Bijbelgenootschap mag
aantekeningen geven
Religieu
zen zien
toekomst
Optreden op informatie-avond
door kandidaten ongepast
Trouw
Kopten bewaren lichaam
van Johannes de Doper
KERK IN DE WERELD
0]
1 h
Nieuwe statuten goedgekeurd
Kritiek van leden vakgroep:
Ethiopische
kerkleider vrij
Missieraad achter
Ter Schegget
DEZE WEEK:
2 VERGADERINGEN
Vriezenveen krijgt
veenmuseum
Priestertekort
bij anglicanen
Een succes voor
Kerk en Vrede
ziekenhuispredikant
VAN DA/ Q]
'Simre
3 tanti
rdi
9
VOORBIJGANG
Meer zendelin
naar Zaïre
S
DINSDAG 14 NOVEMBER 1978
KERK
TROUW/KWARTET
AMERSFOORT Het Nederlands Bijbel Genootschap (NBG) mag bijbels en bijbelgedeelten
van informatieve aantekeningen voorzien voorzover het algemeen bestuur dit noodzakelijk
acht. Dit staat ln de nieuwe statuten van het NBG, die met drie stemmen tegen en één blanco
door de algemene vergadering zijn aanvaard. De nieuwe statuten van het 164-jarige NBG
komen ln de plaats van de uit 1814 vastgelegde „wet", die sindsdien alleen maar een paar maal
op ondergeschikte punten is gewijzigd.
Slechts één artikel van de nieuwe
statuten leverde een enigszins diep
gaande discussie op, namelijk artikel
2, waarin de doelstelling van het NBG
wordt omschreven. Sedert 1814 werd
gezegd dat het NBG bijbels wil uitga
ven „zonder aantekeningen en
uitleg"
Het verzet richtte zich in die tijd
tegen bijbels met voetnoten, waarin
een bepaalde theologische intepreta-
tie naar voren kwam. Sedert de twee
de wereldoorlog komt de bijbel
steeds meer ook in handen van men
sen met weinig kerkelijke achter
grond. Gebleken is dat zells de meest
eenvoudige vertaling voor zulke men
sen hier en daar nog problemen ople
vert. Ze beschikken meestal niet over
voldoende kennis van bijbelse ach
tergronden en van de culturen waarin
de bijbel ontstond.
Naast bijbels zonder aantekeningen
verzorgt het bijbelgenootschap nu
ook bijbeluitgaven voor gerichte
groepen die wel informatieve aante
keningen bevatten die het Juist ver
staan van de tekst kunnen bevorde
ren. De algemene vergadering van
1954 had hiervoor de mogelijkheid
geschapen. De nieuwe statuten noe
men deze mogelijkheid maar voegen
er aan toe dat dit alleen zal gebeuren
voor .zover het algemeen bestuur ze
noodzakelijk acht."
Twee afdelingen, Rotterdam-Schie-
broek en Gouda, wilden de tekst wat
meer toespitsen. De eerste wilde
daarom toevoegen dat ze geen uitleg
zouden bevatten, de tweede dat ze
geen dogmatisch karakter zouden
hebben. Met ruime meerderheid wer
den beide amendementen verworpen.
De nieuwe statuten maken het moge
lijk om bepaalde leden te benoemen
tot „lid van verdienste". Unaniem be
sloot de vergadering mr. F. L. S. F.
baron Van Tuyll van Serooskerke te
benoemen tot eerste lid dat deze on
derscheiding ontvangt. Baron Van
Tuyll was 26 jaar lang algemeen se
cretaris. Hij trad twee jaar geleden af.
Deze benoeming werd gedaan wegens
zijn grote verdienste voor bijbelvoor
ziening in eigen land en daarbuiten
sedert de tweede wereldoorlog.
Prof. dr. E. J. Beker en drs. J. H.
Sonderen, leden van de vakgroep
dogmatiek/christelijke ethiek van de
theologische faculteit der Universi
teit van Amsterdam, schrijven:
Telkens weer komt uit de verslagge
ving over de opvolging van prof. dr.
