak tevens een kort woord over „Om het behoud van de psalmzang". Daarin waarschuwde hij o.m. tegen musicologisch wanbe grip en verkeerde tendensen in de organistenopleiding, waardoor het begrip van de Psalmzarig, het „zingen op hele en halve noteri" allengs te niet zal gaan. Hij betreurde het dat in het land van Sweelinck, diens vocale muziek na het overlijden in 1948 van de musicoloog dr. Max Seiffert in gehalveerde notenwaarden wordt uit gegeven, terwijl in het land van Cal vijn, in Zwitserland deze muziek in het oorspronkelijke notenbeeld wordt gepubliceerd. De heer Zwart drong er op aan, dat de huidige organisten-generatie wil luis teren naar de aanwijzingen van Pier re Vallette, de voorzanger te Genève in Calvijns tijd, om de psalmen in het juiste tempo met het historisch ver antwoorde maatbegrip uit te voeren. Dan worden aldus de heer Zwart de psalmmelodieën niet haastig beje gend als verkleinde, olijke volksmelo dietjes. maar waardig en voornaam als draagsters van het berijmde en te zingen Woord van God. Charles J. de Wolff begeleidde niet alleen de psalmzang, maar vertolkte ook orgelcomposities van Cornells de Wolf, Jan Zwart en Mendelssohn, waarbij hij volop gelegenheid hadhet prachtige Batzorgel te laten horen. door Koos Koster GUERNAVACA „Het prestige van de kerk bestaat niet in hartelijke betrekkingen met de staat, maar in het verbond met de armen. Kerk en staat moeten beide het volk dienden, maar de staat in El Salvador onderdrukt-de mensen." Dit zegt Oscar Romero, de moedige aartsbisschop van San Salvador, de hoofdstad van het overbevolkte El Salvador, waar 4,5 miljoen inwoners op 21.000 km' moeten wonen, terwijl het economisch groeipercentage (4,5**) nauwelijks de bevolkingsaan was (3.7%) kan bijbenen. Ondertussen laat hij een foto zien uit de morgenkrant waarop de pauselij ke nuntius, de vroegere aartsbis schop van San Salvador en de huidi ge president Carlos Humberto Rome ro elkaar hartelijk op de Schouder kloppen. Men had mij ook voor deze mis ter nagedachtenis van de overle den paus uitgenodigd, vertelt de aartsbisschop. Ik heb de nuntius er op gewezen dat wij de gelovigen zand in de ogen strooien als in de kranten het beeld verschijnt van een kerk die nauw met de staat samenwerkt, ver volgt Romero. Rijken Toen op 22 februari 1977 Romero tot aartsbisschop gewijd werd. haalden het nationale ondernemersverbond Anep en de grootgrondbezittersorga- nisatie Faro opgelucht adem in deze explosieve Midden Amerikaanse dwergstaat. Ze dachten in. hem de ideale man gevonden te hebben, die rebelse priesters tot de orde zou roe pen en de gelovigen een theologie van de berusting zou bijbrengen. Vóór z'n benoeming tot aartsbisschip stond Romero immers bekend als een con servatieve kerkvorst, die de kerk van binnen uit wilde vernieuwen, zonder zich met de politiek te bemoeien. Romero zelf over z'n verleden: „Vreo- ger probeerde ik de liefde voor de armen te combineren met een harte lijke verstandhouding met de rijken. Nu zie ik in dat dat niet gaat. Het christelijk geloof is fundamenteel een keuze voor de armen." Een rechtse terreurbende, de Witte Oorlogseen heid (UGB) vermoordde op 21 maart een van de priesters uit het diocees van de aartsbisschop. Rutuli Grande. Door die aanslag vielen Romero voor goed de schellen van de ogen. Sinds die tijd groeiden diens zondagmor genmissen van 8-9 uur uitgezonden in het hele land door het enige katho lieke radiostation in El Salvador uit tot een publieke manifestatie van afkeer van de misdaden van het mili taire bewind van zijn naamgenoot Romero. Twee tot 3000 gelovigen vullen de katedraal van San Salvador of staan op de trappen van de kerk gespannen te luisteren naar de preek van de aartsbisschop. Op de zondag dat ik de mis