Muziekcentrum Vredenburg aanwinst voor concertleven mikiogids f30,- Sterke show Dolly Parto Gevarieerd programma bij Scapino Ballet De Koning en Ivet bakkeleien over maatschappijvisie J En dan Eerste seizoen al volgeboekt nu handiger dan ooit overzichtelijk en., veruit het GOEDKOOPST tot 1 januari 1980 Nu ook repertoire voor ouder publiek Zangeres ook buiten country succesvol TV COMMENTAAR Koos Postema's eersteling DINSDAG 14 NOVEMBER 1978 BINNENLAND TROUW/KWARTET )AG 14 Rijnkade Vredenburg-plein Dwarsdoorsnede van het Muziekcentrum UTRECHT Het ziet er naar uit dat Nederland een zeer aantrekkelijke concertgele genheid rijker zal zijn wan neer in januari het Muziek centrum Vredenburg in Utrecht officieel open gaat. Het van buiten wat wonder lijk aandoende bouwsel, met zijn vele raampjes en balkon netjes. gesitueerd op de ruï nes van het oude kasteel Vre denburg en leunend tegen het enorme consumptie-complex Hoog Catharijne. is een schepping van architect Her man Herzberger. Het lijkt in dit stadium van zijn bouw vooral in de wandelgangen en foyers nog wat op een muziekcentrum van- wege de koortsachUge activiteiten van werklieden die met de afwerking en verfraaiing van nog kale en onge stoffeerde ruimten bezig zijn. Schok Maar als men de grote achthoekige concertzaal via een van de zeven in gangen binnenkomt, krijgt men een soort schok van herkenning. Een her kenning van wat men zich weieens als een ideaal lijkende, moderne concert- ruimte had voorgesteld. Met alles er in wat volgens de traditie nu eenmaal in een concertzaal aanwezig moet zijn zoals comfortabele zitplaatsen, een royaal podium en een naar het knus se rood-brulm tenderend kleuren gamma. Maar daarmee houdt de ver binding met de traditie dan ook wel op. De gehele vormgeving van de symmetrisch achthoekige zaal met zijn speelse amphitheater-opbouw, het tot over de gehele parterre uit de breiden mobiele podium, de „open" plafondconstructie met de grote gla zen lichtkoepel, het zijn maar enkele van de meest opvallende kenmerken die deze zaal zijn geheel eigen en eigentijds karakter geven. Een zaal waarin men zich onvoorwaardelijk door R. N. Degens thuisvoelt. Als hij nu ook nog een goede akoestiek heeft een nogal belangrijke eigenschap voor een con certzaal is niet alleen Utrecht ver lost van de bijna twintigjarige ellen de met het semipermanente Tivoli- gebouw, maar heeft het Nederlandse muziekleven er een bijzonder fraaie en zeer centraal gelegen speelplaats bij gekregen Bemoedigend Die toch wel zeer belangrijke akoes tiek is al enkele malen op de proef gesteld. Maandagochtend werd bij een persrondleiding een klein gezel schap op een kort concert op vier. vleugels getrakteerd; en het moet ge zegd dat de vrijwel lege ruimte akoes tisch bijzonder bemoedigend reageer de. Meer valt daarvan nog niet te zeggen. Maar met enige ervaring in zowel lege als volle concertzalen durf ik te beweren dat deze wat zijn akoes tiek betreft op zijn minst veelbelo vend is. Het lijkt er dan ook wel op dat de uitgebreide reeks evenemen ten waarmee directeur Pieter Smids (voorheen de artistieke gangmaker van d'Oosterpoort in Groningen) in ADVERTENTIE bei 035-284333 v^J^sthrijf Antwoordnr. 70 1000 RA Amsterdam januari zijn gebouw aan het publiek presenteert in vele opzichten een suc ces zal worden. Er wordt hierin een „breed" programmabeleid gevoerd, waarbij in vijftien series met zestig concerten barok- en renaissance mu ziek, Dixieland en Swing, Franse chansons, muziek uit de 20ste eeuw, popconcerten en folklore zijn onder gebracht. In samenwerking met Utrechts Symfonie Orkest en de NOS is er dan nog een serie Promenos- concerten waaraan zowel het USO, een omroep-orkest en een paar klei nere ensembles meewerken. Dat alle maal afwisselend in de grote en klei ne zaal die respectievelijk ongeveer 1500 en 350 zitplaatsen bieden. Het Utrechts