Kr. Strijd als gewoon en kerkelijk
hoogleraar ln de christelijke ethiek
aan de Universiteit van Amsterdam
het beeld naar voren dat dr. O. H. ter
Schegget en dr. N. T. Bakker de kan
didaten van de faculteit der godge
leerdheid zijn voor deze post. De pro
blemen rondom de opvolging zouden
gelegen zijn in de afwijzende houding
van de Nederlandse Hervormde Kerk
(beter gezegd: haar commissie voor
het Theologisch Wetenschappelijk
Onderwijs. TWO, en het moderamen
van haar synode) tegenover de kandi
daten van de faculteit. Alleen een
oordeel van de synode (het hoogste
beleidsbepalende orgaan) der her-
voormde kerk ten gunste van deze
kandidatuur zou nog een voorspoedi
ge vervulling van de reeds twee Jaar
bestaande vacature ten gevolge kun
nen hebben.
Dit beeld van de besluitvormingspro
cedure behoeft correctie en aanvul
ling wat betreft de gang van zaken in
de faculteit.
De faculteitsraad (het hoogste be
leidsbepalende orgaan) van de theo-
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwarlet BV
Hoofdredacteur Jenre Tamminga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 8S9
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131
Amstefdam
te» 020-913456
tetea 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Cred«etba»w
23 00.12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/OORDRECHT
Postbus 940
3000 AX Rotterdam
te» 010-115588 (redactie en
te» 010-115700 (l
Westtxaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
2501 CC Den Haag
te» 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(uitsluitend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwo«e
tel 05200-17030
Melkmarkt 56
Abonnementsprijzen
I 1547
I 46 40
I 183.40
Advertentietarieven op aanvraag
Teielonische aboonemenienopdrachten
(Zie adressen boven)
Opgave farmhebenefXen 9-19 30 van
maandag t/m vn^ag Op zondag van 18-
20 uur telef 02O-9134S6
Opgave m.m-advertenties te»
320-938068 O» scfw4»#!-,k aan Mee-Adv
aJdeimg pos'bus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|Zigingen uitsluitend acnnfle^k
aan onze Amsterdams* adressen
logische faculteit heeft indertijd een
commissie ingesteld, die samen met
de commissie TWO van de hervoorm-
de kerk tot een voordracht inzake de
opvolging van prof. Strijd aan de
faculteitsraad en de synode diende te
komen. Tot nog toe zijn deze commis
sies er niet in geslaagd tot een geza
menlijke voordracht te geraken. De
commissie, ingesteld door de facul
teitsraad, wilde de kandidatuur van
dr. Ter Schegget en dr. Bakker, de,
commissie TWO wenste deze kandi
datuur niet. hierin gesteund door een
meerderheid van de hervormde ker
kelijke hoogleraren. Omdat de com
missie TWO geen expliciete argu
menten voor haar afwijzing van de
genoemde personen gaf, diende de
commissie van de faculteit haar ont
slag in bij de faculteitsraad. Na pro
cedurele vergaderingen van de facul
teitsraad, de synode en hun respectie
ve vertegenwoordigers liggen deze ar
gumenten nu ter tafel. Hoe de bespre
kingen hierover op de komende syno-i
devergadering eind november ook1
zullen uitvallen, daarna is het woord
weer aan beide (of een van beide)
commissies om namen aan te dragen
van eventuele kandidaten. Pas na die
tijd kan in de faculteit het normale
overleg en de voorgeschreven discus
sie over de eventuele kandidaten een
aanvang nemen. Op het moment, dat
de discussie in de faculteitsraad tot
een eind gekomen is, is er sprake van
kandidaten van de faculteit.
Voordat de faculteitsraad een beslis
sing neemt over de voordracht met de
namen van de eventuele kandidaten
dient de vakgroep dogmatlek/chr. et
hiek (bestaande uit docenten en doc
toraalstudenten) gehoord te zijn.
Deze vakgroep is een niet onbelang
rijk orgaan.dat de werkzaamheden
van hen, wier taken op het vakgebied
van de dogmatiek en de chr. ethiek
liggen, organiseert, coördineert en in-
GENEVE (LWI) - De secretaris-gene
raal van de Ethiopische evangelische
kerk Mekane Yesus. ds. Gudina Tum-
sa. is na meer dan drie weken gevan
gen te hebben gezeten op vrije voeten
gesteld. Dit heeft de lutherse wereld
federatie in Geneve bekendgemaakt.