bijwoonde, zat er op een van de voorste rijen een man met een wapen in z'n hemd, gereed om op de bisschop te schieten. De ordedienst in de kathedraal zorgde via een per fect bewakingssyteem ervoor dat de man voldoende afgeschermd werd, zodat hij z' plan niet kon uitvoeren. Na de preek gaf de aartsbisschop Romero commentaar op de gebeurte nissen uit de afgelopen week. Hij klaagde de verdwijning van onschul dige Salvadorenen, midden op klaar lichte dag aan. Een andere maal las hij voor uit een brief van een school klas uit de buurt van de hoofdstad. De leerlingen vroegen z'n hulp bij het opsporen van de verblijfplaats van hun onderwijzer, die door de politie meegenomen was. Als hij uitgespro ken is en de zegen uitgedeeld heeft, wandelt Romero onder stormachtig applaus naar de uitgang van de kerk. De gelovigen omringen hem aan alle kanten en feliciteren hem of stoppen hem brieven met een verzoekschrift in de hand. Buitén staan soldaten met getrokken geweren de publieke orde te handhaven. Martelaren Als Je de verhalen van priesters en nonnen hoort over de kerkvervolging vooral op het platteland van El Salvador, schieten je de dagen van Nero te binnen en de vervolging van de eerste christenen in Rome. Katho lieken worden met de dood bedreigd als ze naar bijeenkomsten van de christelijke basisgroepen op de dor pen gaan. Het bezit van een bijbel is levensgevaarlijk terwijl een foto van de vermootde priester Rutulio of een exemplaar van het kerkblad Oriënta tie voldoende is om gearresteetd te worden. Subversieve lectuur, zegt de terreurpolitie op het platteland, met de veelzeggende naam Orden. Veel vergaderingen van christenen moe ten in het geheim plaatsvindén. De term „Katakombenkerk" vindt aarts bisschop Romero niet overdreven. Of komt martelarenkerk dichter bij de waarheid? Twee vermoorde priesters, bijna twintig uitgewezen of verban nen, verschillende priesters gevan gengenomen en een indrukwekkende lijst van katholieke boeren, martela ren in de strijd voor sociale gerechtig heid. De landadel, de bankiers en veel ondernemers in El Salvador vergeven het de aartsbisschop niet, dat hun vroegere „beschermeling" de kant van de armen gekozen heeft. Daar voor hebben we Je niet aangesteld, was hun algemene reactie toen Ro mero uit protest tegen de moord op Rutulio Grande alls zondagmissen in zijn diocese opschortte. Het is niet meer de gedweeë kerk, die de rol van de dienstmaagd van de machtigen vervult, zegt Romero overtuigd. Daarom zijn de riJRen kwaad. Om de veertien dagen ver- ze pa GENADE DER TRANEN^0 tan v£ Uitde„bronvanJuda",e€j verzameling sagen, legend|V verhalen, bijeen gebracht ul&iZ€ Bin Gorion haalde ik dit kfeersv gesprek op. „Rabbi Akiba weende terwijl het sabbat^ Van 1 Zijn leerlingen zeiden: He« nister ons geleerd: Jullie moeten^ dat h sabbatdag een dag van vri o-itiek noemen (Jesaja 58,13). Aki «r ten antwoord: Dat is mijn vret n ons kan wenen". In de oude kei ze die vreemde uitdrukkinigmhoo der tranen, de „gratia lacri^n Thi Ook dit verhaal, afkornstii en wa kring der vromen, kent die stel) merkwaardige wending. E%i,daar iets of er wordt iets gezegd n van doet stilstaan en nadenkei Maar precies de bedoeling. Tranjeuinigi een teken van genade zijn ter het de mens tot vreugde strekl or zijr iemand die weent is er iets m Bes Een spanning die hem in hjjlj hef bracht heeft een uitweg ge het of kramp is eraf. Wij zeggen deppen tegen elkaar: Huil nou mai irstron zal je goed doen. Dat is natfogheid geen taal in tijden waarin van flinkheid en stoerheid jlwpr doet. Tranen zijn dan een J1 lcl de zwakken. Sterke mann«l het F vrouwen weten zich te beh van ti Onze tijd is zo'n tijd niet, nfcrden moeten wel oppassen dat tjniet If weer heengaat. Er zijn aanban de dat we