Symfonie Orkest heeft ui teraard voor zijn eigen concertense ries ook het nieuwe Muziekcentrum als vaste speelplaats. En daardoor zal de belangstelling voor en de artistie ke ontplooiing van dit orkest dat vele jaren in een zeer moeilijke positie en onder deprimerende omstandighe den heeft moeten werken, zeker ook gunstig worden beïnvloed. Vergelij kingen op artistiek buiten beschou wing latend, zal het voor talloze mu ziekliefhebbers die het parkeerpro bleem willen mijden nl. in de toe komst aantrekkelijker worden naar een USO-concert in Muziekcentrum Vredenburg te gaan dan naar het Concertgebouworkest in Amsterdam. In enkele minuten kan men namelijk van het NS-station Utrecht „binnen door" via Hoog Catherijne het mu ziekcentrum binnenstappen. Dat geldt zowel voor treinreizigers als voor hen die gebruik maken van de vele interlokale busdiensten die daar hun eindstation hebben. Dat het Mu ziekcentrum Vredenburg niet alleen voor het publiek aantrekkelijk is blijkt wel uit het feit dat de zalen al voor het hele seizoen zijn bezet. Een kort seizoen, omdat men pas in janu ari (om precies te zijn 26 januari) kan beginnen. Maar waarin dan toch maar honderdvijftig concerten in alle genres zijn ondergebracht. door Eefje van Schaik ROTTERDAM Afgelopen zondagmiddag was in de Rotter damse Schouwburg het Scapino BalJet te zien met een voor stelling van maar liefst vijf zeer uiteenlopende nummers. Naast oudere werken als „Variomatic" (Van ManenBerkeley), „Impressies" iSanders/Schuller) en „La Belle et la Béte" (Daudey/Ravell waren er voor het Rotterdamse publiek twee premières, namelijk „Van vier kanten gezien" (Czarny/Glass en Relch) en „Jazz-variaties" (Mattox/Cuypers). Hiermee werd weer eens bevestigd, dat dit oorspronkelijk voor kinderen bedoelde balletgezelschap de laatste jaren drastisch veranderd is en zich in repertoire-keuze op een groter en ouder publiek is gaan richten. Want niet alleen verhalend sprookjesballet, maar ook moderne dans. jazzballet en zelfs Tal Chl zijn in dit gevarieerde programma vertegenwoordigd. Zoals de titel al doet vermoeden gaat Czar- ny uit van de ruimtelijke aspecten van dans en het gegeven, dat, on danks het gebruikelijke lijsttoneel en de vaste plaats van het publiek, dans Speciaal vandaag Tijdsein bevat een docu mentaire over de strategische positie van Zuid-Afrika Ned. 1/20.50 De ombudsman besteedt aandacht aan de wettelijke na delen van alternatieve samen levingsvormen. Ned. 2/20.57 De Kindervriend is het eer ste televisiespel van Koos Pos- tema. In de hoofdrollen: Cor van Rijn en Bob de Lange. Ned. 2/21.22 In VARA-Visie wordt aan dacht besteed aan de economi sche situatie in de Rotterdam se haven cn aan wat wordt aangeduid als „sociale mis standen" bij een expeditiebe drijf in Zuid-Limburg Ned. 2/22.15 Het lijden aan depressies komt aan de orde in de KRO- rubriek Ouder worden we alle maal. Hilv. 2/11.30 Over de situatie in de am bulante geestelijke gezond heidszorg praat Fons Disch met dr \V. llardeman. waarne mend hoofdinspecteur Geeste lijke Volksgezondheid. en voorlichter Wim Geradts. Hilv. 2/16.03 een kunst Is, die „van vier kanten gezien" kan en soms zelfs moét wor den. Czarny laat vier opmerkelijk slanke en lange danseressen en één danser in allerlei wiskundige verhou dingen en combinaties bewegen, maar neemt als grondpatroon een vierhoek met middelpunt en als leid motief voor de choreograaf oosterse technieken met Amerikaanse moder ne dans en muziek probeert te vereni gen dreigt al snel het gevaar van onechtheid en een balanceren op de rand van kitsch. Ook Czarny heeft zich hieraan niet geheel kunnen ont trekken: een wat semi-dlepzinnige sfeer hangt over het podium, welk effect nog versterkt wordt door de schijnbaar willekeurig samengestel de collage van minimal music (ook al zo'n trend) en de religieus aandoende groen-blauwe lange