Redenen voor de arrestatie van de
49—jarige Ethiopische kerkleider zijn
niet bekend.
Dominee Tumsa werd door politie
mannen opgepakt, toen hij op het
bureau van zijn kerk ln Addis Abeba
zat te werken. Een woordvoerder van
de lutherse wereldfederatie heeft ge
zegd, dat nog meer leden van Tum-
sa's kerk onder gelijke omstandighe
den opgepakt zijn. Hij hoopte, dat
deze nu ook spoedig vrijgelaten zul
len worden.
tegreert. Voorts dienen de adviezen
van de scheidende hoogleraar en die
van de zusterfaculteiten beschikbaar
te zijn.
De genoemde adviezen vormen be
langrijke elementen bij de toetsing
door de faculteitsraad van de voor
dracht aan het daarvoor vastgestelde
profiel en de bijbehorende criteria.
Ook adviezen van anderen kunnen
hierbij ter tafel liggen. Eerst na een
besluit van de faculteitsraad hiertoe
is er sprake van kandidaten van de
faculteit.
Een vraag bij de besluitvormingspro
cedure in de faculteit is, in hoeverre
er na alles wat er tot nog toe in
gang gezet is nog sprake zal kun
nen zijn van een open, zakelijke dis
cussie over de voordracht. Voor de
inzet van deze discussie lijkt het per
soonlijk op de voorgrond treden van
mogelijke kandidaten, in casu dr. Ter
Scheggtc en dr. Bakker, als sprekers
op een informatie-avond, belegd door
het actiecomité (waarover we giste
ren berichtten,red.) voor hun kandi
datuur, in elk geval ongepast.
Een Koptische monnik houdt de wacht bij een houten kist die
het stoffelijk overschot zou bevatten van de Johannes de
Doper. De lijkkist is aangetroffen in een klooster in de
westelijke Egyptische woestijn. Sedert de elfde eeuw na
Christus zou de kist zich hebben bevonden in de grot van het
klooster St. Makar, na in de vijfde eeuw van Palestina naar
Egypte te zijn overgebracht.
DEN BOSCH (ANP) De commissie
missionaire vorming van de Neder
landse missieraad ondersteunt de ac
tie tot benoeming van de hervormde
theoloog dr. G. H. ter Schegget tot
hoogleraar. De commissie zegt dit in
een brief aan het actiecomité.
ADVERTENTIE
DONDERDAG, 7.45 uur GRONINGEN C.J.M.V. gebouw, Spilsluizen.
Spreker: ds W. Wijbenga, Kollumerpomp.
Zaterdag, 2.00 uur Bidstond v.d. nood der kerken, Amersfoort,
Opstandingskerk.
Liturg: ds H. J. Hegger, spreker: ds A. J. Krol.
Gereformeerde Vereniging
„Schrift Getuigenis"
(inl. tel. 040-113622).
VRIEZENVEEN (ANP) In Vriezen
veen bestaan vergevorderde plannen
voor het stichten van een veenmu
seum. De opzet hiervan is te laten
zien hoe de veenbewoners vroeger
woonden en werkten.
Als de plannen worden uitgevoerd,
zal worden gedemonstreerd hoe vijf
tig Jaar geleden het turf met de hand
werd gestoken. Ook de woonomstan
digheden in die periode hoopt de
Stichting Veenmuseum zo natuurge
trouw mogelijk na te bootsen. Dit
houdt in, dat er een veenhut wordt
gebouwd, er zouden ook een houten
en stenen huisje komen waarin de
Vriezenveners hebben gewoond. Het
openluchtmuseum is voorlopig ge
pland in het veengebied rond Vrie
zenveen, een uniek gebied omdat er
nog veenvorming voorkomt. De turf-
winnlng is momenteel tot het mini
mum beperkt. Een bedrijfje houdt
zich bezig met verwerken van machi
naal gegraven turf tot potaarde.