in de strijd om het weer harder worden en on zich verstrakken. We voelei in het nauw gebracht en daii gevochten worden. Ik ben Ijle rest met hen die vinden dat je h jezelf mag opkomen en datjs, die altijd in een hoek behoeft tfljn: d< drukken. Dat is juist. Ookdniljoe: vergeten worden. Maar datiet opi voor je zelf kan aan de andfek vai een collectieve hardheid orjdaalt. Henriette Holst sprak in h*mJ gedichten van „de zachte k Daar horen de tranen bij. E hoort de vreugde bij als ze doorbreken. Als er vrede d< Ik ben niet „die ik ben", ik f taxiv niet te zijn „die ik ben", wajs in h ben" is vaak niet anders daterhar opgeschroefd beeld van wa| gewc dat anderen van mij verwaftoeten van wat ik zelf denk zo nodi aant moeten laten zien. Het hoedden, niet. Ik mag mezelf zijn, welaagd mezelf, in al m'n falen en tei vert tranen. In ieder geval voor iebruil aangezicht van Hem die „afcrden van hun ogen zal afwissen"i ook voor de ogen van hen djgedei omgeven en gegeven zijn. jn ta> bre Beroepingswerk^ltl NED. HERV. KERK |t (l Beroepen te Ridderkerk ningen: E. F. Vergunst te nis; te Woudenberg: J. rij te Zetten en Andelst; J. den Hoed te SUedrechf Aangenomen naar Veldman, kand. te naar Hallum: L. Schokke Utrecht, die bedankte voofrr tje haar. de Beroepbaar: J. Plante, Hrc*t v gerstraat 16, Utrecht; C. Nicolaas Grijpstraat 6, (reet.). schijnt in El Salvador het blad La Opinion. In een oplaag van 20.000 exemplaren en gefinancierd door le- igerkringen en het ondernemersver bond. Het wemelt in de artikelen met verzonnen namen ondertekend van beschuldigingen aan het adres van Monseigneur, zoals de Salvado- ren hun bisschop noemen. „Idioot", „bezetene", „fanatiekeling", „com munist", „guerrillero" zijn vaak gebe zigde scheldwoorden. Een bedachtza me fabrikant, die dergelijke praktij ken van z'n uiterst rechtse collega's zegt af te keuren, ontkent dat bis schop Romero een communist is. Ro mero is een bekwame man en zeker geen communist, antwoordt hij. In z'n diocese heb je echlev wel extre mistische elementen vooral onder de Jezuïten die doör hun optreden verdeeldheid zaaien. Op de scholen stoken ze de leerlingen op tot gewa pend vereet, terwijl ze de klassestrijd prediken. Die buitenlandse ideeën hebben we niet nodig bij ons in El Salvador. We hebben onze eigen ge- woonten en culturele tradities." Koos Koster, de schrijver van dit artikel, is onze medewerker in Zuid- Amerika. ing verv de a verv de,sl;>jr' om en ei staat werke ing v Beroepen te Groningen- J. Jeurings te Heemse. GEREF. KERKEN Bedankt voor Leiden en erop laste irdige W. H. van Halsema (laatst "ing- onair pred. te Sao Paulo, nende te Laren. Beroepbaar: D. Stolk, Vai straat 61, Wolphaartsdijk^t nai GEREF. KERK (VRIJG.) Beroepen te Berkel en Rt Schelling te Middelburg. Willebrands tdelij le we :nv-\ p hel :n bli Inig v van Kardinaal Willebrands blij, ter van het Vaticaanse i voor de eenheid van de Dit is gisteren in goedinge caanse kringen vernomei wordt, dat de benoeming kendgemaakt wordt na de van kardinaal Willebrand paus dezer dagen. Schillebeeckx Donderdag krijgt prof.dr. beeckx van de universite megen een eredoctoraat in leerdheid bij gelegenheii eeuwfeest van de univet Montreal in Canada. Scl ontvangt deze onderscht I: grond van heel zijn theoh vre, vooral zijn christoloi i dies en zijn belangrijke bi de theologische method» pretatieleer." Van heel n ma ondei te ha hee wille /la o\ igevei Ik g. ,|ng v: zijn vre den BLOEMFONTEIN (RES) kaans sprekende gereforr ken in Zuid-Afrika hebbenf ne psalmberijming in gel men. Tijdens een plechtij* universiteit van Bloemfoii de nieuwe berijming aange vertegenwoordigers van duits gereformeerde, duitsch-hervormde en meerde kerk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2