rokken (ontwerp Joop Stokvis) van de vier danseres sen. Het gevolg was een nogal preten tieuze dans. die echter wel boeiend bleef door de ingetogenheid, waar mee de dansers zichzelf zonder te veel IJdelheid wisten te presenteren. Jazz-les Ook na de pauze liet Scapino zien hoe vol uitersten haar huidige repertoire is. Na de mierzoete pas de deux „La Belle et la Béte" over een betoverde prins (Carlos Serrano) en betoverde prinses (Janet Popeleski) lieten 19 in kleurige tricots gestoken dansers zien, wat ze op het gebied van jazz- training waard zijn Veel meer dan een expositie van training en opbouw van een traditionele jazz-les in ver korte versie is dit „Jazz-variaties" van Matt Mattox echter niet. Wat jazz-dans nou net vrolijk, tempera mentvol en swingend maakt, ont breekt in deze compositie te enen male. ook al bood de uitstekende aankleding van Anette Mattox. de muziek van Leo Cuypers en vooral de inzet van de hard werkende dansers daartoe alle mogelijkheid. Juist door het gebrek aan een choreografisch thema en de vereiste vaart daarbin nen blijft dit ballet inhoudsloos en een aaneenrijging van weinig meesle pende, maar wel uiterst vermoeiende pasjes en sprongen. Daarmee zijn deze jazz-variaties niet bepaald een grote aanwinst voor het Scapino BallPt De grote zaal van het Muziekcentrum Vredenburg door Geert Kistemaker DEN HAAG Een opvallend uiterlijk en de „cross over" naar popmuziek zorgden er de laatste jaren een groeiende belangstelling was voor de country-zangeres Doll Zondagavond was zij voor het eerst in Nederland voor een concert in het Haagse bouw. Haar optreden overtrof de hoge verwachtingen die het publiek van dt, bepruikte blondine had. Het langzaam maar onvermijdbare groeiende succes van Dolly Parton begon toen ze op 10-jarige leeftijd met eigen songs op de radio te horen was en op 11-jarige leeftijd de Grand- Ole Opry aan haar voeten legde. In 1967 begon zij te werken in de show van country-ster Porter Wagoner, maar al spoedig streefde zij hem in roem voorbij. Na hits als „Coat of many collors" en „Love is like a but terfly" probeerde ze het in 1974 in haar eentje. Dolly bevoer nu een an dere koers en richtte zich meer op de popmarkt. Dit om haar „veelzijdige talent aan een groter publiek te laten horen". De al in rep en roer geraakte country-wereld verzekerde ze op die manier ook de country-muziek beter te verspreiden. ft d kugd I fn gez meer lar m Van een onzer verslaggevers 1st ber AMSTERDAM „Het is net alsof je de 'cup' uitrei|^)e. voetbalelftal en het dan vertelt dat ze beter met vier daar hadden kunnen spelen". Afwisseling Ruth Eman en Robin Wodmer in Jazz-variaties Het concert vertoonde inderdaad een grote afwisseling. Dolly Parton be woog zich met vertrouwdheid door het ruime country-gebied. Liedjes voor bij het kampvuur met alleen gitaarbegeleiding, regelrechte smart lappen, gospelsongs, folksongs, mo derne country-rock. maar ook meer popachtige nummers als „Heartbrea- ker" en „Here you come again", ze zong het allemaal even gemakkelijk. Ze werd dit jaar in Amerika gekozen tot entertainer van het jaar, en het concert liet zien dat ze die titel met recht draagt. Ontspannen presen teert ze de show. Ze zorgt voor een vlot en vloeiend verloop zonder dat er sprake is van gladheid of routine. Ze is een persoonlijkheid die het pro gramma boeiend kan blijven houden. Zo werd bijvoorbeeld een knap ge bracht a-capella-gezongen song nog eens extra interessant gemaakt, door de grap om het nogmaals te zingen nu op 78-toeren. Het publiek was al vanaf de eerste maten gewonnen voor Dolly Parton, en overmoedig geworden door de Ne derlandse erkenning waagde ze zich in de toegift aan de uitvoering van enkele sentimentele oudere songs, die nog nooit waren opgenomen en die ze dan ook zonder de overigens uitmuntende band bracht. Het enige zwakke moment in een sterke