AMSTERDAM Er zijn in Neder
land nog altijd 34.000 religieuzen. Zo
worden in de r.-k. kerk die mannen en
vrouwen genoemd, die deel uitmaken
van een kloostergemeenschap. En on
danks de snelle vergrijzing en de te
geringe aanwas, blijven zij geloven,
dat er toekomst is voor het religieus
leven.
Dat bleek tijdens een symposium in
Amsterdam. In zijn inleiding bena
drukte bisschop Bluyssen van Den
Bosch, dat na het overnemen door
leken van taken zoals onderwijs en
verpleging de rol van het religieuze
leven niet is uitgespeeld, „heel bijzon
der door te laten zien dat Jezus de
lijdenden en verdrukten opzoekt, dat
zijn inzet voor mensen belangeloos is.
dat hij uit is op ware vrijheid en echt
geluk."
Nieuwe taken
PPR-voorzitter Herman Verbeek
maakte dit zeer concreet door de reli
gieuzen te vragen zich vrij te maken
voor nieuwe taken, zoals het stads-
jongerenwerk, werklozenprojecten,
het helpen opzetten van nieuwe leef
groepen. het als religieus aanwezig
zijn in wereldwinkels, vrouwengroe
pen, bij homofielen, Amnesty enzo
voorts. Hoewel religieuzen in deze
sectoren niet afwezig zijn, vormde
zich ter plekke een groep van tien
broeders en zusters die vraag en aan
bod snel bij elkaar willen brengen.
Het symposium in het Tropeninsti
tuut was georganiseerd door vijf-
broederscongregaties, die vorig jaar
met advertenties en een brochure aan
de weg gingen timmeren, niet aller
eerst om te werven maar om aan deze
levensvorm weer bekendheid te ge
ven. Zeshonderd personen en groe
pen vroegen de brochure aan en later
werden met tweehonderd nadere con
tacten gelegd. Een aantal van deze
belangstellenden was op het sympo
sium. waar nogmaals duidelijk werd
dat een aantal kleine congregaties
heel nuchter denkt over uitsterven of
fuseren, maar tevens dat er toene
mende belangstelling is voor het reli
gieuze leven waarop de religieuzen
nog te weinig antwoord geven.
Ik heb de laatste 15 jaar bijna uitslui
tend gelezen over uittredens, maar ik
heb jullie appel gemist, zo zei een
belangstellende jongere. En een an
der: Kom uit je verlegenheid, laat je
gezicht zien, zonder per se een hele
boel te moeten. De 450 symposium-
gangers stonden bijzonder open voor
deze oproep. Zo is er een voorstel om
in april rond „roepingenzondag" een
weeklang alle kloosters voor belang
stellenden open te stellen.
Volgens bisschop Bluyssen vragen de
mensen aan de religieuzen vooral te
laten zien wat hun ter harte gaat. Aan
hen willen ze een evangelische kijk
aflezen op diepmenselijke waarden
zoals eerbied voor eigenheid, vrijheid
van elke mens. bevordering van waar
achtigheid. Religieuzen zouden nog
meer moeten oproeien tegen de bur
gerlijke „deugden" van deze tijd. Be
halve prestatiezucht, genot en veilig
heid noemde hij als „topper" de hou
ding, dat je voor wat je geeft min
stens evenveel moet terugkrijgen om
je zo staande te*houden.
Religieuzen kunnen een evenwicht
voorleven tussen gebed en actie/tus
sen geloof en leven, die ten onrechte
uit elkaar worden getrokken en waar
door veel polarisatie in de kerk is
ontstaan. Zo zouden religieuzen te
vens de brug kunnen slaan tussen
maatschappelijke groeperingen en
plaatselijke kerken, daarbij de om
mekeer van het hart stellend als voor
waarde voor de ommekeer van de
samenleving.
door Aldert Schipper
i
LONDEN (LWI) De anglicaanse
bisschoppen zijn met een brief, die in
alle kerken van de kansel gelezen is.
een campagne begonnen om liefheb
bers te winnen voor het priester
schap. Het aantal aanmeldingen zal
met vijftig procent moeten stijgen,
wil men het priesterbestand op peil
kunnen houden. De anglicaanse kerk
telt thans 11.782 priesters. De ver
wachting is, dat dat er ln 1982 nog
10.500 zullen zijn.
Gelijk bekend heeft de generale syno
de van de anglicaanse kerk vorige
week zich uitgesproken tegen de
priesterwijding van vrouwen. De bis
schoppen en de leken waren in meer
derheid ervoor, dat vrouwen priester
zouden moeten kunnen worden, maar
de lagere geestelijkheid stemde
tegen.
Zonder enige nadere verklaring, laat
staan een excuus, heeft de Zuidafri-
kaanse regering Thomas Manthata
vrijgelaten. Misschien is zijn vrijla
ting een eerste deelsucces voor de
actie die de International Fellowship
of Reconuliation voert. De Neder
landse afdeling van de IFOR, Kerk
en Vrede, heeft zojuist een boekje
opengedaan over de politieke deten
ties in Zuid-Afrika en daarin behalve
aan de gevangenschap van Manthata
ook het licht laten schijnen op de
-banning van Beyers Naudé en de ge
vangenschap van dr. Fatima Neer.
Manthate is dus vrij. Hij was ruim
een jaar geleden gearresteerd en
nooit in staat van beschuldiging ge
steld. Er was dan ook weinig anders
tegen hem in te brengen dan dat hij
een vurig tegenstander van de apart
heid is en lid was van het comité van
tien in Soweto, mensen in wie de
bevolking van die stad haar vertrou
wen had gesteld. Hij verdiende zijn
brood als personeelslid van de Zuid-
afrikaanse raad van kerken. Man
thata had reeds eerder vastgezeten.
230 dagen ln eenzame opsluiting. Na
zijn vrijlating vertelde hij dat hij zijn
dagen doorbracht met gebed en me
ditatie. In de gevangenis had Man
thata vastgesteld dat er een groot
gebrek is aan bijbels terwijl vooral
ook de jongeren die vastzitten, onver
anderlijk om een bijbel vragen. Daar
moesten de kerken wat aan doen,
vindt Mathata.
Fatima Meer is een bekende naam
onder de zwarte vrouwen in Zuid-
Afrika. In augustus 1976 had ik tij
dens een bezoek aan Zuid-Afrika het
dringende advies gekregen, haar in
Durban op te zoeken. Zonder een
afspraak te maken had ik het vlieg
tuig naar Durban genomen. In het
vliegtuig ontvouwde ik mijn krant, de
Rand Daily Mail. En daarin las ik dat
mevrouw Meer die ochtend gevange
ngenomen was. Die avond ging ik
naar het huis van de familie Meer, in
een buitenwijk voor mensen van Indi
ase afkomst. Een plezierige bunga
low, zo te zien in het avondlijke sche
merlicht. Voor de deur stond een
auto, voorzien van enkele antennes
en met een drietal mannen erin. De
gordijnen achter het venster waren
dicht. Een gat in het raam was provi
sorisch hersteld. Ik klopte aan. Om-'
dat ik zag dat er licht brandde klopte
ik nogmaals, ditmaal op het raam. Ik
werd opengedaan door een man tus
sen de veertig en vijftig, de man van
mevrouw Meer, een advocaat. Hij
kende mij niet, maar hij liet me toch
binnen. Hij was in desolate gemoeds
toestand. Zijn zoon was tevoren reeds
gearresteerd en nu zijn vrouw. Ik sta
melde wat onbetekende woorden van
bemoediging. Hij glimlachte verdrie
tig. Een van Zuid-Afrika's meest be
gaafde juristen. Hij krabbelde een
-paar zinnen op een stuk papier. Hij
vertelde hoe fel zijn vrouw had gepro
testeerd, toen de Zuidafrikaanse re
gering een krottenwijk van Durban
vernietigde en de daar wonende men
sen dakloos maakte. Maar Fatima
riep steeds op tot geweldloosheid,
vertelde haar man me. Hij legde mij
uit dat zij het vooral opnam voor de
vrouwen onder de apartheid, die er
nog het ergst aan toe zijn, omdat zij
in vele gevallen moeten achterblijven
in kale bantoestans, waar het leven
hard is, terwijl hun man ver weg in de
„blanke gebieden" moet werken om
de kost te verdienen. Opnieuw pro
beerde ik wat woorden van troost te
spreken. Afwezig dankt mr. Meer en
begeleide me naar de deur. Buiten
stond nog steeds de auto met de
antennes en de richtmicrofoon. Me
vrouw Meer is sociologe en lector aan
de universiteit van Durban. Zij is nu
weer thuis, maar heeft beperkte be
wegingsvrijheid.