show, die aangaf dat de zangeres met het meisjesstemmetje zich zonder pro blemen kan wagen buiten de be schermde country-wereld. Met die woorden pareerde de filmer Joris Ivens gisteren minister De Ko ning (ontwikkelingssamenwerking), die bij de uitreiking van de Scherpen- zeelprijs aan de cineast kritische ge luiden had laten horen over diens maatschappijvisie. Na het uiten van lof („een groot filmer, die begrip kweekt voor volken en groepen in ontwikkeling") zei de bewindsman dat Ivens en hij het niet eens zouden zijn over de oplossing van maat schappelijke problemen. Volgens de minister maakt Ivens het individu ondergeschikt aan de samenleving. „Offers voor de toekomst mogen ech ter nooit ten koste gaan van nu leven de generaties", zo zei hij. Ivens acht de belangen van de maatschappij als geheel op lange termijn belangrijker dan de belangen van de individuele persoon nu, op een wijze „die ik niet voor mijn verantwoording zou dur ven nemen". Vrijmaking Ivens, die veel van zijn films maakte over de vrijwording van landen en volken, zei in zijn dankwoord dat de vrijmaking in veel gevallen bij lange na „nog niet is voltooid". In veel gevallen heeft slechts een omzetten van de macht plaatsgevonden, die zich onder andere uit in „militaire dictaturen in allerlei schakeringen." Zilverpapier Eigenbelang speelt in ontwikkelings samenwerking vaak een grote rol, zo liet Ivens blijken. In zijn jeugd werd zilverpapier verzameld voor de arme de p het mensen, en hij als kiimoe zonder meer voor. „Wij n urreni de chocola opeten, en d gul om vervolgens het zi versturen". Jurylid Aad vel zei in zijn toelichtinf n en r rapport dat het nog nociben j kelijk was geweest een fejj.e vinden voor de Schei pullen „Hij heeft zijn leven in c1 j°ng van onafhankelijkheid 'er de ling". De prijs werd eer< Reje aan twee dagbladjouma t dactie van het IK01nne!.' Kenmerk en dr Bosgra v angrijl lijke Afrika Comitee. Doertig. ding is in 1974 ingesteld lssen malige minister voor oi V t samenwerking om „voor het ontwikkelingsvraagsle N leren en daardoor bij tagezegc een bewustwording vai| het landse volk omtrent he,,^mmm (daarmee) is gemoeid", de prijs met name voor over China, dat door d uitgezonden, Hoe Yoeko verzette. De onafhan] (waarin behalve Aad vaj dr Albert van den Heu! Breman, Ben van KasJ Roskam zitting hebbel keuze voor de kandidaaf Koning is van mening d$j eenzijdig is samengesf thans een verbreding. 1 direct journalistieke kri wordt nu gedacht aan d zwaard van de Vrije Unj dr Sytze Faber (AR-! hoofdredacteur van het blad). door Ton Hydra Er bestaat grote behoefte aan oor spronkelijk dramawerk. Het tekort beperkt zich ni'et tot Nederland, want er is sprake van een wereldwij de malaise op dit terrein van de schrijfkunst. Zelfs wanneer er vol doende geschikte boeken voorhan den zouden zijn en dat betwijfel ik dan ben je er nog niet. Een roman is geen televisiespel. Je kunt er dus niet zomaar een uit de kast halen. Er moet een toneelschrijver aan te pas komen om de beschrij vingskunst van de romancier om te zetten in een stuk dat pas spel wordt door de dialogen en door het geen met camerabeelden kan wor den „verteld". Soms mogen enkele personages uit het boek niet meespelen. Bijvoor beeld doordat de situatie te ondoor zichtig zou kunnen worden. Het is ook mogelijk dat een nieuwe figuur in het verhaal moet worden ge schreven. Dit schaven en invullen vergt inzicht in de dramatische wer- 'king van de verschillende scènes. Niet zelden komt het voor dat een regisseur tijdens de repetities aan de schrijver vraagt nog enige wijzi gingen in zijn tekst aan te brengen. Een van de meest voorkomende verzoeken heeft te maken met het vloeiend kunnen uitspreken van. een bepaalde passage. In theater jargon heet dat: „Een claus moet lekker bekken." Onlangs kreeg ik suggesties te ho ren voor het bewerken van romans tot