Dr Beyers Naudé, de derde Zuid
afrikaan waar Kerk en Vrede aan
dacht voor vraagt, is de bekendste
van de drie. Ook hij is gebanned. Hij
was directeur van het Christelijk In
stituut voor Zuidelijk Afrika, dat vo
rig jaar verboden werd. Wanneer wij
hem diep ln het hart zouden kijken,
zou hij de actie voor opheffing van
zijn banning vermoedelijk niet wil
len. Waarschijnlijk zou hij zeggen dat
hij er nog niet zo slecht aan toe is. En
dat zou best eens waar kunnen zijn.
Hij is een soort „ere-gevangene" van
het systeem, net als in de oorlog de
Duitse predikant Martin Niemöller
de persoonlijke gevangene van Hitler
was. Beyers Naudé zou. als hij van
deze actie hoort, wellicht wijzen op de
zwarte collega's die geband zijn en nu
in ver afgelegen dorpjes hun dagen
moeten slijten, zoals Winnie Mande-
la, de echtgenote van Nelson Mande-
ADVERTENTIE
academisch ziekenhuis der
vrije universiteit amsterdam
Door het vertrek van een der leden van het
team van predikanten is er een vacature
ontstaan voor een
De commissie ter voorbereiding van de
benoeming zou graag in contact komen
met hen die belangstelling hebben voor dit
speciale pastoraat.
Het is wenselijk dat een cursus Klinische
Pastorale vorming gevolgd is of wordt.
Brieven te richten aan de benoemings
commissie. p/a Pastoraal Centrum
Academisch Ziekenhuis der Vrije
Universiteit, De Boelelaan 1117,
1081 HV Amsterdam (020 - 548 3475).
De leden van het team zijn:
Geertien W. Morsink 020 - 416736
H. Th. van Reenen 02975 - 62600
W. F. O. E. Stange 023 - 270330
Ph. Stoffels 02159 - 19404
TWEE DINGEN
Het is zo langzamerhand kli
geworden om in politieke qq par
commentaren te spreken va
dingen", waarbij men in geaAAG
dan de schrijver twee vingei ]eid C
zien opsteken. Straks, als d^ jn ft
debatten over de kwestie va
rapport van het Bureau voofornei'
Oorlogsdocumentatie ten a
van de positie van de heer ALje Ka
presentatie daarvan en de xggroti
achtergrond van de hele zas (Verj,
aanvang nemen, zal men op j
m.i. met twee aspecten reke <je l
dienen te houden. In de een w w
komt het mij niet goed voor Eerlijk
te willen bagatelliseren, ora riands<
geen tijd voor zulke debatt» ZjCh n
hebben. De zaak is hierom b ds
omdat het hier een mens ge ^héeri
van de ene dag op de anders
of ten onrechte zo'n geweld
in zijn loopbaan en leven za
aangericht. Dit is terecht op
verbijsterend overgekomen
heeft bij deze overhaaste ga
zaken zijn vragen en die zul
beantwoord moeten wordei yrry*,
tnraaHa ntootc Irop man VW,
tweede plaats kan men zich
14 r
i
cl'
n 1
>ei J
m
of het aangaat zozeer alles o 7 StC(
te halen wanneer iemand in
verkeden en als jongeman, I
in een bijzonder verwarde ti
weinig heldhaftige rol gesp*
en ook zeer kortzichtig is op£i
wanneer men dit namelijk
de achtergrond van zovele
die niets van zich lieten hor
de jonge Willem Aantjes eei
verkeerde, foutieve en laakl
keuze gedaan hebben, voor
zich laat aanzien heeft hij d
zijn medeburgers in directe
schade mee berokkend, hoe