tv-spelen. In alle gevallen ging het om herinneringen aan verhalen die lang geleden tot de verbeelding hadden gesproken. Dan is het een levensgrote vraag of die boeken vandaag nog wat effect zullen heb ben als gespeeld drama. U mag van mij aannemen, dat het dikwijls zal tegenvallen. De proef op de som zult u vaak zelf hebben genomen bij het terugzien van een oude film die toen zoveel indruk maakte. Zo'n produkt is met de spelers incluis gebonden aan de tijd waarin het tot stand kwam. Wij echter zijn veranderd, hebben andere waarde ringsmaatstaven gekregen en zijn ook beïnvloed door de vorderingen van de techniek en de ontwikkeling van de moderne spelers. We moeten dus voorzichtig zijn met wat het geheugen ons voorspiegelt. Hoe verder een herinnering wegligt, des te mooier lijkt het spel te wor den. Maar ik weet wel zeker dat onder andere de veelgevraagd: se rie „De glazen stad" bij het weer zien om de hier genoemde redenen anders zou uitpakken. Al was het alleen maar omdat we zo verwend zijn door schitterende kleurenpro- dukties en een meer directe speel stijl. Nog moeilijker dan het zoeken naar en het bewerken van geschikte ro mans voor seriewerk, is het schrij ven van enkelvoudige televisiespe len. Wie er zich aan waagt, heeft recht op aanmoediging. Want de auteur stelt zich bloot aan kritiek van kijkers die reeds het beste van het beste hebben gezien. Voor Koost Postema gaat vanavond de arena open. De VARA vertoont zijn eersteling: het tv-spel De Kinder vriend. Al heeft hij zich daarmee nog niet overtuigend aangediend als drama schrijver, een flop wordt het niet. Zijn stuk is namelijk gebaseerd op de ware geschiedenis van een man die ten onrechte drie jaar lang van moord werd verdacht. Deze trieste realiteit is voelbaar aanwezig in Cor van Rijns vertolking van de uitge rangeerde man die een kinderlijkje had gevonden. Binnen de wel zeer korte tijd van amper drie kwartier lukt het de spelers echter niet de verwikkelin gen in het verhaal en de gemoedsbe wegingen van de hoofdfiguren vol doende geloofwaardig te maken. Koos Postema schreef zijn eerste tv-drama, „De kin dervriend" geheten. Het best slaagt daarin Bob de Lan ge als bejaarde brigadier. Om diens jonge superieur te kunnen spelen, heeft Ger Thijs nog te weinig in huis. Deze rol vergt meer polltie- allure in plaats van het air van een saletjonker. Ook Mart Gevers kan weinig bijdragen aan de wezenlijke expressie van wat er leeft in de vrouw van een verdachte. De tekst vertoont tekorten aan dra matische kracht. Soms worden vloeken gebezigd om leemten op te vullen, maar het zijn duidelijk lap middelen. Regisseur Eddy Habbe- ma accepteerde ook een onlogische slotscène, waarin de brigadier die zwaarbeproefde man achterlaat met zijn wanhoop zonder te vertel len dat de werkelijke moordenaar is gepakt. Als Postema niet te vlug tevreden is, wordt zijn tweede stuk beter. Opera Forum gaat i drie voorstellingen geved rette „Der Graf von Luxfi opera- en operettegel schouwt de uitnodiging] een grote eer omdat i alleen gezelschappen i grote faam. Dat blijkt d van de gezelschappen <f zoen een voorstelling g se Opera, het Staatsthd he, het Nationaal Theate de Staatsopera Sofia f Graz (na de Weense Süj tweede theater van voorstellingen van Op 25, 26 en 27 mei 1979. Ood het „Ensembli reis. Op 17 november ble, dat onder artistieke] van Ton Hartsuiker enj lijn in Budapest een Op het programma sl reldpremières: „Pro Strawinsky Quieto" se componist Andri „Explosions" van Dai Voorts wordt er werk John Cage en Yi De In Players Inl ma Group brengt vani „Marat/Sade" van Pel stuk speelt tijdens de F tie. Het toont de probl revolutie kent uitgaand Gelden voor de massa heden als voor hun voorstelling gaat van vember ln de Engelent 25 novembèr in de M< sterdam en 7 en 8 d< Toneelschuur te Haarle

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4