hebben met hun houding in
terwijl ze gerekend werden
goede kant te staan, dat wel
door in uiterste bangheid
onderduikers te weigeren,
hongerenden van hun rijk v
hoeven weg te sturen? En w
denken van hen die in het v e so
ook niet zelden in hoge krin gr
vinden waren, maar die desi pn
wel behoorden tot de velen e"
aan de aanwezigheid van de Itreg
rijk gewerkt hebben? Wie dq
bunkerbouwers en de ronselde be
de Arbeidsdienst? We zoud< iet lo
kunnen gaan. Willem Aantj s per
verraad aan de goede zaak 1 erdicl
Hetzij zo. Maar wat te denkjemaa
hen die in een nabij verledefn tot
soort gediscrimineerden, ni
minst om hun ras, hebben v
door hun folteraars te verdeje hee
na een eventueel onderzoek nlevt
plekke te verklaren dat er njde p
de hand was. Kortom: menéravo
deze dagen vooral bedacht j arinj
een uiterst proportioneel de ..een
deze zaken. De juiste verhol *nsa
kan men alleen ten koste va >epe
schade uit het oog verliezen rkge
Beroepingswerk
Sen c
iet t
la, de leider van het ANC, die ver in
Transvaal woont. Duizend kilometer
van haar man op Robben Eiland. Het
boekje van Kerk en Vrede heet: Ge
vangen of Gebanned. in Zuid-Afrika,
Wie het boekje bestelt krijgt er een
paar kaarten bij die men kan sturen
aan de regeerders van Zuid-Afrika
met het verzoek de gevangenschap of
de banning van de drie op te heffen.
Het kost 3,50. Het gironummer van
Kerk en Vrede is 435382. Het adres:
Utrechtseweg 159, Amersfoort.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Middelharnis:.
Amsterdam; te Deventer:
te Gieterveen; te Veenend 'gen
J. v.d. Sluys te Amsterda v(
dankte voor Baam.
Aangenomen de benoemin
voor buitengew. werkz. (doi
seminarium te Drieberge n®1]
van 't Hof te Rotterdam 5 BeJ
Vlaardingen: C. Trouwboi t
nschop. Y.ei
nhe
Bedankt voor Oude Tonge
te Barneveld; voor 't Waa
wijk (toez.): G. F. Overgaa w
kenburg (Z.H.). or v|
Beroepbaar: G. W. van deilc^'
colaas Grijpstraat 6, Kam
v.d. Jagt, Beethovenlaan
wijk. ïng
lede
GEREF. KERKEN taak
Beroepen te Bergen op Zotfdini
Dalen te Nieuw-Loosdrecht hie
venzande: H. M. Dercksen van
Schildwolde-Zuidbroek: G. bru
Linde te Oude Pekela. (er j
te w
Aangenomen naar Velp: M>an
Pancrras; naar Groningen-iegel
(geestelijk verzorger van IJnde
misch ziekenhuis); W. H. libet:
ma te Laren, verbonden aartini
kerk van Leeuwarden voottoeg
dingswerk in Zuid Amerik cht
lede
Beroepbaar: D. Stolk, vtltij
straat 16, Wolphaartsdijk. 1
GEREF. KERKEN (VRIJ0B'
Beroepen te Bilthoven: H.
stra te Brunssum.
zitt
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Soestdijk: E
te Bussum.
var
lens
'e p
kar
n
brh;
mo
OUD GEREF. GEM. IN
Beroepen te Stavenisse: J.
hoek te Kampen.
'00
ndi
Jet
Intrede op 14 november I e b
dijk (lerend ouderling): A.
dei
Meer uit Loenen aan de V4m
KINSJASA (EBPS) De
van Zaïre hebben hun gelo< Sg!
in Engeland gevraagd, zo
lijk nog eens 53 zendini
sturen. Er werken mornet
se baptisten in zending
Zaïre. Het is dit Jaar ho: r.
geleden, dat de Engelse
hun zendingswerk in Zaire
ld
2 va
srcf